Viktor Očásek: Nejlepší filmy
a seriály

6.5

Viktor Očásek: Filmy a seriály

  • Hříšní lidé města pražského
    Hříšní lidé města pražského (1968)
    SeriálRole: 8 - role neurčena
    • iVysílání
    Třináctidílný seriál starých kriminálních případů podle povídek Jiřího Marka ze sbírky Panoptikum starých kriminálních příběhů, která byla inspirována skutečnými případy policejních radů pražské kriminálky Knotka a Vaňáska z let 1925-1930. Názvy epizod: 1) Přísaha 2) Malý a velký vrah 3) Lady Macbeth z Vinohrad 4) Otisky prstů 5) Černé rukavice 6) Případ lichého střevíce 7) Lodní uzel 8) Telegram z Neapole 9) Turecké náušnice 10) Kaprova smrt 11) Hra 12) Špion přijede v sedm 13) Svědomí
    Žánry:Krimi
    85%
    Třináctidílný seriál starých kriminálních případů podle povídek Jiřího Marka ze sbírky Panoptikum starých kriminálních příběhů, která byla inspirována skutečnými případy policejních radů pražské kriminálky Knotka a Vaňáska z let 1925-1930. Názvy epizod: 1) Přísaha 2) Malý a velký vrah 3) Lady Macbeth z Vinohrad 4) Otisky prstů 5) Černé rukavice 6) Případ lichého střevíce 7) Lodní uzel 8) Telegram z Neapole 9) Turecké náušnice 10) Kaprova smrt 11) Hra 12) Špion přijede v sedm 13) Svědomí
    Žánry:Krimi
    1
  • Happy end
    Happy end (1967)
    FilmRole: úředník
    • Canal+
    • KVIFF TV
    • DaFilms
    Oldřich Lipský se rozpřáhl k unikátnímu experimentu: příběh vypráví - a to doslova - pozpátku. Zvolil polohu bizarní kriminální komedie: na jejím počátku vidíme, jak se zdvíhá ostří gilotiny, jak useknutá odsouzencova hlava přiskočí zpět ke krku atd. Vše se odvíjí skrze mile zveličovaná žánrová schémata, do nichž jsou vměstnána osudy vznětlivého řezníka, jehož přivede do varu manželčina nevěra. A protože sekerou i nožem se umí dokonale ohánět, pomsta na sebe nenechá dlouho čekat. Na diváky však režisérův počin byl příliš výstřední a přehlíželi jej; nutno však uznat, že ani režisér nedokázal adekvátně realizovat veškeré své představy, takže výsledek byl jakýsi polovičatý.
    84%
    Oldřich Lipský se rozpřáhl k unikátnímu experimentu: příběh vypráví - a to doslova - pozpátku. Zvolil polohu bizarní kriminální komedie: na jejím počátku vidíme, jak se zdvíhá ostří gilotiny, jak useknutá odsouzencova hlava přiskočí zpět ke krku atd. Vše se odvíjí skrze mile zveličovaná žánrová schémata, do nichž jsou vměstnána osudy vznětlivého řezníka, jehož přivede do varu manželčina nevěra. A protože sekerou i nožem se umí dokonale ohánět, pomsta na sebe nenechá dlouho čekat. Na diváky však režisérův počin byl příliš výstřední a přehlíželi jej; nutno však uznat, že ani režisér nedokázal adekvátně realizovat veškeré své představy, takže výsledek byl jakýsi polovičatý.
    2
  • Dobrý voják Švejk
    Dobrý voják Švejk (1957)
    FilmRole: host v hospodě
    • VOYO
    • iVysílání
    • O2 TV
    • +1
    Kinematografií se už od dob němého filmu táhne pestrá nit pokusů o více či měně věrné adaptace tohoto Haškova slavného románu. Mezi nejznámější patří bezesporu Lamačův film z roku 1926 s Karlem Nollem v roli Švejka, Fričova adaptace se Sašou Rašilovem, natočená na počátku třicátých let či zdařilá animovaná verze Jiřího Trnky. V roce 1957 natočil dvoudílnou a dodnes neznámější adaptaci režisér Karel Steklý. Její první část (Dobrý voják Švejk) zpracovává první díl románu a vy se tedy můžete setkat Josefem Švejkem, pražským obchodníkem se psy a sledovat jeho osudy od chvíle, kdy je po sarajevském atentátu zatčen, vyšetřován a po čase přes diagnózu notorického blba povolán do armády. Dostává se do vězení, odkud je vyreklamován feldkurátem Katzem, jako jeho osobní sluha a když ten jej po čase prohraje v kartách, stává se neštěstím nadporučíka Lukáše.
    84%
    Kinematografií se už od dob němého filmu táhne pestrá nit pokusů o více či měně věrné adaptace tohoto Haškova slavného románu. Mezi nejznámější patří bezesporu Lamačův film z roku 1926 s Karlem Nollem v roli Švejka, Fričova adaptace se Sašou Rašilovem, natočená na počátku třicátých let či zdařilá animovaná verze Jiřího Trnky. V roce 1957 natočil dvoudílnou a dodnes neznámější adaptaci režisér Karel Steklý. Její první část (Dobrý voják Švejk) zpracovává první díl románu a vy se tedy můžete setkat Josefem Švejkem, pražským obchodníkem se psy a sledovat jeho osudy od chvíle, kdy je po sarajevském atentátu zatčen, vyšetřován a po čase přes diagnózu notorického blba povolán do armády. Dostává se do vězení, odkud je vyreklamován feldkurátem Katzem, jako jeho osobní sluha a když ten jej po čase prohraje v kartách, stává se neštěstím nadporučíka Lukáše.
    3
  • Limonádový Joe aneb Koňská opera
    Limonádový Joe aneb Koňská opera (1964)
    FilmRole: majitel pohřebního ústavu
    • VOYO
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    • +1
    83%
    4
  • Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář
    Pytlákova schovanka aneb Šlechetný milionář (1949)
    FilmRole: listonoš
    • VOYO
    • O2 TV
    Dívka Elén žijící se svou matkou a otčímem na lesní samotě má velký pěvecký talent. V den svých dvacátých prvých narozenin utíká z domova a už ve vlaku se do ní zamiluje milionář René. Jejich cesty se brzy rozcházejí, aby se brzy mohly opět spojit. Do Elén se zamiluje houslista Pavel Sedloň a ačkoliv ho Elén nemiluje, je odhodlaná se za něj provdat. V té době René umírá vyčerpán z práce na operetě Srdce v deliriu. Je však v poslední chvíli zachráněn a vše spěje k šťastnému konci, kdy Oldřich Nový vysvětlí, jak to všechno autoři vlastně mysleli.
    79%
    Dívka Elén žijící se svou matkou a otčímem na lesní samotě má velký pěvecký talent. V den svých dvacátých prvých narozenin utíká z domova a už ve vlaku se do ní zamiluje milionář René. Jejich cesty se brzy rozcházejí, aby se brzy mohly opět spojit. Do Elén se zamiluje houslista Pavel Sedloň a ačkoliv ho Elén nemiluje, je odhodlaná se za něj provdat. V té době René umírá vyčerpán z práce na operetě Srdce v deliriu. Je však v poslední chvíli zachráněn a vše spěje k šťastnému konci, kdy Oldřich Nový vysvětlí, jak to všechno autoři vlastně mysleli.
    5
  • Hrátky s čertem
    Hrátky s čertem (1956)
    FilmRole: čert
    • VOYO
    • O2 TV
    78%
    6
  • Ďáblova past
    Ďáblova past (1961)
    FilmRole: písař
    • KVIFF TV
    Ve střetu náboženského a přírodovědeckého názoru se prostý mlynář Spálený ukázal moudřejším, než bohatý regent a fanatický kněz. Děj balady se odehrává v 1. polovině 18. století v Moravském krasu. O krásné krajině kolovaly podivné zvěsti, ve kterých se objevoval ďábel. Mlynářská rodina Spálených odedávna zkoumala tajemství přírody, které vždy dokázala využít ku prospěchu svému i vesnického lidu. To se však nezamlouvalo regentovi a biskupovi, a tak spojili síly, aby nepohodlného mlynáře zničili… (oficiální text distributora)
    76%
