Karel Ješátko: Nejlepší filmy
a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Karel Ješátko: Filmy a seriály

  • Spalovač mrtvol
    Spalovač mrtvol (1968)
    Film
    • Netflix
    • Voyo
    • O2 TV
    • +3
    Rodina Kopfrkinglových žije na první pohled šťastně a spokojeně. Otec se o všechny svědomitě stará a zahrnuje je až přehnanou láskou a péčí. Miluje své zaměstnání v krematoriu a má přátele ve fašistických kruzích. Jeden z nich ho přesvědčí ke vstupu do nacistické strany a zároveň ho upozorní na neárijský původ jeho ženy. Z psychicky nevyrovnaného člověka se tak stává zvrácený udavač a vrah, který neváhá oběsit svoji manželku a brutálně zabít vlastního syna. V závěru přijímá nabídku účastnit se příprav na masové kremace v domnění, že tím přispěje ke spáse světa.
    Režie:Juraj Herz
    85%
    Rodina Kopfrkinglových žije na první pohled šťastně a spokojeně. Otec se o všechny svědomitě stará a zahrnuje je až přehnanou láskou a péčí. Miluje své zaměstnání v krematoriu a má přátele ve fašistických kruzích. Jeden z nich ho přesvědčí ke vstupu do nacistické strany a zároveň ho upozorní na neárijský původ jeho ženy. Z psychicky nevyrovnaného člověka se tak stává zvrácený udavač a vrah, který neváhá oběsit svoji manželku a brutálně zabít vlastního syna. V závěru přijímá nabídku účastnit se příprav na masové kremace v domnění, že tím přispěje ke spáse světa.
    Režie:Juraj Herz
    1
  • Happy end
    Happy end (1967)
    Film
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Oldřich Lipský se rozpřáhl k unikátnímu experimentu: příběh vypráví - a to doslova - pozpátku. Zvolil polohu bizarní kriminální komedie: na jejím počátku vidíme, jak se zdvíhá ostří gilotiny, jak useknutá odsouzencova hlava přiskočí zpět ke krku atd. Vše se odvíjí skrze mile zveličovaná žánrová schémata, do nichž jsou vměstnána osudy vznětlivého řezníka, jehož přivede do varu manželčina nevěra. A protože sekerou i nožem se umí dokonale ohánět, pomsta na sebe nenechá dlouho čekat. Na diváky však režisérův počin byl příliš výstřední a přehlíželi jej; nutno však uznat, že ani režisér nedokázal adekvátně realizovat veškeré své představy, takže výsledek byl jakýsi polovičatý.
    84%
    Oldřich Lipský se rozpřáhl k unikátnímu experimentu: příběh vypráví - a to doslova - pozpátku. Zvolil polohu bizarní kriminální komedie: na jejím počátku vidíme, jak se zdvíhá ostří gilotiny, jak useknutá odsouzencova hlava přiskočí zpět ke krku atd. Vše se odvíjí skrze mile zveličovaná žánrová schémata, do nichž jsou vměstnána osudy vznětlivého řezníka, jehož přivede do varu manželčina nevěra. A protože sekerou i nožem se umí dokonale ohánět, pomsta na sebe nenechá dlouho čekat. Na diváky však režisérův počin byl příliš výstřední a přehlíželi jej; nutno však uznat, že ani režisér nedokázal adekvátně realizovat veškeré své představy, takže výsledek byl jakýsi polovičatý.
    2
  • Limonádový Joe aneb Koňská opera
    Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964)
    Film
    • Voyo
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    • +1
    83%
    3
  • Petrolejové lampy
    Petrolejové lampy (1971)
    Film
    • Voyo
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    Sugestivní filmové drama Petrolejové lampy natočil Juraj Herz podle stejnojmenného románu Jaroslava Havlíčka. Vypráví v něm tragický příběh stárnoucí dívky Štěpy, žijící na přelomu století v dusném prostředí českého maloměsta, v ovzduší nepochopení a předstíraných citů, přetvářky a falše. Štěpě jsou neustále matkou vnucováni adepti na ženění, kteří ovšem musejí pocházet z téhož okruhu jako ona. Štěpa je však jiná než ostatní dívky. Jakoby zasažena duchem emancipace vyslouží si pověst dívky volných mravů a ta přirozeně nápadníky z řad městské honorace odrazuje. Než by se stala starou pannou, provdá se za bratrance, zkrachovalého důstojníka. V den svatby ale ještě netuší, jaká strašlivá nemoc pronásleduje jejího ženicha...
    Režie:Juraj Herz
    80%
    Sugestivní filmové drama Petrolejové lampy natočil Juraj Herz podle stejnojmenného románu Jaroslava Havlíčka. Vypráví v něm tragický příběh stárnoucí dívky Štěpy, žijící na přelomu století v dusném prostředí českého maloměsta, v ovzduší nepochopení a předstíraných citů, přetvářky a falše. Štěpě jsou neustále matkou vnucováni adepti na ženění, kteří ovšem musejí pocházet z téhož okruhu jako ona. Štěpa je však jiná než ostatní dívky. Jakoby zasažena duchem emancipace vyslouží si pověst dívky volných mravů a ta přirozeně nápadníky z řad městské honorace odrazuje. Než by se stala starou pannou, provdá se za bratrance, zkrachovalého důstojníka. V den svatby ale ještě netuší, jaká strašlivá nemoc pronásleduje jejího ženicha...
    Režie:Juraj Herz
    4
  • Starci na chmelu
    Starci na chmelu (1964)
    Film
    • Voyo
    • O2 TV
    • iTunes
    Nejslavnější a dosud nepřekonaný český filmový muzikál z prostředí chmelové brigády, od jehož prvního uvedení uběhlo více než padesát let, sleduje příběh první lásky, jež se střetává s nepochopením spolužáků i vychovatelů. Uvolněná atmosféra poloviny šedesátých let umožnila tvůrcům vyvážit vážnější témata morálky a generačního konfliktu satirickým podtextem. Dějovou linii, proloženou tanečními čísly a písněmi, z nichž se mnohé zapsaly do zlatého fondu české populární hudby, rámuje v roli symbolických průvodců trojice kytaristů s ústřední melodií Milenci v texaskách. V domácím kontextu žánrově novátorský snímek, natočený v duchu světových muzikálových předloh, slavil velkolepý úspěch už v době svého uvedení, kdy jej po premiéře v létě 1964 v kinech vidělo na tři miliony diváků. Na širokoúhlém anamorfotickém formátu se čtyřkanálovým magnetickým záznamem zvuku zvláště vynikla taneční čísla v choreografii Josefa Koníčka. Ocenění na domácích soutěžích a festivalech získal nejen režisér Ladislav Rychman a scenárista Vratislav Blažek, ale také autoři hudby (Jiří Bažant, Jiří Malásek a Vratislav Blažek) za funkční využití písní ve filmu. (NFA)
    79%
    Nejslavnější a dosud nepřekonaný český filmový muzikál z prostředí chmelové brigády, od jehož prvního uvedení uběhlo více než padesát let, sleduje příběh první lásky, jež se střetává s nepochopením spolužáků i vychovatelů. Uvolněná atmosféra poloviny šedesátých let umožnila tvůrcům vyvážit vážnější témata morálky a generačního konfliktu satirickým podtextem. Dějovou linii, proloženou tanečními čísly a písněmi, z nichž se mnohé zapsaly do zlatého fondu české populární hudby, rámuje v roli symbolických průvodců trojice kytaristů s ústřední melodií Milenci v texaskách. V domácím kontextu žánrově novátorský snímek, natočený v duchu světových muzikálových předloh, slavil velkolepý úspěch už v době svého uvedení, kdy jej po premiéře v létě 1964 v kinech vidělo na tři miliony diváků. Na širokoúhlém anamorfotickém formátu se čtyřkanálovým magnetickým záznamem zvuku zvláště vynikla taneční čísla v choreografii Josefa Koníčka. Ocenění na domácích soutěžích a festivalech získal nejen režisér Ladislav Rychman a scenárista Vratislav Blažek, ale také autoři hudby (Jiří Bažant, Jiří Malásek a Vratislav Blažek) za funkční využití písní ve filmu. (NFA)
    5
  • Panna a netvor
    Panna a netvor (1979)
    Film
    • Voyo
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    Slavnou strašidelnou pohádku, původně francouzskou, o princi začarovaném do děsivé zvířecí podoby, jehož vysvobodí až čistá láska, využil režisér Juraj Herz k vizuálně působivé podívané, která těží z tajuplných, stísněných prostor i z lyricky laděného vyprávění. Osudy nejmladší dcery zchudlého kupce, která se dobrovolně vydá do zakletého zámku, aby zachránila svého otce, původně zpracoval jako básnivou hru František Hrubín. Režisér oproti tradici nevtiskl netvoru lví podobu, nýbrž jej vybavil zlověstným ptačím zobanem.
    Režie:Juraj Herz
    78%
    Slavnou strašidelnou pohádku, původně francouzskou, o princi začarovaném do děsivé zvířecí podoby, jehož vysvobodí až čistá láska, využil režisér Juraj Herz k vizuálně působivé podívané, která těží z tajuplných, stísněných prostor i z lyricky laděného vyprávění. Osudy nejmladší dcery zchudlého kupce, která se dobrovolně vydá do zakletého zámku, aby zachránila svého otce, původně zpracoval jako básnivou hru František Hrubín. Režisér oproti tradici nevtiskl netvoru lví podobu, nýbrž jej vybavil zlověstným ptačím zobanem.
    Režie:Juraj Herz
    6
  • Po stopách krve
    Po stopách krve (1969)
    Film
    • Voyo
    Autorský film Petra Schulhoffa navazuje postavou majora Kalaše na film Vrah skrývá tvář. V naší kinematografii tyto snímky představují zásadní počin v detektivním a kriminálním žánru a to nejen let šedesátých. Všechny detektivky se opírají o skutečné případy a vyznačují se skvěle vybudovanou tíživou atmosférou, umně vykonstruovanou zápletkou i výbornými hereckými výkony, kterým vévodí Rudolf Hrušínský v postavě majora Kalaše. Po stopách krve vypráví o nesnadném pátrání kriminalistů po sexuálně úchylném vrahovi dětí. Film splňuje všechny požadavky detektivního žánru: napínavost, pátrání po vrahovi probíhá po řadě linií a vede k několika podezřelým, zatímco vlastní pachatel zůstává až do samotného závěru skryt a v jeho odhalení nechybí potřebný moment překvapení. Pro většinu postav si Petr Schulhoff cílevědomě vybral méně známé herce, jejichž velmi dobré typy dodaly jeho filmu rys autentičnosti. (Česká televize)
    Žánry:Krimi
    78%
    Autorský film Petra Schulhoffa navazuje postavou majora Kalaše na film Vrah skrývá tvář. V naší kinematografii tyto snímky představují zásadní počin v detektivním a kriminálním žánru a to nejen let šedesátých. Všechny detektivky se opírají o skutečné případy a vyznačují se skvěle vybudovanou tíživou atmosférou, umně vykonstruovanou zápletkou i výbornými hereckými výkony, kterým vévodí Rudolf Hrušínský v postavě majora Kalaše. Po stopách krve vypráví o nesnadném pátrání kriminalistů po sexuálně úchylném vrahovi dětí. Film splňuje všechny požadavky detektivního žánru: napínavost, pátrání po vrahovi probíhá po řadě linií a vede k několika podezřelým, zatímco vlastní pachatel zůstává až do samotného závěru skryt a v jeho odhalení nechybí potřebný moment překvapení. Pro většinu postav si Petr Schulhoff cílevědomě vybral méně známé herce, jejichž velmi dobré typy dodaly jeho filmu rys autentičnosti. (Česká televize)
