Vladimír Šmeral: Nejlepší filmy
a seriály

6.8

Vladimír Šmeral: Filmy a seriály

  • Kladivo na čarodějnice
    Kladivo na čarodějnice (1970)
    FilmRole: inkvizitor Jindřich František Boblig z Edelstadtu
    • Voyo
    • O2 TV
    • iTunes
    • +1
    Film Otakara Vávry vznikl podle románu Václava Kaplického a dochovaných zápisů z čarodějnických procesů. V letech 1678 -1695 se na velkolosinském panství konalo několik soudních procesů s údajnými čarodějnicemi. Inkvizitor Boblik tu zkonstruuje proces, jehož metody zaručují doznání všech obžalovaných. Proti spořádaným občanům se náhle vynoří moc, která pod rouškou očišťování kraje od čarodějnic sleduje pouze vlastní obohacení a která neváhá pro tento cíl ničit všechny odpůrce a obětovat životy desítek nevinných lidí.
    84%
    Film Otakara Vávry vznikl podle románu Václava Kaplického a dochovaných zápisů z čarodějnických procesů. V letech 1678 -1695 se na velkolosinském panství konalo několik soudních procesů s údajnými čarodějnicemi. Inkvizitor Boblik tu zkonstruuje proces, jehož metody zaručují doznání všech obžalovaných. Proti spořádaným občanům se náhle vynoří moc, která pod rouškou očišťování kraje od čarodějnic sleduje pouze vlastní obohacení a která neváhá pro tento cíl ničit všechny odpůrce a obětovat životy desítek nevinných lidí.
    1
  • Skřivánci na niti
    Skřivánci na niti (1969)
    FilmRole: ministr
    • Voyo
    • O2 TV
    • KVIFF TV

    Během pražského jara byl schválen do výroby čtvrtý film Jiřího Menzela, inspirovaný motivy z povídek knihy Bohumila Hrabala Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet. Po povídce Smrt pana Baltazara z Perliček na dně (1965) a válečné tragikomedii Ostře sledované vlaky (1966), jež získala Oscara, šlo o další spolupráci nadějného filmaře a úspěšného spisovatele. Skřivánci na niti se odehrávají v kladenských ocelárnách, kam komunistický totalitní režim v období stalinismu posílal na převýchovu politicky nepohodlné osoby. Bývalý prokurátor (Leoš Suchařípa) se potkává s holičem Kudlou (Ferdinand Krůta), mladým adventistou Pavlem (Václav Neckář) a jeho láskou Jitkou (Jitka Zelenohorská). Nad všemi bdí dozorce Anděl (Jaroslav Satoranský). Film satirizující politické represe z padesátých let putoval hned po svém dokončení na dvacet let do trezoru. Navíc z něj musela být odstraněna scéna se senilním ministrem Zdeňkem Nejedlým. Premiéra filmu Skřivánci na niti proběhla až v roce 1990 a v témže roce za něj na festivalu v Berlíně Menzel získal Zlatého medvěda. (NFA)

    Žánry:DramaKomedie
    81%

    Během pražského jara byl schválen do výroby čtvrtý film Jiřího Menzela, inspirovaný motivy z povídek knihy Bohumila Hrabala Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet. Po povídce Smrt pana Baltazara z Perliček na dně (1965) a válečné tragikomedii Ostře sledované vlaky (1966), jež získala Oscara, šlo o další spolupráci nadějného filmaře a úspěšného spisovatele. Skřivánci na niti se odehrávají v kladenských ocelárnách, kam komunistický totalitní režim v období stalinismu posílal na převýchovu politicky nepohodlné osoby. Bývalý prokurátor (Leoš Suchařípa) se potkává s holičem Kudlou (Ferdinand Krůta), mladým adventistou Pavlem (Václav Neckář) a jeho láskou Jitkou (Jitka Zelenohorská). Nad všemi bdí dozorce Anděl (Jaroslav Satoranský). Film satirizující politické represe z padesátých let putoval hned po svém dokončení na dvacet let do trezoru. Navíc z něj musela být odstraněna scéna se senilním ministrem Zdeňkem Nejedlým. Premiéra filmu Skřivánci na niti proběhla až v roce 1990 a v témže roce za něj na festivalu v Berlíně Menzel získal Zlatého medvěda. (NFA)