    Ve střetu náboženského a přírodovědeckého názoru se prostý mlynář Spálený ukázal moudřejším, než bohatý regent a fanatický kněz. Děj balady se odehrává v 1. polovině 18. století v Moravském krasu. O krásné krajině kolovaly podivné zvěsti, ve kterých se objevoval ďábel. Mlynářská rodina Spálených odedávna zkoumala tajemství přírody, které vždy dokázala využít ku prospěchu svému i vesnického lidu. To se však nezamlouvalo regentovi a biskupovi, a tak spojili síly, aby nepohodlného mlynáře zničili… (oficiální text distributora)
    7
  • Slaměný klobouk
    Slaměný klobouk (1971)
    FilmRole: sluha
    • VOYO
    Pařížský bonviván Maurice Fadinard je ve svých čtyřiceti letech finančně na dně. Jediným možným řešením je pro něj sňatek s nezkušenou, avšak zazobanou Helenkou, dcerou zelináře Nonancourta. Ve svatební den se Fadinard naposledy v lesíku sejde se svou milenkou. Jeho kůň nedopatřením sežere slaměný klobouk jiné dámy, Anais Beauperthuisové, která je tu se svým milencem, poručíkem Emilem. Protože Anais se ke svému žárlivému manželovi nemůže vrátit bez klobouku, požaduje Emil na Fadinardovi okamžitou nápravu. Dokonce kvůli tomu i s Anais dorazí do Fadinardova bytu. A tady začne kolotoč zmatků a nedorozumění. Fadinard neví, zda se nejdřív věnovat nevěstě a jejímu početnému příbuzenstvu, nebo rozzuřenému Emilovi. Ani jedni nechtějí čekat, a hlavně je zde kardinální otázka: kde v celém městě sehnat přesně stejný slaměný klobouk? (CS Film)
    Žánry:Komedie
    76%
    Pařížský bonviván Maurice Fadinard je ve svých čtyřiceti letech finančně na dně. Jediným možným řešením je pro něj sňatek s nezkušenou, avšak zazobanou Helenkou, dcerou zelináře Nonancourta. Ve svatební den se Fadinard naposledy v lesíku sejde se svou milenkou. Jeho kůň nedopatřením sežere slaměný klobouk jiné dámy, Anais Beauperthuisové, která je tu se svým milencem, poručíkem Emilem. Protože Anais se ke svému žárlivému manželovi nemůže vrátit bez klobouku, požaduje Emil na Fadinardovi okamžitou nápravu. Dokonce kvůli tomu i s Anais dorazí do Fadinardova bytu. A tady začne kolotoč zmatků a nedorozumění. Fadinard neví, zda se nejdřív věnovat nevěstě a jejímu početnému příbuzenstvu, nebo rozzuřenému Emilovi. Ani jedni nechtějí čekat, a hlavně je zde kardinální otázka: kde v celém městě sehnat přesně stejný slaměný klobouk? (CS Film)
    Žánry:Komedie
    8
  • Daleká cesta
    Daleká cesta (1948)
    FilmRole: ing. Kaufmann
    • VOYO
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    Centrem vyprávění je židovská rodina Kaufmannových, která je postupně transportována do terezínského ghetta a odtud dále směrem na východ. Konce války a osvobození se jako jediná dočká dcera Hana spolu se svým mužem, kterým začíná nový život... Radok originálním způsobem kombinuje fikci s dokumentární ?realitou?, čímž povyšuje konkrétní rodinné trauma na obecně platnou výpověď. Ve svém filmu, který byl vzápětí po uvedení z ideologických důvodů stažen z distribuce, zajímavě a systematicky pracuje s některými symboly či se zvukovou složkou. V kompozici scén jsou patrné expresionistické vzory. Celková formální stránka díla řadí \"Dalekou cestu\" mezi nejoriginálnější díla české kinematografie (nejen) čtyřicátých let.
    76%
    Centrem vyprávění je židovská rodina Kaufmannových, která je postupně transportována do terezínského ghetta a odtud dále směrem na východ. Konce války a osvobození se jako jediná dočká dcera Hana spolu se svým mužem, kterým začíná nový život... Radok originálním způsobem kombinuje fikci s dokumentární ?realitou?, čímž povyšuje konkrétní rodinné trauma na obecně platnou výpověď. Ve svém filmu, který byl vzápětí po uvedení z ideologických důvodů stažen z distribuce, zajímavě a systematicky pracuje s některými symboly či se zvukovou složkou. V kompozici scén jsou patrné expresionistické vzory. Celková formální stránka díla řadí \"Dalekou cestu\" mezi nejoriginálnější díla české kinematografie (nejen) čtyřicátých let.
    9
  • Rodinné trampoty oficiála Tříšky
    Rodinné trampoty oficiála Tříšky (1949)
    FilmRole: úředník bytového úřadu
    • VOYO
    Úředník bytového úřadu Tříška je svéráznou postavičkou malého domácího diktátora, dbajícího o dobré mravy v rodinně a pečlivě vykonávajícího svěřenou práci. Leč přijde den, kdy se pan oficiál nervově zhroutí pod návalem razítkování a rozhodne se získat ztracenou rovnováhu na dovolené, samozřejmě uprostřed své početné rodiny. Netrvá dlouho a rodina provázena řadou trampot, odjíždí na vesnici, a přitom netuší, že jejich trable teprve začínají. Ve vesnici jsou totiž omylem považování za očekávanou žňovou brigádu, a tak místo na ryby je oficiál nucen chodit na pole pomáhat při svážení obilí. Ač se tomu zpočátku vzpírá, nakonec najde v práci na poli zalíbení, zcela zapomene na svůj nevyrovnaný nervový stav a dokonce se rozhodne na vesnici zůstat.
    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    74%
    Úředník bytového úřadu Tříška je svéráznou postavičkou malého domácího diktátora, dbajícího o dobré mravy v rodinně a pečlivě vykonávajícího svěřenou práci. Leč přijde den, kdy se pan oficiál nervově zhroutí pod návalem razítkování a rozhodne se získat ztracenou rovnováhu na dovolené, samozřejmě uprostřed své početné rodiny. Netrvá dlouho a rodina provázena řadou trampot, odjíždí na vesnici, a přitom netuší, že jejich trable teprve začínají. Ve vesnici jsou totiž omylem považování za očekávanou žňovou brigádu, a tak místo na ryby je oficiál nucen chodit na pole pomáhat při svážení obilí. Ač se tomu zpočátku vzpírá, nakonec najde v práci na poli zalíbení, zcela zapomene na svůj nevyrovnaný nervový stav a dokonce se rozhodne na vesnici zůstat.
    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    10
  • Jan Žižka
    Jan Žižka (1955)
    FilmRole: sluha na radnici
    Druhý díl historické husitské trilogie režiséra Otakara Vávry... Od mučednické smrti Jana Husa uplynuly čtyři roky. Slabý a nemocný král Václav IV. se postaví proti vyznání pod obojí a vrátí katolíkům kostely a kláštery. Pražský lid se proto bouří a vře to i na venkově v jižních Čechách, kde se připravuje shromáždění na hoře Tábor. Pražanům se podaří pod vedením Jana Želivského vtrhnout na Novoměstskou radnici a zachránit z rukou pánů zajaté bratry. Purkmistra a konšely pak vyhodí z okna. Král při zprávě o defenestraci zemře. Země se rozdělí na dva tábory. Do čela stoupajícího lidového hnutí se postaví Jan Žižka z Trocnova, dosavadní velitel královy stráže... (Česká televize)
    73%
    Druhý díl historické husitské trilogie režiséra Otakara Vávry... Od mučednické smrti Jana Husa uplynuly čtyři roky. Slabý a nemocný král Václav IV. se postaví proti vyznání pod obojí a vrátí katolíkům kostely a kláštery. Pražský lid se proto bouří a vře to i na venkově v jižních Čechách, kde se připravuje shromáždění na hoře Tábor. Pražanům se podaří pod vedením Jana Želivského vtrhnout na Novoměstskou radnici a zachránit z rukou pánů zajaté bratry. Purkmistra a konšely pak vyhodí z okna. Král při zprávě o defenestraci zemře. Země se rozdělí na dva tábory. Do čela stoupajícího lidového hnutí se postaví Jan Žižka z Trocnova, dosavadní velitel královy stráže... (Česká televize)
    11