    Žánry:Krimi
    7
  • Pozor, vizita!
    Pozor, vizita! (1981)
    Film
    • Voyo
    • O2 TV
    Český psychologický film se odehrává v roce 1960 na infekčním oddělení jedné nemocnice, kde je jako bacilonosič břišního tyfu izolován starý Prepsl, tulák bez rodiny, světoběžník s osobitou etikou a pojetím svobody. Právě on je středem veškerého dění, dominantní postavou příběhu. Zpočátku odmítá přizpůsobit se situaci a žít v izolaci od světa za nemocniční zdí, několikrát se pokusí o útěk, ale časem začne navazovat přátelské vztahy nejen s personálem nemocnice, zejména dezinfektorem Kafkou a uklízečkou Katkou, ale také se stejně postiženými pacienty, svým spolubydlícím dědou Bartůňkem a mladičkou Mankou, vychovanou v dětském domově. Začíná se smiřovat s osudem a nalézá nový smysl života.
    Žánry:DramaKomedie
    77%
    Český psychologický film se odehrává v roce 1960 na infekčním oddělení jedné nemocnice, kde je jako bacilonosič břišního tyfu izolován starý Prepsl, tulák bez rodiny, světoběžník s osobitou etikou a pojetím svobody. Právě on je středem veškerého dění, dominantní postavou příběhu. Zpočátku odmítá přizpůsobit se situaci a žít v izolaci od světa za nemocniční zdí, několikrát se pokusí o útěk, ale časem začne navazovat přátelské vztahy nejen s personálem nemocnice, zejména dezinfektorem Kafkou a uklízečkou Katkou, ale také se stejně postiženými pacienty, svým spolubydlícím dědou Bartůňkem a mladičkou Mankou, vychovanou v dětském domově. Začíná se smiřovat s osudem a nalézá nový smysl života.
    Žánry:DramaKomedie
    8
  • Morgiana
    Morgiana (1972)
    Film
    • Voyo
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    Na počátku normalizace oslovil Juraje Herze dramaturg Vladimír Bor, vedoucí jedné z barrandovských tvůrčích skupin. Nabídnul mu k adaptaci povídku ruského novoromantika Alexandra Štěpanoviče Grina Jessie a Morgiana. Režiséra látka zprvu neoslovila, ale uvědomoval si, že díky Borově záštitě bude mít při realizaci poměrně velkou volnost. Goticko-hororový příběh dvou sester, jejichž vztah rozežere chamtivost, chtíč a černá magie proto pojmul coby stylistické cvičení. Obě hlavní role, éterickou Kláru i žárlivou Viktorii, hraje Iva Janžurová. Povahu každé ze sester vystihují vedle mizanscény protkané symboly také kostýmy Ireny Greifové. Primárně je ale jejich odlišnost patrná z odstíněného hereckého projevu Janžurové. Ke svíravé atmosféře temně pohádkového filmu přispívá sugestivní orchestrální hudba Luboše Fišera a expresionistická kamera Jaroslava Kučery, který založil vizuální dynamiku obrazu na kontrastu černé a bílé, čímž podtrhnul ústřední motiv duality. Na svou dobu příliš odvážný film byl na Barrandově řazen k uměleckým nezdarům. Postupně se ale Morgiana stala kultovním dílem, k němuž odkazují i zahraniční tvůrci jako Peter Strickland. (NFA)
    Režie:Juraj Herz
    77%
    Na počátku normalizace oslovil Juraje Herze dramaturg Vladimír Bor, vedoucí jedné z barrandovských tvůrčích skupin. Nabídnul mu k adaptaci povídku ruského novoromantika Alexandra Štěpanoviče Grina Jessie a Morgiana. Režiséra látka zprvu neoslovila, ale uvědomoval si, že díky Borově záštitě bude mít při realizaci poměrně velkou volnost. Goticko-hororový příběh dvou sester, jejichž vztah rozežere chamtivost, chtíč a černá magie proto pojmul coby stylistické cvičení. Obě hlavní role, éterickou Kláru i žárlivou Viktorii, hraje Iva Janžurová. Povahu každé ze sester vystihují vedle mizanscény protkané symboly také kostýmy Ireny Greifové. Primárně je ale jejich odlišnost patrná z odstíněného hereckého projevu Janžurové. Ke svíravé atmosféře temně pohádkového filmu přispívá sugestivní orchestrální hudba Luboše Fišera a expresionistická kamera Jaroslava Kučery, který založil vizuální dynamiku obrazu na kontrastu černé a bílé, čímž podtrhnul ústřední motiv duality. Na svou dobu příliš odvážný film byl na Barrandově řazen k uměleckým nezdarům. Postupně se ale Morgiana stala kultovním dílem, k němuž odkazují i zahraniční tvůrci jako Peter Strickland. (NFA)
    Režie:Juraj Herz
    9
  • Jan Žižka
    Jan Žižka (1955)
    Film
    Druhý díl historické husitské trilogie režiséra Otakara Vávry... Od mučednické smrti Jana Husa uplynuly čtyři roky. Slabý a nemocný král Václav IV. se postaví proti vyznání pod obojí a vrátí katolíkům kostely a kláštery. Pražský lid se proto bouří a vře to i na venkově v jižních Čechách, kde se připravuje shromáždění na hoře Tábor. Pražanům se podaří pod vedením Jana Želivského vtrhnout na Novoměstskou radnici a zachránit z rukou pánů zajaté bratry. Purkmistra a konšely pak vyhodí z okna. Král při zprávě o defenestraci zemře. Země se rozdělí na dva tábory. Do čela stoupajícího lidového hnutí se postaví Jan Žižka z Trocnova, dosavadní velitel královy stráže... (Česká televize)
    74%
    Druhý díl historické husitské trilogie režiséra Otakara Vávry... Od mučednické smrti Jana Husa uplynuly čtyři roky. Slabý a nemocný král Václav IV. se postaví proti vyznání pod obojí a vrátí katolíkům kostely a kláštery. Pražský lid se proto bouří a vře to i na venkově v jižních Čechách, kde se připravuje shromáždění na hoře Tábor. Pražanům se podaří pod vedením Jana Želivského vtrhnout na Novoměstskou radnici a zachránit z rukou pánů zajaté bratry. Purkmistra a konšely pak vyhodí z okna. Král při zprávě o defenestraci zemře. Země se rozdělí na dva tábory. Do čela stoupajícího lidového hnutí se postaví Jan Žižka z Trocnova, dosavadní velitel královy stráže... (Česká televize)
    10
  • O věcech nadpřirozených
    O věcech nadpřirozených (1958)
    Film
    Karel Čapek s oblibou přemýšlel nad jevy, jejichž průběh byl tak trošku mimo naše chápání, a vyvozoval z nich pozoruhodné závěry, úzce se dotýkající lidského duševna. Zájem o jasnovidce, grafology a další víceméně podobné šarlatány najdeme v jeho povídkách i netradičních kratičkých detektivkách s nečekaným řešením. Režiséři Jiří Krejčík, Jaroslav Mach a Miloš Makovec si z množství Čapkových povídek vybrali tři k filmovému přepisu. V prosinci 1958 se konala premiéra filmu O věcech nadpřirozených. Povídka Glorie ale jako jediná plně odpovídá názvu. Vypráví totiž o svatozáři, která se náhle objevila nad hlavou andělsky hodného bankovního úředníka (Ladislav Pešek). Druhá povídka Tajemství písma popisuje všední manželský trojúhelník a jediným nadpřirozeným jevem je v ní pouze grafolog Jensen (Miloš Kopecký). V povídce Právní případ není nadpřirozeného vůbec nic - zdánlivě mrtvý děda ožije při automobilové nehodě (zde hraje Jan Pelikán a opět Miloš Kopecký). Originály povídek naleznete ve sbírce Bajky a podpovídky (první a třetí příběh) a v Povídkách z jedné kapsy (druhý příběh). Film O věcech nadpřirozených zaujal nejen české diváky, ale i mezinárodní festivalové publikum. Povídka Glorie získala na XII. MFF v Locarnu druhou cenu, z MFF v Mar del Plata si v témže roce odnesla Zvláštní cenu poroty. (Česká televize)
    74%
    Karel Čapek s oblibou přemýšlel nad jevy, jejichž průběh byl tak trošku mimo naše chápání, a vyvozoval z nich pozoruhodné závěry, úzce se dotýkající lidského duševna. Zájem o jasnovidce, grafology a další víceméně podobné šarlatány najdeme v jeho povídkách i netradičních kratičkých detektivkách s nečekaným řešením. Režiséři Jiří Krejčík, Jaroslav Mach a Miloš Makovec si z množství Čapkových povídek vybrali tři k filmovému přepisu. V prosinci 1958 se konala premiéra filmu O věcech nadpřirozených. Povídka Glorie ale jako jediná plně odpovídá názvu. Vypráví totiž o svatozáři, která se náhle objevila nad hlavou andělsky hodného bankovního úředníka (Ladislav Pešek). Druhá povídka Tajemství písma popisuje všední manželský trojúhelník a jediným nadpřirozeným jevem je v ní pouze grafolog Jensen (Miloš Kopecký). V povídce Právní případ není nadpřirozeného vůbec nic - zdánlivě mrtvý děda ožije při automobilové nehodě (zde hraje Jan Pelikán a opět Miloš Kopecký). Originály povídek naleznete ve sbírce Bajky a podpovídky (první a třetí příběh) a v Povídkách z jedné kapsy (druhý příběh). Film O věcech nadpřirozených zaujal nejen české diváky, ale i mezinárodní festivalové publikum. Povídka Glorie získala na XII. MFF v Locarnu druhou cenu, z MFF v Mar del Plata si v témže roce odnesla Zvláštní cenu poroty. (Česká televize)
    11
  • Vlčí jáma
    Vlčí jáma (1957)
    Film
    Volná adaptace stejnojmenného románu Jarmily Glazarové, realizovaná režisérem Jiřím Weissem, zachycuje nerovné manželství dvou povahově protichůdných lidí, starší, citově prázdné ženy a jejího mladšího manžela, milovníka přírody, umění a krásy. Jako třetí, rozhodující činitel, vniká mezi tyto dva lidi mladičká schovanka Jana, která hluboce přilne k otčímovi. Také on k ní chová jiné city než jen otcovské. Prokletí maloměstského domu však nedovedou překonat... Režisér Jiří Weiss dokázal nejen sugestivně vylíčit dusné a nelaskavé prostředí, ale především velmi pečlivě vybral herecké představitele tohoto zvláštního trojúhelníku. Křehká krása Jany Brejchové, strhující herecká kreace Jiřiny Šejbalové a rovněž skvělý výkon Miroslava Doležala zaujaly diváky i kritiky hned při premiéře v prosinci 1957. Film získal na MFF v Benátkách 1958 cenu FIPRESCI. (Česká televize)
    Žánry:Drama
    74%
