Bohuslav Ličman: Nejlepší filmy
a seriály

6.0

Bohuslav Ličman: Filmy a seriály

  • Je třeba zabít Sekala
    Je třeba zabít Sekala (1998)
    FilmRole: Sehnálek
    • Max
    • VOYO
    • iVysílání
    • +2
    Drama z léta roku 1943, tedy z období, kdy okupované Československo figurovalo na mapách coby Protektorát Čechy a Morava. Odehrává se v moravské vesnici Lakotice, kde není jediný Němec, kam válečné události jako by ani nedoléhaly.... Sedlák Jura Baran, stíhaný gestapem, uprchl z rodných hor chudobného Valašska, aby se ukryl uprostřed žírné roviny Hané v Lakoticích. Jako cizinec nemá důvěru domácích. Lakotice jsou vesnička o pár staveních, kolem je mezi zlatými lány zrajícího obilí rozeseto dvanáct bohatých statků, jejichž majitelé žijí ve strachu ze Sekala. Je to nemanželský syn z jednoho statku. Má za sebou krušné dětství parchanta, kterým všichni pohrdají, nic mu nepatří, slušné děvče si ho ani nevšimne. Sekal je zatrpklý a krutý, nenávidí všechno a všechny. S Protektorátem přišel jeho čas. Udal už dva majitele statků ze zločinů proti Říši. Dostal za to jejich majetek, oni šli do koncentráku a na smrt. Z parchanta je největší sedlák a dává najevo, že dva statky mu nestačí...
    Žánry:DramaRetro
    79%
    Drama z léta roku 1943, tedy z období, kdy okupované Československo figurovalo na mapách coby Protektorát Čechy a Morava. Odehrává se v moravské vesnici Lakotice, kde není jediný Němec, kam válečné události jako by ani nedoléhaly.... Sedlák Jura Baran, stíhaný gestapem, uprchl z rodných hor chudobného Valašska, aby se ukryl uprostřed žírné roviny Hané v Lakoticích. Jako cizinec nemá důvěru domácích. Lakotice jsou vesnička o pár staveních, kolem je mezi zlatými lány zrajícího obilí rozeseto dvanáct bohatých statků, jejichž majitelé žijí ve strachu ze Sekala. Je to nemanželský syn z jednoho statku. Má za sebou krušné dětství parchanta, kterým všichni pohrdají, nic mu nepatří, slušné děvče si ho ani nevšimne. Sekal je zatrpklý a krutý, nenávidí všechno a všechny. S Protektorátem přišel jeho čas. Udal už dva majitele statků ze zločinů proti Říši. Dostal za to jejich majetek, oni šli do koncentráku a na smrt. Z parchanta je největší sedlák a dává najevo, že dva statky mu nestačí...
    Žánry:DramaRetro
    1
  • Po stopách krve
    Po stopách krve (1969)
    Film
    • VOYO
    Autorský film Petra Schulhoffa navazuje postavou majora Kalaše na film Vrah skrývá tvář. V naší kinematografii tyto snímky představují zásadní počin v detektivním a kriminálním žánru a to nejen let šedesátých. Všechny detektivky se opírají o skutečné případy a vyznačují se skvěle vybudovanou tíživou atmosférou, umně vykonstruovanou zápletkou i výbornými hereckými výkony, kterým vévodí Rudolf Hrušínský v postavě majora Kalaše. Po stopách krve vypráví o nesnadném pátrání kriminalistů po sexuálně úchylném vrahovi dětí. Film splňuje všechny požadavky detektivního žánru: napínavost, pátrání po vrahovi probíhá po řadě linií a vede k několika podezřelým, zatímco vlastní pachatel zůstává až do samotného závěru skryt a v jeho odhalení nechybí potřebný moment překvapení. Pro většinu postav si Petr Schulhoff cílevědomě vybral méně známé herce, jejichž velmi dobré typy dodaly jeho filmu rys autentičnosti. (Česká televize)
    Žánry:Krimi
    78%
    Autorský film Petra Schulhoffa navazuje postavou majora Kalaše na film Vrah skrývá tvář. V naší kinematografii tyto snímky představují zásadní počin v detektivním a kriminálním žánru a to nejen let šedesátých. Všechny detektivky se opírají o skutečné případy a vyznačují se skvěle vybudovanou tíživou atmosférou, umně vykonstruovanou zápletkou i výbornými hereckými výkony, kterým vévodí Rudolf Hrušínský v postavě majora Kalaše. Po stopách krve vypráví o nesnadném pátrání kriminalistů po sexuálně úchylném vrahovi dětí. Film splňuje všechny požadavky detektivního žánru: napínavost, pátrání po vrahovi probíhá po řadě linií a vede k několika podezřelým, zatímco vlastní pachatel zůstává až do samotného závěru skryt a v jeho odhalení nechybí potřebný moment překvapení. Pro většinu postav si Petr Schulhoff cílevědomě vybral méně známé herce, jejichž velmi dobré typy dodaly jeho filmu rys autentičnosti. (Česká televize)
    Žánry:Krimi
    2
  • Pozor, vizita!
    Pozor, vizita! (1981)
    FilmRole: vrátný
    • VOYO
    • O2 TV
    Český psychologický film se odehrává v roce 1960 na infekčním oddělení jedné nemocnice, kde je jako bacilonosič břišního tyfu izolován starý Prepsl, tulák bez rodiny, světoběžník s osobitou etikou a pojetím svobody. Právě on je středem veškerého dění, dominantní postavou příběhu. Zpočátku odmítá přizpůsobit se situaci a žít v izolaci od světa za nemocniční zdí, několikrát se pokusí o útěk, ale časem začne navazovat přátelské vztahy nejen s personálem nemocnice, zejména dezinfektorem Kafkou a uklízečkou Katkou, ale také se stejně postiženými pacienty, svým spolubydlícím dědou Bartůňkem a mladičkou Mankou, vychovanou v dětském domově. Začíná se smiřovat s osudem a nalézá nový smysl života.
