Josef Oliak: Nejlepší filmy
a seriály

6.7

Josef Oliak: Filmy a seriály

  • Ducháček to zařídí
    Ducháček to zařídí (1938)
    FilmRole: věřitel Ricpaldiců
    • VOYO
    • O2 TV
    Pan Ducháček je sice poněkud svérázný patron, nicméně jako koncipient advokátní kanceláře doktora Faulknera je naprosto nenahraditelný. Zejména v okamžiku, kdy se Faulkner zamiluje do sympatické Julie, dcery Alžběty z Rispaldiců. Nikdo kromě něj totiž netuší, že rozhazovačná rodina, jejíž finanční záležitosti kancelář spravuje, už nemá žádné peníze a že ji doktor z lásky k Julii financuje ze svého. Situace se vyhrotí, když advokát požádá dívku o ruku. Ona, i když ho také miluje a ke své lásce se mu přizná, odmítne, aby vyhověla své povýšené matce, pro kterou mladík není tou správnou partií. Přestože se vinou své finanční podpory Rispaldicům Faulkner sám ocitne na mizině, donutí Ducháčka, aby sehnal pětadvacet tisíc na proplacení směnky, kterou podvodně podepsal Juliin bratr. Koncipient sice peníze opatří, vzápětí však vyrazí na zámek, kde rodinu bez servítků seznámí se skutečným stavem jejich financí a počne organizovat dražbu rodinného majetku, kterým by pokryl dluhy. (TV Nova)
    Žánry:Komedie
    83%
    Pan Ducháček je sice poněkud svérázný patron, nicméně jako koncipient advokátní kanceláře doktora Faulknera je naprosto nenahraditelný. Zejména v okamžiku, kdy se Faulkner zamiluje do sympatické Julie, dcery Alžběty z Rispaldiců. Nikdo kromě něj totiž netuší, že rozhazovačná rodina, jejíž finanční záležitosti kancelář spravuje, už nemá žádné peníze a že ji doktor z lásky k Julii financuje ze svého. Situace se vyhrotí, když advokát požádá dívku o ruku. Ona, i když ho také miluje a ke své lásce se mu přizná, odmítne, aby vyhověla své povýšené matce, pro kterou mladík není tou správnou partií. Přestože se vinou své finanční podpory Rispaldicům Faulkner sám ocitne na mizině, donutí Ducháčka, aby sehnal pětadvacet tisíc na proplacení směnky, kterou podvodně podepsal Juliin bratr. Koncipient sice peníze opatří, vzápětí však vyrazí na zámek, kde rodinu bez servítků seznámí se skutečným stavem jejich financí a počne organizovat dražbu rodinného majetku, kterým by pokryl dluhy. (TV Nova)
    Žánry:Komedie
    1
  • Pyšná princezna
    Pyšná princezna (1952)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • Magenta TV
    80%
    2
  • 3
  • Mravnost nade vše
    Mravnost nade vše (1937)
    Film
    Profesor Karas je ve městě váženou osobou. Žije počestný život se svojí ženou a dětmi Evou a Ivanem a jeho životním heslem je "Mravnost nade vše". Ostatně všechno mu vychází do chvíle, než jeho advokáta zkontaktuje jeho nemanželská dcera Věra. V tu chvíli začíná bláznivý kolotoč, do kterého nejvíc zasáhne právě Věra, protože v převlečení za Evinu anglickou vychovatelku se stane součástí Karasovy domácnosti a všechny její členy pomalu odpoutává od upjatosti. Nechybí ani láska - Věra se zamiluje do lékaře Jílovského a Evě poplete hlavu mladý sochař. V tomto snímku hned několik herců dostalo netypické role - Adina Mandlová jako putička Eva, Hugo Haas v roli seriózního profesora a Věra Ferbasová zřejmě ve své nejzdařilejší roli rozumné Věry.
    Žánry:Komedie
    78%
    Profesor Karas je ve městě váženou osobou. Žije počestný život se svojí ženou a dětmi Evou a Ivanem a jeho životním heslem je "Mravnost nade vše". Ostatně všechno mu vychází do chvíle, než jeho advokáta zkontaktuje jeho nemanželská dcera Věra. V tu chvíli začíná bláznivý kolotoč, do kterého nejvíc zasáhne právě Věra, protože v převlečení za Evinu anglickou vychovatelku se stane součástí Karasovy domácnosti a všechny její členy pomalu odpoutává od upjatosti. Nechybí ani láska - Věra se zamiluje do lékaře Jílovského a Evě poplete hlavu mladý sochař. V tomto snímku hned několik herců dostalo netypické role - Adina Mandlová jako putička Eva, Hugo Haas v roli seriózního profesora a Věra Ferbasová zřejmě ve své nejzdařilejší roli rozumné Věry.
    Žánry:Komedie
    4
  • Dívka v modrém
    Dívka v modrém (1939)
    Film
    • VOYO
    • iVysílání
    Notář Jan Karas je svobodný, finančně dobře zajištěný, není tedy divu, že budí zájem vdavekchtivých žen. Vdova Smutná ho loví pro sebe, paní Smrčínská zase pro svou dceru Slávinku. Jan se ovšem zamiloval do dívky na starém obraze, jenž mu byl svěřen do úschovy. Obraz ho úplně uhranul, celé hodiny vysedává před podobiznou krásky v modrých šatech. Jednoho dne neodolá a políbí rty na plátně. V tu chvíli se stane zázrak: polibek je opětován, dívka vystoupí z obrazu a barokní češtinou mu děkuje za vysvobození. Doktor Karas je zcela vyveden z míry. Zbláznil se snad? A to je pouhý začátek zmatků, které tajemná komtesa Blanka vnese do jeho života. Ukáže se, že Blanka se ve skutečnosti jmenuje Vlasta, není komtesa, ale studentka filozofie a celou komedii s obrazem sehrála na přání Karasových kamarádů Čádka a Pacovského. Znamená to konec lásky?
    76%
    Notář Jan Karas je svobodný, finančně dobře zajištěný, není tedy divu, že budí zájem vdavekchtivých žen. Vdova Smutná ho loví pro sebe, paní Smrčínská zase pro svou dceru Slávinku. Jan se ovšem zamiloval do dívky na starém obraze, jenž mu byl svěřen do úschovy. Obraz ho úplně uhranul, celé hodiny vysedává před podobiznou krásky v modrých šatech. Jednoho dne neodolá a políbí rty na plátně. V tu chvíli se stane zázrak: polibek je opětován, dívka vystoupí z obrazu a barokní češtinou mu děkuje za vysvobození. Doktor Karas je zcela vyveden z míry. Zbláznil se snad? A to je pouhý začátek zmatků, které tajemná komtesa Blanka vnese do jeho života. Ukáže se, že Blanka se ve skutečnosti jmenuje Vlasta, není komtesa, ale studentka filozofie a celou komedii s obrazem sehrála na přání Karasových kamarádů Čádka a Pacovského. Znamená to konec lásky?
    5
  • Lelíček ve službách Sherlocka Holmesa
    Lelíček ve službách Sherlocka Holmesa (1932)
    FilmRole: dvořan
    • VOYO
    Hlavním hrdinou jedné z nejlepších komedií ve filmografii Vlasty Buriana je nepříliš úspěšný a věčně zadlužený František Lelíček, kterého navštíví legendární detektiv Sherlock Holmes a zaměstná ho jako dvojníka portorického krále Ferdinanda XXIII. Důvodem je nejen bojácná povaha krále, ale také skutečnost, že na něj někteří vysocí úředníci ve spojení s anarchisty chystají atentát. Svérázný Lelíček vtrhne do ospalého království jako čerstvý vítr a s burianovskou svérázností likviduje jednu překážku za druhou. Vymění hymnu, zlikviduje všechny pokusy o atentát a zvládne dokonce i velmi intimní setkání s královnu, která je nečekanou změnou manžela více než nadšena.
    Žánry:Komedie
    75%
    Hlavním hrdinou jedné z nejlepších komedií ve filmografii Vlasty Buriana je nepříliš úspěšný a věčně zadlužený František Lelíček, kterého navštíví legendární detektiv Sherlock Holmes a zaměstná ho jako dvojníka portorického krále Ferdinanda XXIII. Důvodem je nejen bojácná povaha krále, ale také skutečnost, že na něj někteří vysocí úředníci ve spojení s anarchisty chystají atentát. Svérázný Lelíček vtrhne do ospalého království jako čerstvý vítr a s burianovskou svérázností likviduje jednu překážku za druhou. Vymění hymnu, zlikviduje všechny pokusy o atentát a zvládne dokonce i velmi intimní setkání s královnu, která je nečekanou změnou manžela více než nadšena.
    Žánry:Komedie
    6
  • Batalion
    Batalion (1927)
    FilmRole: obstarožní svůdce Lojzky
    Vážený právník dr. František Uher (Karel Hašler) zjistí, že mu je žena nevěrná s licoměrným důstojníkem. Hluboce zraněn odchází do vykřičené putyky Batalion, kde se stane „advokátem chudých“ a na měšťácký svět nadobro zanevře. Vlivem alkoholové závislosti však postupně ztrácí soudnost a propadá se do nicoty. Batalion, jeden z vrcholů české kinematografie 20. let, vyniká sociálně citlivým uchopením reality, promyšleným skloubením několika dějových linií a netradičním znázorněním vnitřních vizí hlavního hrdiny, inspirovaným dobovou evropskou avantgardou. Snímek vychází s originální hudbou skladatele Kryštofa Mařatky. (Národní filmový archiv)
    Žánry:Drama
    74%
    Vážený právník dr. František Uher (Karel Hašler) zjistí, že mu je žena nevěrná s licoměrným důstojníkem. Hluboce zraněn odchází do vykřičené putyky Batalion, kde se stane „advokátem chudých“ a na měšťácký svět nadobro zanevře. Vlivem alkoholové závislosti však postupně ztrácí soudnost a propadá se do nicoty. Batalion, jeden z vrcholů české kinematografie 20. let, vyniká sociálně citlivým uchopením reality, promyšleným skloubením několika dějových linií a netradičním znázorněním vnitřních vizí hlavního hrdiny, inspirovaným dobovou evropskou avantgardou. Snímek vychází s originální hudbou skladatele Kryštofa Mařatky. (Národní filmový archiv)
    Žánry:Drama
    7
  • Noční motýl
    Noční motýl (1941)
    FilmRole: host v baru
