F.W. Murnau: Nejlepší filmy
a seriály

8.3

F.W. Murnau: Filmy a seriály

  • Faust - Eine deutsche Volkssage
    Faust - Eine deutsche Volkssage (1926)
    Film
    Apokalyptické vyobrazení války, hladomor a utrpení. Děsivá mračna se stahují nad zemí. Temnota povstala a s ní hrůzné kreatury s obrovskými černými křídly a děsivými tvářemi. To ďábel přichází, aby na zemi nastolil svou vládu. Tu najednou temnotou zazáří paprsek bílého světla. Je to světlo archandělů, kteří se postaví tváří v tvář zlu s mocným mečem božím a zahájí tak boj za duši jednoho starého muže a osud celého lidstva. Sázka je uzavřena - všechno nebo nic. Získá fausta a celou zemi ďábel nebo faust a celá země zůstane v milosti boží?
    82%
    Apokalyptické vyobrazení války, hladomor a utrpení. Děsivá mračna se stahují nad zemí. Temnota povstala a s ní hrůzné kreatury s obrovskými černými křídly a děsivými tvářemi. To ďábel přichází, aby na zemi nastolil svou vládu. Tu najednou temnotou zazáří paprsek bílého světla. Je to světlo archandělů, kteří se postaví tváří v tvář zlu s mocným mečem božím a zahájí tak boj za duši jednoho starého muže a osud celého lidstva. Sázka je uzavřena - všechno nebo nic. Získá fausta a celou zemi ďábel nebo faust a celá země zůstane v milosti boží?
    1
  • Poslední štace
    Poslední štace (1924)
    Film
    Stařec přijde o svou dlouholetou práci portýra a je degradován na pozici uklízeče. S degradací souvisí i to, že musí odevzdat svou uniformu. Tou se vždy pyšnil a díky ní měl u lidí vždy respekt. Sama uniforma pak ve filmu hraje hlavní roli. Aby toho nebylo málo, dcera se v den jeho degradace vdává. Stařec je tak nucen k zoufalému činu. Na svatbě se přece nemůže ukázat bez uniformy, bylo by hned jasné, že přišel o svou pozici. Nabízí se tak jediné východisko a to ukrást uniformu. Snímek je pak důkladný psychologický rozbor hlavní postavy se vším všudy. Hořkost stárnutí, ztráta síly, nenávist vlastního života a zoufalé snění nad minulostí. Každý máme svou uniformu-jistotu a ze dne na den o ní můžeme přijít. Každý je nahraditelný a nikdo není výjimkou. Okolí nám vždy velice rádo připomene náš neúspěch či životní prohru.
    82%
    Stařec přijde o svou dlouholetou práci portýra a je degradován na pozici uklízeče. S degradací souvisí i to, že musí odevzdat svou uniformu. Tou se vždy pyšnil a díky ní měl u lidí vždy respekt. Sama uniforma pak ve filmu hraje hlavní roli. Aby toho nebylo málo, dcera se v den jeho degradace vdává. Stařec je tak nucen k zoufalému činu. Na svatbě se přece nemůže ukázat bez uniformy, bylo by hned jasné, že přišel o svou pozici. Nabízí se tak jediné východisko a to ukrást uniformu. Snímek je pak důkladný psychologický rozbor hlavní postavy se vším všudy. Hořkost stárnutí, ztráta síly, nenávist vlastního života a zoufalé snění nad minulostí. Každý máme svou uniformu-jistotu a ze dne na den o ní můžeme přijít. Každý je nahraditelný a nikdo není výjimkou. Okolí nám vždy velice rádo připomene náš neúspěch či životní prohru.
    2
  • Východ slunce
    Východ slunce (1927)
    FilmRole: Dancer (uncredited)
    Mistrovské dílo němé filmové éry natočil v Hollywoodu proslulý německý režisér Friedrich Wilhelm Murnau, autor průlomového hororového díla Upír Nosferatu. Přestože Východ slunce vznikal s velkými náklady, studio 20th Century Fox se ve smlouvě zavázalo, že nebude nijak zasahovat do režisérových záměrů. Murnau vypráví milostný příběh o mladém venkovském farmáři, kterého oblouzní městská krasavice. Na její naléhání se muž rozhodne způsobit smrt manželky a odstěhovat se do města. Nedokáže však svůj čin provést do konce. Místo toho prožije se svou ženou krásný den ve městě a uvědomí si, že jeho pouto k životní partnerce