    Žánry:DramaKomedie
    77%
    Český psychologický film se odehrává v roce 1960 na infekčním oddělení jedné nemocnice, kde je jako bacilonosič břišního tyfu izolován starý Prepsl, tulák bez rodiny, světoběžník s osobitou etikou a pojetím svobody. Právě on je středem veškerého dění, dominantní postavou příběhu. Zpočátku odmítá přizpůsobit se situaci a žít v izolaci od světa za nemocniční zdí, několikrát se pokusí o útěk, ale časem začne navazovat přátelské vztahy nejen s personálem nemocnice, zejména dezinfektorem Kafkou a uklízečkou Katkou, ale také se stejně postiženými pacienty, svým spolubydlícím dědou Bartůňkem a mladičkou Mankou, vychovanou v dětském domově. Začíná se smiřovat s osudem a nalézá nový smysl života.
    Žánry:DramaKomedie
    3
  • Sestřičky
    Sestřičky (1983)
    FilmRole: Viskup
    • VOYO
    • O2 TV
    Hlavní postavou je mladá začínající zdravotní sestřička Marie Sahulová, která je po maléru v nemocnici - do internátu si přivedla tajně chlapce - přeložena do venkovského zdravotního střediska, kde společně se starým lékařem a svéráznou zdravotní sestrou musí v drsném prostředí zanedbaných vesnic padesátých let objíždět pětadvacet vesnic a řadu samot. Průvodkyní, která ji osobitým způsobem zasvěcuje do praxe i úskalí soukromého života, se stává zdravotní sestra, moudrá a zkušená žena, které nikdo neřekne jinak než babi. V mozaice každodenních starostí a více či méně vážných lékařských zákroků Marie dozrává a nachází smysl své práce a života.
    Žánry:DramaKomedie
    73%
    Hlavní postavou je mladá začínající zdravotní sestřička Marie Sahulová, která je po maléru v nemocnici - do internátu si přivedla tajně chlapce - přeložena do venkovského zdravotního střediska, kde společně se starým lékařem a svéráznou zdravotní sestrou musí v drsném prostředí zanedbaných vesnic padesátých let objíždět pětadvacet vesnic a řadu samot. Průvodkyní, která ji osobitým způsobem zasvěcuje do praxe i úskalí soukromého života, se stává zdravotní sestra, moudrá a zkušená žena, které nikdo neřekne jinak než babi. V mozaice každodenních starostí a více či méně vážných lékařských zákroků Marie dozrává a nachází smysl své práce a života.
    Žánry:DramaKomedie
    4
  • Vojtěch, řečený sirotek
    Vojtěch, řečený sirotek (1989)
    FilmRole: hospodský
    Neambiciózní" balada (ve smyslu důrazu na dějovost, na kritické hodnocení světa a jeho konfliktů), zaměřující se na základní hodnoty a pravdy lidské existence. Vypráví příběh Vojtěcha, člověka až živočišně přímého, neschopného se přizpůsobit vztahům a zvyklostem venkovského společenství. Vojta bojuje v prvním poválečném roce (1946) s celým světem o svou svobodu a nezávislost, o svou lásku... (oficiální text distributora)
    Žánry:Drama
    72%
    Neambiciózní" balada (ve smyslu důrazu na dějovost, na kritické hodnocení světa a jeho konfliktů), zaměřující se na základní hodnoty a pravdy lidské existence. Vypráví příběh Vojtěcha, člověka až živočišně přímého, neschopného se přizpůsobit vztahům a zvyklostem venkovského společenství. Vojta bojuje v prvním poválečném roce (1946) s celým světem o svou svobodu a nezávislost, o svou lásku... (oficiální text distributora)
    Žánry:Drama
    5
  • Drsná Planina
    Drsná Planina (1979)
    Film
    Začínající režisér Jaroslav Soukup se pokusil manévrovat v úzce vytyčených politických mantinelech. Na jedné straně se podřizuje režimním skazkám o nutné obraně státních hranic před pronikáním nepřátel, současně se však s téměř dokumentární hodnověrností snaží postihnout tvrdé podmínky, v nichž pohraničníci museli v těsně poválečném období žít... Záběry drsné přírody, ustavičně prověřující lidskou výdrž, vytvářejí vcelku důvěryhodné zakotvení celého příběhu. (oficiální text distributora)
    70%
    Začínající režisér Jaroslav Soukup se pokusil manévrovat v úzce vytyčených politických mantinelech. Na jedné straně se podřizuje režimním skazkám o nutné obraně státních hranic před pronikáním nepřátel, současně se však s téměř dokumentární hodnověrností snaží postihnout tvrdé podmínky, v nichž pohraničníci museli v těsně poválečném období žít... Záběry drsné přírody, ustavičně prověřující lidskou výdrž, vytvářejí vcelku důvěryhodné zakotvení celého příběhu. (oficiální text distributora)
    6
  • Záchvěv strachu
    Záchvěv strachu (1983)
    FilmRole: tajný

