6.3

František Kubíček: Filmy a seriály

  • Spalovač mrtvol
    Spalovač mrtvol (1968)
    FilmRole: Beran
    • Netflix
    • VOYO
    • O2 TV
    • +4
    Rodina Kopfrkinglových žije na první pohled šťastně a spokojeně. Otec se o všechny svědomitě stará a zahrnuje je až přehnanou láskou a péčí. Miluje své zaměstnání v krematoriu a má přátele ve fašistických kruzích. Jeden z nich ho přesvědčí ke vstupu do nacistické strany a zároveň ho upozorní na neárijský původ jeho ženy. Z psychicky nevyrovnaného člověka se tak stává zvrácený udavač a vrah, který neváhá oběsit svoji manželku a brutálně zabít vlastního syna. V závěru přijímá nabídku účastnit se příprav na masové kremace v domnění, že tím přispěje ke spáse světa.
    Režie:Juraj Herz
    85%
    Rodina Kopfrkinglových žije na první pohled šťastně a spokojeně. Otec se o všechny svědomitě stará a zahrnuje je až přehnanou láskou a péčí. Miluje své zaměstnání v krematoriu a má přátele ve fašistických kruzích. Jeden z nich ho přesvědčí ke vstupu do nacistické strany a zároveň ho upozorní na neárijský původ jeho ženy. Z psychicky nevyrovnaného člověka se tak stává zvrácený udavač a vrah, který neváhá oběsit svoji manželku a brutálně zabít vlastního syna. V závěru přijímá nabídku účastnit se příprav na masové kremace v domnění, že tím přispěje ke spáse světa.
    Režie:Juraj Herz
    1
  • Dobrý voják Švejk
    Dobrý voják Švejk (1957)
    Film
    • VOYO
    • iVysílání
    • O2 TV
    • +1
    Kinematografií se už od dob němého filmu táhne pestrá nit pokusů o více či měně věrné adaptace tohoto Haškova slavného románu. Mezi nejznámější patří bezesporu Lamačův film z roku 1926 s Karlem Nollem v roli Švejka, Fričova adaptace se Sašou Rašilovem, natočená na počátku třicátých let či zdařilá animovaná verze Jiřího Trnky. V roce 1957 natočil dvoudílnou a dodnes neznámější adaptaci režisér Karel Steklý. Její první část (Dobrý voják Švejk) zpracovává první díl románu a vy se tedy můžete setkat Josefem Švejkem, pražským obchodníkem se psy a sledovat jeho osudy od chvíle, kdy je po sarajevském atentátu zatčen, vyšetřován a po čase přes diagnózu notorického blba povolán do armády. Dostává se do vězení, odkud je vyreklamován feldkurátem Katzem, jako jeho osobní sluha a když ten jej po čase prohraje v kartách, stává se neštěstím nadporučíka Lukáše.
    84%
    Kinematografií se už od dob němého filmu táhne pestrá nit pokusů o více či měně věrné adaptace tohoto Haškova slavného románu. Mezi nejznámější patří bezesporu Lamačův film z roku 1926 s Karlem Nollem v roli Švejka, Fričova adaptace se Sašou Rašilovem, natočená na počátku třicátých let či zdařilá animovaná verze Jiřího Trnky. V roce 1957 natočil dvoudílnou a dodnes neznámější adaptaci režisér Karel Steklý. Její první část (Dobrý voják Švejk) zpracovává první díl románu a vy se tedy můžete setkat Josefem Švejkem, pražským obchodníkem se psy a sledovat jeho osudy od chvíle, kdy je po sarajevském atentátu zatčen, vyšetřován a po čase přes diagnózu notorického blba povolán do armády. Dostává se do vězení, odkud je vyreklamován feldkurátem Katzem, jako jeho osobní sluha a když ten jej po čase prohraje v kartách, stává se neštěstím nadporučíka Lukáše.
    2
  • Tři veteráni
    Tři veteráni (1983)
    FilmRole: opilý host
    • VOYO
    • iVysílání
    • O2 TV
    • +1
    Adaptace jedné z pohádek Jana Wericha ze sbírky Fimfárum, jíž se ujali kouzelným způsobem scenárista Zdeněk Svěrák a režisér Oldřich Lipský. Tři vysloužilí vojáci jedné noci přespávají v lese a setkají se se skřítky, kteří jim věnují kouzelné dary. S jejich pomocí mají rozdávat radost, ale myslí jen na sebe. V království Monte Alba je navíc o dary okradou, a tak je skřítci pošlou zpět, aby vše napravili a dary následně vrátili. Tři veteráni však mezitím zjistí, že činit druhým lidem radost jde i bez kouzelných darů.
    83%
    Adaptace jedné z pohádek Jana Wericha ze sbírky Fimfárum, jíž se ujali kouzelným způsobem scenárista Zdeněk Svěrák a režisér Oldřich Lipský. Tři vysloužilí vojáci jedné noci přespávají v lese a setkají se se skřítky, kteří jim věnují kouzelné dary. S jejich pomocí mají rozdávat radost, ale myslí jen na sebe. V království Monte Alba je navíc o dary okradou, a tak je skřítci pošlou zpět, aby vše napravili a dary následně vrátili. Tři veteráni však mezitím zjistí, že činit druhým lidem radost jde i bez kouzelných darů.
    3
  • Pane, vy jste vdova!
    Pane, vy jste vdova! (1970)
    Film
    • VOYO
    • iVysílání
    • Canal+
    Bláznivá komedie s mnoha neočekávanými zápletkami a záměnami osob se odehrává v blíže neurčeném království, kam přijíždí státní návštěva – král sousedního státu. Incident, který má za následek vážné poranění vzácného hosta, přiměje krále zrušit armádu, která prokázala svou neschopnost. Generálové se ovšem okamžitě spiknou a chystají se svého vladaře odstranit. Ale jsou zde geniální poddaní – lékař, který transplantuje kterýkoliv orgán komukoliv, astrolog, který předvídá spolehlivě všechny katastrofy, a mnoho krásných a chytrých žen, které příslušně komplikují již zapletenou situaci... Pod dnes již klasickou crazy komedií s absurdními zápletkami je podepsáno sehrané autorské duo Václav Vorlíček a Miloš Macourek. (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    82%