  • Čapkovy povídky
    Čapkovy povídky (1947)
    FilmRole: okradený stařec
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybrali pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    73%
    V roce 1947 sáhli filmaři poprvé po Čapkových Povídkách z jedné a druhé kapsy. Režisér Martin Frič si ve spolupráci se scenáristy Františkem Vlčkem a Jaroslavem Žákem vybrali pět povídek: Propuštěný, Případ s dítětem, Balada o Juraji Čupovi, Ukradený spis a Poslední soud. První je o podmínečně propuštěném trestanci, ve druhé policejní komisař hledá pachatele uneseného dítěte a poznává, jak těžké je mezi navlas si podobnými nemluvňaty najít to pravé. Třetí je sugestivním vyprávěním o náboženském fanatikovi, který z božího příkazu zabil a jde se ve sněhové vánici udat na četnickou stanici. Ve čtvrté pátrá inspektor Pištora po bytovém zloději, který omylem ukradl tajné spisy generálního štábu, a v poslední povídce se dozvíme, že je-li na některé hříšníky pozemská spravedlnost krátká, trestu stejně neujdou. Trvalou hodnotou filmu jsou herecké výkony hlavních protagonistů - byli to Jaroslav Marvan, Jaroslav Průcha, František Filipovský, Theodor Pištěk, František Kovářík a František Smolík. (Česká televize)
    12
  • Naděje
    Naděje (1963)
    FilmRole: vrátný
    Rudolf Hrušínský a Hana Hegerová jako ztracenci, kteří se ocitli na periférii společnosti i života... K filmům, které počátkem 60. let vzbudily pozornost kritiky i publika, právem patří tvorba dvojice Jan Procházka - Karel Kachyňa. Po Trápení a Závrati se v roce 1963 objevil nový film tohoto tandemu Naděje, který se hrabalovsky snaží hledat a nacházet "perličky na dně" v prostředí nezvyklém, protože opomíjeném, a mezi lidmi, kteří rovněž nepatřili do typického rejstříku hrdinů socialistického realismu. Děj zavádí diváky do prostředí velké stavby, kde v bezedném bahně (a nejenom v bahně reálném) tráví své bezútěšné večery opilec Lucin v podání Rudolfa Hrušínského, u něhož si v těchto dnech připomínáme 25 let od úmrtí, a děvče lehkých mravů Magda, kterou ztvárnila Hana Hegerová. Náhodou se setkají a instinktivně se na sebe upnou. Jejich podivný způsob soužití přináší střety, hádky i facky, přesto však se k sobě stále vracejí a odpouštějí si. Vědí totiž, že si jsou navzájem tou opravdu poslední životní oporou... (Česká televize)
    Žánry:Drama
    73%
    Rudolf Hrušínský a Hana Hegerová jako ztracenci, kteří se ocitli na periférii společnosti i života... K filmům, které počátkem 60. let vzbudily pozornost kritiky i publika, právem patří tvorba dvojice Jan Procházka - Karel Kachyňa. Po Trápení a Závrati se v roce 1963 objevil nový film tohoto tandemu Naděje, který se hrabalovsky snaží hledat a nacházet "perličky na dně" v prostředí nezvyklém, protože opomíjeném, a mezi lidmi, kteří rovněž nepatřili do typického rejstříku hrdinů socialistického realismu. Děj zavádí diváky do prostředí velké stavby, kde v bezedném bahně (a nejenom v bahně reálném) tráví své bezútěšné večery opilec Lucin v podání Rudolfa Hrušínského, u něhož si v těchto dnech připomínáme 25 let od úmrtí, a děvče lehkých mravů Magda, kterou ztvárnila Hana Hegerová. Náhodou se setkají a instinktivně se na sebe upnou. Jejich podivný způsob soužití přináší střety, hádky i facky, přesto však se k sobě stále vracejí a odpouštějí si. Vědí totiž, že si jsou navzájem tou opravdu poslední životní oporou... (Česká televize)
    Žánry:Drama
    13
  • Jan Hus
    Jan Hus (1954)
    FilmRole: písař
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežově nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklu v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    72%
    Praha roku 1412. Papež Jan XXIII. vyhlásil prodej odpustků, ale Pražané, poučeni kázáním mistra Jana Husa, se proti papežově nemorálnímu nařízení bouří. Hus káže v Betlémské kapli, zatímco královna Žofie ho nabádá k umírněnosti. Tovaryši Jan, Stašek a Martin jsou zatčeni u Týnského chrámu, kde společně s dalšími Pražany bránili fanatickému faráři Peklu v kázání o odpustcích. Purkmistr slíbí Husovi jejich propuštění, ale nakonec jsou všichni tři veřejně popraveni. Papež vyhlásí nad Husem klatbu, a proto je Hus nucen uchýlit se na Kozí Hrádek, kde ve svých kázáních pokračuje. Papež požádá českého krále Václava IV., aby Husa přiměl k cestě na koncil do Kostnice. Přes varování přátel se Hus do Kostnice vydá, když získá od římského a uherského krále Zikmunda glejt, který mu zaručuje bezpečnou cestu tam i zpět. V Kostnici je však uvězněn... (Česká televize)
    Žánry:DramaHistorický
    14
  • Němá barikáda
    Němá barikáda (1949)
    FilmRole: muž v davu
    Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze - vybudovali barikády na Trojském mostě. Německá vojska se snaží urychleně opustit město, a to si rychle přivyká pocitu divize, která se chystá k poslednímu zoufalému úderu. Obrana stála velké úsilí... Film věnovaný hrdinům Pražského povstání 1945. (oficiální text distributora)
    Žánry:VálečnýDrama
    72%
    Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze - vybudovali barikády na Trojském mostě. Německá vojska se snaží urychleně opustit město, a to si rychle přivyká pocitu divize, která se chystá k poslednímu zoufalému úderu. Obrana stála velké úsilí... Film věnovaný hrdinům Pražského povstání 1945. (oficiální text distributora)
    Žánry:VálečnýDrama
    15
  • Pěnička a Paraplíčko
    Pěnička a Paraplíčko (1970)
    FilmRole: holohlavý pán
    • VOYO
    Jednou z největších postav, které vytvořil Jaroslav Marvan je vrchní kriminální rada Vacátko. Spisovatel Jiří Marek, autor literární předlohy, napsal tuto postavu podle čtyř skutečných pražských kriminalistů z období první republiky, ale teprve až když jí Marvan vdechl život, zajásal syn jednoho z oněch čtyř pánů radů: "To je přece táta!" Film Pěnička a Paraplíčko bezprostředně navazuje na oblíbený televizní seriál Hříšní lidé Města pražského. Volba padla na povídky z jeho další knihy Panoptikum hříšných lidí. I zde se vedle pana Vacátka objevují jeho podřízení – detektivové pan Bouše a pan Brůžek v podání Josefa Vinkláře a Josefa Bláhy. Film nesoucí podtitul "kasařská balada" ukazuje s úsměvným nadhledem pražskou "zločineckou galérku". Pěnička je kasař a Anča Paraplíčko chudičká šlapka. Jejich příběh málem vyústí v krvavý masakr, kterému zabrání jen moudrost a životní zkušenost rady Vacátka... (Česká televize)
    Žánry:Krimi
    72%
    Jednou z největších postav, které vytvořil Jaroslav Marvan je vrchní kriminální rada Vacátko. Spisovatel Jiří Marek, autor literární předlohy, napsal tuto postavu podle čtyř skutečných pražských kriminalistů z období první republiky, ale teprve až když jí Marvan vdechl život, zajásal syn jednoho z oněch čtyř pánů radů: "To je přece táta!" Film Pěnička a Paraplíčko bezprostředně navazuje na oblíbený televizní seriál Hříšní lidé Města pražského. Volba padla na povídky z jeho další knihy Panoptikum hříšných lidí. I zde se vedle pana Vacátka objevují jeho podřízení – detektivové pan Bouše a pan Brůžek v podání Josefa Vinkláře a Josefa Bláhy. Film nesoucí podtitul "kasařská balada" ukazuje s úsměvným nadhledem pražskou "zločineckou galérku". Pěnička je kasař a Anča Paraplíčko chudičká šlapka. Jejich příběh málem vyústí v krvavý masakr, kterému zabrání jen moudrost a životní zkušenost rady Vacátka... (Česká televize)