    Slavné protektorátní melodrama, které své příznivce jistě nalezne i dnes, se odehrává v posádkovém městečku, kde svůdní důstojníci koketují s přitažlivými děvami. Jenže jeden takový flirt nezůstane bez následků. Pokrytecké měšťácké společenství nešťastnici odsoudí, žena se pak živí jako zpěvačka v pochybném nočním baru. Režisér František Čáp pečlivě vykreslil reálie ze sklonku 19. století, zaujme množství kostýmů, jimiž je film zaplněn. Režisér prokázal obeznámenost s tehdy módními vypravěčskými trendy, dokonce se odvážel na tehdejší dobu odvážných erotických doteků.
    Žánry:DramaRomantický
    73%
    Slavné protektorátní melodrama, které své příznivce jistě nalezne i dnes, se odehrává v posádkovém městečku, kde svůdní důstojníci koketují s přitažlivými děvami. Jenže jeden takový flirt nezůstane bez následků. Pokrytecké měšťácké společenství nešťastnici odsoudí, žena se pak živí jako zpěvačka v pochybném nočním baru. Režisér František Čáp pečlivě vykreslil reálie ze sklonku 19. století, zaujme množství kostýmů, jimiž je film zaplněn. Režisér prokázal obeznámenost s tehdy módními vypravěčskými trendy, dokonce se odvážel na tehdejší dobu odvážných erotických doteků.
    Žánry:DramaRomantický
    8
  • Čapkovy povídky
    Čapkovy povídky (1947)
    Film
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybrali pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    73%
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybrali pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    9
  • Muži v offsidu
    Muži v offsidu (1931)
    FilmRole: příbuzný pana Načeradce
    Majitel obchodu s konfekcí, pan Richard Načeradec ze Žižkova, je nadšeným fandou S.K. Slavie a přes odpor své ženy chodí každou neděli na fotbal. Krejčí Emanuel Habásko žije osaměle s dospělým synem Emanem. Krejčího nekonečně uhání vdova Ouholičková, ale otec Habásko statečně odolává. Hanýskové neuznávají jiný klub kromě S.K. Viktorie. Jednou na utkání Slavie-Viktorie se střetne Načeradec s Emanem. Jejich bouřlivou rozpravu ukončí až strážník a odsoudí oba k pořádkové pokutě. Eman, který je nezaměstnaný, nemá na pokutu peníze. Načeradec zaplatí i za něho a nabídne mu práci ve svém obchodě. V novém zaměstnání se Eman zamiluje do Emilky Šefelínové z Nuslí. Tuto známost chce otec Šefelín bez milosti ukončit. Ale oblíbí si otce Habáska pro jeho bodrou povahu. Proto může všechno skončit svatbou Emana s Emilkou v kostele svaté Ludmily.
    Žánry:Komedie
    73%
    Majitel obchodu s konfekcí, pan Richard Načeradec ze Žižkova, je nadšeným fandou S.K. Slavie a přes odpor své ženy chodí každou neděli na fotbal. Krejčí Emanuel Habásko žije osaměle s dospělým synem Emanem. Krejčího nekonečně uhání vdova Ouholičková, ale otec Habásko statečně odolává. Hanýskové neuznávají jiný klub kromě S.K. Viktorie. Jednou na utkání Slavie-Viktorie se střetne Načeradec s Emanem. Jejich bouřlivou rozpravu ukončí až strážník a odsoudí oba k pořádkové pokutě. Eman, který je nezaměstnaný, nemá na pokutu peníze. Načeradec zaplatí i za něho a nabídne mu práci ve svém obchodě. V novém zaměstnání se Eman zamiluje do Emilky Šefelínové z Nuslí. Tuto známost chce otec Šefelín bez milosti ukončit. Ale oblíbí si otce Habáska pro jeho bodrou povahu. Proto může všechno skončit svatbou Emana s Emilkou v kostele svaté Ludmily.
    Žánry:Komedie
    10
  • Svět patří nám
    Svět patří nám (1937)
    FilmRole: člen ústředního výboru pracujících
    72%
    11
  • Poznej svého muže
    Poznej svého muže (1940)
    FilmRole: host v baru
    71%
    12
  • Peníze nebo život
    Peníze nebo život (1932)
    FilmRole: člen městské delegace
    Tonda, který byl bídou dohnán ke krádeži a Pepík, který se bohatě oženil, s penězi však vyženil také nepříliš věrnou manželku a hordu příbuzných, kteří jej málem dohnali k sebevraždě. Takže jsou na tom vlastně oba stejně. Kolem jejich vztahu je navíc rozehrána divoká honička za ukradeným šperkem, který neustále podstrkávají jeden druhému. V pořadí druhý film Voskovce a Wericha byl natočen v roce 1932, rok po uvedení jejich filmové prvotiny Pudr a benzín. Děj byl jednodušší než u prvního filmu a oba tvůrci se soustředili především na vytváření mnoha komických situací a gagů. Film natočil opět režisér Jindřich Honzl a jeho důležitou součástí byla opět hudba Jaroslava Ježka. Zazní tu nejen evergreen Život je jen náhoda v podání Hany Vítové a Ljuby Hermanové, ale také valčík Rej vážek, Beguine Hydroplan a Pochod stoprocentních mužů. Dodejme, že v roli Pepíkovy nevěrné ženy se představí bývalá modelka Eliška Pleyová, vlastním jménem Plachová. Stejně jako předchozí film i tento byl kritikou přijat poměrně rozpačitě, což však nemění nic na skutečnosti, že patří do zlatého fondu naší předválečné kinematografie. (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    71%
    Tonda, který byl bídou dohnán ke krádeži a Pepík, který se bohatě oženil, s penězi však vyženil také nepříliš věrnou manželku a hordu příbuzných, kteří jej málem dohnali k sebevraždě. Takže jsou na tom vlastně oba stejně. Kolem jejich vztahu je navíc rozehrána divoká honička za ukradeným šperkem, který neustále podstrkávají jeden druhému. V pořadí druhý film Voskovce a Wericha byl natočen v roce 1932, rok po uvedení jejich filmové prvotiny Pudr a benzín. Děj byl jednodušší než u prvního filmu a oba tvůrci se soustředili především na vytváření mnoha komických situací a gagů. Film natočil opět režisér Jindřich Honzl a jeho důležitou součástí byla opět hudba Jaroslava Ježka. Zazní tu nejen evergreen Život je jen náhoda v podání Hany Vítové a Ljuby Hermanové, ale také valčík Rej vážek, Beguine Hydroplan a Pochod stoprocentních mužů. Dodejme, že v roli Pepíkovy nevěrné ženy se představí bývalá modelka Eliška Pleyová, vlastním jménem Plachová. Stejně jako předchozí film i tento byl kritikou přijat poměrně rozpačitě, což však nemění nic na skutečnosti, že patří do zlatého fondu naší předválečné kinematografie. (oficiální text distributora)
    Žánry:Komedie
    13
  • Městečko na dlani
    Městečko na dlani (1942)
    FilmRole: muž v kostele
    Tragikomické dění v idylickém městečku Rukapáně odkrývá jak předsudky místních obyvatel, tak jejich solidaritu. Kronika městečka Rukapáně zachycuje úsměvné i tragické osudy jeho obyvatel na konci devatenáctého století. Pytlák Matěj zachrání radu Zimmerheiera v zasypaném dole, starosta Buzek je varován andělem, aby nechal pití, a další události tvoří mozaiku maloměsta. Mimopražská premiéra se uskutečnila již 4. 9. 1942 v Ronově nad Doubravou, kde se natáčely exteriéry. (Film Europe)
    Žánry:DramaKomedie
    70%
    Tragikomické dění v idylickém městečku Rukapáně odkrývá jak předsudky místních obyvatel, tak jejich solidaritu. Kronika městečka Rukapáně zachycuje úsměvné i tragické osudy jeho obyvatel na konci devatenáctého století. Pytlák Matěj zachrání radu Zimmerheiera v zasypaném dole, starosta Buzek je varován andělem, aby nechal pití, a další události tvoří mozaiku maloměsta. Mimopražská premiéra se uskutečnila již 4. 9. 1942 v Ronově nad Doubravou, kde se natáčely exteriéry. (Film Europe)
    Žánry:DramaKomedie
    14
  • Dobrý voják Švejk
    Dobrý voják Švejk (1931)
    FilmRole: hejtman Šnábl
    Volný sled nejznámějších scén z populárního Haškova románu. Obavy o komerční úspěch u co nejširších diváckých vrstev přiměly autory ke zkreslujícím změnám: např. polní kurát Katz se změnil ve štábního lékaře . Kompletní kopie se ale nedochovala (protože se nedochovaly části původního negativu, byl film v 50. letech doplněn o vysvětlující mezititulky, nahrazující chybějící scény). Film byl následníkem němých filmů Karla Nolla, a předchůdcem dvojdílné komedie s Rudolfem Hrušínským.
    Žánry:Komedie
    70%
    Volný sled nejznámějších scén z populárního Haškova románu. Obavy o komerční úspěch u co nejširších diváckých vrstev přiměly autory ke zkreslujícím změnám: např. polní kurát Katz se změnil ve štábního lékaře . Kompletní kopie se ale nedochovala (protože se nedochovaly části původního negativu, byl film v 50. letech doplněn o vysvětlující mezititulky, nahrazující chybějící scény). Film byl následníkem němých filmů Karla Nolla, a předchůdcem dvojdílné komedie s Rudolfem Hrušínským.
    Žánry:Komedie
    15
  • U snědeného krámu
    U snědeného krámu (1933)
    FilmRole: soused
    Staropražský příběh o neuváženém sňatku... Stovkami výstižně charakterizovaných maloměstských figurek zalidnil Ignát Herrmann řadu svých románů a povídek. Za své nejzávažnější dílo však právem pokládal román U snědeného krámu o tragickém osudu dobrotivého kupce Martina Žemly. Nesentimentální a přitom jímavý příběh člověka, kterého bezelstná touha po lásce vydá napospas ziskuchtivým nástrahám sousedky a její dcery, vyznívá velmi přesvědčivě i ve filmové verzi. Není divu – natočil ji tým složený z osobností, které v historii naší kinematografie patří k nejprůkaznějším kvalitám. Za všechny jmenujme scenáristu Václava Wassermana, kameramana Václava Vícha, spoluautora hudby Karla Hašlera a režiséra Martina Friče. Ten měl šťastnou ruku při výběru hereckých představitelů. Martina Žemlu hraje František Smolík, vdovu Šustrovou a její lehkomyslnou dceru Antonie Nedošinská s Elou Poznerovou, vynikající výkon mimo rámec svého tradičního hereckého rejstříku podal i Vlasta Burian v roli alkoholického rytmistra Kylliana. (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    70%
