?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Josef Janoušek: Filmy a seriály

  • Skřivánci na niti
    Skřivánci na niti (1969)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    • +1

    Během pražského jara byl schválen do výroby čtvrtý film Jiřího Menzela, inspirovaný motivy z povídek knihy Bohumila Hrabala Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet. Po povídce Smrt pana Baltazara z Perliček na dně (1965) a válečné tragikomedii Ostře sledované vlaky (1966), jež získala Oscara, šlo o další spolupráci nadějného filmaře a úspěšného spisovatele. Skřivánci na niti se odehrávají v kladenských ocelárnách, kam komunistický totalitní režim v období stalinismu posílal na převýchovu politicky nepohodlné osoby. Bývalý prokurátor (Leoš Suchařípa) se potkává s holičem Kudlou (Ferdinand Krůta), mladým adventistou Pavlem (Václav Neckář) a jeho láskou Jitkou (Jitka Zelenohorská). Nad všemi bdí dozorce Anděl (Jaroslav Satoranský). Film satirizující politické represe z padesátých let putoval hned po svém dokončení na dvacet let do trezoru. Navíc z něj musela být odstraněna scéna se senilním ministrem Zdeňkem Nejedlým. Premiéra filmu Skřivánci na niti proběhla až v roce 1990 a v témže roce za něj na festivalu v Berlíně Menzel získal Zlatého medvěda. (NFA)

    Žánry:DramaKomedie
    81%

    Během pražského jara byl schválen do výroby čtvrtý film Jiřího Menzela, inspirovaný motivy z povídek knihy Bohumila Hrabala Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet. Po povídce Smrt pana Baltazara z Perliček na dně (1965) a válečné tragikomedii Ostře sledované vlaky (1966), jež získala Oscara, šlo o další spolupráci nadějného filmaře a úspěšného spisovatele. Skřivánci na niti se odehrávají v kladenských ocelárnách, kam komunistický totalitní režim v období stalinismu posílal na převýchovu politicky nepohodlné osoby. Bývalý prokurátor (Leoš Suchařípa) se potkává s holičem Kudlou (Ferdinand Krůta), mladým adventistou Pavlem (Václav Neckář) a jeho láskou Jitkou (Jitka Zelenohorská). Nad všemi bdí dozorce Anděl (Jaroslav Satoranský). Film satirizující politické represe z padesátých let putoval hned po svém dokončení na dvacet let do trezoru. Navíc z něj musela být odstraněna scéna se senilním ministrem Zdeňkem Nejedlým. Premiéra filmu Skřivánci na niti proběhla až v roce 1990 a v témže roce za něj na festivalu v Berlíně Menzel získal Zlatého medvěda. (NFA)

