Hudba Zdeňka Lišky k filmu Marketa Lazarová (1967) je vrcholem tvůrčího odkazu tohoto legendárního skladatele. V roce 2015 se v pražském Fóru Karlín v rámci festivalu Struny podzimu uskutečnilo dosud jediné koncertní provedení devadesátiminutového oratoria, které z autorova rukopisu v přísném chronologickém sledu a při dodržení původní instrumentace sestavil Petr Ostrouchov. Vystoupili sólisté Kateřina Kněžíková a Josef Moravec, herci Josef Somr a Jana Štěpánková, Martinů Voices řídil Lukáš Vasilek a Baborák Ensemble dirigoval Radek Baborák. Koncert se setkal s mimořádným ohlasem a výbornými reakcemi odborné kritiky, a tak nyní – o tři roky později – vychází jeho studiově upravený zvukový záznam v koprodukci Animal Music a Strun podzimu jako vůbec první nahrávka této Liškovy skladby od původního nahrávání pro film.
Záznam tohoto dosud jediného koncertního provedení projektu nyní vychází ve formátu 2-CD v koprodukci vydavatelství Animal Music a festivalu Struny podzimu. Nahrávka bude k dispozici výlučně ve formátu 2-CD v distribuci společnosti SUPRAPHON, v digitální podobě bude ke stažení pouze v e-shopu. Mix koncertní nahrávky provedli Milan Cimfe a Petr Ostrouchov ve studiu Sono, obal je dílem Jakuba Spurného ze Studia Najbrt s využitím koncertních fotografií Petry Hajské.
Zdeněk Liška (1922-1983)
Jeho tatínek hrál v hornické kapele na kladenském zámku a často jezdil hrát na pohřby. I přes odpor rodičů odešel z gymnázia ve Slaném na pražskou konzervatoř a toužil stát dirigentem. Založil dívčí pěvecký sbor, který chvíli i vedl. Po 2. světové válce působil v Baťových ateliérech ve Zlíně. Právě kvůli jeho působení na Moravě k němu měli tak blízko všichni dobří rodáci František Vláčil, Karel Kachyňa a Vladimír Sís. Ze začátku psal za šunku, kterou celý život miloval, až se pílí a profesionalitou propracoval k astronomickým honorářům. Za rok vydělal až 2 miliony korun, v době kdy byl průměrný plat 1500 korun!
Liška také zachraňoval Vláčila při dokončování Markety Lazarové. Zatímco režisér se potil u střihu své rozmáchlé fresky, Liška tvrdil, že nemá ještě dokončenou hudbu, aby umožnil Vláčilovi film patřičně cizelovat v postprodukci. Liška skládal v projekci se stopkami v ruce a často zasahoval i do střihu. Kameraman Emil Sirotek jednou řekl: "Když jsem věděl, že bude film skládat Liška, točil jsem dlouhé panoramatické záběry, aby mohl mistr komponovat. Měl to moc rád."
Zdeněk Liška dosáhl glorioly legendy ještě během svého života. Po slovech jednoho skladatele: "Slož také nějaký kus mimo film. Filmy se dají do archivu a na koncerty se bude chodit pořád." se prý Liška jen usmál, mávl rukou a odešel.