    Volná adaptace stejnojmenného románu Jarmily Glazarové, realizovaná režisérem Jiřím Weissem, zachycuje nerovné manželství dvou povahově protichůdných lidí, starší, citově prázdné ženy a jejího mladšího manžela, milovníka přírody, umění a krásy. Jako třetí, rozhodující činitel, vniká mezi tyto dva lidi mladičká schovanka Jana, která hluboce přilne k otčímovi. Také on k ní chová jiné city než jen otcovské. Prokletí maloměstského domu však nedovedou překonat... Režisér Jiří Weiss dokázal nejen sugestivně vylíčit dusné a nelaskavé prostředí, ale především velmi pečlivě vybral herecké představitele tohoto zvláštního trojúhelníku. Křehká krása Jany Brejchové, strhující herecká kreace Jiřiny Šejbalové a rovněž skvělý výkon Miroslava Doležala zaujaly diváky i kritiky hned při premiéře v prosinci 1957. Film získal na MFF v Benátkách 1958 cenu FIPRESCI. (Česká televize)
    Žánry:Drama
    12
  • Deváté srdce
    Deváté srdce (1978)
    Film
    • Voyo
    Potulný student Martin se dozví o podivném panovníkovi a jeho starostech: princezna Adriena trpí zvláštní nemocí, ve dne je duchem nepřítomná, v noci odchází neznámo kam. Martin se dostane do vězení, odkud mu však pomůže kouzelný plášť. Přihlásí se jako dobrovolník, který má osvobodit princeznu. Martin se od dvorního šaška dozví příčinu jejího strádání. Před časem ji astrolog hrabě Aldobrandini prostřednictvím hypnotického spánku a nápojem z krve lidských srdcí očaroval. Chce jejím prostřednictvím získat bohatství a moc. Martinovi se podaří princeznu osvobodit. Je oslavován jako její ženich. Ale jeho srdce ho vede k Toničce, kterou poznal na pouti. Adriena se zase zahledí do nového astrologa, který jakoby starému z oka vypadl. (Česká televize)
    Žánry:FantasyHororPohádka
    Režie:Juraj Herz
    73%
    Potulný student Martin se dozví o podivném panovníkovi a jeho starostech: princezna Adriena trpí zvláštní nemocí, ve dne je duchem nepřítomná, v noci odchází neznámo kam. Martin se dostane do vězení, odkud mu však pomůže kouzelný plášť. Přihlásí se jako dobrovolník, který má osvobodit princeznu. Martin se od dvorního šaška dozví příčinu jejího strádání. Před časem ji astrolog hrabě Aldobrandini prostřednictvím hypnotického spánku a nápojem z krve lidských srdcí očaroval. Chce jejím prostřednictvím získat bohatství a moc. Martinovi se podaří princeznu osvobodit. Je oslavován jako její ženich. Ale jeho srdce ho vede k Toničce, kterou poznal na pouti. Adriena se zase zahledí do nového astrologa, který jakoby starému z oka vypadl. (Česká televize)
    Žánry:FantasyHororPohádka
    Režie:Juraj Herz
    13
  • Až přijde kocour
    Až přijde kocour (1963)
    Film
    • Voyo
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Poté, co se prosadil povídkovou Touhou (1958), oceněnou na festivalu v Cannes, natočil Vojtěch Jasný pohádkovou alegorii Až přijde kocour. Na jejím scénáři se podíleli Jiří Brdečka a Jan Werich. Ten ve filmu ztvárnil jednak kastelána Olivu, ústředního vypravěče, jednak kouzelníka přijíždějícího kvůli představení do malé českého městečka. Jeho doprovod tvoří artistka Diana (Emília Vášáryová) a kouzelný kocour se slunečními brýlemi. Když si je sundá, dokáže svým zrakem odhalit skutečný charakter lidí. Milenci zčervenají, zloději zešednou, zrádci se zabarví do žluta… Ředitel místní školy a vedoucí restaurace mají strach, že kocour odhalí jejich nekalé počínání a proto zvíře ukradnou. Žáci učitele Roberta (Vlastimil Brodský) jsou ale odhodlaní zjednat pořádek. Herci nebyli vybarvováni dodatečně, jak je dnes zvykem, ale při samotném filmování, s pomocí kostýmů, líčení nebo barevných světel. Barevné triky, telčské lokace a mravoučný nádech fantazijního příběhu očarovaly porotu v Cannes, odkud si Jasný nedlouho po Touze odvezl další ocenění – Zvláštní cenu poroty. (Národní filmový archiv)
    73%
    Poté, co se prosadil povídkovou Touhou (1958), oceněnou na festivalu v Cannes, natočil Vojtěch Jasný pohádkovou alegorii Až přijde kocour. Na jejím scénáři se podíleli Jiří Brdečka a Jan Werich. Ten ve filmu ztvárnil jednak kastelána Olivu, ústředního vypravěče, jednak kouzelníka přijíždějícího kvůli představení do malé českého městečka. Jeho doprovod tvoří artistka Diana (Emília Vášáryová) a kouzelný kocour se slunečními brýlemi. Když si je sundá, dokáže svým zrakem odhalit skutečný charakter lidí. Milenci zčervenají, zloději zešednou, zrádci se zabarví do žluta… Ředitel místní školy a vedoucí restaurace mají strach, že kocour odhalí jejich nekalé počínání a proto zvíře ukradnou. Žáci učitele Roberta (Vlastimil Brodský) jsou ale odhodlaní zjednat pořádek. Herci nebyli vybarvováni dodatečně, jak je dnes zvykem, ale při samotném filmování, s pomocí kostýmů, líčení nebo barevných světel. Barevné triky, telčské lokace a mravoučný nádech fantazijního příběhu očarovaly porotu v Cannes, odkud si Jasný nedlouho po Touze odvezl další ocenění – Zvláštní cenu poroty. (Národní filmový archiv)
    14
  • Měsíc nad řekou
    Měsíc nad řekou (1953)
    Film
    Dana Medřická v hlavní roli filmového přepisu stejnojmenné divadelní hry Fráni Šrámka o konfliktu mládí a stáří, rozumu a citu... Divadelní hra Fráni Šrámka Měsíc nad řekou vznikla v roce 1922 a ze všech dramatických prací Šrámkových nejlépe a nejplněji postihuje věčný konflikt mládí a stáří. V jednoduchém příběhu z malého městečka líčí tichou rezignaci Jana Hlubiny, kdysi nejlepšího studenta místního gymnázia, který však podlehl tlaku vnějších okolností, zklamal naděje v něj kladené a uvízl v městečku jako papírník. Na tyto zklamané naděje navazuje citový osud jeho dcery Slávky, vzdorující měšťácké představě o nutnosti sňatku, třeba i bez lásky, jako jediném řešení života ženy. Její setkání s jinošským Vilíkem Roškotem pod vlivem křehkého kouzla měsíčního večera a hučící řeky vyvolává prudký konflikt rozumu a citu a vede k náhlému chlapcovu dozrání. V roce 1953 převedl režisér Václav Krška tuto divadelní hru do filmové podoby. Do hlavní role Slávky Hlubinové obsadil Danu Medřickou. Jak ve své studii napsal J. Černý: "Není to stárnoucí slečna s rysy jedovatosti a kyselé zlobivosti, ne vadnoucí sentimentální snílek. Je to věčná, energická, sebejistá, inteligentní, citově bohatá žena... Medřická zbavila postavu sentimentu, zrealističtila ji, a přesto je vroucnější, než bývaly Slávky minulé." Vedle Medřické podali výborné herecké výkony i Zdeněk Štěpánek, Zdeňka Baldová, Eduard Cupák, Jiří Plachý a další. (Česká televize)
    73%
    Dana Medřická v hlavní roli filmového přepisu stejnojmenné divadelní hry Fráni Šrámka o konfliktu mládí a stáří, rozumu a citu... Divadelní hra Fráni Šrámka Měsíc nad řekou vznikla v roce 1922 a ze všech dramatických prací Šrámkových nejlépe a nejplněji postihuje věčný konflikt mládí a stáří. V jednoduchém příběhu z malého městečka líčí tichou rezignaci Jana Hlubiny, kdysi nejlepšího studenta místního gymnázia, který však podlehl tlaku vnějších okolností, zklamal naděje v něj kladené a uvízl v městečku jako papírník. Na tyto zklamané naděje navazuje citový osud jeho dcery Slávky, vzdorující měšťácké představě o nutnosti sňatku, třeba i bez lásky, jako jediném řešení života ženy. Její setkání s jinošským Vilíkem Roškotem pod vlivem křehkého kouzla měsíčního večera a hučící řeky vyvolává prudký konflikt rozumu a citu a vede k náhlému chlapcovu dozrání. V roce 1953 převedl režisér Václav Krška tuto divadelní hru do filmové podoby. Do hlavní role Slávky Hlubinové obsadil Danu Medřickou. Jak ve své studii napsal J. Černý: "Není to stárnoucí slečna s rysy jedovatosti a kyselé zlobivosti, ne vadnoucí sentimentální snílek. Je to věčná, energická, sebejistá, inteligentní, citově bohatá žena... Medřická zbavila postavu sentimentu, zrealističtila ji, a přesto je vroucnější, než bývaly Slávky minulé." Vedle Medřické podali výborné herecké výkony i Zdeněk Štěpánek, Zdeňka Baldová, Eduard Cupák, Jiří Plachý a další. (Česká televize)
    15
  • Den pro mou lásku
    Den pro mou lásku (1976)
    Film
    • Voyo
    Komorně laděný příběh mladých manželů, kterým se zhroutí svět po smrti čtyřleté dcerky... Mladí manželé Staškovi – fotografka Marie (M. Vančurová) a student stavební fakulty Petr (V. Harapes) – žijí v útulném podkrovním bytě se čtyřletou dcerkou Maruškou (S. Kamenická). Upovídanou okatou holčičku mají rádi všichni sousedé i dělnice z výrobny věnců, která sídlí ve dvoře. Jenže jednoho dne dostane Maruška prudký zánět mozkových blan, na který posléze zemře. Tragická událost těžce poznamená psychiku i soužití obou manželů. Zatímco Marie se utápí v bezbřehém smutku, zdrcený Petr odstraňuje z bytu všechno, co Marušku připomíná: fotografie, hračky, oblečení i sbírku starožitných hodin. Vymazat z paměti milované dítě však samozřejmě není možné. Cesta k vyrovnání se s tragédií a k nalezení nové naděje vede jinudy... (Česká televize)
    Režie:Juraj Herz
    73%
    Komorně laděný příběh mladých manželů, kterým se zhroutí svět po smrti čtyřleté dcerky... Mladí manželé Staškovi – fotografka Marie (M. Vančurová) a student stavební fakulty Petr (V. Harapes) – žijí v útulném podkrovním bytě se čtyřletou dcerkou Maruškou (S. Kamenická). Upovídanou okatou holčičku mají rádi všichni sousedé i dělnice z výrobny věnců, která sídlí ve dvoře. Jenže jednoho dne dostane Maruška prudký zánět mozkových blan, na který posléze zemře. Tragická událost těžce poznamená psychiku i soužití obou manželů. Zatímco Marie se utápí v bezbřehém smutku, zdrcený Petr odstraňuje z bytu všechno, co Marušku připomíná: fotografie, hračky, oblečení i sbírku starožitných hodin. Vymazat z paměti milované dítě však samozřejmě není možné. Cesta k vyrovnání se s tragédií a k nalezení nové naděje vede jinudy... (Česká televize)
    Režie:Juraj Herz
    16
  • O slavnosti a hostech
    O slavnosti a hostech (1965)
    Film
    • KVIFF TV