    Žánry:DramaKomedie
    1
  • Starci na chmelu
    Starci na chmelu (1964)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    • +1
    Nejslavnější a dosud nepřekonaný český filmový muzikál z prostředí chmelové brigády, od jehož prvního uvedení uběhlo více než padesát let, sleduje příběh první lásky, jež se střetává s nepochopením spolužáků i vychovatelů. Uvolněná atmosféra poloviny šedesátých let umožnila tvůrcům vyvážit vážnější témata morálky a generačního konfliktu satirickým podtextem. Dějovou linii, proloženou tanečními čísly a písněmi, z nichž se mnohé zapsaly do zlatého fondu české populární hudby, rámuje v roli symbolických průvodců trojice kytaristů s ústřední melodií Milenci v texaskách. V domácím kontextu žánrově novátorský snímek, natočený v duchu světových muzikálových předloh, slavil velkolepý úspěch už v době svého uvedení, kdy jej po premiéře v létě 1964 v kinech vidělo na tři miliony diváků. Na širokoúhlém anamorfotickém formátu se čtyřkanálovým magnetickým záznamem zvuku zvláště vynikla taneční čísla v choreografii Josefa Koníčka. Ocenění na domácích soutěžích a festivalech získal nejen režisér Ladislav Rychman a scenárista Vratislav Blažek, ale také autoři hudby (Jiří Bažant, Jiří Malásek a Vratislav Blažek) za funkční využití písní ve filmu. (NFA)
    79%
    Nejslavnější a dosud nepřekonaný český filmový muzikál z prostředí chmelové brigády, od jehož prvního uvedení uběhlo více než padesát let, sleduje příběh první lásky, jež se střetává s nepochopením spolužáků i vychovatelů. Uvolněná atmosféra poloviny šedesátých let umožnila tvůrcům vyvážit vážnější témata morálky a generačního konfliktu satirickým podtextem. Dějovou linii, proloženou tanečními čísly a písněmi, z nichž se mnohé zapsaly do zlatého fondu české populární hudby, rámuje v roli symbolických průvodců trojice kytaristů s ústřední melodií Milenci v texaskách. V domácím kontextu žánrově novátorský snímek, natočený v duchu světových muzikálových předloh, slavil velkolepý úspěch už v době svého uvedení, kdy jej po premiéře v létě 1964 v kinech vidělo na tři miliony diváků. Na širokoúhlém anamorfotickém formátu se čtyřkanálovým magnetickým záznamem zvuku zvláště vynikla taneční čísla v choreografii Josefa Koníčka. Ocenění na domácích soutěžích a festivalech získal nejen režisér Ladislav Rychman a scenárista Vratislav Blažek, ale také autoři hudby (Jiří Bažant, Jiří Malásek a Vratislav Blažek) za funkční využití písní ve filmu. (NFA)
    2
  • Rozmarné léto
    Rozmarné léto (1967)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    78%
    3
  • Kočár do Vídně
    Kočár do Vídně (1966)
    Film
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    Psychologické drama režiséra Karla Kachyni a scenáristy Jana Procházky radikálně změnilo zobrazování nedávné československé historie. Nešlo o pouhé překlopení dosavadní optiky (zlý Němec, hodný partyzán), ale o celkovou relativizaci, budovanou díky soustředění na jednotlivce a na jeho individuální prožívání „velkých“ dějinných událostí. Komorní charakter příběhu podtrhuje sevřený vizuální koncept. Celý film se odehrává v hlubinách lesa. Dva prchající rakouští dezertéři donutí mladou venkovanku Kristu, aby je svým povozem dopravila přes Znojmo za hranice. Žena svolí s vidinou pomsty: Němci jí den předtím pro výstrahu oběsili manžela a těžce raněný voják a jeho naivní druh mají zemřít její rukou. Situace se však rozvíjí jinak, než žena naplánovala. Pro pětadvacetiletou Ivu Janžurovou byla postava mladé vdovy jednou z prvních velkých hereckých příležitostí. Za svůj výkon v Kočáru do Vídně, Svatbě jako řemen a Pensionu pro svobodné pány obdržela v roce 1968 cenu Trilobit. Kromě soustředěného herectví se na napjaté atmosféře filmu podílí kamera Josefa Illíka, proměňující opuštěný les v tísnivý prostor, z něhož není návratu. Nadčasový příběh o nemožnosti najít společnou řeč a dosáhnout spravedlnosti, se stejně jako jiné filmy Kachyni a Procházky po srpnu 1968 nemohl objevit v kinech. (NFA)
    77%