    Žánry:DramaKomedie
    2
  • F. L. Věk
    F. L. Věk (1971)
    SeriálRole: páter Matiáš
    • iVysílání
    Televizní ztvárnění rozsáhlého románu Aloise Jiráska z období našeho národního obrození je dílem autora Otto Zelenky, režiséra Františka Filipa a dlouhé řady dalších významných umělců. Historie pokořeného a ujařmeného národa, který hledá a nalézá svou ztracenou tvář, získala po vstupu armád Varšavské smlouvy v nových politických souvislostech nový smysl. Divák v ní právem nacházel podobenství s tím, co právě prožíval. A tak se staly pro schvalovatele jakékoliv zmínky o národním sebevědomí a duchovní síle víry nepřípustné. Při premiéře v roce 1971 nesměl být poslední díl F. L. Věka uveden. Teprve po roce 1989 bylo poprvé možné uvést seriál v jeho původní podobě. (zdroj: Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    80%
    Televizní ztvárnění rozsáhlého románu Aloise Jiráska z období našeho národního obrození je dílem autora Otto Zelenky, režiséra Františka Filipa a dlouhé řady dalších významných umělců. Historie pokořeného a ujařmeného národa, který hledá a nalézá svou ztracenou tvář, získala po vstupu armád Varšavské smlouvy v nových politických souvislostech nový smysl. Divák v ní právem nacházel podobenství s tím, co právě prožíval. A tak se staly pro schvalovatele jakékoliv zmínky o národním sebevědomí a duchovní síle víry nepřípustné. Při premiéře v roce 1971 nesměl být poslední díl F. L. Věka uveden. Teprve po roce 1989 bylo poprvé možné uvést seriál v jeho původní podobě. (zdroj: Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    3
  • Byl jednou jeden dům
    Byl jednou jeden dům (1974)
    SeriálRole: vrchní z baru
    • iVysílání
    Jeden z nejlepších a nejoblíbenějších českých seriálů, dnes už uznávaný jako klasika, vznikl v polovině sedmdesátých let. Znamenal novou kapitolu v historii našeho původního seriálu. Prozaik Jan Otčenášek a dramatik Oldřich Daněk, v té době oba již renomovaní tvůrci, označili své dílo termínem "televizní román". Dali tak najevo, že jím nejde o běžný, spotřební, zábavně-populární žánr, ale že míří k televiznímu dílu hlubšího záběru. Na vypjatých historických okamžicích let 1936 až 1945 sledují zvraty českého osudu i podoby českého charakteru. Ve scénáři našel zalíbení režisér, jehož jméno čteme na dlouhé řadě těch nejvýznamnějších seriálů od dob jeho počátků dodnes - František Filip. Přivedl před kameru celou plejádu hereckých mistrů všech generací: Miloše Nedbala, Karla Högera, Danu Medřickou, Janu Hlaváčovou, Vladimíra Menšíka, Jiřího Adamíru, Josefa Somra, Petra Čepka, Jiřího Hrzána, Jaromíra Hanzlíka, Slávku Budínovou a dlouhou řadu dalších.
    80%
    Jeden z nejlepších a nejoblíbenějších českých seriálů, dnes už uznávaný jako klasika, vznikl v polovině sedmdesátých let. Znamenal novou kapitolu v historii našeho původního seriálu. Prozaik Jan Otčenášek a dramatik Oldřich Daněk, v té době oba již renomovaní tvůrci, označili své dílo termínem "televizní román". Dali tak najevo, že jím nejde o běžný, spotřební, zábavně-populární žánr, ale že míří k televiznímu dílu hlubšího záběru. Na vypjatých historických okamžicích let 1936 až 1945 sledují zvraty českého osudu i podoby českého charakteru. Ve scénáři našel zalíbení režisér, jehož jméno čteme na dlouhé řadě těch nejvýznamnějších seriálů od dob jeho počátků dodnes - František Filip. Přivedl před kameru celou plejádu hereckých mistrů všech generací: Miloše Nedbala, Karla Högera, Danu Medřickou, Janu Hlaváčovou, Vladimíra Menšíka, Jiřího Adamíru, Josefa Somra, Petra Čepka, Jiřího Hrzána, Jaromíra Hanzlíka, Slávku Budínovou a dlouhou řadu dalších.
    4
  • Čintamani & podvodník
    Čintamani & podvodník (1964)
    FilmRole: sběratel MUDr. Vitásek
    • Voyo
    Titulním "hrdinou" povídky Čintamani a ptáci je vzácný orientální koberec, po němž touží posedlý sběratel. Objevil ho v jednom vetešnictví, nemůže ho ale získat, protože si z něj udělal pelech obletovaný pes majitelky obchodu a ona svého miláčka odmítá připravit o pohodlí. Sběratel se tedy rozhodne koberec ukrást. Je ovšem v takovém podnikání dokonalý amatér... Ústředním hrdinou Příběhů sňatkového podvodníka je pán ve středním věku, jemuž ženy podléhají na kývnutí prstem. Je nadán šarmem i působivou výmluvností, a tak z nich dokáže vytáhnout úspory, než se ty chudery stihnou rozkoukat Právě padl do rukou spravedlnosti, jenomže policista, který ho musí dopravit do vězení, měl původně v úmyslu zajet si za rodinou, která je na letním bytě. Nabízí se řešení: na čestné slovo vezme zatčeného s sebou a budou předstírat, že jsou přátelé. Policista ovšem podcenil situaci - s jeho nejbližšími je totiž na venkově i svobodná švagrová...
    78%
    Titulním "hrdinou" povídky Čintamani a ptáci je vzácný orientální koberec, po němž touží posedlý sběratel. Objevil ho v jednom vetešnictví, nemůže ho ale získat, protože si z něj udělal pelech obletovaný pes majitelky obchodu a ona svého miláčka odmítá připravit o pohodlí. Sběratel se tedy rozhodne koberec ukrást. Je ovšem v takovém podnikání dokonalý amatér... Ústředním hrdinou Příběhů sňatkového podvodníka je pán ve středním věku, jemuž ženy podléhají na kývnutí prstem. Je nadán šarmem i působivou výmluvností, a tak z nich dokáže vytáhnout úspory, než se ty chudery stihnou rozkoukat Právě padl do rukou spravedlnosti, jenomže policista, který ho musí dopravit do vězení, měl původně v úmyslu zajet si za rodinou, která je na letním bytě. Nabízí se řešení: na čestné slovo vezme zatčeného s sebou a budou předstírat, že jsou přátelé. Policista ovšem podcenil situaci - s jeho nejbližšími je totiž na venkově i svobodná švagrová...
    5
  • Bílá nemoc
    Bílá nemoc (1937)
    FilmRole: první asistent kliniky
    • Voyo
    • O2 TV
    • iTunes
    • +1
    Do jakési země, jejíž národ je plamennými projevy diktátora právě úspěšně přesvědčován o své nadřazenosti a oprávněnosti vojenské expanze, se rozšířil bacil silně destruktivní formy malomocenství. Je nazýván morbus Tshengi nebo lidově „bílá nemoc“. Jediný, kdo proti němu vyvinul účinný lék, je lékař chudých jménem Galén. Odmítá však tajemství svého medikamentu prozradit, dokud mocní maří lidské životy válkami. Čapkova hra Bílá nemoc byla poprvé uvedena v lednu 1937, tedy v čase bezprostředního ohrožení nacismem, a její paralela s tehdejší současností a především blízkou budoucností je děsivě výstižná. Haasova filmová adaptace, jež měla premiéru už na konci téhož roku, v sobě díky stejnému obsazení hlavních rolí uchovala výjimečné kvality této první inscenace, zároveň však zůstává svébytným nadčasovým dílem. (NFA)
    Režie:Hugo Haas
    78%
    Do jakési země, jejíž národ je plamennými projevy diktátora právě úspěšně přesvědčován o své nadřazenosti a oprávněnosti vojenské expanze, se rozšířil bacil silně destruktivní formy malomocenství. Je nazýván morbus Tshengi nebo lidově „bílá nemoc“. Jediný, kdo proti němu vyvinul účinný lék, je lékař chudých jménem Galén. Odmítá však tajemství svého medikamentu prozradit, dokud mocní maří lidské životy válkami. Čapkova hra Bílá nemoc byla poprvé uvedena v lednu 1937, tedy v čase bezprostředního ohrožení nacismem, a její paralela s tehdejší současností a především blízkou budoucností je děsivě výstižná. Haasova filmová adaptace, jež měla premiéru už na konci téhož roku, v sobě díky stejnému obsazení hlavních rolí uchovala výjimečné kvality této první inscenace, zároveň však zůstává svébytným nadčasovým dílem. (NFA)
    Režie:Hugo Haas
    6
  • Princ a chuďas
    Princ a chuďas (1971)
    Seriál
    • iVysílání
    78%
    7
  • Polnočná omša
    Polnočná omša (1962)
    FilmRole: farář
    Je Štědrý den 1944. Bez ohledu na tento významný křesťanský svátek probíhají na Slovensku kruté nacistické represe. Za účast ve Slovenském národním povstání a za pouhou pomoc partyzánům Němci po stovkách popravují muže, ženy i děti. Usedlá maloměstská rodina Kubišových se v této době snaží přežít válku, jak se dá, i kdyby to mělo znamenat kolaboraci. Syn Marián je velitelem fašistických gard, jeho cynický švagr Paľo podniká a snaží se držet co nejvíc stranou. Paľova žena Angela si začala románek s nacistickým majorem Breckerem, který u Kubišových bydlí. Vážné ohrožení pro všechny včetně starých rodičů však přinese devatenáctiletý syn Juraj, který bojoval s partyzány a kterému se podařilo utéct před popravou. Mladík se domů dostane se zraněnou nohou. Zatímco Němci kvůli uprchlíkovi provádějí dům od domu prohlídky, Juraj na půdě čeká na lékařskou pomoc a začíná blouznit v horečkách. A v přízemí probíhá "idylická" štědrovečerní večeře, na kterou se nechal pozvat sám major Brecker... (Česká televize)
    77%
    Je Štědrý den 1944. Bez ohledu na tento významný křesťanský svátek probíhají na Slovensku kruté nacistické represe. Za účast ve Slovenském národním povstání a za pouhou pomoc partyzánům Němci po stovkách popravují muže, ženy i děti. Usedlá maloměstská rodina Kubišových se v této době snaží přežít válku, jak se dá, i kdyby to mělo znamenat kolaboraci. Syn Marián je velitelem fašistických gard, jeho cynický švagr Paľo podniká a snaží se držet co nejvíc stranou. Paľova žena Angela si začala románek s nacistickým majorem Breckerem, který u Kubišových bydlí. Vážné ohrožení pro všechny včetně starých rodičů však přinese devatenáctiletý syn Juraj, který bojoval s partyzány a kterému se podařilo utéct před popravou. Mladík se domů dostane se zraněnou nohou. Zatímco Němci kvůli uprchlíkovi provádějí dům od domu prohlídky, Juraj na půdě čeká na lékařskou pomoc a začíná blouznit v horečkách. A v přízemí probíhá "idylická" štědrovečerní večeře, na kterou se nechal pozvat sám major Brecker... (Česká televize)
    8
  • Už zase skáču přes kaluže
    Už zase skáču přes kaluže (1970)
    FilmRole: pacient Ambrož
    • Voyo
    • O2 TV