    Žánry:Krimi
    16
  • Podobizna
    Podobizna (1947)
    FilmRole: obchodník s obrazy
    Polovina devatenáctého století. Mladý malíř Šimon (O. Krejča) portrétuje bohatého, zlou pověstí opředeného lichváře Chazaje (K. Dostal). Maluje obraz, z něhož na něj začínají hledět živé, uhrančivé lichvářovy oči. Šílený hrůzou a strachem spáchá malíř sebevraždu. Je první, komu obraz přinesl neštěstí. Chazaj je ztělesněné zlo a v podobizně žije dál. Obraz ničí stále více lidí. Chazajův přízrak přivádí k tragické smrti dalšího nadaného malíře. Je jasné, že podobizna musí být zničena... (Česká televize)
    72%
    Polovina devatenáctého století. Mladý malíř Šimon (O. Krejča) portrétuje bohatého, zlou pověstí opředeného lichváře Chazaje (K. Dostal). Maluje obraz, z něhož na něj začínají hledět živé, uhrančivé lichvářovy oči. Šílený hrůzou a strachem spáchá malíř sebevraždu. Je první, komu obraz přinesl neštěstí. Chazaj je ztělesněné zlo a v podobizně žije dál. Obraz ničí stále více lidí. Chazajův přízrak přivádí k tragické smrti dalšího nadaného malíře. Je jasné, že podobizna musí být zničena... (Česká televize)
    17
  • Stříbrný vítr
    Stříbrný vítr (1954)
    FilmRole: manžel bytné
    Příběh zachycující psychologii dospívání mladého chlapce koncem minulého století. V malém jihočeském městě, mezí kamarády ze školy a v úzkoprsé společnosti dospělých, prožívá septimán Jan Ratkin zmatky prvních citových záchvěvů a střetává se s nepochopením i zlou vůlí okolního světa, který je tolik odlišný od jeho představ a přání. Citlivý chlapec se bouří proti krutosti a omezenosti dospělých a dává se unášet bohatstvím svých zážitků...
    72%
    Příběh zachycující psychologii dospívání mladého chlapce koncem minulého století. V malém jihočeském městě, mezí kamarády ze školy a v úzkoprsé společnosti dospělých, prožívá septimán Jan Ratkin zmatky prvních citových záchvěvů a střetává se s nepochopením i zlou vůlí okolního světa, který je tolik odlišný od jeho představ a přání. Citlivý chlapec se bouří proti krutosti a omezenosti dospělých a dává se unášet bohatstvím svých zážitků...
    18
  • Vražda v hotelu Excelsior
    Vražda v hotelu Excelsior (1971)
    FilmRole: pianista
    • VOYO
    • O2 TV
    Vražda v hotelu Excelsior je další ze série čtyř barrandovských filmů, které navázaly na úspěšný televizní seriál podle povídek Jiřího Marka. Tentokrát byly vybrány z jeho knihy Panoptikum hříšných lidí. V kriminálním retro příběhu se vše točí kolem láhve od francouzského koňaku, jíž byla v prvotřídním pražském podniku zabita půvabná Dana Matoušová. Všechny nitky zapeklitého případu, kde nechybí hazard a v němž postupně upadají do podezření jak zaměstnanci hotelu, tak i hosté, včetně tajemného perského diplomata, zručně rozplétá policejní rada Vacátko a jeho spolupracovníci. O spletitou šarádu se stará především ředitel podniku Hnízdo, který se za každou cenu snaží uchovat zdání dobré pověsti hotelu... O znamenité vykreslení atmosféry 30. let se vedle všech tvůrců (Jiří Marek, Jiří Sequens, Václav Hanuš) a herců (Jaroslav Marvan, Josef Vinklář, Josef Bláha, Miloš Kopecký) zasloužil i "hotelový orchestr" s krásnou písní "Excelsior – slow" Zdeňka Lišky a Vladimíra Síse, kterou ve stylu R. A. Dvorského zpívá Eduard Hrubeš. (Česká televize)
    Žánry:KrimiKomedie
    71%
    Vražda v hotelu Excelsior je další ze série čtyř barrandovských filmů, které navázaly na úspěšný televizní seriál podle povídek Jiřího Marka. Tentokrát byly vybrány z jeho knihy Panoptikum hříšných lidí. V kriminálním retro příběhu se vše točí kolem láhve od francouzského koňaku, jíž byla v prvotřídním pražském podniku zabita půvabná Dana Matoušová. Všechny nitky zapeklitého případu, kde nechybí hazard a v němž postupně upadají do podezření jak zaměstnanci hotelu, tak i hosté, včetně tajemného perského diplomata, zručně rozplétá policejní rada Vacátko a jeho spolupracovníci. O spletitou šarádu se stará především ředitel podniku Hnízdo, který se za každou cenu snaží uchovat zdání dobré pověsti hotelu... O znamenité vykreslení atmosféry 30. let se vedle všech tvůrců (Jiří Marek, Jiří Sequens, Václav Hanuš) a herců (Jaroslav Marvan, Josef Vinklář, Josef Bláha, Miloš Kopecký) zasloužil i "hotelový orchestr" s krásnou písní "Excelsior – slow" Zdeňka Lišky a Vladimíra Síse, kterou ve stylu R. A. Dvorského zpívá Eduard Hrubeš. (Česká televize)
    Žánry:KrimiKomedie
    19
  • U nás v Kocourkově
    U nás v Kocourkově (1934)
    Film
    Do malého městečka Kocourkova se má po patnácti letech vrátit místní rodák Jalovec, který se v jakési domorodé válce stal hrdinou mezinárodního věhlasu. Celé městečko se chystá na oslavu. Jeho otec - starý pytlák, právě propuštěný z vězení - však v poslední chvíli dostane telegram, že syn nepřijede. Vítací ovace už ale nelze zastavit, a proto vyrazí celé město na nádraží, kde mají hrdinu uvítat. Z vlaku náhodou vystoupí vykutálený trestanec na útěku Ferdinand Kaplan, který se během cesty stihl převléct do smokingu. Všichni ho pokládají za očekávaného hrdinu. Později je dokonce zvolen starostou Kocourkova. Vnese do městečka plno rozruchu a novostí. Avšak i ta nejrafinovanější lež má krátké nohy...
    Žánry:Komedie
    71%
    Do malého městečka Kocourkova se má po patnácti letech vrátit místní rodák Jalovec, který se v jakési domorodé válce stal hrdinou mezinárodního věhlasu. Celé městečko se chystá na oslavu. Jeho otec - starý pytlák, právě propuštěný z vězení - však v poslední chvíli dostane telegram, že syn nepřijede. Vítací ovace už ale nelze zastavit, a proto vyrazí celé město na nádraží, kde mají hrdinu uvítat. Z vlaku náhodou vystoupí vykutálený trestanec na útěku Ferdinand Kaplan, který se během cesty stihl převléct do smokingu. Všichni ho pokládají za očekávaného hrdinu. Později je dokonce zvolen starostou Kocourkova. Vnese do městečka plno rozruchu a novostí. Avšak i ta nejrafinovanější lež má krátké nohy...
    Žánry:Komedie
    20
  • Vzorný kinematograf Haška Jaroslava
    Vzorný kinematograf Haška Jaroslava (1955)
    FilmRole: majitel křečka
    Povídky Jaroslava Haška tvořily spolehlivou zásobárnu námětů, do níž i v 50. letech filmaři rádi sahali. Ve čtyřech inscenačně zveličených příbězích, zarámovaných projekcí pouťového biografu, si Oldřich Lipský liboval v secesních kostýmech a neškodné satiře na pokrytectví mezi "lepšími" lidmi. Pozdější hvězdu Formanových filmů Vladimíra Pucholta tu zastihneme jako odmlouvajícího žáka, jenž odmítá opustit školní záchodek. Jako komentátora rozpoznáme Jana Wericha.
    70%
