Oto Ševčík: Nejlepší filmy
a seriály

6.3

Oto Ševčík: Filmy a seriály

  • Vlak dětství a naděje
    Vlak dětství a naděje (1989)
    SeriálRole: Alfred Dorn, šéf personálního odd. pojišťovny
    • iVysílání
    "Nic ty se neboj! Na tragickej život jsem já pes!" Tímto okřídleným úslovím si bývalá lázeňská kuchařka I. třídy Anna Urbanová, jinak bodrá a upřímná ženská košaté postavy s něžným a citlivým srdcem, často dodává odvahy. Sobě, ale ještě víc malé Věrce. Děvčátku, které přijala za vlastní, a také jejímu otci, svému životnímu druhovi, jinak poštovnímu zřízenci sice subtilního vzrůstu, leč rozměrného a statečného ducha, Josefu Pumplmě. Je toho opravdu třeba, neboť se píší léta 1937-1939 a nad Evropou se stahují mračna válečná a v místě, kde rodina žije, se ocelové kleště nacismu snaží zardousit už tak okleštěnou republiku a vyrvat jí to nejcennější - domov. A tak donuceni opustit domovinu v severomoravském pohraničí, odjíždějí hrdinové seriálu posledním vlakem z Frývaldova, vlakem, pro nějž už není návratu. Šestidílný seriál Vlak dětství a naděje podle románů Věry Sládkové Poslední vlak z Frývaldova a Pluky zla natočil v roce 1984 režisér Karel Kachyňa. Příběhy viděné očima citlivé dívky, která je zároveň jejich vypravěčkou, zachycují jedno z nejtěžších období v naší historii. Přesto se seriál nevyhýbá situacím komickým, až groteskním a před námi vyvstává poněkud neobvyklý, nepatetický, a o to humánnější obraz lidského hrdinství, které jedinečně ztvárnili Helena Růžičková a Stanislav Zindulka, spolu s oběma představitelkami Věrky, malou Žanetou Fuchsovou a Terezou Brodskou.
    84%
    "Nic ty se neboj! Na tragickej život jsem já pes!" Tímto okřídleným úslovím si bývalá lázeňská kuchařka I. třídy Anna Urbanová, jinak bodrá a upřímná ženská košaté postavy s něžným a citlivým srdcem, často dodává odvahy. Sobě, ale ještě víc malé Věrce. Děvčátku, které přijala za vlastní, a také jejímu otci, svému životnímu druhovi, jinak poštovnímu zřízenci sice subtilního vzrůstu, leč rozměrného a statečného ducha, Josefu Pumplmě. Je toho opravdu třeba, neboť se píší léta 1937-1939 a nad Evropou se stahují mračna válečná a v místě, kde rodina žije, se ocelové kleště nacismu snaží zardousit už tak okleštěnou republiku a vyrvat jí to nejcennější - domov. A tak donuceni opustit domovinu v severomoravském pohraničí, odjíždějí hrdinové seriálu posledním vlakem z Frývaldova, vlakem, pro nějž už není návratu. Šestidílný seriál Vlak dětství a naděje podle románů Věry Sládkové Poslední vlak z Frývaldova a Pluky zla natočil v roce 1984 režisér Karel Kachyňa. Příběhy viděné očima citlivé dívky, která je zároveň jejich vypravěčkou, zachycují jedno z nejtěžších období v naší historii. Přesto se seriál nevyhýbá situacím komickým, až groteskním a před námi vyvstává poněkud neobvyklý, nepatetický, a o to humánnější obraz lidského hrdinství, které jedinečně ztvárnili Helena Růžičková a Stanislav Zindulka, spolu s oběma představitelkami Věrky, malou Žanetou Fuchsovou a Terezou Brodskou.
    1
  • Musíme si pomáhat
    Musíme si pomáhat (2000)
    FilmRole: oficír SS
    • Max
    • VOYO
    • iVysílání
    • +3
    82%
    2
  • Atentát
    Atentát (1964)
    FilmRole: důstojník SD
    Od podzimu 1941 vládne nad okupovanými územími Čech a Moravy zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich. Jeho krutost vyvolává v zemi velkou nenávist. Exilová československá vláda ve Velké Británii proto na jaře 1942 vybere několik československých parašutistů a pověří je úkolem historického významu. Do rodné země se vydá několik dobře vycvičených paradesantních skupin. Jednu z nich vede nadporučík Král (R. Brzobohatý). Jejich hlavní úkol je nebezpečný, ale jasný: provést atentát na Reinharda Heydricha. Koncem května 1942 se rotmistři Strnad (R. Jelínek) a Vyskočil (L. Mrkvička) připraví v ostré zatáčce v pražské Libni, kudy má projíždět Heydrich v otevřeném mercedesu. Přes potíže se zaseknutým samopalem se nakonec přece jen podaří Heydricha smrtelně zranit. Následují kruté represe, popravy nevinných a zběsilé pátrání po pachatelích... Český film Atentát natočil režisér Jiří Sequens jako pečlivou rekonstrukci událostí, díky nimž Spojenci a světová veřejnost uznali, že Československo s nacistickou okupací nesouhlasí a že jeho legitimní vládu tvoří exilový úřad prezidenta Edvarda Beneše. Provedení atentátu a následné události jsou ve filmu zachyceny věrně podle skutečnosti. Atentátníci ve filmu vystupují pod krycími jmény, která jim byla přidělena ve Velké Británii a na která zněly jejich falešné osobní doklady. (Česká televize)
    82%
    Od podzimu 1941 vládne nad okupovanými územími Čech a Moravy zastupující říšský protektor Reinhard Heydrich. Jeho krutost vyvolává v zemi velkou nenávist. Exilová československá vláda ve Velké Británii proto na jaře 1942 vybere několik československých parašutistů a pověří je úkolem historického významu. Do rodné země se vydá několik dobře vycvičených paradesantních skupin. Jednu z nich vede nadporučík Král (R. Brzobohatý). Jejich hlavní úkol je nebezpečný, ale jasný: provést atentát na Reinharda Heydricha. Koncem května 1942 se rotmistři Strnad (R. Jelínek) a Vyskočil (L. Mrkvička) připraví v ostré zatáčce v pražské Libni, kudy má projíždět Heydrich v otevřeném mercedesu. Přes potíže se zaseknutým samopalem se nakonec přece jen podaří Heydricha smrtelně zranit. Následují kruté represe, popravy nevinných a zběsilé pátrání po pachatelích... Český film Atentát natočil režisér Jiří Sequens jako pečlivou rekonstrukci událostí, díky nimž Spojenci a světová veřejnost uznali, že Československo s nacistickou okupací nesouhlasí a že jeho legitimní vládu tvoří exilový úřad prezidenta Edvarda Beneše. Provedení atentátu a následné události jsou ve filmu zachyceny věrně podle skutečnosti. Atentátníci ve filmu vystupují pod krycími jmény, která jim byla přidělena ve Velké Británii a na která zněly jejich falešné osobní doklady. (Česká televize)
    3
  • Marketa Lazarová
    Marketa Lazarová (1967)
    FilmRole: mnich
    • O2 TV
    • iTunes
    • KVIFF TV
    • +1
    Proslulá historická balada Františka Vláčila dodnes fascinuje zemitostí, s jakou je postižen život ve středověku. Titulní hrdinkou je ctná dívka, předurčená klášteru, ale přinucená stát se milenkou násilnického mladíka. Brutální boje i bizarní postavičky ploužící zdivočelou zemí jsou postiženy s mimořádnou výmluvností i obrazovou podmanivostí. Režisér chystal tento podmanivý projekt několik let, nachystal si podrobně rozkreslené koncepty záběrů, pečlivě studoval dobové reálie, oblečení způsob bydlení. Snažil se co nejvěrohodněji postihnout mentalitu středověkého člověka ( ale zase ne natolik, aby poslavy nechal rozmlouvat staročeštinou ). Ve snaze zachytit jakoby v průřezu celé společenské spektrum do příběhu ještě zařadil výjevy odehrávající se na královském dvoře, ale ty již nemohl realizovat. Jednak by výsledná délka příběhu kvůli tomu přesáhla únosnou projekční dobu, jednak by se ještě o mnoho zvýšily finanční náklady - ostatně i tak Markéta Lazarová zůstává nejdražším filmem 60. let.
    81%
    Proslulá historická balada Františka Vláčila dodnes fascinuje zemitostí, s jakou je postižen život ve středověku. Titulní hrdinkou je ctná dívka, předurčená klášteru, ale přinucená stát se milenkou násilnického mladíka. Brutální boje i bizarní postavičky ploužící zdivočelou zemí jsou postiženy s mimořádnou výmluvností i obrazovou podmanivostí. Režisér chystal tento podmanivý projekt několik let, nachystal si podrobně rozkreslené koncepty záběrů, pečlivě studoval dobové reálie, oblečení způsob bydlení. Snažil se co nejvěrohodněji postihnout mentalitu středověkého člověka ( ale zase ne natolik, aby poslavy nechal rozmlouvat staročeštinou ). Ve snaze zachytit jakoby v průřezu celé společenské spektrum do příběhu ještě zařadil výjevy odehrávající se na královském dvoře, ale ty již nemohl realizovat. Jednak by výsledná délka příběhu kvůli tomu přesáhla únosnou projekční dobu, jednak by se ještě o mnoho zvýšily finanční náklady - ostatně i tak Markéta Lazarová zůstává nejdražším filmem 60. let.
    4
  • Lásky mezi kapkami deště
    Lásky mezi kapkami deště (1979)
    Film
    • VOYO
    • iVysílání
    • O2 TV
    Žižkov - město ve městě, jehož obyvatelé se vždy považovali spíše za „žižkováky“ než za „pražáky“ - inspiroval řadu režisérů k natočení, často autobiograficky laděných filmů, jmenujme např. povídkovou Žižkovskou romanci (1958) režiséra Zdeňka Brynycha. Lásky mezi kapkami deště režiséra Karla Kachyni patří mezi nejvýznamnější „žižkovské“ filmy, a současně i mezi nejlepší filmy sedmdesátých let české kinematografie. Děj, situovaný do 30. let minulého století, sleduje na pozadí vrcholící hospodářské krize osudy ševce Bursíka a jeho dvou synů. Film, kromě řady skvělých hereckých výkonů, zaujme dokonale ztvárněnou atmosférou místa. Do Žižkova se Karel Kachyňa po deseti letech vrátil také svým filmem Blázni a děvčátka (1988).
    80%
    Žižkov - město ve městě, jehož obyvatelé se vždy považovali spíše za „žižkováky“ než za „pražáky“ - inspiroval řadu režisérů k natočení, často autobiograficky laděných filmů, jmenujme např. povídkovou Žižkovskou romanci (1958) režiséra Zdeňka Brynycha. Lásky mezi kapkami deště režiséra Karla Kachyni patří mezi nejvýznamnější „žižkovské“ filmy, a současně i mezi nejlepší filmy sedmdesátých let české kinematografie. Děj, situovaný do 30. let minulého století, sleduje na pozadí vrcholící hospodářské krize osudy ševce Bursíka a jeho dvou synů. Film, kromě řady skvělých hereckých výkonů, zaujme dokonale ztvárněnou atmosférou místa. Do Žižkova se Karel Kachyňa po deseti letech vrátil také svým filmem Blázni a děvčátka (1988).
    5
  • Adelheid
    Adelheid (1969)
    FilmRole: Hansgeorg Heidenmann (voice)
    • VOYO
    • O2 TV
    • iTunes
    • +1
    Slavný, mimořádně vnímavý film Františka Vláčila se vrací do složitého období těsně po skončení II. světové války, kdy v pohraničí stále dohořívají střety s fanatickými přívrženci poraženého nacismu, i když probíhá odsun německého obyvatelstva. Do této zjitřené doby je zasazen příběh navrátivšího se západního vojáka, který byl pověřen správou znárodněného majetku a ubytován v domě, kde dosud přežívá zamlklá, ale nejspíš i nanávistná německá dívka Adelheid, čekající na odsun. Režisér skvěle rozehrál drama člověka již unaveného válčením, jenž marně touží po klidu.
    80%
    Slavný, mimořádně vnímavý film Františka Vláčila se vrací do složitého období těsně po skončení II. světové války, kdy v pohraničí stále dohořívají střety s fanatickými přívrženci poraženého nacismu, i když probíhá odsun německého obyvatelstva. Do této zjitřené doby je zasazen příběh navrátivšího se západního vojáka, který byl pověřen správou znárodněného majetku a ubytován v domě, kde dosud přežívá zamlklá, ale nejspíš i nanávistná německá dívka Adelheid, čekající na odsun. Režisér skvěle rozehrál drama člověka již unaveného válčením, jenž marně touží po klidu.
    6
  • Ministerstvo strachu
    Ministerstvo strachu (1966)
    Minisérie
    V bombardovaném Londýně roku 1942, uprostřed války, vyhrává hrdina špionážně detektivního příběhu Artur Rowe shodou náhod v loterii pro dobročinné účely jednu z atrakcí, dort z čerstvých vajec. Dort měl získat jiný smluvený výherce a agent nacistické páté kolony v Britanii se pokusí kvůli němu dokonce Rowa zabít. Vnitřně rozpolcený Rowe, který umožnil své nevyléčitelné ženě vzít jed a je vlastně (alespoň ve svém vědomí) vrahem, se nemůže obrátit o pomoc k policii ani k veřejnosti. Ač je sám v pozici štvance, musí v sobě najít dostatek odvahy a síly, aby se pustil do nebezpečného boje sám.
    Žánry:Drama
    78%
    V bombardovaném Londýně roku 1942, uprostřed války, vyhrává hrdina špionážně detektivního příběhu Artur Rowe shodou náhod v loterii pro dobročinné účely jednu z atrakcí, dort z čerstvých vajec. Dort měl získat jiný smluvený výherce a agent nacistické páté kolony v Britanii se pokusí kvůli němu dokonce Rowa zabít. Vnitřně rozpolcený Rowe, který umožnil své nevyléčitelné ženě vzít jed a je vlastně (alespoň ve svém vědomí) vrahem, se nemůže obrátit o pomoc k policii ani k veřejnosti. Ač je sám v pozici štvance, musí v sobě najít dostatek odvahy a síly, aby se pustil do nebezpečného boje sám.
    Žánry:Drama
    7
  • Stalingrad
    Stalingrad (1993)
    FilmRole: Major Kock