    Oproti naturalismem napěchovaným Démantům noci se Němec ve svém druhém celovečerním počinu zcela oddává imaginativní a alegorické podívané, která je svým umístěním a popřením časoprostoru odtržená od reality, ačkoliv ji i přes to dokáže trefně reflektovat. V centru snímku O slavnosti a hostech stojí vlastnostmi pestrobarevná skupina individuí, která se jde účastnit slavnosti v lese. Všichni poslušně dbají pokynů hostitele, dodržují pravidla, nevychází za hranice vyznačeného území a slepě následují pokyny, až na jednoho (Evald Schorm), který nechce z donucení slavit a jednoduše odejde. Na jeho osobu je pak kvůli opuštění kolektivu uspořádán hon, do kterého se všichni bezmyšlenkovitě pouští. Němec očividně pálí do totalitních režimů, jehož zpodobnění představitelé jsou na veřejnost zprvu velmi vlídní a vstřícní, ovšem pouze do chvíle, dokud hraje hru dle jejich pravidel. Fatálnost režimem udržovaného obrazu ideálního světa je umocněna prázdnými a stylizovanými dialogy o ničem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Jan Němec
    73%
    Oproti naturalismem napěchovaným Démantům noci se Němec ve svém druhém celovečerním počinu zcela oddává imaginativní a alegorické podívané, která je svým umístěním a popřením časoprostoru odtržená od reality, ačkoliv ji i přes to dokáže trefně reflektovat. V centru snímku O slavnosti a hostech stojí vlastnostmi pestrobarevná skupina individuí, která se jde účastnit slavnosti v lese. Všichni poslušně dbají pokynů hostitele, dodržují pravidla, nevychází za hranice vyznačeného území a slepě následují pokyny, až na jednoho (Evald Schorm), který nechce z donucení slavit a jednoduše odejde. Na jeho osobu je pak kvůli opuštění kolektivu uspořádán hon, do kterého se všichni bezmyšlenkovitě pouští. Němec očividně pálí do totalitních režimů, jehož zpodobnění představitelé jsou na veřejnost zprvu velmi vlídní a vstřícní, ovšem pouze do chvíle, dokud hraje hru dle jejich pravidel. Fatálnost režimem udržovaného obrazu ideálního světa je umocněna prázdnými a stylizovanými dialogy o ničem.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Jan Němec
    17
  • Jan Hus
    Jan Hus (1954)
    Film
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežově nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklu v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    72%
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežově nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklu v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    18
  • Křehké vztahy
    Křehké vztahy (1979)
    Film
    • Voyo
    72%
    19
  • Božská Ema
    Božská Ema (1979)
    Film
    • Voyo
    • O2 TV
    72%
    20
  • Romeo, Julie a tma
    Romeo, Julie a tma (1959)
    Film
    Vynikající, hluboký film je zasazený doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalou surovost a nesmyslnost ve vyvražďování židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schono se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    71%
    Vynikající, hluboký film je zasazený doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalou surovost a nesmyslnost ve vyvražďování židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schono se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    21
  • Proti všem
    Proti všem (1956)
    Film
    Závěrečná část monumentální husitské trilogie Otakara Vávry, která ve své době patřila k nejnákladnějším tuzemským projektům. Socialismem a dílem Aloise Jiráska ovlivněný snímek dovypráví příběh slavného vítězství vojevůdce Jana Žižky z Trocnova, který se svými "božími bojovníky" utká s vojskem Zikmunda Lucemburského. Díky jejich odvaze je následují celé davy a společně vybudují opevněné město Tábor, z kterého se posléze vydají bránit samotnou Prahu.
    71%
    Závěrečná část monumentální husitské trilogie Otakara Vávry, která ve své době patřila k nejnákladnějším tuzemským projektům. Socialismem a dílem Aloise Jiráska ovlivněný snímek dovypráví příběh slavného vítězství vojevůdce Jana Žižky z Trocnova, který se svými "božími bojovníky" utká s vojskem Zikmunda Lucemburského. Díky jejich odvaze je následují celé davy a společně vybudují opevněné město Tábor, z kterého se posléze vydají bránit samotnou Prahu.
    22
  • Přísně tajné premiéry
    Přísně tajné premiéry (1967)
    Film
    Jedna z posledních komedií Martina Friče se vrací k oblíbenému tématu - spisovateli detektivek kdekdo vyčítá přílišnou fantazii a neproveditelnost nápadů, avšak vše změní mezinárodně působící zločinec, který naopak od něho žádá odbornou spolupráci. Poněkud vyjukaný a vlastním očím nevěřící hrdina navíc s překvapením zjišťuje, že i jeho vlastní manželka jeví netušené sklony ke zločinu. Ačkoli snímek nepatří mezi režisérovy nejlepší počiny, přítomnost Jiřího Sováka a Jiřiny Bohdalové dodávají příběhu přinejmenším verbální atraktivitu.
    Žánry:KomedieKrimi
    69%
    Jedna z posledních komedií Martina Friče se vrací k oblíbenému tématu - spisovateli detektivek kdekdo vyčítá přílišnou fantazii a neproveditelnost nápadů, avšak vše změní mezinárodně působící zločinec, který naopak od něho žádá odbornou spolupráci. Poněkud vyjukaný a vlastním očím nevěřící hrdina navíc s překvapením zjišťuje, že i jeho vlastní manželka jeví netušené sklony ke zločinu. Ačkoli snímek nepatří mezi režisérovy nejlepší počiny, přítomnost Jiřího Sováka a Jiřiny Bohdalové dodávají příběhu přinejmenším verbální atraktivitu.
    Žánry:KomedieKrimi
    23
  • Srdečný pozdrav ze zeměkoule
    Srdečný pozdrav ze zeměkoule (1982)
    Film
    • Voyo
    • DaFilms
    Létajícím talířem, který na sebe bere podobu pivního soudku nebo kontejneru na odpadky, přistanou na planetě Zemi dva svérázní mimozemšťané A (M. Lasica) a B (J. Satinský). Cílem jejich mezigalaktické mise je poslat na rodnou planetu zprávu o stavu pozemské civilizace. Jako pokusný objekt jim poslouží bezvýznamný, průměrný vědec dr. Jánský (J. Menzel). Oba mimozemšťané mu svými dobrými úmysly způsobí řadu problémů, mimo jiné od něj odeženou nadějnou milenku Jiřinku (N. Konvalinková), znemožní mu odevzdat zprávu pro šéfa a vyhodí mu byt do vzduchu. Zatímco dr. Jánský je na pokraji nervového zhroucení a hledá odpočinek v lesní rezervaci, mimozemšťané posílají domů svá hlášení a vyrážejí do ulic poznávat výdobytky moderní společnosti... (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    69%
    Létajícím talířem, který na sebe bere podobu pivního soudku nebo kontejneru na odpadky, přistanou na planetě Zemi dva svérázní mimozemšťané A (M. Lasica) a B (J. Satinský). Cílem jejich mezigalaktické mise je poslat na rodnou planetu zprávu o stavu pozemské civilizace. Jako pokusný objekt jim poslouží bezvýznamný, průměrný vědec dr. Jánský (J. Menzel). Oba mimozemšťané mu svými dobrými úmysly způsobí řadu problémů, mimo jiné od něj odeženou nadějnou milenku Jiřinku (N. Konvalinková), znemožní mu odevzdat zprávu pro šéfa a vyhodí mu byt do vzduchu. Zatímco dr. Jánský je na pokraji nervového zhroucení a hledá odpočinek v lesní rezervaci, mimozemšťané posílají domů svá hlášení a vyrážejí do ulic poznávat výdobytky moderní společnosti... (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    24
  • Kam, pánové, kam jdete?
    Kam, pánové, kam jdete? (1987)
    Film
    • Voyo
    Příběh komediálního filmu režiséra Karla Kachyni se odehrává v průběhu dálkového pochodu, jehož se účastní malý sociologický vzorek společnosti 80. let: čtyřicetiletý architekt Jan, jeho mladší kolega Robert s milenkou Eliškou a jejich šéf Crha, doprovázený rovněž svou milenkou. Cílem, k němuž dámy a pánové směřují, je meta sto kilometrů. Pro hlavního hrdinu však cesta znamená víc. Každé zastavení symbolizuje určitou etapu jeho života a zároveň klade nejednu všeobecnou otázku. Je kolem nás v oblasti mravní všechno v pořádku? Má poctivý, čestný a talentovaný člověk šanci uspět? A proto se Jan také na 85. kilometru vzbouří a odmítne se dále přetvařovat. Vtipná alegorie odráží situaci v české společnosti 80. let, unavené tehdejší realitou, a ztřetelně napovídá, jak ji řešit. V hlavní roli uvidíme Karla Heřmánka. Vyprávění rámuje vystoupení tehdy oblíbené rockové skupiny Tango. (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    69%
    Příběh komediálního filmu režiséra Karla Kachyni se odehrává v průběhu dálkového pochodu, jehož se účastní malý sociologický vzorek společnosti 80. let: čtyřicetiletý architekt Jan, jeho mladší kolega Robert s milenkou Eliškou a jejich šéf Crha, doprovázený rovněž svou milenkou. Cílem, k němuž dámy a pánové směřují, je meta sto kilometrů. Pro hlavního hrdinu však cesta znamená víc. Každé zastavení symbolizuje určitou etapu jeho života a zároveň klade nejednu všeobecnou otázku. Je kolem nás v oblasti mravní všechno v pořádku? Má poctivý, čestný a talentovaný člověk šanci uspět? A proto se Jan také na 85. kilometru vzbouří a odmítne se dále přetvařovat. Vtipná alegorie odráží situaci v české společnosti 80. let, unavené tehdejší realitou, a ztřetelně napovídá, jak ji řešit. V hlavní roli uvidíme Karla Heřmánka. Vyprávění rámuje vystoupení tehdy oblíbené rockové skupiny Tango. (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    25
  • Návrat ztraceného syna
    Návrat ztraceného syna (1966)
    Film
    • Voyo
    • iVysílání
    Ač se tento snímek tváří jako výpověď o hluboké psychické krizi jednoho vědeckého pracovníka, který se pokusil o sebevraždu, ve skutečnosti přerůstává v zamyšlení nad stavem tehdejší společnosti, stěží napomáhající optimálnímu rozvoji citlivější osobnosti. Zaujme vylíčení, jak necitelně se k sobě lidé dokáží chovat, sugestivně je vypodobněna hlavně nedůvěra ke všemu, co vybočuje ze zaběhnutých, mlčky a slepě uznávaných pravidel.
    Žánry:Drama
    69%
    Ač se tento snímek tváří jako výpověď o hluboké psychické krizi jednoho vědeckého pracovníka, který se pokusil o sebevraždu, ve skutečnosti přerůstává v zamyšlení nad stavem tehdejší společnosti, stěží napomáhající optimálnímu rozvoji citlivější osobnosti. Zaujme vylíčení, jak necitelně se k sobě lidé dokáží chovat, sugestivně je vypodobněna hlavně nedůvěra ke všemu, co vybočuje ze zaběhnutých, mlčky a slepě uznávaných pravidel.
    Žánry:Drama
    26
  • Prodloužený čas
    Prodloužený čas (1984)
    Film
    • Voyo
    68%
    27
  • Lidé z maringotek
    Lidé z maringotek (1966)
    Film