    Povídky Jaroslava Haška tvořily spolehlivou zásobárnu námětů, do níž i v 50. letech filmaři rádi sahali. Ve čtyřech inscenačně zveličených příbězích, zarámovaných projekcí pouťového biografu, si Oldřich Lipský liboval v secesních kostýmech a neškodné satiře na pokrytectví mezi "lepšími" lidmi. Pozdější hvězdu Formanových filmů Vladimíra Pucholta tu zastihneme jako odmlouvajícího žáka, jenž odmítá opustit školní záchodek. Jako komentátora rozpoznáme Jana Wericha.
    21
  • Nikdo nic neví
    Nikdo nic neví (1947)
    FilmRole: domovník
    Martin Plechatý a Petr Nový brázdí se svými tramvajemi okupovanou Prahu. Doba je těžká a přežít leckdy není jednoduché - zvlášť když se člověk ve snaze pomoci ohrožené (a půvabné) sousedce zaplete s esesákem, praští ho po hlavě a zabije. Tak si alespoň situaci vysvětlili oba kamarádi, když se jejich protivník svalil na zem. Co si teď počít s tělem? Začíná nekonečná anabáze, v níž se uplatní i dětský kočárek...
    Režie:Josef Mach
    69%
    Martin Plechatý a Petr Nový brázdí se svými tramvajemi okupovanou Prahu. Doba je těžká a přežít leckdy není jednoduché - zvlášť když se člověk ve snaze pomoci ohrožené (a půvabné) sousedce zaplete s esesákem, praští ho po hlavě a zabije. Tak si alespoň situaci vysvětlili oba kamarádi, když se jejich protivník svalil na zem. Co si teď počít s tělem? Začíná nekonečná anabáze, v níž se uplatní i dětský kočárek...
    Režie:Josef Mach
    22
  • Haškovy povídky ze starého mocnářství
    Haškovy povídky ze starého mocnářství (1952)
    FilmRole: soudce
    69%
    23
  • Pokus o vraždu
    Pokus o vraždu (1973)
    Film
    • VOYO
    Hlavní postavou příběhu je profesor Trojan, přednosta jedné pražské kliniky, který neprožívá zrovna nejšťastnější období. Jeho kočka byla otrávena kyanidem, nepohodl se svým synem Petrem, který se odstěhoval za svou ženou, nadějnou zpěvačkou Evou do Brna a otce vyhledává, jen když potřebuje peníze, a jako by to nestačilo, někdo po něm večer vystřelí. Trojan to zpočátku považuje za omyl či klukovinu a nesdílí obavy svého okolí. Jenže pak je objeven kyanid, který jeden z pacientů sebral asistentu Dvořáčkovi, který si ho vypůjčil na nepovolený pokus. Trojan si dá kyanid dohromady s výstřelem a pomalu se v něm začne probouzet podezření, že se ho někdo pokouší zabít. Podezírá nejprve Dvořáčka, který by se mohl po jeho smrti stát přednostou, ale později, jak stále hlouběji upadá do psychózy strachu a obav, začne podezírat všechny okolo sebe. Syna, který od něj chce peníze, synovce Pavla, který ho nenávidí, protože mu odmítl pomoci, když mu hrozilo vyhození z vysoké školy a dokonce i svého přítele, soudce Šedu, který se ho snažil uklidnit vyprávěním o podobném strachu, který před lety zažíval, když byl z vězení propuštěn vězeň, který mu přísahal pomstu. Zcela nutně tak ztrácí přátele, úctu svého okolí i přízeň vlastní rodiny. Dostává se do postupné izolace a uzavírá se před celým světem. Vzpamatuje ho až druhý výstřel, to už je však možná příliš pozdě, aby zachránil vztahy, které svým strachem a bezohlednou podezíravostí zničil.
    67%
    Hlavní postavou příběhu je profesor Trojan, přednosta jedné pražské kliniky, který neprožívá zrovna nejšťastnější období. Jeho kočka byla otrávena kyanidem, nepohodl se svým synem Petrem, který se odstěhoval za svou ženou, nadějnou zpěvačkou Evou do Brna a otce vyhledává, jen když potřebuje peníze, a jako by to nestačilo, někdo po něm večer vystřelí. Trojan to zpočátku považuje za omyl či klukovinu a nesdílí obavy svého okolí. Jenže pak je objeven kyanid, který jeden z pacientů sebral asistentu Dvořáčkovi, který si ho vypůjčil na nepovolený pokus. Trojan si dá kyanid dohromady s výstřelem a pomalu se v něm začne probouzet podezření, že se ho někdo pokouší zabít. Podezírá nejprve Dvořáčka, který by se mohl po jeho smrti stát přednostou, ale později, jak stále hlouběji upadá do psychózy strachu a obav, začne podezírat všechny okolo sebe. Syna, který od něj chce peníze, synovce Pavla, který ho nenávidí, protože mu odmítl pomoci, když mu hrozilo vyhození z vysoké školy a dokonce i svého přítele, soudce Šedu, který se ho snažil uklidnit vyprávěním o podobném strachu, který před lety zažíval, když byl z vězení propuštěn vězeň, který mu přísahal pomstu. Zcela nutně tak ztrácí přátele, úctu svého okolí i přízeň vlastní rodiny. Dostává se do postupné izolace a uzavírá se před celým světem. Vzpamatuje ho až druhý výstřel, to už je však možná příliš pozdě, aby zachránil vztahy, které svým strachem a bezohlednou podezíravostí zničil.
    24
  • Hrdinové mlčí
    Hrdinové mlčí (1946)
    FilmRole: majitel krejčovské opravny
    Je krátce po druhé světové válce. Na malém nádraží čekají lidé na zpožděné vlaky. Muži se chlubí svými hrdinskými činy. Jen zasmušilý Vojtěch Tomek mlčí. Jeho příběh vypráví učitel Frýba čtrnáctiletému Vítkovi. Ke konci války se Vojtěch dostal do konfliktu s kolaborantem Koltou a ten na Vojtěcha poštval gestapo. Gestapo k Vojtěchovi poslalo provokatéra, který předstíral, že přichází z Anglie od Vojtěchova bratra Jana. Jan se však už několik dní schovával u bratra, a proto Vojtěch provokatéra odhalil. Jan vyhodil do povětří německý vlak. Na útěku si však poranil nohu a dostihla ho německá četa. Velitel SS dal mezitím zatknout dvacet občanů. Vojtěch je chtěl zachránit, a proto se k činu přihlásil sám. Na gestapu oba bratři popřeli, že se znají. Kolta však přivedl Vojtěchovu snoubenku Evu a ta bezděky prozradila Janovu totožnost. Gestapo před jejíma očima Jana zabilo a Eva ze zoufalství skočila ze skály. Vojtěchovi se při náletu podařilo uprchnout a dostat se k partyzánům. Partyzáni chytli Koltu a donutili ho skočit z téže skály, pod kterou zahynula Eva. - Učitel Frýba končí vyprávění upozorněním, že praví hrdinové o svých činech mlčí.
    Žánry:DramaVálečný
    67%
    Je krátce po druhé světové válce. Na malém nádraží čekají lidé na zpožděné vlaky. Muži se chlubí svými hrdinskými činy. Jen zasmušilý Vojtěch Tomek mlčí. Jeho příběh vypráví učitel Frýba čtrnáctiletému Vítkovi. Ke konci války se Vojtěch dostal do konfliktu s kolaborantem Koltou a ten na Vojtěcha poštval gestapo. Gestapo k Vojtěchovi poslalo provokatéra, který předstíral, že přichází z Anglie od Vojtěchova bratra Jana. Jan se však už několik dní schovával u bratra, a proto Vojtěch provokatéra odhalil. Jan vyhodil do povětří německý vlak. Na útěku si však poranil nohu a dostihla ho německá četa. Velitel SS dal mezitím zatknout dvacet občanů. Vojtěch je chtěl zachránit, a proto se k činu přihlásil sám. Na gestapu oba bratři popřeli, že se znají. Kolta však přivedl Vojtěchovu snoubenku Evu a ta bezděky prozradila Janovu totožnost. Gestapo před jejíma očima Jana zabilo a Eva ze zoufalství skočila ze skály. Vojtěchovi se při náletu podařilo uprchnout a dostat se k partyzánům. Partyzáni chytli Koltu a donutili ho skočit z téže skály, pod kterou zahynula Eva. - Učitel Frýba končí vyprávění upozorněním, že praví hrdinové o svých činech mlčí.
    Žánry:DramaVálečný
    25
  • Mladá léta
    Mladá léta (1952)
    FilmRole: stařík na hejtmanství
    65%
    26
  • Parohy
    Parohy (1947)
    FilmRole: stařík