    Český film režiséra Karla Kachyni je adaptací stejnojmenné knihy australského spisovatele Alana Marshalla. Film líčí příhody malého chlapce postiženého obrnou. Přes svůj velký handicap prožívá Adam šťastné dětství, učí se sám překonávat všechny překážky a svou pevnou vůlí dokáže, že může jezdit na koni. Vyrůstá v odvážného, laskavého a zdravě sebevědomého člověka. Režisér Karel Kachyňa obsadil do svého filmu známé herce. Podařilo se mu znamenitě zvládnout nejen projevy dospělých, ale i dětí, zejména představitele Adama, kterého si zahrál Vladimír Dlouhý. Pro film ho ve školní lavici objevila pomocná režisérka Milada Mikešová, která hledala dětské představitele. Film získal dlouhou řadu domácích i zahraničních ocenění. Představitel hlavní dětské role byl odměněn Zlatým dudkem na Přehlídce filmů pro děti v Ostrově nad Ohří a Uznáním dětské poroty na přehlídce filmů pro děti ve Zlíně. Po tomto zcela mimořádném úspěchu následovaly další dětské role a Vladimír Dlouhý se tak stal v sedmdesátých letech dětskou hvězdou. (Česká televize)
    Žánry:DramaRodinný
    76%
    Český film režiséra Karla Kachyni je adaptací stejnojmenné knihy australského spisovatele Alana Marshalla. Film líčí příhody malého chlapce postiženého obrnou. Přes svůj velký handicap prožívá Adam šťastné dětství, učí se sám překonávat všechny překážky a svou pevnou vůlí dokáže, že může jezdit na koni. Vyrůstá v odvážného, laskavého a zdravě sebevědomého člověka. Režisér Karel Kachyňa obsadil do svého filmu známé herce. Podařilo se mu znamenitě zvládnout nejen projevy dospělých, ale i dětí, zejména představitele Adama, kterého si zahrál Vladimír Dlouhý. Pro film ho ve školní lavici objevila pomocná režisérka Milada Mikešová, která hledala dětské představitele. Film získal dlouhou řadu domácích i zahraničních ocenění. Představitel hlavní dětské role byl odměněn Zlatým dudkem na Přehlídce filmů pro děti v Ostrově nad Ohří a Uznáním dětské poroty na přehlídce filmů pro děti ve Zlíně. Po tomto zcela mimořádném úspěchu následovaly další dětské role a Vladimír Dlouhý se tak stal v sedmdesátých letech dětskou hvězdou. (Česká televize)
    Žánry:DramaRodinný
    9
  • Dalskabáty hříšná ves aneb zapomenutý čert
    Dalskabáty hříšná ves aneb zapomenutý čert (1976)
    Film
    75%
    10
  • Čapkovy povídky
    Čapkovy povídky (1947)
    FilmRole: vrah Ferdinand Kugler
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybrali pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    73%
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybrali pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    11
  • Podobizna
    Podobizna (1947)
    FilmRole: malíř Roman
    Polovina devatenáctého století. Mladý malíř Šimon (O. Krejča) portrétuje bohatého, zlou pověstí opředeného lichváře Chazaje (K. Dostal). Maluje obraz, z něhož na něj začínají hledět živé, uhrančivé lichvářovy oči. Šílený hrůzou a strachem spáchá malíř sebevraždu. Je první, komu obraz přinesl neštěstí. Chazaj je ztělesněné zlo a v podobizně žije dál. Obraz ničí stále více lidí. Chazajův přízrak přivádí k tragické smrti dalšího nadaného malíře. Je jasné, že podobizna musí být zničena... (Česká televize)
    72%
    Polovina devatenáctého století. Mladý malíř Šimon (O. Krejča) portrétuje bohatého, zlou pověstí opředeného lichváře Chazaje (K. Dostal). Maluje obraz, z něhož na něj začínají hledět živé, uhrančivé lichvářovy oči. Šílený hrůzou a strachem spáchá malíř sebevraždu. Je první, komu obraz přinesl neštěstí. Chazaj je ztělesněné zlo a v podobizně žije dál. Obraz ničí stále více lidí. Chazajův přízrak přivádí k tragické smrti dalšího nadaného malíře. Je jasné, že podobizna musí být zničena... (Česká televize)
    12
  • Němá barikáda
    Němá barikáda (1949)
    FilmRole: Kroupa
    Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze - vybudovali barikády na Trojském mostě. Německá vojska se snaží urychleně opustit město, a to si rychle přivyká pocitu divize, která se chystá k poslednímu zoufalému úderu. Obrana stála velké úsilí... Film věnovaný hrdinům Pražského povstání 1945. (oficiální text distributora)
    Žánry:VálečnýDrama
    72%
    Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze - vybudovali barikády na Trojském mostě. Německá vojska se snaží urychleně opustit město, a to si rychle přivyká pocitu divize, která se chystá k poslednímu zoufalému úderu. Obrana stála velké úsilí... Film věnovaný hrdinům Pražského povstání 1945. (oficiální text distributora)
    Žánry:VálečnýDrama
    13
  • Svět patří nám
    Svět patří nám (1937)
    FilmRole: Josef Forman alias Lionel
    72%
    14
  • Karel a já
    Karel a já (1942)
    FilmRole: zedník
    Lucie očekává svého ženicha, ale ten se bohužel nedostaví. Předsvatební noc ho stála mnoho sil a díky veselé náladě zapomněl nejen na to, kde bydlí, ale i na svou vlastní svatbu. Lucie považuje jeho chování za neomluvitelné a svatbu chce zrušit. Oldřich, jehož mužská ješitnost tímto velice utrpěla, se rozhodl oženit s první dívkou, kterou potká. Sám však zjišťuje, že to není tak jednoduché, i když dívek je mnoho. (Filmexport)
    Žánry:Komedie
    71%
    Lucie očekává svého ženicha, ale ten se bohužel nedostaví. Předsvatební noc ho stála mnoho sil a díky veselé náladě zapomněl nejen na to, kde bydlí, ale i na svou vlastní svatbu. Lucie považuje jeho chování za neomluvitelné a svatbu chce zrušit. Oldřich, jehož mužská ješitnost tímto velice utrpěla, se rozhodl oženit s první dívkou, kterou potká. Sám však zjišťuje, že to není tak jednoduché, i když dívek je mnoho. (Filmexport)
    Žánry:Komedie
    15
  • Poklad byzantského kupce
    Poklad byzantského kupce (1966)
    FilmRole: Alinger
    • Voyo
    Kapitán Exner pátrá po domněle zničeném pokladu z 9. století, který může být klíčem k záhadné vraždě... Detektivní romány Václava Erbena si rychle získaly širokou čtenářskou obec. Zásluhu na tom má i atraktivní a neobyčejně originální vyšetřovatel kapitán Exner. Ten je nejen bystrý detektiv, ale i člověk, který si s chutí užívá života plnými doušky. V Pokladu byzantského kupce svěřil postavu „velkého“ detektiva Jiřímu Valovi režisér a spoluscenárista Ivo Novák. Na scénáři se také, kromě samotného autora předlohy, podílel i Zdeněk Podskalský. V napínavém příběhu o záhadné vraždě a nesnadné cestě ke znovuobjevení starobylého pokladu se setkáte také s Gabrielou Vránovou, Jiřím Sovákem, Lubomírem Lipským, Josefem Kemrem a řadou dalších populárních herců. (Česká televize)
    Žánry:KrimiKomedie
    Režie:Ivo Novák
    71%
    Kapitán Exner pátrá po domněle zničeném pokladu z 9. století, který může být klíčem k záhadné vraždě... Detektivní romány Václava Erbena si rychle získaly širokou čtenářskou obec. Zásluhu na tom má i atraktivní a neobyčejně originální vyšetřovatel kapitán Exner. Ten je nejen bystrý detektiv, ale i člověk, který si s chutí užívá života plnými doušky. V Pokladu byzantského kupce svěřil postavu „velkého“ detektiva Jiřímu Valovi režisér a spoluscenárista Ivo Novák. Na scénáři se také, kromě samotného autora předlohy, podílel i Zdeněk Podskalský. V napínavém příběhu o záhadné vraždě a nesnadné cestě ke znovuobjevení starobylého pokladu se setkáte také s Gabrielou Vránovou, Jiřím Sovákem, Lubomírem Lipským, Josefem Kemrem a řadou dalších populárních herců. (Česká televize)
    Žánry:KrimiKomedie
    Režie:Ivo Novák
    16
  • Hrdina má strach
    Hrdina má strach (1965)
    FilmRole: vysoký zmocněnec
    Vcelku krotká moralita zdůrazňuje osobní statečnost. Když ustrašený úředníček na kterémsi "vysokém úřadu" nedopatřením projeví rozhodný názor, není potrestán, ale naopak povýší. Televizní režisér František Filip zužitkoval satiricky zacílenou divadelní předlohu Jaroslava Dietla, avšak počínal si přece jen opatrnicky. Rudolf Hrušínský v hlavní úloze pronáší působivé vnitřní monology, v nichž komentuje své počínání, zevrubně zkoumá pohnutky u sebe i svého okolí.
    Žánry:KomedieSatira
    71%
    Vcelku krotká moralita zdůrazňuje osobní statečnost. Když ustrašený úředníček na kterémsi "vysokém úřadu" nedopatřením projeví rozhodný názor, není potrestán, ale naopak povýší. Televizní režisér František Filip zužitkoval satiricky zacílenou divadelní předlohu Jaroslava Dietla, avšak počínal si přece jen opatrnicky. Rudolf Hrušínský v hlavní úloze pronáší působivé vnitřní monology, v nichž komentuje své počínání, zevrubně zkoumá pohnutky u sebe i svého okolí.
    Žánry:KomedieSatira
    17
  • Směšný pán
    Směšný pán (1969)
    FilmRole: prof. Šimek
    Významný, niterně zklidněný film Karla Kachyni (natočený podle scénáře Jana Procházky) se sice odehrává v nemocnici, avšak vztahuje se k obecnějším problémům - pojednává o vůli člověka žít všemu navzdory, překonávat vážné zdravotní potíže. Hlavního hrdinu, skvěle ztvárněného Vladimírem Šmeralem, zlomily stalinistické represe, jichž se jako průkopník kybernetiky stal obětí, dokonce i dcera se jej kdysi zřekla. Přesto se vzepne k namáhavé činnosti, když dívku, kterou čas od času vídá z okna nemocničního pokoje, začne podezírat, že chce spáchat sebevraždu. Ačkoli mu nikdo nevěří, starý muž se na vlastní pěst a s doslovným nasazením vlastního života pokusí o její záchranu.
    Žánry:Drama
    70%
    Významný, niterně zklidněný film Karla Kachyni (natočený podle scénáře Jana Procházky) se sice odehrává v nemocnici, avšak vztahuje se k obecnějším problémům - pojednává o vůli člověka žít všemu navzdory, překonávat vážné zdravotní potíže. Hlavního hrdinu, skvěle ztvárněného Vladimírem Šmeralem, zlomily stalinistické represe, jichž se jako průkopník kybernetiky stal obětí, dokonce i dcera se jej kdysi zřekla. Přesto se vzepne k namáhavé činnosti, když dívku, kterou čas od času vídá z okna nemocničního pokoje, začne podezírat, že chce spáchat sebevraždu. Ačkoli mu nikdo nevěří, starý muž se na vlastní pěst a s doslovným nasazením vlastního života pokusí o její záchranu.
    Žánry:Drama
    18
  • Nejkrásnější věk
    Nejkrásnější věk (1968)
    FilmRole: profesor
    • Voyo
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    69%
    19
  • Rozina sebranec
    Rozina sebranec (1945)
    FilmRole: tulák

