Adolf Böhm: Nejlepší filmy
a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Adolf Böhm: Filmy a seriály

  • Ecce Homo Homolka
    Ecce Homo Homolka (1969)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    • +1
    Manželé Ludva a Heduš Homolkovi žijí se svými kluky-dvojčaty a Ludvovými rodiči v pražském bytě. V neděli všichni společně vyrazí na výlet do přírody, aby si užili zdravého vzduchu. Suverénní děda, starostlivá, leč nekompromisní babi, poněkud ušlápnutý Ludva s nespokojenou Heduš a zvídavými dvojčaty si ale moc užít nedokážou. Celý den je snůškou malicherných sporů a hádek, které jako by k jejich životům neodmyslitelně patřily. Ironická komedie má silný satiricko-kritický podtext. Můžeme se Homolkovým smát, ale zároveň nás při tom smíchu trochu mrazí...
    83%
    Manželé Ludva a Heduš Homolkovi žijí se svými kluky-dvojčaty a Ludvovými rodiči v pražském bytě. V neděli všichni společně vyrazí na výlet do přírody, aby si užili zdravého vzduchu. Suverénní děda, starostlivá, leč nekompromisní babi, poněkud ušlápnutý Ludva s nespokojenou Heduš a zvídavými dvojčaty si ale moc užít nedokážou. Celý den je snůškou malicherných sporů a hádek, které jako by k jejich životům neodmyslitelně patřily. Ironická komedie má silný satiricko-kritický podtext. Můžeme se Homolkovým smát, ale zároveň nás při tom smíchu trochu mrazí...
    1
  • Hoří, má panenko
    Hoří, má panenko (1967)
    Film
    • Netflix
    • VOYO
    • O2 TV
    • +4
    Observačním stylem nasnímaná komedie se soustředí na hasičský bál a množství absurdních figurek, v kterých se zrcadlí tuzemská nátura. Samotný příběh je ohraničený zmiňovaným plesem. Začíná před plesovou poradou, kde se hasiči domlouvají na nadcházejících bodech večerního programu, následuje akce samotná a končí se kocovinou nasáklým ránem v troskách požárem zničeného domu nebohé děda.  Ústřední slavností proplouvají jednotlivé linie (hledání královny krásy, řešení rozkradené tomboly, předání hasičského vyznamenání), které jsou anekdotickými mikroudálostmi, v jinak dokument evokujícím záznamu. Snímek představuje hutný počet různorodých postav, z nichž do popředí staví několik výrazných individuí z řad hasičů (předseda, “výbor” pro hodnocení žen, strážce výherních cen. Tvůrčí trio jde po zachycení esence samotné akce a nechává děj organicky plynout, tak aby působil “jako ze života”, čemuž je podmíněná i formální stránka, která na sebe neupozorňuje.
    Žánry:KomedieSatiraDrama
    82%
    Observačním stylem nasnímaná komedie se soustředí na hasičský bál a množství absurdních figurek, v kterých se zrcadlí tuzemská nátura. Samotný příběh je ohraničený zmiňovaným plesem. Začíná před plesovou poradou, kde se hasiči domlouvají na nadcházejících bodech večerního programu, následuje akce samotná a končí se kocovinou nasáklým ránem v troskách požárem zničeného domu nebohé děda.  Ústřední slavností proplouvají jednotlivé linie (hledání královny krásy, řešení rozkradené tomboly, předání hasičského vyznamenání), které jsou anekdotickými mikroudálostmi, v jinak dokument evokujícím záznamu. Snímek představuje hutný počet různorodých postav, z nichž do popředí staví několik výrazných individuí z řad hasičů (předseda, “výbor” pro hodnocení žen, strážce výherních cen. Tvůrčí trio jde po zachycení esence samotné akce a nechává děj organicky plynout, tak aby působil “jako ze života”, čemuž je podmíněná i formální stránka, která na sebe neupozorňuje.
    Žánry:KomedieSatiraDrama
    2
  • Lásky jedné plavovlásky
    Lásky jedné plavovlásky (1965)
    Film
    • Netflix
    • VOYO
    • iVysílání
    • +4
    Zdánlivě banální zápletka druhého celovečerního filmu Miloše Formana se točí kolem učnice z internátu svedené na maloměstské zábavě pražským klavíristou. Dívka po společně strávené noci přijíždí s kufrem za mladíkem do Prahy a až tam pochopí, že ji nikdo nečeká. Příběh Anduly, možná jediné ženské hrdinky celé Formanovy filmografie, který napsal Forman společně se svými osvědčenými spolupracovníky Ivanem Passerem a Jaroslavem Papouškem, je zakotven v tragikomických kulisách československého socialismu 60. let. Lásky jedné plavovlásky svědčí o Formanově mistrovství v režírování neherců i herců: přirozeně je situuje do bravurně inscenovaných a zároveň dokonale autenticky působících situací, které jsou plné absurdity a černého humoru, ale také soucitu a něhy. Právě v tom spočívá podstata formanovského realismu: trapnost a pravda mají k sobě blíž, než si obvykle uvědomujeme. Po Černém Petrovi upevnil Miloš Forman tímto filmem svou pozici originálního glosátora společenské reality, který se dokázal přiblížit zejména mladým hrdinům na intimní vzdálenost. Lásky jedné plavovlásky měly světovou premiéru v roce 1965 v hlavní soutěži benátského filmového festivalu. Posléze byly nominovány na Oscara i Zlatý glóbus. Nyní se vrací na plátna kin v digitálně restaurované podobě. (NFA)
    81%
    Zdánlivě banální zápletka druhého celovečerního filmu Miloše Formana se točí kolem učnice z internátu svedené na maloměstské zábavě pražským klavíristou. Dívka po společně strávené noci přijíždí s kufrem za mladíkem do Prahy a až tam pochopí, že ji nikdo nečeká. Příběh Anduly, možná jediné ženské hrdinky celé Formanovy filmografie, který napsal Forman společně se svými osvědčenými spolupracovníky Ivanem Passerem a Jaroslavem Papouškem, je zakotven v tragikomických kulisách československého socialismu 60. let. Lásky jedné plavovlásky svědčí o Formanově mistrovství v režírování neherců i herců: přirozeně je situuje do bravurně inscenovaných a zároveň dokonale autenticky působících situací, které jsou plné absurdity a černého humoru, ale také soucitu a něhy. Právě v tom spočívá podstata formanovského realismu: trapnost a pravda mají k sobě blíž, než si obvykle uvědomujeme. Po Černém Petrovi upevnil Miloš Forman tímto filmem svou pozici originálního glosátora společenské reality, který se dokázal přiblížit zejména mladým hrdinům na intimní vzdálenost. Lásky jedné plavovlásky měly světovou premiéru v roce 1965 v hlavní soutěži benátského filmového festivalu. Posléze byly nominovány na Oscara i Zlatý glóbus. Nyní se vrací na plátna kin v digitálně restaurované podobě. (NFA)