    Staropražský příběh o neuváženém sňatku... Stovkami výstižně charakterizovaných maloměstských figurek zalidnil Ignát Herrmann řadu svých románů a povídek. Za své nejzávažnější dílo však právem pokládal román U snědeného krámu o tragickém osudu dobrotivého kupce Martina Žemly. Nesentimentální a přitom jímavý příběh člověka, kterého bezelstná touha po lásce vydá napospas ziskuchtivým nástrahám sousedky a její dcery, vyznívá velmi přesvědčivě i ve filmové verzi. Není divu – natočil ji tým složený z osobností, které v historii naší kinematografie patří k nejprůkaznějším kvalitám. Za všechny jmenujme scenáristu Václava Wassermana, kameramana Václava Vícha, spoluautora hudby Karla Hašlera a režiséra Martina Friče. Ten měl šťastnou ruku při výběru hereckých představitelů. Martina Žemlu hraje František Smolík, vdovu Šustrovou a její lehkomyslnou dceru Antonie Nedošinská s Elou Poznerovou, vynikající výkon mimo rámec svého tradičního hereckého rejstříku podal i Vlasta Burian v roli alkoholického rytmistra Kylliana. (Česká televize)
    Žánry:DramaKomedie
    16
  • Prstýnek
    Prstýnek (1944)
    FilmRole: venkovan
    Vyhlášený pytlák Jan Sochor se tvrdě staví proti tomu, aby si mladý kníže namlouval jeho dceru Barušku. Příliš dobře si pamatuje na dobu vlastního mládí a na své zásluhy o zachování knížecího rodu... Kostýmní komedii Prstýnek natočil režisér Martin Frič podle povídky Ivana Olbrachta Táta, otištěnou v jeho sbírce Devět veselých povídek z Rakouska i republiky. Scenáristé Josef Neuberg a Josef Hlaváč spolu s režisérem drobnou povídku podstatně rozvedli a domysleli. V jejich pojetí se předloha přetavila v romantický obrázek ze starých časů, vylehčený jemným ironickým nadhledem a spontánním humorem. I režijní pojetí bylo lehké, vtipné a svěží, se silným poetickým nábojem, dotvořeným exteriérovou kamerou Václava Hanuše a Julia Vegrichta. Hereckým výkonům dominoval oblíbený Otomar Korbelář ve vděčné dvojroli Jana Sochora mladšího i staršího, debutoval zde Zdeněk Dítě jako knížecí synek Robert, jeho nevlastní sestřičku ztělesnila půvabná Jana Dítětová. Vedle Otomara Korbeláře v tomto filmu největší prostor dostala Vlasta Fabianová, od jejíhož narození v těchto dnech uplyne 110 let, v roli kněžny Andresové. Po úspěšném debutu ve filmu Pohádka máje a výrazných rolích ve filmech Rukavička a Tanečnice i zde prokázala svůj nesporný talent a zaujala svým nevšedním zjevem a temperamentním projevem. Prstýnek byl posledním českým filmem, který byl před koncem války ještě uveden do kin. Premiéra se konala v polovině února 1945 ve třech největších pražských kinech a byla nadšeně přijata vděčným obecenstvem. Dodnes se snímek setkává u diváků s vlídným přijetím. (Česká televize)
    69%
    Vyhlášený pytlák Jan Sochor se tvrdě staví proti tomu, aby si mladý kníže namlouval jeho dceru Barušku. Příliš dobře si pamatuje na dobu vlastního mládí a na své zásluhy o zachování knížecího rodu... Kostýmní komedii Prstýnek natočil režisér Martin Frič podle povídky Ivana Olbrachta Táta, otištěnou v jeho sbírce Devět veselých povídek z Rakouska i republiky. Scenáristé Josef Neuberg a Josef Hlaváč spolu s režisérem drobnou povídku podstatně rozvedli a domysleli. V jejich pojetí se předloha přetavila v romantický obrázek ze starých časů, vylehčený jemným ironickým nadhledem a spontánním humorem. I režijní pojetí bylo lehké, vtipné a svěží, se silným poetickým nábojem, dotvořeným exteriérovou kamerou Václava Hanuše a Julia Vegrichta. Hereckým výkonům dominoval oblíbený Otomar Korbelář ve vděčné dvojroli Jana Sochora mladšího i staršího, debutoval zde Zdeněk Dítě jako knížecí synek Robert, jeho nevlastní sestřičku ztělesnila půvabná Jana Dítětová. Vedle Otomara Korbeláře v tomto filmu největší prostor dostala Vlasta Fabianová, od jejíhož narození v těchto dnech uplyne 110 let, v roli kněžny Andresové. Po úspěšném debutu ve filmu Pohádka máje a výrazných rolích ve filmech Rukavička a Tanečnice i zde prokázala svůj nesporný talent a zaujala svým nevšedním zjevem a temperamentním projevem. Prstýnek byl posledním českým filmem, který byl před koncem války ještě uveden do kin. Premiéra se konala v polovině února 1945 ve třech největších pražských kinech a byla nadšeně přijata vděčným obecenstvem. Dodnes se snímek setkává u diváků s vlídným přijetím. (Česká televize)
    17
  • Haškovy povídky ze starého mocnářství
    Haškovy povídky ze starého mocnářství (1952)
    Film
    69%
    18
  • Otec Kondelík a ženich Vejvara
    Otec Kondelík a ženich Vejvara (1937)
    FilmRole: hráč mariáše
    Rodina pražského měšťana a mistra malíře pokojů Václava Kondelíka žije ve svém domě v Ječné ulici spokojeně. Klid naruší pozvání na "zástěrkový večírek", kde se dcera Pepička seznámí s mladým magistrátním úředníkem Františkem Vejvarou. Oba mladí lidé se do sebe zamilují. Jejich vztah podporuje i paní Kondelíková, neboť Vejvara by se mohl stát pro dceru vítaným ženichem. Pepiččina známost však naruší ustálený pořádek Kondelíkova života.
    Žánry:Komedie
    69%
    Rodina pražského měšťana a mistra malíře pokojů Václava Kondelíka žije ve svém domě v Ječné ulici spokojeně. Klid naruší pozvání na "zástěrkový večírek", kde se dcera Pepička seznámí s mladým magistrátním úředníkem Františkem Vejvarou. Oba mladí lidé se do sebe zamilují. Jejich vztah podporuje i paní Kondelíková, neboť Vejvara by se mohl stát pro dceru vítaným ženichem. Pepiččina známost však naruší ustálený pořádek Kondelíkova života.
    Žánry:Komedie
    19
  • Dobrý voják Švejk
    Dobrý voják Švejk (1926)
    FilmRole: MUDr. Grünstein/důstojník v nemocnici
    Paní Mülerová přinese Švejkovi novinu o zavraždění arcivévody. Švejk se odebere do hostince U kalicha, filozofuje o Ferdinandovi a detektiv Bretschneider ho zatkne. U výslechu Švejk všechny "zločiny" dozná a je po lékařské prohlídce převezen na psychiatrii, odkud ho jako blba pošlou domů . Záhy je Švejk povolán na vojnu. Kvůli silnému revmatismu ho paní Müllerová odveze k odvodu na vozíčku. Komise Švejka označí za simulanta. Je léčen v Iazaretu klystýry a dietou , kterou poruší díky pochoutkám baronky von Botzenheim. Švejk slouží jako pucflek u nadporučíka Lukáše, pro kterého ukradne psa jednoho obrsta. Obrst Lukáše se psem potká a dá ho přeložit k maršbataliónu. Ve vlaku do Budějovic Švejk nejprve slovně napadne generálmajora cestujícího inkognito a pak záchrannou brzdou zastaví vlak. Na nádraží je Švejk zadržen a musí do Budějovic pěšky. V Putimi považuje nadstrážmistr Švejka za ruského špióna. Po anabázi se Švejk hlásí v Budějovicích Lukášovi. Brzy odjíždějí na frontu. Na jedné zastávce Švejk ukradne pro Lukáše slepici. V polní kuchyni probíhá inspekce a stařičký generál vyznamená Švejka. U ohně vojáci vzpomínají na domov... Dochovala se pouze část filmu. Na film navazoval "Švejk na frontě", "Švejk v ruském zajetí" a "Švejk v civilu". V roce 1930 režisér Martin Frič sestavil ze tří filmů o Švejkovi ("Dobrý voják Švejk", "Švejk na frontě" a "Švejk v ruském zajetí") střihový film (3 200 metrů), který měl pod názvem "Osudy dobrého vojáka Švejka" premiéru 20 . 6. 1930.
    Žánry:Komedie
    68%
    Paní Mülerová přinese Švejkovi novinu o zavraždění arcivévody. Švejk se odebere do hostince U kalicha, filozofuje o Ferdinandovi a detektiv Bretschneider ho zatkne. U výslechu Švejk všechny "zločiny" dozná a je po lékařské prohlídce převezen na psychiatrii, odkud ho jako blba pošlou domů . Záhy je Švejk povolán na vojnu. Kvůli silnému revmatismu ho paní Müllerová odveze k odvodu na vozíčku. Komise Švejka označí za simulanta. Je léčen v Iazaretu klystýry a dietou , kterou poruší díky pochoutkám baronky von Botzenheim. Švejk slouží jako pucflek u nadporučíka Lukáše, pro kterého ukradne psa jednoho obrsta. Obrst Lukáše se psem potká a dá ho přeložit k maršbataliónu. Ve vlaku do Budějovic Švejk nejprve slovně napadne generálmajora cestujícího inkognito a pak záchrannou brzdou zastaví vlak. Na nádraží je Švejk zadržen a musí do Budějovic pěšky. V Putimi považuje nadstrážmistr Švejka za ruského špióna. Po anabázi se Švejk hlásí v Budějovicích Lukášovi. Brzy odjíždějí na frontu. Na jedné zastávce Švejk ukradne pro Lukáše slepici. V polní kuchyni probíhá inspekce a stařičký generál vyznamená Švejka. U ohně vojáci vzpomínají na domov... Dochovala se pouze část filmu. Na film navazoval "Švejk na frontě", "Švejk v ruském zajetí" a "Švejk v civilu". V roce 1930 režisér Martin Frič sestavil ze tří filmů o Švejkovi ("Dobrý voják Švejk", "Švejk na frontě" a "Švejk v ruském zajetí") střihový film (3 200 metrů), který měl pod názvem "Osudy dobrého vojáka Švejka" premiéru 20 . 6. 1930.
    Žánry:Komedie
    20
  • Falešná kočička aneb Když si žena umíní
    Falešná kočička aneb Když si žena umíní (1926)
    FilmRole: pacient