    Producenti klasického válečného filmu Ponorka přinášejí příběh nejdelší a nejkrvavější bitvy 2. světové války. Hitlerovy příkazy zněly neustupovat a nevzdávat se, v kruté zimě tak zahynuly více než dva miliony mužů. Boj o Stalingrad se tak stal přelomem ve vývoji války a Německo se z této zničující porážky nikdy nevzpamatovalo. Brutální realitu můžete vidět očima německého důstojníka Hanse von Witzlanda (Thomas Kretschmann) a jeho čety. Sledujte příběhy obyčejných německých vojáků, kteří poznávají pravou povahu režimu a nadšení z budování Třetí říše u nich pomalu přechází v rozčarování a v touhu dostat se za každou cenu domů.

    Strhujúci obraz nemeckého obliehania Stalingradu. Na jar roku 1942 Hitler porušil pakt o neútočení a nemecké vojská sa vydali na ťaženie proti Sovietskemu zväzu. Hitler podcenil silu Červenej armády a bol presvedčený, že kľúčové mesto Stalingrad sa jeho vojsku podarí dobyť ešte pred krutou ruskou zimou. V ťažení proti Rusku však vojakom neboli najväčším nepriateľom guľky protivníkov, ale zima a hlad. Nemeckí vojaci boli slabo oblečení a nedostatočne zásobení jedlom, a tak veľká časť z nich doslova zamrzla a umrela od hladu bez pomoci svojich veliteľov. Protivojnové posolstvo filmu Stalingrad čerpá inšpiráciu zo slávnych vojnových filmov ako Olovená vesta (r. Stanely Kubrick), Apokalypsa teraz (r. Francis Ford Coppola) alebo Čata (Oliver Stone). S autentickosťou zobrazuje ťaženie nemeckých vojakov, ktorí kvôli Hitlerovej posadnutosti mocou položili pri obliehaní Stalingradu svoje životy. Zároveň je bolestnou pripomienkou toho, že vo vo vojnových hrách mocných sú ľudskí jedinci, či už radoví vojaci alebo civilné obyvateľstvo, iba málo významnými figúrkami na bojovej šachovnici.