    3
  • Černý Petr
    Černý Petr (1964)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • iTunes
    • +1
    Hrdinou filmu je 16-letý Petr Vaněk, který nastupuje jako učeň do potravinářské samoobsluhy. Na příkaz vedoucího má dohlížet na to, aby se v obchodě nekradlo. Doma ho otec neustále poučuje o tom jak se má chovat. Na plovárně se seznamuje se dvěma zednickými učni a najde si tu také svou první lásku. Čeká jej však mnoho problémů, které musí sám vyřešit. Scénář je tvořen mozaikou situací a rozhovorů, kterými prochází hlavní hrdina. Režisér se snažil o zachycení pocitů mládeže a jejich vztahů ke svému okolí. Záběry se vyznačují dokumentaristickým stylem, dialogy připomínají záznamy autentických rozhovorů.
    Žánry:KomedieDrama
    81%
    Hrdinou filmu je 16-letý Petr Vaněk, který nastupuje jako učeň do potravinářské samoobsluhy. Na příkaz vedoucího má dohlížet na to, aby se v obchodě nekradlo. Doma ho otec neustále poučuje o tom jak se má chovat. Na plovárně se seznamuje se dvěma zednickými učni a najde si tu také svou první lásku. Čeká jej však mnoho problémů, které musí sám vyřešit. Scénář je tvořen mozaikou situací a rozhovorů, kterými prochází hlavní hrdina. Režisér se snažil o zachycení pocitů mládeže a jejich vztahů ke svému okolí. Záběry se vyznačují dokumentaristickým stylem, dialogy připomínají záznamy autentických rozhovorů.
    Žánry:KomedieDrama
    4
  • Zítra vstanu a opařím se čajem
    Zítra vstanu a opařím se čajem (1977)
    Film
    • VOYO
    • iVysílání
    • O2 TV
    • +1
    Cestovní kancelář Univerzum pořádá pro turisty lety "strojem času", který je podle jejich historických zálib dopraví do minulosti. Služeb kanceláře využijí i tři staří nacisté, kteří se chtějí zmocnit rakety a přistát v roce 1944. Rádi by totiž Hitlerovi dodali vodíkovou bombu, a změnili tak dějiny. Netuší však, že jejich plán zkomplikují bratři Karel a Jan Burešovi. I když jsou na pohled k nerozeznání, charakterově se velmi liší. Zatímco Karel, pilot, je trochu hochštapler, Jan, konstruktér, je svědomitý a čestný muž, který často za svého bratra urovnává maléry....
    Žánry:KomedieSci-fi
    80%
    Cestovní kancelář Univerzum pořádá pro turisty lety "strojem času", který je podle jejich historických zálib dopraví do minulosti. Služeb kanceláře využijí i tři staří nacisté, kteří se chtějí zmocnit rakety a přistát v roce 1944. Rádi by totiž Hitlerovi dodali vodíkovou bombu, a změnili tak dějiny. Netuší však, že jejich plán zkomplikují bratři Karel a Jan Burešovi. I když jsou na pohled k nerozeznání, charakterově se velmi liší. Zatímco Karel, pilot, je trochu hochštapler, Jan, konstruktér, je svědomitý a čestný muž, který často za svého bratra urovnává maléry....
    Žánry:KomedieSci-fi
    5
  • Hrátky s čertem
    Hrátky s čertem (1956)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    78%
    6
  • Intimní osvětlení
    Intimní osvětlení (1965)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    • +3
    Celovečerní režijní debut Ivana Passera si s sebou nese typické prvky, které se vyskytují v jeho společné tvorbě s Papouškem a Formanem. Příběh postrádá tradiční dramatický oblouk a observačně mapuje epizodické momenty během jedné pojící události. Ústředními motivem je zde zkoumání mezilidských vztahů a odlišné přístupy hudbě a její úloze v lidských životech. Jednoduchá zápletka se točí okolo příjezdu úspěšného hudebníka Karla, který po mnoha letech navštěvuje kamaráda Petra, jehož obživa spočívá ve vyhrávání na pohřbech či slavnostech. Oba dva nejsou se svými životním stavem spokojeni, ačkoliv se nacházejí v diametrálně odlišných bodech i prostředí. Nostalgicky vzpomínají a díky komornímu ladění snímků, který nespoléhá na dějové zvraty a zachycuje prchavost přítomného okamžiku a melancholii, pronikáme do intimního prostředí postav. Marné čekání na nepřicházející životní změnu a strnulost je pak symbolicky zpřítomněna v kultovní závěrečné scéně, kde postavy dlouhé sekundy čekají, až se jim během přípitku do úst steče ztuhlý vaječný likér.
    Žánry:KomedieDramaHudební
    77%
    Celovečerní režijní debut Ivana Passera si s sebou nese typické prvky, které se vyskytují v jeho společné tvorbě s Papouškem a Formanem. Příběh postrádá tradiční dramatický oblouk a observačně mapuje epizodické momenty během jedné pojící události. Ústředními motivem je zde zkoumání mezilidských vztahů a odlišné přístupy hudbě a její úloze v lidských životech. Jednoduchá zápletka se točí okolo příjezdu úspěšného hudebníka Karla, který po mnoha letech navštěvuje kamaráda Petra, jehož obživa spočívá ve vyhrávání na pohřbech či slavnostech. Oba dva nejsou se svými životním stavem spokojeni, ačkoliv se nacházejí v diametrálně odlišných bodech i prostředí. Nostalgicky vzpomínají a díky komornímu ladění snímků, který nespoléhá na dějové zvraty a zachycuje prchavost přítomného okamžiku a melancholii, pronikáme do intimního prostředí postav. Marné čekání na nepřicházející životní změnu a strnulost je pak symbolicky zpřítomněna v kultovní závěrečné scéně, kde postavy dlouhé sekundy čekají, až se jim během přípitku do úst steče ztuhlý vaječný likér.
    Žánry:KomedieDramaHudební
    7
  • Pasťák
    Pasťák (1990)
    Film
    • VOYO
    Poměry v nápravním zařízení pro mladistvé delikventy zobrazil Hynek Bočan s takovou sugestivitou, že film nesměl dokončit. Teprve na sklonku komunistického režimu byl Pasťák dokončen a na plátnech kin se ocitl až po jeho pádu, bohužel s ohlasem menším, něž jaký si zasloužil. Vypráví o mladém učiteli z venkova, jenž nastoupí jako vychovatel. Nesouhlasí s cynismem a bezohledností svých kolegů, ale pro svou snahu vychovávat po dobrém se právě on stává terčem agrese vzpurných chovanců, kteří vstřícné zacházení vnímají jako slabost. Černobílý snímek si stále uchovává až otřesnou působivost, a to i zásluhou pozvolna plynoucích záběrů, Ivan Vyskočil v hlavní úloze skvěle postihl svého hrdinu jako trochu nepraktického snílka, jehož ideály se rozbijí o stěnu všudypřítomné lhostejnosti a mravní zkázy.
