Intimní osvětlení

77%
Intimní osvětlení
Celovečerní režijní debut Ivana Passera si s sebou nese typické prvky, které se vyskytují v jeho společné tvorbě s Papouškem a Formanem. Příběh postrádá tradiční dramatický oblouk a observačně mapuje epizodické momenty během jedné pojící události. Ústředními motivem je zde zkoumání mezilidských vztahů a odlišné přístupy hudbě a její úloze v lidských životech. Jednoduchá zápletka se točí okolo příjezdu úspěšného hudebníka Karla, který po mnoha letech navštěvuje kamaráda Petra, jehož obživa spočívá ve vyhrávání na pohřbech či slavnostech. Oba dva nejsou se svými životním stavem spokojeni, ačkoliv se nacházejí v diametrálně odlišných bodech i prostředí. Nostalgicky vzpomínají a díky komornímu ladění snímků, který nespoléhá na dějové zvraty a zachycuje prchavost přítomného okamžiku a melancholii, pronikáme do intimního prostředí postav. Marné čekání na nepřicházející životní změnu a strnulost je pak symbolicky zpřítomněna v kultovní závěrečné scéně, kde postavy dlouhé sekundy čekají, až se jim během přípitku do úst steče ztuhlý vaječný likér.



Pete69
Pete69
33 033 bodů
7
Tak je to hodně zvláštní film. Díval jsem se n něj dvakrát a nikdy jsem se s příběhem, který vlastně není moc neztotožnil. Mírně to připomíná první Homolkovi, ale toto není komedie za každou cenu, z herců sálá amaterismus v dobrém slova smyslu, atmosféra naprosto pohodová a v dnešní době je to balsám na duši. O scénáři snad raději pomlčím. Zvláštní počin. Za osobitost 70%.
Fingon
16 896 bodů
4
Jeden z nejvýznamnějších filmů české nové vlny? Proboha, vždyť je to O NIČEM!
lamps
lamps
15 327 bodů
7.5
Líbilo se mi, jak i bez nějaké pevné příběhové kostry dýchala ze snímku taková krásná poetická atmosféra, díky které všechno vyznívalo neskutečně opravdově a chvílemi jsem si připadal, jako bych s herci seděl přímo u jednoho stolu. Ivan Passer napsal velmi zajímavý scénář ze všedního života, obsadil do něj zajímavé, byť mně zcela neznámé, herce a podle všech ohlasů se mu povedlo stvořit snímek, který dokonale odráží tehdejší morální hodnoty a svým tragikomickým pojetím se povznáší i nad kultovní "homolkovský" humor.


Dodatečné informace

Původní název:
Intimní osvětlení (více)
  • Československo Intimní osvětlení
  • Československo Dämpad belysning
  • Československo Éclairage intime
  • Československo Éclairage Intime
  • Československo Iluminação Íntima
  • Československo Iluminación íntima
  • Československo Intimate Lighting
  • Československo Intime Beleuchtung
  • Československo Intim megvilágításban
  • Československo Intimní osvetlení
  • Československo Intymne oświetlenie
  • Československo Kasvoista kasvoihin
  • Československo Διακριτικός φωτισμός
  • Československo 亲密闪光
  • Československo 親密閃光
  • Československo 逝水年華
Premiéra v ČR:
8. 4. 1966
Distributor:
Národní filmový archiv
Země původu:
Československo, Česká republika, Slovenská republika
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


Powered byJustWatch

  • Představitel Bambase Karel Blažek, v civilu ředitel Lidové školy umění v Táboře, zemřel ještě v roce natočení filmu na leukémii.
  • Tvůrci dlouho čekali pro natočení scény pohřbu na slunečné počasí. Miroslav Ondříček prohlásil: "Dokud to nenatočím, tak se neoholím." Plnovous nosí dodnes.
  • Ve filmu jsou dvě scény, které v původním scénáři nebyly plánované - úvodní zkouška orchestru a scéna s Jaroušem.