    Režisér Jaroslav Soukup - ještě dříve, než začal natáčet nablýskané hity pochybný kvalit - se ve svých počátcích věnoval ambiciózním projektům, a to jak námětově, tak i vypravěčsky. Záchvěv strachu se odehrává v temném období po potlačení revolučního vzedmutí v roce 1848. Vypráví o jednom z čerstvě propuštěných vůdců někdejšího povstání, od něhož se bývalí přátelé distancují, a on sám se ocitá v centru pozornosti tajné policie. Jeho jméno má být totiž zdiskreditováno zfalšovanými důkazy o údajném udavačství. Pozoruhodné je vizuální zpodobnění Prahy na začátku druhé půle 19. století, vlhkých dlažeb a zatuchlých špeluněk. Soukup zdařile vylíčil bezmoc člověka, jež se ocitnul v situaci vyobcovaného nešťastníka, sugestivně postihl dobu, po jejíž nehybné hladině se nanejvýš mohl zvířit záchvěv strachu.

    Žánry:DramaHistorický
    70%

    Režisér Jaroslav Soukup - ještě dříve, než začal natáčet nablýskané hity pochybný kvalit - se ve svých počátcích věnoval ambiciózním projektům, a to jak námětově, tak i vypravěčsky. Záchvěv strachu se odehrává v temném období po potlačení revolučního vzedmutí v roce 1848. Vypráví o jednom z čerstvě propuštěných vůdců někdejšího povstání, od něhož se bývalí přátelé distancují, a on sám se ocitá v centru pozornosti tajné policie. Jeho jméno má být totiž zdiskreditováno zfalšovanými důkazy o údajném udavačství. Pozoruhodné je vizuální zpodobnění Prahy na začátku druhé půle 19. století, vlhkých dlažeb a zatuchlých špeluněk. Soukup zdařile vylíčil bezmoc člověka, jež se ocitnul v situaci vyobcovaného nešťastníka, sugestivně postihl dobu, po jejíž nehybné hladině se nanejvýš mohl zvířit záchvěv strachu.