    73%
    Poměry v nápravním zařízení pro mladistvé delikventy zobrazil Hynek Bočan s takovou sugestivitou, že film nesměl dokončit. Teprve na sklonku komunistického režimu byl Pasťák dokončen a na plátnech kin se ocitl až po jeho pádu, bohužel s ohlasem menším, něž jaký si zasloužil. Vypráví o mladém učiteli z venkova, jenž nastoupí jako vychovatel. Nesouhlasí s cynismem a bezohledností svých kolegů, ale pro svou snahu vychovávat po dobrém se právě on stává terčem agrese vzpurných chovanců, kteří vstřícné zacházení vnímají jako slabost. Černobílý snímek si stále uchovává až otřesnou působivost, a to i zásluhou pozvolna plynoucích záběrů, Ivan Vyskočil v hlavní úloze skvěle postihl svého hrdinu jako trochu nepraktického snílka, jehož ideály se rozbijí o stěnu všudypřítomné lhostejnosti a mravní zkázy.
    8
  • Božská Ema
    Božská Ema (1979)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    72%
    9
  • Ošklivá slečna
    Ošklivá slečna (1959)
    Film
    Milostný příběh o ženě, která našla svou krásu, ale odmítla žít ve stínu podvodu... Dana Medřická a Karel Höger se před kamerou setkali v několika filmech, poprvé jako manželé Alšovi v Krškově životopisném filmu Mikoláš Aleš (1951). Dramatik a scenárista Oldřich Daněk jim ušil na tělo role v melodramatickém filmu režiséra Miroslava Hubáčka Ošklivá slečna. Dana Medřická zde ztvárnila zatrpklou staropanenskou revizní účetní Hanu Kalvodovou, která přichází prověřit účetnictví oblastního nakladatelství. Žena, která skrývá svou vnitřní nejistotu a svá životní zklamání pod nepřitažlivým zjevem, se nečekaně promění pod vlivem vznikajícího vztahu s vedoucím redaktorem Jiřím Šteflem (Karel Höger). Začínající milostné pouto však dostane trhlinu, když se ukáže, že Štefl je zapleten do zpronevěry. Právě interpretace hlavní herecké dvojice povýšila melodramatický příběh na nevšední drama lásky, intrik a zklamání. Dobová kritika označila výkon Dany Medřické za "herecký koncert, který snese nejvyšší měřítka". (Česká televize)
    70%
    Milostný příběh o ženě, která našla svou krásu, ale odmítla žít ve stínu podvodu... Dana Medřická a Karel Höger se před kamerou setkali v několika filmech, poprvé jako manželé Alšovi v Krškově životopisném filmu Mikoláš Aleš (1951). Dramatik a scenárista Oldřich Daněk jim ušil na tělo role v melodramatickém filmu režiséra Miroslava Hubáčka Ošklivá slečna. Dana Medřická zde ztvárnila zatrpklou staropanenskou revizní účetní Hanu Kalvodovou, která přichází prověřit účetnictví oblastního nakladatelství. Žena, která skrývá svou vnitřní nejistotu a svá životní zklamání pod nepřitažlivým zjevem, se nečekaně promění pod vlivem vznikajícího vztahu s vedoucím redaktorem Jiřím Šteflem (Karel Höger). Začínající milostné pouto však dostane trhlinu, když se ukáže, že Štefl je zapleten do zpronevěry. Právě interpretace hlavní herecké dvojice povýšila melodramatický příběh na nevšední drama lásky, intrik a zklamání. Dobová kritika označila výkon Dany Medřické za "herecký koncert, který snese nejvyšší měřítka". (Česká televize)
    10
  • Nejkrásnější věk
    Nejkrásnější věk (1968)
    Film
    • VOYO
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    69%
    11
  • Zde jsou lvi
    Zde jsou lvi (1958)
    Film
    69%
    12
  • 13
  • Florenc 13.30
    Florenc 13.30 (1957)
    Film
    Komediální příběh s několika fantaskními prvky je situován do prostředí autobusu, jedoucího směr Karlovy Vary a točí se kolem širokého spektra postav různého charakteru. Snímek spoléhá na komiku, která jej vzdaluje mnoha agitačním veselohrám z období padesátých let. Komediálnost zde spočívá především v nesouladu situací, mínění či slovních projevů jednotlivých cestujících a doprovodného hlasu vypravěče, který glosuje veškeré dění a mnohdy uvádí dané záležitosti na pravou míru. Z tohoto hlediska potom vypovídá i cosi o lidských vlastnostech a chování.
    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    67%
    Komediální příběh s několika fantaskními prvky je situován do prostředí autobusu, jedoucího směr Karlovy Vary a točí se kolem širokého spektra postav různého charakteru. Snímek spoléhá na komiku, která jej vzdaluje mnoha agitačním veselohrám z období padesátých let. Komediálnost zde spočívá především v nesouladu situací, mínění či slovních projevů jednotlivých cestujících a doprovodného hlasu vypravěče, který glosuje veškeré dění a mnohdy uvádí dané záležitosti na pravou míru. Z tohoto hlediska potom vypovídá i cosi o lidských vlastnostech a chování.
    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    14
  • Vánice
    Vánice (1962)
    Film
    67%
    15
  • Křtiny
    Křtiny (1981)
    Film
    • VOYO
    • Filmbox+
    Komedie o dvou náměstcích a jednom ředitelském křesle. Inženýr čirůvka je usedlý padesátník, odborník a slušný člověk, ale není ctižádostivý. Jeho sekretářka Karolína však nemíní čekat, až ředitele odcházejícího do důchodu nahradí podlézavý náměstek Humpl. Donutí proto Čirůvku, aby se pokusil Humplovi přebrat jeho novou mladou sekretářku Martinu. Nesmělý náměstek pozve dívku na výlet a vymluví se na křtiny svého podřízeného Ryzce. Teprve cestou se dozví, že se křtiny nekonají.
    Žánry:Komedie
    66%
    Komedie o dvou náměstcích a jednom ředitelském křesle. Inženýr čirůvka je usedlý padesátník, odborník a slušný člověk, ale není ctižádostivý. Jeho sekretářka Karolína však nemíní čekat, až ředitele odcházejícího do důchodu nahradí podlézavý náměstek Humpl. Donutí proto Čirůvku, aby se pokusil Humplovi přebrat jeho novou mladou sekretářku Martinu. Nesmělý náměstek pozve dívku na výlet a vymluví se na křtiny svého podřízeného Ryzce. Teprve cestou se dozví, že se křtiny nekonají.
    Žánry:Komedie
    16
  • Osvobození Prahy
    Osvobození Prahy (1976)
    Film
    64%
    17
  • Cesta zpátky
    Cesta zpátky (1958)
    Film

