Jiří Krejčík

7.4
Jiří Krejčík
Před okupací studoval na pražské technice. Když byly vysoké školy zavřeny, pracoval jako úředník v soukromé firmě a jako statista se dostal do barrandovských ateliérů. Zájem o proniknutí do filmové práce ho vedl ke studiu teorie filmového umění a poté se projevil v?touze po vlastní režijní filmové práci. Překvapil hned prvními filmy: TÝDEN V TICHÉM DOMĚ (1947), VES V?POHRANIČÍ (1948), SVĚDOMÍ (1948). Mezi jeho nejznámější filmy patří: MORÁLKA PANÍ DULSKÉ (1958), PROBUZENÍ (1959),VYŠŠÍ PRINCIP (1960), PENZION PRO SVOBODNÉ PÁNY (1967), SVATBA JAKO ŘEMEN (1967), HRY LÁSKY ŠÁLIVÉ (1971) či BOŽSKÁ EMA (1979), PRODAVAČ HUMORU (1984). Působil také jako režisér divadelní a televizní. Angažuje se v zájmových organizacích filmových pracovníků. Český filmový režisér a scenárista. Začínal u soukromých výrobců reklamních a krátkých filmů, s celovečerním hraným filmem debutoval v roce 1947 (Týden v tichém domě). Po únoru zprvu přitakával komunistickému režimu, za což získal dvojnásobné ocenění Laureát státní ceny (1948, 1953) a Laureát státní ceny Klementa Gottwalda (1955). Poté však patřil k předním kritikům totality, byť vesměs v alegorické podobě, a stal se jedním z klasiků českého filmu. Jeho tvorba je tematicky rozmanitá: zahrnuje jak filmy s vážnými, často výrazně psychologicky laděnými příběhy, v nichž jde o čest, pravdu, nedeformované lidské vztahy (Svědomí, 1948, Morálka paní Dulské, 1958), tak bláznivé veselohry o mladých lidech vzpírajících se konvencím (Svatba jako řemen, Penzión pro svobodné pány, 1967). Ucelenou skupinu tvoří filmy s příběhy situovanými do doby válečných let ? jednak z doby okupace (Vyšší princip, 1960, podle J. Drdy, Polnočná omša, 1962, podle P. Karvaše), ale také z let 1. světové války (Božská Ema, 1979). Je jim společné základní poselství, neboť jejich hrdinové se dokáží i v těchto mezních situacích a za cenu ohrožení vlastního života vzepřít nezdravé atmosféře kolaborace s nepřítelem či s represivní mocí. Zejména tyto filmy přes své historizující pojetí byly velkou mravní výzvou divákům denně se střetávajícím s projevy totalitního systému. K úspěchu Krejčíkových filmů přispěl citlivý výběr spolupracovníků (scenárista Zdeněk Mahler, kameraman Miroslav Ondříček) a především herců: F. Smolík, Z. Baldová, J. Brejchová, I. Mistrík, B. Turzonovová, I. Janžurová, J. Hrzán, V. Pucholt, M. Nedbal a další. Vedle filmu spolupracuje Krejčík rovněž s televizí a s divadlem. Po roce 1989 se zjevně nesmířil s novým vývojem a zejména ztrátou možností realizovat nadále své projekty na Barrandově, resp. neúspěšnou snahou podílet se na jeho privatizaci. Jeho značně kontroverzní televizní dokument o polistopadové Praze byl přijat veřejností i odbornou kritikou s rozpaky. (Jan Pömerl, František Honzák) Jiří Krejčík se filmem poprvé projevil jako svérázný komediograf. Anekdotický příběh těží ze situačního humoru, chvílemi připomínajícího klasické grotesky, ale nechybí v něm ani sarkazmus, ironie a černý humor. Ústředním motivem původně divadelní hry Zdeňka Mahlera je ohlášení mladé ženy na VB, že ji znásilnili dva muži, z nichž jeden se má právě ženit. ***** Formálně a motivicky detailně propracovaná komedie (mistrovské rozvíjení syžetu a pointování epizod) se sociologickým záběrem a snahou vystihnout morální dilema všedního dně se opírá o vynikající herecké výkony. Ze skutečnosti tvůrci nevybírají jen to, co se hodí pro tematické oživení komediálních konstrukcí, ale realitu stylizují na formanovský způsob. V normalizačním dvacetiletí film nebol uváděn. Následujícím Penziónem pro svobodné pány Krejčík potvrdil, že mu komediální žánr vyhovuje, a vrátil se do popředí československé kinematografie. 28. Letní filmová škola