    Hořký příběh o lidech kolem cirkusu a nešťastné lásce mladého akrobata. Hlavní postavou příběhu je mladý jezdec-akrobat cirkusu National Vincek Bonžur, který se zamiloval do krasojezdkyně Niny Gruzie, což se ovšem vůbec nelíbí jejímu otci Lotyšovi, jenž má s dívkou zcela jiné plány. Dřív než se spor vyhrotí natolik, aby podle starého klauna skončil Vincek s kudlou v zádech a Lotyš v base, zasáhne osud a mladý akrobat je povolán na vojnu, kde slouží u dragounů. Když odslouží a je propuštěn do civilu, vydá se hledat National se svou milovanou Ninou. Ta už však u cirkusu téměř celý rok není. Rodiče ji odvezli a Vincek se k lítosti svých přátel i principála rozhodne, že se ji vydá hledat. Po dlouhém putování sice svou milovanou objeví v ruském cirkuse Kuzněckého, ta se však za léta odloučení velmi změnila. Z prosté zamilované dívky se stala vypočítavá ctižádostivá žena, která touží především po penězích. Jenže ty Vincek nemá.

    Žánry:Drama
    68%

    Hořký příběh o lidech kolem cirkusu a nešťastné lásce mladého akrobata. Hlavní postavou příběhu je mladý jezdec-akrobat cirkusu National Vincek Bonžur, který se zamiloval do krasojezdkyně Niny Gruzie, což se ovšem vůbec nelíbí jejímu otci Lotyšovi, jenž má s dívkou zcela jiné plány. Dřív než se spor vyhrotí natolik, aby podle starého klauna skončil Vincek s kudlou v zádech a Lotyš v base, zasáhne osud a mladý akrobat je povolán na vojnu, kde slouží u dragounů. Když odslouží a je propuštěn do civilu, vydá se hledat National se svou milovanou Ninou. Ta už však u cirkusu téměř celý rok není. Rodiče ji odvezli a Vincek se k lítosti svých přátel i principála rozhodne, že se ji vydá hledat. Po dlouhém putování sice svou milovanou objeví v ruském cirkuse Kuzněckého, ta se však za léta odloučení velmi změnila. Z prosté zamilované dívky se stala vypočítavá ctižádostivá žena, která touží především po penězích. Jenže ty Vincek nemá.

    Žánry:Drama
    28
  • Křik
    Křik (1963)
    Film

    Civilně pojatý snímek Jaromila Jireše diváka situuje do rozpoložení nadcházejícího otce Slávka, jenž právě odvezl svou ženu Irenu do porodnice. Na ploše necelých 80 minut pak společně s nimi prožíváme obavy, starosti a pochybnosti ze zlomového životního bodu, který však oba zažívají oddělení. Každý sám za sebe v retrospektivních segmentech rekapituluje jejich dosavadní vztah a události, které předcházely aktuální situaci. Zatímco Irena je upoutaná na lůžko, Slávek zažívá pracovní den, během kterého i kvůli roztěkané mysli naráží na všemožné interakce, které jej vyvádí z míry, pro jeho odlišný pohled na svět. Jeho jednání je náhle podmíněno stoupajícímu napětí a očekávání porodu. Metoda snímání upozadňuje přítomnost kamery a soustředí se na dokumentárně pojatý záznam zlomového dne obou aktérů.

    Žánry:Drama
    66%

    Civilně pojatý snímek Jaromila Jireše diváka situuje do rozpoložení nadcházejícího otce Slávka, jenž právě odvezl svou ženu Irenu do porodnice. Na ploše necelých 80 minut pak společně s nimi prožíváme obavy, starosti a pochybnosti ze zlomového životního bodu, který však oba zažívají oddělení. Každý sám za sebe v retrospektivních segmentech rekapituluje jejich dosavadní vztah a události, které předcházely aktuální situaci. Zatímco Irena je upoutaná na lůžko, Slávek zažívá pracovní den, během kterého i kvůli roztěkané mysli naráží na všemožné interakce, které jej vyvádí z míry, pro jeho odlišný pohled na svět. Jeho jednání je náhle podmíněno stoupajícímu napětí a očekávání porodu. Metoda snímání upozadňuje přítomnost kamery a soustředí se na dokumentárně pojatý záznam zlomového dne obou aktérů.

    Žánry:Drama
    29
  • Mladá léta
    Mladá léta (1952)
    Film
    65%
    30
  • Volná noha
    Volná noha (1989)
    Film
    • Voyo

    V muzikantském prostředí se odehrává zpola směšný, zpola nahořklý příběh promarněných šancí, jak to prožívají jazzový trumpetista, původem Slovák, usazený v Praze a jeho kamarád saxofonista. Oba mají rádi bláznivou legraci, čímž své okolí často šokují. Jsou to bohémové, kteří pohrdají posluchačskými úlitbami, se střídavými úspěchy čelí všelijakým nástrahám. Atraktivita filmu však tkví především v izolovaných recesistických výstupech, které jsou poskládány jako korálky na niti. Obsažnějšího satiristického průhledu do jedné umělecké oblasti se však nedočkáme.

    Žánry:Komedie
    64%

    V muzikantském prostředí se odehrává zpola směšný, zpola nahořklý příběh promarněných šancí, jak to prožívají jazzový trumpetista, původem Slovák, usazený v Praze a jeho kamarád saxofonista. Oba mají rádi bláznivou legraci, čímž své okolí často šokují. Jsou to bohémové, kteří pohrdají posluchačskými úlitbami, se střídavými úspěchy čelí všelijakým nástrahám. Atraktivita filmu však tkví především v izolovaných recesistických výstupech, které jsou poskládány jako korálky na niti. Obsažnějšího satiristického průhledu do jedné umělecké oblasti se však nedočkáme.

    Žánry:Komedie
    31
  • 32
  • Osvobození Prahy
    Osvobození Prahy (1976)
    Film
    64%
    33
  • Plavecký mariáš
    Plavecký mariáš (1952)
    Film
    Váňa patří ke staré generaci vorařů, která odnepaměti splavovala po Vltavě dřevo z lesů na pily a podniků, zpracovávajících dřevo. Éře vorařů však zdá se již odzvonilo, a tak Váňovi nezbývá než společně s dalšími vzpomínat na zašlou slávu jejich řemesla. Jenže pak se přižene obrovská vichřice a napáchá v lesích odpovídající škodu v podobě velkých polomů. Je zřejmé, že pokud se dřevo nepodaří dostat dolů ke zpracování co nejrychleji, nadcházející zima dřevo znehodnotí. A to se zřejmě nepodaří, protože není v lidských silách dostat tolik dřeva k pile. To je příležitost pro Váňu, který navrhne, aby se dřevo dostalo dolů po proudu starým a už dlouho nepoužívaným způsobem, plavením.Šéfové lesních závodů jsou sice na pochybách, ale v nouzi nejvyšší jim, jak se zdá, nic jiného nezbývá. A tak dostává Váňa a jeho parťáci zelenou ovšem pod podmínkou, že vše stihnou do pevně daného data. Trojice se pouští do díla a postupně se jim daří získat na svou stranu většinu vsi a až na několik zpátečníků také jejich pomoc. Jenže ve chvíli, kdy je po vysilující práci dřevo opracováno a připraveno k plavení, klesne vinou sucha hladina pod hranici, kdy je možno s vory vyplout. Naštěstí je tu Váňa, který v poslední chvíli dostane spásný nápad.
    Žánry:Komedie
    63%
    Váňa patří ke staré generaci vorařů, která odnepaměti splavovala po Vltavě dřevo z lesů na pily a podniků, zpracovávajících dřevo. Éře vorařů však zdá se již odzvonilo, a tak Váňovi nezbývá než společně s dalšími vzpomínat na zašlou slávu jejich řemesla. Jenže pak se přižene obrovská vichřice a napáchá v lesích odpovídající škodu v podobě velkých polomů. Je zřejmé, že pokud se dřevo nepodaří dostat dolů ke zpracování co nejrychleji, nadcházející zima dřevo znehodnotí. A to se zřejmě nepodaří, protože není v lidských silách dostat tolik dřeva k pile. To je příležitost pro Váňu, který navrhne, aby se dřevo dostalo dolů po proudu starým a už dlouho nepoužívaným způsobem, plavením.Šéfové lesních závodů jsou sice na pochybách, ale v nouzi nejvyšší jim, jak se zdá, nic jiného nezbývá. A tak dostává Váňa a jeho parťáci zelenou ovšem pod podmínkou, že vše stihnou do pevně daného data. Trojice se pouští do díla a postupně se jim daří získat na svou stranu většinu vsi a až na několik zpátečníků také jejich pomoc. Jenže ve chvíli, kdy je po vysilující práci dřevo opracováno a připraveno k plavení, klesne vinou sucha hladina pod hranici, kdy je možno s vory vyplout. Naštěstí je tu Váňa, který v poslední chvíli dostane spásný nápad.
    Žánry:Komedie
    34
  • Lev s bílou hřívou
    Lev s bílou hřívou (1986)
    Film
    • Voyo

