Smrt si říká Engelchen

74%
Smrt si říká Engelchen
Román slovenského prozaika a novináře Ladislava Mňačka Smrt si říká Engelchen vyšel poprvé v roce 1959 a ihned zaujal čtenáře i kritiku nevšedním pohledem na tehdy už zprofanovanou partyzánskou tematiku. Mňačko svůj příběh líčí na základě autentických prožitků. Aniž by glorifikoval, přikrašloval, aniž by se přidržoval schematického dělení charakteru na černé a bílé, dává velký prostor psychologické kresbě postav, šokuje netradičním pojetím literárních i lidských konvencí, v každém případě však čtenářům poskytuje do té doby nevídaně otevřený obraz jedné stránky partyzánského odboje. Téměř filmová stavba románu zaujala scenáristickou a režisérskou dvojici Jána Kadára a Elmara Klose, tvůrce, kteří zásadním způsobem obohatili naši kinematografii (Obžalovaný, Tři přání, Tam na konečné, později Obchod na korze). Film Smrt si říká Engelchen měl premiéru v roce 1963, v době, kdy neopakovatelná generace našich filmařů vykročila do světa a začala oslňovat svými úspěchy. Kadár a Klos, přestože byli o generaci starší, nezůstali za svými mladšími kolegy nijak pozadu, v dokonalé tvůrčí symbióze přijali postupy i poetiku nové vlny ve svůj vlastní svébytný výraz podložený samozřejmou profesionalitou a letitou zkušeností a vznikl tak jeden z nejpozoruhodnějších filmů 60. let. Dvojí časová rovina filmu i psychologicky složitá kresba hrdiny příběhu Pavla daly mimořádnou příležitost Janu Kačerovi, jehož citlivé civilní herectví obohatilo postavu mladého, těžce zraněného partyzána, o nové a netušené duševní dimenze. Jednu ze svých největších filmových rolí (zde postava Marty) dostala slovenská herečka Eva Poláková, jejíž předčasný skon v roce 1973 byl pro slovenské divadlo opravdu těžkou ztrátou. (Česká televize)



Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
8
Ještě než se duo Kadár a Klos proslavilo prvním československým snímkem, který získal Oskara, (Obchod na korze) natočilo tento na české poměry nebývale otevřený, drsný a stylem vyprávění (skoky z přítomnosti do minulosti a zpět) neobvyklý snímek, o hrůzách konce druhé světové války, vyprávěné mladým partyzánem. Velice dobře napsaný, zahraný i natočený snímek, kterých je v našich končinách úplné minimum.
Pete69
Pete69
32 609 bodů
7
Pěkný film do nitra jednoho z partyzánů, děj se odehrává na konci války a je propleten s vyprávěním raněného partyzána o jeho zkušenostech z války. Bohužel herecký projev Jana Kačera a některých jeho kolegů mi přišel až moc divadelní a tak na mě film nepůsobil tak autenticky. Celkově však pěkné dílko.
Fingon
16 896 bodů
8
70%. S ohledem na averzi vůči válečným snímkům a snímkům s delší stopáží (129 minut se nezdá tolik, ale občas se to zdálo o dost delší) je tak vysoké hodnocení možná trochu překvapivé, ale místy byl tento film opravdu působivý.


Dodatečné informace

Původní název:
Death Is Called Engelchen (více)
  • Československo Smrt si říká Engelchen
  • Československo Death Is Called Engelchen
  • Československo Der Tod heißt Engelchen
Premiéra v ČR:
3. 5. 1963
Distributor:
Ústřední půjčovna filmů
Země původu:
Československo, Česká republika, Slovenská republika
Knižní předloha:
Ocenění:
Žádná ocenění

  • Ocenění: Zlatá cena na MFF v Moskvě 1963 a Státní cena KI. Gottwalda.
  • Adaptace Mňačkova románu vzbudila svého času pozornost výjimečností realistického zobrazení partyzánských bojů na sklonku války.
  • Film o pochybnostech a tragických pocitech vítězů byl jako „příkladně nebezpečný“ byl 20 let opatrován v trezoru (i kvůli emigraci autora předlohy a jednoho z režisérů).