Tonino Guerra: Nejlepší filmy
a seriály

7.3

Tonino Guerra: Filmy a seriály

  • Krajina v mlze
    Krajina v mlze (1988)
    Film

    Existenciálna road movie. Súrodenci - 14-ročná Voula a 5-ročný Alexander - vyrastajú v Grécku iba s matkou, ktorá im tvrdí, že ich otec odišiel do Nemecka. Deti sa rozhodnú svojho otca vyhľadať a vydávajú sa na cestu nehostinnou krajinou, aby na konci cesty prišli na to, že príbeh o nemeckom otcovi bol iba výmyslom, ktorým chcela matka uspokojiť ich zvedavosť. Na svojom putovaní deti prežijú množstvo zážitkov a stretnú rôznych ľudí. Prostredníctvom tejto cesty sa dostávajú za hranicu detstva a dospievajú. Téma putovania, hľadania lepšej budúcnosti i pocit zúfalstva z nemožnosti túto lepšiu budúcnosť nájsť, sú Angelopoulosovými typickými témami. Film získal na MFF Benátky Strieborného leva, bol ocenený i na MFF v Berlíne a získal cenu za najlepší film na European Film Award.

    79%

    Existenciálna road movie. Súrodenci - 14-ročná Voula a 5-ročný Alexander - vyrastajú v Grécku iba s matkou, ktorá im tvrdí, že ich otec odišiel do Nemecka. Deti sa rozhodnú svojho otca vyhľadať a vydávajú sa na cestu nehostinnou krajinou, aby na konci cesty prišli na to, že príbeh o nemeckom otcovi bol iba výmyslom, ktorým chcela matka uspokojiť ich zvedavosť. Na svojom putovaní deti prežijú množstvo zážitkov a stretnú rôznych ľudí. Prostredníctvom tejto cesty sa dostávajú za hranicu detstva a dospievajú. Téma putovania, hľadania lepšej budúcnosti i pocit zúfalstva z nemožnosti túto lepšiu budúcnosť nájsť, sú Angelopoulosovými typickými témami. Film získal na MFF Benátky Strieborného leva, bol ocenený i na MFF v Berlíne a získal cenu za najlepší film na European Film Award.

    1
  • Trilogia: To Livadi pou dakryzei
    Trilogia: To Livadi pou dakryzei (2004)
    Film
    První část neúplné trilogie vyprávějící příběh řeckého národa. Film začíná v roce 1919, kdy řečtí imigranti z Oděsy přijíždějí poblíž Soluně. Pod vedením charismatického Spyrose zakládají novou osadu v deltě řeky. Nejmladšími z osadníků jsou Spyrosův syn Alexis a sirota z Oděsy, Eleni. Mezi teenagery se vyvine silná, téměř incestní náklonnost, jejímž výsledkem jsou dvojčata, která jsou dána do pěstounské rodiny. V cestě lásce stojí i Spyros, odhodlaný vzít si svou adoptivní dceru za manželku. Milenci se pak rozhodnou uprchnout z vesnice, pronásledováni svým otcem, a vedou život v exilu. Alexis se připojí ke skupině hudebníků, kteří plánují odjet do Spojených států, a Eleni získá zpět do péče dvojčata. Angelopoulos, stejně jako v předchozích filmech, se zaměřuje na oběti civilistů konfrontovaných s dělnickými demonstracemi v roce 1935, vládou Metaxovy fašistické junty a nucenou emigrací do Ameriky a nakonec občanskou válkou v letech 1944-1949.
    78%
    První část neúplné trilogie vyprávějící příběh řeckého národa. Film začíná v roce 1919, kdy řečtí imigranti z Oděsy přijíždějí poblíž Soluně. Pod vedením charismatického Spyrose zakládají novou osadu v deltě řeky. Nejmladšími z osadníků jsou Spyrosův syn Alexis a sirota z Oděsy, Eleni. Mezi teenagery se vyvine silná, téměř incestní náklonnost, jejímž výsledkem jsou dvojčata, která jsou dána do pěstounské rodiny. V cestě lásce stojí i Spyros, odhodlaný vzít si svou adoptivní dceru za manželku. Milenci se pak rozhodnou uprchnout z vesnice, pronásledováni svým otcem, a vedou život v exilu. Alexis se připojí ke skupině hudebníků, kteří plánují odjet do Spojených států, a Eleni získá zpět do péče dvojčata. Angelopoulos, stejně jako v předchozích filmech, se zaměřuje na oběti civilistů konfrontovaných s dělnickými demonstracemi v roce 1935, vládou Metaxovy fašistické junty a nucenou emigrací do Ameriky a nakonec občanskou válkou v letech 1944-1949.
    2
  • Případ Mattei
    Případ Mattei (1972)
    Film
    78%
    3
  • Kaos
    Kaos (1984)
    Film

    Čtyři tváře Sicílie. Italský film natočený na motivy Novel na celý rok Luigiho Pirandella.
    Prolog: Vysoko ve skalách chytí pastýři krkavce, sedícího jako samička na vejcích. To je pro ně důvod, aby ptáka začali týrat. Házejí po něm vejce a nakonec mu na krk uvážou zvonec. Krkavec krouží nad krajinou, ze své výše pozoruje „chaos lidských životů a duší.“ A tam, kam zamíří svůj let, se po čtyřikráte odehraje příběh... „Jsem synem Chaosu. Ne přeneseně, zcela skutečně. Narodil jsem se ve vsi poblíž hustého lesa, kterému místní lidé říkali Cavusu, což je nářeční zkomolenina řeckého slova „chaos.“ Těmito slovy Luigiho Pirandella je uveden snímek Kaos Paola a Vittoria Tavianiových. Čtyři příběhy filmu, jeho prolog a epilog, převzali tvůrci z Pirandellova rozsáhlého cyklu Novely na celý rok (psal je v letech 1901–1919, souhrnně vyšly roku 1922), jenž měl podat co nejcelistvější obraz Sicílie a všech tamních společenských vrstev.

    Bratři Tavianiové si vybrali příběhy z venkovského prostředí a usilovali nejen o postižení přirozenosti, krásy, bizarnosti a krutosti tohoto mikrosvěta, ale i hodnot nadčasových: takřka mýtických forem myšlení a prožívání. Vyprávějí o matce, upínající se k synům v zámoří a odmítající toho, kterého má nablízku (Jiný syn), o manželovi, který zatajil před ženou svou chorobu podněcovanou úplňkem měsíce (Měsíční nemoc), o hrnčíři, jenž sám sebe uvězní v obřím džbánu (Džbán), o chudých horalech, dožadujících se vlastního hřbitova (Rekviem)... Vyprávějí o tom všem s klasickým nadhledem (ten je ostatně symbolizován leitmotivem letícího krkavce a pohledem z jeho perspektivy) a s neobvyklou, až udivující stylizací rytmu a obrazového ztvárnění. Sami bratři Tavianiové o Kaosu řekli: „...Pirandello ve vesnických povídkách přistupuje ke svým hrdinům s ostychem, respektem a soucitem k jejich těžké práci, s pochopením pro jejich pověry a předsudky. Nám se však zamlouvá ještě něco jiného: povídky, které jsme vybrali, nevymyslel autor, vyprávěla mu je jeho matka Maristelle... Jestliže Fellini tvoří skutečnost v divadle, my vytváříme divadlo ve skutečnosti. Proto milujeme Sicílii. Tam je epika vždy přirozená.“ (citace z polského Filmu 18/87, str. 15) (Česká televize)

    77%

    Čtyři tváře Sicílie. Italský film natočený na motivy Novel na celý rok Luigiho Pirandella.
    Prolog: Vysoko ve skalách chytí pastýři krkavce, sedícího jako samička na vejcích. To je pro ně důvod, aby ptáka začali týrat. Házejí po něm vejce a nakonec mu na krk uvážou zvonec. Krkavec krouží nad krajinou, ze své výše pozoruje „chaos lidských životů a duší.“ A tam, kam zamíří svůj let, se po čtyřikráte odehraje příběh... „Jsem synem Chaosu. Ne přeneseně, zcela skutečně. Narodil jsem se ve vsi poblíž hustého lesa, kterému místní lidé říkali Cavusu, což je nářeční zkomolenina řeckého slova „chaos.“ Těmito slovy Luigiho Pirandella je uveden snímek Kaos Paola a Vittoria Tavianiových. Čtyři příběhy filmu, jeho prolog a epilog, převzali tvůrci z Pirandellova rozsáhlého cyklu Novely na celý rok (psal je v letech 1901–1919, souhrnně vyšly roku 1922), jenž měl podat co nejcelistvější obraz Sicílie a všech tamních společenských vrstev.

