Martin Šulík

6.5
Martin Šulík
Přední režijní tvář slovenské kinematografie se narodil 20. října 1962 v Žilině. V letech 1981 - 1986 vystudoval filmovou a televizní režii na bratislavské Vysoké škole múzických umění. Po zdařilých studentských filmech debutoval celovečerním dramatem Neha (1991), kde poprvé utvořil tandem s kameramanem Martinem Štrbou, s kterým následně pracoval na drtivé většině svých režijním projektů. Již svým debutem předznamenal poetický styl z prostředí životů obyčejných lidí, kterým se jeho filmografie bude ubírat. Následující psychologickou sondou Všechno, co mám rád (1992) se zaměřil na životní eskapády otce ve středním věku, který bojuje s bývalým manželstvím, dospívajícím synem a vlastními rodiči, načež se pro něj jako jediné východisko jeví únik s mladou dívkou. Filmovou básní Zahrada (1995) se plně etabloval jako autorský režisér a odnesl dva České lvy za scénář a režii, přičemž snímek samotný posbíral cen pět, včetně té nejcennější pro nejlepší film. Pikaresní příběh inspirovaný Don Quijotským putováním Orbis Pictus (1997) se soustředí na cestu mladé hrdinky opouštějící dětský ústav, ve snaze najít svou matku. Pro televizi pak natočil komorní rodinné drama Zabíjačka (1999). Společně s dalšími tuzemskými tvůrci se podílel na povídkovém filmu Praha očima (1999) a přelom milénia přivítal historickou freskou pohraniční vesnice Krajinka (2000), která epizodickým vyprávění mapuje životy tamních obyvatel napříč historií. Realizoval emocionálně strhující dílo bořící hranice mezi dokumentárním a fikčním filmem Klíč k určování trpaslíků podle deníku Pavla Juráčka (2002), kde se skrze deníky proslulé osobností filmařské nové vlny snaží proniknout do jeho nitra. Snímkem Sluneční stát (2005) se pak skrze čtveřici lidských osudů pustil do tématu ztráty pracovního místa. Na MFF v Karlových Varech uvedl tragické drama Cigán (2011), kde mladému romskému chlapci zabijí otce a on se tak rozhodne vypátrat viníka. Za syrový zážitek tematicky přesahující hranice tuzemské krajiny na festivale získal zvláštní uznání poroty. Pustil se do natáčení dokumentárních snímků vzpomínajících na československou filmařskou éru 60. let. Vznikl tak televizní cyklus Zlatá šedesátá (2009 a 2015) a dvoudílný film 25 ze šedesátých aneb Československá nová vlna (2010). O cílevědomé zmapování dějiny tuzemské kinematografie nadále usiloval s dokumentárními sériemi Celuloid country (2011) a Československý filmový zázrak (2014). Na zmíněných dokumentech spolupracoval s filmovým historikem Janem Lukešem. V hrané tvorbě pokračoval koprodukční road movie o starých křivdách Tlumočník (2018), kde do ústřední dvojice obsadil Jiřího Menzela a Petera Simonischeka. S Miroslavem Krobotem v titulní roli stárnoucího spisovatele se skrze různorodé stylistické postupy střídající roviny reality a autorovi mysli ponořil do tematiky autorské krize s názvem Muž se zaječíma ušima (2020), za který na varšavském festivale obdržel cenu za nejlepší režii. V prosinci roku 2022 uvedl do kin komediální drama Kůň. Jeho filmy jsou mezinárodně ceněné a i díky množství obdržených cen platí za nejvýraznější osobnost slovenské porevoluční kinematografie.



Martin Šulík: Filmy a pořady 95



Dodatečné informace

Narození:
20. 10. 1962
Žilina

Další články

  1. Recenze #2: Tlumočník - když film nemá co sdělit a tlumočník neumí mluvit
    20. 3. 2018
    Recenze #2: Tlumočník - když film nemá co sdělit a tlumočník neumí mluvit

    Tlumočník v důchodu (Jiří Menzel) se rozhodne navštívit nacistického pohlavára, jenž nese vinu za smrt jeho rodičů, mimo jiné proto, aby zjistil, kde jsou pochováni. Namísto něj se potká s jeho synem, který je již taktéž v pokročilém věku, a společně vyrazí na cestu napříč Slovenskem, aby rozkryli pochmurnou minulost, která je svedla dohromady.

  2. Když si oscarová krasavice hraje na Indianu Jonese a Čech vzdává hold průkopnickým filmařům
    15. 3. 2018
    Když si oscarová krasavice hraje na Indianu Jonese a Čech vzdává hold průkopnickým filmařům
  3. Peter Simonischek: "Není žádná záruka, že lidé dokáží žít delší čas v míru."
    25. 2. 2018
    Peter Simonischek: "Není žádná záruka, že lidé dokáží žít delší čas v míru."
  4. Jiří Menzel: "Maminka mi řekla, že zemřel Hitler. Bylo mi ho líto. Nevěděl jsem, co je zač."
    18. 2. 2018
    Jiří Menzel: "Maminka mi řekla, že zemřel Hitler. Bylo mi ho líto. Nevěděl jsem, co je zač."
  5. Tlumočník otevírá bolavé rány a ptá se: "Trpí víc potomek zavražděných Židů, nebo syn esesmana?"
    6. 2. 2018
    Tlumočník otevírá bolavé rány a ptá se: "Trpí víc potomek zavražděných Židů, nebo syn esesmana?"
  6. Velkolepá oslava na Berlinale. Oscarový Jiří Menzel bude tlumočit kultovnímu Tonimu Erdmannovi
    23. 1. 2018
    Velkolepá oslava na Berlinale. Oscarový Jiří Menzel bude tlumočit kultovnímu Tonimu Erdmannovi