    Dan, Freddy a Carda bloumají Prahou a uvažují, jak získat peníze. Rozhodnou se oloupit pokladní kina, ale jsou zadrženi náhodným chodcem. Při rvačce přijde Freddy o bundu, ale nakonec všichni tři chlapci utečou. Freddy má strach z návratu domů a ukryje se v přístavu. Policie zjistí jeho totožnost z dokladů nalezených v bundě. V přístavu se Freddy setká s celnicí Tonkou a vzbudí její lítost smyšlenou historkou o násilnickém otci. Zpráva o smrti muže, s nímž se popral, utvrdí Freddyho v přesvědčení, že se musí dále skrývat. Policie pátrá po Freddym v továrně, kde hoši pracují. Carda se chce přiznat. Dan ho opije a vyzve k závodu na motorce. Carda havaruje a zabije se. Dan se rozhodne dostat Freddyho za hranice s pomocí svého otce. Tonka navštíví Freddyho otce, dozví se pravdu a přemluví Freddyho, aby se přihlásil na policii. Freddy odmítne Danovu pomoc a dojde ke rvačce. Freddy uteče a jde se udat. Danův otec vidí jedinou možnost záchrany svého syna v tom, že ho pošle za hranice místo Freddyho.

    Žánry:DramaKrimi
    64%

    Dan, Freddy a Carda bloumají Prahou a uvažují, jak získat peníze. Rozhodnou se oloupit pokladní kina, ale jsou zadrženi náhodným chodcem. Při rvačce přijde Freddy o bundu, ale nakonec všichni tři chlapci utečou. Freddy má strach z návratu domů a ukryje se v přístavu. Policie zjistí jeho totožnost z dokladů nalezených v bundě. V přístavu se Freddy setká s celnicí Tonkou a vzbudí její lítost smyšlenou historkou o násilnickém otci. Zpráva o smrti muže, s nímž se popral, utvrdí Freddyho v přesvědčení, že se musí dále skrývat. Policie pátrá po Freddym v továrně, kde hoši pracují. Carda se chce přiznat. Dan ho opije a vyzve k závodu na motorce. Carda havaruje a zabije se. Dan se rozhodne dostat Freddyho za hranice s pomocí svého otce. Tonka navštíví Freddyho otce, dozví se pravdu a přemluví Freddyho, aby se přihlásil na policii. Freddy odmítne Danovu pomoc a dojde ke rvačce. Freddy uteče a jde se udat. Danův otec vidí jedinou možnost záchrany svého syna v tom, že ho pošle za hranice místo Freddyho.