    Bratři Tavianiové si vybrali příběhy z venkovského prostředí a usilovali nejen o postižení přirozenosti, krásy, bizarnosti a krutosti tohoto mikrosvěta, ale i hodnot nadčasových: takřka mýtických forem myšlení a prožívání. Vyprávějí o matce, upínající se k synům v zámoří a odmítající toho, kterého má nablízku (Jiný syn), o manželovi, který zatajil před ženou svou chorobu podněcovanou úplňkem měsíce (Měsíční nemoc), o hrnčíři, jenž sám sebe uvězní v obřím džbánu (Džbán), o chudých horalech, dožadujících se vlastního hřbitova (Rekviem)... Vyprávějí o tom všem s klasickým nadhledem (ten je ostatně symbolizován leitmotivem letícího krkavce a pohledem z jeho perspektivy) a s neobvyklou, až udivující stylizací rytmu a obrazového ztvárnění. Sami bratři Tavianiové o Kaosu řekli: „...Pirandello ve vesnických povídkách přistupuje ke svým hrdinům s ostychem, respektem a soucitem k jejich těžké práci, s pochopením pro jejich pověry a předsudky. Nám se však zamlouvá ještě něco jiného: povídky, které jsme vybrali, nevymyslel autor, vyprávěla mu je jeho matka Maristelle... Jestliže Fellini tvoří skutečnost v divadle, my vytváříme divadlo ve skutečnosti. Proto milujeme Sicílii. Tam je epika vždy přirozená.“ (citace z polského Filmu 18/87, str. 15) (Česká televize)

    4
  • Noc
    Noc (1961)
    Film
    Popis čtyřiadvaceti hodin v životě odcizeného manželského páru: návštěva umírajícího přítele, luxusní večírek, chvíle v nočním baru, bloumání po milánských ulicích. Prostřednictvím rafinovaného jazyka proniká režisér do nitra postav, které nemají vážné problémy, a přesto jim jejich existence protéká mezi prsty. Hrdinové jsou nazíráni jako objekty bez směřování a vlastní vůle. Žijí ve stavu „nesnesitelné lehkosti bytí“ v průmyslovém světě, z něhož se vytratily tradiční hodnoty. Pod hladinou všedních epizod probleskuje touha, nevěra, strach ze smrti a nejistota. V bezpříběhové sondě do života „lepší společnosti“ předjímá Antonioni obecné pocity dneška. Jeanne Moreau a Marcello Mastroianni v jedné ze svých nejnáročnějších rolí.
    Žánry:Drama
    77%
    Popis čtyřiadvaceti hodin v životě odcizeného manželského páru: návštěva umírajícího přítele, luxusní večírek, chvíle v nočním baru, bloumání po milánských ulicích. Prostřednictvím rafinovaného jazyka proniká režisér do nitra postav, které nemají vážné problémy, a přesto jim jejich existence protéká mezi prsty. Hrdinové jsou nazíráni jako objekty bez směřování a vlastní vůle. Žijí ve stavu „nesnesitelné lehkosti bytí“ v průmyslovém světě, z něhož se vytratily tradiční hodnoty. Pod hladinou všedních epizod probleskuje touha, nevěra, strach ze smrti a nejistota. V bezpříběhové sondě do života „lepší společnosti“ předjímá Antonioni obecné pocity dneška. Jeanne Moreau a Marcello Mastroianni v jedné ze svých nejnáročnějších rolí.
    Žánry:Drama
    5
  • Odysseův pohled
    Odysseův pohled (1995)
    Film

    Mýtus o Odyseovom putovaní domov sa stal Angelopoulosovou inšpiráciou pre príbeh gréckeho emigranta v USA a zároveň režiséra, ktorý sa vracia do rodného kraja kvôli špeciálnej projekcii jedného zo svojich filmov. Skutočným dôvodom jeho návratu je však záujem o nájdenie legendárnych filmových cievok bratov Manakiovcov, ktoré mali byť začiatkom histórie gréckej kinematografie. Ako moderný Odyseus putuje krajinou zdevastovanou stáročnými etnickými konfliktmi a vidí stopy, ktoré dejinné udalosti zanechali na jeho domove i krajanoch. Začína pochybovať o svojej schopnosti reflektovať udalosti prostredníctvom pohľadu. Angelopoulos opäť v pre seba typickom žánri road movie uvažuje o dejinách Grécka i celého Balkánu, zároveň však prináša i reflexiu filmárstva, filmového umenia i osobnosti režiséra, ktorý stojí pred neraz ťažkou úlohou zobraziť svet.

    76%

    Mýtus o Odyseovom putovaní domov sa stal Angelopoulosovou inšpiráciou pre príbeh gréckeho emigranta v USA a zároveň režiséra, ktorý sa vracia do rodného kraja kvôli špeciálnej projekcii jedného zo svojich filmov. Skutočným dôvodom jeho návratu je však záujem o nájdenie legendárnych filmových cievok bratov Manakiovcov, ktoré mali byť začiatkom histórie gréckej kinematografie. Ako moderný Odyseus putuje krajinou zdevastovanou stáročnými etnickými konfliktmi a vidí stopy, ktoré dejinné udalosti zanechali na jeho domove i krajanoch. Začína pochybovať o svojej schopnosti reflektovať udalosti prostredníctvom pohľadu. Angelopoulos opäť v pre seba typickom žánri road movie uvažuje o dejinách Grécka i celého Balkánu, zároveň však prináša i reflexiu filmárstva, filmového umenia i osobnosti režiséra, ktorý stojí pred neraz ťažkou úlohou zobraziť svet.