    Psychologické drama režiséra Karla Kachyni a scenáristy Jana Procházky radikálně změnilo zobrazování nedávné československé historie. Nešlo o pouhé překlopení dosavadní optiky (zlý Němec, hodný partyzán), ale o celkovou relativizaci, budovanou díky soustředění na jednotlivce a na jeho individuální prožívání „velkých“ dějinných událostí. Komorní charakter příběhu podtrhuje sevřený vizuální koncept. Celý film se odehrává v hlubinách lesa. Dva prchající rakouští dezertéři donutí mladou venkovanku Kristu, aby je svým povozem dopravila přes Znojmo za hranice. Žena svolí s vidinou pomsty: Němci jí den předtím pro výstrahu oběsili manžela a těžce raněný voják a jeho naivní druh mají zemřít její rukou. Situace se však rozvíjí jinak, než žena naplánovala. Pro pětadvacetiletou Ivu Janžurovou byla postava mladé vdovy jednou z prvních velkých hereckých příležitostí. Za svůj výkon v Kočáru do Vídně, Svatbě jako řemen a Pensionu pro svobodné pány obdržela v roce 1968 cenu Trilobit. Kromě soustředěného herectví se na napjaté atmosféře filmu podílí kamera Josefa Illíka, proměňující opuštěný les v tísnivý prostor, z něhož není návratu. Nadčasový příběh o nemožnosti najít společnou řeč a dosáhnout spravedlnosti, se stejně jako jiné filmy Kachyni a Procházky po srpnu 1968 nemohl objevit v kinech. (NFA)
    4
  • Léto s kovbojem
    Léto s kovbojem (1976)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    Mladá psycholožka Doubravka tráví léto na chatě se svým chlapcem Bobou, který nepříliš úspěšně studuje medicínu a právě se připravuje na opravné zkoušky. Tam se dívka náhodou seznámí s Honzou, traktoristou, který přišel o řidičák, takže teď pase stádo krav. Jeho bezprostřednost, optimismus a přístup k životu i práci ostře kontrastují se sobeckým Bobou a Doubravka si stále víc uvědomuje, že její cit k Bobovi zmizel a zamilovala se do Honzy. Otázkou je, jak se na to bude dívat její snobská matka.
    Režie:Ivo Novák
    75%
    Mladá psycholožka Doubravka tráví léto na chatě se svým chlapcem Bobou, který nepříliš úspěšně studuje medicínu a právě se připravuje na opravné zkoušky. Tam se dívka náhodou seznámí s Honzou, traktoristou, který přišel o řidičák, takže teď pase stádo krav. Jeho bezprostřednost, optimismus a přístup k životu i práci ostře kontrastují se sobeckým Bobou a Doubravka si stále víc uvědomuje, že její cit k Bobovi zmizel a zamilovala se do Honzy. Otázkou je, jak se na to bude dívat její snobská matka.
    Režie:Ivo Novák
    5
  • Soukromá vichřice
    Soukromá vichřice (1967)
    Film
    • VOYO
    Soukromá vichřice je prvním filmovým přepisem Páralova románu, též se odehrává v Ústí nad Labem, městě s početným chemickým průmyslem - avšak zvolené prostředí se mění v pouhou kulisu. Režiséra Hynka Bočana více zajímají proměnlivé vztahy mezi manžely i milenci, dvojice se rozcházejí i scházejí, hádají se i usmiřují. Malé milostné dobrodružství sice vnáší vzrušení, avšak neméně důležité je přiměřené hmotné zajištění. Pod zábavným zevnějškem příběhu probleskují úvahy o leckdy sporných hodnotách, k nimž dospěli lidé žijící v socialismu. Smutná komedie do značně míry staví na hereckém ztvárnění, avšak ve výsledku působí přece jen vyšuměle, u postav občas postrádáme věrohodné motivace.
    Žánry:Komedie
    75%
    Soukromá vichřice je prvním filmovým přepisem Páralova románu, též se odehrává v Ústí nad Labem, městě s početným chemickým průmyslem - avšak zvolené prostředí se mění v pouhou kulisu. Režiséra Hynka Bočana více zajímají proměnlivé vztahy mezi manžely i milenci, dvojice se rozcházejí i scházejí, hádají se i usmiřují. Malé milostné dobrodružství sice vnáší vzrušení, avšak neméně důležité je přiměřené hmotné zajištění. Pod zábavným zevnějškem příběhu probleskují úvahy o leckdy sporných hodnotách, k nimž dospěli lidé žijící v socialismu. Smutná komedie do značně míry staví na hereckém ztvárnění, avšak ve výsledku působí přece jen vyšuměle, u postav občas postrádáme věrohodné motivace.
    Žánry:Komedie
    6
  • Hvězda zvaná Pelyněk
    Hvězda zvaná Pelyněk (1964)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    Koncem května 1918 se do rumburských kasáren vracejí vojáci z ruského zajetí. Je mezi nimi i Franta Noha, bývalý cirkusový artista. Vojáci i oficíři si vycházejí povyrazit do vinárny U růže, kde je největší atrakcí pěkně vyvinutá zpěvačka a tanečnice Tonka. V kasárnách však panuje tradiční rakouský dril. Vojáci jsou čím dál nespokojenější. Pohár jejich trpělivosti přeteče, když se dozvědí, že mají jít znovu na frontu. Navrátilci z Ruska, ovlivnění tamější Říjnovou revolucí, vědí, jak si počínat. Obsadí četnickou stanici, poštu i nádraží. Vinou neukázněného vojína však jejich vzpoura ústí do tragického konce. Film Hvězda zvaná Pelyněk, natočený podle skutečných událostí, je jednaosmdesátým dílem Martina Friče. Stal se jedním z nejúspěšnějších filmů první poloviny 60. let a dodnes neztratil nic na své působivosti. (Česká televize)
    70%