    Rozina sebranecHistorické drama o nelehkém osudu temperamentní dívky Roziny.Příběh se odehrává v Praze na začátku 17. století. Rozina se dozví od své matky, že je ve skutečnosti nalezencem. Citově strádající dívka se upne ke své první lásce italskému skláři Nikolovi. Ten ji opustí, ačkoli jí přísahal věrnost. Rozina se proto provdá bez lásky za starého a bohatého zednického cechmistra Karfa, který jí slíbil, že jí po svatbě koupí majestát o manželském původu. Lakomý Karfa však úmluvu nedodrží. Rozina se opět setká s Nikolou a stane se jeho milenkou. Za to je vyhnána z domu a dramatické okamžiky na sebe nenechávají dlouho čekat.

    Žánry:DramaHistorický
    69%

    Rozina sebranecHistorické drama o nelehkém osudu temperamentní dívky Roziny.Příběh se odehrává v Praze na začátku 17. století. Rozina se dozví od své matky, že je ve skutečnosti nalezencem. Citově strádající dívka se upne ke své první lásce italskému skláři Nikolovi. Ten ji opustí, ačkoli jí přísahal věrnost. Rozina se proto provdá bez lásky za starého a bohatého zednického cechmistra Karfa, který jí slíbil, že jí po svatbě koupí majestát o manželském původu. Lakomý Karfa však úmluvu nedodrží. Rozina se opět setká s Nikolou a stane se jeho milenkou. Za to je vyhnána z domu a dramatické okamžiky na sebe nenechávají dlouho čekat.