    Žánry:DramaKrimi
    18
  • Veronika
    Veronika (1985)
    Film
    Po biografickém Horoucím srdci z roku 1962 je Veronika již druhým filmem režiséra Otakara Vávry, jenž čerpá námětově ze života největší české spisovatelky 19. století Boženy Němcové. Proti předchozímu filmu, zachycujícímu poměrně široký obraz české vlastenecké společnosti v letech 1851-1856, je záběr Veroniky, natočené podle stejnojmenné novely Miloše V. Kratochvíla, podstatně užší a časově jej vymezuje období pouhých několika měsíců zimy 1854 a jara 1855. Jde tedy o epizodu ze života spisovatelky, literárni historií málo připomínanou, jejíž tragickou hrdinkou je mladá dívka Viktorie Paulová, vystupující ve filmu pod smyšleným jménem Veronika PavIitová. Tato vlastenka se stala nedobrovolnou konfidentkou rakouské policie a svou bezděčnou zradu Němcové a jeíich přátel zaplatila životem. Na okraji v podstatě psychoogického příběhu jejího utrpení zachytili autoři životní situaci Boženy Němcově v období, kdy začala psát Babičku, zejména pak její nenaplněnou lásku k rnedíku Hanuši Jurenkovi.
    63%
    Po biografickém Horoucím srdci z roku 1962 je Veronika již druhým filmem režiséra Otakara Vávry, jenž čerpá námětově ze života největší české spisovatelky 19. století Boženy Němcové. Proti předchozímu filmu, zachycujícímu poměrně široký obraz české vlastenecké společnosti v letech 1851-1856, je záběr Veroniky, natočené podle stejnojmenné novely Miloše V. Kratochvíla, podstatně užší a časově jej vymezuje období pouhých několika měsíců zimy 1854 a jara 1855. Jde tedy o epizodu ze života spisovatelky, literárni historií málo připomínanou, jejíž tragickou hrdinkou je mladá dívka Viktorie Paulová, vystupující ve filmu pod smyšleným jménem Veronika PavIitová. Tato vlastenka se stala nedobrovolnou konfidentkou rakouské policie a svou bezděčnou zradu Němcové a jeíich přátel zaplatila životem. Na okraji v podstatě psychoogického příběhu jejího utrpení zachytili autoři životní situaci Boženy Němcově v období, kdy začala psát Babičku, zejména pak její nenaplněnou lásku k rnedíku Hanuši Jurenkovi.
    19
  • Jestřáb kontra Hrdlička
    Jestřáb kontra Hrdlička (1953)
    Film
    Psychologicky věrohodné vylíčení rodiny, která se ocitla v pasti života na dluh, sice vyhovuje ideologickým požadavkům první poloviny 50. let, ale hlavně herecké výkony propůjčují neslábnoucí emotivní sílu, zvláště pak Marvana v ojedinělé záporné roli. Smutným hrdinou příběhu, který se odehrává v 19. století je propouštěný zámecký úředník, neprůbojný člověk, který nedokáže včas zastavit rozmařilost své ženy a dcery. Začne si půjčovat peníze od bezohledného lichváře, které nedokáže splácet.
    63%
    Psychologicky věrohodné vylíčení rodiny, která se ocitla v pasti života na dluh, sice vyhovuje ideologickým požadavkům první poloviny 50. let, ale hlavně herecké výkony propůjčují neslábnoucí emotivní sílu, zvláště pak Marvana v ojedinělé záporné roli. Smutným hrdinou příběhu, který se odehrává v 19. století je propouštěný zámecký úředník, neprůbojný člověk, který nedokáže včas zastavit rozmařilost své ženy a dcery. Začne si půjčovat peníze od bezohledného lichváře, které nedokáže splácet.
    20
  • Zbraně pro Prahu
    Zbraně pro Prahu (1974)
    Film
    • VOYO
    62%
    21
  • Oldřich a Božena
    Oldřich a Božena (1984)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    62%
    22
  • Flám
    Flám (1966)
    Film
    61%
    23
  • Komediant
    Komediant (1984)
    Film
    61%
    24
  • Bloudění orientačního běžce
    Bloudění orientačního běžce (1986)
    Film
    61%
    25
  • Na laně
    Na laně (1963)
    Film
    61%
    26
  • Sokolovo
    Sokolovo (1974)
    Film
    V rámci volného cyklus politicky vypjatých \"rekonstrukcí\", které měly normalizační režim legitimizovat a zdůvodnit nárok komunistů vládnout, zaujímá zvláštní postavení Sokolovo. Jako jediné se totiž odehrává za hranicemi - líčí totiž vznik československé vojenské jednotky v Sovětském svazu. Samozřejmě nepadne jediné slovo o tom, že mnozí účastníci prošli gulagem, než vstoupili do armády. Zcela se vytratilo skutečné politické pozadí, ploše popisné jsou pyrotechnické boje s nacisty, výrazné monumentalizaci podléhají ti hrdinové, kteří vstoupilo do panteonu komunistických mučedníků. Například Martin Štěpánek tu sehrál kapitána Jaroše, jenž hrdinně padl - a když herec později emigroval, byl film kvůli tomu stažen z kin.
    60%
    V rámci volného cyklus politicky vypjatých \"rekonstrukcí\", které měly normalizační režim legitimizovat a zdůvodnit nárok komunistů vládnout, zaujímá zvláštní postavení Sokolovo. Jako jediné se totiž odehrává za hranicemi - líčí totiž vznik československé vojenské jednotky v Sovětském svazu. Samozřejmě nepadne jediné slovo o tom, že mnozí účastníci prošli gulagem, než vstoupili do armády. Zcela se vytratilo skutečné politické pozadí, ploše popisné jsou pyrotechnické boje s nacisty, výrazné monumentalizaci podléhají ti hrdinové, kteří vstoupilo do panteonu komunistických mučedníků. Například Martin Štěpánek tu sehrál kapitána Jaroše, jenž hrdinně padl - a když herec později emigroval, byl film kvůli tomu stažen z kin.
    27
  • Devět kruhů pekla
    Devět kruhů pekla (1987)
    Film
    Také v československu vznikl exotický snímek o hrůzách polpotovského režimu v Kambodži. Český lékař tu pátrá po své kambodžské manželce, která kdysi zmizela ve víru násilností. Vzpomínání na ni tvoří hlavní náplň retrospektiv. Vypravěčsky nemohoucí a syžetově ledabyle vystavěný příběh jen málokoho zaujal už v době vzniku. Jeden uštěpačný posuzovatel doplnil, že Milan Kňažko v roli manžela bude sotva pyšný na koupací výjev, v němž prchá před leguánem. Doplňuji, že i všichni Kambodžané mluví plynně česky...
    59%
    Také v československu vznikl exotický snímek o hrůzách polpotovského režimu v Kambodži. Český lékař tu pátrá po své kambodžské manželce, která kdysi zmizela ve víru násilností. Vzpomínání na ni tvoří hlavní náplň retrospektiv. Vypravěčsky nemohoucí a syžetově ledabyle vystavěný příběh jen málokoho zaujal už v době vzniku. Jeden uštěpačný posuzovatel doplnil, že Milan Kňažko v roli manžela bude sotva pyšný na koupací výjev, v němž prchá před leguánem. Doplňuji, že i všichni Kambodžané mluví plynně česky...
    28
  • Dny zrady
    Dny zrady (1973)
    Film
    • VOYO
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucí k přijetí osudné, ponižující smlouv. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    59%
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucí k přijetí osudné, ponižující smlouv. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    29
  • Stupně poražených
    Stupně poražených (1988)
    Film