    Koncem května 1918 se do rumburských kasáren vracejí vojáci z ruského zajetí. Je mezi nimi i Franta Noha, bývalý cirkusový artista. Vojáci i oficíři si vycházejí povyrazit do vinárny U růže, kde je největší atrakcí pěkně vyvinutá zpěvačka a tanečnice Tonka. V kasárnách však panuje tradiční rakouský dril. Vojáci jsou čím dál nespokojenější. Pohár jejich trpělivosti přeteče, když se dozvědí, že mají jít znovu na frontu. Navrátilci z Ruska, ovlivnění tamější Říjnovou revolucí, vědí, jak si počínat. Obsadí četnickou stanici, poštu i nádraží. Vinou neukázněného vojína však jejich vzpoura ústí do tragického konce. Film Hvězda zvaná Pelyněk, natočený podle skutečných událostí, je jednaosmdesátým dílem Martina Friče. Stal se jedním z nejúspěšnějších filmů první poloviny 60. let a dodnes neztratil nic na své působivosti. (Česká televize)
    7
  • Spanilá jízda
    Spanilá jízda (1963)
    Film
    • VOYO
    V husitských dobách se náboženská pravda šířila i na hrotech zbraní. Když se husté chystají na výpad do Norimberka, aby tam ohájili své učení, mladý velitel jízdní výpravy, jemuž zlotřilý křižák kdysi unesl nevěstu, to chápe jako příležitost k osobní mstě. Oldřich Daněk se sice snažil nastolit osobitý výklad historických událostí, přemýtá o tom, kam vede zaslepená touha trestat zlý skutek dalším ukrutenstvím, avšak jeho verze působí příliš tezovitě a neživotně, nepovznesla se nad popisně ilustrované výjevy ze starých letopisů českých.
    69%
    V husitských dobách se náboženská pravda šířila i na hrotech zbraní. Když se husté chystají na výpad do Norimberka, aby tam ohájili své učení, mladý velitel jízdní výpravy, jemuž zlotřilý křižák kdysi unesl nevěstu, to chápe jako příležitost k osobní mstě. Oldřich Daněk se sice snažil nastolit osobitý výklad historických událostí, přemýtá o tom, kam vede zaslepená touha trestat zlý skutek dalším ukrutenstvím, avšak jeho verze působí příliš tezovitě a neživotně, nepovznesla se nad popisně ilustrované výjevy ze starých letopisů českých.
    8
  • Sedm zabitých
    Sedm zabitých (1965)
    Film
    Sedm dní ze života sotva dvacetileté zdravotní sestry, která je na pohled vyznavačkou poněkud lehkovážného životního stylu. Ve skutečnosti zůstává věrná svému chlapci, který je právě na vojně, a záletníkům ze svého okolí odolává s vtipem i jistou citovou úzkostí. Do příběhu podle námětu pozdější Kohoutovy manželky Jeleny Mašínové (* 1941) se promítá rozdílná historická zkušenost a odlišný generační pocit autorů i jejich postav - mj. i svébytnou konstrukcí řečových replik.
    Žánry:Drama
    69%
    Sedm dní ze života sotva dvacetileté zdravotní sestry, která je na pohled vyznavačkou poněkud lehkovážného životního stylu. Ve skutečnosti zůstává věrná svému chlapci, který je právě na vojně, a záletníkům ze svého okolí odolává s vtipem i jistou citovou úzkostí. Do příběhu podle námětu pozdější Kohoutovy manželky Jeleny Mašínové (* 1941) se promítá rozdílná historická zkušenost a odlišný generační pocit autorů i jejich postav - mj. i svébytnou konstrukcí řečových replik.
    Žánry:Drama
    9
  • Na pytlácké stezce
    Na pytlácké stezce (1979)
    Film
    • VOYO
    Hrdinou je opět malý Vašek, vnuk hajného Straky. Ten právě dostal dopis, že Vašek letos nepřijede, protože pojede s rodiči na dovolenou k moři. Je mu to líto, protože se na vnuka těšil. Netuší, že Vašek do Bulharska jet nechce, a proto tajně utekl z domu a vypravil se za ním, do útulné šumavské hájenky. Zatímco se Vašek seznamuje se změnami, ke kterým za ten rok došlo, Straka s kolegou Antošem se snaží odhalit pytláka, který začal v revíru řádit. Postupně podezírá lovce zmijí Pernikáře, kterému ovšem nikdo neřekně jinak než Zmiják, dva veselé trempíky i malého řidiče přezdívaného Čahoun. Když objeví čerstvě nastažené oko, rozhodne se na pytláka číhat. Vaška, který mu nese na číhanou zásoby jídla však překvapí bouře. Ukryje se v jednom krmelci, stejné místo k úkrytu si však vybral pytlák.
    67%
    Hrdinou je opět malý Vašek, vnuk hajného Straky. Ten právě dostal dopis, že Vašek letos nepřijede, protože pojede s rodiči na dovolenou k moři. Je mu to líto, protože se na vnuka těšil. Netuší, že Vašek do Bulharska jet nechce, a proto tajně utekl z domu a vypravil se za ním, do útulné šumavské hájenky. Zatímco se Vašek seznamuje se změnami, ke kterým za ten rok došlo, Straka s kolegou Antošem se snaží odhalit pytláka, který začal v revíru řádit. Postupně podezírá lovce zmijí Pernikáře, kterému ovšem nikdo neřekně jinak než Zmiják, dva veselé trempíky i malého řidiče přezdívaného Čahoun. Když objeví čerstvě nastažené oko, rozhodne se na pytláka číhat. Vaška, který mu nese na číhanou zásoby jídla však překvapí bouře. Ukryje se v jednom krmelci, stejné místo k úkrytu si však vybral pytlák.
    10
  • Pohádka o staré tramvaji
    Pohádka o staré tramvaji (1961)
    Film