    Žánry:DramaHistorický
    7
  • Počkám, až zabiješ
    Počkám, až zabiješ (1973)
    Film
    68%
    8
  • Romaneto
    Romaneto (1980)
    FilmRole: Kerbr
    66%
    9
  • Oběti a vrazi
    Oběti a vrazi (2000)
    Film
    65%
    10
  • Postel
    Postel (1998)
    FilmRole: strýc Karel
    Říká se velmi nepřesně: Žijeme na tomto světě a jsme jenom lidé ... To ale není pravda. Žijeme totiž minimálně ve dvou světech: ve světě mužů a ve světě žen: a nejsme jenom lidé, ale jsme jenom muži a jsme jenom ženy. I když ... Existují dnes ještě vůbec muži? S Lubošem Urnou - čtyřicetiletým hlavním hrdinou filmu - se seznamujeme v okamžiku, kdy umírá a tedy tento svět opouští. Bezprostřední důvod jeho smrti je banální a tragikomický současně, stejně jako situace, ve které se tak stane. Dokonce by se mohlo říci, že Lubošův konec je podobný většině událostí v jeho životě. Od útlého mládí až po dospělý věk. Kdo je vlastně Luboš Urna? S jistou mírou nadsázky je možno říci, že jde o určitý charakteristický typ příslušníka mužského pokolení konce dvacátého století. V jistém slova smyslu je možno Luboše označit za předobraz či určitý prototyp velice pravděpodobného mužského živočišného druhu ve třetím tisíciletí. Luboš je, stručně řečeno, reprezentant ne vlastní vinou degenerujícího biologického druhu - mužů, které zcela ovlivnil, pohltil a si podmanil plíživě agresivní svět žen. Luboš se přitom nikterak nevymyká z průměru. Je učitelem, má rodinu, dvě děti, ale také značně vyvinutou citlivost a obrazotvornost, či přímo fantazii. Dalším charakteristickým rysem jeho života je skutečnost, že žije převážně ve světě žen.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Oskar Reif
    63%
    Říká se velmi nepřesně: Žijeme na tomto světě a jsme jenom lidé ... To ale není pravda. Žijeme totiž minimálně ve dvou světech: ve světě mužů a ve světě žen: a nejsme jenom lidé, ale jsme jenom muži a jsme jenom ženy. I když ... Existují dnes ještě vůbec muži? S Lubošem Urnou - čtyřicetiletým hlavním hrdinou filmu - se seznamujeme v okamžiku, kdy umírá a tedy tento svět opouští. Bezprostřední důvod jeho smrti je banální a tragikomický současně, stejně jako situace, ve které se tak stane. Dokonce by se mohlo říci, že Lubošův konec je podobný většině událostí v jeho životě. Od útlého mládí až po dospělý věk. Kdo je vlastně Luboš Urna? S jistou mírou nadsázky je možno říci, že jde o určitý charakteristický typ příslušníka mužského pokolení konce dvacátého století. V jistém slova smyslu je možno Luboše označit za předobraz či určitý prototyp velice pravděpodobného mužského živočišného druhu ve třetím tisíciletí. Luboš je, stručně řečeno, reprezentant ne vlastní vinou degenerujícího biologického druhu - mužů, které zcela ovlivnil, pohltil a si podmanil plíživě agresivní svět žen. Luboš se přitom nikterak nevymyká z průměru. Je učitelem, má rodinu, dvě děti, ale také značně vyvinutou citlivost a obrazotvornost, či přímo fantazii. Dalším charakteristickým rysem jeho života je skutečnost, že žije převážně ve světě žen.
    Žánry:DramaKomedie
    Režie:Oskar Reif
    11
  • Mág.
    Mág. (1987)
    Film
    • VOYO
    63%
    12
  • Zatykač na královnu
    Zatykač na královnu (1973)
    FilmRole: otec Miládky
    • VOYO
    Vyrábět potajmu alkohol se nevyplácí. Když tajemnému šéfu výhodných obchodů s nelegálním alkoholem hrozí prozrazení, nezastaví se před ničím - je ochoten třeba i za cenu vraždy zabránit svému odhalení. Autoři však rozehrávají rádoby i psychologický motiv sličné laborantky, která je do podloudné výroby rovněž zapletena. Detektivka je to hodně toporná a nezajímavá, poskytující však názornou představu o tom, jak na začátku 70. let vyhlížela zábavná, oddechová tvorba.
    Žánry:DramaKrimi
    62%
    Vyrábět potajmu alkohol se nevyplácí. Když tajemnému šéfu výhodných obchodů s nelegálním alkoholem hrozí prozrazení, nezastaví se před ničím - je ochoten třeba i za cenu vraždy zabránit svému odhalení. Autoři však rozehrávají rádoby i psychologický motiv sličné laborantky, která je do podloudné výroby rovněž zapletena. Detektivka je to hodně toporná a nezajímavá, poskytující však názornou představu o tom, jak na začátku 70. let vyhlížela zábavná, oddechová tvorba.
    Žánry:DramaKrimi
    13
  • Noc klavíristy
    Noc klavíristy (1976)
    Film
    • VOYO
    Vedoucí projektant bytového družstva touží po penězích. Chce je získat za každou cenu. Bezděčným protihráčem se mu stává barový pianista, který se náhodou stane svědkem vraždy mladého muže. Pustí se do pátrání na vlastní pěst. Starosvětská a poněkud komická figurka se dojemně plete policistům do práce, aby se nakonec zjistilo, že právě on má zásluhu na chycení pachatele… (TV program)
    Žánry:DramaKrimi
    62%