je mnohem hlubší a pevnější než pouhé erotické vzplanutí. Nečekaně však dojde k nehodě a mladá farmářka se domněle utopí... S pomocí expresivního hereckého výrazu, ale i nápadité pohyblivé kamery vytváří Murnau emotivně vypjaté situace, ve kterých rozehráva velmi široký rejstřík lidských pohnutek a pocitů, od vášnivého vzplanutí přes drásavé pocity viny až po uvědomění hlubokého a trvalého citu. To vše s mimořádně kultivovaným užitím filmového jazyka - takřka každý záběr v tomto filmu je působivým výtvarným dílem. Východ slunce je historicky jedním z prvních filmů, který získal Oscary. V roce 1929, kdy se ceny Akademie udělovaly poprvé, uspěl Východ slunce ve třech kategoriích: nejlepší herečka v hlavní roli (Janet Gaynorová), nejlepší kamera (Charles Rosher a karl Struss) a nejlepší film. Nominován byl také za výpravu.
    81%
    Mistrovské dílo němé filmové éry natočil v Hollywoodu proslulý německý režisér Friedrich Wilhelm Murnau, autor průlomového hororového díla Upír Nosferatu. Přestože Východ slunce vznikal s velkými náklady, studio 20th Century Fox se ve smlouvě zavázalo, že nebude nijak zasahovat do režisérových záměrů. Murnau vypráví milostný příběh o mladém venkovském farmáři, kterého oblouzní městská krasavice. Na její naléhání se muž rozhodne způsobit smrt manželky a odstěhovat se do města. Nedokáže však svůj čin provést do konce. Místo toho prožije se svou ženou krásný den ve městě a uvědomí si, že jeho pouto k životní partnerce je mnohem hlubší a pevnější než pouhé erotické vzplanutí. Nečekaně však dojde k nehodě a mladá farmářka se domněle utopí... S pomocí expresivního hereckého výrazu, ale i nápadité pohyblivé kamery vytváří Murnau emotivně vypjaté situace, ve kterých rozehráva velmi široký rejstřík lidských pohnutek a pocitů, od vášnivého vzplanutí přes drásavé pocity viny až po uvědomění hlubokého a trvalého citu. To vše s mimořádně kultivovaným užitím filmového jazyka - takřka každý záběr v tomto filmu je působivým výtvarným dílem. Východ slunce je historicky jedním z prvních filmů, který získal Oscary. V roce 1929, kdy se ceny Akademie udělovaly poprvé, uspěl Východ slunce ve třech kategoriích: nejlepší herečka v hlavní roli (Janet Gaynorová), nejlepší kamera (Charles Rosher a karl Struss) a nejlepší film. Nominován byl také za výpravu.
    3
  • 4
  • Chléb náš vezdejší
    Chléb náš vezdejší (1930)
    Film
    78%
    5
  • Upír Nosferatu
    Upír Nosferatu (1922)
    Film
    • iTunes
    • DaFilms
    • Edison
    Mladý úředník realitní kanceláře Hutter (GUSTAV VON WANGENHEIM) je vyslán do karpatských hor k hraběti Orlokovi (MAX SCHRECK), aby s ním uzavřel smlouvu o koupi nemovitosti. Po strastiplné cestě jej uvítá hrabě na svém hradu. S příchodem první noci však Hutter zjišťuje krutou pravdu, hrabě Orlok je totiž upír. FRIEDRICHU WILHELMU MURNAUOVI se nepodařilo získat práva na zfilmování románu BRAMA STOKERA DRACULA a tak pozměnil jména osob a dějiště příběhu zasadil do fiktivního městečka WISMAR. Zajímavostí také je, že Murnau natáčel scény z Orlokova hradu na slovenském Oravském zámku.
    77%
    Mladý úředník realitní kanceláře Hutter (GUSTAV VON WANGENHEIM) je vyslán do karpatských hor k hraběti Orlokovi (MAX SCHRECK), aby s ním uzavřel smlouvu o koupi nemovitosti. Po strastiplné cestě jej uvítá hrabě na svém hradu. S příchodem první noci však Hutter zjišťuje krutou pravdu, hrabě Orlok je totiž upír. FRIEDRICHU WILHELMU MURNAUOVI se nepodařilo získat práva na zfilmování románu BRAMA STOKERA DRACULA a tak pozměnil jména osob a dějiště příběhu zasadil do fiktivního městečka WISMAR. Zajímavostí také je, že Murnau natáčel scény z Orlokova hradu na slovenském Oravském zámku.
    6
  • Tabu
    Tabu (1931)
    Film