    Bláznivá komedie s mnoha neočekávanými zápletkami a záměnami osob se odehrává v blíže neurčeném království, kam přijíždí státní návštěva – král sousedního státu. Incident, který má za následek vážné poranění vzácného hosta, přiměje krále zrušit armádu, která prokázala svou neschopnost. Generálové se ovšem okamžitě spiknou a chystají se svého vladaře odstranit. Ale jsou zde geniální poddaní – lékař, který transplantuje kterýkoliv orgán komukoliv, astrolog, který předvídá spolehlivě všechny katastrofy, a mnoho krásných a chytrých žen, které příslušně komplikují již zapletenou situaci... Pod dnes již klasickou crazy komedií s absurdními zápletkami je podepsáno sehrané autorské duo Václav Vorlíček a Miloš Macourek. (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    4
  • Já, truchlivý bůh
    Já, truchlivý bůh (1969)
    FilmRole: vrchní
    • VOYO
    Pan Adolf, kterého nonšalantně hraje Miloš Kopecký, vzpomíná na trapný příběh s jednou směšnou láskou. Zaujala ho mladičká studentka operního zpěvu, ale neustále narážel na její nezájem blíže se seznámit. Začne proto splétat rafinovanou odvetu, do níž zapojí i svého řeckého kamaráda ( Pavel Landovský), jehož vydává za slavného dirigenta. Jenže úmysly obou pánů se vyvinou zcela nečekaným směrem... Režisér Antonín Kachlík zdařile převedl jemnou ironii Kunderovy předlohy do filmové podoby, v níž naopak září herecké výkony obou protagonistů, zvláště pak Landovského.
    Žánry:DramaKomedie
    76%
    Pan Adolf, kterého nonšalantně hraje Miloš Kopecký, vzpomíná na trapný příběh s jednou směšnou láskou. Zaujala ho mladičká studentka operního zpěvu, ale neustále narážel na její nezájem blíže se seznámit. Začne proto splétat rafinovanou odvetu, do níž zapojí i svého řeckého kamaráda ( Pavel Landovský), jehož vydává za slavného dirigenta. Jenže úmysly obou pánů se vyvinou zcela nečekaným směrem... Režisér Antonín Kachlík zdařile převedl jemnou ironii Kunderovy předlohy do filmové podoby, v níž naopak září herecké výkony obou protagonistů, zvláště pak Landovského.
    Žánry:DramaKomedie
    5
  • Smuteční slavnost
    Smuteční slavnost (1969)
    FilmRole: koňák
    • VOYO
    Dlouho zakázaný snímek, natočený podle románu Evy Kantůrkové, se odvíjí ve dvou časových rovinách: jednak líčí vystěhování odbojného sedláka, jednak jeho pohřeb o několik let později ve vesnici, kam se nikdy nesměl vrátit - ani po smrti. Místní mocenská elita se smuteční slavnosti právem obává, průvod truchlících by se totiž snadno mohl změnit v mlčenlivý akt nesouhlasu. Režisér Zdenek Sirový, který baladicky laděný příběh rozložil do tří částí, postihl, jak údajný "socialismus s lidskou tváří" se s tím stalinským rozchází jen v otevřenosti represí, mocichtivost však zůstává stejná. Drama bezmála dosahující rozměru antické tragédie přivádí na scénu odhodlanou ženu, vdovu po zesnulém, která urputně, bez ohledu na ustrašeného služebníka božího a navzdory místním funkcionářům, prosazuje honosnou poslední cestu. Tvůrci se přitom vyhýbají heroizaci svých hrdinů.
    76%
    Dlouho zakázaný snímek, natočený podle románu Evy Kantůrkové, se odvíjí ve dvou časových rovinách: jednak líčí vystěhování odbojného sedláka, jednak jeho pohřeb o několik let později ve vesnici, kam se nikdy nesměl vrátit - ani po smrti. Místní mocenská elita se smuteční slavnosti právem obává, průvod truchlících by se totiž snadno mohl změnit v mlčenlivý akt nesouhlasu. Režisér Zdenek Sirový, který baladicky laděný příběh rozložil do tří částí, postihl, jak údajný "socialismus s lidskou tváří" se s tím stalinským rozchází jen v otevřenosti represí, mocichtivost však zůstává stejná. Drama bezmála dosahující rozměru antické tragédie přivádí na scénu odhodlanou ženu, vdovu po zesnulém, která urputně, bez ohledu na ustrašeného služebníka božího a navzdory místním funkcionářům, prosazuje honosnou poslední cestu. Tvůrci se přitom vyhýbají heroizaci svých hrdinů.
    6
  • Léto s kovbojem
    Léto s kovbojem (1976)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    Mladá psycholožka Doubravka tráví léto na chatě se svým chlapcem Bobou, který nepříliš úspěšně studuje medicínu a právě se připravuje na opravné zkoušky. Tam se dívka náhodou seznámí s Honzou, traktoristou, který přišel o řidičák, takže teď pase stádo krav. Jeho bezprostřednost, optimismus a přístup k životu i práci ostře kontrastují se sobeckým Bobou a Doubravka si stále víc uvědomuje, že její cit k Bobovi zmizel a zamilovala se do Honzy. Otázkou je, jak se na to bude dívat její snobská matka.
    Režie:Ivo Novák
    75%
    Mladá psycholožka Doubravka tráví léto na chatě se svým chlapcem Bobou, který nepříliš úspěšně studuje medicínu a právě se připravuje na opravné zkoušky. Tam se dívka náhodou seznámí s Honzou, traktoristou, který přišel o řidičák, takže teď pase stádo krav. Jeho bezprostřednost, optimismus a přístup k životu i práci ostře kontrastují se sobeckým Bobou a Doubravka si stále víc uvědomuje, že její cit k Bobovi zmizel a zamilovala se do Honzy. Otázkou je, jak se na to bude dívat její snobská matka.
    Režie:Ivo Novák
    7
  • Případ pro začínajícího kata
    Případ pro začínajícího kata (1970)
    FilmRole: řemeslník
    • VOYO
    • O2 TV
    • iTunes
    • +1