    Vedoucí projektant bytového družstva touží po penězích. Chce je získat za každou cenu. Bezděčným protihráčem se mu stává barový pianista, který se náhodou stane svědkem vraždy mladého muže. Pustí se do pátrání na vlastní pěst. Starosvětská a poněkud komická figurka se dojemně plete policistům do práce, aby se nakonec zjistilo, že právě on má zásluhu na chycení pachatele… (TV program)
    Žánry:DramaKrimi
    14
  • Zbraně pro Prahu
    Zbraně pro Prahu (1974)
    FilmRole: Havelka
    • VOYO
    62%
    15
  • Svítalo celou noc
    Svítalo celou noc (1980)
    Film
    • Canal+
    K politickým výročím vznikaly povinně oslavné filmy - a mezi slavená výročí patřilo též řádně upravený odkaz Pražského povstání na počátku května 1945. Vypráví příběh českého lékaře a zdravotní sestry, které jako rukojmí zajala německá jednotka, obsadivší budovu gymnasia. Protagonisté tak museli řešit nesnadné mravní problémy, navíc umocněné ustavičným ohrožením. Tvůrci propojili v zásadě komorní drama, soustředně do omezeného prostoru a mezi několik jednajících postav, s rozmáchlými výjevy pouličních bojů, do nichž nezbytně zasáhnou i spásné ruské jednotky. Dlužno ovšem přiznat, že zamýšlená mravní i psychologická dilemata vyznívají hodně toporně a nepřesvědčivě jak vinou toporného režijního ztvárnění, tak bezvýrazných hereckých výkonů.
    61%
    K politickým výročím vznikaly povinně oslavné filmy - a mezi slavená výročí patřilo též řádně upravený odkaz Pražského povstání na počátku května 1945. Vypráví příběh českého lékaře a zdravotní sestry, které jako rukojmí zajala německá jednotka, obsadivší budovu gymnasia. Protagonisté tak museli řešit nesnadné mravní problémy, navíc umocněné ustavičným ohrožením. Tvůrci propojili v zásadě komorní drama, soustředně do omezeného prostoru a mezi několik jednajících postav, s rozmáchlými výjevy pouličních bojů, do nichž nezbytně zasáhnou i spásné ruské jednotky. Dlužno ovšem přiznat, že zamýšlená mravní i psychologická dilemata vyznívají hodně toporně a nepřesvědčivě jak vinou toporného režijního ztvárnění, tak bezvýrazných hereckých výkonů.
    16
  • Silnější než já
    Silnější než já (1990)
    Film
    59%
    17
  • ...nebo být zabit
    ...nebo být zabit (1985)
    FilmRole: židovský kuchař
    Útěk z koncentračního tábora je vždy nebezpečný. Pokud však dvojice uprchlíků chce přežít, musí sama zabíjet, a to pokud možno tiše, aby na sebe neupozornila. Starší z mužů zaškoluje mladšího druha do obtížného umění jak přežít. Film ukazuje, jak ve výjimečných podmínkách upadají obvyklé lidské hodnoty, jak do pozadí ustupují soucit i svědomí, jak zabíjení se stává sebezáchovnou normou jednání. Do scén útěku se prolínají retrospektivní vsuvky, v nichž se oběma protagonistům odvíjejí vzpomínky na nedávnou minulost. Režisér Martin Hollý zvolil výrazně expresivní polohu, která však místy hraničí s násilnou křečovitostí.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    59%
    Útěk z koncentračního tábora je vždy nebezpečný. Pokud však dvojice uprchlíků chce přežít, musí sama zabíjet, a to pokud možno tiše, aby na sebe neupozornila. Starší z mužů zaškoluje mladšího druha do obtížného umění jak přežít. Film ukazuje, jak ve výjimečných podmínkách upadají obvyklé lidské hodnoty, jak do pozadí ustupují soucit i svědomí, jak zabíjení se stává sebezáchovnou normou jednání. Do scén útěku se prolínají retrospektivní vsuvky, v nichž se oběma protagonistům odvíjejí vzpomínky na nedávnou minulost. Režisér Martin Hollý zvolil výrazně expresivní polohu, která však místy hraničí s násilnou křečovitostí.
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    18
  • Útěky domů
    Útěky domů (1980)
    Film
    • VOYO
    Módní návrhářce Marii se blíží čtyřicítka, je sice úspěšná ve své práci, ale nemá čas na nic jiného. Její mladší manžel Michal se více stará o jejich 12-ti letého syna Honzu. Během jedné noční hádky mezi rodiči se Honza dovídá, že byl jako kojenec adoptován. Rodiče neví, že jejich rozhovor uslyšel. Od této chvíle si přestává rozumět i s otcem a rozhodne se najít si své pravé rodiče, najít svůj domov, o kterém si myslí, že ho nemá. Když má Honza po úspěšném pátrání možnost zjistit svou pravou totožnost, najednou zaváhá a pochopí, že pravými rodiči nejsou ti, kteří jej přivedli na svět, ale Marie s Michalem, kteří jej vychovali.
    58%
    Módní návrhářce Marii se blíží čtyřicítka, je sice úspěšná ve své práci, ale nemá čas na nic jiného. Její mladší manžel Michal se více stará o jejich 12-ti letého syna Honzu. Během jedné noční hádky mezi rodiči se Honza dovídá, že byl jako kojenec adoptován. Rodiče neví, že jejich rozhovor uslyšel. Od této chvíle si přestává rozumět i s otcem a rozhodne se najít si své pravé rodiče, najít svůj domov, o kterém si myslí, že ho nemá. Když má Honza po úspěšném pátrání možnost zjistit svou pravou totožnost, najednou zaváhá a pochopí, že pravými rodiči nejsou ti, kteří jej přivedli na svět, ale Marie s Michalem, kteří jej vychovali.
    19
  • Putování Jana Amose
    Putování Jana Amose (1983)
    FilmRole: žoldnéř