    Žánry:DramaVálečný
    77%

    Producenti klasického válečného filmu Ponorka přinášejí příběh nejdelší a nejkrvavější bitvy 2. světové války. Hitlerovy příkazy zněly neustupovat a nevzdávat se, v kruté zimě tak zahynuly více než dva miliony mužů. Boj o Stalingrad se tak stal přelomem ve vývoji války a Německo se z této zničující porážky nikdy nevzpamatovalo. Brutální realitu můžete vidět očima německého důstojníka Hanse von Witzlanda (Thomas Kretschmann) a jeho čety. Sledujte příběhy obyčejných německých vojáků, kteří poznávají pravou povahu režimu a nadšení z budování Třetí říše u nich pomalu přechází v rozčarování a v touhu dostat se za každou cenu domů.

    Strhujúci obraz nemeckého obliehania Stalingradu. Na jar roku 1942 Hitler porušil pakt o neútočení a nemecké vojská sa vydali na ťaženie proti Sovietskemu zväzu. Hitler podcenil silu Červenej armády a bol presvedčený, že kľúčové mesto Stalingrad sa jeho vojsku podarí dobyť ešte pred krutou ruskou zimou. V ťažení proti Rusku však vojakom neboli najväčším nepriateľom guľky protivníkov, ale zima a hlad. Nemeckí vojaci boli slabo oblečení a nedostatočne zásobení jedlom, a tak veľká časť z nich doslova zamrzla a umrela od hladu bez pomoci svojich veliteľov. Protivojnové posolstvo filmu Stalingrad čerpá inšpiráciu zo slávnych vojnových filmov ako Olovená vesta (r. Stanely Kubrick), Apokalypsa teraz (r. Francis Ford Coppola) alebo Čata (Oliver Stone). S autentickosťou zobrazuje ťaženie nemeckých vojakov, ktorí kvôli Hitlerovej posadnutosti mocou položili pri obliehaní Stalingradu svoje životy. Zároveň je bolestnou pripomienkou toho, že vo vo vojnových hrách mocných sú ľudskí jedinci, či už radoví vojaci alebo civilné obyvateľstvo, iba málo významnými figúrkami na bojovej šachovnici.