    Vrcholné dílo a životní projekt v té době již etablovaného scenáristy a díky mezinárodně úspěšnému středometrážnímu snímku Postava k podpírání i režiséra Pavla Juráčka, je imaginativním opusem volně inspirovaném Gulliverovy cesty. Ze snímků sálá kafkovské absurdno, ačkoliv sám autor se vůbec Kafkovi vymezoval a tvrdil, že by film natočil stejně i bez jeho díla. Do 12 kapitol rozdělený příběh sleduje s autem havarujícího Gullivera, jenž se zatoulal do země Balnibarbi. V každé z kapitol poznává zdejší ekosystém a absurdity panujícího režimu. Těžko uchopitelný a mnohovrstevnatý film plynule přepíná grotesknem, snovostí, realitou a absurdní komedií, s čímž se pojí i žánrová nezařaditelnost, která je pro většinu novovlných filmů typická. Celistvý příběh je pro autorskou vizi podružný, mnohem důležitější je konfrontace hlavní postavy s ideologií celého systému a budovaný fikční svět. Časoprostorová pospolitost je záměrně roztříštěna, čemuž podléhají i stylistické a formální volby, když se často stříhá jump cuty či se snímá v kontrastních symetrických kompozicích.
    75%
    Vrcholné dílo a životní projekt v té době již etablovaného scenáristy a díky mezinárodně úspěšnému středometrážnímu snímku Postava k podpírání i režiséra Pavla Juráčka, je imaginativním opusem volně inspirovaném Gulliverovy cesty. Ze snímků sálá kafkovské absurdno, ačkoliv sám autor se vůbec Kafkovi vymezoval a tvrdil, že by film natočil stejně i bez jeho díla. Do 12 kapitol rozdělený příběh sleduje s autem havarujícího Gullivera, jenž se zatoulal do země Balnibarbi. V každé z kapitol poznává zdejší ekosystém a absurdity panujícího režimu. Těžko uchopitelný a mnohovrstevnatý film plynule přepíná grotesknem, snovostí, realitou a absurdní komedií, s čímž se pojí i žánrová nezařaditelnost, která je pro většinu novovlných filmů typická. Celistvý příběh je pro autorskou vizi podružný, mnohem důležitější je konfrontace hlavní postavy s ideologií celého systému a budovaný fikční svět. Časoprostorová pospolitost je záměrně roztříštěna, čemuž podléhají i stylistické a formální volby, když se často stříhá jump cuty či se snímá v kontrastních symetrických kompozicích.
    8
  • Kinoautomat: Člověk a jeho dům
    Kinoautomat: Člověk a jeho dům (1967)
    FilmRole: hasič
    První interaktivní film na světě, ve kterém diváci mohou zasahovat do průběhu děje. U dveří hlavního hrdiny filmu pana Nováka (Miroslav Horníček) zvoní jeho sousedka. Je téměř nahá. Oblečena jen do osušky si omylem zabouchla dveře svého bytu a nyní pana Nováka prosí, aby ji pustil k sobě domů. Co teď? Mladá dáma v prekérní situaci prosí o pomoc. A je velmi půvabná. Na druhé straně se každou chvíli může vrátit domů manželka pana Nováka, která má navíc dnes narozeniny... STOP! zvolá moderátor vcházející na scénu a děj filmu se opravdu zastaví. Nyní je řešení této prekérní situace na divácích... Vpustit nebo nevpustit? Zelené tlačítko na křeslech diváků znamená vpustit, červené odmítnout... (oficiální text distributora)
    73%
    První interaktivní film na světě, ve kterém diváci mohou zasahovat do průběhu děje. U dveří hlavního hrdiny filmu pana Nováka (Miroslav Horníček) zvoní jeho sousedka. Je téměř nahá. Oblečena jen do osušky si omylem zabouchla dveře svého bytu a nyní pana Nováka prosí, aby ji pustil k sobě domů. Co teď? Mladá dáma v prekérní situaci prosí o pomoc. A je velmi půvabná. Na druhé straně se každou chvíli může vrátit domů manželka pana Nováka, která má navíc dnes narozeniny... STOP! zvolá moderátor vcházející na scénu a děj filmu se opravdu zastaví. Nyní je řešení této prekérní situace na divácích... Vpustit nebo nevpustit? Zelené tlačítko na křeslech diváků znamená vpustit, červené odmítnout... (oficiální text distributora)
    9
  • Božská Ema
    Božská Ema (1979)
    FilmRole: venkovský muzikant
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    72%
    10
  • Bakaláři
    Bakaláři (1972)
    Seriál
    • iVysílání
    Ke svému názvu přišli Bakaláři až o něco později. První pořad se jmenoval Kufr za dveřmi. O příběhy na toto téma tvůrci požádali psychiatra Miroslava Plzáka, Jaroslava Dietla a Vladimíra Menšíka. Vladimír Menšík tehdy napsal povídku o manželovi, který při banální hádce rozkopl dvířka od kredence a kufr, do něhož je jeho žena uložila, aby je odnesl opravit, považoval za vyhazov. Diváci byli nadšeni, psali a přáli si pokračování. Jaroslav Dietl svolil, že bude pro nově vznikající pořad psát scénáře, ale kde neustále brát témata? Další nápad si poradil i s tímto problémem: výzva, aby diváci psali své příběhy, vyvolal až nečekanou reakci. Dopisy, které během následujících let přišli do televize, by se daly počítat na desetitisíce. Pořad dostal název Bakaláři vědy manželské. „Bakalář byl ve středověku učitel, člověk, který předával zkušenosti. Řekli jsme si, že našimi bakaláři budou právě diváci. Ať se o své zkušenosti dělí, ať je předávají druhým,“ prohlásila Libuše Pospíšilová. Témata, která přicházela, však měla daleko širší okruh. Lidé se psali i věci, které dosud nikomu nesvěřili. Jeden z dopisů dokonce začínal slovy: „To bych neřekla ani panu faráři...“ A tak nakonec zůstali jednoduše jen Bakaláři.(oficiální text distributora)
    71%
    Ke svému názvu přišli Bakaláři až o něco později. První pořad se jmenoval Kufr za dveřmi. O příběhy na toto téma tvůrci požádali psychiatra Miroslava Plzáka, Jaroslava Dietla a Vladimíra Menšíka. Vladimír Menšík tehdy napsal povídku o manželovi, který při banální hádce rozkopl dvířka od kredence a kufr, do něhož je jeho žena uložila, aby je odnesl opravit, považoval za vyhazov. Diváci byli nadšeni, psali a přáli si pokračování. Jaroslav Dietl svolil, že bude pro nově vznikající pořad psát scénáře, ale kde neustále brát témata? Další nápad si poradil i s tímto problémem: výzva, aby diváci psali své příběhy, vyvolal až nečekanou reakci. Dopisy, které během následujících let přišli do televize, by se daly počítat na desetitisíce. Pořad dostal název Bakaláři vědy manželské. „Bakalář byl ve středověku učitel, člověk, který předával zkušenosti. Řekli jsme si, že našimi bakaláři budou právě diváci. Ať se o své zkušenosti dělí, ať je předávají druhým,“ prohlásila Libuše Pospíšilová. Témata, která přicházela, však měla daleko širší okruh. Lidé se psali i věci, které dosud nikomu nesvěřili. Jeden z dopisů dokonce začínal slovy: „To bych neřekla ani panu faráři...“ A tak nakonec zůstali jednoduše jen Bakaláři.(oficiální text distributora)