    Výpravný, dvojdílný přepis zachycuje strastiplné osudy českého velikána Jana Amose Komenského, po bělohorské katastrofě donuceného opustit vlast. Líčí jeho setkání s různými evropskými osobnostmi 17. století - se švédskou královnou, s umělci i vědci. Zdůrazňuje hrdinovu ušlechtilost, ale také vnitřní odolnost, která mu dovoluje překonat řadu soukromých i pracovních tragédií. Součástí příběhu se stává zhmotněné podobenství Labyrint světa a ráj srdce. Pojetí Komenského je však sošně neživotné a zejména je z něho \"vyzmizíkována\" náboženská rovina. Zjednodušující životopis se proto neubránil školometské suchopárnosti.

    58%

    Výpravný, dvojdílný přepis zachycuje strastiplné osudy českého velikána Jana Amose Komenského, po bělohorské katastrofě donuceného opustit vlast. Líčí jeho setkání s různými evropskými osobnostmi 17. století - se švédskou královnou, s umělci i vědci. Zdůrazňuje hrdinovu ušlechtilost, ale také vnitřní odolnost, která mu dovoluje překonat řadu soukromých i pracovních tragédií. Součástí příběhu se stává zhmotněné podobenství Labyrint světa a ráj srdce. Pojetí Komenského je však sošně neživotné a zejména je z něho \"vyzmizíkována\" náboženská rovina. Zjednodušující životopis se proto neubránil školometské suchopárnosti.

    20
  • Poklad hraběte Chamaré
    Poklad hraběte Chamaré (1984)
    FilmRole: veterán
    • VOYO
    • Canal+
    Režisér Zdeněk Troška si podle svého upravil novelu Aloise Jiráska, příběhu vtiskl dynamiku, prudké průlety kamerou či barokně expresivní obrazy mají evokovat druhou půli 18. století, kdy dosavadní ztuhlé poměry naruší liberalizace šířená vídeňskou vládou, schyluje se k vydání tolerančního patentu. Dosud se však protestantské knihy tajně pašují. Režisér se soustředí hlavně na bizaního zámeckého pána, jenž věří pověstem o tajemném pokladu, který chce za každou cenu nalézt.
    Žánry:DramaHistorický
    57%
    Režisér Zdeněk Troška si podle svého upravil novelu Aloise Jiráska, příběhu vtiskl dynamiku, prudké průlety kamerou či barokně expresivní obrazy mají evokovat druhou půli 18. století, kdy dosavadní ztuhlé poměry naruší liberalizace šířená vídeňskou vládou, schyluje se k vydání tolerančního patentu. Dosud se však protestantské knihy tajně pašují. Režisér se soustředí hlavně na bizaního zámeckého pána, jenž věří pověstem o tajemném pokladu, který chce za každou cenu nalézt.
    Žánry:DramaHistorický
    21
  • Zuřivý reportér
    Zuřivý reportér (1987)
    Film
    57%
    22
  • Malý partyzán
    Malý partyzán (1950)
    Film
    56%
    23
  • 24
  • Zlatý pavouk
    Zlatý pavouk (1956)
    FilmRole: příslušník SS
    Od poloviny 50. let začaly vznikat zprvu ještě nesmělé pokusy o běžný kriminální film, který by se nehemžil nepřátelskými agenty. V tomto případě, ještě hodně toporném a proklamativním, se však tvůrci dostali jen do půli cesty: někdejší příslušník hrabivých revolučních gard, profesí zubař, se na samém konci války zmocní zlatého pokladu, který pocházel od vězňů z německých koncentračních táborů. Avšak zlato vykoupené krví nevinných obětí ani novému majiteli, jenž zpychne a vede zhýralý život, nepřinese štěstí, po letech jej čeká krušné odhalení. Za zmínku stojí, že svou první \"dospělou\" roli zde ještě nepříliš poutavě vytvořila Jana Brejchová.
    Žánry:Krimi
    55%
    Od poloviny 50. let začaly vznikat zprvu ještě nesmělé pokusy o běžný kriminální film, který by se nehemžil nepřátelskými agenty. V tomto případě, ještě hodně toporném a proklamativním, se však tvůrci dostali jen do půli cesty: někdejší příslušník hrabivých revolučních gard, profesí zubař, se na samém konci války zmocní zlatého pokladu, který pocházel od vězňů z německých koncentračních táborů. Avšak zlato vykoupené krví nevinných obětí ani novému majiteli, jenž zpychne a vede zhýralý život, nepřinese štěstí, po letech jej čeká krušné odhalení. Za zmínku stojí, že svou první \"dospělou\" roli zde ještě nepříliš poutavě vytvořila Jana Brejchová.
    Žánry:Krimi
    25
  • Pomerančový kluk
    Pomerančový kluk (1975)
    Film
    54%
    26
  • Útěk do větru
    Útěk do větru (1965)
    FilmRole: Jirkův otec
    Původní profesí byl režisér Václav Táborský dokumentarista, takže i do jeho hraného pokusu, vcelku neprávem pozapomenutého, pronikly dokumentární prvky v zachycení prostředí i pojetí zápletek. Vypráví o trojici dospívajících chlapců, vyrůstající v ne zcela příkladných rodinách, kteří se rozhodnou z obavy opřed trestem za záškoláctví opustit rodiče a postavit se na vlastní nohy. I když jejich výlet na vesnici, kde hledali nové uplatnění, netrval dlouho (a v tom lze spatřovat určitou mravoličnost), dokázali, že se umí o sobě postarat. Věrohodné je jak postižení vesnického prostředí, tak zejména herecké ztvárnění, opírající se o neznámé tváře.
    Žánry:DramaRodinný
    54%
    Původní profesí byl režisér Václav Táborský dokumentarista, takže i do jeho hraného pokusu, vcelku neprávem pozapomenutého, pronikly dokumentární prvky v zachycení prostředí i pojetí zápletek. Vypráví o trojici dospívajících chlapců, vyrůstající v ne zcela příkladných rodinách, kteří se rozhodnou z obavy opřed trestem za záškoláctví opustit rodiče a postavit se na vlastní nohy. I když jejich výlet na vesnici, kde hledali nové uplatnění, netrval dlouho (a v tom lze spatřovat určitou mravoličnost), dokázali, že se umí o sobě postarat. Věrohodné je jak postižení vesnického prostředí, tak zejména herecké ztvárnění, opírající se o neznámé tváře.
    Žánry:DramaRodinný
    27
  • Láska s vůní pryskyřice
    Láska s vůní pryskyřice (1984)
    FilmRole: Doubek