    6
  • Nostalgie
    Nostalgie (1983)
    Film
    Spisovatel Andrej Gorčakov, jenž je v Itálii ponořen do studia života a díla ruského skladatele Sosnovského, je stižen návalem stejné choroby, jež rozdírala již hudebníkovu duši - nostalgií, typicky ruským steskem po rodné zemi, z níž se lze vyléčit jedině návratem. Vize domova, probíhající před Andrejovým vnitřním zrakem, dokumentují stav jeho nitra, jež najde spirituální protějšek v postavě italského podivína Doménica. Ten v přesvědčení o hrozící zkáze světa naléhá na Andreje, a přiměje ho k symbolickému rituálu v lázeňském bazénu, po jehož vykonání údajně bude svět spasen. Andrej po obětování klesne k zemi ve chvíli, kdy Doménico před zraky duševně postižených diváků na římském náměstí páchá autodafé. V Tarkovského příběhu dojde Andrej Gorčakov k vnitřnímu smíru až v závěrečném imponujícím obraze, v němž se završuje mystická linie živlů ohně a vody, procházející Nostalgií.
    75%
    Spisovatel Andrej Gorčakov, jenž je v Itálii ponořen do studia života a díla ruského skladatele Sosnovského, je stižen návalem stejné choroby, jež rozdírala již hudebníkovu duši - nostalgií, typicky ruským steskem po rodné zemi, z níž se lze vyléčit jedině návratem. Vize domova, probíhající před Andrejovým vnitřním zrakem, dokumentují stav jeho nitra, jež najde spirituální protějšek v postavě italského podivína Doménica. Ten v přesvědčení o hrozící zkáze světa naléhá na Andreje, a přiměje ho k symbolickému rituálu v lázeňském bazénu, po jehož vykonání údajně bude svět spasen. Andrej po obětování klesne k zemi ve chvíli, kdy Doménico před zraky duševně postižených diváků na římském náměstí páchá autodafé. V Tarkovského příběhu dojde Andrej Gorčakov k vnitřnímu smíru až v závěrečném imponujícím obraze, v němž se završuje mystická linie živlů ohně a vody, procházející Nostalgií.
    7
  • Na generálův rozkaz
    Na generálův rozkaz (1970)
    Film
    75%
    8
  • Slunečnice
    Slunečnice (1970)
    Film
    Pozdní snímek Vittoria De Sicy je melodramatem, které upomíná na nesmyslnost a ničivou sílu války. Píše se čtyřiačtyřicátý rok. Ztřeštěná mladičká Neapolitánka Giovanna (Sophia Lorenová) si začne s vojákem Antoniem (Marcello Mastroianni), který má zakrátko vyplout do Afriky. Mladý pár zjistí, že na sňatek by Antonio dostal dvanáct dní dovolené, a bez otálení zamíří k oltáři. Dvanáct dní však novomanželům uteče jako voda a Antonio ve snaze ještě oddálit odjezd nafinguje duševní poruchu. Je odhalen a za trest poslán na ruskou frontu, kde beze stopy mizí...
    Žánry:DramaRetro
    75%
    Pozdní snímek Vittoria De Sicy je melodramatem, které upomíná na nesmyslnost a ničivou sílu války. Píše se čtyřiačtyřicátý rok. Ztřeštěná mladičká Neapolitánka Giovanna (Sophia Lorenová) si začne s vojákem Antoniem (Marcello Mastroianni), který má zakrátko vyplout do Afriky. Mladý pár zjistí, že na sňatek by Antonio dostal dvanáct dní dovolené, a bez otálení zamíří k oltáři. Dvanáct dní však novomanželům uteče jako voda a Antonio ve snaze ještě oddálit odjezd nafinguje duševní poruchu. Je odhalen a za trest poslán na ruskou frontu, kde beze stopy mizí...
    Žánry:DramaRetro
    9
  • Bab'Aziz
    Bab'Aziz (2006)
    Film
    75%
    10
  • Carmen
    Carmen (1984)
    Film
    75%
    11
  • Věčnost a den
    Věčnost a den (1998)
    Film
    75%
    12
  • A loď pluje
    A loď pluje (1983)
    Film
    V roce 1914 vyplouvá z Neapole výletní loď, aby rozptýlila popel milované operní pěvkyně Edmey Tetua poblíž Erimu, ostrova jejího rodiště. Během plavby pestrá směsice cestujících objeví na palubě skupinu srbských uprchlíků. Mír a přátelství panují až do chvíle, kdy na loď zaútočí rakouská vlajková loď. Srbové jsou nuceni se nalodit, ale přirozeně se brání, což vyvolá potyčku, která končí zničením.
    74%
    V roce 1914 vyplouvá z Neapole výletní loď, aby rozptýlila popel milované operní pěvkyně Edmey Tetua poblíž Erimu, ostrova jejího rodiště. Během plavby pestrá směsice cestujících objeví na palubě skupinu srbských uprchlíků. Mír a přátelství panují až do chvíle, kdy na loď zaútočí rakouská vlajková loď. Srbové jsou nuceni se nalodit, ale přirozeně se brání, což vyvolá potyčku, která končí zničením.
    13
  • Včelař
    Včelař (1986)
    Film
    74%
    14
  • Amarcord
    Amarcord (1973)
    Film
    Felliniho autobiografický film AMARCORD se odehrává v Rimini, režisérově rodišti, ve 30. letech. Fellini ve filmu vzpomíná na své dospívání, k němuž nutně náleží třeba i první erotické zážitky, tajné návštěvy kina či platonická láska. Film získal roku 1975 Oscara za nejlepší zahraniční film (v témž roce byl ve stejné kategorii nominován i na Zlatý glóbus), o rok později byl nominován na Oscara za režii a původní scénář. Fellini byl navíc oceněn dalšími cenami - mj. Cenou newyorských filmových kritiků, Stříbrnou stuhou Italského národního syndikátu novinářů a Davidem francouzského syndikátu filmových recenzentů.
    74%
    Felliniho autobiografický film AMARCORD se odehrává v Rimini, režisérově rodišti, ve 30. letech. Fellini ve filmu vzpomíná na své dospívání, k němuž nutně náleží třeba i první erotické zážitky, tajné návštěvy kina či platonická láska. Film získal roku 1975 Oscara za nejlepší zahraniční film (v témž roce byl ve stejné kategorii nominován i na Zlatý glóbus), o rok později byl nominován na Oscara za režii a původní scénář. Fellini byl navíc oceněn dalšími cenami - mj. Cenou newyorských filmových kritiků, Stříbrnou stuhou Italského národního syndikátu novinářů a Davidem francouzského syndikátu filmových recenzentů.
    15
  • Přerušený krok čápa
    Přerušený krok čápa (1991)
    Film
    Televízny reportér Alexander prichádza do pohraničného gréckeho mesta nakrútiť reportáž o oblasti postihnutej balkánskym vojnovým konfliktom. Medzi utečencami z rôznych krajín, unikajúcimi pred žhavým balkánskym konfliktom, spoznáva významného gréckeho politika, ktorý pred niekoľkými rokmi bez stopy záhadne zmizol. Alexander v Aténach kontaktuje jeho manželku a vracia sa s ňou, aby pomohla identifikovať svojho manžela. Film je meditáciou o neľudskosti hraníc, o bolestiach vojnou sužovaného kúta sveta, kde sa stretávajú ľudia rôznych národností a vierovyznaní.
    Žánry:DramaRomantický
    74%
    Televízny reportér Alexander prichádza do pohraničného gréckeho mesta nakrútiť reportáž o oblasti postihnutej balkánskym vojnovým konfliktom. Medzi utečencami z rôznych krajín, unikajúcimi pred žhavým balkánskym konfliktom, spoznáva významného gréckeho politika, ktorý pred niekoľkými rokmi bez stopy záhadne zmizol. Alexander v Aténach kontaktuje jeho manželku a vracia sa s ňou, aby pomohla identifikovať svojho manžela. Film je meditáciou o neľudskosti hraníc, o bolestiach vojnou sužovaného kúta sveta, kde sa stretávajú ľudia rôznych národností a vierovyznaní.
    Žánry:DramaRomantický
    16
  • Všem se daří dobře
    Všem se daří dobře (1990)
    Film
    Sladkotrpký príbeh muža, ktorý sa rozhodne navštíviť svojich päť detí, žijúcich v rôznych mestách Talianska, je úvahou o krehkosti rodinných pút, samote a vykorenenosti. Sladkotrpký príbeh o krehkosti rodinných pút, o samote a vykorenenosti. Matteo Scuro je penzionovaný železničiar, ktorý trávi pokojné dni na rodnej Sicílii spomienkami na minulosť. Pravidelne navštevuje hrob milovanej manželky a delí sa s ňou o správy zo sveta živých. Túži po tom, aby bolo všetko tak, ako za starých čias, keď ešte stála po jeho boku a všetkých päť detí mal ešte doma. Teraz sa však rozutekali po celom Taliansku a Matteovi chýbajú. Chce spolu s nimi stráviť dovolenku a preto prenajme päť domčekov na pláži. Keď si ani jedno z detí nedokáže nájsť čas, aby uniklo od hektického života na Sicíliu, rozhodne sa Matteo, že im pripraví prekvapenie. Po prvýkrát vo svojom živote opustí Sicíliu a vydá sa na cestu do Neapola, Ríma, Florencie, Milána a Turína. Jeho putovanie ho privedie nielen k hlbšiemu poznaniu vlastných detí, ale aj k spoznaniu súčasného Talianska. Hlavnú úlohu nostalgického príbehu bravúrne stvárnil Marcello Mastroianni, režisér Giuseppe Tornatore za film získal Cenu ekumenickej poroty na MFF Cannes.
    Žánry:DramaRodinný
    74%
    Sladkotrpký príbeh muža, ktorý sa rozhodne navštíviť svojich päť detí, žijúcich v rôznych mestách Talianska, je úvahou o krehkosti rodinných pút, samote a vykorenenosti. Sladkotrpký príbeh o krehkosti rodinných pút, o samote a vykorenenosti. Matteo Scuro je penzionovaný železničiar, ktorý trávi pokojné dni na rodnej Sicílii spomienkami na minulosť. Pravidelne navštevuje hrob milovanej manželky a delí sa s ňou o správy zo sveta živých. Túži po tom, aby bolo všetko tak, ako za starých čias, keď ešte stála po jeho boku a všetkých päť detí mal ešte doma. Teraz sa však rozutekali po celom Taliansku a Matteovi chýbajú. Chce spolu s nimi stráviť dovolenku a preto prenajme päť domčekov na pláži. Keď si ani jedno z detí nedokáže nájsť čas, aby uniklo od hektického života na Sicíliu, rozhodne sa Matteo, že im pripraví prekvapenie. Po prvýkrát vo svojom živote opustí Sicíliu a vydá sa na cestu do Neapola, Ríma, Florencie, Milána a Turína. Jeho putovanie ho privedie nielen k hlbšiemu poznaniu vlastných detí, ale aj k spoznaniu súčasného Talianska. Hlavnú úlohu nostalgického príbehu bravúrne stvárnil Marcello Mastroianni, režisér Giuseppe Tornatore za film získal Cenu ekumenickej poroty na MFF Cannes.
    Žánry:DramaRodinný
    17
  • Zvětšenina
    Zvětšenina (1966)
    Film

    Filmová esej o nemožnosti uchopit objektivní pravdu. Jedno z nejslavnějších děl světové kinematografie.
    Je mladý, pohledný, úspěšný a bohatý, svět – zejména jeho ženská část – mu leží u nohou. Módní fotograf Thomas, ochotný pro získání nevšedních snímků přenocovat v noclehárně mezi nuzáky, aby ovšem vzápětí přesedl do svého rolls-royce a odjel do svého ateliéru fotit atraktivní modelku. Dravý, arogantní, sebevědomý – a přece vnitřně, skrytě zranitelný. Do londýnského Maryon parku jej zavedla vlastně náhoda. Ale správný fotograf neudělá krok bez svého aparátu a vzdálená dvojice milenců, skotačící na pozadí nádherné, majestátní zeleně je příliš zajímavým objektem, než aby ji jen tak přehlédl. Jenomže náladové fotografie v sobě, jak má Thomas brzy zjistit, skrývají znepokojivé tajemství…
    Zvětšeninu natočil Michelangelo Antonioni podle povídky argentinského spisovatele Julia Cortázara Babí léto (česky vyšlo ve Světové literatuře v r. 1968 již pod názvem Zvětšenina). Se spoluscenáristou Toninem Guerrou přesadil její příběh z Paříže do Londýna, který byl v polovině šedesátých let minulého století avantgardní metropolí, centrem hippies, boomu všech druhů umění – pop-artu, fotografie, divadla, módy i hudby. Antonioni se na svůj první zahraniční film důkladně připravoval. Žil v Londýně osm měsíců, vyzpovídal desítky příslušníků nejrůznějších profesí, chodil po klubech, vstřebával onu specifickou, nepopsatelnou atmosféru. A pak jej za půl roku natočil. Navázal jím přímo na svou „tetralogii citů“ z let 1959–1964 (Dobrodružství, Noc, Zatmění, Červená pustina). Opět nabídl divákovi mnohovrstevnaté metaforické dílo se záměrně neuzavřenými motivy, provokující k mnoha interpretacím. Zvětšenina je detektivním příběhem s hádankou, psychologickou studií, filmovou úvahou o hranicích výtvarných a narativních umění i filozofickou esejí o nemožnosti uchopit objektivní pravdu. Antonioni jí vzdal i hold intuici, jedné ze svých stěžejních tvůrčích metod. Přihlásil se k ní zejména výroky „Dělám filmy spíše žaludkem než mozkem“ nebo „Zkušenost mě naučila, že pokud je intuice krásná, pak je správná.“ (Česká televize)