    Ve filmu Lev s bílou hřívou nejde tolik o fakta ze skladatelova života, jako spíše o milostné a jiné inspirační zdroje jeho tvorby a jeho urputný a vášnivý zápas o pravdivost hudebního vyjádření. Zachycuje dvě podstatná období Janáčkova života: v první části je to boj za prosazení jeho stěžejního díla - Její pastorkyně - a tragické události skladatelova života. Druhá část čerpá z etapy posledního desetiletí jeho života a zachycuje horečnatou skladatelskou činnost, podnícenou milostným vztahem k mladé ženě. (oficiální text distributora)

    63%

    Ve filmu Lev s bílou hřívou nejde tolik o fakta ze skladatelova života, jako spíše o milostné a jiné inspirační zdroje jeho tvorby a jeho urputný a vášnivý zápas o pravdivost hudebního vyjádření. Zachycuje dvě podstatná období Janáčkova života: v první části je to boj za prosazení jeho stěžejního díla - Její pastorkyně - a tragické události skladatelova života. Druhá část čerpá z etapy posledního desetiletí jeho života a zachycuje horečnatou skladatelskou činnost, podnícenou milostným vztahem k mladé ženě. (oficiální text distributora)

    35
  • Mikoláš Aleš
    Mikoláš Aleš (1951)
    Film

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    63%

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    36
  • Holka na zabití
    Holka na zabití (1975)
    Film
    • Voyo
    • O2 TV
    • Filmbox+
    Detektivní veselohra, jejíž hlavní představitelka se snaží zjistit pravdu o své záhadně zmizelé kamarádce. Do horského hotelu přichází mladičká a velmi zvědavá dívka Anna, která hledá svoji kamarádku. Obě se znají z dětského domova a ona jí prý dluží nějaké peníze. Zaměstnanci Anně sdělí, že její přítelkyně už před časem zmizela, nejspíš prý odešla \"za lepším\". Anně se to ale moc nezdá - má u sebe od kamarádky pohled, ze kterého vyplývá, že myslela na všechno jiné než na odchod. Anna právě opět nemá kam jít, životem se už nějaký čas od opuštění dětského domova protlouká všelijak, a tak přijme místo v hotelové kuchyni jako brigádnice. Přitom začíná pátrat po zmizelé kamarádce. Její všetečné dotazy brzy přinesou výsledek - Annu se pokusí někdo zabít ...
    Žánry:KomedieKrimi
    Režie:Juraj Herz
    62%
    Detektivní veselohra, jejíž hlavní představitelka se snaží zjistit pravdu o své záhadně zmizelé kamarádce. Do horského hotelu přichází mladičká a velmi zvědavá dívka Anna, která hledá svoji kamarádku. Obě se znají z dětského domova a ona jí prý dluží nějaké peníze. Zaměstnanci Anně sdělí, že její přítelkyně už před časem zmizela, nejspíš prý odešla \"za lepším\". Anně se to ale moc nezdá - má u sebe od kamarádky pohled, ze kterého vyplývá, že myslela na všechno jiné než na odchod. Anna právě opět nemá kam jít, životem se už nějaký čas od opuštění dětského domova protlouká všelijak, a tak přijme místo v hotelové kuchyni jako brigádnice. Přitom začíná pátrat po zmizelé kamarádce. Její všetečné dotazy brzy přinesou výsledek - Annu se pokusí někdo zabít ...
    Žánry:KomedieKrimi
    Režie:Juraj Herz
    37
  • Pražské noci
    Pražské noci (1968)
    FilmRole: 3. Chlebové střevíčky
    Hororově laděný povídkový film zpracovává tři morbidní příběhy ze staré Prahy, nechybí tu ani posedlost proslulým golemem, ani prostopášná hraběnka, která se zapletla se samotným peklem, ani hostinská, která tráví bohaté zákazníky. Propojení jednotlivých příběhů, jak už to u povídkových filmů občas bývá, sice poněkud kolísá, ale jedná se o vizuálně nápadité zpodobnění dávných dob i smysl pro tragikomickou nadsázku. Ve filmu je patrná uvolněná atmosféra kolem roku 1968. Zejména povídka Evalda Schorma "Chlebové střevíčky" je dodnes nedoceněný filmový skvost s vynikající kamerou Františka Uldrycha a excelentním výkonem Josefa Somra. Také jediný hraný pokus režiséra Jiřího Brdečky, povídka "Poslední golem", zaujme svojí magickou atmosférou rudolfínské Prahy, spolu s tajemnou hudbou Zdeňka Lišky. A do třetice stojí za pozornost výkon Mileny Dvorské v jedné z mála vyloženě komických rolí.
    62%
    Hororově laděný povídkový film zpracovává tři morbidní příběhy ze staré Prahy, nechybí tu ani posedlost proslulým golemem, ani prostopášná hraběnka, která se zapletla se samotným peklem, ani hostinská, která tráví bohaté zákazníky. Propojení jednotlivých příběhů, jak už to u povídkových filmů občas bývá, sice poněkud kolísá, ale jedná se o vizuálně nápadité zpodobnění dávných dob i smysl pro tragikomickou nadsázku. Ve filmu je patrná uvolněná atmosféra kolem roku 1968. Zejména povídka Evalda Schorma "Chlebové střevíčky" je dodnes nedoceněný filmový skvost s vynikající kamerou Františka Uldrycha a excelentním výkonem Josefa Somra. Také jediný hraný pokus režiséra Jiřího Brdečky, povídka "Poslední golem", zaujme svojí magickou atmosférou rudolfínské Prahy, spolu s tajemnou hudbou Zdeňka Lišky. A do třetice stojí za pozornost výkon Mileny Dvorské v jedné z mála vyloženě komických rolí.
    38
  • Oldřich a Božena
    Oldřich a Božena (1984)
    Film
    • Voyo
    • O2 TV
    62%
    39
  • Komediant
    Komediant (1984)
    Film
    61%
    40
  • Klec pro dva
    Klec pro dva (1967)
    Film
    Tento sice komediální, ale současně i tklivě zabarvený příběh dokládá, že ani špičkové herecké obsazení ještě nezaručuje žádoucí zdar, chybí-li příběhu nápaditost I vypravěčská obratnost. Režisér Jaroslav Mach obsadil do hlavní role Vladimíra Menšíka a využil veškeré jeho dispozice: Menšík tu sehrál roli prostého tiskárenského dělníka, jenž obětavě pečuje o svou nemocnou matku. Tráví s ní veškerý volný čas a jedinou zálibou, kterou si čas od času dopřeje, jsou železniční modely. Jenže vše změní příchod vnadné dívky. Hrdina náhle propadá milostnému poblouznění, nevěda si rady s konfliktem dosud nepoznaným citem a starostí o matku.
    Žánry:DramaRomantický
    61%
    Tento sice komediální, ale současně i tklivě zabarvený příběh dokládá, že ani špičkové herecké obsazení ještě nezaručuje žádoucí zdar, chybí-li příběhu nápaditost I vypravěčská obratnost. Režisér Jaroslav Mach obsadil do hlavní role Vladimíra Menšíka a využil veškeré jeho dispozice: Menšík tu sehrál roli prostého tiskárenského dělníka, jenž obětavě pečuje o svou nemocnou matku. Tráví s ní veškerý volný čas a jedinou zálibou, kterou si čas od času dopřeje, jsou železniční modely. Jenže vše změní příchod vnadné dívky. Hrdina náhle propadá milostnému poblouznění, nevěda si rady s konfliktem dosud nepoznaným citem a starostí o matku.
    Žánry:DramaRomantický
    41
  • Já to tedy beru, šéfe...!
    Já to tedy beru, šéfe...! (1978)
    Film
    • Voyo
    • iVysílání
    60%
    42
  • Sokolovo
    Sokolovo (1974)
    Film
    V rámci volného cyklus politicky vypjatých \"rekonstrukcí\", které měly normalizační režim legitimizovat a zdůvodnit nárok komunistů vládnout, zaujímá zvláštní postavení Sokolovo. Jako jediné se totiž odehrává za hranicemi - líčí totiž vznik československé vojenské jednotky v Sovětském svazu. Samozřejmě nepadne jediné slovo o tom, že mnozí účastníci prošli gulagem, než vstoupili do armády. Zcela se vytratilo skutečné politické pozadí, ploše popisné jsou pyrotechnické boje s nacisty, výrazné monumentalizaci podléhají ti hrdinové, kteří vstoupilo do panteonu komunistických mučedníků. Například Martin Štěpánek tu sehrál kapitána Jaroše, jenž hrdinně padl - a když herec později emigroval, byl film kvůli tomu stažen z kin.
    60%
    V rámci volného cyklus politicky vypjatých \"rekonstrukcí\", které měly normalizační režim legitimizovat a zdůvodnit nárok komunistů vládnout, zaujímá zvláštní postavení Sokolovo. Jako jediné se totiž odehrává za hranicemi - líčí totiž vznik československé vojenské jednotky v Sovětském svazu. Samozřejmě nepadne jediné slovo o tom, že mnozí účastníci prošli gulagem, než vstoupili do armády. Zcela se vytratilo skutečné politické pozadí, ploše popisné jsou pyrotechnické boje s nacisty, výrazné monumentalizaci podléhají ti hrdinové, kteří vstoupilo do panteonu komunistických mučedníků. Například Martin Štěpánek tu sehrál kapitána Jaroše, jenž hrdinně padl - a když herec později emigroval, byl film kvůli tomu stažen z kin.
    43
  • Malí medvědáři
    Malí medvědáři (1957)
    Film
    Malý Pepík, který vyrůstá v zoologické zahradě, má svého miláčka - medvídě Brumlu. Se svým starším bratrem Zdeňkem a přítelem Frantou pomáhají ve volných chvílích medvědáři Kalábovi. Do zoologické záhrady přijede na návštěvu skupina vietnamských dětí a přiveze darem slůně. Na oplátku mají hosté dostat Brumlu. Pepík se snaží podniknout všechno možné, aby se nemusel s Brumlou rozloučit. Uteče s ním ze zoologické zahrady a snaží se jej ukrýt. Vietnamské děti si zatím prohlížejí zoologickou zahradu a jejich návštěva končí slavností, na které Pepík sám předá holčičce Zue Brumlu, když poznal, že jeho jednání nebylo správné. Smíří se brzo se slůnětem, které dostane jméno po něm.
    Žánry:Rodinný
    60%
    Malý Pepík, který vyrůstá v zoologické zahradě, má svého miláčka - medvídě Brumlu. Se svým starším bratrem Zdeňkem a přítelem Frantou pomáhají ve volných chvílích medvědáři Kalábovi. Do zoologické záhrady přijede na návštěvu skupina vietnamských dětí a přiveze darem slůně. Na oplátku mají hosté dostat Brumlu. Pepík se snaží podniknout všechno možné, aby se nemusel s Brumlou rozloučit. Uteče s ním ze zoologické zahrady a snaží se jej ukrýt. Vietnamské děti si zatím prohlížejí zoologickou zahradu a jejich návštěva končí slavností, na které Pepík sám předá holčičce Zue Brumlu, když poznal, že jeho jednání nebylo správné. Smíří se brzo se slůnětem, které dostane jméno po něm.
    Žánry:Rodinný
    44
  • Takže ahoj
    Takže ahoj (1970)
    Film
    59%
    45
  • Dny zrady
    Dny zrady (1973)
    Film
    • Voyo
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucí k přijetí osudné, ponižující smlouv. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    59%
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucí k přijetí osudné, ponižující smlouv. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    46
  • Katapult
    Katapult (1983)
    Film
    Romány Vladimíra Párala se dočkaly početných adaptací, tuto nepříliš výraznou natočil Jaromil Jireš. Hrdinou je tu kontrolor výpočetních stanic, který zkusí současně žít několik soukromých existencí - pokaždé po boku jiné ženy. Jenže stíhat stále početnější a vypjatější povinnosti není snadné a osudové zauzlení se neodvratně blíží. Ačkoli by příběh mohl poutat jistou amorálností, normalizační éra jakékoli provokativní hroty obrušuje. Ani herecké výkony nejsou nijak strhující, výsledný film spíše jen trpně popisuje než že by postihoval podhoubí a jemnější přediva vztahů.
    Žánry:Komedie
    59%
    Romány Vladimíra Párala se dočkaly početných adaptací, tuto nepříliš výraznou natočil Jaromil Jireš. Hrdinou je tu kontrolor výpočetních stanic, který zkusí současně žít několik soukromých existencí - pokaždé po boku jiné ženy. Jenže stíhat stále početnější a vypjatější povinnosti není snadné a osudové zauzlení se neodvratně blíží. Ačkoli by příběh mohl poutat jistou amorálností, normalizační éra jakékoli provokativní hroty obrušuje. Ani herecké výkony nejsou nijak strhující, výsledný film spíše jen trpně popisuje než že by postihoval podhoubí a jemnější přediva vztahů.
    Žánry:Komedie
    47
  • Příběh lásky a cti
    Příběh lásky a cti (1977)
    Film