    Žánry:DramaVálečný
    8
  • Smrt si říká Engelchen
    Smrt si říká Engelchen (1963)
    FilmRole: Willy
    Román slovenského prozaika a novináře Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen vyšel poprvé v roce 1959 a ihned zaujal čtenáře i kritiku nevšedním pohledem na tehdy už zprofanovanou partyzánskou tematiku. Mňačko svůj příběh líčí na základě autentických prožitků. Aniž by glorifikoval, přikrašloval, aniž by se přidržoval schematického dělení charakteru na černé a bílé, dává velký prostor psychologické kresbě postav, šokuje netradičním pojetím literárních i lidských konvencí, v každém případě však čtenářům poskytuje do té doby nevídaně otevřený obraz jedné stránky partyzánského odboje. Téměř filmová stavba románu zaujala scenáristickou a režisérskou dvojici Jána Kadára a Elmara Klose, tvůrce, kteří zásadním způsobem obohatili naši kinematografii (Obžalovaný, Tři přání, Tam na konečné, později Obchod na korze). Film Smrt si říká Engelchen měl premiéru v roce 1963, v době, kdy neopakovatelná generace našich filmařů vykročila do světa a začala oslňovat svými úspěchy. Kadár a Klos, přestože byli o generaci starší, nezůstali za svými mladšími kolegy nijak pozadu, v dokonalé tvůrčí symbióze přijali postupy i poetiku nové vlny ve svůj vlastní svébytný výraz podložený samozřejmou profesionalitou a letitou zkušeností a vznikl tak jeden z nejpozoruhodnějších filmů 60. let. Dvojí časová rovina filmu i psychologicky složitá kresba hrdiny příběhu Pavla daly mimořádnou příležitost Janu Kačerovi, jehož citlivé civilní herectví obohatilo postavu mladého, těžce zraněného partyzána, o nové a netušené duševní dimenze. Jednu ze svých největších filmových rolí (zde postava Marty) dostala slovenská herečka Eva Poláková, jejíž předčasný skon v roce 1973 byl pro slovenské divadlo opravdu těžkou ztrátou. (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    74%
    Román slovenského prozaika a novináře Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen vyšel poprvé v roce 1959 a ihned zaujal čtenáře i kritiku nevšedním pohledem na tehdy už zprofanovanou partyzánskou tematiku. Mňačko svůj příběh líčí na základě autentických prožitků. Aniž by glorifikoval, přikrašloval, aniž by se přidržoval schematického dělení charakteru na černé a bílé, dává velký prostor psychologické kresbě postav, šokuje netradičním pojetím literárních i lidských konvencí, v každém případě však čtenářům poskytuje do té doby nevídaně otevřený obraz jedné stránky partyzánského odboje. Téměř filmová stavba románu zaujala scenáristickou a režisérskou dvojici Jána Kadára a Elmara Klose, tvůrce, kteří zásadním způsobem obohatili naši kinematografii (Obžalovaný, Tři přání, Tam na konečné, později Obchod na korze). Film Smrt si říká Engelchen měl premiéru v roce 1963, v době, kdy neopakovatelná generace našich filmařů vykročila do světa a začala oslňovat svými úspěchy. Kadár a Klos, přestože byli o generaci starší, nezůstali za svými mladšími kolegy nijak pozadu, v dokonalé tvůrčí symbióze přijali postupy i poetiku nové vlny ve svůj vlastní svébytný výraz podložený samozřejmou profesionalitou a letitou zkušeností a vznikl tak jeden z nejpozoruhodnějších filmů 60. let. Dvojí časová rovina filmu i psychologicky složitá kresba hrdiny příběhu Pavla daly mimořádnou příležitost Janu Kačerovi, jehož citlivé civilní herectví obohatilo postavu mladého, těžce zraněného partyzána, o nové a netušené duševní dimenze. Jednu ze svých největších filmových rolí (zde postava Marty) dostala slovenská herečka Eva Poláková, jejíž předčasný skon v roce 1973 byl pro slovenské divadlo opravdu těžkou ztrátou. (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    9
  • 10
  • Rebelové
    Rebelové (2001)
    FilmRole: ředitel
    Rebelové - tak zní titul třetího celovečerního filmu režiséra Filipa Renče, který tentokráte nezvolil psychologické drama, ale podle scénáře, který napsal se Zdeňkem Zelenkou, natočil žánr diváky daleko vítanější, a to muzikál s upřesňujícím podtitulem "Písničkový retrofilm z let šedesátých". V půvabném výtvarném stylu atmosféry konce šedesátých let vypráví film zejména o jedné velké lásce, které však dějiny nebyly zrovna nakloněny. Maturantka Tereza a kluk, který utekl z vojny - to jsou hlavní hrdinové příběhu, ve kterém má dominantní úlohu hudba a tanec, neboť ve filmu se objeví celkem jedenáct velkých choreografických čísel, které jsou obrazovým zpracováním nejznámějších hitů ze 60. let. Cílem autorů bylo natočit film, který na pozadí nelehké doby vypráví zábavnou formou příběh o všem pozitivním, co život nabízí, zejména o lásce. Film Rebelové je o době, která bude pro mladé diváky možná objevem, pro ty starší zřejmě silnou vzpomínkou.
    73%
    Rebelové - tak zní titul třetího celovečerního filmu režiséra Filipa Renče, který tentokráte nezvolil psychologické drama, ale podle scénáře, který napsal se Zdeňkem Zelenkou, natočil žánr diváky daleko vítanější, a to muzikál s upřesňujícím podtitulem "Písničkový retrofilm z let šedesátých". V půvabném výtvarném stylu atmosféry konce šedesátých let vypráví film zejména o jedné velké lásce, které však dějiny nebyly zrovna nakloněny. Maturantka Tereza a kluk, který utekl z vojny - to jsou hlavní hrdinové příběhu, ve kterém má dominantní úlohu hudba a tanec, neboť ve filmu se objeví celkem jedenáct velkých choreografických čísel, které jsou obrazovým zpracováním nejznámějších hitů ze 60. let. Cílem autorů bylo natočit film, který na pozadí nelehké doby vypráví zábavnou formou příběh o všem pozitivním, co život nabízí, zejména o lásce. Film Rebelové je o době, která bude pro mladé diváky možná objevem, pro ty starší zřejmě silnou vzpomínkou.
    11
  • Der Lebensborn - Pramen života
    Der Lebensborn - Pramen života (2000)
    FilmRole: knihkupec
    • Max
    Baladický příběh scenáristy Vladimíra Körnera a režiséra Milana Cieslara o dospívající dívce Grétce ze slezského pohraničí, která se dostala do nacistického programu Lebensborn pro vyšlechtění čisté nordické rasy. Mladičká Grétka Weiserová (M. Hilmerová) je pod záminkou rentgenové prevence proti TBC poslána do lesního sanatoria Isolde. O svém poslání zprvu nemá tušení. Neví, že sítem pro převýchovu prošla přičiněním učitele, který jí chtěl po matčině smrti pomoci k lepšímu životu, a díky osudové náhodě, protože se narodila ve stejný den jako sám druhý muž Třetí říše Himmler. Společně s dalšími "vyvolenými" dívkami zde prochází nacistickou výchovou, aby posléze zajistily hitlerovskému Německu rasově čisté potomstvo. (Česká televize)
    72%
    Baladický příběh scenáristy Vladimíra Körnera a režiséra Milana Cieslara o dospívající dívce Grétce ze slezského pohraničí, která se dostala do nacistického programu Lebensborn pro vyšlechtění čisté nordické rasy. Mladičká Grétka Weiserová (M. Hilmerová) je pod záminkou rentgenové prevence proti TBC poslána do lesního sanatoria Isolde. O svém poslání zprvu nemá tušení. Neví, že sítem pro převýchovu prošla přičiněním učitele, který jí chtěl po matčině smrti pomoci k lepšímu životu, a díky osudové náhodě, protože se narodila ve stejný den jako sám druhý muž Třetí říše Himmler. Společně s dalšími "vyvolenými" dívkami zde prochází nacistickou výchovou, aby posléze zajistily hitlerovskému Německu rasově čisté potomstvo. (Česká televize)
    12
  • Božská Ema
    Božská Ema (1979)
    FilmRole: armádní chemik
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    72%
    13
  • Akce Bororo
    Akce Bororo (1972)
    FilmRole: Krause
    71%
    14
  • Přežil jsem svou smrt
    Přežil jsem svou smrt (1960)
    FilmRole: Laufer
    S novým transportem přijede do koncentračního tábora i nadějný český boxer Tonda Majer. Nedávno totiž v potyčce na ulici složil k zemi muže, ze kterého se vyklubal příslušník gestapa. Tonda hned na začátku pozná, že před esesáckými dozorci nesmí dát najevo slabost. Je přidělen do pracovní čety. Díky své fyzické kondici přežije jako jediný z celé skupiny. To však není ani zdaleka konec jeho útrap. Tonda se totiž pokusí předat ukradené porce chleba ruským vězňům. Když jej při tom dozorce přistihne, čeká Tondu zkouška smrti: nošení těžkých kamenů z nedalekého lomu na vlastních bedrech... (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    71%
    S novým transportem přijede do koncentračního tábora i nadějný český boxer Tonda Majer. Nedávno totiž v potyčce na ulici složil k zemi muže, ze kterého se vyklubal příslušník gestapa. Tonda hned na začátku pozná, že před esesáckými dozorci nesmí dát najevo slabost. Je přidělen do pracovní čety. Díky své fyzické kondici přežije jako jediný z celé skupiny. To však není ani zdaleka konec jeho útrap. Tonda se totiž pokusí předat ukradené porce chleba ruským vězňům. Když jej při tom dozorce přistihne, čeká Tondu zkouška smrti: nošení těžkých kamenů z nedalekého lomu na vlastních bedrech... (Česká televize)
    Žánry:DramaVálečný
    15
  • 16
  • Akumulátor 1
    Akumulátor 1 (1993)
    FilmRole: lékař JIP
    • Netflix
    • Max
    • VOYO
    • +4
    70%
    17
  • Co je doma, to se počítá, pánové...
    Co je doma, to se počítá, pánové... (1980)
    FilmRole: turista
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    Volné pokračování komedie Zítra to roztočíme, drahoušku, film Co je doma, to se počítá, pánové, začíná, když René Novák přiváží neteř Bartáčkových, Naďu. Obě rodiny jsou stále v konfliktu, i když méně intenzivním. René rodičům vnukne nápad na rychlé zbohatnutí založením fiktivního klubu Nováků, kde členové platí zápisné. Bartáčkovi jsou zaneprázdněni snahou vymámit peníze od tetičky Rosy z Ameriky. Zatímco Novákovi sbírají pětikoruny, Bartáčkovi očekávají příjezd tetičky. Naďa a René, kteří se do honby za penězi nezapojují, nacházejí zalíbení jeden v druhém a možná si zopakují svatbu, tentokrát skutečnou.
    Žánry:KomedieSatira
    70%
    Volné pokračování komedie Zítra to roztočíme, drahoušku, film Co je doma, to se počítá, pánové, začíná, když René Novák přiváží neteř Bartáčkových, Naďu. Obě rodiny jsou stále v konfliktu, i když méně intenzivním. René rodičům vnukne nápad na rychlé zbohatnutí založením fiktivního klubu Nováků, kde členové platí zápisné. Bartáčkovi jsou zaneprázdněni snahou vymámit peníze od tetičky Rosy z Ameriky. Zatímco Novákovi sbírají pětikoruny, Bartáčkovi očekávají příjezd tetičky. Naďa a René, kteří se do honby za penězi nezapojují, nacházejí zalíbení jeden v druhém a možná si zopakují svatbu, tentokrát skutečnou.
    Žánry:KomedieSatira
    18
  • Ať žije republika
    Ať žije republika (1965)
    Film
    • VOYO
    V první polovině 60. let se Karel Kachyňa - již tehdy ve spolupráci se scénáristou Janem Procházkou - věnoval malým dětem i dospívající mládeži. V okupačním dramatu Ať žije republika poprvé naznačil, že jeho ambice sahají dál, k politické výpovědi. K rázovité moravské vesnici se blíží fronta, sedláci přemýšlejí, kam si schovají své cennosti a jejich počínání ovlivňuje i malého kluka Olina, který se stává jednou zvídavým, jindy vystrašeným pozorovatelem zběsilostí, které s sebou přinášel konec války. Režisér tu svět ne vždy bezstarostných dětských her konfrontuje se zlobou dospělých. Malý Olin se stává terčem všeobecné zloby, která má smýt vinu ze všech ostatních. Filmu pak bylo vyčítáno, že zpochybňuje hrdinství českých vlastenců i Rudé armády.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    70%
    V první polovině 60. let se Karel Kachyňa - již tehdy ve spolupráci se scénáristou Janem Procházkou - věnoval malým dětem i dospívající mládeži. V okupačním dramatu Ať žije republika poprvé naznačil, že jeho ambice sahají dál, k politické výpovědi. K rázovité moravské vesnici se blíží fronta, sedláci přemýšlejí, kam si schovají své cennosti a jejich počínání ovlivňuje i malého kluka Olina, který se stává jednou zvídavým, jindy vystrašeným pozorovatelem zběsilostí, které s sebou přinášel konec války. Režisér tu svět ne vždy bezstarostných dětských her konfrontuje se zlobou dospělých. Malý Olin se stává terčem všeobecné zloby, která má smýt vinu ze všech ostatních. Filmu pak bylo vyčítáno, že zpochybňuje hrdinství českých vlastenců i Rudé armády.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    19
  • O princezně Jasněnce a létajícím ševci
    O princezně Jasněnce a létajícím ševci (1987)
    FilmRole: Řimbuch
    • O2 TV
    • Google Play
    69%
    20
  • Poslední motýl
    Poslední motýl (1991)
    Film
    Slavného francouzského mima chtějí nacisté přimět, aby pohostinsky vystoupil v terezínském ghettu. Když umělec zjistí, že jeho produkce se má stát součástí cynické kamufláže, uspořádané pro důvěřivou komisi Červeného kříže, rozhodne se vyslovit pravdu o skutečných poměrech v Terezínu vládnoucích. Režisér Karel Kachyňa, jenž tento přece jen staromilsky, ba místy až sterilně pojednaný snímek natáčel v mezinárodní koprodukci (a hlavní roli ztělesnil Tom Courtenay), se pokusil vylíčit sílu svědomí: ani nátlak a hrozby nepřimějí čestného umělce, ale se zpronevěřil svým zásadám. Pantomimické kreace vedl Boris Hybner.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    68%
    Slavného francouzského mima chtějí nacisté přimět, aby pohostinsky vystoupil v terezínském ghettu. Když umělec zjistí, že jeho produkce se má stát součástí cynické kamufláže, uspořádané pro důvěřivou komisi Červeného kříže, rozhodne se vyslovit pravdu o skutečných poměrech v Terezínu vládnoucích. Režisér Karel Kachyňa, jenž tento přece jen staromilsky, ba místy až sterilně pojednaný snímek natáčel v mezinárodní koprodukci (a hlavní roli ztělesnil Tom Courtenay), se pokusil vylíčit sílu svědomí: ani nátlak a hrozby nepřimějí čestného umělce, ale se zpronevěřil svým zásadám. Pantomimické kreace vedl Boris Hybner.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    21
  • Řád
    Řád (1994)
    Film
    68%
    22
  • Dívka tvých snů
    Dívka tvých snů (1998)
    Film