    11
  • Slasti Otce vlasti
    Slasti Otce vlasti (1969)
    Film
    • VOYO
    70%
    12
  • Čest a sláva
    Čest a sláva (1968)
    FilmRole: Matěj
    • VOYO
    Tento historický snímek Hynka Bočana se dotýká váhavosti českého národa, ochotného shýbat hřbet před cizí nadvládou - zasazení na sklonek třicetileté války dovolilo zobrazit bídu, která postihuje i zchudlé šlechtické prostředí. Rudolf Hrušínský tu zpodobňuje nerozhodného rytíře, dlouho a zbytečně přemlouvaného, aby se připojil k protihabsburskému boji. Příběh uchvátí nejen zobrazením různorodých lidských povah, intrikami a pochlebováním, ale také poměry vládnoucími na zdevastovaném dvorci, nořícího se do bláta a obhroublosti. Vznikl tak jeden z nejlepších historických filmů aktualizačního zaměření, právem řazen se po bok takových výpovědí jako Kladivo na čarodějnice.
    69%
    Tento historický snímek Hynka Bočana se dotýká váhavosti českého národa, ochotného shýbat hřbet před cizí nadvládou - zasazení na sklonek třicetileté války dovolilo zobrazit bídu, která postihuje i zchudlé šlechtické prostředí. Rudolf Hrušínský tu zpodobňuje nerozhodného rytíře, dlouho a zbytečně přemlouvaného, aby se připojil k protihabsburskému boji. Příběh uchvátí nejen zobrazením různorodých lidských povah, intrikami a pochlebováním, ale také poměry vládnoucími na zdevastovaném dvorci, nořícího se do bláta a obhroublosti. Vznikl tak jeden z nejlepších historických filmů aktualizačního zaměření, právem řazen se po bok takových výpovědí jako Kladivo na čarodějnice.
    13
  • Náš dědek Josef
    Náš dědek Josef (1976)
    Film
    • VOYO
    67%
    14
  • Brácha za všechny peníze
    Brácha za všechny peníze (1978)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    Honza a Zuzana mají dvouletou holčičku Martinu a Prcek se rozhoduje kam po skončení devítky. Opět se můžete podívat do prostředí plochodrážních stadionů, opět před Martinem vyvstane problém, s nímž si dospělí nedokáží poradit, a tak nezbývá, než dát s kamarádkou Magdou hlavy dohromady a vymyslet jak na to. Problémem je i tentokrát bráchova tvrdohlavost, řada nedorozumění a malicherností vedoucích téměř k rozpadu mladého manželství. A je na Martinovi, aby Honzu se Zuzanou opět usmířil. Vedle toho má ovšem Martin své vlastní problémy, neboť by chtěl být zootechnikem, zatímco rodiče se ještě nedohodli jestli bude inženýrem nebo automechanikem.
    65%
    Honza a Zuzana mají dvouletou holčičku Martinu a Prcek se rozhoduje kam po skončení devítky. Opět se můžete podívat do prostředí plochodrážních stadionů, opět před Martinem vyvstane problém, s nímž si dospělí nedokáží poradit, a tak nezbývá, než dát s kamarádkou Magdou hlavy dohromady a vymyslet jak na to. Problémem je i tentokrát bráchova tvrdohlavost, řada nedorozumění a malicherností vedoucích téměř k rozpadu mladého manželství. A je na Martinovi, aby Honzu se Zuzanou opět usmířil. Vedle toho má ovšem Martin své vlastní problémy, neboť by chtěl být zootechnikem, zatímco rodiče se ještě nedohodli jestli bude inženýrem nebo automechanikem.
    15
  • Osvobození Prahy
    Osvobození Prahy (1976)
    Film
    64%
    16
  • Mstitel
    Mstitel (1959)
    FilmRole: Trhlík
    Filmy 50. let zdůrazňovaly sociální podmíněnost lidského chování - výjimkou není ani tento přepis románu Karla Matěje Čapka-Choda. Hlavní hrdina, urostlý zedník, chce zabít bezohledného kupce, jehož viní z tragédie spřátelené rodiny. I když se ničemník stane obětí nešťastné náhody, k níž došlo na staveništi, třídně zaujatá justice prosadí odsouzení nevinného.
    Žánry:Drama
    63%
    Filmy 50. let zdůrazňovaly sociální podmíněnost lidského chování - výjimkou není ani tento přepis románu Karla Matěje Čapka-Choda. Hlavní hrdina, urostlý zedník, chce zabít bezohledného kupce, jehož viní z tragédie spřátelené rodiny. I když se ničemník stane obětí nešťastné náhody, k níž došlo na staveništi, třídně zaujatá justice prosadí odsouzení nevinného.
    Žánry:Drama
    17
  • Kouzelné dobrodružství
    Kouzelné dobrodružství (1982)
    Film
    • VOYO
    Podle románu francouzského spisovatele Alaina Fourniera natočil Antonín Kachlík poetické vyprávění zasazené do rakousko-uherské monarchie, nostalgicky laděný pohled na přátelství dvou mladičkých studentů gymnázia, jejichž vztahy pozvolna vyhasínají. Zcela odpolitizovaný příběh se sice vyznačuje uměleckými ambicemi, zvláště vizuální stránka se vyžívá rozněžnělým barevným spektrem, avšak výsledek je notně rozpačitý, vypravěčsky neobratný a nudný.
    62%
    Podle románu francouzského spisovatele Alaina Fourniera natočil Antonín Kachlík poetické vyprávění zasazené do rakousko-uherské monarchie, nostalgicky laděný pohled na přátelství dvou mladičkých studentů gymnázia, jejichž vztahy pozvolna vyhasínají. Zcela odpolitizovaný příběh se sice vyznačuje uměleckými ambicemi, zvláště vizuální stránka se vyžívá rozněžnělým barevným spektrem, avšak výsledek je notně rozpačitý, vypravěčsky neobratný a nudný.
    18
  • Kateřina a její děti
    Kateřina a její děti (1970)
    Film