    Novomanžel O. Nový se proti své vůli stane majitelem mohutného jeleního paroží.

    Oldřich Nový byl a navždy zůstane pro český film ztělesněním šarmu, elegance a osobního kouzla, kterému podléhaly všechny ženy bez rozdílu věku. Ve svých nezapomenutelných milovnických rolích byl nejen romantikem, který byl schopen se zamilovat do dívky z dávného obrazu, podlehnout čokoládově hnědým očím přítelkyně pana ministra, ale také svůdníkem, pro kterého byla nevěra pravidelně provozovaným sportem, nebo naopak novomanželem posedlým žárlivostí. Právě takový byl Viktorin, hlavní postava bláznivé secesní komedie, kde se vše točí kolem mohutného jeleního paroží. Jeho nedobrovolným majitelem se stane právě žárlivý Viktorin a tak jistě není těžké uhodnout, co všechno takový \"trefný\" dar může způsobit.
     

    Žánry:Komedie
    64%

    Novomanžel O. Nový se proti své vůli stane majitelem mohutného jeleního paroží.

    Oldřich Nový byl a navždy zůstane pro český film ztělesněním šarmu, elegance a osobního kouzla, kterému podléhaly všechny ženy bez rozdílu věku. Ve svých nezapomenutelných milovnických rolích byl nejen romantikem, který byl schopen se zamilovat do dívky z dávného obrazu, podlehnout čokoládově hnědým očím přítelkyně pana ministra, ale také svůdníkem, pro kterého byla nevěra pravidelně provozovaným sportem, nebo naopak novomanželem posedlým žárlivostí. Právě takový byl Viktorin, hlavní postava bláznivé secesní komedie, kde se vše točí kolem mohutného jeleního paroží. Jeho nedobrovolným majitelem se stane právě žárlivý Viktorin a tak jistě není těžké uhodnout, co všechno takový \"trefný\" dar může způsobit.
     

    Žánry:Komedie
    27
  • Svatej z Krejcárku
    Svatej z Krejcárku (1969)
    FilmRole: vrátný
    Obuvník Lájošek Cína je naivní dobrák se srdcem na dlani, který, jak je den dlouhý, nevyjde ze svého krámku, kde také spí, a jedinou společnost mu dělá malé zatoulané kotě. Jednoho dne k němu vpadne svérázný řidič náklaďáku Martin, který si Lájoška okamžitě přisvojí jako svého nového závozníka a stane se jeho životním průvodcem s plánem mu jeho poklidné žití od základu přestavět. V žižkovské kolonii na Krejcárku ho seznámí s půvabnou Magdou, do níž se Lájošek zamiluje a začne s ní žít i s jejími čtyřmi dětmi. Brzy nato čekají vlastní a jejich život by se zdál ideální, ale každé štěstí něco stojí…
    Žánry:DramaKomedie
    63%
    Obuvník Lájošek Cína je naivní dobrák se srdcem na dlani, který, jak je den dlouhý, nevyjde ze svého krámku, kde také spí, a jedinou společnost mu dělá malé zatoulané kotě. Jednoho dne k němu vpadne svérázný řidič náklaďáku Martin, který si Lájoška okamžitě přisvojí jako svého nového závozníka a stane se jeho životním průvodcem s plánem mu jeho poklidné žití od základu přestavět. V žižkovské kolonii na Krejcárku ho seznámí s půvabnou Magdou, do níž se Lájošek zamiluje a začne s ní žít i s jejími čtyřmi dětmi. Brzy nato čekají vlastní a jejich život by se zdál ideální, ale každé štěstí něco stojí…
    Žánry:DramaKomedie
    28
  • Mikoláš Aleš
    Mikoláš Aleš (1951)
    FilmRole: hrabě Sternwald

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    63%

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    29
  • Motiv pro vraždu
    Motiv pro vraždu (1974)
    FilmRole: (segment "Kapsář")
    • VOYO
    62%
    30
  • Jan Roháč z Dubé
    Jan Roháč z Dubé (1947)
    FilmRole: Filibert
    62%
    31
  • Na dobré stopě
    Na dobré stopě (1948)
    FilmRole: Bürgl

    Dobrodružné a současně výchovné příběhy z dětských táborů mají dlouhou tradici, v roce 1948 to byli ještě junáci, později zrušení. Jeden z chlapců, těžce poznamenaný zážitky z nacistické okupace, se však těžce sžívá s ostatními. Jejich důvěru i obdiv si získá teprve tehdy, když vystopuje nepřátelského diverzanta. Snadno už v tomto filmu rozpoznáme tlak těsně poúnorových poměrů, požadujících žádoucí politické zacílení.

     

    DVD: Ve filmu hrají skauti z Pětky, natáčení se uskutečnilo v roce 1947 na jejich táboře na ostrově v Sečské přehradě. Bohužel osud filmu předznamenal osud celého skautského hnutí u nás – po dokončení v roce 1948 nesměl mít premiéru a promítat se mohl v nemnoha městech mimo Prahu. Vzápětí putoval do trezoru, odkud se na krátkou dobu dostal po dvaceti letech. Z temnoty byl definitivně vysvobozen až po roce 1989. Několikrát šel v televizi a nyní na DVD získal svobodu, o které se jeho tvůrcům ani nesnilo.

    Mezi bonusy najdete osvětový film o skautech Buď připraven z roku 1923. Je pro nás pozoruhodný nejen svojí dlouhou stopáží (51 min.) ale především tím, že dává nahlédnout do skautského tábora raných dvacátých let minulého století. Je němý, ale věřím, že i tak ho budete sledovat se zatajeným dechem. Ne ani tak kvůli příběhu, který je prostý a svou předvídatelností může trochu připomínat příběhy pro paní i dívky z Červené knihovny. Mnohem zajímavější je pozorovat dění na táboře od rána až do večera. Můžeme srovnávat – co na našich táborech přetrvává a co z jejich programu zmizelo. Asi nej nej nej bonbónek nás čeká v závěru filmu, kdy spolu s kluky z oddílu na jejich zpáteční cestě do Prahy proplujeme Svatojánskými proudy. Je to unikátní možnost sledovat při práci zkušené voraře v místech, která už před lety zmizela pod hladinou Štěchovické přehrady.

    Režie:Josef Mach
    62%

    Dobrodružné a současně výchovné příběhy z dětských táborů mají dlouhou tradici, v roce 1948 to byli ještě junáci, později zrušení. Jeden z chlapců, těžce poznamenaný zážitky z nacistické okupace, se však těžce sžívá s ostatními. Jejich důvěru i obdiv si získá teprve tehdy, když vystopuje nepřátelského diverzanta. Snadno už v tomto filmu rozpoznáme tlak těsně poúnorových poměrů, požadujících žádoucí politické zacílení.

     

    DVD: Ve filmu hrají skauti z Pětky, natáčení se uskutečnilo v roce 1947 na jejich táboře na ostrově v Sečské přehradě. Bohužel osud filmu předznamenal osud celého skautského hnutí u nás – po dokončení v roce 1948 nesměl mít premiéru a promítat se mohl v nemnoha městech mimo Prahu. Vzápětí putoval do trezoru, odkud se na krátkou dobu dostal po dvaceti letech. Z temnoty byl definitivně vysvobozen až po roce 1989. Několikrát šel v televizi a nyní na DVD získal svobodu, o které se jeho tvůrcům ani nesnilo.

    Mezi bonusy najdete osvětový film o skautech Buď připraven z roku 1923. Je pro nás pozoruhodný nejen svojí dlouhou stopáží (51 min.) ale především tím, že dává nahlédnout do skautského tábora raných dvacátých let minulého století. Je němý, ale věřím, že i tak ho budete sledovat se zatajeným dechem. Ne ani tak kvůli příběhu, který je prostý a svou předvídatelností může trochu připomínat příběhy pro paní i dívky z Červené knihovny. Mnohem zajímavější je pozorovat dění na táboře od rána až do večera. Můžeme srovnávat – co na našich táborech přetrvává a co z jejich programu zmizelo. Asi nej nej nej bonbónek nás čeká v závěru filmu, kdy spolu s kluky z oddílu na jejich zpáteční cestě do Prahy proplujeme Svatojánskými proudy. Je to unikátní možnost sledovat při práci zkušené voraře v místech, která už před lety zmizela pod hladinou Štěchovické přehrady.