    V listopadu 2017 upadl oscarový režisér Jiří Menzel do umělého spánku. Jeho rodina hovořila o zázraku, když se na Štědrý den probral. Režisér a příležitostný herec tedy může na letošním Berlinale představit ve světové premiéře v den svých 80. narozenin nový film Martina Šulíka (Záhrada), kde si zahrál jednu z hlavních rolí po boku Petera Simonischeka (Toni Erdmann). Tlumočník (2018) následně vstoupí do českých kin 15. března 2018.

  7. „Slovenské lvy“, jak píše tisk o Slnku v sieti, ovládl Cigán a Dům s Krobotem a Medveckou
    18. 4. 2012
    „Slovenské lvy“, jak píše tisk o Slnku v sieti, ovládl Cigán a Dům s Krobotem a Medveckou
  8. Češi ve hře o slovenské filmové ceny Slnko v sieti 2012
    8. 3. 2012
    Češi ve hře o slovenské filmové ceny Slnko v sieti 2012
  9. V Česku marně hledal podporu, v Soluni bodoval
    16. 11. 2011
    V Česku marně hledal podporu, v Soluni bodoval
  10. Česko-slovenská invaze válcuje filmový festival v Soluni
    10. 11. 2011
    Česko-slovenská invaze válcuje filmový festival v Soluni
  11. Cigán
    25. 7. 2011
    Cigán

    Keby aj siedmy celovečerný hraný film Martina Šulíka (1962) Cigán nedostal žiadnu cenu (doteraz má štyri z Karlových Varov), určite by si jeho tvorcovia zaslúžili Cenu za odvahu. Odvahou bolo pustiť sa do takej citlivej a kontroverznej témy, akou je rómska otázka a spolužitie tohto etnika s majoritným obyvateľstvom, navyše nakrútiť ju v autentickom prostredí spišskej osady s rómskymi nehercami, používajúcimi takmer výlučne svoj jazyk.

  12. Cigán nabízí přesvědčivé dějiště, děj už méně
    22. 7. 2011
    Cigán nabízí přesvědčivé dějiště, děj už méně
  13. Festivalové Varyace 4: Bilancujme!
    11. 7. 2011
    Festivalové Varyace 4: Bilancujme!
  14. Jak Slávku Jandákovi chcípnul traktor a Bobošíková málem omdlela
    10. 7. 2011
    Jak Slávku Jandákovi chcípnul traktor a Bobošíková málem omdlela
  15. Tragikomický úděl Šulíkova nového hrdiny
    10. 7. 2011
    Tragikomický úděl Šulíkova nového hrdiny
  16. Recenze: Cigán
    8. 7. 2011
    Recenze: Cigán

    Žít vedle sebe ještě neznamená žít spolu - neboť rozdělený svět nelze společně sdílet. Čtrnáctiletý Adam ví, jak se žije Romům na východním Slovensku, v osadě, která je ghettem na okraji společnosti bílých gadžů, jež ho otčím Žigo učí bytostně nenávidět. Jak se živoří v enklávě, z níž není úniku a odkud je může vysvobodit jen vybájená emigrace do Velké Británie – nebo smrt. Tak jako jeho tátu, jehož právě našli mrtvého na silnici. Neboť osada je místo, kde se nesnadno žije, ale lehce přichází na svět a ještě snadněji umírá.

  17. Festivalové Varyace 1: Všichni proti všem o všem!
    5. 7. 2011
    Festivalové Varyace 1: Všichni proti všem o všem!
  18. Kam kráčíte, Vary?
    5. 7. 2011
    Kam kráčíte, Vary?
  19. Realita nás převálcovala, říká Šulík o romském Hamletovi v soutěži
    3. 7. 2011
    Realita nás převálcovala, říká Šulík o romském Hamletovi v soutěži
  20. Zvažovali jsme i Lidice, říká umělecký ředitel MFF Karlovy Vary Karel Och
    17. 6. 2011
    Zvažovali jsme i Lidice, říká umělecký ředitel MFF Karlovy Vary Karel Och
  21. Jan Hřebejk: Přece nemůžu odporovat lidem, kteří mě chválí
    4. 6. 2011
    Jan Hřebejk: Přece nemůžu odporovat lidem, kteří mě chválí

    Zlín /EXKLUZIVNÍ ROZHOVOR/ – Ve světě českého filmu se režisér Jan Hřebejk pohybuje už více než dvacet let a za tu dobu už stačil natočit pěknou řádku snímků. Největší věhlas mu bezesporu vynesly filmy Pelíšky a Musíme si pomáhat. Druhý jmenovaný byl dokonce nominován na Oscara. Už z toho je patrné, že je Jan Hřebejk jednou z nejvýraznějších režisérských osobností české polistopadové kinematografie. V obsáhlém rozhovoru pro Deník mluvil nejen o své roli v porotě Zlín Film Festivalu, ale také o svém novém filmu, o hledání inspirace nebo kolezích, které obdivuje.