    Téměř zapomenutý snímek Václav Gajera, připravený na sklonku 60. let, se sice také ocitl v pověstném trezoru, avšak uveden byl již po pěti letech, bohužel téměř utajeně a bez přiměřeného ohlasu. A později už zcela vypadl z diváckého povědomí. Přitom se jedná o syrovou a nepřikrášlenou výpověď o stavu vesnice, zablácené a neútulné, jak to režisér zkoumá na osudech stárnoucí ženy a jejích tří dcer. Film se vyznačuje sugestivním herectvím i věrohodným postižením reálií, které dokládají šířící se jak bezmoc, tak lhostejnost obyvatelstva. (zdroj: CS film)

    Žánry:Drama
    61%

    Téměř zapomenutý snímek Václav Gajera, připravený na sklonku 60. let, se sice také ocitl v pověstném trezoru, avšak uveden byl již po pěti letech, bohužel téměř utajeně a bez přiměřeného ohlasu. A později už zcela vypadl z diváckého povědomí. Přitom se jedná o syrovou a nepřikrášlenou výpověď o stavu vesnice, zablácené a neútulné, jak to režisér zkoumá na osudech stárnoucí ženy a jejích tří dcer. Film se vyznačuje sugestivním herectvím i věrohodným postižením reálií, které dokládají šířící se jak bezmoc, tak lhostejnost obyvatelstva. (zdroj: CS film)