    Jak už z názvu vyplývá, je to pohádka hodně moderní a zasazená do soudobých reálií. Vypráví o tom, jak ke starému tramvajáku přijede na prázdniny jeho zvídavý vnuk - a prožije mnoho netušených dobrodružství. Společně s dalšími dětmi totiž opraví stařičkou, již nepojízdnou tramvaj. Z dnešního pohledu je to vyprávění dílem naivní, dílem výchovné - už nejmladší generace má být vedena k tomu, aby byla společnosti prospěšná.
    Žánry:RodinnýPohádka
    67%
    Jak už z názvu vyplývá, je to pohádka hodně moderní a zasazená do soudobých reálií. Vypráví o tom, jak ke starému tramvajáku přijede na prázdniny jeho zvídavý vnuk - a prožije mnoho netušených dobrodružství. Společně s dalšími dětmi totiž opraví stařičkou, již nepojízdnou tramvaj. Z dnešního pohledu je to vyprávění dílem naivní, dílem výchovné - už nejmladší generace má být vedena k tomu, aby byla společnosti prospěšná.
    Žánry:RodinnýPohádka
    11
  • Hotel pro cizince
    Hotel pro cizince (1966)
    Film
    • VOYO
    • Canal+
    60. leta přinesla české kinematografii nejen vzedmutí kritického pohledu na sociální i politickou situaci, nejen zájem o mistrně postiženou všední existenci úplně obyčejných lidiček, ale také experimentující hledání nového tvaru, nových vypravěčských metod. Jeden z nejvýraznějších pokusů podnikl Antonín Máša filmem Hotel pro cizince. V stísněných prostorách kdysi nepochybně honosného penzionu se odehrává příběh mladého nadějného básníka, jenž byl nalezen zavražděný. Sledujeme tak jakousi rekonstrukci jeho osudů, jak je zachycuje dochovaný deník, spleť snově podivných událostí, k nimž se jen obtížně hledá výkladový klíč. Máša natočil jakousi svéráznou tragikomedii, v obrazové složce hojně inspirovanou secesí, ale také odkazem Franze Kafky. S odstupem času však snadno postřehneme neživotnou spekulativnost. Pojetí, které zpochybňuje hodnověrnost lidského vnímání i plnou poznatelnost dění kolem nás, prozrazuje módní vliv některých filmů francouzské nové vlny, zejména Loni v Marienbadu. Výsledkem je však pouhé epigonství.
    Žánry:DramaKomedie
    65%
    60. leta přinesla české kinematografii nejen vzedmutí kritického pohledu na sociální i politickou situaci, nejen zájem o mistrně postiženou všední existenci úplně obyčejných lidiček, ale také experimentující hledání nového tvaru, nových vypravěčských metod. Jeden z nejvýraznějších pokusů podnikl Antonín Máša filmem Hotel pro cizince. V stísněných prostorách kdysi nepochybně honosného penzionu se odehrává příběh mladého nadějného básníka, jenž byl nalezen zavražděný. Sledujeme tak jakousi rekonstrukci jeho osudů, jak je zachycuje dochovaný deník, spleť snově podivných událostí, k nimž se jen obtížně hledá výkladový klíč. Máša natočil jakousi svéráznou tragikomedii, v obrazové složce hojně inspirovanou secesí, ale také odkazem Franze Kafky. S odstupem času však snadno postřehneme neživotnou spekulativnost. Pojetí, které zpochybňuje hodnověrnost lidského vnímání i plnou poznatelnost dění kolem nás, prozrazuje módní vliv některých filmů francouzské nové vlny, zejména Loni v Marienbadu. Výsledkem je však pouhé epigonství.
    Žánry:DramaKomedie
    12
  • Zločin v šantánu
    Zločin v šantánu (1968)
    Film
    • VOYO
    • Canal+
    Zločin v šantánu * Jiří Menzel ve svém méně známém filmu oživil někdejší detektivní šarády, ale současně jim vtiskl hravou, poetickou nadsázku. Na scénáři totiž vedle Josefa Škvoreckého spolupracoval i Jiří Suchý, hudbu složil Jiří Šlitr. Trochu nesourodě jsou tu rozehrány motivy jak věčného studenta práv, tak politické pletky chránící dobrou pověst záletného ministra, ale především nástrahy zdánlivě jednoduchého kriminálního případu. Pátrání po zloději vzácného šperku a poté po pachateli vraždy se však stává jen záminkou pro rozehrání groteskních příhod a v neposlední řadě i písniček. Zdánlivá nezávaznost však prozrazuje i tragické podtexty, neboť nic není tak nevinné, jak to původně vypadalo. V herecké sestavě zaujmou zejména mistrovské miniatury Vlastimila Brodského, Jana Libíčka či Rudolfa Hrušínského.
    65%
    Zločin v šantánu * Jiří Menzel ve svém méně známém filmu oživil někdejší detektivní šarády, ale současně jim vtiskl hravou, poetickou nadsázku. Na scénáři totiž vedle Josefa Škvoreckého spolupracoval i Jiří Suchý, hudbu složil Jiří Šlitr. Trochu nesourodě jsou tu rozehrány motivy jak věčného studenta práv, tak politické pletky chránící dobrou pověst záletného ministra, ale především nástrahy zdánlivě jednoduchého kriminálního případu. Pátrání po zloději vzácného šperku a poté po pachateli vraždy se však stává jen záminkou pro rozehrání groteskních příhod a v neposlední řadě i písniček. Zdánlivá nezávaznost však prozrazuje i tragické podtexty, neboť nic není tak nevinné, jak to původně vypadalo. V herecké sestavě zaujmou zejména mistrovské miniatury Vlastimila Brodského, Jana Libíčka či Rudolfa Hrušínského.