    Zubní lékař dr. Verner se chce oženit, ale nesnese vedle sebe jinou ženu, než je jeho hospodyně Amálka. Napadne ho, že si najde prostou dívku, kterou si vychová podle svých představ. První pokusy však končí nezdarem a Verner odjíždí do Karlových Varů. Hospodyně tu potká Milču, které dělala chůvu a vypráví o vrtochu svého pána. Milča si připraví plán a vyhledá pobudu Pletichu, který ji seznámí s chováním lidí z periférie…

    Žánry:Komedie
    67%

    Zubní lékař dr. Verner se chce oženit, ale nesnese vedle sebe jinou ženu, než je jeho hospodyně Amálka. Napadne ho, že si najde prostou dívku, kterou si vychová podle svých představ. První pokusy však končí nezdarem a Verner odjíždí do Karlových Varů. Hospodyně tu potká Milču, které dělala chůvu a vypráví o vrtochu svého pána. Milča si připraví plán a vyhledá pobudu Pletichu, který ji seznámí s chováním lidí z periférie…

    Žánry:Komedie
    21
  • Lucerna
    Lucerna (1938)
    FilmRole: zámecký kaplan
    66%
    22
  • Hordubalové
    Hordubalové (1937)
    FilmRole: porotce
    Juraj Hordubal se po osmi letech vrací z Ameriky, kde vydělal dostatek peněz na zvelebení svého hospodářství. Dcerka Hafie ho však nepoznává a ani žena Polana nedává najevo žádnou radost z jeho návratu. Štěpán Manya byl po celá ta léta čeledínem na statku a lidé tvrdí, že se stal Polaniným milencem. Juraj nařčení odmítá a věří, že ženin odstup k němu je dán jen dlouhým odloučením...
    Žánry:Drama
    66%
    Juraj Hordubal se po osmi letech vrací z Ameriky, kde vydělal dostatek peněz na zvelebení svého hospodářství. Dcerka Hafie ho však nepoznává a ani žena Polana nedává najevo žádnou radost z jeho návratu. Štěpán Manya byl po celá ta léta čeledínem na statku a lidé tvrdí, že se stal Polaniným milencem. Juraj nařčení odmítá a věří, že ženin odstup k němu je dán jen dlouhým odloučením...
    Žánry:Drama
    23
  • Z českých mlýnů
    Z českých mlýnů (1941)
    FilmRole: návštěvník výstavy
    66%
    24
  • Pantáta Bezoušek
    Pantáta Bezoušek (1941)
    Film

    V době nacistické okupace měly velký význam filmy, kterými prostupovalo vlastenectví, které se vyznávaly z lásky k prostým lidem i české krajině. Podle předlohy Karla Václava Raise vznikl idylický snímek z časů secese - líčí pražský pobyt vesnického výměnkáře, jenž obdivuje krásy hlavního města, ale současně vynáší i přísné mravní soudy. V době svého vzniku byl snímek vnímán jinotajně, a proto dosáhl mimořádného úspěchu. Svou laskavostí a humanitou se řadí k nejzdařilejším protektorátním titulům.

