Recenze: Legenda o létajícím Cypriánovi

Recenze: Legenda o létajícím Cypriánovi
recenze-legenda-o-letajicim-cyprianovi-1
Režisér František Vláčil točil Marketu Lazarovou několik let. Látka se mu vzpouzela pod rukama, počasí laškovalo, rozpočet rostl, produkční na Barrandově si trhali vlasy a ačkoliv do kin nakonec dorazilo jen torzo režisérovy původní vize, touhy a snu, byl z toho na plátně uragán vášní, emocí a uhrančivé krásy. Vláčilovi se v Marketě podařilo dotknout něčeho, co je trvalé, co nás přesahuje, čeho se denně dotýkáme, ale čemu nikdy nedokážeme porozumět jinak než dílčím způsobem.
recenze-legenda-o-letajicim-cyprianovi-2
Stejně jako pro Vláčila, ani pro debutující Marianu Čengel Solčanskou není příběh, který vypráví, tím podstatným a nejdůležitějším. Historka o napraveném lupiči a vrahovi, byť zasazená do atraktivních přírodních scenérií a 18. století navrch, je totiž opravdu banální. Zároveň ale legenda o mnichovi, který se své krvavé hříchy snaží vykoupit léčitelstvím a který nikdy nepřestává snít o létání, poskytuje autorce dostatečně široký prostor k rozjímání nad mnohem nadčasovějšími a v jistém slovu i intimnějšími hodnotami, jakými jsou ubíhající čas, nevyhnutelnost smrti, zodpovědnost k druhým i sobě samému či pokora a odpuštění jako jediný způsob vítězství nad životem.
recenze-legenda-o-letajicim-cyprianovi-3
Problém je v tom, že Mariana Čengel Solčanská se dál než k naznačení toho, o čem by chtěla vyprávět, nedostává. A pokud film nemám svůj obsah, svoji strukturu a zřejmý cíl, nemůže ho zachránit ani forma. A to je přesně případ Létajícího Cypriána. Na jedné straně pečlivě aranžované scény, důraz na budování atmosféry, potlačování mluveného slova a do toho prakticky neustále bouřící chorály, na straně druhé zmatečný, nečitelný, rozpadlý obsah, který těká od jednoho k druhému, aniž by konkrětněji věděl, proč vlastně. Navíc Solčanská jakoby délkou nahrazovala hloubku.
recenze-legenda-o-letajicim-cyprianovi-4
Legenda o létajícím Cypriánovi je tedy v určitém slova smyslu také torzo jako Marketa Lazarová, po níž (a vláčilovských filmech obecně) hodně nápadně pošilhává. Problém je v tom, že Vláčil spíš nestihl, než nedokázal dát do filmu všechno, co chtěl, natolik ho materie převyšovala. Čengel Solčanskou materie taky převyšuje, jen v tom smyslu, že si s ní vůbec neví rady.
Pokud by k sobě ale příště našla opravdu schopného scenáristu či scenáristku, pak bych se těšil hodně, protože jako režisérka prokázala odvahu, důslednost i nemalou dávku citu.
Hodnocení: 45 %