    Španělská filmařská tragikomedie, odehrávající se roku 1938 v německých, tehdy už nacistických, filmových ateliérech UFA. Španělský filmový štáb sem přijíždí realizovat dvojjazyčnou koprodukci milostného příběhu z Andalusie - Dívka tvých snů. Hlavní roli hraje mladičká hvězda Macarena, která tajně chodí s režisérem, ten se však nehodlá rozvést. A aby jejímu trápení nebyl konec, zamiluje se do ní sám velký Goebbels. Macarena nesmí jeho okaté pozornosti, mířící zcela nepokrytě k intimnímu vztahu, odmítnout, jinak by ohrozila osud celého projektu i kariéru všech kolegů. Její vztah ke zdánlivě pasivnímu, ve skutečnosti však bezmocnému, režisérovi vychládá, s Goebbelsem bojuje a nakonec se snaží najít útěchu u mladého židovského vězně, kterého produkce najala na kompars. I tak zapeklitá situace se zauzlí ještě víc v okamžiku, kdy se její přítel pokusí o útěk...

    68%

    Španělská filmařská tragikomedie, odehrávající se roku 1938 v německých, tehdy už nacistických, filmových ateliérech UFA. Španělský filmový štáb sem přijíždí realizovat dvojjazyčnou koprodukci milostného příběhu z Andalusie - Dívka tvých snů. Hlavní roli hraje mladičká hvězda Macarena, která tajně chodí s režisérem, ten se však nehodlá rozvést. A aby jejímu trápení nebyl konec, zamiluje se do ní sám velký Goebbels. Macarena nesmí jeho okaté pozornosti, mířící zcela nepokrytě k intimnímu vztahu, odmítnout, jinak by ohrozila osud celého projektu i kariéru všech kolegů. Její vztah ke zdánlivě pasivnímu, ve skutečnosti však bezmocnému, režisérovi vychládá, s Goebbelsem bojuje a nakonec se snaží najít útěchu u mladého židovského vězně, kterého produkce najala na kompars. I tak zapeklitá situace se zauzlí ještě víc v okamžiku, kdy se její přítel pokusí o útěk...

    23
  • Krvavý román
    Krvavý román (1993)
    FilmRole: velitel pirátů
    Osobitého výtvarníka, typografa, spisovatele Josefa Váchala zná veřejnost především díky jeho Krvavému románu. Surrealistická rozkošatělost této obhajoby pokleslého čtiva 19. století zaujala Jaroslava Brabce a jeho spolupracovníky a našli k tomu odpovídající obraz \"braku\" 20. století. Zájem autorů se soustřeďuje především na období němého filmu, procházka dějinami kinematografie pokračuje přes nástup zvukového filmu až do současnosti (autorský film 60. let, moderní horor), formálně tu najdeme např. využití techniky tónovaného filmu). Všestranná parodie prolíná barvitou dějovou změť s příběhem autora (Váchala/Paseky), komentujícího a vytvářejícího svou knihu, a rozštěpeného navíc v ději do postav Fragonarda a Mistra. Stejně jako u Váchala vstupuje do fikce stále silněji realita, aby se jediným \"šťastným koncem\" ukázalo být hotové umělcovo dílo.
    67%
    Osobitého výtvarníka, typografa, spisovatele Josefa Váchala zná veřejnost především díky jeho Krvavému románu. Surrealistická rozkošatělost této obhajoby pokleslého čtiva 19. století zaujala Jaroslava Brabce a jeho spolupracovníky a našli k tomu odpovídající obraz \"braku\" 20. století. Zájem autorů se soustřeďuje především na období němého filmu, procházka dějinami kinematografie pokračuje přes nástup zvukového filmu až do současnosti (autorský film 60. let, moderní horor), formálně tu najdeme např. využití techniky tónovaného filmu). Všestranná parodie prolíná barvitou dějovou změť s příběhem autora (Váchala/Paseky), komentujícího a vytvářejícího svou knihu, a rozštěpeného navíc v ději do postav Fragonarda a Mistra. Stejně jako u Váchala vstupuje do fikce stále silněji realita, aby se jediným \"šťastným koncem\" ukázalo být hotové umělcovo dílo.
    24
  • Kuře melancholik
    Kuře melancholik (1999)
    FilmRole: doktor
    Děj se odehrává začátkem 20. století. Malý Lojzík, kterému blesk zabil matku, žije na statku se svým otcem a starým čeledínem. Drsný svět ho naučil vnímat obrazy, které mu připomínají ztracenou matčinu náruč. Mezi lidmi marně hledá člověka, na kterého by se mohl znovu citově upnout. Oporu a bezpečí nenachází ani u otce, ani u matčiny sestry ani u macechy Rózy, i když ta jako jediná měla s chlapcem soucit na začátku jejich společného soužití. Jediný, kdo s Lojzíkem skutečně sdílí jeho úděl opuštěného mláděte je obyčejné kuře...
    Žánry:Hudební
    67%
    Děj se odehrává začátkem 20. století. Malý Lojzík, kterému blesk zabil matku, žije na statku se svým otcem a starým čeledínem. Drsný svět ho naučil vnímat obrazy, které mu připomínají ztracenou matčinu náruč. Mezi lidmi marně hledá člověka, na kterého by se mohl znovu citově upnout. Oporu a bezpečí nenachází ani u otce, ani u matčiny sestry ani u macechy Rózy, i když ta jako jediná měla s chlapcem soucit na začátku jejich společného soužití. Jediný, kdo s Lojzíkem skutečně sdílí jeho úděl opuštěného mláděte je obyčejné kuře...
    Žánry:Hudební
    25
  • Piráti
    Piráti (1999)
    Minisérie
    Kolem r. 1640 se v okolí Milána vyostřilo nepřátelství mezi rodinami Alberzziů a Cornerů - obě si dělají nárok na stejnou půdu. Bratři, dvojčata Ferrante a Ippolit Alberzziové, jsou téměř jedna duše, jedno tělo. Ippolit dostane nápad, jak vyzrát na Cornera - když zaplaví půdu vodou a začnou pěstovat rýži, Corner o pozemky ztratí zájem. Přesto, že je to nákladná záležitost, otec souhlasí. Ferrante zastavuje kočár, v němž jede půvabná dívka Lívia vracející se z kláštera a Ferrante se do ní na první pohled zamiluje. Lívia je však Cornerovou dcerou, proto musí svou lásku držet v tajnosti. Jejich prostředníkem se stává Ippolit, jenž však zneužije bratrovy důvěry. Ferrante navrhuje Lívii útěk, dívka je zmatená, protože její srdce už patří oběma bratrům. Federico Corner zuří, že přichází o půdu, na kterou si dělal nárok, a situaci řeší cestou násilí. V ozbrojeném konfliktu Ippolit při pronásledování domnělého nepřítele omylem zastřelí Lívii
    67%
    Kolem r. 1640 se v okolí Milána vyostřilo nepřátelství mezi rodinami Alberzziů a Cornerů - obě si dělají nárok na stejnou půdu. Bratři, dvojčata Ferrante a Ippolit Alberzziové, jsou téměř jedna duše, jedno tělo. Ippolit dostane nápad, jak vyzrát na Cornera - když zaplaví půdu vodou a začnou pěstovat rýži, Corner o pozemky ztratí zájem. Přesto, že je to nákladná záležitost, otec souhlasí. Ferrante zastavuje kočár, v němž jede půvabná dívka Lívia vracející se z kláštera a Ferrante se do ní na první pohled zamiluje. Lívia je však Cornerovou dcerou, proto musí svou lásku držet v tajnosti. Jejich prostředníkem se stává Ippolit, jenž však zneužije bratrovy důvěry. Ferrante navrhuje Lívii útěk, dívka je zmatená, protože její srdce už patří oběma bratrům. Federico Corner zuří, že přichází o půdu, na kterou si dělal nárok, a situaci řeší cestou násilí. V ozbrojeném konfliktu Ippolit při pronásledování domnělého nepřítele omylem zastřelí Lívii
    26
  • 27
  • Princezna ze mlejna
    Princezna ze mlejna (1994)
    FilmRole: knížepán
    V jihočeské vísce, uprostřed stříbrných rybníků a tmavých lesů, žije pohledný mládenec Jindřich, který se jednoho dne vydá do světa s pevným rozhodnutím vysvobodit zakletou princeznu. Na své cestě se dostane do strašidelného mlýna, kde žije se svým otcem, mlynářem, krásná Eliška. Mládenec se Elišce líbí, namluví mu proto, že v rybníce je zakletá princezna a on ve mlýně zůstává jako pomocník. To se nelíbí místnímu čertovi a vodníkovi, kteří si na mlynářovu dceru myslí. Snaží se, seč jim sily stačí, pomocí intrik a kouzel mládence ze mlýna vypudit. Ve mlýně se objevuje třetí ženich: starý, bohatý Knížepán, a protože Eliška všechny nápadníky odmítá, mlynář se rozzlobí. Urči lhůtu: buď si do úplňku ženicha sama vybere, nebo ji dostane ten, co si první o ruku řekne. Nastává boj mezi ženichy...
    66%
    V jihočeské vísce, uprostřed stříbrných rybníků a tmavých lesů, žije pohledný mládenec Jindřich, který se jednoho dne vydá do světa s pevným rozhodnutím vysvobodit zakletou princeznu. Na své cestě se dostane do strašidelného mlýna, kde žije se svým otcem, mlynářem, krásná Eliška. Mládenec se Elišce líbí, namluví mu proto, že v rybníce je zakletá princezna a on ve mlýně zůstává jako pomocník. To se nelíbí místnímu čertovi a vodníkovi, kteří si na mlynářovu dceru myslí. Snaží se, seč jim sily stačí, pomocí intrik a kouzel mládence ze mlýna vypudit. Ve mlýně se objevuje třetí ženich: starý, bohatý Knížepán, a protože Eliška všechny nápadníky odmítá, mlynář se rozzlobí. Urči lhůtu: buď si do úplňku ženicha sama vybere, nebo ji dostane ten, co si první o ruku řekne. Nastává boj mezi ženichy...
    28
  • Romaneto
    Romaneto (1980)
    Film
    66%
    29
  • Území bílých králů
    Území bílých králů (1991)
    Seriál
    65%
    30
  • Jatka číslo 5
    Jatka číslo 5 (1972)
    Film