    Žánry:Komedie
    66%

    V době nacistické okupace měly velký význam filmy, kterými prostupovalo vlastenectví, které se vyznávaly z lásky k prostým lidem i české krajině. Podle předlohy Karla Václava Raise vznikl idylický snímek z časů secese - líčí pražský pobyt vesnického výměnkáře, jenž obdivuje krásy hlavního města, ale současně vynáší i přísné mravní soudy. V době svého vzniku byl snímek vnímán jinotajně, a proto dosáhl mimořádného úspěchu. Svou laskavostí a humanitou se řadí k nejzdařilejším protektorátním titulům.

    Žánry:Komedie
    25
  • Minulost Jany Kosinové
    Minulost Jany Kosinové (1940)
    FilmRole: spící divák

    Student Jiří Sutnar se zranil, ale nikdo neví, jak k nehodě došlo. Uzdravující se Jiří řekne vše své matce. Před časem se zamiloval do herečky Jany Kosinové. Když ji viděl v divadle, napsal pro ni hru a doufal, že vzbudí její pozornost. Herečku jeho prvotina opravdu zaujala, neboť jí připomínala vlastní minulost. Je nyní slavná, ale má za sebou zlé zkušenosti. K divadlu ji pomohl Vilém, který ji stále pronásleduje a vydírá. Nešťastná žena podlehne čisté náklonnosti Jiřího a prožívá s ním chvíle štěstí. Vilém se však zúčastní premiéry Jiřího hry a žádá Janu, aby Jiřího opustila a odjela s ním do Ameriky. Následuje hádka, při které Vilém Janu zraní. JIří se domnívá, že je mrtvá a obrátí proti sobě zbraň. Oba jsou nakonec zachráněni a hledají sílu v krátkém štěstí, jež spolu prožili.

    Žánry:Drama
    66%

    Student Jiří Sutnar se zranil, ale nikdo neví, jak k nehodě došlo. Uzdravující se Jiří řekne vše své matce. Před časem se zamiloval do herečky Jany Kosinové. Když ji viděl v divadle, napsal pro ni hru a doufal, že vzbudí její pozornost. Herečku jeho prvotina opravdu zaujala, neboť jí připomínala vlastní minulost. Je nyní slavná, ale má za sebou zlé zkušenosti. K divadlu ji pomohl Vilém, který ji stále pronásleduje a vydírá. Nešťastná žena podlehne čisté náklonnosti Jiřího a prožívá s ním chvíle štěstí. Vilém se však zúčastní premiéry Jiřího hry a žádá Janu, aby Jiřího opustila a odjela s ním do Ameriky. Následuje hádka, při které Vilém Janu zraní. JIří se domnívá, že je mrtvá a obrátí proti sobě zbraň. Oba jsou nakonec zachráněni a hledají sílu v krátkém štěstí, jež spolu prožili.

    Žánry:Drama
    26
  • Před maturitou
    Před maturitou (1932)
    Film
    65%
    27
  • Důvod k rozvodu
    Důvod k rozvodu (1937)
    FilmRole: návštěvník herny
    Tradiční česká filmová komedie plná lásky, omylů, nedorozumění a dobrých konců. Hrdinou je hudební skladatel Pavel Bertl, nenapravitelný opilec a karbaník, který sice dokázal během několika let prohýřit celý rodinný majetek, současně je však nešťastný, když vidí svou manželku Helenu jak trpí jeho zhýralým životem. Aby ji zachránil, rozhodne se jí poskytnout pádný důvod k rozvodu a na radu advokáta se na pár dní ubytuje v horském hotelu s cizí ženou. K tomu účelu advokát angažuje nezaměstnanou artistku Anny Plavcovou, které tím ovšem nemálo zkomplikuje život, protože se právě zakoukala do úspěšného kouzelníka Skály, který se chystá vystupovat ve stejném hotelu, kde má Anny s Bertlem sehrát milostný páreček na záletech.
    Žánry:Komedie
    65%
    Tradiční česká filmová komedie plná lásky, omylů, nedorozumění a dobrých konců. Hrdinou je hudební skladatel Pavel Bertl, nenapravitelný opilec a karbaník, který sice dokázal během několika let prohýřit celý rodinný majetek, současně je však nešťastný, když vidí svou manželku Helenu jak trpí jeho zhýralým životem. Aby ji zachránil, rozhodne se jí poskytnout pádný důvod k rozvodu a na radu advokáta se na pár dní ubytuje v horském hotelu s cizí ženou. K tomu účelu advokát angažuje nezaměstnanou artistku Anny Plavcovou, které tím ovšem nemálo zkomplikuje život, protože se právě zakoukala do úspěšného kouzelníka Skály, který se chystá vystupovat ve stejném hotelu, kde má Anny s Bertlem sehrát milostný páreček na záletech.
    Žánry:Komedie
    28
  • Pohádka máje
    Pohádka máje (1940)
    FilmRole: domovník
    Hlavní postavou je líbezná a plachá Helenka, dcera revírníka z Komory nedaleko Ostrovačic, která žije svým otcem v myslivně uprostřed nádherné moravské přírody. Jednoho večera ji na ostrovačickém plese vyzve k tanci synovec místního faráře Ríša, který studuje v Praze na právnické fakultě. Zalíbila se mu na první pohled, a tak se o její přízeň začal ucházet jen co se znovu objevil v Ostrovačicích. Zprvu nepřístupná Helenka časem podlehne okouzlení z první lásky, ale když jí Ríša vypráví historky ze svého světáckého života v Praze, začne se mu vyhýbat. Láska je však mocná čarodějka a ona mu časem přece jen odpustí. A Ríša, který dříve jen lehkomyslně utrácel tatínkovy peníze a obletoval holky, se vrátí do Prahy s odhodláním dostudovat a pak se vrátit pro svou milovanou Helenku.
    Žánry:Romantický
    65%
    Hlavní postavou je líbezná a plachá Helenka, dcera revírníka z Komory nedaleko Ostrovačic, která žije svým otcem v myslivně uprostřed nádherné moravské přírody. Jednoho večera ji na ostrovačickém plese vyzve k tanci synovec místního faráře Ríša, který studuje v Praze na právnické fakultě. Zalíbila se mu na první pohled, a tak se o její přízeň začal ucházet jen co se znovu objevil v Ostrovačicích. Zprvu nepřístupná Helenka časem podlehne okouzlení z první lásky, ale když jí Ríša vypráví historky ze svého světáckého života v Praze, začne se mu vyhýbat. Láska je však mocná čarodějka a ona mu časem přece jen odpustí. A Ríša, který dříve jen lehkomyslně utrácel tatínkovy peníze a obletoval holky, se vrátí do Prahy s odhodláním dostudovat a pak se vrátit pro svou milovanou Helenku.
    Žánry:Romantický
    29
  • Paličova dcera
    Paličova dcera (1941)
    FilmRole: venkovan
    64%
    30
  • Lásky Kačenky Strnadové
    Lásky Kačenky Strnadové (1926)
    FilmRole: manžel

    Strýc posílá venkovskou dívku Kačenku do Prahy, aby si našla práci. Nejdříve pracuje v hokynářství a pak v uzenářství. Přijíždí za ní do Prahy i její milý Vincek, který však nemá štěstí při hledání práce. Kačence cikánka předpoví, že se seznámí s bohatým inženýrem, který ji okouzlí. Kačenka si musí najít nové místo, neboť v uzenářství někdo vykradl trezor. Vincek požádá Kačenku o ruku, ale ta ho odmítá, neboť podlehla bohatému inženýrovi Romanovskému. Vincek se mezi tím vydá na vlastní pěst vypátrat bandu, která vykradla trezor v uzenářství. Zjistí, že bandu vede Romanovský...

    Žánry:Komedie
    64%

    Strýc posílá venkovskou dívku Kačenku do Prahy, aby si našla práci. Nejdříve pracuje v hokynářství a pak v uzenářství. Přijíždí za ní do Prahy i její milý Vincek, který však nemá štěstí při hledání práce. Kačence cikánka předpoví, že se seznámí s bohatým inženýrem, který ji okouzlí. Kačenka si musí najít nové místo, neboť v uzenářství někdo vykradl trezor. Vincek požádá Kačenku o ruku, ale ta ho odmítá, neboť podlehla bohatému inženýrovi Romanovskému. Vincek se mezi tím vydá na vlastní pěst vypátrat bandu, která vykradla trezor v uzenářství. Zjistí, že bandu vede Romanovský...