    Žánry:DramaHistorický
    20
  • Mlhy na blatech
    Mlhy na blatech (1943)
    FilmRole: mladý sedlák
    Přepis Klostermannova románu zachycuje v výraznou věrností reáliím vesnické prostředí, určené hrdými selskými rody. Hrdinové se vyznačují nejen niterným vztahem k obdělávané půdě, ale také pytláckou vášní. Pracovitého, ale také vzpurného, ba násilnického čeledína si zahrál mladičký Rudolf Hrušínský, jenž věrohodně zachytil složité předivo povahových rysů u svého hrdiny, které ho teprve láska a probuzené svědomí takříkajíc polidští.
    Žánry:Drama
    69%
    Přepis Klostermannova románu zachycuje v výraznou věrností reáliím vesnické prostředí, určené hrdými selskými rody. Hrdinové se vyznačují nejen niterným vztahem k obdělávané půdě, ale také pytláckou vášní. Pracovitého, ale také vzpurného, ba násilnického čeledína si zahrál mladičký Rudolf Hrušínský, jenž věrohodně zachytil složité předivo povahových rysů u svého hrdiny, které ho teprve láska a probuzené svědomí takříkajíc polidští.
    Žánry:Drama
    21
  • Muž, který stoupl v ceně
    Muž, který stoupl v ceně (1967)
    FilmRole: předseda soudu
    Je známou pravdou, že v základu anekdotické nápady se nemají zbytečně protahovat. To platí rovněž pro tento film, který rozvíjí oblíbené schéma (často zužitkovávané, mimo jiné i ve francouzské komedii Tetovaný) - líčí, v jakých obtížích se ocitne člověk, jenž si nechal na záda vytetovat kresbu malíře, jenž se až po své smrti stal nenadále slavným. Nebožák se tak stává jakýmsi chodícím obrazem, jenž cena neustále stoupá. Navíc se o hrdinu zajímá stále více lidí, jejichž úmyslům lze jen stěží důvěřovat. Režisér Jan Moravec, jenž si napsal i scénář, se opírá zejména o hereckou složku, která vnáší nejvíce spontaneity.
    Žánry:KomedieDrama
    68%
    Je známou pravdou, že v základu anekdotické nápady se nemají zbytečně protahovat. To platí rovněž pro tento film, který rozvíjí oblíbené schéma (často zužitkovávané, mimo jiné i ve francouzské komedii Tetovaný) - líčí, v jakých obtížích se ocitne člověk, jenž si nechal na záda vytetovat kresbu malíře, jenž se až po své smrti stal nenadále slavným. Nebožák se tak stává jakýmsi chodícím obrazem, jenž cena neustále stoupá. Navíc se o hrdinu zajímá stále více lidí, jejichž úmyslům lze jen stěží důvěřovat. Režisér Jan Moravec, jenž si napsal i scénář, se opírá zejména o hereckou složku, která vnáší nejvíce spontaneity.
    Žánry:KomedieDrama
    22
  • Hrdinové mlčí
    Hrdinové mlčí (1946)
    FilmRole: partyzán převlečený za četníka
    Je krátce po druhé světové válce. Na malém nádraží čekají lidé na zpožděné vlaky. Muži se chlubí svými hrdinskými činy. Jen zasmušilý Vojtěch Tomek mlčí. Jeho příběh vypráví učitel Frýba čtrnáctiletému Vítkovi. Ke konci války se Vojtěch dostal do konfliktu s kolaborantem Koltou a ten na Vojtěcha poštval gestapo. Gestapo k Vojtěchovi poslalo provokatéra, který předstíral, že přichází z Anglie od Vojtěchova bratra Jana. Jan se však už několik dní schovával u bratra, a proto Vojtěch provokatéra odhalil. Jan vyhodil do povětří německý vlak. Na útěku si však poranil nohu a dostihla ho německá četa. Velitel SS dal mezitím zatknout dvacet občanů. Vojtěch je chtěl zachránit, a proto se k činu přihlásil sám. Na gestapu oba bratři popřeli, že se znají. Kolta však přivedl Vojtěchovu snoubenku Evu a ta bezděky prozradila Janovu totožnost. Gestapo před jejíma očima Jana zabilo a Eva ze zoufalství skočila ze skály. Vojtěchovi se při náletu podařilo uprchnout a dostat se k partyzánům. Partyzáni chytli Koltu a donutili ho skočit z téže skály, pod kterou zahynula Eva. - Učitel Frýba končí vyprávění upozorněním, že praví hrdinové o svých činech mlčí.
    Žánry:DramaVálečný
    67%
    Je krátce po druhé světové válce. Na malém nádraží čekají lidé na zpožděné vlaky. Muži se chlubí svými hrdinskými činy. Jen zasmušilý Vojtěch Tomek mlčí. Jeho příběh vypráví učitel Frýba čtrnáctiletému Vítkovi. Ke konci války se Vojtěch dostal do konfliktu s kolaborantem Koltou a ten na Vojtěcha poštval gestapo. Gestapo k Vojtěchovi poslalo provokatéra, který předstíral, že přichází z Anglie od Vojtěchova bratra Jana. Jan se však už několik dní schovával u bratra, a proto Vojtěch provokatéra odhalil. Jan vyhodil do povětří německý vlak. Na útěku si však poranil nohu a dostihla ho německá četa. Velitel SS dal mezitím zatknout dvacet občanů. Vojtěch je chtěl zachránit, a proto se k činu přihlásil sám. Na gestapu oba bratři popřeli, že se znají. Kolta však přivedl Vojtěchovu snoubenku Evu a ta bezděky prozradila Janovu totožnost. Gestapo před jejíma očima Jana zabilo a Eva ze zoufalství skočila ze skály. Vojtěchovi se při náletu podařilo uprchnout a dostat se k partyzánům. Partyzáni chytli Koltu a donutili ho skočit z téže skály, pod kterou zahynula Eva. - Učitel Frýba končí vyprávění upozorněním, že praví hrdinové o svých činech mlčí.
    Žánry:DramaVálečný
    23
  • Soud boží
    Soud boží (1938)
    FilmRole: Antonín Bárta
    Lesník Foltýn je odsouzen na doživotí, protože podle výpovědi sedláka Vávry zastřelil pytláka Bártu. Foltýnova snoubenka Terezka se později provdá za Vávru. V nepříliš šťastném manželství se jim narodí jediná dcera Liduška. Vdova Bártová vychovává syna Antonína a Vávra jí finančně pomáhá. Uplyne dvacet let. Liduška a Antonín se do sebe zamilují a zasnoubí se. Do vsi se vrátí Foltýn, jemuž byl prominut zbytek trestu...
    Žánry:Drama
    67%
    Lesník Foltýn je odsouzen na doživotí, protože podle výpovědi sedláka Vávry zastřelil pytláka Bártu. Foltýnova snoubenka Terezka se později provdá za Vávru. V nepříliš šťastném manželství se jim narodí jediná dcera Liduška. Vdova Bártová vychovává syna Antonína a Vávra jí finančně pomáhá. Uplyne dvacet let. Liduška a Antonín se do sebe zamilují a zasnoubí se. Do vsi se vrátí Foltýn, jemuž byl prominut zbytek trestu...
    Žánry:Drama
    24
  • Skalní plemeno
    Skalní plemeno (1943)
    FilmRole: Standa
    Střelmistra Petra Pangráce si všichni lamači z panského žulového lomu váží pro jeho schopnosti. Jenom mistr Hurt jej nemá rád. Právě do Petra se zamilovala Anka Halíková, kterou jako kantýnskou do lomu doporučil Hurt a očekával za to její vděčnost. Po jedné hádce s Hurtem se hrdý Petr urazí a z lomu odejde. Koupí si místo zvané Borovičko na druhém břehu řeky a je jediný, kdo věří, že je tam žula. Nález stavebního materiálu v blízkosti řeky by umožnil stavbu kamenného mostu.
    Žánry:Drama
    66%
    Střelmistra Petra Pangráce si všichni lamači z panského žulového lomu váží pro jeho schopnosti. Jenom mistr Hurt jej nemá rád. Právě do Petra se zamilovala Anka Halíková, kterou jako kantýnskou do lomu doporučil Hurt a očekával za to její vděčnost. Po jedné hádce s Hurtem se hrdý Petr urazí a z lomu odejde. Koupí si místo zvané Borovičko na druhém břehu řeky a je jediný, kdo věří, že je tam žula. Nález stavebního materiálu v blízkosti řeky by umožnil stavbu kamenného mostu.
    Žánry:Drama
    25
  • Hotel pro cizince
    Hotel pro cizince (1966)
    FilmRole: Blech
    • Voyo
    60. leta přinesla české kinematografii nejen vzedmutí kritického pohledu na sociální i politickou situaci, nejen zájem o mistrně postiženou všední existenci úplně obyčejných lidiček, ale také experimentující hledání nového tvaru, nových vypravěčských metod. Jeden z nejvýraznějších pokusů podnikl Antonín Máša filmem Hotel pro cizince. V stísněných prostorách kdysi nepochybně honosného penzionu se odehrává příběh mladého nadějného básníka, jenž byl nalezen zavražděný. Sledujeme tak jakousi rekonstrukci jeho osudů, jak je zachycuje dochovaný deník, spleť snově podivných událostí, k nimž se jen obtížně hledá výkladový klíč. Máša natočil jakousi svéráznou tragikomedii, v obrazové složce hojně inspirovanou secesí, ale také odkazem Franze Kafky. S odstupem času však snadno postřehneme neživotnou spekulativnost. Pojetí, které zpochybňuje hodnověrnost lidského vnímání i plnou poznatelnost dění kolem nás, prozrazuje módní vliv některých filmů francouzské nové vlny, zejména Loni v Marienbadu. Výsledkem je však pouhé epigonství.
    Žánry:DramaKomedie
    65%
    60. leta přinesla české kinematografii nejen vzedmutí kritického pohledu na sociální i politickou situaci, nejen zájem o mistrně postiženou všední existenci úplně obyčejných lidiček, ale také experimentující hledání nového tvaru, nových vypravěčských metod. Jeden z nejvýraznějších pokusů podnikl Antonín Máša filmem Hotel pro cizince. V stísněných prostorách kdysi nepochybně honosného penzionu se odehrává příběh mladého nadějného básníka, jenž byl nalezen zavražděný. Sledujeme tak jakousi rekonstrukci jeho osudů, jak je zachycuje dochovaný deník, spleť snově podivných událostí, k nimž se jen obtížně hledá výkladový klíč. Máša natočil jakousi svéráznou tragikomedii, v obrazové složce hojně inspirovanou secesí, ale také odkazem Franze Kafky. S odstupem času však snadno postřehneme neživotnou spekulativnost. Pojetí, které zpochybňuje hodnověrnost lidského vnímání i plnou poznatelnost dění kolem nás, prozrazuje módní vliv některých filmů francouzské nové vlny, zejména Loni v Marienbadu. Výsledkem je však pouhé epigonství.
    Žánry:DramaKomedie
    26
  • My z konce světa
    My z konce světa (1975)
    Seriál
    • iVysílání
    64%
    27
  • Svědectví mrtvých očí
    Svědectví mrtvých očí (1971)
    FilmRole: Gaudl
    • Voyo
    Hlavní postavou je tu penzionovaný kriminalista Václav Gaudl, který si začíná všímat podezřelého chování elegantního manžela své neteře Hedviky. Požádá svého přítele, podplukovníka Mácu, aby mu zjistil, kam profesor Horáček jezdí ve vypůjčeném taxikářském autě. Horáček je finančním expertem podniků zahraničního obchodu a přednáší na vysoké škole, Hedvika pracuje jako redaktorka v nakladatelství. Žijí si nad poměry, nejen díky svým profesím, ale také díky dědictví po bohatém otci Hedviky. Bydlí ve velké vile, mají dvě auta, chatu. Žena, která se snaží udržet si manžela, netuší, že má mladou milenku, jejich podnájemnici Danielu, s níž po přednáškách odjíždí na chatu. Když se Horáček rozhodne rozvést, ztropí Hedvika hysterickou scénu při níž nejprve prohlásí, že se nikdy nerozvede a nakonec způsobí nehodu, při níž zahyne mladá stopařka. Hedvika přemluví manžela, aby z místa nehody ujel. Muž to udělá protože netuší, že ho žena vyfotila, když táhl mrtvolu do křovin. Profesor Horáček se rozhodne pro radikální řešení. Chladnokrevně připraví a provede vraždu.
    Žánry:DramaKrimi
    64%
    Hlavní postavou je tu penzionovaný kriminalista Václav Gaudl, který si začíná všímat podezřelého chování elegantního manžela své neteře Hedviky. Požádá svého přítele, podplukovníka Mácu, aby mu zjistil, kam profesor Horáček jezdí ve vypůjčeném taxikářském autě. Horáček je finančním expertem podniků zahraničního obchodu a přednáší na vysoké škole, Hedvika pracuje jako redaktorka v nakladatelství. Žijí si nad poměry, nejen díky svým profesím, ale také díky dědictví po bohatém otci Hedviky. Bydlí ve velké vile, mají dvě auta, chatu. Žena, která se snaží udržet si manžela, netuší, že má mladou milenku, jejich podnájemnici Danielu, s níž po přednáškách odjíždí na chatu. Když se Horáček rozhodne rozvést, ztropí Hedvika hysterickou scénu při níž nejprve prohlásí, že se nikdy nerozvede a nakonec způsobí nehodu, při níž zahyne mladá stopařka. Hedvika přemluví manžela, aby z místa nehody ujel. Muž to udělá protože netuší, že ho žena vyfotila, když táhl mrtvolu do křovin. Profesor Horáček se rozhodne pro radikální řešení. Chladnokrevně připraví a provede vraždu.
    Žánry:DramaKrimi
    28
  • Osvobození Prahy
    Osvobození Prahy (1976)
    FilmRole: dr. Vacek
    64%
    29
  • Pavlínka
    Pavlínka (1974)
    FilmRole: Rydval

