Zdálo se to jako zbytečné pokračování, které už po více jak 30 letech po jedničce prošumí a Tim Burton bude pokračovat ve svém celovečerním tápání. Jenže místo toho se z druhého Beetlejuice stal jeden z největších kasovních hitů druhé poloviny roku, s nímž se osobitý autor vrátil zpátky do své ztřeštěné a morbidní formy. A vydatně mu v tom pomáhal také démonický Michael Keaton a sympatická Jenna Ortega.
Články 46
Když se fanoušků režiséra Tima Burtona zeptáte na jeho nejtypičtější film, v němž osobitý tvůrce dokázal nejlépe prodat všechny své propriety, mnozí řeknou jako prvního Střihorukého Edwarda, Beetlejuice či Karlíka a továrnu na čokoládu. Možná nejlepším počinem, v němž dokázaly všechny jeho atributy, režijní výstřednost i láska k milovaným žánrům perfektně zaklapnout, je ovšem hororová Ospalá díra (Sleepy Hollow). Ta slaví v těchto dnech 25 let od premiéry. A jak už to u podobných klasik bývá, stačilo málo a celý snímek vypadal naprosto jinak.
Proč vlastně na jediném receptu šetřit, když se alespoň jednou osvědčí? Kinematografií dnes hýbou letité filmové franšízy, jež v mnoha případech startovaly takzvaně od píky, po americku lze patrioticky říct s velkým snem a skromným zázemím podněcovanou kreativitou. Vezměte si Star Wars, jež George Lucas roku 1977 málem nedokončil a zadlužil se tak, že mu hrozil osud mrakodrapových skokanů po krachu newyorské burzy. Nová naděje ale obrovsky uspěla a následný úder Impéria stál třikrát tolik – nemluvě o moderních Disneyho článcích, jež i se započtením inflace své rozpočty trvale znásobují. Tento text vám představí několik zásadních filmových pokračování, jejichž rozpočty závratně vylétly buď nárazově oproti přímému předchůdci, nebo i postupně v průběhu let v rámci dlouhodobé série.
Michael Douglas je hrdým a velmi úspěšným nositelem příjmení, které v Hollywoodu proslavil už jeho otec, další herecká legenda Kirk Douglas. Minimálně od roku 1989 přitom světla reflektorů dopadají na jiného Michaela Douglase, který měl na startu kariéry při zápisu do herecké unie Screen Actors Guild smůlu. Jeho rodné jméno už bylo zabrané, a tak dnes třiasedmdesátiletý držitel oscarové nominace za Birdmana, filmový Batman či Beetlejuice Michael Keaton zvolil vyhovující pseudonym. Nyní je nicméně připravený používat své pravé jméno a v titulcích vystupovat jako Michael Keaton Douglas.
Tim Burton, hollywoodský král podivínů, se posledních 15 let spíše hledal. Jeho pověstný cit pro vizuál, horor a osobitost všeho druhu vyčpěl a milovaný tvůrce ve filmech jako Temné stíny (Dark Shadows) či Dumbo servíroval jen nezáživnou rutinu, která už nebavila ani jeho skalní fanoušky. Seriálový hit Wednesday ale ukázal, že Burton možná ještě neřekl poslední slovo a druhý Beetlejuice (Beetlejuice Beetlejuice) prokazuje, že režisér po letech tápání znovu našel potřebný tvůrčí zápal a energii.
Máme tu první zářijový týden. Prázdniny sice končí, ale pokud máte ještě pár dní dovolené nazbyt, můžete si je prodloužit a vyrazit do Ústí nad Labem, kde od úterka probíhá 7. ročník MFF festivalu ELBE DOCK. Na ostatní čeká v kinech šest filmových premiér. Pojďme si je představit.
Tim Burton se v devadesátých letech vkradl do srdce nejednoho puberťáka, proto bylo tak smutné sledovat v novém století postupnou ztrátu jeho šarmu. Druhý Beetlejuice ale podle většiny prvních reakcí představuje pro svého režiséra návrat do formy. Vyplňme tedy poslední okamžiky před vpádem Michaela Keatona do kin tím, že vzpomeneme na milovaný první díl a zapřemýšlíme nad tím, v čem vlastně spočívá nechvalné upadnutí Burtona do irelevance v posledních letech.
Bývaly doby, kdy šestašedesátiletý Tim Burton třímal žezlo nejžádanějšího hollywoodského filmaře. Původem nadaný animátor a stvořitel frankensteinovského pejska Frankenweenieho stál u zrodu komiksového Batmana, představil Střihorukého Edwarda, Ospalou díru či zbožňovanou Mrtvou nevěstu a hravě kombinoval dětské elementy s gotickou temnotou. Alenkou v říši divů přičichl k miliardovým tržbám a studio s podobiznou Mickeyho Mouse jej v závěru minulé dekády najalo na předělávku klasického animáku Dumbo, která s vysokým rozpočtem 170 milionů dolarů pohořela. Projekt, na který nevzpomíná v dobrém ani herec Michael Keaton, režisérovi nadcházející fantasy Beetlejuice Beetlejuice málem z profesního hlediska zlomil vaz.
Po premiéře vyhlíženého snímku Beetlejuice Beetlejuice, alias Beetlejuice 2, se pomalu scházejí recenze z filmového festivalu v Benátkách. Můžeme tedy začít odhadovat, jakého přijetí se snímek dočká. V okamžik psaní tohoto textu zahrnuje metakritická platforma Rotten Tomatoes 14 pozitivních a 6 negativních recenzí, což značí 70% poměr nadprůměrných ohlasů. To rozhodně není všepohlcující nadšení napříč spektrem (jak se nevyhnutelně jevilo po vypuštění nekritických influencerských tweetů), při začtení do textů ale zjistíme, že se rozhodně najdou tací, které si snímek zcela získal. Mluví se i o návratu Tima Burtona do formy po mnoha letech umělecké stagnace.
Návraty ke slavným značkám po mnoha letech jsou vždy ošemetné a co teprve, když od jejich předchozího dílu už uběhlo více než 35 let. To platí i pro návrat oblíbeného Beetlejuice. Svérázný démon s tváří Michaela Keatona se po mnoha snahách konečně vrací do kin v režii Tima Burtona, ozbrojen typickou režisérovou poetikou a humorem. Má ovšem v nejnovějším traileru co nabídnout i běžným divákům?