    Téměř ve stejné době, jako předchozí Záchvěv strachu, se odehrává též Příběh lásky a cti. Také zachycuje pokrytecké ovzduší oněch časů, zvláště takzvanou \"lepší společnost\", ovšem od společenského akcentu se více přesouvá k soukromým trablům dvou mimořádných, osaměle se však cítících umělců - Jana Nerudy a Karoliny Světlé. Jejich milostné vzplanutí dokládají zachované dopisy, které si vyměňovali. Na jejich základě scenárista Jiří Šotola domyslel plně uvěřitelný příběh, jemuž však režisér Otakar Vávra vtiskl staromilský výraz, marně nadlehčovaný nostalgicky zamženou kamerou Miroslava Ondříčka.

    Žánry:DramaHistorický
    59%

    Téměř ve stejné době, jako předchozí Záchvěv strachu, se odehrává též Příběh lásky a cti. Také zachycuje pokrytecké ovzduší oněch časů, zvláště takzvanou \"lepší společnost\", ovšem od společenského akcentu se více přesouvá k soukromým trablům dvou mimořádných, osaměle se však cítících umělců - Jana Nerudy a Karoliny Světlé. Jejich milostné vzplanutí dokládají zachované dopisy, které si vyměňovali. Na jejich základě scenárista Jiří Šotola domyslel plně uvěřitelný příběh, jemuž však režisér Otakar Vávra vtiskl staromilský výraz, marně nadlehčovaný nostalgicky zamženou kamerou Miroslava Ondříčka.

    Žánry:DramaHistorický
    48
  • Případ ještě nekončí
    Případ ještě nekončí (1957)
    Film

    Jeden z prvních kriminálních filmů 50. let, v němž darebáctví netropí třídní nepřítel, nýbrž obyčejní zloději. Děj se převážně odehrává na vědeckém pracovišti, odkud byla odcizena vysoká částka peněz, navíc byly fotografovány výzkumné protokoly. Ač oceníme náznaky autenticity v kresbě prostředí, kriminální zápletka je rozehrána ještě neuměle a naivně.

    Žánry:DramaKrimi
    58%

    Jeden z prvních kriminálních filmů 50. let, v němž darebáctví netropí třídní nepřítel, nýbrž obyčejní zloději. Děj se převážně odehrává na vědeckém pracovišti, odkud byla odcizena vysoká částka peněz, navíc byly fotografovány výzkumné protokoly. Ač oceníme náznaky autenticity v kresbě prostředí, kriminální zápletka je rozehrána ještě neuměle a naivně.

    Žánry:DramaKrimi
    49
  • Putování Jana Amose
    Putování Jana Amose (1983)
    Film

    Výpravný, dvojdílný přepis zachycuje strastiplné osudy českého velikána Jana Amose Komenského, po bělohorské katastrofě donuceného opustit vlast. Líčí jeho setkání s různými evropskými osobnostmi 17. století - se švédskou královnou, s umělci i vědci. Zdůrazňuje hrdinovu ušlechtilost, ale také vnitřní odolnost, která mu dovoluje překonat řadu soukromých i pracovních tragédií. Součástí příběhu se stává zhmotněné podobenství Labyrint světa a ráj srdce. Pojetí Komenského je však sošně neživotné a zejména je z něho \"vyzmizíkována\" náboženská rovina. Zjednodušující životopis se proto neubránil školometské suchopárnosti.

    58%

    Výpravný, dvojdílný přepis zachycuje strastiplné osudy českého velikána Jana Amose Komenského, po bělohorské katastrofě donuceného opustit vlast. Líčí jeho setkání s různými evropskými osobnostmi 17. století - se švédskou královnou, s umělci i vědci. Zdůrazňuje hrdinovu ušlechtilost, ale také vnitřní odolnost, která mu dovoluje překonat řadu soukromých i pracovních tragédií. Součástí příběhu se stává zhmotněné podobenství Labyrint světa a ráj srdce. Pojetí Komenského je však sošně neživotné a zejména je z něho \"vyzmizíkována\" náboženská rovina. Zjednodušující životopis se proto neubránil školometské suchopárnosti.

    50
  • Šest černých dívek aneb Proč zmizel Zajíc
    Šest černých dívek aneb Proč zmizel Zajíc (1969)
    Film
    Podle předlohy Josefa Škvoreckého vznikla značně odlehčená detektivní šaráda o záhadně zmizelém vědeckém pracovníkovi. Hlavní hrdina (Lubomír Lipský umírněně volí komediální nadsázku) ovšem pátrá nejen po něm, ale také po vzácné středověké knize, věnované magickým kouzlům. Budova bývalého kláštera, v níž se skrývá i vzácná knihovna, se tak stává prostředím, které prostupuje tajemno. Filmu však hlavně chybí uměřenost a přehledné rozvíjení jednotlivých motivů, na jejichž místo se prosazuje málo přehledná tříšť navzájem izolovaných nápadů.
    Žánry:KomedieKrimi
    57%
    Podle předlohy Josefa Škvoreckého vznikla značně odlehčená detektivní šaráda o záhadně zmizelém vědeckém pracovníkovi. Hlavní hrdina (Lubomír Lipský umírněně volí komediální nadsázku) ovšem pátrá nejen po něm, ale také po vzácné středověké knize, věnované magickým kouzlům. Budova bývalého kláštera, v níž se skrývá i vzácná knihovna, se tak stává prostředím, které prostupuje tajemno. Filmu však hlavně chybí uměřenost a přehledné rozvíjení jednotlivých motivů, na jejichž místo se prosazuje málo přehledná tříšť navzájem izolovaných nápadů.
    Žánry:KomedieKrimi
    51
  • Evropa tančila valčík
    Evropa tančila valčík (1989)
    Film

    Svůj poslední film zasvětil Otakar Vávra událostem provázejícím výbuch první světové války. Odehrává se v reprezentativních mocenských centrech, na panovnických dvorech ve Vídni, Berlíně i Moskvě. Souběžně rozvíjí osud českého archiváře, který se zaplete se srbským protirakouským odbojem. Ačkoli film je koncipován jako pečlivá dobová rekonstrukce, převažuje ve výsledku plochá ilustrace.

    Žánry:DramaHistorický
    57%

    Svůj poslední film zasvětil Otakar Vávra událostem provázejícím výbuch první světové války. Odehrává se v reprezentativních mocenských centrech, na panovnických dvorech ve Vídni, Berlíně i Moskvě. Souběžně rozvíjí osud českého archiváře, který se zaplete se srbským protirakouským odbojem. Ačkoli film je koncipován jako pečlivá dobová rekonstrukce, převažuje ve výsledku plochá ilustrace.

    Žánry:DramaHistorický
    52
  • Hauři
    Hauři (1987)
    Film

    Budovatelská témata, byť jakkoli modifikovaná, do znárodněné kinematografie pronikala po celou její existence. Tentokrát si režisér Július Matula soustředil na mladého konstruktéra, jenž s velkými nadějemi přijme místo v jednom proslulém zemědělském družstvu. Záhy však pozná, že za vyhlašovanými frázemi se ve skutečnosti skrývá pokrytectví a protekcionismus. Tvůrci kritizují, že neschopnost bývá zastírána, že nedostatky končí obratně zakamuflovány, že společenské naladění přeje veskrze průměrným a všemu přizpůsobivým. Hauři předkládají výpověď odvážnou tak říkajíc v mezích zákona, vybízejí ke zvýšení pracovní uvědomělosti.