    Žánry:Komedie
    31
  • Pokušení paní Antonie
    Pokušení paní Antonie (1934)
    FilmRole: host na recepci
    Hlavní hrdinka - chudá vdova po železničáři, sice získá místo hospodyně, avšak musí zapřít svou studující dceru. Obskurní podmínkou zaměstnavatele bylo, že nesmí mít žádné děti, ani příbuzné. Jenže jednoho dne se právě tato studentka ocitne v témže domě jako asistentka. Šaramantní muž se do ní dokonce zamiluje, ale vše naruší, když se prozradí příbuzenské pouto mezi oběma ženami.

    oficiální text distributora
    Žánry:Komedie
    64%
    Hlavní hrdinka - chudá vdova po železničáři, sice získá místo hospodyně, avšak musí zapřít svou studující dceru. Obskurní podmínkou zaměstnavatele bylo, že nesmí mít žádné děti, ani příbuzné. Jenže jednoho dne se právě tato studentka ocitne v témže domě jako asistentka. Šaramantní muž se do ní dokonce zamiluje, ale vše naruší, když se prozradí příbuzenské pouto mezi oběma ženami.

    oficiální text distributora
    Žánry:Komedie
    32
  • Takový je život
    Takový je život (1929)
    FilmRole: kněz
    • DaFilms

    Autorský snímek německého režiséra Carla Junghanse zachycuje tragický příběh stárnoucí pradleny, z jejíž dřiny žije prostopášný manžel – násilník a alkoholik. Psychologické drama se sociálními motivy, jež námětově čerpá ze Zolova románu Zabiják, reprezentuje rozvinutým filmovým jazykem s progresivními montážními postupy a důrazem na symbolickou funkci detailu vrcholnou éru němé kinematografie.

    Navzdory nástupu zvukového filmu koncem 20. let vznikl snímek, ovlivněný vlnou sociálního realismu v evropské kinematografii, jako němý, což se podepsalo na jeho finančním neúspěchu. Přestože film prošel českými kiny v době svého premiérového uvedení takřka bez povšimnutí, patří mezi uznávané filmy vrcholné němé éry světové úrovně a byl oceněn v bruselské anketě filmových historiků v roce 1958. U příležitosti obnoveného uvedení v roce 1959 sestavil dochované filmové materiály Elmar Klos a hudbu „na míru“ filmu složil Zdeněk Liška. (NFA)

    Žánry:Drama
    64%

    Autorský snímek německého režiséra Carla Junghanse zachycuje tragický příběh stárnoucí pradleny, z jejíž dřiny žije prostopášný manžel – násilník a alkoholik. Psychologické drama se sociálními motivy, jež námětově čerpá ze Zolova románu Zabiják, reprezentuje rozvinutým filmovým jazykem s progresivními montážními postupy a důrazem na symbolickou funkci detailu vrcholnou éru němé kinematografie.

    Navzdory nástupu zvukového filmu koncem 20. let vznikl snímek, ovlivněný vlnou sociálního realismu v evropské kinematografii, jako němý, což se podepsalo na jeho finančním neúspěchu. Přestože film prošel českými kiny v době svého premiérového uvedení takřka bez povšimnutí, patří mezi uznávané filmy vrcholné němé éry světové úrovně a byl oceněn v bruselské anketě filmových historiků v roce 1958. U příležitosti obnoveného uvedení v roce 1959 sestavil dochované filmové materiály Elmar Klos a hudbu „na míru“ filmu složil Zdeněk Liška. (NFA)

    Žánry:Drama
    33
  • Matka Kráčmerka
    Matka Kráčmerka (1934)
    FilmRole: svatevní host

    Paní Barbora Kráčmerová je starostlivá matka. S manželem pilně pracuje a škudlí každý groš, aby dceři našetřila věno. A pak se jednoho dne dá pobláznit zprávou v novinách, sebere valnou část úspor a koupí za ni drahý los. Sice toho vzápětí lituje a chtěla by ho vrátit, je však pozdě, tah už proběhl. Ještě že Barbora nepřišla do loterijního střediska včas: rodina vyhrála celé dva miliony! Mohou tedy od základů změnit svůj život. Kupují starý palác a stěhují se do něj. Ovšem matka Kráčmerka se těžce vpravuje do role vznešené paní domácí. V hloubi duše je to pořád prostá zelinářka se zlatým srdcem a neznalostí panských móresů...

    Žánry:Komedie
    63%

    Paní Barbora Kráčmerová je starostlivá matka. S manželem pilně pracuje a škudlí každý groš, aby dceři našetřila věno. A pak se jednoho dne dá pobláznit zprávou v novinách, sebere valnou část úspor a koupí za ni drahý los. Sice toho vzápětí lituje a chtěla by ho vrátit, je však pozdě, tah už proběhl. Ještě že Barbora nepřišla do loterijního střediska včas: rodina vyhrála celé dva miliony! Mohou tedy od základů změnit svůj život. Kupují starý palác a stěhují se do něj. Ovšem matka Kráčmerka se těžce vpravuje do role vznešené paní domácí. V hloubi duše je to pořád prostá zelinářka se zlatým srdcem a neznalostí panských móresů...

    Žánry:Komedie
    34
  • Hlídač č. 47
    Hlídač č. 47 (1937)
    FilmRole: Doušův přítel

    Film Hlídač č. 47 začíná vlastně happy endem: železniční hlídač Douša se svou ženou zachrání na poslední chvíli vesnického kramáře Ferdu Zusku, který chce z nešťastné lásky skočit pod vlak. Pak se však příběh trochu komplikuje: Ferdovi otrne a začne dělat návrhy paní Doušové, zatímco Douša, který se při jeho zachraňování zranil, ohluchne. I když se mu po čase sluch vrací, nedává to Douša najevo - aby poznal, co si o něm lidé myslí. Jenže to je někdy lepší nevědět...

    Ve filmu Josefa Rovenského dostali příležitost herci Národního divadla Jaroslav Průša (Douša), Marie Glázrová (Anna Doušová), Ladislav Boháč (Ferda). Hlídač č. 47 byl natočen podle psychologického románu Josefa Kopty a zařadil se tak na konci 30 . let mezi vlnu filmových adaptací české literatury . Byl to poslední film herce, scenáristy a režiséra Rovenského, který v pouhých 43 letech zemřel ještě před dokončením filmu (5. 11. 1937). Z jeho režií jmenujme například Řeku (1931) či Maryšu (1935) s Jiřinou Štěpničkovou.

    Žánry:Drama
    63%

    Film Hlídač č. 47 začíná vlastně happy endem: železniční hlídač Douša se svou ženou zachrání na poslední chvíli vesnického kramáře Ferdu Zusku, který chce z nešťastné lásky skočit pod vlak. Pak se však příběh trochu komplikuje: Ferdovi otrne a začne dělat návrhy paní Doušové, zatímco Douša, který se při jeho zachraňování zranil, ohluchne. I když se mu po čase sluch vrací, nedává to Douša najevo - aby poznal, co si o něm lidé myslí. Jenže to je někdy lepší nevědět...

    Ve filmu Josefa Rovenského dostali příležitost herci Národního divadla Jaroslav Průša (Douša), Marie Glázrová (Anna Doušová), Ladislav Boháč (Ferda). Hlídač č. 47 byl natočen podle psychologického románu Josefa Kopty a zařadil se tak na konci 30 . let mezi vlnu filmových adaptací české literatury . Byl to poslední film herce, scenáristy a režiséra Rovenského, který v pouhých 43 letech zemřel ještě před dokončením filmu (5. 11. 1937). Z jeho režií jmenujme například Řeku (1931) či Maryšu (1935) s Jiřinou Štěpničkovou.