    Vrcholový sport byl i v komunistické éře ostře sledovaný, funkcionářům samozřejmě vadilo, že družstvo pětibojařů neuspělo na mistrovství světa. Jenže opatření, která měla zajistit nápravu, se ocitla v soukolí zákulisních machinací, které zpětně působily na samotné sportovce, na jejich vytrvalost i rodinné zázemí. Snímek má sice kritické ambice a chce poodhalovat ledasco z toho, co mělo zůstat skryto před zraky veřejnosti, avšak pohled je to dosti toporný a schematický, realizačně nepříliš přesvědčivý.

    Žánry:DramaSportovní
    59%

    Vrcholový sport byl i v komunistické éře ostře sledovaný, funkcionářům samozřejmě vadilo, že družstvo pětibojařů neuspělo na mistrovství světa. Jenže opatření, která měla zajistit nápravu, se ocitla v soukolí zákulisních machinací, které zpětně působily na samotné sportovce, na jejich vytrvalost i rodinné zázemí. Snímek má sice kritické ambice a chce poodhalovat ledasco z toho, co mělo zůstat skryto před zraky veřejnosti, avšak pohled je to dosti toporný a schematický, realizačně nepříliš přesvědčivý.

    Žánry:DramaSportovní
    30
  • Příběh lásky a cti
    Příběh lásky a cti (1977)
    Film

    Téměř ve stejné době, jako předchozí Záchvěv strachu, se odehrává též Příběh lásky a cti. Také zachycuje pokrytecké ovzduší oněch časů, zvláště takzvanou \"lepší společnost\", ovšem od společenského akcentu se více přesouvá k soukromým trablům dvou mimořádných, osaměle se však cítících umělců - Jana Nerudy a Karoliny Světlé. Jejich milostné vzplanutí dokládají zachované dopisy, které si vyměňovali. Na jejich základě scenárista Jiří Šotola domyslel plně uvěřitelný příběh, jemuž však režisér Otakar Vávra vtiskl staromilský výraz, marně nadlehčovaný nostalgicky zamženou kamerou Miroslava Ondříčka.

    Žánry:DramaHistorický
    59%

    Téměř ve stejné době, jako předchozí Záchvěv strachu, se odehrává též Příběh lásky a cti. Také zachycuje pokrytecké ovzduší oněch časů, zvláště takzvanou \"lepší společnost\", ovšem od společenského akcentu se více přesouvá k soukromým trablům dvou mimořádných, osaměle se však cítících umělců - Jana Nerudy a Karoliny Světlé. Jejich milostné vzplanutí dokládají zachované dopisy, které si vyměňovali. Na jejich základě scenárista Jiří Šotola domyslel plně uvěřitelný příběh, jemuž však režisér Otakar Vávra vtiskl staromilský výraz, marně nadlehčovaný nostalgicky zamženou kamerou Miroslava Ondříčka.

    Žánry:DramaHistorický
    31
  • Klapzubova jedenáctka
    Klapzubova jedenáctka (1968)
    Seriál

    První, druhý, třetí kluk... když se Klapzubovým narodil jedenáctý syn, rozhodl se starý Klapzuba k ideálnímu řešení rodinné situace - postaví fotbalové mužstvo, nad něž ve světě nebude. S ošoupanými kopačkami a hadrákem to sice nebude snadné, Klapzubova jedenáctka má ale oproti jiným týmům jednu velkou výhodu - já na bráchu a brácha na mě tu kope jeden každý. Přijdou sice chvíle útlumu, při nichž starý Klapzuba překousne svou legendární fajfku vejpůl, pak se ale jeho kluci vzchopí, správnou českou uličkou proběhnou každou obranou a už se sypou góly do soupeřovy branky.