    „Je Tabu milostný románek z jižních moří? Pro lidi, pro něž je Romeo a Julie milostným románkem z Itálie, možná, protože o nic menšího tu nejde. S odzbrojující jednoduchostí vypráví Murnau otřesný příběh nemožné lásky.“ - Rudolf Thome

    75%

    „Je Tabu milostný románek z jižních moří? Pro lidi, pro něž je Romeo a Julie milostným románkem z Itálie, možná, protože o nic menšího tu nejde. S odzbrojující jednoduchostí vypráví Murnau otřesný příběh nemožné lásky.“ - Rudolf Thome

    7
  • Fantom
    Fantom (1922)
    Film
    71%
    8
  • 9
  • 10
  • Strašidelný zámek
    Strašidelný zámek (1921)
    Film
    Na zámku Vogeloed několik aristokratů očekává baronku Safferstätt (Olga Tschechow). No nejprve přichází hrabě Johann Oetsch (Lothar Mehner). Všichni si myslí, že před třemi lety zavraždil svého bratra, prvního manžela baronky Safferstättovej, proto je ve společnosti nežádoucí. No Oetsch zůstává, tvrdí, že není vrahem a snaží se najít skutečného vraha ...
    Žánry:DramaKrimiGotický
    60%
    Na zámku Vogeloed několik aristokratů očekává baronku Safferstätt (Olga Tschechow). No nejprve přichází hrabě Johann Oetsch (Lothar Mehner). Všichni si myslí, že před třemi lety zavraždil svého bratra, prvního manžela baronky Safferstättovej, proto je ve společnosti nežádoucí. No Oetsch zůstává, tvrdí, že není vrahem a snaží se najít skutečného vraha ...
    Žánry:DramaKrimiGotický
    11
  • Finance pana velkovévody
    Finance pana velkovévody (1924)
    Film
    Neznámé ostrovní velkovévodství s mladým panovníkem v čele je v těžké finanční krizi. Divoká krčmářka rozdmýchává povstání, jež se zdaří v době, kdy velkovévoda je se svým kancléřem na cestě do Paříže za nejnesmiřitelnějším věřitelem. Okolnost, za níž tento bankéř může usuzovat na brzký sňatek exotického vladaře s bohatou šlechtičnou, zapůsobí, že se zdaří nový úvěrní plán. Zbývá zachránit zemi, která je v revoluci. Na lodi, bezmála strašidelné, se dávají na cestu k ostrovu, panovník, jeho rádce, jeho milenka a detektiv, vyslaný za šlechtičnou. Ukončují vnitřní zmatky a dávají nožnost, aby film skončil šťastně.
    Žánry:Drama
    60%
    Neznámé ostrovní velkovévodství s mladým panovníkem v čele je v těžké finanční krizi. Divoká krčmářka rozdmýchává povstání, jež se zdaří v době, kdy velkovévoda je se svým kancléřem na cestě do Paříže za nejnesmiřitelnějším věřitelem. Okolnost, za níž tento bankéř může usuzovat na brzký sňatek exotického vladaře s bohatou šlechtičnou, zapůsobí, že se zdaří nový úvěrní plán. Zbývá zachránit zemi, která je v revoluci. Na lodi, bezmála strašidelné, se dávají na cestu k ostrovu, panovník, jeho rádce, jeho milenka a detektiv, vyslaný za šlechtičnou. Ukončují vnitřní zmatky a dávají nožnost, aby film skončil šťastně.
    Žánry:Drama
    12