    13
  • Pavlínka
    Pavlínka (1974)
    Film
    Albrechtice u Jablonce. Šestnáctiletá Pavlínka Linková (B. Hausnerová) žije s babičkou Barborou (M. Brožová), zdejší porodní bábou, která ji po smrti dívčiných rodičů vychovala. Půvabná dívka zažívá první milostné vzplanutí k mladému dělníkovi z textilky v nedalekém Svárově Pavlu Žákovi (M. Kleis). Ve stycích s Pavlem jí však babička všemožně brání. Jednak jako porodní bába dobře ví, co se může stát, jednak si sama dobře pamatuje svá dávná dobrodružství. Láska si ovšem nedá poroučet, zejména ne od ustarané babičky. Jsou tu však i jiné překážky. Svárovští textiláci totiž chystají stávku a demonstraci proti propouštění a snižování mezd, ředitel továrny zase chystá ráznou odpověď. Píše se totiž rok 1870 a nic netušící Pavlínka se ocitne uprostřed událostí, které vejdou do dějin… Film Karla Kachyni vznikl na motivy románu Svárov spisovatele Alfréda Technika. Odehrává se na pozadí skutečné stávky v obci Svárov (dnes součást města Velké Hamry), kterou 31. března 1870 krvavě potlačilo četnictvo a armáda. (Česká televize)
    64%
    Albrechtice u Jablonce. Šestnáctiletá Pavlínka Linková (B. Hausnerová) žije s babičkou Barborou (M. Brožová), zdejší porodní bábou, která ji po smrti dívčiných rodičů vychovala. Půvabná dívka zažívá první milostné vzplanutí k mladému dělníkovi z textilky v nedalekém Svárově Pavlu Žákovi (M. Kleis). Ve stycích s Pavlem jí však babička všemožně brání. Jednak jako porodní bába dobře ví, co se může stát, jednak si sama dobře pamatuje svá dávná dobrodružství. Láska si ovšem nedá poroučet, zejména ne od ustarané babičky. Jsou tu však i jiné překážky. Svárovští textiláci totiž chystají stávku a demonstraci proti propouštění a snižování mezd, ředitel továrny zase chystá ráznou odpověď. Píše se totiž rok 1870 a nic netušící Pavlínka se ocitne uprostřed událostí, které vejdou do dějin… Film Karla Kachyni vznikl na motivy románu Svárov spisovatele Alfréda Technika. Odehrává se na pozadí skutečné stávky v obci Svárov (dnes součást města Velké Hamry), kterou 31. března 1870 krvavě potlačilo četnictvo a armáda. (Česká televize)
    14
  • Pražské noci
    Pražské noci (1968)
    FilmRole: 1. Fabricius a Zuzana
    Hororově laděný povídkový film zpracovává tři morbidní příběhy ze staré Prahy, nechybí tu ani posedlost proslulým golemem, ani prostopášná hraběnka, která se zapletla se samotným peklem, ani hostinská, která tráví bohaté zákazníky. Propojení jednotlivých příběhů, jak už to u povídkových filmů občas bývá, sice poněkud kolísá, ale jedná se o vizuálně nápadité zpodobnění dávných dob i smysl pro tragikomickou nadsázku. Ve filmu je patrná uvolněná atmosféra kolem roku 1968. Zejména povídka Evalda Schorma "Chlebové střevíčky" je dodnes nedoceněný filmový skvost s vynikající kamerou Františka Uldrycha a excelentním výkonem Josefa Somra. Také jediný hraný pokus režiséra Jiřího Brdečky, povídka "Poslední golem", zaujme svojí magickou atmosférou rudolfínské Prahy, spolu s tajemnou hudbou Zdeňka Lišky. A do třetice stojí za pozornost výkon Mileny Dvorské v jedné z mála vyloženě komických rolí.
    62%
    Hororově laděný povídkový film zpracovává tři morbidní příběhy ze staré Prahy, nechybí tu ani posedlost proslulým golemem, ani prostopášná hraběnka, která se zapletla se samotným peklem, ani hostinská, která tráví bohaté zákazníky. Propojení jednotlivých příběhů, jak už to u povídkových filmů občas bývá, sice poněkud kolísá, ale jedná se o vizuálně nápadité zpodobnění dávných dob i smysl pro tragikomickou nadsázku. Ve filmu je patrná uvolněná atmosféra kolem roku 1968. Zejména povídka Evalda Schorma "Chlebové střevíčky" je dodnes nedoceněný filmový skvost s vynikající kamerou Františka Uldrycha a excelentním výkonem Josefa Somra. Také jediný hraný pokus režiséra Jiřího Brdečky, povídka "Poslední golem", zaujme svojí magickou atmosférou rudolfínské Prahy, spolu s tajemnou hudbou Zdeňka Lišky. A do třetice stojí za pozornost výkon Mileny Dvorské v jedné z mála vyloženě komických rolí.
    15
  • Aféry mé zeny
    Aféry mé zeny (1972)
    Film
    • VOYO
    61%
    16
  • Tajemství velikého vypravěče
    Tajemství velikého vypravěče (1971)
    Film
    59%
    17
  • Tajemství zlatého Buddhy
    Tajemství zlatého Buddhy (1973)
    Film
    • VOYO
    57%
    18
  • Sedmého dne večer
    Sedmého dne večer (1974)
    Film
    • VOYO
    56%
    19
  • Pasiáns
    Pasiáns (1977)
    Film