    Ani oslava činorodé práce nemusí působit přesvědčivě, když schází věrohodnost příběhu i jeho zpracování. Stárnoucí lesní dělník se jen těžko smiřuje s vědomím, že síly mu ubývají, že práce, která mu vyplňovala celý život, jej zmáhá. Samotářský a v lecčems svérázný hlavní hrdina žije v osamělé chalupě, společnost mu dělá jen jeho vnučka. Příkladnost zastávaných postojů, která se táhne za těžkopádným mudrlantstvím, stěží zjedná životnost.

    52%

    Ani oslava činorodé práce nemusí působit přesvědčivě, když schází věrohodnost příběhu i jeho zpracování. Stárnoucí lesní dělník se jen těžko smiřuje s vědomím, že síly mu ubývají, že práce, která mu vyplňovala celý život, jej zmáhá. Samotářský a v lecčems svérázný hlavní hrdina žije v osamělé chalupě, společnost mu dělá jen jeho vnučka. Příkladnost zastávaných postojů, která se táhne za těžkopádným mudrlantstvím, stěží zjedná životnost.

    28
  • Město nic neví
    Město nic neví (1975)
    Film
    Pokus vylíčit práci kriminalistů jako všední, avšak úmorné a nekončící potírání drobného zločinu se sice vyznačuje velkými ambicemi, avšak výsledek je nudný. Po dramatické stránce se rozpadá, nezvládnut ani inscenačně. Hrdinové jen ploše deklamují předepsaný text, dění samotné je natolik vyumělkované, že stěží postihuje cokoli z běžné reality 70. let. Ani z prostředí Ostravy autoři nevytěžili nic zajímavého.
    Žánry:Krimi
    51%
    Pokus vylíčit práci kriminalistů jako všední, avšak úmorné a nekončící potírání drobného zločinu se sice vyznačuje velkými ambicemi, avšak výsledek je nudný. Po dramatické stránce se rozpadá, nezvládnut ani inscenačně. Hrdinové jen ploše deklamují předepsaný text, dění samotné je natolik vyumělkované, že stěží postihuje cokoli z běžné reality 70. let. Ani z prostředí Ostravy autoři nevytěžili nic zajímavého.
    Žánry:Krimi
    29
  • V hlavní roli Oldřich Nový
    V hlavní roli Oldřich Nový (1980)
    FilmRole: sebe
    Střihové vyprávění má vzdávat hold slavnému českému herci, ale výsledek dopadl dost neslavně. Výňatky z Nového filmů jsou pospojovány tak, že předválečná i poválečná filmová hvězda nedopřeje publiku svou tvář, slyšíme jen její hlas. Film měl původně režírovat Jiří Suchý, ale nesměl se toho ujmout, nakonec vyšuměl i vtipný nápad, že Semafor působil na stejné scéně jako kdysi Nový.
    Žánry:HudebníKomedie
    51%
    Střihové vyprávění má vzdávat hold slavnému českému herci, ale výsledek dopadl dost neslavně. Výňatky z Nového filmů jsou pospojovány tak, že předválečná i poválečná filmová hvězda nedopřeje publiku svou tvář, slyšíme jen její hlas. Film měl původně režírovat Jiří Suchý, ale nesměl se toho ujmout, nakonec vyšuměl i vtipný nápad, že Semafor působil na stejné scéně jako kdysi Nový.
    Žánry:HudebníKomedie
    30
  • Výstřely v Mariánských Lázních
    Výstřely v Mariánských Lázních (1973)
    FilmRole: Paleček
    49%
    31
  • Noc smaragdového měsíce
    Noc smaragdového měsíce (1984)
    FilmRole: padesátník