    Američan Billy Pilgrim, který přežil bombardování Drážďan, se po zbytek života nemůže zbavit své hrůzné vzpomínky. Silné trauma nakonec zapříčiní jeho šílenství. Zatímco ambiciózní žena sní o jeho závratné kariéře, on se stále častěji utíká do svého vysněného světa na imaginární planetě Trafalmador. Pozoruhodný snímek s prvky sci-fi podle slavné předlohy klasika vědeckofantastické literatury Kurta Vonneguta jr. se v roce 1972 natáčel v tehdejším Československu a za kamerou stál Miroslav Ondříček. Na MFF v Cannes byl snímek odměněn zvláštní cenou poroty. (oficiální text distributora)

    65%

    Američan Billy Pilgrim, který přežil bombardování Drážďan, se po zbytek života nemůže zbavit své hrůzné vzpomínky. Silné trauma nakonec zapříčiní jeho šílenství. Zatímco ambiciózní žena sní o jeho závratné kariéře, on se stále častěji utíká do svého vysněného světa na imaginární planetě Trafalmador. Pozoruhodný snímek s prvky sci-fi podle slavné předlohy klasika vědeckofantastické literatury Kurta Vonneguta jr. se v roce 1972 natáčel v tehdejším Československu a za kamerou stál Miroslav Ondříček. Na MFF v Cannes byl snímek odměněn zvláštní cenou poroty. (oficiální text distributora)

    31
  • V týlu nepřítele
    V týlu nepřítele (1982)
    Film

    Tento válečný snímek lze považovat za ruský, neboť česká strana zajišťovala hlavně technické služby a několik epizod. Příběh se odehrává v posledních letech druhé světové války a líčí osudy statečného sovětského oddílu pro zvláštní úkoly, odvážně pronikajícího až do tajných nacistických továren, aby tam zničili výrobu dalekonosných raket. Vznikla konvenční dobrodružná podívaná, řádně zabalená do ideologických klišé. Navíc se jedná o závěrečnou část trilogie, tvořené tituly My se vrátíme a Fronta v týlu

    65%

    Tento válečný snímek lze považovat za ruský, neboť česká strana zajišťovala hlavně technické služby a několik epizod. Příběh se odehrává v posledních letech druhé světové války a líčí osudy statečného sovětského oddílu pro zvláštní úkoly, odvážně pronikajícího až do tajných nacistických továren, aby tam zničili výrobu dalekonosných raket. Vznikla konvenční dobrodružná podívaná, řádně zabalená do ideologických klišé. Navíc se jedná o závěrečnou část trilogie, tvořené tituly My se vrátíme a Fronta v týlu

    32
  • ...a pozdravuji vlaštovky
    ...a pozdravuji vlaštovky (1972)
    FilmRole: Dorschův tlumočník
    63%
    33
  • Mág.
    Mág. (1987)
    Film
    • VOYO
    63%
    34
  • Svatej z Krejcárku
    Svatej z Krejcárku (1969)
    Film
    Obuvník Lájošek Cína je naivní dobrák se srdcem na dlani, který, jak je den dlouhý, nevyjde ze svého krámku, kde také spí, a jedinou společnost mu dělá malé zatoulané kotě. Jednoho dne k němu vpadne svérázný řidič náklaďáku Martin, který si Lájoška okamžitě přisvojí jako svého nového závozníka a stane se jeho životním průvodcem s plánem mu jeho poklidné žití od základu přestavět. V žižkovské kolonii na Krejcárku ho seznámí s půvabnou Magdou, do níž se Lájošek zamiluje a začne s ní žít i s jejími čtyřmi dětmi. Brzy nato čekají vlastní a jejich život by se zdál ideální, ale každé štěstí něco stojí…
    Žánry:DramaKomedie
    63%
    Obuvník Lájošek Cína je naivní dobrák se srdcem na dlani, který, jak je den dlouhý, nevyjde ze svého krámku, kde také spí, a jedinou společnost mu dělá malé zatoulané kotě. Jednoho dne k němu vpadne svérázný řidič náklaďáku Martin, který si Lájoška okamžitě přisvojí jako svého nového závozníka a stane se jeho životním průvodcem s plánem mu jeho poklidné žití od základu přestavět. V žižkovské kolonii na Krejcárku ho seznámí s půvabnou Magdou, do níž se Lájošek zamiluje a začne s ní žít i s jejími čtyřmi dětmi. Brzy nato čekají vlastní a jejich život by se zdál ideální, ale každé štěstí něco stojí…
    Žánry:DramaKomedie
    35
  • Já, spravedlnost
    Já, spravedlnost (1967)
    FilmRole: Henry

    Co si počít s největším zločincem v dějinách lidstva? Unesený český lékař, jenž se má stát Hitlerovým osobním lékařem, postupně zjišťuje, že bývalí němečtí důstojníci zachránili Hitlera jen proto, aby jej podrobovali nekončícímu psychickému trýznění, opakovaně inscenují nepřátelské přepady vrcholící odsouzením k smrti - však také zazní věta, že pouhý, jednorázový trest smrti je pro člověka obtíženého takovými vinami málo. Jenže lidumilný lékař s něčím takovým nesouhlasí, rozhodne se sám zkrátit vězňovo utrpení. Režisér Zbyněk Brynych, jenž se tématu nacismu věnoval i ve svých předchozích filmech (Transport z ráje), zde dospěl k málo přesvědčivé modelaci, která na jedné straně vykazuje rysy romantické smyšlenky s motivem svévolně uneseného lékaře v čele, na druhé straně koketuje se schematicky rozvrstvenými mravními dilematy, které posléze hrdina příběhu vyřeší jediným humánním činem, který v daném kontextu přichází do úvahy.