    73%

    Filmová esej o nemožnosti uchopit objektivní pravdu. Jedno z nejslavnějších děl světové kinematografie.
    Je mladý, pohledný, úspěšný a bohatý, svět – zejména jeho ženská část – mu leží u nohou. Módní fotograf Thomas, ochotný pro získání nevšedních snímků přenocovat v noclehárně mezi nuzáky, aby ovšem vzápětí přesedl do svého rolls-royce a odjel do svého ateliéru fotit atraktivní modelku. Dravý, arogantní, sebevědomý – a přece vnitřně, skrytě zranitelný. Do londýnského Maryon parku jej zavedla vlastně náhoda. Ale správný fotograf neudělá krok bez svého aparátu a vzdálená dvojice milenců, skotačící na pozadí nádherné, majestátní zeleně je příliš zajímavým objektem, než aby ji jen tak přehlédl. Jenomže náladové fotografie v sobě, jak má Thomas brzy zjistit, skrývají znepokojivé tajemství…
    Zvětšeninu natočil Michelangelo Antonioni podle povídky argentinského spisovatele Julia Cortázara Babí léto (česky vyšlo ve Světové literatuře v r. 1968 již pod názvem Zvětšenina). Se spoluscenáristou Toninem Guerrou přesadil její příběh z Paříže do Londýna, který byl v polovině šedesátých let minulého století avantgardní metropolí, centrem hippies, boomu všech druhů umění – pop-artu, fotografie, divadla, módy i hudby. Antonioni se na svůj první zahraniční film důkladně připravoval. Žil v Londýně osm měsíců, vyzpovídal desítky příslušníků nejrůznějších profesí, chodil po klubech, vstřebával onu specifickou, nepopsatelnou atmosféru. A pak jej za půl roku natočil. Navázal jím přímo na svou „tetralogii citů“ z let 1959–1964 (Dobrodružství, Noc, Zatmění, Červená pustina). Opět nabídl divákovi mnohovrstevnaté metaforické dílo se záměrně neuzavřenými motivy, provokující k mnoha interpretacím. Zvětšenina je detektivním příběhem s hádankou, psychologickou studií, filmovou úvahou o hranicích výtvarných a narativních umění i filozofickou esejí o nemožnosti uchopit objektivní pravdu. Antonioni jí vzdal i hold intuici, jedné ze svých stěžejních tvůrčích metod. Přihlásil se k ní zejména výroky „Dělám filmy spíše žaludkem než mozkem“ nebo „Zkušenost mě naučila, že pokud je intuice krásná, pak je správná.“ (Česká televize)

