František Vláčil

7.7
František Vláčil
Básník filmového plátna a rozporuplná osobnost František Vláčil se narodil 19. února 1924 v Českém Těšíně. Dětství trávil ve Frýdku Místku a v Brně, kde po krátké etapě na pražské UMPRUM vystudoval estetiku a dějiny umění na Masarykově univerzitě. Silný cit pro výtvarné umění a významotvorné obrazy se do jeho následné filmové tvorby silně promítl. Již během studií vedl školní filmový klub s velmi záhy se uchytil v brněnském studiu kresleného a loutkového filmu. Později přešel k Studiu populárně vědeckých a naučných filmů a během vojenské služby pro Československý armádní film natáčel propagandistické krátkometrážní snímky. Vrcholem jeho rané tvorby se stal poeticky laděná Skleněná oblaka (1958), kde skrze malého chlapce nostalgicky nahlíží na prostředí letiště. Výrazná poetika a precizně komponované obrazy pak přenesl do svého svérázného celovečerního debutu Holubice (1960), který byl uveden na festivale v Benátkách. Ačkoliv tvořil paralelně s vznikající novou vlnou, jeho svébytná tvorba si razila vlastní cestu mimo novovlnný proud. Snímkem Ďáblova past (1961) odstartoval období historických balad, na které nahlíží doposud nevídanou optikou, vyznačující se stylizovaným a kontrastním černobílým obrazem, lyrickým plynutím a obrazovou symbolikou. Posléze začal připravovat svůj nejslavnější a ve své době nejdražší projekt na motivy předlohy Vladislava Vančury Markéta Lazarová (1967). Monumentální projekt s mladou Magdou Vašáryovou a hudbou Zdeňka Lišky se natáčel 18 měsíců a překročil původní rozpočet. V kapitolách vyprávěný příběh dnes mnoho lidí považuje za tuzemsky vůbec nejlepší dílo. Vyrobené kulisy a kostýmy Vláčil využil pro další středověký snímek Údolí včel (1967), kde tematizuje otázku víry a skrze dvě hlavní postavy zrcadlí dva protichůdné pohledy na svět. Film byl paradoxně dokončený ještě před Markétou Lazarovou, do premiéry však putoval až později a nesetkal se s obdobným nadšením, ačkoliv zpětně se mu dostalo zaslouženého uznání. Jeho první barevný film Adelheid (1969) zasadil do poválečného období. Protagonistovi jako příslušníkovi zahraničního odboje je přidělen chátrající zámek, společně s německou služkou. Době navzdory se začnou sbližovat, což vede k fatálním následkům. Politický režim tematiku odsoudil a Vláčilovi byl z Barrandova odejit. Útočiště nalezl v Krátkém filmu, kde natáčel dokumenty o umění a architektuře, ve kterých zachoval poetiku sobě vlastní. Na toto období zpětně vzpomíná jako to vůbec nejšťastnější. Zmínit můžeme například symfonický portrét zasněžené Prahy Město v bílém (1972) či lyrickou procházku Praha secesní (1974). Pod hlavičkou Gottwaldovských studií natočil dva středometrážní filmy Pověst o stříbrné jedli (1973) a Sirius (1974), kde figurují dětští protagonisté. K celovečerní tvorbě se mohl navrátit až prostřednictvím doporučeného a tendenčně napsaného scénáře, z něhož vznikl tesknem nabitý Dým bramborové natě (1976). Z průměrného textu Vláčil vytvořil melancholický obraz stárnoucího doktora, jenž se po letech na vrcholu musí smířit s rolí venkovského doktora. Do poválečného rurálního období se navrátil Stíny horkého léta (1977), za které si odnesl hlavní cenu Karlovarského festivalu. Navázal obrazy ze života skladatele Antonína Dvořáka Koncert na konci léta (1979) a niternou zpověď nenapravitelného alkoholika přinesl dramatem Hadí jed (1981), kde se vrátil k černobílému obrazu. Sám bojoval s celoživotní závislostí na alkoholu a depresemi, čímž filmařské výpovědi dodal na intenzitě. Pasáček z doliny (1983) opět se odehrávající v poválečné vísce zapůsobil uhrančivým propojením přírody a lidského nitra, stejně jako násilím prostoupený Stín kapradiny (1984), který uvedla porota festivalu v San Sebastianu. Jedinkrát zabředl i do televizní tvorby, když adaptoval předlohu Lva Nikolajeviče Tolstého Albert (1985). Svou fascinující filmografii uzavřel životopisem Karla Hynka Máchy Mág (1987), jež sám Vláčil posléze označil za špatnou a skončil s filmováním. Kvůli horšícímu se stavu a prohloubeným alkoholickým problémům během natáčení často chyběl. Stihl ještě krátkometrážní portrét Jana Buchy Pražský Odysseus (1989), kterým svou kariéru definitivně uzavřel. Režisérovu pozoruhodnou osobnost zachytil v rámci cyklu GENUS (1995) Karel Smyczek, který byl hlavním dětským hercem Vláčilova debutu. Vláčil se napříč kariérou objevil v několika epizodních rolích, z nichž nejpamátnější ztvárnil v Menzelově Slavnostech sněženek (1983). Obdržel několik cen za celoživotní dílo a po revoluci se stal prezidentem České filmové a televizní akademie. Zemřel roku 1999 v nedožitých 75 letech. Zanechal po sobě dodnes fascinující umělecké dílo, ke kterému se pravidelně navracejí filmový badatelé, teoretici a především diváci.