    Žánry:Drama
    35
  • Jan Cimbura
    Jan Cimbura (1941)
    Film
    Z dlouholeté vojenské služby se vracejí dva dobří přátelé: Jan Cimbura ze Semic a Josef Piksa z Putimi. Piksa hospodaří na vlastním, Cimbura přijme službu u hradišťského sedláka a starosty Kovandy. Čeledín Cimbura je pro hospodářství hotový poklad. Je silný a pracovitý, nepije a nekouří. Děvečka Marjánka na něm může oči nechat a také ona se Cimburovi líbí. Cimbura se však nechce a nemůže ženit. Nejprve se chce osamostatnit a to může trvat léta....
    Žánry:Drama
    63%
    Z dlouholeté vojenské služby se vracejí dva dobří přátelé: Jan Cimbura ze Semic a Josef Piksa z Putimi. Piksa hospodaří na vlastním, Cimbura přijme službu u hradišťského sedláka a starosty Kovandy. Čeledín Cimbura je pro hospodářství hotový poklad. Je silný a pracovitý, nepije a nekouří. Děvečka Marjánka na něm může oči nechat a také ona se Cimburovi líbí. Cimbura se však nechce a nemůže ženit. Nejprve se chce osamostatnit a to může trvat léta....
    Žánry:Drama
    36
  • Děvčátko z venkova
    Děvčátko z venkova (1937)
    FilmRole: host na zásnubách
    63%
    37
  • Průlom
    Průlom (1946)
    Film
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    62%
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    38
  • Madla zpívá Evropě
    Madla zpívá Evropě (1940)
    FilmRole: venkovan
    Do vesničky Lesov přijíždí jednou Český rozhlas a nahrává lidové písně. Písneň Madly Satranové se do rukou dostanou profesorovi Klánovi, vedoucímu úspěšného dětského sboru. Ihned se za Madlou rozjede, aby ji přivedl do Prahy. Madla se záhy stává členkou jeho dětského sboru. Všichni ji mají rádi. Sbor se dostane ještě víc na výsluní a jezdí i do ciziny. Jednou Klán onemocní a nemůže do ciziny jet. Madla se ochotně všeho ujímá a o děti se sama stará. Ve Španělsku náhodou potká svého strýce, který ji adoptuje (matka, otec i děda jí už nežili). Zůstává tedy s nemocným strýcen ve Španělsku. Když se to dozví Klán, je velmi smutný a konečně si přiznává, že je do Madly zamilován. Nakonec za ní přijede. Příběh tedy končí happy endem.
    Režie:Václav Binovec
    60%
    Do vesničky Lesov přijíždí jednou Český rozhlas a nahrává lidové písně. Písneň Madly Satranové se do rukou dostanou profesorovi Klánovi, vedoucímu úspěšného dětského sboru. Ihned se za Madlou rozjede, aby ji přivedl do Prahy. Madla se záhy stává členkou jeho dětského sboru. Všichni ji mají rádi. Sbor se dostane ještě víc na výsluní a jezdí i do ciziny. Jednou Klán onemocní a nemůže do ciziny jet. Madla se ochotně všeho ujímá a o děti se sama stará. Ve Španělsku náhodou potká svého strýce, který ji adoptuje (matka, otec i děda jí už nežili). Zůstává tedy s nemocným strýcen ve Španělsku. Když se to dozví Klán, je velmi smutný a konečně si přiznává, že je do Madly zamilován. Nakonec za ní přijede. Příběh tedy končí happy endem.
    Režie:Václav Binovec
    39
  • Páter Vojtěch
    Páter Vojtěch (1936)
    Film
    Vojtěchova milá Frantina odjíždí za prací do Prahy. Vojtěch slíbí své umírající matce, že se stane knězem. Jeho bratr Karel má zdědit mlýn. Při posvícení však napadne slabého Josífka a potom prchne ze vsi. S neznámým tulákem se skrývá v lomu. Při odstřelu kamene v lomu tulák zahyne a Karel vymění jeho doklady za své. Vojtěch v semináři stále myslí na Frantinu. Ta se po čase vrátí do rodné vsi a najde nový domov u Vojtěchova otce ve mlýně...
    Žánry:Drama
    60%
    Vojtěchova milá Frantina odjíždí za prací do Prahy. Vojtěch slíbí své umírající matce, že se stane knězem. Jeho bratr Karel má zdědit mlýn. Při posvícení však napadne slabého Josífka a potom prchne ze vsi. S neznámým tulákem se skrývá v lomu. Při odstřelu kamene v lomu tulák zahyne a Karel vymění jeho doklady za své. Vojtěch v semináři stále myslí na Frantinu. Ta se po čase vrátí do rodné vsi a najde nový domov u Vojtěchova otce ve mlýně...
    Žánry:Drama
    40
  • Experiment
    Experiment (1943)
    FilmRole: návštěvník kavárny
    60%
    41
  • 42
  • Jedna z milionu
    Jedna z milionu (1935)
    FilmRole: soused Emilie
    Věra Kalinová bydlí u svého strýce továrníka a žije si jako v bavlnce. Právě vyhrála literární soutěž a dostala nabídku, aby pracovala v sociální rubrice jednoho časopisu. Začínající spisovatelka bere svou budoucí redakční práci velmi vážně - napřed chce poznat "opravdový život". Doma se vymluví, že jede na hory, a v převleku za chudou dívku navštíví zprostředkovatelnu práce. Tam se jí ujme paní Nezmarová, která se živí nepovoleným pouličním prodejem, neboť ji manželova nemoc připravila o všechen majetek. Energická vdova si novou pomocnici záhy zamiluje jako vlastní dceru a láskyplně o ni pečuje, jejich nuznou idylku však naruší policejní zásah...
    Žánry:Komedie
    59%
    Věra Kalinová bydlí u svého strýce továrníka a žije si jako v bavlnce. Právě vyhrála literární soutěž a dostala nabídku, aby pracovala v sociální rubrice jednoho časopisu. Začínající spisovatelka bere svou budoucí redakční práci velmi vážně - napřed chce poznat "opravdový život". Doma se vymluví, že jede na hory, a v převleku za chudou dívku navštíví zprostředkovatelnu práce. Tam se jí ujme paní Nezmarová, která se živí nepovoleným pouličním prodejem, neboť ji manželova nemoc připravila o všechen majetek. Energická vdova si novou pomocnici záhy zamiluje jako vlastní dceru a láskyplně o ni pečuje, jejich nuznou idylku však naruší policejní zásah...
    Žánry:Komedie
    43
  • Písničkář
    Písničkář (1932)
    FilmRole: přednosta poštovního oddělení
    59%
    44
  • Boží mlýny
    Boží mlýny (1938)
    Film
    58%
    45
  • Paní Morálka kráčí městem
    Paní Morálka kráčí městem (1939)
    FilmRole: opilec
    58%
    46
  • Výdělečné ženy
    Výdělečné ženy (1937)
    FilmRole: host v bufetu
    Rozvedená mladá matka Kamila Benderová pracuje jako úřednice a stenotypistka v rozhlase. Manžel ji před lety opustil a ona žije s malou dcerkou u své matky. Zaměstnanec rozhlasu ing. Marek jednoho dne předvádí generálnímu řediteli a dalším odborníkům svůj vynález – televizor vylepšený tak, že může na velké ploše zobrazovat nejen scény ze studia, nýbrž i z běžného prostředí s obyčejným denním osvětlením. Je tam i Kamilin bývalý muž, který pod jménem Wells předstírá zájem o koupi přístroje. Ve skutečnosti chce jen ukrást plány na jeho výrobu. Proto záměrně prezentaci překazí a odradí tak investory od toho, aby Markův vynález podporovali...
    Žánry:Drama
    Režie:Rolf Wanka
    56%
    Rozvedená mladá matka Kamila Benderová pracuje jako úřednice a stenotypistka v rozhlase. Manžel ji před lety opustil a ona žije s malou dcerkou u své matky. Zaměstnanec rozhlasu ing. Marek jednoho dne předvádí generálnímu řediteli a dalším odborníkům svůj vynález – televizor vylepšený tak, že může na velké ploše zobrazovat nejen scény ze studia, nýbrž i z běžného prostředí s obyčejným denním osvětlením. Je tam i Kamilin bývalý muž, který pod jménem Wells předstírá zájem o koupi přístroje. Ve skutečnosti chce jen ukrást plány na jeho výrobu. Proto záměrně prezentaci překazí a odradí tak investory od toho, aby Markův vynález podporovali...
    Žánry:Drama
    Režie:Rolf Wanka
    47
  • Sňatková kancelář
    Sňatková kancelář (1932)
    FilmRole: soudce

    Situační komedie o tom, co všechno je třeba udělat, aby mohly začít vyzvánět svatební zvony.
    Hlavní postavou je energický pan Kubr, svérázný majitel sňatkové kanceláře \"Vrkůůů\", který sice osobním příkladem firmě reklamu příliš nedělá, protože se právě rozvádí, ale jinak jsou jeho výsledky víc než uspokojivé. Není divu, pan Kubr totiž ke své práci využívá řadu nových a občas poněkud neobvyklých metod. Proto se právě na něj obrátí se žádostí o pomoc továrník Košek a jeho manželka, kteří by chtěli, aby se jejich syn Emil oženil s Lydií, dcerou poslance Sahuly. To prokurista Titěra se na kancelář obrátí se zcela jinou žádostí. Chce totiž, aby Kubr shromáždil důkazy o tom, že je mu jeho žena Helena nevěrná. Jako součást snahy o dostatek zákazníků slíbí Kubr na schůzi Ligy probouzejících se žen, že se bude snažit o prosazení zákona o povinném manželstvím, jehož součástí by byla nemalá mládenecká daň, čímž si pochopitelně vyslouží značnou nevraživost Klubu starých mládenců. Než se situace uklidní, rozhodne se Kubr odjet. Společně se svým synovcem Josefem, nadšeným a úspěšným sportovcem, se vypraví na dovolenou do hor. Ani tady však nemá od práce pokoj. Čirou náhodou se tu totiž setká nejen s rodinou továrníka Koška a poslance Sahuly, ale také s manželi Titěrovými. A tak má opět o práci postaráno.