    Teprve při matčině pohřbu se sejde trojice znesvářených bratrů, kteří si až při této smutné příležitosti vyjasňují vzájemné postoje a stanoviska. Důležitou položkou je už samotné profesní a sociální zařazení: jeden je váženým vědcem, druhý pracuje jako autobusový řidič a poslední krátkodobě vyvázl z vězení. Režisér Václav Matějka chtěl sice vytvořit téměř bergmanovské drama o složitých mezilidských vztazích, avšak zápolí jak s velice tezovitým a neživotným scenáristickým nárysem, tak loutkovitě neumělou inscenační rovinou a klopotným vypravěčstvím. Zejména herecké zvládnutí jednotlivých úloh sklouzává k bezradné pózovitosti, nepomáhají ani občasné retrospektivy do matčiných ranějších let.

    Žánry:Drama
    49%

    Teprve při matčině pohřbu se sejde trojice znesvářených bratrů, kteří si až při této smutné příležitosti vyjasňují vzájemné postoje a stanoviska. Důležitou položkou je už samotné profesní a sociální zařazení: jeden je váženým vědcem, druhý pracuje jako autobusový řidič a poslední krátkodobě vyvázl z vězení. Režisér Václav Matějka chtěl sice vytvořit téměř bergmanovské drama o složitých mezilidských vztazích, avšak zápolí jak s velice tezovitým a neživotným scenáristickým nárysem, tak loutkovitě neumělou inscenační rovinou a klopotným vypravěčstvím. Zejména herecké zvládnutí jednotlivých úloh sklouzává k bezradné pózovitosti, nepomáhají ani občasné retrospektivy do matčiných ranějších let.

    Žánry:Drama
    32
  • Za pět minut sedm
    Za pět minut sedm (1964)
    FilmRole: učitel
    48%
    33
  • Cesty mužů
    Cesty mužů (1972)
    FilmRole: Dolák
    43%
    34
  • 35
  • Nejmladší z rodu Hamrů
    Nejmladší z rodu Hamrů (1975)
    SeriálRole: Jeřábek
    39%
    36
  • Zločin v Modré hvězdě
    Zločin v Modré hvězdě (1973)
    Film

    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.

    Žánry:DramaHistorický
    38%

    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.

    Žánry:DramaHistorický
    37
  • Okres na severu
    Okres na severu (1981)
    Seriál
    Projekce v kině Evald je výjimečnou událostí, během které mohou diváci vyzkoušet nejen svou vytrvalost, ale také svou odvahu, smysl pro bizarnost a absurditu či trpělivost s dílem, které organizátoři festivalu 3Kino považují jak po ideové a obsahové, tak po formální stránce za možná to nejhorší, co socialistická československá televize kdy vyrobila. Seriál sleduje osudy okresního tajemníka KSČ v Brodu soudruha Josefa Pláteníka (Jaroslav Moučka ve své nezapomenutelné existenciální roli), jehož hlavním smyslem života v práci i mimo ní je dělat vše pro rozvoj severočeské průmyslové oblasti pro blaho komunistického lidu. Dosud neviděná projekce seriálu jako celku je de facto třináctihodinovou politickou schůzí a její heslo zní “Prožijte si své peklo”. Může také zároveň sloužit mladší generaci i jako poučné seznámení s hrůzností této produkce, jejíž existenci se člověk zdráhá uvěřit, dokud ji nespatří na vlastní oči. (3Kino)
    33%
    Projekce v kině Evald je výjimečnou událostí, během které mohou diváci vyzkoušet nejen svou vytrvalost, ale také svou odvahu, smysl pro bizarnost a absurditu či trpělivost s dílem, které organizátoři festivalu 3Kino považují jak po ideové a obsahové, tak po formální stránce za možná to nejhorší, co socialistická československá televize kdy vyrobila. Seriál sleduje osudy okresního tajemníka KSČ v Brodu soudruha Josefa Pláteníka (Jaroslav Moučka ve své nezapomenutelné existenciální roli), jehož hlavním smyslem života v práci i mimo ní je dělat vše pro rozvoj severočeské průmyslové oblasti pro blaho komunistického lidu. Dosud neviděná projekce seriálu jako celku je de facto třináctihodinovou politickou schůzí a její heslo zní “Prožijte si své peklo”. Může také zároveň sloužit mladší generaci i jako poučné seznámení s hrůzností této produkce, jejíž existenci se člověk zdráhá uvěřit, dokud ji nespatří na vlastní oči. (3Kino)
    38
  • Dvacátý devátý
    Dvacátý devátý (1974)
    FilmRole: Hais

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    29%

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    39
  • Rodáci
    Rodáci (1988)
    Seriál
    27%
    40
  • 41