    Albrechtice u Jablonce. Šestnáctiletá Pavlínka Linková (B. Hausnerová) žije s babičkou Barborou (M. Brožová), zdejší porodní bábou, která ji po smrti dívčiných rodičů vychovala. Půvabná dívka zažívá první milostné vzplanutí k mladému dělníkovi z textilky v nedalekém Svárově Pavlu Žákovi (M. Kleis). Ve stycích s Pavlem jí však babička všemožně brání. Jednak jako porodní bába dobře ví, co se může stát, jednak si sama dobře pamatuje svá dávná dobrodružství. Láska si ovšem nedá poroučet, zejména ne od ustarané babičky. Jsou tu však i jiné překážky. Svárovští textiláci totiž chystají stávku a demonstraci proti propouštění a snižování mezd, ředitel továrny zase chystá ráznou odpověď. Píše se totiž rok 1870 a nic netušící Pavlínka se ocitne uprostřed událostí, které vejdou do dějin… Film Karla Kachyni vznikl na motivy románu Svárov spisovatele Alfréda Technika. Odehrává se na pozadí skutečné stávky v obci Svárov (dnes součást města Velké Hamry), kterou 31. března 1870 krvavě potlačilo četnictvo a armáda. (Česká televize)

    64%

    Albrechtice u Jablonce. Šestnáctiletá Pavlínka Linková (B. Hausnerová) žije s babičkou Barborou (M. Brožová), zdejší porodní bábou, která ji po smrti dívčiných rodičů vychovala. Půvabná dívka zažívá první milostné vzplanutí k mladému dělníkovi z textilky v nedalekém Svárově Pavlu Žákovi (M. Kleis). Ve stycích s Pavlem jí však babička všemožně brání. Jednak jako porodní bába dobře ví, co se může stát, jednak si sama dobře pamatuje svá dávná dobrodružství. Láska si ovšem nedá poroučet, zejména ne od ustarané babičky. Jsou tu však i jiné překážky. Svárovští textiláci totiž chystají stávku a demonstraci proti propouštění a snižování mezd, ředitel továrny zase chystá ráznou odpověď. Píše se totiž rok 1870 a nic netušící Pavlínka se ocitne uprostřed událostí, které vejdou do dějin… Film Karla Kachyni vznikl na motivy románu Svárov spisovatele Alfréda Technika. Odehrává se na pozadí skutečné stávky v obci Svárov (dnes součást města Velké Hamry), kterou 31. března 1870 krvavě potlačilo četnictvo a armáda. (Česká televize)

    30
  • Jan Cimbura
    Jan Cimbura (1941)
    FilmRole: Bártík
    Z dlouholeté vojenské služby se vracejí dva dobří přátelé: Jan Cimbura ze Semic a Josef Piksa z Putimi. Piksa hospodaří na vlastním, Cimbura přijme službu u hradišťského sedláka a starosty Kovandy. Čeledín Cimbura je pro hospodářství hotový poklad. Je silný a pracovitý, nepije a nekouří. Děvečka Marjánka na něm může oči nechat a také ona se Cimburovi líbí. Cimbura se však nechce a nemůže ženit. Nejprve se chce osamostatnit a to může trvat léta....
    Žánry:Drama
    63%
    Z dlouholeté vojenské služby se vracejí dva dobří přátelé: Jan Cimbura ze Semic a Josef Piksa z Putimi. Piksa hospodaří na vlastním, Cimbura přijme službu u hradišťského sedláka a starosty Kovandy. Čeledín Cimbura je pro hospodářství hotový poklad. Je silný a pracovitý, nepije a nekouří. Děvečka Marjánka na něm může oči nechat a také ona se Cimburovi líbí. Cimbura se však nechce a nemůže ženit. Nejprve se chce osamostatnit a to může trvat léta....
    Žánry:Drama
    31
  • Láska
    Láska (1973)
    FilmRole: profesor
    62%
    32
  • Průlom
    Průlom (1946)
    FilmRole: horník Kverka
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    62%
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    33
  • Bloudění
    Bloudění (1966)
    FilmRole: Ornet
    Méně známý titul přesvědčivě postihuje ovzduší 60. let, zvažování nedávných vin i vyhlídek do budoucna. Generace otců se obtížně vyrovnává se svou účastí na stalinských represích, dospívající děti však již žijí zcela jinými strarostmi, odmítajíce uznávat své rodiče za jakoukoli autoritu. Avšak hledání nových životních modelů se stejně rozplyne do ztracena, hrdinům po všech konfrontačních střetech zůstává jen jakási morální kocovina. Graficky strohý, černobíle natočený snímek, s oblibou vytvářející figurální kompozice, však vnímavě postihuje mnohá dobová stigmata, zvláště rozpad mezigeneračního porozumění.
    60%
    Méně známý titul přesvědčivě postihuje ovzduší 60. let, zvažování nedávných vin i vyhlídek do budoucna. Generace otců se obtížně vyrovnává se svou účastí na stalinských represích, dospívající děti však již žijí zcela jinými strarostmi, odmítajíce uznávat své rodiče za jakoukoli autoritu. Avšak hledání nových životních modelů se stejně rozplyne do ztracena, hrdinům po všech konfrontačních střetech zůstává jen jakási morální kocovina. Graficky strohý, černobíle natočený snímek, s oblibou vytvářející figurální kompozice, však vnímavě postihuje mnohá dobová stigmata, zvláště rozpad mezigeneračního porozumění.
    34
  • Tajemství velikého vypravěče
    Tajemství velikého vypravěče (1971)
    FilmRole: Nodiére
    59%
    35
  • Dny zrady
    Dny zrady (1973)
    FilmRole: Hodža
    • Voyo
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucí k přijetí osudné, ponižující smlouv. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    59%
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucí k přijetí osudné, ponižující smlouv. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    36
  • Zborov
    Zborov (1938)
    FilmRole: Jeník
    • Voyo
    • iTunes
    V červenci 1917 se u ukrajinského Zborova odehrála bitva, v níž českoslovenští legionáři, do té doby roztroušení po východní frontě, poprvé bojovali jako armádní jednotka. Celovečerní film Zborov zachycuje prostřednictvím osudů několika postav řadu událostí, které bitvě předcházely. Především ale vyniká rekonstrukcí válečných bojů, která obstojí i před dnešním divákem. Když se na konci 30. let schylovalo k válce, film se častěji obracel k tematice československé historie a státnosti. Podle námětu legionáře a spisovatele Rudolfa Medka vznikl film Zborov, inspirovaný zkušenostmi z 1. světové války. Jeho značná část se odehrává v Plzni, kde strojírenské závody musely vyzbrojovat rakouskou armádu a kde se vyvinul silný protirakouský odboj. Film vrcholí bitvou u Zborova. Nečekaný úspěch špatně vyzbrojených legionářů z ní udělal mezník v usilování o samostatný stát. Stala se námětem knih, básní a v roce 1928 se objevila v němém snímku Za československý stát. Rekonstrukce ve filmu Zborov je technicky o poznání vyspělejší a stejně jako celý film dostala v době svého vzniku nový, aktuální význam. Realizaci Zborova zdržely konkurenční střety a jiné spory. Premiéra se proto neuskutečnila k 20. výročí bitvy v roce 1937, ale až v pomnichovské atmosféře začátkem roku 1939. Snímek uvádíme v rámci projektu Filmové osmičky, který připomíná významná výročí roku 2018. Film byl digitálně restaurován pod dohledem restaurátorky Národního filmového archivu Jeanne Pommeau ve studiu Universal Partner Production za podpory Ministerstva kultury České republiky a je zařazen do programu Společné století. (Národní filmový archiv)
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    59%
    V červenci 1917 se u ukrajinského Zborova odehrála bitva, v níž českoslovenští legionáři, do té doby roztroušení po východní frontě, poprvé bojovali jako armádní jednotka. Celovečerní film Zborov zachycuje prostřednictvím osudů několika postav řadu událostí, které bitvě předcházely. Především ale vyniká rekonstrukcí válečných bojů, která obstojí i před dnešním divákem. Když se na konci 30. let schylovalo k válce, film se častěji obracel k tematice československé historie a státnosti. Podle námětu legionáře a spisovatele Rudolfa Medka vznikl film Zborov, inspirovaný zkušenostmi z 1. světové války. Jeho značná část se odehrává v Plzni, kde strojírenské závody musely vyzbrojovat rakouskou armádu a kde se vyvinul silný protirakouský odboj. Film vrcholí bitvou u Zborova. Nečekaný úspěch špatně vyzbrojených legionářů z ní udělal mezník v usilování o samostatný stát. Stala se námětem knih, básní a v roce 1928 se objevila v němém snímku Za československý stát. Rekonstrukce ve filmu Zborov je technicky o poznání vyspělejší a stejně jako celý film dostala v době svého vzniku nový, aktuální význam. Realizaci Zborova zdržely konkurenční střety a jiné spory. Premiéra se proto neuskutečnila k 20. výročí bitvy v roce 1937, ale až v pomnichovské atmosféře začátkem roku 1939. Snímek uvádíme v rámci projektu Filmové osmičky, který připomíná významná výročí roku 2018. Film byl digitálně restaurován pod dohledem restaurátorky Národního filmového archivu Jeanne Pommeau ve studiu Universal Partner Production za podpory Ministerstva kultury České republiky a je zařazen do programu Společné století. (Národní filmový archiv)
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    37
  • Příběh lásky a cti
    Příběh lásky a cti (1977)
    FilmRole: E. Rott