    Žánry:Komedie
    58%

    První, druhý, třetí kluk... když se Klapzubovým narodil jedenáctý syn, rozhodl se starý Klapzuba k ideálnímu řešení rodinné situace - postaví fotbalové mužstvo, nad něž ve světě nebude. S ošoupanými kopačkami a hadrákem to sice nebude snadné, Klapzubova jedenáctka má ale oproti jiným týmům jednu velkou výhodu - já na bráchu a brácha na mě tu kope jeden každý. Přijdou sice chvíle útlumu, při nichž starý Klapzuba překousne svou legendární fajfku vejpůl, pak se ale jeho kluci vzchopí, správnou českou uličkou proběhnou každou obranou a už se sypou góly do soupeřovy branky.

    Žánry:Komedie
    32
  • Putování Jana Amose
    Putování Jana Amose (1983)
    Film

    Výpravný, dvojdílný přepis zachycuje strastiplné osudy českého velikána Jana Amose Komenského, po bělohorské katastrofě donuceného opustit vlast. Líčí jeho setkání s různými evropskými osobnostmi 17. století - se švédskou královnou, s umělci i vědci. Zdůrazňuje hrdinovu ušlechtilost, ale také vnitřní odolnost, která mu dovoluje překonat řadu soukromých i pracovních tragédií. Součástí příběhu se stává zhmotněné podobenství Labyrint světa a ráj srdce. Pojetí Komenského je však sošně neživotné a zejména je z něho \"vyzmizíkována\" náboženská rovina. Zjednodušující životopis se proto neubránil školometské suchopárnosti.

    58%

    Výpravný, dvojdílný přepis zachycuje strastiplné osudy českého velikána Jana Amose Komenského, po bělohorské katastrofě donuceného opustit vlast. Líčí jeho setkání s různými evropskými osobnostmi 17. století - se švédskou královnou, s umělci i vědci. Zdůrazňuje hrdinovu ušlechtilost, ale také vnitřní odolnost, která mu dovoluje překonat řadu soukromých i pracovních tragédií. Součástí příběhu se stává zhmotněné podobenství Labyrint světa a ráj srdce. Pojetí Komenského je však sošně neživotné a zejména je z něho \"vyzmizíkována\" náboženská rovina. Zjednodušující životopis se proto neubránil školometské suchopárnosti.

    33
  • Evropa tančila valčík
    Evropa tančila valčík (1989)
    Film

    Svůj poslední film zasvětil Otakar Vávra událostem provázejícím výbuch první světové války. Odehrává se v reprezentativních mocenských centrech, na panovnických dvorech ve Vídni, Berlíně i Moskvě. Souběžně rozvíjí osud českého archiváře, který se zaplete se srbským protirakouským odbojem. Ačkoli film je koncipován jako pečlivá dobová rekonstrukce, převažuje ve výsledku plochá ilustrace.

    Žánry:DramaHistorický
    57%

    Svůj poslední film zasvětil Otakar Vávra událostem provázejícím výbuch první světové války. Odehrává se v reprezentativních mocenských centrech, na panovnických dvorech ve Vídni, Berlíně i Moskvě. Souběžně rozvíjí osud českého archiváře, který se zaplete se srbským protirakouským odbojem. Ačkoli film je koncipován jako pečlivá dobová rekonstrukce, převažuje ve výsledku plochá ilustrace.

    Žánry:DramaHistorický
    34
  • Hauři
    Hauři (1987)
    Film

    Budovatelská témata, byť jakkoli modifikovaná, do znárodněné kinematografie pronikala po celou její existence. Tentokrát si režisér Július Matula soustředil na mladého konstruktéra, jenž s velkými nadějemi přijme místo v jednom proslulém zemědělském družstvu. Záhy však pozná, že za vyhlašovanými frázemi se ve skutečnosti skrývá pokrytectví a protekcionismus. Tvůrci kritizují, že neschopnost bývá zastírána, že nedostatky končí obratně zakamuflovány, že společenské naladění přeje veskrze průměrným a všemu přizpůsobivým. Hauři předkládají výpověď odvážnou tak říkajíc v mezích zákona, vybízejí ke zvýšení pracovní uvědomělosti.

    56%

    Budovatelská témata, byť jakkoli modifikovaná, do znárodněné kinematografie pronikala po celou její existence. Tentokrát si režisér Július Matula soustředil na mladého konstruktéra, jenž s velkými nadějemi přijme místo v jednom proslulém zemědělském družstvu. Záhy však pozná, že za vyhlašovanými frázemi se ve skutečnosti skrývá pokrytectví a protekcionismus. Tvůrci kritizují, že neschopnost bývá zastírána, že nedostatky končí obratně zakamuflovány, že společenské naladění přeje veskrze průměrným a všemu přizpůsobivým. Hauři předkládají výpověď odvážnou tak říkajíc v mezích zákona, vybízejí ke zvýšení pracovní uvědomělosti.

    35
  • Radost až do rána
    Radost až do rána (1978)
    Film
    55%
    36
  • Všechno nebo nic
    Všechno nebo nic (1984)
    Film

    Přístupy k důležitým životním hodnotám se mohou různit: zatímco vrcholový sportovec, jenž se prosadil v cyklistice, se snaží svůj talent výhodně zpeněžit, jeho bratr se nemůže kvůli postižené ruce věnovat milované sochařině a hledá náhradní sebeuplatnění. Oba navíc spojuje - a současně rozděluje - milostný vztah k téže ženě. I tento snímek patří mezi nepříliš věrohodné pokusy o psychologický portrét současnosti, mondénně předváděný na ne zcela obvyklých profesích.