    56%

    Budovatelská témata, byť jakkoli modifikovaná, do znárodněné kinematografie pronikala po celou její existence. Tentokrát si režisér Július Matula soustředil na mladého konstruktéra, jenž s velkými nadějemi přijme místo v jednom proslulém zemědělském družstvu. Záhy však pozná, že za vyhlašovanými frázemi se ve skutečnosti skrývá pokrytectví a protekcionismus. Tvůrci kritizují, že neschopnost bývá zastírána, že nedostatky končí obratně zakamuflovány, že společenské naladění přeje veskrze průměrným a všemu přizpůsobivým. Hauři předkládají výpověď odvážnou tak říkajíc v mezích zákona, vybízejí ke zvýšení pracovní uvědomělosti.

    53
  • Žalobníci
    Žalobníci (1960)
    Film
    54%
    54
  • Přiznání
    Přiznání (1950)
    Film
    54%
    55
  • Horoucí srdce
    Horoucí srdce (1962)
    Film
    54%
    56
  • Mordová rokle
    Mordová rokle (1951)
    Film
    54%
    57
  • Temné slunce
    Temné slunce (1980)
    Film
    53%
    58
  • Hřiště
    Hřiště (1975)
    Film
    51%
    59
  • Kulhavý ďábel
    Kulhavý ďábel (1968)
    Film

    Velice volně podle francouzské pitoreskní předlohy Alaina René Lesaga vznikla hudební komedie o ďábelském pokoušení. Pekelník Asmodej se tu pokouší zamilovaného jinocha přesvědčit o pošetilosti lásky, ale navzdory vynaloženému úsilí síla citu pokaždé zvítězí. Erotické motivy jsou velice krotké a propojení jednotlivých dějových segmentů podléhá chatrnosti. Nepomohlo ani obsazení zpívajícího Václava Neckáře do ústřední kladné role, postavu úlisně vlezlého ďábla si zahrál režisér filmu Juraj Herz. I když vznikla podívaná se záměrem diváka upoutat výtvarnými nápady a poněkud cynickou nadsázkou, nakonec vyšuměla spíše do ztracena. Herz se teprve chystal na své životní dílo Spalovač mrtvol.

    Režie:Juraj Herz
    51%

    Velice volně podle francouzské pitoreskní předlohy Alaina René Lesaga vznikla hudební komedie o ďábelském pokoušení. Pekelník Asmodej se tu pokouší zamilovaného jinocha přesvědčit o pošetilosti lásky, ale navzdory vynaloženému úsilí síla citu pokaždé zvítězí. Erotické motivy jsou velice krotké a propojení jednotlivých dějových segmentů podléhá chatrnosti. Nepomohlo ani obsazení zpívajícího Václava Neckáře do ústřední kladné role, postavu úlisně vlezlého ďábla si zahrál režisér filmu Juraj Herz. I když vznikla podívaná se záměrem diváka upoutat výtvarnými nápady a poněkud cynickou nadsázkou, nakonec vyšuměla spíše do ztracena. Herz se teprve chystal na své životní dílo Spalovač mrtvol.

    Režie:Juraj Herz
    60
  • Požáry a spáleniště
    Požáry a spáleniště (1980)
    Film
    51%
    61
  • Těch několik dní
    Těch několik dní (1968)
    Film

    Jeden z trezorových filmů vznikl v mezinárodní koprodukci (s Francouzi) a jako jeden z mála akcentoval okupaci Československa v roce 1968. Vypráví dosti zmateně a neuspořádaně o francouzské studentce sociologie, která se při svém pobytu v Praze seznámí s mladým přitažlivým profesorem. Rozmluvy vedou nejprve banálně tlachavé, později se věnují vstupu \"spřátelených\" vojsk, zazní i televizní zpravodajství, avšak vesměs převládá rozpačitost. Film byl několikrát přepracováván, aniž by mu to pomohlo jak umělecky, tak ve včasném nasazení do kin.

    Žánry:Drama
    48%

    Jeden z trezorových filmů vznikl v mezinárodní koprodukci (s Francouzi) a jako jeden z mála akcentoval okupaci Československa v roce 1968. Vypráví dosti zmateně a neuspořádaně o francouzské studentce sociologie, která se při svém pobytu v Praze seznámí s mladým přitažlivým profesorem. Rozmluvy vedou nejprve banálně tlachavé, později se věnují vstupu \"spřátelených\" vojsk, zazní i televizní zpravodajství, avšak vesměs převládá rozpačitost. Film byl několikrát přepracováván, aniž by mu to pomohlo jak umělecky, tak ve včasném nasazení do kin.

    Žánry:Drama
    62
  • Co řekne žena
    Co řekne žena (1958)
    Film
    44%
    63
  • O moravské zemi
    O moravské zemi (1977)
    Film

    Důvod natočení tohoto filmu je jasný: měl zakrýt slavnou kroniku Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci, výpověď o tragických důsledcích násilné kolektivizace. Prorežimní režisér Antonín Kachlík se též věnuje združstevňování moravské vesnice, provázenému omyly a donucováním, avšak ve svém optimistickém pohledu zdůrazňuje nadějné vyhlídky, vedoucí ke šťastné budoucnosti. Scelené vesnické lány se sice rodily v bolestech, avšak budou sloužit k užitku všemu dělnému lidu. Stejně jako u Jasného i tady ztělesnil Radek Brzobohatý tvrdohlavého sedláka, který si jen pozvolna přiznává výhody společného hospodaření. Narozdíl od poetické rozšafnosti i jadrnosti Jasného kroniky tu však narážíme na hlomozné pozérství.

    43%

    Důvod natočení tohoto filmu je jasný: měl zakrýt slavnou kroniku Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci, výpověď o tragických důsledcích násilné kolektivizace. Prorežimní režisér Antonín Kachlík se též věnuje združstevňování moravské vesnice, provázenému omyly a donucováním, avšak ve svém optimistickém pohledu zdůrazňuje nadějné vyhlídky, vedoucí ke šťastné budoucnosti. Scelené vesnické lány se sice rodily v bolestech, avšak budou sloužit k užitku všemu dělnému lidu. Stejně jako u Jasného i tady ztělesnil Radek Brzobohatý tvrdohlavého sedláka, který si jen pozvolna přiznává výhody společného hospodaření. Narozdíl od poetické rozšafnosti i jadrnosti Jasného kroniky tu však narážíme na hlomozné pozérství.

    64
  • Buldoci a třešně
    Buldoci a třešně (1981)
    Film
    • Voyo
    Režiséru Juraji Herzovi, mistru temných morbidních tragikomedií (například Spalovače mrtvol), se příliš nezdařila výprava do bláznivé taškařice, spletené z neuvěřitelných zápletek. Vypráví totiž o italském mafiánu, jenž hledá úkryt v pražském závětří, ale je překvapen vynalézavostí místního podsvětí. Režisér bohužel vsadil na co největší zveličování postav i událostí, až namísto vtipnosti nastupuje trapnost. V takovém případě nepomáhá ani snaživě pumpovaný, avšak bezzubý černý humor, který ztrácí jakoukoli údernost. Plejáda oblíbených herců se nedostala dál než k pouhé šklebivé šarži.
    Žánry:Komedie
    Režie:Juraj Herz
    42%
    Režiséru Juraji Herzovi, mistru temných morbidních tragikomedií (například Spalovače mrtvol), se příliš nezdařila výprava do bláznivé taškařice, spletené z neuvěřitelných zápletek. Vypráví totiž o italském mafiánu, jenž hledá úkryt v pražském závětří, ale je překvapen vynalézavostí místního podsvětí. Režisér bohužel vsadil na co největší zveličování postav i událostí, až namísto vtipnosti nastupuje trapnost. V takovém případě nepomáhá ani snaživě pumpovaný, avšak bezzubý černý humor, který ztrácí jakoukoli údernost. Plejáda oblíbených herců se nedostala dál než k pouhé šklebivé šarži.
    Žánry:Komedie
    Režie:Juraj Herz
    65
  • Píseň o stromu a růži
    Píseň o stromu a růži (1978)
    Film

    Utužovat družbu mezi bratrským ruským a českým lidem bylo za minulého režimu zapotřebí stále. Proto také uvědomělý sovětský inženýr spojil svůj osud s českým prostředím hned dvakrát - poprvé sem přijel jako nadšeně vítaný voják osvoboditel, podruhé pak jako uznávaný a vážený odborník pro hloubení tunelů metra. Pokaždé jej dojalo, jak byl srdečně vítán. Avšak ani Vjačeslav Tichonov v hlavní roli nedokázal svému hrdinovi vtisknout potřebné charisma. Film samotný pak sklouzává k naivnímu ochotničení, z něhož čpí jedině ideologická dikce.

    35%

    Utužovat družbu mezi bratrským ruským a českým lidem bylo za minulého režimu zapotřebí stále. Proto také uvědomělý sovětský inženýr spojil svůj osud s českým prostředím hned dvakrát - poprvé sem přijel jako nadšeně vítaný voják osvoboditel, podruhé pak jako uznávaný a vážený odborník pro hloubení tunelů metra. Pokaždé jej dojalo, jak byl srdečně vítán. Avšak ani Vjačeslav Tichonov v hlavní roli nedokázal svému hrdinovi vtisknout potřebné charisma. Film samotný pak sklouzává k naivnímu ochotničení, z něhož čpí jedině ideologická dikce.

    66
  • Rudá záře nad Kladnem
    Rudá záře nad Kladnem (1955)
    Film
    Rok 1918. Toník se vrací domů z fronty. Na Kladně, kam přijíždí, to vře nespokojeností. Sociální demokraté jsou sice ve vládě, ale nic se nezměnilo. Socialisace provedena nebyla, je hlad a s potravinami se dále keťasuje. Z Ruska přicházejí první zprávy o socialistickém státě. Na 1. máje manifestuje dělnické Kladno svou věrnost ideálům Velké říjnové socialistické revoluce. V prosinci 1920 je i na Kladně vyhlášena generální stávka. Dělníci se ozbrojují, dělnické rady přejímají do svých rukou správu města a ustavují se i v okolních obcích. Je připravováno ozbrojené povstání. Pravicové vedení soc. demokratické strany vpadlo však dělníkům do zad. Do Kladna je posláno vojsko...
    Žánry:DramaHistorický
    24%
    Rok 1918. Toník se vrací domů z fronty. Na Kladně, kam přijíždí, to vře nespokojeností. Sociální demokraté jsou sice ve vládě, ale nic se nezměnilo. Socialisace provedena nebyla, je hlad a s potravinami se dále keťasuje. Z Ruska přicházejí první zprávy o socialistickém státě. Na 1. máje manifestuje dělnické Kladno svou věrnost ideálům Velké říjnové socialistické revoluce. V prosinci 1920 je i na Kladně vyhlášena generální stávka. Dělníci se ozbrojují, dělnické rady přejímají do svých rukou správu města a ustavují se i v okolních obcích. Je připravováno ozbrojené povstání. Pravicové vedení soc. demokratické strany vpadlo však dělníkům do zad. Do Kladna je posláno vojsko...
    Žánry:DramaHistorický
    67