    Na zkoušky je třeba se učit a studentka Eva se rozhodne, že připravovat se bude na chatě svých rodičů. Jenže v násilně otevřené budově nalezne skrývajícího se mladíka, vězně, který uprchl z výkonu trestu. Modelovou situaci řeší režisér Vladimír Čech na úrovni strojených debat o odpovědnosti, o nedůvěře a strachu, jen zvolna nahrazovaných vstřícnější důvěrou. Do příběhu samozřejmě vstupuje morální ponaučení, avšak vinou vyumělkovaných, nevěrohodných dialogů, vinou sporně motivovaných skutků herci jen stěží zvládají své úlohy.

    Žánry:Drama
    56%

    Na zkoušky je třeba se učit a studentka Eva se rozhodne, že připravovat se bude na chatě svých rodičů. Jenže v násilně otevřené budově nalezne skrývajícího se mladíka, vězně, který uprchl z výkonu trestu. Modelovou situaci řeší režisér Vladimír Čech na úrovni strojených debat o odpovědnosti, o nedůvěře a strachu, jen zvolna nahrazovaných vstřícnější důvěrou. Do příběhu samozřejmě vstupuje morální ponaučení, avšak vinou vyumělkovaných, nevěrohodných dialogů, vinou sporně motivovaných skutků herci jen stěží zvládají své úlohy.

    Žánry:Drama
    20
  • Na konci světa
    Na konci světa (1975)
    Film
    55%
    21
  • Pevnost na Rýně
    Pevnost na Rýně (1962)
    Film

    V německém zajateckém táboře se za druhé světové války odehrává příběh západních generálů, ubytovaných v relativním pohodlí, zatímco obyčejní vojáci živoří v mrazu a nepohodě. Vysocí důstohníci dbají jen své pochybné cti, na osudech podřízených jim nezáleží - však také i hladovku, kterou vyhlásí na protest proti chystané popravě nevinných zajatců, drží čistě formálně a jen s vidinou budoucích zásluh. A imperiální povýšenost je jednou sblíží i s jejich nynějšími vězniteli - takové je poselství této agitační válečné historky, která měla ukazovat prohnilost anglo-americké generality.

    Režie:Ivo Toman
    55%

    V německém zajateckém táboře se za druhé světové války odehrává příběh západních generálů, ubytovaných v relativním pohodlí, zatímco obyčejní vojáci živoří v mrazu a nepohodě. Vysocí důstohníci dbají jen své pochybné cti, na osudech podřízených jim nezáleží - však také i hladovku, kterou vyhlásí na protest proti chystané popravě nevinných zajatců, drží čistě formálně a jen s vidinou budoucích zásluh. A imperiální povýšenost je jednou sblíží i s jejich nynějšími vězniteli - takové je poselství této agitační válečné historky, která měla ukazovat prohnilost anglo-americké generality.