    Téměř ve stejné době, jako předchozí Záchvěv strachu, se odehrává též Příběh lásky a cti. Také zachycuje pokrytecké ovzduší oněch časů, zvláště takzvanou \"lepší společnost\", ovšem od společenského akcentu se více přesouvá k soukromým trablům dvou mimořádných, osaměle se však cítících umělců - Jana Nerudy a Karoliny Světlé. Jejich milostné vzplanutí dokládají zachované dopisy, které si vyměňovali. Na jejich základě scenárista Jiří Šotola domyslel plně uvěřitelný příběh, jemuž však režisér Otakar Vávra vtiskl staromilský výraz, marně nadlehčovaný nostalgicky zamženou kamerou Miroslava Ondříčka.

    Žánry:DramaHistorický
    59%

    Téměř ve stejné době, jako předchozí Záchvěv strachu, se odehrává též Příběh lásky a cti. Také zachycuje pokrytecké ovzduší oněch časů, zvláště takzvanou \"lepší společnost\", ovšem od společenského akcentu se více přesouvá k soukromým trablům dvou mimořádných, osaměle se však cítících umělců - Jana Nerudy a Karoliny Světlé. Jejich milostné vzplanutí dokládají zachované dopisy, které si vyměňovali. Na jejich základě scenárista Jiří Šotola domyslel plně uvěřitelný příběh, jemuž však režisér Otakar Vávra vtiskl staromilský výraz, marně nadlehčovaný nostalgicky zamženou kamerou Miroslava Ondříčka.

    Žánry:DramaHistorický
    38
  • Podezření
    Podezření (1972)
    FilmRole: Trojan
    57%
    39
  • Vzhůru nohama
    Vzhůru nohama (1938)
    FilmRole: student Morousek

    Student práv si jednom bujarém flámu uvědomí, jak doposud marní svůj život, a rozhodne se vést spořádanější život. V novém podnájmu jej však obtěžuje všudypřítomný hluk, zlomyslné anonymy i rodící se láska k půvabné dívce. Jenže musí překonat řádění rozeštvaných sousedů a zbavit se rovněž pomluv, které ulpěly i na něm. Nenáročná idyla vznikla podle jednoho z motivů Nerudových Povídek malostranských. Zápornou roli intrikujícího podivína tu kupodivu sehrál Jindřich Plachta.

    Žánry:Komedie
    57%

    Student práv si jednom bujarém flámu uvědomí, jak doposud marní svůj život, a rozhodne se vést spořádanější život. V novém podnájmu jej však obtěžuje všudypřítomný hluk, zlomyslné anonymy i rodící se láska k půvabné dívce. Jenže musí překonat řádění rozeštvaných sousedů a zbavit se rovněž pomluv, které ulpěly i na něm. Nenáročná idyla vznikla podle jednoho z motivů Nerudových Povídek malostranských. Zápornou roli intrikujícího podivína tu kupodivu sehrál Jindřich Plachta.

    Žánry:Komedie
    40
  • Muž z neznáma
    Muž z neznáma (1939)
    FilmRole: žebrák
    57%
    41
  • Lekce
    Lekce (1971)
    Film
    57%
    42
  • Nikola Šuhaj
    Nikola Šuhaj (1947)
    FilmRole: rusínský poddůstojník
    56%
    43
  • Pro kamaráda
    Pro kamaráda (1940)
    FilmRole: havíř Novák
    55%
    44
  • Lucie
    Lucie (1963)
    FilmRole: ing. Číhal
    Předák party rychlorazičů je jmenován dělnickým ředitelem neprosperujícího dolu Lucie. Chybná rozhodnutí, kterými chce za každou cenu zvýšit těžbu a splnit nereálný plán, vedou ke katastrofě, při níž náhodně zahyne jeho syn. Po zdrcující kritice chce neúspěšný ředitel odejít z funkce, ale vyšší vedení a stranické orgány v něj mají i nadále důvěru...
    Žánry:Drama
    54%
    Předák party rychlorazičů je jmenován dělnickým ředitelem neprosperujícího dolu Lucie. Chybná rozhodnutí, kterými chce za každou cenu zvýšit těžbu a splnit nereálný plán, vedou ke katastrofě, při níž náhodně zahyne jeho syn. Po zdrcující kritice chce neúspěšný ředitel odejít z funkce, ale vyšší vedení a stranické orgány v něj mají i nadále důvěru...
    Žánry:Drama
    45
  • Dům Na poříčí
    Dům Na poříčí (1976)
    FilmRole: dr. Levanta
    54%
    46
  • Mordová rokle
    Mordová rokle (1951)
    FilmRole: Josef
    54%
    47
  • Temné slunce
    Temné slunce (1980)
    FilmRole: MUDr. Tomeš
    53%
    48
  • Tři chlapi na cestách
    Tři chlapi na cestách (1973)
    FilmRole: akademik
    • Voyo
    Účastníky exkurze do západočeských zemědělských závodů, plzeňského pivovaru a Karlových Varů jsou obyvatelé vesnice Ouplavice, mezi nimiž jsou i dva ze tří členů rodiny Potůčkových, děda a otec Potůčkovi. Vyjíždí se časně ráno a družstevníci se těší. Zažijí spoustu veselých příhod, několik trapasů a nedorozumění, vyřeší několik sporů a otec Potůček, který právě prožívá osobní krizi a hodlá odstoupit z funkce předsedy družstva, si vše srovná v hlavě a rozhodne se ve funkci zůstat, čímž rozhodně nepotěší energickou Elišku Kacířovou, která už si na funkci dělal chutě.
    53%
    Účastníky exkurze do západočeských zemědělských závodů, plzeňského pivovaru a Karlových Varů jsou obyvatelé vesnice Ouplavice, mezi nimiž jsou i dva ze tří členů rodiny Potůčkových, děda a otec Potůčkovi. Vyjíždí se časně ráno a družstevníci se těší. Zažijí spoustu veselých příhod, několik trapasů a nedorozumění, vyřeší několik sporů a otec Potůček, který právě prožívá osobní krizi a hodlá odstoupit z funkce předsedy družstva, si vše srovná v hlavě a rozhodne se ve funkci zůstat, čímž rozhodně nepotěší energickou Elišku Kacířovou, která už si na funkci dělal chutě.
    49
  • Vandiny trampoty
    Vandiny trampoty (1938)
    FilmRole: náčelník vyděračské bandy
    Česká komedie plná omylů a záměn s Věrou Ferbasovou v hlavní roli.