    Režie:Josef Mach
    32
  • Pět miliónů svědků
    Pět miliónů svědků (1965)
    FilmRole: vrátný

    Nyní spatříme naivní připomínku toho, že televize kdysi vysílala i inscenace živě, avšak v tomto případě získal přímý přenos překvapivě kriminální rozměr. Během vysílání byl totiž zabit jeden z herců - a vidělo to všech oněch pět miliónů lidí, kteří televizi sledovali. Vyšetřovatelé pak celou podezřelou událost znovu rekonstruují, aby se dopátrali, zda šlo o nešťastnou náhodu, nebo o promyšlený zločin.

    62%

    Nyní spatříme naivní připomínku toho, že televize kdysi vysílala i inscenace živě, avšak v tomto případě získal přímý přenos překvapivě kriminální rozměr. Během vysílání byl totiž zabit jeden z herců - a vidělo to všech oněch pět miliónů lidí, kteří televizi sledovali. Vyšetřovatelé pak celou podezřelou událost znovu rekonstruují, aby se dopátrali, zda šlo o nešťastnou náhodu, nebo o promyšlený zločin.

    33
  • Tajemství velikého vypravěče
    Tajemství velikého vypravěče (1971)
    Film
    59%
    34
  • 35
  • Velké dobrodružství
    Velké dobrodružství (1952)
    FilmRole: sluha v Belgické královské společnosti

    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává a britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.

    58%

    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává a britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.

    36
  • Revoluční rok 1848
    Revoluční rok 1848 (1949)
    FilmRole: účetní u Portheima
    České obrozenecké hnutí je na konci první poloviny 19. století rozpolcené. Zatímco starší generace, např. František Palacký, nabádá ke zdrženlivosti, studenti se kloní k radikálním postojům. Zpráva o revolučních událostech v Paříži přiměje české Pražany k sepsání požadavků českého národa na sebeurčení a na vyhlášení konstituce. Napětí vyvrcholí během Všeslovanského sjezdu na pražském Žofíně. Vídeň české požadavky odmítne a sjezd je rakouskou policií brutálně rozehnán. Praha začne stavět barikády...
    Žánry:DramaHistorický
    58%
    České obrozenecké hnutí je na konci první poloviny 19. století rozpolcené. Zatímco starší generace, např. František Palacký, nabádá ke zdrženlivosti, studenti se kloní k radikálním postojům. Zpráva o revolučních událostech v Paříži přiměje české Pražany k sepsání požadavků českého národa na sebeurčení a na vyhlášení konstituce. Napětí vyvrcholí během Všeslovanského sjezdu na pražském Žofíně. Vídeň české požadavky odmítne a sjezd je rakouskou policií brutálně rozehnán. Praha začne stavět barikády...
    Žánry:DramaHistorický
    37
  • Mezi zemí a nebem
    Mezi zemí a nebem (1958)
    FilmRole: muž v trafice

    Dějí se to věci, ušlápnutý úředníček se v české satirické komedii odváží postavit byrokratickému řediteli. Jmenuje se František Nováček a pracuje jako úředník městského úřadu. Je poctivý, ale poněkud hypochondrický, což se za jistých okolností ukáže být nečekaně "nebezpečnou" kombinací. Když si totiž omylem přisvojí cizí diagnózu, prorokující mu blízkou smrt, rozhodne se využít posledních čtrnácti dnů svého života ve prospěch ostatních. Postaví se na pracovišti domýšlivému a omezenému byrokratickému řediteli Korejsovi a provede menší reorganizaci, za kterýžto hrdinský čin si vyslouží lásku šéfovy sekretářky Boženky a vděk všech, kteří se s úřednickou byrokracií museli potýkat.

    Žánry:Komedie
    58%

    Dějí se to věci, ušlápnutý úředníček se v české satirické komedii odváží postavit byrokratickému řediteli. Jmenuje se František Nováček a pracuje jako úředník městského úřadu. Je poctivý, ale poněkud hypochondrický, což se za jistých okolností ukáže být nečekaně "nebezpečnou" kombinací. Když si totiž omylem přisvojí cizí diagnózu, prorokující mu blízkou smrt, rozhodne se využít posledních čtrnácti dnů svého života ve prospěch ostatních. Postaví se na pracovišti domýšlivému a omezenému byrokratickému řediteli Korejsovi a provede menší reorganizaci, za kterýžto hrdinský čin si vyslouží lásku šéfovy sekretářky Boženky a vděk všech, kteří se s úřednickou byrokracií museli potýkat.

    Žánry:Komedie
    38
  • Tajemství zlatého Buddhy
    Tajemství zlatého Buddhy (1973)
    FilmRole: Artur Schlieffer
    • VOYO
    57%
    39
  • O ševci Matoušovi
    O ševci Matoušovi (1948)
    FilmRole: správce

    Revoluční rok 1848 vnesl velké naděje mezi dosud mlčící vrstvy, probudil naděje sociální i národnostní. Odezva pronikla i na zapadlý venkov, dokonce až do Podkrkonoší. Tamější mladý švec se začal zajímat o společenské a politické dění, prožíval i zklamání z pozdějšího vývoje. Předlohou se pro tento film, který mezi prvními ve znárodněné kinematografii hledal \"nadčasové\" souvislosti mezi minulostí a přítomností, stal stejnojmenný román Antala Staška. Velkou příležitost tu dostal Ladislav Pešek v titulní roli.

    Žánry:DramaHistorický
    57%

    Revoluční rok 1848 vnesl velké naděje mezi dosud mlčící vrstvy, probudil naděje sociální i národnostní. Odezva pronikla i na zapadlý venkov, dokonce až do Podkrkonoší. Tamější mladý švec se začal zajímat o společenské a politické dění, prožíval i zklamání z pozdějšího vývoje. Předlohou se pro tento film, který mezi prvními ve znárodněné kinematografii hledal \"nadčasové\" souvislosti mezi minulostí a přítomností, stal stejnojmenný román Antala Staška. Velkou příležitost tu dostal Ladislav Pešek v titulní roli.

    Žánry:DramaHistorický
    40
  • Až se vrátíš
    Až se vrátíš (1947)
    FilmRole: hostinský
    56%
    41
  • Zlatý pavouk
    Zlatý pavouk (1956)
    FilmRole: zubař Novák
    Od poloviny 50. let začaly vznikat zprvu ještě nesmělé pokusy o běžný kriminální film, který by se nehemžil nepřátelskými agenty. V tomto případě, ještě hodně toporném a proklamativním, se však tvůrci dostali jen do půli cesty: někdejší příslušník hrabivých revolučních gard, profesí zubař, se na samém konci války zmocní zlatého pokladu, který pocházel od vězňů z německých koncentračních táborů. Avšak zlato vykoupené krví nevinných obětí ani novému majiteli, jenž zpychne a vede zhýralý život, nepřinese štěstí, po letech jej čeká krušné odhalení. Za zmínku stojí, že svou první \"dospělou\" roli zde ještě nepříliš poutavě vytvořila Jana Brejchová.
    Žánry:Krimi
    55%
    Od poloviny 50. let začaly vznikat zprvu ještě nesmělé pokusy o běžný kriminální film, který by se nehemžil nepřátelskými agenty. V tomto případě, ještě hodně toporném a proklamativním, se však tvůrci dostali jen do půli cesty: někdejší příslušník hrabivých revolučních gard, profesí zubař, se na samém konci války zmocní zlatého pokladu, který pocházel od vězňů z německých koncentračních táborů. Avšak zlato vykoupené krví nevinných obětí ani novému majiteli, jenž zpychne a vede zhýralý život, nepřinese štěstí, po letech jej čeká krušné odhalení. Za zmínku stojí, že svou první \"dospělou\" roli zde ještě nepříliš poutavě vytvořila Jana Brejchová.
    Žánry:Krimi
    42
  • Místo v houfu
    Místo v houfu (1964)
    FilmRole: 1. Jak se kalí ocel - venkovan

    Povídkový film podle námětu a scénáře debutujícího Antonína Máši se pokoušel o osobitější a nekonvenčnější přístup k námětům ze života mladých. V době vzniku byla kritikou nejlépe hodnocena Brynychova povídka. Povídky : 1. Šestnáctiletý student je pověřen agitační kampaní za včasné dokončení zemědělských prací. Tuto naplánovanou akci neberou vážně ani profesionální svazáčtí funkcionáři. 2. Pražští studenti na chmelu - první láska a místo v partě. 3. Rozporuplné zážitky a zkušenosti nesmělého a nešikovného studenta na žňové brigádě.

