Psychologické drama režiséra Karla Kachyni a scenáristy Jana Procházky radikálně změnilo zobrazování nedávné československé historie. Nešlo o pouhé překlopení dosavadní optiky (zlý Němec, hodný partyzán), ale o celkovou relativizaci, budovanou díky soustředění na jednotlivce a na jeho individuální prožívání „velkých“ dějinných událostí. Komorní charakter příběhu podtrhuje sevřený vizuální koncept. Celý film se odehrává v hlubinách lesa. Dva prchající rakouští dezertéři donutí mladou venkovanku Kristu, aby je svým povozem dopravila přes Znojmo za hranice. Žena svolí s vidinou pomsty: Němci jí den předtím pro výstrahu oběsili manžela a těžce raněný voják a jeho naivní druh mají zemřít její rukou. Situace se však rozvíjí jinak, než žena naplánovala. Pro pětadvacetiletou Ivu Janžurovou byla postava mladé vdovy jednou z prvních velkých hereckých příležitostí. Za svůj výkon v Kočáru do Vídně, Svatbě jako řemen a Pensionu pro svobodné pány obdržela v roce 1968 cenu Trilobit. Kromě soustředěného herectví se na napjaté atmosféře filmu podílí kamera Josefa Illíka, proměňující opuštěný les v tísnivý prostor, z něhož není návratu. Nadčasový příběh o nemožnosti najít společnou řeč a dosáhnout spravedlnosti, se stejně jako jiné filmy Kachyni a Procházky po srpnu 1968 nemohl objevit v kinech. (NFA)
Jeden z těch náročnější a celkově těžších filmů české produkce. Tři herci, jeden kočár a les. Překvapivě drsný konec ukazující, že válka dělá z lidí zvířata.
Herecký koncerte dvou herců, který se celý odehrává v na lesní cestě a kočáře. Dilema zabít/nezabít. Zmatek konce války a pomsta Čechů na Němcích. Velmi hutná atmosféra a syrové pojetí. 78 minut uběhne jako voda a je to taková nenáročná, přitom kvalitní podívaná.
Tenhle film pro mě bude mít ode dneška velmi speciální význam. To sem ale nepatří. Je to dobře natočený, sugestivní film, který je trochu moc okatě symbolický, ale to mu zas tolik neubírá. Kachyňa uměl.