    18
  • Kristus se zastavil v Eboli
    Kristus se zastavil v Eboli (1979)
    Film
    73%
    19
  • Zatmění
    Zatmění (1962)
    Film
    Vittoria se rozešla s dlouholetým přítelem a navázala známost s mladým a dravým burzovním makléřem. Pozoruje ho, jak se vrhá do obchodování (scény z burzy patří k tomu nejlepšímu, co na dané téma ve filmu vzniklo), tráví s ním chvíle klidu. Ale v průběhu rozvíjejícího se vztahu si uvědomuje svou citovou prázdnotu a oboustrannou neschopnost přiblížit se jeden druhému. Nitro hrdinů je prodloužením odcizeného okolí: industrializovaného velkoměsta, chamtivého burzovního prostředí, společenského klimatu, v němž city přestaly hrát roli. Antonioniho zajímá agresivní moderní svět v konfrontaci s nitrem citlivé mladé ženy, která strádá nedostatkem lásky, ale už ji nedokáže brát ani dávat. Bezpříběhový snímek o tom, kam industriální společnost posunula intimní vztahy.
    Žánry:Drama
    73%
    Vittoria se rozešla s dlouholetým přítelem a navázala známost s mladým a dravým burzovním makléřem. Pozoruje ho, jak se vrhá do obchodování (scény z burzy patří k tomu nejlepšímu, co na dané téma ve filmu vzniklo), tráví s ním chvíle klidu. Ale v průběhu rozvíjejícího se vztahu si uvědomuje svou citovou prázdnotu a oboustrannou neschopnost přiblížit se jeden druhému. Nitro hrdinů je prodloužením odcizeného okolí: industrializovaného velkoměsta, chamtivého burzovního prostředí, společenského klimatu, v němž city přestaly hrát roli. Antonioniho zajímá agresivní moderní svět v konfrontaci s nitrem citlivé mladé ženy, která strádá nedostatkem lásky, ale už ji nedokáže brát ani dávat. Bezpříběhový snímek o tom, kam industriální společnost posunula intimní vztahy.
    Žánry:Drama
    20
  • Noc sv. Vavřince
    Noc sv. Vavřince (1982)
    Film
    Němci stále okupovali Toskánsko a Cecilii bylo 6 let. V kostele byla svatba a všichni přítomní se dělili o jediný bochník chleba. Město bylo prázdné, lidé žili v podzemí, báli se bombardování a netrpělivě očekávali příchod amerických osvoboditelů. Když místní farář oznámil, že se všichni musí do večera shromáždit v kostele z příkazu fašistů, jinak budou zastřeleni, nikdo nic nenamítal. Pouze starý Galvano lidi varoval. On půjde naproti Američanům a kdo chce, může jít s ním. Část z nich si oblékla tmavé oblečení a po západu slunce tajně vyrazila. Ve 3 hodiny ráno slyšeli z dálky výbuchy. Klíče, které měli na krku a po kapsách, už možná nebude co odemknout. Neměli jídlo a nevěděli, kam jít. Všude viděli jen vypálené domy. Potkávali lidi, dříve známé, kterým už nemohli věřit. Fašisté ani jejich italští přisluhovači se jich nechtěli vzdát bez boje. V noci na Svatého Vavřince bylo nebe plné padajících hvězd. Možná se odkrývaly poklady, ráno však svítilo slunce a padal hustý déšť.
    73%
    Němci stále okupovali Toskánsko a Cecilii bylo 6 let. V kostele byla svatba a všichni přítomní se dělili o jediný bochník chleba. Město bylo prázdné, lidé žili v podzemí, báli se bombardování a netrpělivě očekávali příchod amerických osvoboditelů. Když místní farář oznámil, že se všichni musí do večera shromáždit v kostele z příkazu fašistů, jinak budou zastřeleni, nikdo nic nenamítal. Pouze starý Galvano lidi varoval. On půjde naproti Američanům a kdo chce, může jít s ním. Část z nich si oblékla tmavé oblečení a po západu slunce tajně vyrazila. Ve 3 hodiny ráno slyšeli z dálky výbuchy. Klíče, které měli na krku a po kapsách, už možná nebude co odemknout. Neměli jídlo a nevěděli, kam jít. Všude viděli jen vypálené domy. Potkávali lidi, dříve známé, kterým už nemohli věřit. Fašisté ani jejich italští přisluhovači se jich nechtěli vzdát bez boje. V noci na Svatého Vavřince bylo nebe plné padajících hvězd. Možná se odkrývaly poklady, ráno však svítilo slunce a padal hustý déšť.
    21
  • Sečtené dny
    Sečtené dny (1962)
    Film
    Bezdětný vdovec je jednoho dne náhodným svědkem smrti stejně starého muže, jako je on sám. Podlehne náhlému strachu, že jeho dny jsou již sečteny. Rozhodne se proto odejít z práce, dát si život do pořádku a využít beze zbytku všeho, co nabízí. Všechny jeho pokusy však končí tragicky. Jeho deziluze ho navrací k jediné jeho životní jistotě - k jeho práci. Existenciální téma je podtrženo zasazením do neorealistického kontextu. Teprve druhý Petriho film, ale jeden z nejlepších v celé jeho kariéře.
    Režie:Elio Petri
    73%
    Bezdětný vdovec je jednoho dne náhodným svědkem smrti stejně starého muže, jako je on sám. Podlehne náhlému strachu, že jeho dny jsou již sečteny. Rozhodne se proto odejít z práce, dát si život do pořádku a využít beze zbytku všeho, co nabízí. Všechny jeho pokusy však končí tragicky. Jeho deziluze ho navrací k jediné jeho životní jistotě - k jeho práci. Existenciální téma je podtrženo zasazením do neorealistického kontextu. Teprve druhý Petriho film, ale jeden z nejlepších v celé jeho kariéře.
    Režie:Elio Petri
    22
  • Ginger a Fred
    Ginger a Fred (1986)
    Film
    Jedno z posledných diel najväčšieho filmového mága Felliniho je nostalgickou spomienkou na zanikajúci svet, výpoveďou o starnutí, i ostrou kritikou nového sveta, ovládaného prostoduchou televíznou zábavou. Hlavnými protagonistami filmu sú Felliniho dlhoroční spolupracovníci - manželka Giulietta Massina a filmové alter ego Marcello Mastroianni. Stvárnili zostarnutý pár varietných tanečníkov, ktorých najznámejším číslom bola imitácia Ginger Rogersovej a Freda Astairea. Po vyše dvadsiatich rokoch sa opäť stretávajú, aby vystúpili v televíznej šou spolu s inými imitátormi. Počas priameho prenosu nastane výpadok elektrického prúdu, čo umožní protagonistom spomínať na časy zašlej slávy a na svet, v ktorom bolo všetko pomalšie a oveľa skutočnejšie...
    72%
    Jedno z posledných diel najväčšieho filmového mága Felliniho je nostalgickou spomienkou na zanikajúci svet, výpoveďou o starnutí, i ostrou kritikou nového sveta, ovládaného prostoduchou televíznou zábavou. Hlavnými protagonistami filmu sú Felliniho dlhoroční spolupracovníci - manželka Giulietta Massina a filmové alter ego Marcello Mastroianni. Stvárnili zostarnutý pár varietných tanečníkov, ktorých najznámejším číslom bola imitácia Ginger Rogersovej a Freda Astairea. Po vyše dvadsiatich rokoch sa opäť stretávajú, aby vystúpili v televíznej šou spolu s inými imitátormi. Počas priameho prenosu nastane výpadok elektrického prúdu, čo umožní protagonistom spomínať na časy zašlej slávy a na svet, v ktorom bolo všetko pomalšie a oveľa skutočnejšie...
    23
  • Dobrodružství
    Dobrodružství (1960)
    Film
    Sandro a Anna s sebou na výlet jachtou vezmou Anninu přítelkyni. Anna náhle záhadně zmizí – snad se nudila a odešla nebo se stalo neštěstí. Sandro s Claudií ji hledají a cestou se z nich stanou milenci. Už nevědí, co a jestli vůbec něco hledají. V dodnes fascinujícím černobílém snímku položil tehdy už zkušený Antonioni základ moderního filmového jazyka. Jeho záměrem bylo upozadit děj a soustředit se na vnitřní napětí. Pomalý a meditativní film o vzájemné nepoznatelnosti a odcizení byl ve své době zatracován i zahrnován cenami a své kvality si podržel dodnes. Banální příběh znuděného milostného trojúhelníku se díky režisérově mistrovství proměnil v sondu do intimních vztahů ve společnosti, kde i svoboda tíží.
    71%
    Sandro a Anna s sebou na výlet jachtou vezmou Anninu přítelkyni. Anna náhle záhadně zmizí – snad se nudila a odešla nebo se stalo neštěstí. Sandro s Claudií ji hledají a cestou se z nich stanou milenci. Už nevědí, co a jestli vůbec něco hledají. V dodnes fascinujícím černobílém snímku položil tehdy už zkušený Antonioni základ moderního filmového jazyka. Jeho záměrem bylo upozadit děj a soustředit se na vnitřní napětí. Pomalý a meditativní film o vzájemné nepoznatelnosti a odcizení byl ve své době zatracován i zahrnován cenami a své kvality si podržel dodnes. Banální příběh znuděného milostného trojúhelníku se díky režisérově mistrovství proměnil v sondu do intimních vztahů ve společnosti, kde i svoboda tíží.
    24
  • Červená pustina
    Červená pustina (1964)
    Film
    Záverečná časť "tetralógie citov" je Antonioniho prvým farebným filmom. Farbu v ňom funkčne využíva na zachytenie psychózy hlavnej hrdinky, trpiacej po autonehode chronickou úzkosťou a depresiami. Dej je zasadený do okolia priemyselným rozvojom zdevastovanej Ravenny, kde žije hlavná hrdinka Guilliana, manželka riaditeľa továrne. Snaží sa svoje psychické problémy pred manželom skrývať a nájsť uplatnenie v podnikaní s interiérovými doplnkami. Manžel, práca, priatelia, ani milenec jej však nepomôžu nájsť životné uspokojenie a tak upadá stále hlbšie a hlbšie do svojej choroby. Antonionimu sa vo filme podarilo zachytiť existenciálnu stratenosť moderného človeka a bezcieľnosť komfortného meštiackeho života.
    70%
    Záverečná časť "tetralógie citov" je Antonioniho prvým farebným filmom. Farbu v ňom funkčne využíva na zachytenie psychózy hlavnej hrdinky, trpiacej po autonehode chronickou úzkosťou a depresiami. Dej je zasadený do okolia priemyselným rozvojom zdevastovanej Ravenny, kde žije hlavná hrdinka Guilliana, manželka riaditeľa továrne. Snaží sa svoje psychické problémy pred manželom skrývať a nájsť uplatnenie v podnikaní s interiérovými doplnkami. Manžel, práca, priatelia, ani milenec jej však nepomôžu nájsť životné uspokojenie a tak upadá stále hlbšie a hlbšie do svojej choroby. Antonionimu sa vo filme podarilo zachytiť existenciálnu stratenosť moderného človeka a bezcieľnosť komfortného meštiackeho života.
    25
  • Días de cine
    Días de cine (1991)
    Seriál
    70%
    26
  • Cesta dlouhá jeden rok
    Cesta dlouhá jeden rok (1958)
    Film
    Giueseppe DeSantis, italský režisér, stál za tímto jugoslávským dramatem ze života. Název snímku lze přeložit jako Rok dlouhá cesta a děj se točí kolem společného úsilí Itálie a Jugoslávie vybudovat dálnici podél hranic obou zemí. Přirozeně, nevraživost mezi oběma národy ničí různé romance ve stylu Romea a Julie v regionu. Vše se vyřeší, když se na jednom z ostrovů objeví ropa. Americká ropná společnost nakonec dokáže nastolit uvolnění napětí mezi znepřátelenými stranami, čímž urovná cestu pro dlouho odkládané sňatky tří mladých párů.
    Žánry:Drama
    70%
    Giueseppe DeSantis, italský režisér, stál za tímto jugoslávským dramatem ze života. Název snímku lze přeložit jako Rok dlouhá cesta a děj se točí kolem společného úsilí Itálie a Jugoslávie vybudovat dálnici podél hranic obou zemí. Přirozeně, nevraživost mezi oběma národy ničí různé romance ve stylu Romea a Julie v regionu. Vše se vyřeší, když se na jednom z ostrovů objeví ropa. Americká ropná společnost nakonec dokáže nastolit uvolnění napětí mezi znepřátelenými stranami, čímž urovná cestu pro dlouho odkládané sňatky tří mladých párů.
    Žánry:Drama
    27
  • Všichni jsou v pohodě
    Všichni jsou v pohodě (2009)
    Film
    • iTunes
    Film Všichni jsou v pohodě je americká komediální road-movie. Hlavní postavou je Frank Goode (Robert De Niro), čerstvý důchodce a ovdovělý otec čtyř dětí, který se rozhodne navštívit své roztroušené potomky po celých Spojených státech, aby se s nimi více sblížil a zjistil o jejich životech více. Jeho cesta odhaluje, že realita života jeho dětí se výrazně liší od toho, co si představoval, a film tak nabízí pohled na výzvy moderní rodiny, která se potýká se vzdáleností, nedorozuměním a stísněnými vztahy. Tento citlivý a zároveň humorný příběh zkoumá téma rodinných vztahů a otázky, co to znamená být v pohodě ve světě plném stresu a izolace.
    Režie:Kirk Jones
    69%
    Film Všichni jsou v pohodě je americká komediální road-movie. Hlavní postavou je Frank Goode (Robert De Niro), čerstvý důchodce a ovdovělý otec čtyř dětí, který se rozhodne navštívit své roztroušené potomky po celých Spojených státech, aby se s nimi více sblížil a zjistil o jejich životech více. Jeho cesta odhaluje, že realita života jeho dětí se výrazně liší od toho, co si představoval, a film tak nabízí pohled na výzvy moderní rodiny, která se potýká se vzdáleností, nedorozuměním a stísněnými vztahy. Tento citlivý a zároveň humorný příběh zkoumá téma rodinných vztahů a otázky, co to znamená být v pohodě ve světě plném stresu a izolace.
    Režie:Kirk Jones
    28
  • Zabriskie Point
    Zabriskie Point (1970)
    Film
    69%
    29
  • Ctihodné mrtvoly
    Ctihodné mrtvoly (1976)
    Film
    69%
    30
  • Příměří
    Příměří (1997)
    Film
    69%
    31
  • Tři bratři
    Tři bratři (1981)
    Film
    Na farmě v jižní Itálii umírá stará žena. Její manžel svolá syny: právníka Raffaela, věřícího snílka Rocca a dělníka Nicolu. Když dorazí domů, každý z nich se střetává s minulostí a sní o tom, co by se mohlo stát: Raffaele si představuje svou smrt, Rocco sní o záchraně neapolské mládeže před násilím, drogami a korupcí a Nicola si představuje, jak se miluje se svou odloučenou manželkou. Mezitím starý pán se svou vnučkou zkoumají chod farmy a společně truchlí...
    Žánry:Drama
    69%
    Na farmě v jižní Itálii umírá stará žena. Její manžel svolá syny: právníka Raffaela, věřícího snílka Rocca a dělníka Nicolu. Když dorazí domů, každý z nich se střetává s minulostí a sní o tom, co by se mohlo stát: Raffaele si představuje svou smrt, Rocco sní o záchraně neapolské mládeže před násilím, drogami a korupcí a Nicola si představuje, jak se miluje se svou odloučenou manželkou. Mezitím starý pán se svou vnučkou zkoumají chod farmy a společně truchlí...
    Žánry:Drama
    32
  • Dobré ráno, Babylone
    Dobré ráno, Babylone (1987)
    Film
    Je krátce po první světové válce. Dva mladí Italové, Andrea a Nicola (původem ze slavné restaurátorské firmy Bonnani, kterou zničila světová krize), slíbili otci, že v Americe vydělají dost peněz na oživení rodinného podniku. Jejich kroky je přivedou až do Hollywoodu, kde začnou s podřadnými pracemi. Až časem se od kulisáků a ošetřovatelů ptáků prosadí k profesi podobné jejich italskému povolání - vytvoří ze starých plakátů na proutěné kostře právě takového slona, jakého potřebuje režisér Griffith pro svůj film Intolerance. A také se prohlubuje jejich náklonnost k tanečnicím Mabel a Edně. Ale ne všechny dny jsou zalité vycházejícím ranním sluncem ...
    Žánry:Drama
    68%
    Je krátce po první světové válce. Dva mladí Italové, Andrea a Nicola (původem ze slavné restaurátorské firmy Bonnani, kterou zničila světová krize), slíbili otci, že v Americe vydělají dost peněz na oživení rodinného podniku. Jejich kroky je přivedou až do Hollywoodu, kde začnou s podřadnými pracemi. Až časem se od kulisáků a ošetřovatelů ptáků prosadí k profesi podobné jejich italskému povolání - vytvoří ze starých plakátů na proutěné kostře právě takového slona, jakého potřebuje režisér Griffith pro svůj film Intolerance. A také se prohlubuje jejich náklonnost k tanečnicím Mabel a Edně. Ale ne všechny dny jsou zalité vycházejícím ranním sluncem ...
    Žánry:Drama
    33
  • Noia, La
    Noia, La (1963)
    Film
    68%
    34
  • Vrah
    Vrah (1961)
    Film

