John Waters

6.4
John Waters
John Waters je kultovní americký režisér a scénárista, čelní představitel campu a trashové estetiky ve filmu. Proslul především svými nízkorozpočtovými brakovými snímky provokujícími měšťácké publikum. Waters se narodil 22. dubna v Baltimoru, na jehož předměstí také vyrůstal. Právě špinavé ulice tohoto města a snaha lišit se od šedého provinční davu stojí za jeho neslavnějšími snímky. Ty točil s partou svých excentrických přátel, se kterými si dlouhé dny života na předměstí zkracoval popíjením alkoholu a kouření trávy. Nejvýraznější z nich byla draq queen Divine, jeho múza a herečka ve Watersových nejznámějších filmech. Tak tomu je už ve dvou filmech ze šedesátých let, středometrážním Eat Your Make Up (1968) a celovečerním Mondo Trasho (1969), které však nebylo nikdy oficiálně vydané, neb Waters neměl k písním a melodiím, jež ve filmu nahrazují dialogy, autorská práva. Vrcholné období Watersovy tvorby, díky němuž zůstane navěky zapsán v srdcích filmových gurmánů, přišlo v sedmdesátých letech. Předznamenal ho již snímek Mnohočetní maniaci (1970), v němž Divine přijíždí do Baltimoru se zvrhlým cirkusem, jehož senzacechtivé diváky se svou zlotřilou partou okrádá a zabíjí. Když se navíc dozví, že jí její přítel nejspíš podvádí, začne rozsévat chaos. Legendu (či spíš několik legend) však zrodil až další Watersův opus, Růžoví plameňáci (1972). Divine zde s rodinou Marbleových soutěží o titul nejnechutnější osoby na planetě a jde o skutečný boj na život a na smrt. Film byl na mnoha místech zakázán, ale zároveň se brzy stal kultovním, třeba i díky zvěstem, že se u jeho promítání běžně zvrací, a s rozpočtem 10 000 dolarů nakonec vydělal přes 7 milionů dolarů. Ačkoli snímek zobrazuje vraždy, znásilnění, mučení, zoofilii i legendární konzumaci psího výkalu, rozhodně mu nepřísluší přívlastky jako "zlý" či "temný". Jedná se veskrze o naivní grotesku dělanou z lásky dobrými lidmi. Ne nadarmo jsou navíc Růžoví plameňáci některými teoretiky považovány za nejdůležitější queer film všech dob. Další dva Watersovy filmy 70. let, Female Trouble (1974) a Desperate Living (1977) svou provokativností, nespoutaností a nechutností pokračují v duchu Růžových plameňáků. Posun nastává v 80. letech. Autorovy snímky z tohoto období jsou zdánlivě blíž mainstreamu, zároveň ho však subtilně podkopávají. Příkladem budiž Polyester (1981), v němž se Waters vydává na pole melodramatu. Divine zde hraje zoufalou ženu v domácnosti, kterou její manžel podvádí a děti nerespektují, snaží se tak ztracený smysl života najít v milostné vztahu s pohledným Toddem. Watersův další film, Lak na vlasy (1988) se díky video distribuci stal též do jisté míry kultovním a v roce 2002 byl podle jeho předlohy vytvořen stejnojmenný broadwayský muzikál. O pět let později pak následoval i filmový remake. Další Watersovy pokusy už se nesetkaly s výraznějším ohlasem a zůstávají tak ve stínu jeho ranější tvorby. Krom režie se Waters díky svému charakteristickému vzhledu a hlasu objevuje i jako herec v menších rolích, a to nejen ve svých filmech. Diváci ho tak mohli zahlédnout v snímcích jako Sladký ničema (1999), Chuckyho sémě (2004), Jackass 2 (2006) a Alvin a Chipmunkové: Čiperná jízda (2015) nebo v seriálech Simpsonovi, Jmenuju se Earl, Mickey Mouse či Zákon a pořádek. Krom filmu se Waters věnuje taky výtvarnému umění. S více než 8000 svazky ve své knihovně je navíc též vášnivým bibliofilem. V občanském životě se zasazuje o práva queer lidí.



John Waters: Filmy a pořady 174



Dodatečné informace

Narození:
22. 4. 1946
Baltimore, Maryland, USA
Vlastní jméno:
John Samuel Waters Jr.
Přezdívky:
Pope of Trash,
Prince of Puke
Výška:
188 cm

Další články

  1. Děsivé svědectví o Ukrajině, jež stálo tvůrce život, či portrét úpadku USA. Škála karlovarských filmových novinek bude i letos pestrá
    30. 6. 2022
    Děsivé svědectví o Ukrajině, jež stálo tvůrce život, či portrét úpadku USA. Škála karlovarských filmových novinek bude i letos pestrá

    Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary startuje už zítra a na návštěvníky čeká takřka dvě stě titulů. Světové klasiky, české novinky i půlnoční perličky jsme vám již v průběhu týdne představili (pokud jste tyto tipy nezaznamenali, odkazy najdete pod článkem) a nyní zbývá uvést ještě deset doporučení na zahraniční festivalové snímky, o nichž se možná tolik nemluví, ale pozorní diváci a divačky by je neměli minout.

  2. Proč je Top Gun největší gay klasika osmdesátek? A Predátor hned druhá?
    3. 6. 2022
    Proč je Top Gun největší gay klasika osmdesátek? A Predátor hned druhá?
  3. Nejoplzlejší film historie slaví 50 let. Pojídání psích exkrementů pobuřuje, společenská kritika je naopak nadčasová
    22. 3. 2022
    Nejoplzlejší film historie slaví 50 let. Pojídání psích exkrementů pobuřuje, společenská kritika je naopak nadčasová
  4. „Když už chceme hrát něco hloupého a směšného, musí to být hloupé a směšné určitým inspirujícím způsobem.“ Startuje 17. ročník Festivalu otrlého diváka
    28. 2. 2022
    „Když už chceme hrát něco hloupého a směšného, musí to být hloupé a směšné určitým inspirujícím způsobem.“ Startuje 17. ročník Festivalu otrlého diváka
  5. Festival otrlého diváka servíruje hned několik chodů roztodivné zábavy
    22. 2. 2015
    Festival otrlého diváka servíruje hned několik chodů roztodivné zábavy