    Sympatická a půvabná Vanda Karhanová má díky svému vzhledu problémy v každém zaměstnání. Když se chystá nastoupit na nové místo, rozhoduje se podobným potížím předejít. Upraví a obleče se tak, aby si jí muži nešímali. Netuší, že si tím způsobí potíže ještě větší, protože je teď podobná milionářské Čechoameričance Ruth Baretové
    Žánry:Komedie
    53%
    Česká komedie plná omylů a záměn s Věrou Ferbasovou v hlavní roli.

    Sympatická a půvabná Vanda Karhanová má díky svému vzhledu problémy v každém zaměstnání. Když se chystá nastoupit na nové místo, rozhoduje se podobným potížím předejít. Upraví a obleče se tak, aby si jí muži nešímali. Netuší, že si tím způsobí potíže ještě větší, protože je teď podobná milionářské Čechoameričance Ruth Baretové
    Žánry:Komedie
    50
  • Děti zítřků
    Děti zítřků (1980)
    FilmRole: Uncle Kozubík
    50%
    51
  • Dnes o půl jedenácté
    Dnes o půl jedenácté (1949)
    FilmRole: Vladimír Šimák
    Zaměstnanec stavební firmy inženýr Beránek se prudce pohádá s polírem Klimešem. Krátce na to ho najdou těžce zraněného. Muž v nemocnici zemře a jeho smrt vyšetřují nezávisle na sobě dva detektivové. Vrchní inspektor Zouplna řeší případ jako vraždu, jeho kolega Šimák se zase zabývá podezřením z černých machinací. Podezřelí jsou všichni z Beránkova okolí: arogantní opilec Klimeš, profesionální vyděrač Bártl, jeho milenka Alena i hokynář Matuška. Skutečný vrah se však ukryl do nervového sanatoria, kde se ukrývají pováleční zbohatlíci. Kriminalistům nezbývá, než nastražit léčku...
    Žánry:DramaKrimi
    49%
    Zaměstnanec stavební firmy inženýr Beránek se prudce pohádá s polírem Klimešem. Krátce na to ho najdou těžce zraněného. Muž v nemocnici zemře a jeho smrt vyšetřují nezávisle na sobě dva detektivové. Vrchní inspektor Zouplna řeší případ jako vraždu, jeho kolega Šimák se zase zabývá podezřením z černých machinací. Podezřelí jsou všichni z Beránkova okolí: arogantní opilec Klimeš, profesionální vyděrač Bártl, jeho milenka Alena i hokynář Matuška. Skutečný vrah se však ukryl do nervového sanatoria, kde se ukrývají pováleční zbohatlíci. Kriminalistům nezbývá, než nastražit léčku...
    Žánry:DramaKrimi
    52
  • Čas lásky a naděje
    Čas lásky a naděje (1976)
    FilmRole: Mařáček
    47%
    53
  • 54
  • Všichni proti všem
    Všichni proti všem (1977)
    FilmRole: Prusík

    Vladimír Šmeral v jedné ze svých posledních rolí sehrál starého pána, jenž se celý život věnoval restaurování starožitností. Jako znalec umění se plánovitě obklopoval starými obrazy, které rozmyslně shromažďoval. Jenže jeho vášeň pro malířství jeho maloměšťácká rodina příliš nechápe, ve sbírce obrazů vidí jen neužitečně investované peníze. A už se těší, jak nabyté dědictví výnosně rozprodají. Režisér Karel Steklý vytvořil notně těžkopádnou, pramálo vtipnou satiru na konzumní způsob život, kterému jsou cizí jakékoli vznešenější, vyšší hodnoty.

    43%

    Vladimír Šmeral v jedné ze svých posledních rolí sehrál starého pána, jenž se celý život věnoval restaurování starožitností. Jako znalec umění se plánovitě obklopoval starými obrazy, které rozmyslně shromažďoval. Jenže jeho vášeň pro malířství jeho maloměšťácká rodina příliš nechápe, ve sbírce obrazů vidí jen neužitečně investované peníze. A už se těší, jak nabyté dědictví výnosně rozprodají. Režisér Karel Steklý vytvořil notně těžkopádnou, pramálo vtipnou satiru na konzumní způsob život, kterému jsou cizí jakékoli vznešenější, vyšší hodnoty.

    55
  • Revue na zakázku
    Revue na zakázku (1982)
    FilmRole: starý režisér
    42%
    56
  • Bubny
    Bubny (1965)
    FilmRole: Bubny - Hiršl

    Volný povídkový triptych sjednocují mladiství hrdinové, které zahořeli touhou věnovat se hudbě. Vesměs musí mnohé obětovat, aby dosáhli svého cíle. Přinášená výpověď, přestože se opírá o přemíru muzicírování, je však notně tezovitá, vyhýbá se cílenějšímu zobrazení dobových reálií, pomíjí mnohdy se nabízející konflikt mladého hrdiny s nepříliš chápajícím či přejícným okolím. Rozhodně nelze tento snímek poměřovat s tituly jako Pytel blech, Černý Petr či Starci na chmelu, které vznikaly v téže době - v první půli 60. let.

    Žánry:DramaPovídkový
    Režie:Ivo Novák
    40%

    Volný povídkový triptych sjednocují mladiství hrdinové, které zahořeli touhou věnovat se hudbě. Vesměs musí mnohé obětovat, aby dosáhli svého cíle. Přinášená výpověď, přestože se opírá o přemíru muzicírování, je však notně tezovitá, vyhýbá se cílenějšímu zobrazení dobových reálií, pomíjí mnohdy se nabízející konflikt mladého hrdiny s nepříliš chápajícím či přejícným okolím. Rozhodně nelze tento snímek poměřovat s tituly jako Pytel blech, Černý Petr či Starci na chmelu, které vznikaly v téže době - v první půli 60. let.

    Žánry:DramaPovídkový
    Režie:Ivo Novák
    57
  • Větrné moře
    Větrné moře (1973)
    FilmRole: Allachverdi
    36%
    58
  • Skandál v Gri-Gri baru
    Skandál v Gri-Gri baru (1978)
    FilmRole: Hackermann

    Dva mladé navrátilce z první světové války čeká obtížná budoucnost, protože nemohou sehnat práci. Jeden se nakonec uchytí jako elektrikář, druhý pronikne do sociálně demokratického tisku, kde získává šanci zblízka přihlížet, jak vedení sociální demokracie klame své členy, jak vstupuje do služeb vládnoucích vrstev. A novopečený novinář řeší problém, zda se také má přizpůsobit korupčnímu prostředí... Režisér Karel Steklý se spokojil s plakátovitým přístupem, který vyhovoval normalizačním požadavkům na politický akcent. (oficiální text distributora)

    35%

    Dva mladé navrátilce z první světové války čeká obtížná budoucnost, protože nemohou sehnat práci. Jeden se nakonec uchytí jako elektrikář, druhý pronikne do sociálně demokratického tisku, kde získává šanci zblízka přihlížet, jak vedení sociální demokracie klame své členy, jak vstupuje do služeb vládnoucích vrstev. A novopečený novinář řeší problém, zda se také má přizpůsobit korupčnímu prostředí... Režisér Karel Steklý se spokojil s plakátovitým přístupem, který vyhovoval normalizačním požadavkům na politický akcent. (oficiální text distributora)

    59
  • Člověk není sám
    Člověk není sám (1971)
    FilmRole: pplk. Malát
    30%
    60
  • Muž na radnici
    Muž na radnici (1976)
    Seriál
    27%
    61
  • 62