Marketa Lazarová se vrátí ve Varech - digitalizovaná a restaurovaná!
Odborná komise před lety vybrala dvě stě výjimečných českých filmů, které by měly být zařazeny do první vlny digitalizace. Ministerstvo kultury České republiky loni rozhodlo, že každoročně na tento účel vyčlení třicet milionů korun. Přesto má hlavní zásluhu na digitalizaci prvního českého filmu někdo docela jiný - karlovarský festival! "Když loni přivezla do Karlových Varů Thelma Schoonmakerová digitalizované kopie Geparda a Červených střevíčků, o jejichž restaurování se významnou měrou zasloužil Martin Scorsese, uvědomili jsme si, že o filmy určitého věku je třeba náležitě se starat," říká Jiří Bartoška s tím, že světové festivaly obecně v posledních letech zažívají boom s digitálně restaurovanými kopiemi skvostů světové kinematografie.
"A pak už naše úvahy byly velmi jednoduché," říká Bartoška. "Jakým jiným filmem začít, než právě Marketou Lazarovou, kterou odborníci na karlovarském festivalu v roce 1994 vyhlásili nejlepším českým snímkem všech dob, a koho jiného oslovit ohledně financování než našeho generálního partnera, společnost ČEZ."
"Diskuse byla krátká a hlasování jednoznačné," popisuje rozhodování členů Nadace ČEZ její ředitel Ondřej Šuch, "všech osm hlasů pro." O náklady na restaurování a digitalizaci téměř tříhodinového snímku se Nadace ČEZ rovným dílem dělí s Ministerstvem kultury ČR, přičemž konečná cena by se měla pohybovat někde okolo 1,6 milionu korun.
Technologicky celý proces zajišťuje společnost Universal Production Partners (UPP), která už obdobným způsobem restaurovala devatenáct dokumentů Jana Špáty (mj. Největší přání, 777 vteřin v Československu, Hallo Satchmo). Výsledek její práce se u odborníků setkal s takovým ohlasem a uznáním, že z toho byla na loňských Českých lvech zcela mimořádně udělená Cena ČFTA za audiovizuální počin roku. "Naším cílem je odstranit všechny technické nesrovnalosti, k nimž během let manipulací a skladováním došlo," říká ředitel UPP Vít Komrzý. "Výsledkem bude digitální kopie identická s původním dílem. I přes použití nejmodernější techniky nebudou překročeny technologické limity doby, ve které bylo dílo vytvořeno, naprosto ctíme celistvost díla a jeho původní autorsky definovanou podobu," několikrát důrazně opakuje Komrzý.
A co bude s digitální kopií Markety Lazarové po jejím karlovarském uvedení? "Nabídneme ji dalším světovým festivalům, televizím v HD kvalitě a během dalších tří až čtyř měsíců by konečně mohla vyjít i na DVD a formátu Blue-Ray," shoduje se karlovarský prezident Jiří Bartoška a ředitel Národního filmového archivu Vladimír Opěla. Narážejí tím na smutný fakt, že výjimečné dílo české kinematografie stále není běžně k dostání, což před lety fanoušky vedlo k sepsání nespokojené petice. Tehdy to k ničemu nevedlo, dočkají se až letos.