František Vláčil: Filmy a pořady 90




Dodatečné informace

Narození:
19. 2. 1924
Český Těšín, Československo
Úmrtí:
27. 1. 1999
Praha, Česká republika

Další články

  1. Filmy, které otevřely téma znásilnění a sexuálního obtěžování. Od Bergmana přes Chytilovou až po Atletku A
    30. 1. 2022
    Filmy, které otevřely téma znásilnění a sexuálního obtěžování. Od Bergmana přes Chytilovou až po Atletku A

    V loňském roce do našich kin přišly dva skvělé snímky, které se odlišně, ale v obou případech působivě věnovaly tématu sexuálního násilí. Prvním bylo středověké drama Ridleyho Scotta Poslední souboj, druhým byl nenápadný snímek ze sportovního prostředí Slalom. Na streamovací službě Voyo nyní můžete vidět ambiciózní českou minisérii Guru, která na základě skutečných událostí vypráví příběh několika žen, které byly sexuálně zneužity samozvaným duchovním vůdcem. Mrazivé téma se v kinematografii objevuje už desítky let. Následující tituly představují různá pojetí dané tematiky.

  2. Komentáře týdne: Vymírání druhů, pletky s Bohem a androidi v nových audiovizuálních dílech dvou slavných Sirů
    21. 10. 2020
    Komentáře týdne: Vymírání druhů, pletky s Bohem a androidi v nových audiovizuálních dílech dvou slavných Sirů
  3. Nejlepší filmy s ženskou hrdinkou v hlavní roli
    11. 10. 2020
    Nejlepší filmy s ženskou hrdinkou v hlavní roli
  4. Připomínka skvělého filmového roku 1960
    7. 6. 2020
    Připomínka skvělého filmového roku 1960
  5. Komentáře týdne: Naprosto fenomenální artový ruský snímek, který nepobere jen tak leckdo
    7. 4. 2020
    Komentáře týdne: Naprosto fenomenální artový ruský snímek, který nepobere jen tak leckdo
  6. Recenze #3: Nabarvené ptáče - po ódách je čas na jednu "hate" recenzi
    23. 9. 2019
    Recenze #3: Nabarvené ptáče - po ódách je čas na jednu "hate" recenzi

    V souvislosti s česko-koprodukčním velkofilmem Nabarvené ptáče se každou chvíli zmiňuje, že "rozděluje publikum" na "ty, kteří jsou z něj nadšeni" a "ty, kteří jsou z něj šokováni". Netuším, nakolik je to pravda, a nakolik je to součást propagační kampaně, ale mohu s pýchou oznámit, že se mi povedlo zařadit se do třetí skupiny. Nebyl jsem totiž ani trochu nadšen, ani trochu šokován, jen jsem se strašlivě nudil a místy smál na nesprávných místech (ale zdaleka ne dost).

  7. Téma: Nejkrásnější záběry filmové historie #2
    20. 5. 2019
    Téma: Nejkrásnější záběry filmové historie #2
  8. Odkaz génia tuzemské filmové hudby stále žije
    15. 11. 2018
    Odkaz génia tuzemské filmové hudby stále žije
  9. 4. týden-kinopremiéry: Odvážná plavba, parodie Padesáti odstínů šedi, detektivka a Chipmunkové
    28. 1. 2016
    4. týden-kinopremiéry: Odvážná plavba, parodie Padesáti odstínů šedi, detektivka a Chipmunkové
  10. I muži mají své dny. Ale proč to dostali právě Filip a Robert?
    8. 11. 2014
    I muži mají své dny. Ale proč to dostali právě Filip a Robert?
  11. Zemřel Pavel Landovský, herec, dramatik, disident a signatář Charty 77
    11. 10. 2014
    Zemřel Pavel Landovský, herec, dramatik, disident a signatář Charty 77

    Pavel Landovský se narodil v Havlíčkově Brodě 11. září 1936. Zemřel v Praze, v pátek 10. října 2014 ve věku 78 let. Jako student se vyučil nástrojařem, čtyřikrát se neúspěšně hlásil na FAMU a v roce 1980 z donucení emigroval do Rakouska. Byl jako uragán, který si nikdy s ničím nebral servítky. Stál za vznikem Charty 77.

  12. Filmaři ve zbrani představí neznámé snímky Františka Vláčila
    1. 10. 2013
    Filmaři ve zbrani představí neznámé snímky Františka Vláčila
  13. V Praze začínají Mezipatra, hostem bude i režisér Todd Haynes
    10. 11. 2011
    V Praze začínají Mezipatra, hostem bude i režisér Todd Haynes
  14. Historie Holštejna inspirovala režiséra Vláčila
    20. 7. 2011
    Historie Holštejna inspirovala režiséra Vláčila
  15. Magda Vašáryová vs. Markéta Lazarová
    5. 7. 2011
    Magda Vašáryová vs. Markéta Lazarová
  16. Digitálně opravenou Marketu Lazarovou uvedla Magda Vašáryová
    3. 7. 2011
    Digitálně opravenou Marketu Lazarovou uvedla Magda Vašáryová

    Někdejší slovenská herečka a současná poslankyně slovenského parlamentu Magda Vášáryová uvedla v Karlových Varech digitálně zrestaurovanou kopii filmu Marketa Lazarová. Světová premiéra obnovené verze snímku z roku 1967 je největším trhákem druhého festivalového dne.

  17. Hostem karlovarského filmového festivalu bude Malkovich. V soutěži chybí český film
    17. 6. 2011
    Hostem karlovarského filmového festivalu bude Malkovich. V soutěži chybí český film
  18. Marketa Lazarová se vrátí ve Varech - digitalizovaná a restaurovaná!
    9. 5. 2011
    Marketa Lazarová se vrátí ve Varech - digitalizovaná a restaurovaná!
  19. Recenze: Legenda o létajícím Cypriánovi
    21. 10. 2010
    Recenze: Legenda o létajícím Cypriánovi