    Žánry:DramaPovídkový
    55%

    Povídkový film podle námětu a scénáře debutujícího Antonína Máši se pokoušel o osobitější a nekonvenčnější přístup k námětům ze života mladých. V době vzniku byla kritikou nejlépe hodnocena Brynychova povídka. Povídky : 1. Šestnáctiletý student je pověřen agitační kampaní za včasné dokončení zemědělských prací. Tuto naplánovanou akci neberou vážně ani profesionální svazáčtí funkcionáři. 2. Pražští studenti na chmelu - první láska a místo v partě. 3. Rozporuplné zážitky a zkušenosti nesmělého a nešikovného studenta na žňové brigádě.

    Žánry:DramaPovídkový
    43
  • Siréna
    Siréna (1947)
    FilmRole: lokaj

    Vítězem Zlatého lva na benátském festivalu se v roce 1947 stalo sociální drama režiséra Karla Steklého, mající svým stylem blízko k italskému neorealismu. Těžištěm Steklého poválečné filmografie byla sociální nerovnost, útlak a vykořisťování proletariátu. Do této tematické linie dobře zapadal příběh inspirovaný dvěma kapitolami románu Marie Majerové. Siréna vykresluje atmosféru průmyslového Kladna na sklonku 19. století. Tehdejší stávka havířů kvůli nízkým výdělkům byla nekompromisně potlačená četnictvem. Film, k jehož působivosti přispělo přesvědčivé vylíčení hornického prostředí a ponurá hudba E. F. Buriana, se soustředí na rodinu Hudcových. Symbolem utrpení dělnické třídy v hrdinném boji proti kapitalismu je dcera hlavních hrdinů, mladá Emča (Pavla Suchá). (NFA)

    Žánry:Drama
    54%

    Vítězem Zlatého lva na benátském festivalu se v roce 1947 stalo sociální drama režiséra Karla Steklého, mající svým stylem blízko k italskému neorealismu. Těžištěm Steklého poválečné filmografie byla sociální nerovnost, útlak a vykořisťování proletariátu. Do této tematické linie dobře zapadal příběh inspirovaný dvěma kapitolami románu Marie Majerové. Siréna vykresluje atmosféru průmyslového Kladna na sklonku 19. století. Tehdejší stávka havířů kvůli nízkým výdělkům byla nekompromisně potlačená četnictvem. Film, k jehož působivosti přispělo přesvědčivé vylíčení hornického prostředí a ponurá hudba E. F. Buriana, se soustředí na rodinu Hudcových. Symbolem utrpení dělnické třídy v hrdinném boji proti kapitalismu je dcera hlavních hrdinů, mladá Emča (Pavla Suchá). (NFA)

    Žánry:Drama
    44
  • Temno
    Temno (1950)
    FilmRole: kostelník v průvodu Koniáše
    53%
    45
  • Racek má zpoždění
    Racek má zpoždění (1950)
    FilmRole: vrátný Brynda
    51%
    46
  • Občan Brych
    Občan Brych (1958)
    FilmRole: vetešník

    V 50. letech byly oblíbené postavy kolísavých intelektuálů, kteří nakonec prohlédli rejdy záškodníků a přiklonili se k dělnické třídě. Také titulního hrdinu tohoto filmu zaskočí únorový komunistický převrat a nechá se dokonce přesvědčit, aby emigroval. Proklamativní a schematické pojetí závažného tématu nevyvážil ani Karel Höger v hlavní roli, ani obrazově sugestivní zpodobnění drsných krajinných scenerií.

    Žánry:Drama
    51%

    V 50. letech byly oblíbené postavy kolísavých intelektuálů, kteří nakonec prohlédli rejdy záškodníků a přiklonili se k dělnické třídě. Také titulního hrdinu tohoto filmu zaskočí únorový komunistický převrat a nechá se dokonce přesvědčit, aby emigroval. Proklamativní a schematické pojetí závažného tématu nevyvážil ani Karel Höger v hlavní roli, ani obrazově sugestivní zpodobnění drsných krajinných scenerií.

    Žánry:Drama
    47
  • Dnes o půl jedenácté
    Dnes o půl jedenácté (1949)
    FilmRole: hostinský
    Zaměstnanec stavební firmy inženýr Beránek se prudce pohádá s polírem Klimešem. Krátce na to ho najdou těžce zraněného. Muž v nemocnici zemře a jeho smrt vyšetřují nezávisle na sobě dva detektivové. Vrchní inspektor Zouplna řeší případ jako vraždu, jeho kolega Šimák se zase zabývá podezřením z černých machinací. Podezřelí jsou všichni z Beránkova okolí: arogantní opilec Klimeš, profesionální vyděrač Bártl, jeho milenka Alena i hokynář Matuška. Skutečný vrah se však ukryl do nervového sanatoria, kde se ukrývají pováleční zbohatlíci. Kriminalistům nezbývá, než nastražit léčku...
    Žánry:DramaKrimi
    49%
    Zaměstnanec stavební firmy inženýr Beránek se prudce pohádá s polírem Klimešem. Krátce na to ho najdou těžce zraněného. Muž v nemocnici zemře a jeho smrt vyšetřují nezávisle na sobě dva detektivové. Vrchní inspektor Zouplna řeší případ jako vraždu, jeho kolega Šimák se zase zabývá podezřením z černých machinací. Podezřelí jsou všichni z Beránkova okolí: arogantní opilec Klimeš, profesionální vyděrač Bártl, jeho milenka Alena i hokynář Matuška. Skutečný vrah se však ukryl do nervového sanatoria, kde se ukrývají pováleční zbohatlíci. Kriminalistům nezbývá, než nastražit léčku...
    Žánry:DramaKrimi
    48
  • Případ Z-8
    Případ Z-8 (1948)
    FilmRole: dělník
    49%
    49
  • Sedmý kontinent
    Sedmý kontinent (1960)
    FilmRole: děda
    48%
    50
  • Velikonoční dovolená
    Velikonoční dovolená (1971)
    FilmRole: stařeček
    47%
    51
  • Slovo dělá ženu
    Slovo dělá ženu (1952)
    Film
    47%
    52
  • Maturita za školou
    Maturita za školou (1973)
    FilmRole: 1. Básník - stařeček
    46%
    53
  • Zvony z rákosu
    Zvony z rákosu (1950)
    FilmRole: radní Blecha
    44%
    54
  • Reportáž psaná na oprátce
    Reportáž psaná na oprátce (1961)
    FilmRole: vězeň
    42%
    55
  • Cesta ke štěstí
    Cesta ke štěstí (1951)
    FilmRole: listonoš

    Hlavní hrdinka Vlasta Tomešová se touží stát traktoristkou místního zemědělského družstva a navzdory mnoha překážkám se jí to nakonec podaří. Ve snímku najdeme celou řadu postav a postupů, které jsou typické i pro další podobné snímky tohoto období: nedůvěřivý otec, bránící dceři uskutečnit svůj plán se změní a nakonec souhlasí i se vstupem do družstva; milostná zápletka, která stojí až v druhém plánu ale např. i fascinace strojem a novou technologií či zakončení filmu v podobě rozorávání mezí.

    Žánry:DramaKomedie
    42%

    Hlavní hrdinka Vlasta Tomešová se touží stát traktoristkou místního zemědělského družstva a navzdory mnoha překážkám se jí to nakonec podaří. Ve snímku najdeme celou řadu postav a postupů, které jsou typické i pro další podobné snímky tohoto období: nedůvěřivý otec, bránící dceři uskutečnit svůj plán se změní a nakonec souhlasí i se vstupem do družstva; milostná zápletka, která stojí až v druhém plánu ale např. i fascinace strojem a novou technologií či zakončení filmu v podobě rozorávání mezí.

    Žánry:DramaKomedie
    56
  • Případ dr. Kováře
    Případ dr. Kováře (1950)
    FilmRole: Loukota
    39%
    57
  • Žízeň
    Žízeň (1949)
    FilmRole: cihlář Ševčík
    38%
    58
  • Anna proletářka
    Anna proletářka (1952)
    FilmRole: penzista
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mj. se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá ?sociálního vědomí?. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděný na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín aj.). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    36%
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mj. se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá ?sociálního vědomí?. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděný na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín aj.). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    59