    Žánry:Drama
    19
  • Princ Bajaja
    Princ Bajaja (1971)
    FilmRole: sluha princátka
    • VOYO
    • O2 TV
    • Google Play
    Hrdinou je mladý princ, který se po smrti rodičů vydává do světa. Při svém putování se seznámí s kouzelným mluvícím koněm a zamiluje se do krásné princezny Slavěny. Na radu svého koně si zaváže jedno oko, předstírá němotu a vstoupí do služeb zámeckého zahradníka. Podle zvuků, které vydává, mu začnou přezdívat Bajaja. Když se však objeví drak a žádá princeznu, jinak zničí celé království, oblékne Bajaja zbroj a na svém koni princeznu zachrání. Splní však slib, který koni dal a odjíždí z místa boje nepoznán. Toho využije podlý Černý rytíř a pod hrozbou si vynutí princezninu přísahu, že to byl on, kdo ji zachránil. Ale jak už to v pohádkách bývá, nakonec všechno dobře dopadne.
    60%
    Hrdinou je mladý princ, který se po smrti rodičů vydává do světa. Při svém putování se seznámí s kouzelným mluvícím koněm a zamiluje se do krásné princezny Slavěny. Na radu svého koně si zaváže jedno oko, předstírá němotu a vstoupí do služeb zámeckého zahradníka. Podle zvuků, které vydává, mu začnou přezdívat Bajaja. Když se však objeví drak a žádá princeznu, jinak zničí celé království, oblékne Bajaja zbroj a na svém koni princeznu zachrání. Splní však slib, který koni dal a odjíždí z místa boje nepoznán. Toho využije podlý Černý rytíř a pod hrozbou si vynutí princezninu přísahu, že to byl on, kdo ji zachránil. Ale jak už to v pohádkách bývá, nakonec všechno dobře dopadne.
    20
  • Ukradená bitva
    Ukradená bitva (1972)
    Film
    • VOYO
    59%
    21
  • Čas pracuje pro vraha
    Čas pracuje pro vraha (1979)
    FilmRole: karbaník Franta
    • VOYO
    58%
    22
  • Jak napálit advokáta
    Jak napálit advokáta (1980)
    Film
    • VOYO
    58%
    23
  • Slečny přijdou později
    Slečny přijdou později (1966)
    Film
    • VOYO
    Zapomenutá detektivka se Svatoplukem Benešem v hlavní roli se soustředí na ty neduhy minulého režimu, které bylo povolené glosovat - hlavně rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví a nedovolené podnikání. Kriminalisté zde přijdou na stopu nezákonných machinací v pohostinství, zahraničním hostům jsou dokonce nabízeny sexuální služby. Mládeži přístupný příběh se však odvíjí líně, nenápaditě, důraz klade na přemíru tupě přednášených dialogů, které nahrazují akci i napětí.
    Žánry:DramaKrimi
    Režie:Ivo Toman
    57%
    Zapomenutá detektivka se Svatoplukem Benešem v hlavní roli se soustředí na ty neduhy minulého režimu, které bylo povolené glosovat - hlavně rozkrádání majetku v socialistickém vlastnictví a nedovolené podnikání. Kriminalisté zde přijdou na stopu nezákonných machinací v pohostinství, zahraničním hostům jsou dokonce nabízeny sexuální služby. Mládeži přístupný příběh se však odvíjí líně, nenápaditě, důraz klade na přemíru tupě přednášených dialogů, které nahrazují akci i napětí.
    Žánry:DramaKrimi
    Režie:Ivo Toman
    24
  • Jakub
    Jakub (1976)
    Film

    Jakub Adam (Filip Renč) je jedenáctiletý bystrý, svéhlavý a na svůj věk i velice samostatný kluk, který prožil šest dlouhých let svého života v dětském domově. Jednoho dne si jej přijede vyzvednout jeho otec Mikuláš (Ladislav Mrkvička), jenž se konečně vrátil domů z pracovního působení v Africe. Nastěhují se do nového bytu, Mikuláš začne chodit do nové práce a Jakub do školy. Jakub se též začíná seznamovat s místními dětmi a se svými novými spolužáky a často jim vykládá o příhodách svého otce v Africe, které si ale Jakub vymýšlí, neboť mu otec o Africe nechce nic říkat. Napovrch pak začínají vyplývat nejasnosti ohledně Mikulášovy minulosti, které se k Jakubovi dostávají i od jeho spolužáků, ale ten jejich tvrzení zásadně odmítá. Jemu samému však také něco nepřipadá v pořádku a začíná ztrácet jistotu. Vzájemná důvěra mezi otcem a synem je tak vystavena nelehké zkoušce… (Česká televize)

    Žánry:Drama
    57%

    Jakub Adam (Filip Renč) je jedenáctiletý bystrý, svéhlavý a na svůj věk i velice samostatný kluk, který prožil šest dlouhých let svého života v dětském domově. Jednoho dne si jej přijede vyzvednout jeho otec Mikuláš (Ladislav Mrkvička), jenž se konečně vrátil domů z pracovního působení v Africe. Nastěhují se do nového bytu, Mikuláš začne chodit do nové práce a Jakub do školy. Jakub se též začíná seznamovat s místními dětmi a se svými novými spolužáky a často jim vykládá o příhodách svého otce v Africe, které si ale Jakub vymýšlí, neboť mu otec o Africe nechce nic říkat. Napovrch pak začínají vyplývat nejasnosti ohledně Mikulášovy minulosti, které se k Jakubovi dostávají i od jeho spolužáků, ale ten jejich tvrzení zásadně odmítá. Jemu samému však také něco nepřipadá v pořádku a začíná ztrácet jistotu. Vzájemná důvěra mezi otcem a synem je tak vystavena nelehké zkoušce… (Česká televize)