    Režie:Ivo Toman
    22
  • Kam nikdo nesmí
    Kam nikdo nesmí (1979)
    Film
    • VOYO
    • Canal+
    53%
    23
  • Anička jde do školy
    Anička jde do školy (1962)
    Film
    53%
    24
  • Svatá hříšnice
    Svatá hříšnice (1970)
    Film
    53%
    25
  • Borisek - malý seržant
    Borisek - malý seržant (1975)
    Film

    I v československé kinematografii vznikla řada naivně patetických příběhů o malých dětech ocitnuvších se ve válečné vřavě. V nyní uváděném filmu, natočeném ve spolupráci s běloruskými filmaři, je hrdinou desetiletý sirotek, jehož se ujme otcovsky ujme celá ruská jednotka. Chlapec tam odhodlaně slouží jako zdravotník. Když společně s vojáky dojde do Čech, setká se s matkou vojáka, jehož skonu viděl, ale dlouho nenachází odvahu říci jí krutou pravdu.

    Režie:Lev Golub
    50%

    I v československé kinematografii vznikla řada naivně patetických příběhů o malých dětech ocitnuvších se ve válečné vřavě. V nyní uváděném filmu, natočeném ve spolupráci s běloruskými filmaři, je hrdinou desetiletý sirotek, jehož se ujme otcovsky ujme celá ruská jednotka. Chlapec tam odhodlaně slouží jako zdravotník. Když společně s vojáky dojde do Čech, setká se s matkou vojáka, jehož skonu viděl, ale dlouho nenachází odvahu říci jí krutou pravdu.

    Režie:Lev Golub
    26
  • Silnější než strach
    Silnější než strach (1978)
    FilmRole: Štafeta ???
    49%
    27
  • Šestapadesát neomluvených hodin
    Šestapadesát neomluvených hodin (1977)
    Film
    Dva mladí nezkušení studenti, nespokojení s nároky učitelů i mentorováním rodičů se pokusí ilegálně přejít do zahraničí - ale protože směřovali do spřáteleného Polska, nic se jim nestane. Retroladěný příběh se odehrává na počátku 60. let a přibližuje rozmach kavárenských kapel. Oba proragonisté právě jednu takovou, která hraje jazz, obdivují, zameškávají školu a chtějí radikálně změnit svůj dosavadní život., který jim připadá šedivý. Bohužel jak studenti, tak jejich myšlenkový obzor jsou vypodobněni dosti neuměle.
    Žánry:Drama
    Režie:Ivo Novák
    47%
    Dva mladí nezkušení studenti, nespokojení s nároky učitelů i mentorováním rodičů se pokusí ilegálně přejít do zahraničí - ale protože směřovali do spřáteleného Polska, nic se jim nestane. Retroladěný příběh se odehrává na počátku 60. let a přibližuje rozmach kavárenských kapel. Oba proragonisté právě jednu takovou, která hraje jazz, obdivují, zameškávají školu a chtějí radikálně změnit svůj dosavadní život., který jim připadá šedivý. Bohužel jak studenti, tak jejich myšlenkový obzor jsou vypodobněni dosti neuměle.
    Žánry:Drama
    Režie:Ivo Novák
    28
  • Klíč
    Klíč (1971)
    Film
    Heydrichiáda, temné období českých dějin. Krátce po atentátu na říšského pretektora Heydricha byly okupované Čechy vystaveny brutálnímu teroru. Během jednoho zátahu gestapo zajme těžce raněného muže, který je vedoucím činitelem českého odboje. Jediná věc, kterou se gestapákům u něj podaří nalézt je pouhý klíč. Klíč, který jak šéf gestapa tuší může být klíčem k rozbití odboje. Klíč, ke kterému je nutné najít pasující zámek. Klíč, jehož tajemství se gestapáci ze zraněného muže pokouší dostat všemi prostředky. (oficiální text distributora)
    43%
    Heydrichiáda, temné období českých dějin. Krátce po atentátu na říšského pretektora Heydricha byly okupované Čechy vystaveny brutálnímu teroru. Během jednoho zátahu gestapo zajme těžce raněného muže, který je vedoucím činitelem českého odboje. Jediná věc, kterou se gestapákům u něj podaří nalézt je pouhý klíč. Klíč, který jak šéf gestapa tuší může být klíčem k rozbití odboje. Klíč, ke kterému je nutné najít pasující zámek. Klíč, jehož tajemství se gestapáci ze zraněného muže pokouší dostat všemi prostředky. (oficiální text distributora)
    29
  • Vysoká modrá zeď
    Vysoká modrá zeď (1973)
    Film
    42%
    30
  • Dvacátý devátý
    Dvacátý devátý (1974)
    Film

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    29%

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    31
  • 32