"Ve filmu se snažíme divákovi přiblížit ty filmy československé kinematografie, které podle nás přinesly nová témata anebo objevily originální formální postupy, zkrátky byly jistým způsobem přelomovými," říká režisér Martin Šulík, který už s novou vlnou tráví čtvrtý rok a pořád toto téma nepovažuje za vyčerpané. "Ještě pořád jsme nenaplnili můj původní záměr představit tehdejší tvorbu chronologicky, v širších kulturních, společenských a politických souvislostech. Tuhle ambici bych si rád splnil ve čtrnáctidílném televizním cyklu, který ještě chystáme a v němž chceme mapovat československou kinematografii od znárodnění v roce 1945 až do nějakého roku 1972."
Na vlně podivného (ne)zájmu
"Zpovídali jsme 109 aktérů, natočili 600 hodin materiálů," vypočítává producent Čestmír Kopecký, "třeba s Otakarem Vávrou máme natočený osmihodinový, velmi otevřený rozhovor." Za tu dobu se podle jeho slov potkali se čtyřmi grantovými komisemi. "Jeden z členů se nás ptal: Kdo v našem filmu bude hrát Miloše Formana?" směje se Kopecký faktu, že se dotyčný, který spolurozhoduje o milionech korun, ani neobtěžoval předložené materiály číst. "Některé grantové komise nás podpořily, jiné ne, to bych ještě pochopil," říká Kopecký, "podobný zájem-nezájem mě ale překvapuje u České televize, přitom jestli by se někdo o podobný projekt měl starat, tak právě veřejnoprávní obrazovka."
Česká televize loni odvysílala šestadvacet autoportrétů, které vždy doplnila jedním z vrcholných filmů toho kterého tvůrce, dál se ale projektu už neúčastní. Aspoň zatím.
Krejčík a Solan řekli ne!
Scenárista projektu Jan Lukeš podotýká, že s námětem Zlatých šedesátých přišel do České televize už někdy v roce 1997-1998, ale nejzářivější období českého filmu tehdy prý nikoho nezajímalo: "Přitom kdyby se nám podařilo projekt rozjet už tehdy, mohli jsme stihnout mezi živými Jaromila Jireše či Antonína Mášu."
Nenarazili tvůrci při tolika hvězdách i na jisté hvězdné manýry u některých z nich? "Narazili," připouští Lukeš. "Člověku to občas vezme iluze, ale byl by blbec a naiva, kdyby se tím nechal překvapit a zaskočit. I velcí tvůrci jsou jen lidé a velikost a význam jejich díla nemusí být s jejich povahou v žádném vztahu. Opravdovým zklamáním bylo jen rozhodnutí Jiřího Krejčíka, že se jeho už hotový díl nesmí vysílat. A také lituji, že pozvání k natáčení z klíčových režisérských osobností jako jediný nepřijal slovenský režisér Peter Solan."
Dva filmy za cenu jednoho?
Film 25 ze šedesátých aneb Československá nová vlna bude distribuován od 13. května a to velmi originálním způsobem. Divák si koupí vstupenku, v kině mu promítnou první stominutový díl a druhý stominutový díl si odnese domů na DVD. "Věříme, že bude natolik spokojen, že si první díl časem dokoupí, ačkoliv ho už viděl," vysvětluje Kopecký. Na Vánoce by pak měl vyjít komplet, kde budou k mání všechny televizní i oba celovečerní díly projektu.