    55%

    Přístupy k důležitým životním hodnotám se mohou různit: zatímco vrcholový sportovec, jenž se prosadil v cyklistice, se snaží svůj talent výhodně zpeněžit, jeho bratr se nemůže kvůli postižené ruce věnovat milované sochařině a hledá náhradní sebeuplatnění. Oba navíc spojuje - a současně rozděluje - milostný vztah k téže ženě. I tento snímek patří mezi nepříliš věrohodné pokusy o psychologický portrét současnosti, mondénně předváděný na ne zcela obvyklých profesích.

    37
  • Na konci města
    Na konci města (1954)
    Film
    55%
    38
  • Tažní ptáci
    Tažní ptáci (1961)
    Film
    55%
    39
  • Temné slunce
    Temné slunce (1980)
    Film
    53%
    40
  • Expres z Norimberka
    Expres z Norimberka (1953)
    Film
    53%
    41
  • Není sirotek jako sirotek
    Není sirotek jako sirotek (1986)
    Film
    52%
    42
  • Případ Lupínek
    Případ Lupínek (1960)
    Film
    52%
    43
  • 44
  • Požáry a spáleniště
    Požáry a spáleniště (1980)
    Film
    51%
    45
  • 46
  • 47
  • Tři tuny prachu
    Tři tuny prachu (1960)
    Film
    47%
    48
  • Nezlob, Kristino!
    Nezlob, Kristino! (1956)
    Film
    46%
    49
  • Můj hříšný muž
    Můj hříšný muž (1986)
    Film
    • VOYO
    Úsměvný příběh o rodině a kariéře Nadaní mikroibiologové mají velké plány, ale po fakultním plese spolu stráví noc. Marta otěhotní a následuje svatba. Po narození dcery zůstává žena doma, zatímco manžel Zdeněk aspiruje na místo vedoucího oddělení buněčné fyziologie. Po čase i Marta nastoupí do práce a o dcerku má pečovat babička. Ta ovšem dlouho nevydrží, a tak příjde na řadu chůva.. To rodinu finančně zatěžuje a napětí mezi manželi roste.
    45%
    Úsměvný příběh o rodině a kariéře Nadaní mikroibiologové mají velké plány, ale po fakultním plese spolu stráví noc. Marta otěhotní a následuje svatba. Po narození dcery zůstává žena doma, zatímco manžel Zdeněk aspiruje na místo vedoucího oddělení buněčné fyziologie. Po čase i Marta nastoupí do práce a o dcerku má pečovat babička. Ta ovšem dlouho nevydrží, a tak příjde na řadu chůva.. To rodinu finančně zatěžuje a napětí mezi manželi roste.
    50
  • Přeludy pouště
    Přeludy pouště (1982)
    Film

    Orientální pohádkové příběhy se často vyznačují baladickým laděním, které bylo zdárně přeneseno i do filmové podoby, která zdůraznila temné stránky lidské povahy. Snímek totiž vypráví o mocném vladaři, jenž se chce odvděčit chudému mladíkovu za to, že mu zachránil život. Hodlá mu darovat tolik půdy, kolik jí lze za jediný den obejít. Přestože exotické zakotvení mohlo vytvářet značné divácké lákadlo, divácký zájem byl mizivý - i kvůli zřetelné realizační topornosti. Takže teprve nynější televizní uvedení Přeludy pouště nabídne každému zájemci.

    44%

    Orientální pohádkové příběhy se často vyznačují baladickým laděním, které bylo zdárně přeneseno i do filmové podoby, která zdůraznila temné stránky lidské povahy. Snímek totiž vypráví o mocném vladaři, jenž se chce odvděčit chudému mladíkovu za to, že mu zachránil život. Hodlá mu darovat tolik půdy, kolik jí lze za jediný den obejít. Přestože exotické zakotvení mohlo vytvářet značné divácké lákadlo, divácký zájem byl mizivý - i kvůli zřetelné realizační topornosti. Takže teprve nynější televizní uvedení Přeludy pouště nabídne každému zájemci.

    51
  • O moravské zemi
    O moravské zemi (1977)
    Film

    Důvod natočení tohoto filmu je jasný: měl zakrýt slavnou kroniku Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci, výpověď o tragických důsledcích násilné kolektivizace. Prorežimní režisér Antonín Kachlík se též věnuje združstevňování moravské vesnice, provázenému omyly a donucováním, avšak ve svém optimistickém pohledu zdůrazňuje nadějné vyhlídky, vedoucí ke šťastné budoucnosti. Scelené vesnické lány se sice rodily v bolestech, avšak budou sloužit k užitku všemu dělnému lidu. Stejně jako u Jasného i tady ztělesnil Radek Brzobohatý tvrdohlavého sedláka, který si jen pozvolna přiznává výhody společného hospodaření. Narozdíl od poetické rozšafnosti i jadrnosti Jasného kroniky tu však narážíme na hlomozné pozérství.

    43%

    Důvod natočení tohoto filmu je jasný: měl zakrýt slavnou kroniku Vojtěcha Jasného Všichni dobří rodáci, výpověď o tragických důsledcích násilné kolektivizace. Prorežimní režisér Antonín Kachlík se též věnuje združstevňování moravské vesnice, provázenému omyly a donucováním, avšak ve svém optimistickém pohledu zdůrazňuje nadějné vyhlídky, vedoucí ke šťastné budoucnosti. Scelené vesnické lány se sice rodily v bolestech, avšak budou sloužit k užitku všemu dělnému lidu. Stejně jako u Jasného i tady ztělesnil Radek Brzobohatý tvrdohlavého sedláka, který si jen pozvolna přiznává výhody společného hospodaření. Narozdíl od poetické rozšafnosti i jadrnosti Jasného kroniky tu však narážíme na hlomozné pozérství.

    52
  • Čistá řeka
    Čistá řeka (1978)
    Film
    43%
    53
  • Revue na zakázku
    Revue na zakázku (1982)
    Film
    42%
    54
  • Kluci z bronzu
    Kluci z bronzu (1980)
    Film
    36%
    55