    Žánry:Komedie
    55%

    Situační komedie o tom, co všechno je třeba udělat, aby mohly začít vyzvánět svatební zvony.
    Hlavní postavou je energický pan Kubr, svérázný majitel sňatkové kanceláře \"Vrkůůů\", který sice osobním příkladem firmě reklamu příliš nedělá, protože se právě rozvádí, ale jinak jsou jeho výsledky víc než uspokojivé. Není divu, pan Kubr totiž ke své práci využívá řadu nových a občas poněkud neobvyklých metod. Proto se právě na něj obrátí se žádostí o pomoc továrník Košek a jeho manželka, kteří by chtěli, aby se jejich syn Emil oženil s Lydií, dcerou poslance Sahuly. To prokurista Titěra se na kancelář obrátí se zcela jinou žádostí. Chce totiž, aby Kubr shromáždil důkazy o tom, že je mu jeho žena Helena nevěrná. Jako součást snahy o dostatek zákazníků slíbí Kubr na schůzi Ligy probouzejících se žen, že se bude snažit o prosazení zákona o povinném manželstvím, jehož součástí by byla nemalá mládenecká daň, čímž si pochopitelně vyslouží značnou nevraživost Klubu starých mládenců. Než se situace uklidní, rozhodne se Kubr odjet. Společně se svým synovcem Josefem, nadšeným a úspěšným sportovcem, se vypraví na dovolenou do hor. Ani tady však nemá od práce pokoj. Čirou náhodou se tu totiž setká nejen s rodinou továrníka Koška a poslance Sahuly, ale také s manželi Titěrovými. A tak má opět o práci postaráno.

    Žánry:Komedie
    48
  • Sedmá velmoc
    Sedmá velmoc (1933)
    FilmRole: smuteční host
    55%
    49
  • Teď zas my
    Teď zas my (1939)
    FilmRole: přísedící u soudu
    54%
    50
  • Mordová rokle
    Mordová rokle (1951)
    Film
    54%
    51
  • Kariéra matky Lízalky
    Kariéra matky Lízalky (1937)
    FilmRole: porotce kadeřnických závodů

    Komedie o nesplněných snech, marných nadějích a prohrách.

    Hlavní postavou je manželka bednářského mistra Lízala. Kdysi chtěla být operní divou, ale protože se jí nesplnil sen, ráda by pomohla alespoň své dceři Mařence, která sice pracuje v hotelové kuchyni, ale stejně jako máma sní o kariéře herečky. Šance se naskytne v okamžiku, kdy dostane příležitost zaskočit za modelku na kadeřnické soutěži a filmový režisér si ji vyhlédne do svého filmu.

    Žánry:Komedie
    54%

    Komedie o nesplněných snech, marných nadějích a prohrách.

    Hlavní postavou je manželka bednářského mistra Lízala. Kdysi chtěla být operní divou, ale protože se jí nesplnil sen, ráda by pomohla alespoň své dceři Mařence, která sice pracuje v hotelové kuchyni, ale stejně jako máma sní o kariéře herečky. Šance se naskytne v okamžiku, kdy dostane příležitost zaskočit za modelku na kadeřnické soutěži a filmový režisér si ji vyhlédne do svého filmu.

    Žánry:Komedie
    52
  • Poslední bohém
    Poslední bohém (1931)
    FilmRole: vrchní policejní komisař
    54%
    53
  • Bláhový sen
    Bláhový sen (1943)
    FilmRole: divák opery

    Uvěřit náhlé popularitě, vyvolané senzacechtivým tiskem, je bláhové. Přesvědčí se o tom i hlavní hrdinka, kadeřnice s bujným sněním, která pozná, že cesta na výsluní je pořádně trnitá - zvláště když se nedostává potřebného talentu. Zajímavý je průhled do filmových ateliérů v dobách již dávno odvátých. Režisér J.A.Holman byl poučen moderními výdobytky zahraničních filmařů a pokusil se vytvořit osobité, atraktivní salónní drama.

    Žánry:DramaMuzikál
    54%

    Uvěřit náhlé popularitě, vyvolané senzacechtivým tiskem, je bláhové. Přesvědčí se o tom i hlavní hrdinka, kadeřnice s bujným sněním, která pozná, že cesta na výsluní je pořádně trnitá - zvláště když se nedostává potřebného talentu. Zajímavý je průhled do filmových ateliérů v dobách již dávno odvátých. Režisér J.A.Holman byl poučen moderními výdobytky zahraničních filmařů a pokusil se vytvořit osobité, atraktivní salónní drama.

    Žánry:DramaMuzikál
    54
  • Křížová trojka
    Křížová trojka (1948)
    Film
    53%
    55
  • Rozvod paní Evy
    Rozvod paní Evy (1937)
    FilmRole: votant
    53%
    56
  • Jan Výrava
    Jan Výrava (1937)
    FilmRole: komorník

    Na panství Josefov přinese hejtman zprávu o patentu císaře Josefa II., podle kterého se ruší robotní povinnost sedláků. Vrchnost se však rozhodne patent před sedláky utajit. I tak se však lidé o císařském výnosu dozvědí. Mezi sedláky se začne schylovat ke vzpouře. Rychtář Jan Výrava se ujme jednání s panstvem, avšak marně: správce panství dá do sedláků střílet. Tím však jen přilije oleje do ohně. Povstání už nelze zabránit. Obranu panství proti rozlíceným sedlákům má na starosti kromě jiných i mladý Výravův syn Jeroným. Ten je zamilovaný do komtesy Sylvie a nedokáže splnit slib, který dal otci, že přijde ochránit sedláky...

    Žánry:DramaHistorický
    53%

    Na panství Josefov přinese hejtman zprávu o patentu císaře Josefa II., podle kterého se ruší robotní povinnost sedláků. Vrchnost se však rozhodne patent před sedláky utajit. I tak se však lidé o císařském výnosu dozvědí. Mezi sedláky se začne schylovat ke vzpouře. Rychtář Jan Výrava se ujme jednání s panstvem, avšak marně: správce panství dá do sedláků střílet. Tím však jen přilije oleje do ohně. Povstání už nelze zabránit. Obranu panství proti rozlíceným sedlákům má na starosti kromě jiných i mladý Výravův syn Jeroným. Ten je zamilovaný do komtesy Sylvie a nedokáže splnit slib, který dal otci, že přijde ochránit sedláky...

    Žánry:DramaHistorický
    57
  • Láska a lidé
    Láska a lidé (1937)
    FilmRole: host Autoklubu

    Automobilový konstruktér Viktor Kovařík a závodník Jan Horn jsou nejlepšími přáteli. Spolu už vyhráli řadu závodů. Oba však milují stejnou dívku Annu, která se rozhodne provdat za Viktora. Oba přátelé se pohádají, avšak rychle se zase smíří. V závodním autě jsou totiž spolu nepřekonatelní a potřebují jeden druhého. Při dalších závodech však mají těžkou nehodu, po které zůstane Viktor odkázán na kolečkové křeslo. Když pochopí, že jeho zranění nelze vyléčit, nabídne Anně svobodu. Žena se o něj chce starat a tak odmítne, avšak později se začne scházet s Hornem..

    Žánry:Drama
    49%

    Automobilový konstruktér Viktor Kovařík a závodník Jan Horn jsou nejlepšími přáteli. Spolu už vyhráli řadu závodů. Oba však milují stejnou dívku Annu, která se rozhodne provdat za Viktora. Oba přátelé se pohádají, avšak rychle se zase smíří. V závodním autě jsou totiž spolu nepřekonatelní a potřebují jeden druhého. Při dalších závodech však mají těžkou nehodu, po které zůstane Viktor odkázán na kolečkové křeslo. Když pochopí, že jeho zranění nelze vyléčit, nabídne Anně svobodu. Žena se o něj chce starat a tak odmítne, avšak později se začne scházet s Hornem..

    Žánry:Drama
    58
  • V tom domečku pod Emauzy
    V tom domečku pod Emauzy (1933)
    FilmRole: houslista a kapelník
    48%
    59
  • Srdce v celofánu
    Srdce v celofánu (1939)
    FilmRole: návštěvník divadla
    47%
    60
  • Právo na hřích
    Právo na hřích (1932)
    FilmRole: host v baru
    46%
    61
  • Zvony z rákosu
    Zvony z rákosu (1950)
    Film
    44%
    62