    63%

    Co si počít s největším zločincem v dějinách lidstva? Unesený český lékař, jenž se má stát Hitlerovým osobním lékařem, postupně zjišťuje, že bývalí němečtí důstojníci zachránili Hitlera jen proto, aby jej podrobovali nekončícímu psychickému trýznění, opakovaně inscenují nepřátelské přepady vrcholící odsouzením k smrti - však také zazní věta, že pouhý, jednorázový trest smrti je pro člověka obtíženého takovými vinami málo. Jenže lidumilný lékař s něčím takovým nesouhlasí, rozhodne se sám zkrátit vězňovo utrpení. Režisér Zbyněk Brynych, jenž se tématu nacismu věnoval i ve svých předchozích filmech (Transport z ráje), zde dospěl k málo přesvědčivé modelaci, která na jedné straně vykazuje rysy romantické smyšlenky s motivem svévolně uneseného lékaře v čele, na druhé straně koketuje se schematicky rozvrstvenými mravními dilematy, které posléze hrdina příběhu vyřeší jediným humánním činem, který v daném kontextu přichází do úvahy.

    36
  • Rosa Luxemburg
    Rosa Luxemburg (1986)
    Film

    Životopisný snímek nepřehlédnutelné osobnosti Nového německého filmu Margarethe von Trotta sleduje klíčové a formující události v životě Rosy Luxemburgové, kterou strhujícím způsobem ztvárnila Barbara Sukowa. Von Trotta nahlíží na Rosu Luxemburgovou skrze její neobyčejně odhodlaný boj za myšlenkové ideály, ale zároveň ji zobrazuje v intimním prostoru přátelských a milostných vztahů či vnitřních dialogů, které odrážejí pochybnosti a strach. Mnohovrstevnatý životopisný portrét byl uveden v hlavní soutěži Mezinárodního filmového festivalu v Cannes v roce 1986 a Barbara Sukowa zde byla oceněna za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. Snímek vznikl ve spolupráci s Filmovým studiem Barrandov a natáčel se v řadě českých lokací a za účasti českých herců. Ve snímku proto můžeme rozpoznat interiér Obecního domu v Praze, ve vedlejších rolích účinkují Raoul Schránil, Míla Myslíková či Oldřich Vlach. (TV program)

    63%

    Životopisný snímek nepřehlédnutelné osobnosti Nového německého filmu Margarethe von Trotta sleduje klíčové a formující události v životě Rosy Luxemburgové, kterou strhujícím způsobem ztvárnila Barbara Sukowa. Von Trotta nahlíží na Rosu Luxemburgovou skrze její neobyčejně odhodlaný boj za myšlenkové ideály, ale zároveň ji zobrazuje v intimním prostoru přátelských a milostných vztahů či vnitřních dialogů, které odrážejí pochybnosti a strach. Mnohovrstevnatý životopisný portrét byl uveden v hlavní soutěži Mezinárodního filmového festivalu v Cannes v roce 1986 a Barbara Sukowa zde byla oceněna za nejlepší herecký výkon v hlavní roli. Snímek vznikl ve spolupráci s Filmovým studiem Barrandov a natáčel se v řadě českých lokací a za účasti českých herců. Ve snímku proto můžeme rozpoznat interiér Obecního domu v Praze, ve vedlejších rolích účinkují Raoul Schránil, Míla Myslíková či Oldřich Vlach. (TV program)

    37
  • 38
  • Útěk do Budína
    Útěk do Budína (2002)
    Film
    62%
    39
  • Svítalo celou noc
    Svítalo celou noc (1980)
    FilmRole: des. Maldke
    • Canal+
    K politickým výročím vznikaly povinně oslavné filmy - a mezi slavená výročí patřilo též řádně upravený odkaz Pražského povstání na počátku května 1945. Vypráví příběh českého lékaře a zdravotní sestry, které jako rukojmí zajala německá jednotka, obsadivší budovu gymnasia. Protagonisté tak museli řešit nesnadné mravní problémy, navíc umocněné ustavičným ohrožením. Tvůrci propojili v zásadě komorní drama, soustředně do omezeného prostoru a mezi několik jednajících postav, s rozmáchlými výjevy pouličních bojů, do nichž nezbytně zasáhnou i spásné ruské jednotky. Dlužno ovšem přiznat, že zamýšlená mravní i psychologická dilemata vyznívají hodně toporně a nepřesvědčivě jak vinou toporného režijního ztvárnění, tak bezvýrazných hereckých výkonů.
    61%
    K politickým výročím vznikaly povinně oslavné filmy - a mezi slavená výročí patřilo též řádně upravený odkaz Pražského povstání na počátku května 1945. Vypráví příběh českého lékaře a zdravotní sestry, které jako rukojmí zajala německá jednotka, obsadivší budovu gymnasia. Protagonisté tak museli řešit nesnadné mravní problémy, navíc umocněné ustavičným ohrožením. Tvůrci propojili v zásadě komorní drama, soustředně do omezeného prostoru a mezi několik jednajících postav, s rozmáchlými výjevy pouličních bojů, do nichž nezbytně zasáhnou i spásné ruské jednotky. Dlužno ovšem přiznat, že zamýšlená mravní i psychologická dilemata vyznívají hodně toporně a nepřesvědčivě jak vinou toporného režijního ztvárnění, tak bezvýrazných hereckých výkonů.
    40
  • Místenka bez návratu
    Místenka bez návratu (1964)
    FilmRole: úředník
    61%
    41
  • 42
  • Dny zrady
    Dny zrady (1973)
    Film
    • VOYO
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucí k přijetí osudné, ponižující smlouv. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    59%
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucí k přijetí osudné, ponižující smlouv. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    43
  • 30 případů majora Zemana
    30 případů majora Zemana (1976)
    Seriál
    58%
    44
  • Sedm havranů
    Sedm havranů (1967)
    FilmRole: Fridrich

    V 60. letech dochází k přehodnocování partyzánského tématu: vnáší se nejen věrohodný náhled na strádání a psychický tlak, ale také na tolik opěvovanou statečnost. I mezi partyzány se mohl vyskytovat zrádce, který ohrožoval všechny ostatní. Tak je tomu i v nadbytečně překombinovaném dramatu odehrávajícím se v drsném prostředí beskydských hor. I když se režisér Vladimír Čech, ještě nedávno přikyvující stalinistické poetice, snaží chytit takříkajíc \"druhý dech\", z celého vyprávění čiší módní, vypočítavá spekulace, neobratně si pohrávající s obtížně zjistitelnou pravdou. Partyzáni totiž nedokáží odhalit, kdo je zrazuje, před nacisty ustupují s vědomím, že jeden z jejich řad je chce vydat nepříteli.

    58%

    V 60. letech dochází k přehodnocování partyzánského tématu: vnáší se nejen věrohodný náhled na strádání a psychický tlak, ale také na tolik opěvovanou statečnost. I mezi partyzány se mohl vyskytovat zrádce, který ohrožoval všechny ostatní. Tak je tomu i v nadbytečně překombinovaném dramatu odehrávajícím se v drsném prostředí beskydských hor. I když se režisér Vladimír Čech, ještě nedávno přikyvující stalinistické poetice, snaží chytit takříkajíc \"druhý dech\", z celého vyprávění čiší módní, vypočítavá spekulace, neobratně si pohrávající s obtížně zjistitelnou pravdou. Partyzáni totiž nedokáží odhalit, kdo je zrazuje, před nacisty ustupují s vědomím, že jeden z jejich řad je chce vydat nepříteli.

    45
  • Lekce
    Lekce (1971)
    FilmRole: Müller
    57%
    46
  • Kronika žhavého léta
    Kronika žhavého léta (1973)
    FilmRole: Fritz

    Na motivy Řezáčova románu Bitva natočil Jiří Sequens široce rozevřenou, avšak krajně ilustrativní a tezovitopu epopej, která zachycuje severočeské pohraničí v létě 1947, zobrazuje rejdy reakce, snažení bezvýhradně čestných komunistů i zákonité směřování společnosti ke konečnému vítězství dělnické třídy, vedené komunisty. Jedná se o jeden z výstavních ideologických filmů rané normalizace, který měl zdůvodnit, že jedině komunisté povedou lid ke šťastným zítřkům. Je pozoruhodné, jak postavy ( s nimiž jsme se setkali o dvacet let dříve ve Vávrově Nástupu) stále setrvávají v pozici pouhých hlasatelů příslušných ideí, jak vyznívá směšně každá snaha o jejich polidštění třeba skrze váhání či naopak ukvapenost.