    Žánry:Drama
    25
  • Smrt za oponou
    Smrt za oponou (1966)
    FilmRole: vrátný Kotásek
    • VOYO
    Členové organizované skupiny, která pašuje heroin z Francie do Itálie, pošlou novou zásilku drogy oklikou přes Švédsko, NDR a Československo. V Praze ve Fibichově divadle se v té době chystá premiéra nového baletního představení. Situaci však zkomplikuje smrt primabaleríny Milady Havlové, která zemřela na předávkování heroinem. Vyšetřováním je pověřen kapitán Chrástek, podle kterého se nejedná o nešťastnou náhodu, nýbrž o vraždu. Rozbíhá se tak vyšetřování, které odhalí nejen napjaté vztahy mezi členy baletního souboru, ale především mezinárodní zločineckou síť…
    Žánry:DramaKrimi
    56%
    Členové organizované skupiny, která pašuje heroin z Francie do Itálie, pošlou novou zásilku drogy oklikou přes Švédsko, NDR a Československo. V Praze ve Fibichově divadle se v té době chystá premiéra nového baletního představení. Situaci však zkomplikuje smrt primabaleríny Milady Havlové, která zemřela na předávkování heroinem. Vyšetřováním je pověřen kapitán Chrástek, podle kterého se nejedná o nešťastnou náhodu, nýbrž o vraždu. Rozbíhá se tak vyšetřování, které odhalí nejen napjaté vztahy mezi členy baletního souboru, ale především mezinárodní zločineckou síť…
    Žánry:DramaKrimi
    26
  • Radost až do rána
    Radost až do rána (1978)
    Film
    55%
    27
  • Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi
    Televize v Bublicích aneb Bublice v televizi (1974)
    Film
    52%
    28
  • Svatba bez prstýnku
    Svatba bez prstýnku (1972)
    Film
    51%
    29
  • Hra o královnu
    Hra o královnu (1980)
    Film
    Český film o lásce, vášni a nenávisti královny Kunhuty a Záviše z Falkenštejna (1980). Čechy, polovina 13. století. Českému království panuje Přemysl Otakar II. (F. Němec), jenž připravuje politicky motivovaný sňatek s vnučkou uherského krále Kunhutou (H. Maciuchová). Na slavnosti v královském paláci se Kunhuta setká s pohledným českým šlechticem Závišem z Falkenštejna (R. Brzobohatý), kterého poznala už doma v Uhersku. Oba se do sebe zamilují, avšak své lásce pochopitelně nemohou dát průchod. Po deseti letech stojí Záviš na straně odbojné české šlechty, z níž má král obavy. Přemysl dá proto zpupného Falkenštejna vypovědět ze země. Sám vzápětí čelí papežské klatbě a hrozící válce s císařem Rudolfem I. Habsburským. Schyluje se k bitvě na Moravském poli. A tehdy se královna Kunhuta rozhodne vzít věci do svých rukou…
    50%
    Český film o lásce, vášni a nenávisti královny Kunhuty a Záviše z Falkenštejna (1980). Čechy, polovina 13. století. Českému království panuje Přemysl Otakar II. (F. Němec), jenž připravuje politicky motivovaný sňatek s vnučkou uherského krále Kunhutou (H. Maciuchová). Na slavnosti v královském paláci se Kunhuta setká s pohledným českým šlechticem Závišem z Falkenštejna (R. Brzobohatý), kterého poznala už doma v Uhersku. Oba se do sebe zamilují, avšak své lásce pochopitelně nemohou dát průchod. Po deseti letech stojí Záviš na straně odbojné české šlechty, z níž má král obavy. Přemysl dá proto zpupného Falkenštejna vypovědět ze země. Sám vzápětí čelí papežské klatbě a hrozící válce s císařem Rudolfem I. Habsburským. Schyluje se k bitvě na Moravském poli. A tehdy se královna Kunhuta rozhodne vzít věci do svých rukou…
    30
  • Muž s orlem a slepicí
    Muž s orlem a slepicí (1978)
    Film

    Mladý frajírek, jenž se ani v životě nedokáže zodpovědně rozhodovat, si s partou zkušených dělníků, kde začal pracovat, dlouho nerozumí. Vadí mu výsměch kvůli ne zcela povedenému tetování, které on vydává za orla, ale okolí je považuje za slepici. Tvůrci ovšem zdůrazňují, že každý musí jednou dozrát a přijmout odpovědnost za své chování. Nabádavý a realizačně neobratný příběh s pracovní tematikou se však opírá o předem schválená schémata, není schopen uplatnit vlastní svébytný pohled.

    Režie:Ivo Novák
    49%

    Mladý frajírek, jenž se ani v životě nedokáže zodpovědně rozhodovat, si s partou zkušených dělníků, kde začal pracovat, dlouho nerozumí. Vadí mu výsměch kvůli ne zcela povedenému tetování, které on vydává za orla, ale okolí je považuje za slepici. Tvůrci ovšem zdůrazňují, že každý musí jednou dozrát a přijmout odpovědnost za své chování. Nabádavý a realizačně neobratný příběh s pracovní tematikou se však opírá o předem schválená schémata, není schopen uplatnit vlastní svébytný pohled.