    Zajímavý debut Elia Petriho vypráví příběh ambiciózního středostavovského starožitníka, miláčka žen, který je neprávem obviněn z vraždy své milenky. Okolnosti jej donutí k zamyšlení nad svou minulostí: začíná si pomalu uvědomovat ubohost svého života. Petri zde kriticky pohlíží na metody italské policie. Již ve Vrahovi vystupuje do popředí téma, které dominuje i v jeho dalších filmech: vztah občana a orgánů moci aneb sociálně-kritický pohled na naši společnost.

    Režie:Elio Petri
    68%

    Zajímavý debut Elia Petriho vypráví příběh ambiciózního středostavovského starožitníka, miláčka žen, který je neprávem obviněn z vraždy své milenky. Okolnosti jej donutí k zamyšlení nad svou minulostí: začíná si pomalu uvědomovat ubohost svého života. Petri zde kriticky pohlíží na metody italské policie. Již ve Vrahovi vystupuje do popředí téma, které dominuje i v jeho dalších filmech: vztah občana a orgánů moci aneb sociálně-kritický pohled na naši společnost.

    Režie:Elio Petri
    35
  • Slunce i v noci
    Slunce i v noci (1990)
    Film
    Film *Noční slunce*, natočený podle románu Lva Tolstého, vypráví příběh Sergia, šlechtice z 18. století, kterého hraje Julian Sands. Sergio má si vzít vévodkyni, kterou ztvárnila Nastassja Kinski. Když ale zjistí, že byla dříve královou milenkou, obrátí se zády ke společnosti a stane se mnichem. V poustevně se snaží odolat všem sexuálním pokušením, a brzy se proslaví jako zázračný léčitel. Nakonec podlehne mladé svůdnici, a protože ví, že si nezaslouží obdiv, opustí poustevnu a putuje jako bezdomovec.
    67%
    Film *Noční slunce*, natočený podle románu Lva Tolstého, vypráví příběh Sergia, šlechtice z 18. století, kterého hraje Julian Sands. Sergio má si vzít vévodkyni, kterou ztvárnila Nastassja Kinski. Když ale zjistí, že byla dříve královou milenkou, obrátí se zády ke společnosti a stane se mnichem. V poustevně se snaží odolat všem sexuálním pokušením, a brzy se proslaví jako zázračný léčitel. Nakonec podlehne mladé svůdnici, a protože ví, že si nezaslouží obdiv, opustí poustevnu a putuje jako bezdomovec.
    36
  • Motýl na rameni
    Motýl na rameni (1978)
    Film
    67%
    37
  • Korunní svědkyně
    Korunní svědkyně (1971)
    Film
    67%
    38
  • Jindřich IV.
    Jindřich IV. (1984)
    Film
    67%
    39
  • Decima vittima, La
    Decima vittima, La (1965)
    Film
    V roce 2000 se na celosvětové úrovni vytvoří soukromý klub, jehož členové se, propojeni prostřednictvím počítačů, věnují smrtonosné honičce - jednou jako lovci, podruhé coby oběti. V Římě získává supervybavená čarodějka svou desátou oběť. Pomineme-li slabý konec, který si vynutil producent Carlo Ponti, Petri tímto zajímavým a úchvatným filmem - také díky scénáři Ennia Flaiana - vyhrál riskantní sázku. Ve snímku se míchá sci-fi s westernem, se špionážním žánrem i s romantickou veselohrou.
    Režie:Elio Petri
    66%
    V roce 2000 se na celosvětové úrovni vytvoří soukromý klub, jehož členové se, propojeni prostřednictvím počítačů, věnují smrtonosné honičce - jednou jako lovci, podruhé coby oběti. V Římě získává supervybavená čarodějka svou desátou oběť. Pomineme-li slabý konec, který si vynutil producent Carlo Ponti, Petri tímto zajímavým a úchvatným filmem - také díky scénáři Ennia Flaiana - vyhrál riskantní sázku. Ve snímku se míchá sci-fi s westernem, se špionážním žánrem i s romantickou veselohrou.
    Režie:Elio Petri
    40
  • Ettaro di cielo, Un
    Ettaro di cielo, Un (1958)
    Film
    66%
    41
  • Kronika ohlášené smrti
    Kronika ohlášené smrti (1987)
    Film
    Toto napínavé italské krimi drama se odehrává v kolumbijském říčním městečku a zachycuje řadu událostí, které vedly k vraždě. Příběh, inspirovaný románem uznávaného autora Gabriela Garcíi Márqueze, začíná v přítomnosti, kdy se středněvěký lékař po dvaceti letech vrací do vesnice, aby prozkoumal vraždu, k níž došlo těsně před jeho odchodem.
    Žánry:Drama
    65%
    Toto napínavé italské krimi drama se odehrává v kolumbijském říčním městečku a zachycuje řadu událostí, které vedly k vraždě. Příběh, inspirovaný románem uznávaného autora Gabriela Garcíi Márqueze, začíná v přítomnosti, kdy se středněvěký lékař po dvaceti letech vrací do vesnice, aby prozkoumal vraždu, k níž došlo těsně před jeho odchodem.
    Žánry:Drama
    42
  • Lucky Luciano
    Lucky Luciano (1973)
    Film
    65%
    43
  • Casanova 70
    Casanova 70 (1965)
    Film
    Casanova '70 je humorným příběhem sexuálních dobrodružství Andrey Rossi-Colombottiho, pohledného, avšak trpícího kvůli vlastní impotenci. Ve skutečnosti potřebuje k sexuálnímu vzrušení nebezpečné situace - pak se z něho stává neodolatelný dobyvatel dívčích srdcí. Znamenitý Marcello Mastroianni v titulní roli s nadhledem ironizuje klasický typ samolibého italského svůdce, který se v jeho podání mění v tragikomickou oběť zažitých sexuálních rituálů.
    Žánry:DramaKomedie
    65%
    Casanova '70 je humorným příběhem sexuálních dobrodružství Andrey Rossi-Colombottiho, pohledného, avšak trpícího kvůli vlastní impotenci. Ve skutečnosti potřebuje k sexuálnímu vzrušení nebezpečné situace - pak se z něho stává neodolatelný dobyvatel dívčích srdcí. Znamenitý Marcello Mastroianni v titulní roli s nadhledem ironizuje klasický typ samolibého italského svůdce, který se v jeho podání mění v tragikomickou oběť zažitých sexuálních rituálů.
    Žánry:DramaKomedie
    44
  • Maimil
    Maimil (2001)
    Film
    65%
    45
  • Opačné pohlaví
    Opačné pohlaví (1964)
    Film
    65%
    46
  • Caro Michele
    Caro Michele (1976)
    Film
    Michael je mladší syn ze středostavovské rodiny, silná osobnost s nezávislým myšlením, který bojuje za revoluční ideály v daleké zemi. Celá rodina mu píše dopisy a popisuje události ze svých životů, které postupně sklouzávají do konvenčnosti, jež by je dříve možná vyděsila. Pouze Michaelova přítelkyně Mara, matka jeho dítěte, si uchovává nezávislost, a to i přesto, že přežívá díky pomoci Michaelových stále konvenčnějších přátel a rodiny.
    Žánry:DramaKomedie
    65%
    Michael je mladší syn ze středostavovské rodiny, silná osobnost s nezávislým myšlením, který bojuje za revoluční ideály v daleké zemi. Celá rodina mu píše dopisy a popisuje události ze svých životů, které postupně sklouzávají do konvenčnosti, jež by je dříve možná vyděsila. Pouze Michaelova přítelkyně Mara, matka jeho dítěte, si uchovává nezávislost, a to i přesto, že přežívá díky pomoci Michaelových stále konvenčnějších přátel a rodiny.
    Žánry:DramaKomedie
    47
  • Il male oscuro
    Il male oscuro (1990)
    Film
    64%
    48
  • Dimenticare Palermo
    Dimenticare Palermo (1990)
    Film
    Carmine Bonavia vyhraje volby a stane se starostou New Yorku díky slibu, že legalizuje drogy. Po volbách se ožení s Carrie a odjíždí na svatební cestu do své rodné Sicílie. V hotelu potkává Il Principe, sicilského prince, který tráví roky v hotelovém vězení, protože se znelíbil mafii. Uprostřed krás Sicílie Carmine zjistí, že mocní lidé se nezastaví před ničím, aby zabránili legalizaci drog, která ohrožuje jejich byznys.
    Žánry:Thriller
    64%
    Carmine Bonavia vyhraje volby a stane se starostou New Yorku díky slibu, že legalizuje drogy. Po volbách se ožení s Carrie a odjíždí na svatební cestu do své rodné Sicílie. V hotelu potkává Il Principe, sicilského prince, který tráví roky v hotelovém vězení, protože se znelíbil mafii. Uprostřed krás Sicílie Carmine zjistí, že mocní lidé se nezastaví před ničím, aby zabránili legalizaci drog, která ohrožuje jejich byznys.
    Žánry:Thriller
    49
  • Le chien, le général et les oiseaux
    Le chien, le général et les oiseaux (2003)
    Film
    Před dávnými časy se mladý ruský generál rozhodl obětovat stovky ptáků, aby spálil Moskvu a zachránil svou vlast před Napoleonovými vojsky. Za tento čin byl ruským lidem oslavován jako hrdina, avšak okřídlenými tvory považován za popravčího. Nyní, o padesát let starší, vede stárnoucí generál nudný život. Aby toho nebylo málo, potomci obětovaných ptáků na něj neustále útočí. Jednoho dne však potká roztomilého pejska, který se brzy stane jeho věrným společníkem. Oba přátelé se rozhodnou zlomit kletbu sužující generálův život: začnou bojovat za to, aby byli všichni ptáci v Rusku držení v klecích propuštěni na svobodu.
    Žánry:Animovaný
    64%
    Před dávnými časy se mladý ruský generál rozhodl obětovat stovky ptáků, aby spálil Moskvu a zachránil svou vlast před Napoleonovými vojsky. Za tento čin byl ruským lidem oslavován jako hrdina, avšak okřídlenými tvory považován za popravčího. Nyní, o padesát let starší, vede stárnoucí generál nudný život. Aby toho nebylo málo, potomci obětovaných ptáků na něj neustále útočí. Jednoho dne však potká roztomilého pejska, který se brzy stane jeho věrným společníkem. Oba přátelé se rozhodnou zlomit kletbu sužující generálův život: začnou bojovat za to, aby byli všichni ptáci v Rusku držení v klecích propuštěni na svobodu.
    Žánry:Animovaný
    50
  • Tiché místo na venkově
    Tiché místo na venkově (1969)
    Film
    Úspěšný malíř Leonardo Ferri je unaven hektickým způsobem života ve městě i schizofrenním vztahem lásky a nenávisti se svou milenkou, ve kterém již není schopen nalézt inspiraci. Rozhodne se proto přesídlit na tichý venkov, ale ani tam nenalézá tolik potřebný klid a odpočinek. Snímek Tiché místo na venkově s Francem Nerem v hlavní roli je filmovým esejem o malířství, o pop-artu, o možnostech propojení umění a skutečnosti i o zoufalé snaze nalézt ztracenou krásu.
    Režie:Elio Petri
    63%
    Úspěšný malíř Leonardo Ferri je unaven hektickým způsobem života ve městě i schizofrenním vztahem lásky a nenávisti se svou milenkou, ve kterém již není schopen nalézt inspiraci. Rozhodne se proto přesídlit na tichý venkov, ale ani tam nenalézá tolik potřebný klid a odpočinek. Snímek Tiché místo na venkově s Francem Nerem v hlavní roli je filmovým esejem o malířství, o pop-artu, o možnostech propojení umění a skutečnosti i o zoufalé snaze nalézt ztracenou krásu.
    Režie:Elio Petri
    51
  • Pátrání po jedné ženě
    Pátrání po jedné ženě (1982)
    Film