    55%

    Na motivy Řezáčova románu Bitva natočil Jiří Sequens široce rozevřenou, avšak krajně ilustrativní a tezovitopu epopej, která zachycuje severočeské pohraničí v létě 1947, zobrazuje rejdy reakce, snažení bezvýhradně čestných komunistů i zákonité směřování společnosti ke konečnému vítězství dělnické třídy, vedené komunisty. Jedná se o jeden z výstavních ideologických filmů rané normalizace, který měl zdůvodnit, že jedině komunisté povedou lid ke šťastným zítřkům. Je pozoruhodné, jak postavy ( s nimiž jsme se setkali o dvacet let dříve ve Vávrově Nástupu) stále setrvávají v pozici pouhých hlasatelů příslušných ideí, jak vyznívá směšně každá snaha o jejich polidštění třeba skrze váhání či naopak ukvapenost.

    47
  • Dva tygři
    Dva tygři (1966)
    FilmRole: řidič

    Když dobrovolný policejní pomocník je příliš iniciativní, zaviní více zmatků než užitku. Lubomír Lipský svou postavu znatelně karikuje, když se úporného snaživce vede k vyšetřování. Nebožák netuší, co všechno výpověď nepříliš důvěryhodné svědkyně dokáže způsobit. Nepříliš povedená komedie se vyznačuje parodickými náběhy, které se dotýkaly tehdy obdivovaných děl (třeba Démantů noci)

    Žánry:KomedieKrimi
    52%

    Když dobrovolný policejní pomocník je příliš iniciativní, zaviní více zmatků než užitku. Lubomír Lipský svou postavu znatelně karikuje, když se úporného snaživce vede k vyšetřování. Nebožák netuší, co všechno výpověď nepříliš důvěryhodné svědkyně dokáže způsobit. Nepříliš povedená komedie se vyznačuje parodickými náběhy, které se dotýkaly tehdy obdivovaných děl (třeba Démantů noci)

    Žánry:KomedieKrimi
    48
  • Podivná přátelství herce Jesenia
    Podivná přátelství herce Jesenia (1985)
    FilmRole: Ďoubal
    51%
    49
  • UŽ
    (1995)
    Film

    Příběh s nadsázkou vypráví příběh z karlínského podsvětí o začínající prostitutce, jejím dobráckém pasákovi a o neúplatném policistovi z místního jezdeckého oddílu. Všechny tři postavy hrají role, které jim příliš nesedí. Venkovská dívka Valentýna se dostane do Prahy za dosti dramatických okolností a kupodivu je ochotna stát se prostitutkou, ačkoliv se brání jít s nějakým zákazníkem. Náhodou se zaplétá do osidel, spřádaných slizkým mafiánem Pavoukem, a odmítá podporu, kterou jí nabízí zamilovaný nadstrážmistr Viktor Sokol. Pavoukův poskok Milan, řečený Šáša, by byl rád tvrdým pasákem, ale neumí to. Příběh v parodické rovině komentuje nejrůznější nešvary soudobé společnosti (válka s Němci spočívající ve vývozu plastikových trpaslíků), ale i to, že lidé jsou nuceni být tím, čím vlastně vůbec nejsou...

    Žánry:Komedie
    49%

    Příběh s nadsázkou vypráví příběh z karlínského podsvětí o začínající prostitutce, jejím dobráckém pasákovi a o neúplatném policistovi z místního jezdeckého oddílu. Všechny tři postavy hrají role, které jim příliš nesedí. Venkovská dívka Valentýna se dostane do Prahy za dosti dramatických okolností a kupodivu je ochotna stát se prostitutkou, ačkoliv se brání jít s nějakým zákazníkem. Náhodou se zaplétá do osidel, spřádaných slizkým mafiánem Pavoukem, a odmítá podporu, kterou jí nabízí zamilovaný nadstrážmistr Viktor Sokol. Pavoukův poskok Milan, řečený Šáša, by byl rád tvrdým pasákem, ale neumí to. Příběh v parodické rovině komentuje nejrůznější nešvary soudobé společnosti (válka s Němci spočívající ve vývozu plastikových trpaslíků), ale i to, že lidé jsou nuceni být tím, čím vlastně vůbec nejsou...

    Žánry:Komedie
    50
  • Výstřely v Mariánských Lázních
    Výstřely v Mariánských Lázních (1973)
    FilmRole: novinář
    49%
    51
  • Princezna ze mlejna 2
    Princezna ze mlejna 2 (2000)
    FilmRole: knížepán
    48%
    52
  • Na druhom brehu sloboda
    Na druhom brehu sloboda (1984)
    FilmRole: dustojník SS

    V rámci většího sbratření lidu socialistických zemí nechybí ani koprodukční projekt Slovenska s Bulharskem. Vztahuje se k válečné minulosti a zachycuje, jak se na Slovensku v posledních měsících druhé světové války se účastnili partyzánských bojů také Bulhaři. Film zachycuje, jak po boku sovětských vojáků i slovenských partyzánů překračovali řeku Hron. Ukazuje, jak překonávali ztížené přírodní podmínky, jak těžké zážitky stmelily přátelství všech zúčastněných. Výsledkem je popisný válečný plakátek, zbavený jakékoli osobitosti.

    Žánry:DramaVálečný
    48%

    V rámci většího sbratření lidu socialistických zemí nechybí ani koprodukční projekt Slovenska s Bulharskem. Vztahuje se k válečné minulosti a zachycuje, jak se na Slovensku v posledních měsících druhé světové války se účastnili partyzánských bojů také Bulhaři. Film zachycuje, jak po boku sovětských vojáků i slovenských partyzánů překračovali řeku Hron. Ukazuje, jak překonávali ztížené přírodní podmínky, jak těžké zážitky stmelily přátelství všech zúčastněných. Výsledkem je popisný válečný plakátek, zbavený jakékoli osobitosti.

    Žánry:DramaVálečný
    53
  • Od vraždy jenom krok ke lži
    Od vraždy jenom krok ke lži (1982)
    FilmRole: Gorbay
    47%
    54
  • Akce v Istanbulu
    Akce v Istanbulu (1975)
    FilmRole: Neumaier
    46%
    55
  • Bubu a Filip
    Bubu a Filip (1996)
    Seriál
    46%
    56
  • Klíč
    Klíč (1971)
    FilmRole: důstojník
    Heydrichiáda, temné období českých dějin. Krátce po atentátu na říšského pretektora Heydricha byly okupované Čechy vystaveny brutálnímu teroru. Během jednoho zátahu gestapo zajme těžce raněného muže, který je vedoucím činitelem českého odboje. Jediná věc, kterou se gestapákům u něj podaří nalézt je pouhý klíč. Klíč, který jak šéf gestapa tuší může být klíčem k rozbití odboje. Klíč, ke kterému je nutné najít pasující zámek. Klíč, jehož tajemství se gestapáci ze zraněného muže pokouší dostat všemi prostředky. (oficiální text distributora)
    43%
    Heydrichiáda, temné období českých dějin. Krátce po atentátu na říšského pretektora Heydricha byly okupované Čechy vystaveny brutálnímu teroru. Během jednoho zátahu gestapo zajme těžce raněného muže, který je vedoucím činitelem českého odboje. Jediná věc, kterou se gestapákům u něj podaří nalézt je pouhý klíč. Klíč, který jak šéf gestapa tuší může být klíčem k rozbití odboje. Klíč, ke kterému je nutné najít pasující zámek. Klíč, jehož tajemství se gestapáci ze zraněného muže pokouší dostat všemi prostředky. (oficiální text distributora)
    57
  • Dynastie Nováků
    Dynastie Nováků (1982)
    Seriál
    • iVysílání
    40%
    58
  • Princezna ze mlejna 2
    Princezna ze mlejna 2 (2001)
    SeriálRole: knížepán
    35%
    59
  • Julek
    Julek (1979)
    Film
    34%
    60
  • Rodáci
    Rodáci (1988)
    Seriál
    27%
    61
  • 62