    Režie:Ivo Novák
    31
  • Silnější než strach
    Silnější než strach (1978)
    FilmRole: 2. Tvrdohlavci - role neurčena
    49%
    32
  • Čas lásky a naděje
    Čas lásky a naděje (1976)
    Film
    47%
    33
  • Jezdec formule risk
    Jezdec formule risk (1973)
    Film
    45%
    34
  • Blázni, vodníci a podvodníci
    Blázni, vodníci a podvodníci (1980)
    Film
    • VOYO
    Sourozenečtí hrdinové se rádi oddávají recesistickým kouskům, blaží je šokování bližních a drsná překvapení. Jenže výlet mezi jihočeské ochotníky nakonec zaskočí i je samotné. Tento film potvrzuje úměru: čím více se tvůrci snaží rozesmávat, tím více podléhají trapnosti. Osvědčené hvězdy se jen bezmocně pitvoří.
    Žánry:Komedie
    43%
    Sourozenečtí hrdinové se rádi oddávají recesistickým kouskům, blaží je šokování bližních a drsná překvapení. Jenže výlet mezi jihočeské ochotníky nakonec zaskočí i je samotné. Tento film potvrzuje úměru: čím více se tvůrci snaží rozesmávat, tím více podléhají trapnosti. Osvědčené hvězdy se jen bezmocně pitvoří.
    Žánry:Komedie
    35
  • Klíč
    Klíč (1971)
    Film
    Heydrichiáda, temné období českých dějin. Krátce po atentátu na říšského pretektora Heydricha byly okupované Čechy vystaveny brutálnímu teroru. Během jednoho zátahu gestapo zajme těžce raněného muže, který je vedoucím činitelem českého odboje. Jediná věc, kterou se gestapákům u něj podaří nalézt je pouhý klíč. Klíč, který jak šéf gestapa tuší může být klíčem k rozbití odboje. Klíč, ke kterému je nutné najít pasující zámek. Klíč, jehož tajemství se gestapáci ze zraněného muže pokouší dostat všemi prostředky. (oficiální text distributora)
    43%
    Heydrichiáda, temné období českých dějin. Krátce po atentátu na říšského pretektora Heydricha byly okupované Čechy vystaveny brutálnímu teroru. Během jednoho zátahu gestapo zajme těžce raněného muže, který je vedoucím činitelem českého odboje. Jediná věc, kterou se gestapákům u něj podaří nalézt je pouhý klíč. Klíč, který jak šéf gestapa tuší může být klíčem k rozbití odboje. Klíč, ke kterému je nutné najít pasující zámek. Klíč, jehož tajemství se gestapáci ze zraněného muže pokouší dostat všemi prostředky. (oficiální text distributora)
    36
  • Smrt na černo
    Smrt na černo (1976)
    Film

    Akčnosti zbavená detektivka, která by ráda zaujala psychologicky prokreslenými studiemi jednotlivých postav, se odehrává ve žhavém létě roku 1947. Kriminalisté tehdy odhalí rozvětvenou síť podloudného obchodu s nedostatkovým textilem. Režisér Ivo Toman se pokoušel těžkopádné vyprávění osvěžit občasnou humornou nadsázkou, ale nakonec se mu nepovede téměř nic. Film jen dotvrzuje, že ani dobří herci nic nesvedou, jestliže jim chybějí základní podmínky pro činorodou tvorbu.

    Žánry:KrimiRetro
    Režie:Ivo Toman
    39%

    Akčnosti zbavená detektivka, která by ráda zaujala psychologicky prokreslenými studiemi jednotlivých postav, se odehrává ve žhavém létě roku 1947. Kriminalisté tehdy odhalí rozvětvenou síť podloudného obchodu s nedostatkovým textilem. Režisér Ivo Toman se pokoušel těžkopádné vyprávění osvěžit občasnou humornou nadsázkou, ale nakonec se mu nepovede téměř nic. Film jen dotvrzuje, že ani dobří herci nic nesvedou, jestliže jim chybějí základní podmínky pro činorodou tvorbu.

    Žánry:KrimiRetro
    Režie:Ivo Toman
    37
  • Zločin v Modré hvězdě
    Zločin v Modré hvězdě (1973)
    Film

    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.

    Žánry:DramaHistorický
    38%

    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.

    Žánry:DramaHistorický
    38
  • 39
  • Dvacátý devátý
    Dvacátý devátý (1974)
    Film

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    29%

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    40
  • Za volantem nepřítel
    Za volantem nepřítel (1974)
    Film

    V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji nežli tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů. Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení museli být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii.

    24%

    V éře normalizace nalezneme jen málo takových filmů, které by odhalovaly rejdy protisocialistických sil v roce 1968 ještě zavileji nežli tento politický pamflet Karla Steklého. Režisér svůj příběh zasadil do atraktivního taxikářského prostředí, kde se také poctiví a čestní komunisté s uvážlivým ředitelem podniku v čele stávají obětí zakuklených padouchů. Ideologická klišé, těžkopádná inscenace a naprosto toporné vypravěčské uchopení museli být zřejmé už v době vzniku, nyní se film již blíží k nezamýšlené sebeparodii.

    41
  • 42