    Poslední Antonioniho samostatně natočený film se vrací k principu, který v tzv. tetralogii citů ztělesnila Monica Vittiová a který ovládal celé Antonioniho dílo. Je jím žena jako výzva, záhada i jako mužův klíč k pochopení mechanismu světa. Jenže vzájemné neporozumění je tak hluboké, že tato možnost zůstává nevyužita. Hrdina, rozvedený čtyřicetiletý režisér, hledá v různých městech obraz ženy pro svůj příští film, a táž žena se má zároveň stát řešením jeho života. Nepřiznaná cesta za ideálem ho postupně dovádí k dalším rozchodům a osobním prohrám. Cíl se ztrácí, jako by se na něj díval obráceným dalekohledem, až nakonec otázka stojí docela jinak: nikoli jak nalézt to pravé, ale jak udržet, co zbylo. Mnohokrát přestřihávaný snímek zůstal ve své době nedoceněn. (FebioFest 2006)

    62%

    Poslední Antonioniho samostatně natočený film se vrací k principu, který v tzv. tetralogii citů ztělesnila Monica Vittiová a který ovládal celé Antonioniho dílo. Je jím žena jako výzva, záhada i jako mužův klíč k pochopení mechanismu světa. Jenže vzájemné neporozumění je tak hluboké, že tato možnost zůstává nevyužita. Hrdina, rozvedený čtyřicetiletý režisér, hledá v různých městech obraz ženy pro svůj příští film, a táž žena se má zároveň stát řešením jeho života. Nepřiznaná cesta za ideálem ho postupně dovádí k dalším rozchodům a osobním prohrám. Cíl se ztrácí, jako by se na něj díval obráceným dalekohledem, až nakonec otázka stojí docela jinak: nikoli jak nalézt to pravé, ale jak udržet, co zbylo. Mnohokrát přestřihávaný snímek zůstal ve své době nedoceněn. (FebioFest 2006)