Jiří Krejčík: Filmy a pořady 104



Dodatečné informace

Narození:
26. 6. 1918
Praha, Československo
Úmrtí:
8. 8. 2013
Praha, Česká republika

Další články

  1. I muži mají své dny. Ale proč to dostali právě Filip a Robert?
    8. 11. 2014
    I muži mají své dny. Ale proč to dostali právě Filip a Robert?

    Vzhledem k tomu, že (vpravdě zasloužený) rozruch kolem udílení Medailí za zásluhy nijak neutichá a pravděpodobně bude kulminovat pouličními boji 17. listopadu, rekapitulujme, cože se to vlastně stalo. Dvěma filmařům středního věku – Filipu Renčovi a Robertu Sedláčkovi – byly uděleny Medaile za zásluhy. Nedalo mi to, abych se nepodíval, co se za tím vágním názvem metálu skrývá.

  2. Ve věku 95 let zemřel slavný český režisér Jiří Krejčík
    9. 8. 2013
    Ve věku 95 let zemřel slavný český režisér Jiří Krejčík
  3. Producent série Star Wars Rick McCallum bude předsedou poroty na festivalu Finále Plzeň
    3. 4. 2013
    Producent série Star Wars Rick McCallum bude předsedou poroty na festivalu Finále Plzeň
  4. Legendární herec Vladimír Pucholt dotáčí dokument a připravuje se na celovečerní komedii
    29. 3. 2013
    Legendární herec Vladimír Pucholt dotáčí dokument a připravuje se na celovečerní komedii
  5. Český lev 2012: Cenu za mimořádný přínos získá architekt Karel Černý
    28. 2. 2013
    Český lev 2012: Cenu za mimořádný přínos získá architekt Karel Černý
  6. Bylo by laciné podceňovat roli Švorcové v Ženě za pultem
    10. 8. 2011
    Bylo by laciné podceňovat roli Švorcové v Ženě za pultem

    Ve věku 83 let zemřela v pondělí herečka a politička Jiřina Švorcová. "Mezi českými hereckými osudy patří její příběh k těm smutnějším," píše pro iDNES.cz filmový teoretik Jaromír Blažejovský z Ústavu filmu a audiovizuální kultury při Masarykově univerzitě.

  7. Jan Hřebejk: Přece nemůžu odporovat lidem, kteří mě chválí
    4. 6. 2011
    Jan Hřebejk: Přece nemůžu odporovat lidem, kteří mě chválí
  8. Ceny Ministerstva kultury za přínos v oblasti kinematografie a audiovize
    26. 10. 2010
    Ceny Ministerstva kultury za přínos v oblasti kinematografie a audiovize
  9. Recenze: Osudové peníze (TV film)
    27. 9. 2010
    Recenze: Osudové peníze (TV film)
  10. 25 ze šedesátých? Dva nové řezy Novou vlnou
    4. 5. 2010
    25 ze šedesátých? Dva nové řezy Novou vlnou
  11. Český lev 2009: Cena za dlouholetý přínos pro Janu Brejchovou!
    5. 3. 2010
    Český lev 2009: Cena za dlouholetý přínos pro Janu Brejchovou!

    Filmová kariéra Jany Brejchové se novinářům většinou smrskne do bonmotu Jana Wericha, který ji kdysi nazval naší jedinou filmovou hvězdou. Jaká je ale ve skutečnosti? A proč už nechce v žádném filmu hrát?