    52
  • Za mraky
    Za mraky (1995)
    Film
    Štyri poviedky režírované Michelangelom Antonionim (Kronika lásky, ktorá nikdy neexistovala, Dievča, zločin, Nehľadaj ma, Toto nečisté telo) - odohrávajúce sa v mestách Ferrara, Portofino, Aix-en-Provence a Paríž - o rôznych podobách lásky, spojené postavou rozprávača-pozorovateľa. Tieto spájajúce scény medzi jednotlivými epizódami, ktoré rámcujú dej, režíroval Wim Wenders. Postavu pozorovateľa (hrá ho John Malkovich) poňal Wenders rovnako ako ostatné postavy filmu - i on je citovo vyprahnutý, neschopný porozumieť, neschopný lásku prijímať a dávať. Tento formálne dokonalý film bol kritikmi vyzdvihovaný najmä ako pamätihodný príklad profesionálnej kolegiality.
    62%
    Štyri poviedky režírované Michelangelom Antonionim (Kronika lásky, ktorá nikdy neexistovala, Dievča, zločin, Nehľadaj ma, Toto nečisté telo) - odohrávajúce sa v mestách Ferrara, Portofino, Aix-en-Provence a Paríž - o rôznych podobách lásky, spojené postavou rozprávača-pozorovateľa. Tieto spájajúce scény medzi jednotlivými epizódami, ktoré rámcujú dej, režíroval Wim Wenders. Postavu pozorovateľa (hrá ho John Malkovich) poňal Wenders rovnako ako ostatné postavy filmu - i on je citovo vyprahnutý, neschopný porozumieť, neschopný lásku prijímať a dávať. Tento formálne dokonalý film bol kritikmi vyzdvihovaný najmä ako pamätihodný príklad profesionálnej kolegiality.
    53
  • Giochi particolari
    Giochi particolari (1970)
    Film
    62%
    54
  • Lidé a vlci
    Lidé a vlci (1956)
    Film
    62%
    55
  • Místo pro lásku
    Místo pro lásku (1968)
    Film
    Čerstvě rozvedená Julia přijíždí z USA do Benátek. Na letišti se seznámí s atraktivním automobilovým závodníkem Valeriem. Julia nejprve odmítá jeho nabídky, později ho ale sama pozve na návštěvu na venkovské sídlo. Společné chvíle tráví jednak prohlížením památek, jednak milováním. Po jednom večírku, který přeroste v orgie, si Valerio uvědomí, že si vzal příliš velké sousto, a Julii opustí. Záhy se doví, že hlavním důvodem Juliina chování je její nemoc a neúprosně se blížící smrt.
    Žánry:DramaRomantický
    61%
    Čerstvě rozvedená Julia přijíždí z USA do Benátek. Na letišti se seznámí s atraktivním automobilovým závodníkem Valeriem. Julia nejprve odmítá jeho nabídky, později ho ale sama pozve na návštěvu na venkovské sídlo. Společné chvíle tráví jednak prohlížením památek, jednak milováním. Po jednom večírku, který přeroste v orgie, si Valerio uvědomí, že si vzal příliš velké sousto, a Julii opustí. Záhy se doví, že hlavním důvodem Juliina chování je její nemoc a neúprosně se blížící smrt.
    Žánry:DramaRomantický
    56
  • Flesh for Frankenstein
    Flesh for Frankenstein (1973)
    Film
    Film napsaný, snímaný a režírovaný Paulem Morrisseyem. Baron Frankenstein žije v incestním manželství se svou sestrou. Jejich děti s láskou stínají hlavy panenkám s pomocí miniaturní gilotiny. Nikoho pak již nepřekvapí, že se hlava této povedené rodinky pokouší syntetizovat dvojici, ve které by byly uchovány ideály starověkého Řecka, přetrvávající částečně pouze u srbské rasy. Jeho touha je stejně tak germánská jako šílená. V tomto filmu se také staneme svědky realizace erotických možností nezhojeného masa, a to když se Frankenstein uspokojí se svým oblíbeným monstrem. Později tohoto „neosexuálního“ prvku využije i David Cronenberg ve svém legendárním filmu Crash. (Febiofest 2006)
    60%
    Film napsaný, snímaný a režírovaný Paulem Morrisseyem. Baron Frankenstein žije v incestním manželství se svou sestrou. Jejich děti s láskou stínají hlavy panenkám s pomocí miniaturní gilotiny. Nikoho pak již nepřekvapí, že se hlava této povedené rodinky pokouší syntetizovat dvojici, ve které by byly uchovány ideály starověkého Řecka, přetrvávající částečně pouze u srbské rasy. Jeho touha je stejně tak germánská jako šílená. V tomto filmu se také staneme svědky realizace erotických možností nezhojeného masa, a to když se Frankenstein uspokojí se svým oblíbeným monstrem. Později tohoto „neosexuálního“ prvku využije i David Cronenberg ve svém legendárním filmu Crash. (Febiofest 2006)
    57
  • Prach času
    Prach času (2008)
    Film
    Pan A. – americký režisér řeckého původu se vrací do filmových studií v Římě, aby dokončil natáčení filmu, které z neznámého důvodu přerušil. Hlavní hrdinkou je žena, jejíž příběh je inspirován osudem režisérovy matky. Až do konce svého života miluje dva muže, kteří jí lásku opětují. Postavy ve filmu se navzájem ztrácejí a znovu nalézají, míjejí se v čase, prostoru i v běhu nejdůležitějších událostí druhé poloviny 20. století: na Sibiři, v severním Kazachstánu, Itálii, Německu i Americe. Od smrti Stalina přes aféru Watergate a válku ve Vietnamu až po pád berlínské zdi, začátek nové éry i traumatické odmítnutí snů o lepším světě na přelomu tisíciletí. Jako ve snu si A. vybavuje lidi a příběhy minulosti, které je nucen znovu bolestně prožívat. V prázdných berlínských ulicích na úsvitu 21. století se bezhlučně snáší sníh na dobu minulou, přítomnou i na celý okolní svět.
    Žánry:DramaHistorický
    60%
    Pan A. – americký režisér řeckého původu se vrací do filmových studií v Římě, aby dokončil natáčení filmu, které z neznámého důvodu přerušil. Hlavní hrdinkou je žena, jejíž příběh je inspirován osudem režisérovy matky. Až do konce svého života miluje dva muže, kteří jí lásku opětují. Postavy ve filmu se navzájem ztrácejí a znovu nalézají, míjejí se v čase, prostoru i v běhu nejdůležitějších událostí druhé poloviny 20. století: na Sibiři, v severním Kazachstánu, Itálii, Německu i Americe. Od smrti Stalina přes aféru Watergate a válku ve Vietnamu až po pád berlínské zdi, začátek nové éry i traumatické odmítnutí snů o lepším světě na přelomu tisíciletí. Jako ve snu si A. vybavuje lidi a příběhy minulosti, které je nucen znovu bolestně prožívat. V prázdných berlínských ulicích na úsvitu 21. století se bezhlučně snáší sníh na dobu minulou, přítomnou i na celý okolní svět.
    Žánry:DramaHistorický
    58
  • Scatenato, Lo
    Scatenato, Lo (1967)
    Film
    60%
    59
  • Byl jednou jeden
    Byl jednou jeden (1967)
    Film
    59%
    60
  • Gli ordini sono ordini
    Gli ordini sono ordini (1972)
    Film
    59%
    61
  • Le Fate
    Le Fate (1966)
    Film
    59%
    62
  • Questi fantasmi
    Questi fantasmi (1967)
    Film
    57%
    63
  • Er più: storia d'amore e di coltello
    Er più: storia d'amore e di coltello (1971)
    Film
    • Netflix
    57%
    64
  • Eros
    Eros (2004)
    Film
    Přestože je po mozkové mrtvici od roku 1985 paralyzován, čas od času se italský režisérský mistr Antonioni vrací za filmovou kameru. Povídkový snímek Eros je už druhý projekt, na němž přijali spoluúčast další režiséři - podobně jako v roce 1995, kdy psychologický snímek Za mraky (1995) s Antonionim spolurežíroval Wim Wenders. V povídce Ruka se Wong Kar-wai zabývá svým utkvělým tématem osamělosti muže pohlceného milostnou vášní: v Hongkongu roku 1963 propadne mladý krejčí Chang osudovému citu k prostitutce. V povídce Equilibrium se Steven Soderbergh vrací do New Yorku roku 1955 příběhem o psychiatrovi, jeho neurotickém klientovi a erotizující vidině krásné ženy. Povídka Nebezpečný vývoj událostí rozehrává příběh muže, jehož dovolenou s manželkou v toskánském letovisku naruší přítomnost jiné ženy. Tři povídky jsou poctou velkému filmaři Antonionimu i jeho vlastním holdem tématům lásky, sexu a touhy.
    56%
    Přestože je po mozkové mrtvici od roku 1985 paralyzován, čas od času se italský režisérský mistr Antonioni vrací za filmovou kameru. Povídkový snímek Eros je už druhý projekt, na němž přijali spoluúčast další režiséři - podobně jako v roce 1995, kdy psychologický snímek Za mraky (1995) s Antonionim spolurežíroval Wim Wenders. V povídce Ruka se Wong Kar-wai zabývá svým utkvělým tématem osamělosti muže pohlceného milostnou vášní: v Hongkongu roku 1963 propadne mladý krejčí Chang osudovému citu k prostitutce. V povídce Equilibrium se Steven Soderbergh vrací do New Yorku roku 1955 příběhem o psychiatrovi, jeho neurotickém klientovi a erotizující vidině krásné ženy. Povídka Nebezpečný vývoj událostí rozehrává příběh muže, jehož dovolenou s manželkou v toskánském letovisku naruší přítomnost jiné ženy. Tři povídky jsou poctou velkému filmaři Antonionimu i jeho vlastním holdem tématům lásky, sexu a touhy.
    65
  • Maniaci, I
    Maniaci, I (1964)
    Film
    56%
    66
  • Sissignore
    Sissignore (1968)
    Film
    Podnikatel přezdívaný "L'avvocato" má řidiče Oscara, který mu ve všem přikyvuje. Když L'avvocato způsobí autonehodu, Oscar jde místo něj do vězení. Po propuštění zjistí, že je ženatý s krásnou Marií, ale nesmí se jí ani dotknout, protože je milenkou l'avvocata. Poté je Oscar jmenován manažerem, ale neumí hospodařit ani s haléřem. Nakonec se opět ocitne ve vězení a doufá, že mu jeho "sissignore" (ano, pane) někdy dovolí mít řidiče, kterého by mohl poslat do vězení místo sebe.
    Žánry:Komedie
    54%
    Podnikatel přezdívaný "L'avvocato" má řidiče Oscara, který mu ve všem přikyvuje. Když L'avvocato způsobí autonehodu, Oscar jde místo něj do vězení. Po propuštění zjistí, že je ženatý s krásnou Marií, ale nesmí se jí ani dotknout, protože je milenkou l'avvocata. Poté je Oscar jmenován manažerem, ale neumí hospodařit ani s haléřem. Nakonec se opět ocitne ve vězení a doufá, že mu jeho "sissignore" (ano, pane) někdy dovolí mít řidiče, kterého by mohl poslat do vězení místo sebe.
    Žánry:Komedie
    67
  • Tierra del fuego
    Tierra del fuego (2000)
    Film
    53%
    68
  • In Search of Gregory
    In Search of Gregory (1969)
    Film
    53%
    69
  • Frullo del passero, Il
    Frullo del passero, Il (1988)
    Film
    53%
    70
  • Tygřice
    Tygřice (1979)
    Film
    B-kult 100% svobody + 100% zábavy! Tygřice k vám přicházejí z doby, kdy ještě nebyl problém obsadit do jednoho filmu čtyři nejkrásnější ženy světa. Tehdy se zkrátka dalo jen tak koukat, nic neřešit a pouze si film užívat. Nyní můžete znovu objevit poklidnou atmosféru konce sedmdesátých let. Tygřicím zapomenutí nehrozí a vždycky se k nim můžete vracet. Kdyby pro nic jiného, tak pro neopakovatelnou krásu hvězd jménem Monica Vitti, Ursula Andress, Laura Antonelli a Silvia Kristel.
    Žánry:Komedie
    52%
    B-kult 100% svobody + 100% zábavy! Tygřice k vám přicházejí z doby, kdy ještě nebyl problém obsadit do jednoho filmu čtyři nejkrásnější ženy světa. Tehdy se zkrátka dalo jen tak koukat, nic neřešit a pouze si film užívat. Nyní můžete znovu objevit poklidnou atmosféru konce sedmdesátých let. Tygřicím zapomenutí nehrozí a vždycky se k nim můžete vracet. Kdyby pro nic jiného, tak pro neopakovatelnou krásu hvězd jménem Monica Vitti, Ursula Andress, Laura Antonelli a Silvia Kristel.
    Žánry:Komedie
    71
  • Saul e David
    Saul e David (1964)
    Film
    51%
    72
  • 40 gradi all'ombra del lenzuolo
    40 gradi all'ombra del lenzuolo (1976)
    Film
    51%
    73
  • Bianco, rosso e...
    Bianco, rosso e... (1972)
    Film
    51%
    74
  • Grandi condottieri, I
    Grandi condottieri, I (1966)
    Film
    51%
    75
  • Perseo l'invincibile
    Perseo l'invincibile (1963)
    Film
    47%
    76