„Je to Ridley Scott a může si dělat, co chce,“ tvrdí o legendárním šestaosmdesátiletém režisérovi druhého Gladiátora kameraman John Mathieson, jenž vedle nynějšího návratu do Kolosea snímal pět dalších Scottových filmů včetně prvního Gladiátora nebo Království nebeského. Naráží přitom na kolegův režijní styl rychlého a komplexního pokrytí, tedy natáčení na spoustu rozmístěných kamer, které zachytí co nejvíc akce a přehršel nevyčištěného materiálu pošlou do střižny. Takový přístup je dle Mathiesona lenivý a pro mnoho lidí také trnem v oku.
Články 27
Napoleonský komplex přiřazujeme k lidem, jejichž ego vysoce ční nad nevelkou či fyzicky jakkoli indisponovanou postavou. Původce Napoleon Bonaparte, jehož hojně diskutovaný filmový životopis Napoleon od Ridleyho Scotta se na Apple TV+ překvapivě objevil v režisérské verzi dlouhé 208 minut, si vypěstoval přemíru sebevědomí během jednoho z nejdivočejších období francouzské historie. Slavný vojevůdce s příznivým bitevním skóre a šílenou statistikou počtu padlých vojáků se v novém, o 48 minut delším sestřihu oproti loňské kinoverzi stává figurou ještě ubožejší a hodnou ryzí skepse, ačkoli zamýšlené navýšení důrazu na jeho osudovou partnerku Josefínu pořád nekompenzuje zásadní dějinné absence či nedostatečné osvětlení Napoleonovy strategické geniality.
Nikdy nepatřil k režisérům, kteří by se zdráhali pochvalně až obdivně zhodnotit vlastní kinematografický přínos. Šestaosmdesátiletý Ridley Scott nedávno kupříkladu vybral jím režírovanou sci-fi Blade Runner mezi čtveřici svých nejoblíbenějších filmů, přičemž po čerstvě absolvovaném rozhovoru pro Empire to vypadá, že tam nově přibude i Gladiátor II (Gladiator II). Pokračování Maximovy rebelie vůči římskému císaři, tentokrát pod vedením staronového hrdiny Lucia (Paul Mescal), v kinech prožijeme v půlce listopadu. S rozpočtem kolem 300 milionů dolarů se očekává blockbuster hodný oscarového předchůdce a Scott se dokonce domnívá, že lepší film za svou plodnou kariéru nenatočil.
Takhle se tvoří filmová magie. Stačí pár stovek milionů dolarů a v zádech k tomu hrdinský odkaz Maxima Decima Meridia, jehož osudy v historickém velkofilmu Gladiátor před čtvrtstoletím rozplakaly i želvu. Recept na odkládané pokračování v režii Ridleyho Scotta a se scénářem Davida Scarpy (Napoleon) byl v podstatě jednoduchý – na ničem nešetřit. Gladiátor II, který vkročí do arény na smrt už 14. listopadu, možná prvním trailerem nevyvolal úplně pozitivní humbuk, ale jedno mu už teď nikdo neupře. Totiž impozantní starověké kulisy, jež štáb postavil na Maltě a nad nimiž v novém videu žasne i představitel císaře Gety, herec Joseph Quinn.
Ikonický režisér Ridley Scott má několik svých excentričností, jak se u šestaosmdesátiletého umělce jistě sluší. Je to například známý bručoun, který nejde pro ostré slovo daleko a už se příliš nestará, jestli si tím pod sebou podřeže nějakou tu větev. A jeho další libůstkou je pak spoléhat na režisérské střihy svých filmů, které konečně dodají „tu pravou“ uměleckou vizi. Když se do kin chystal Napoleon, od počátku se mluvilo o tom, že jde jen o hodně dlouhý trailer na čtyřhodinovou verzi, kterou uvede streamovací služba Apple TV+. Inu… Od premiéry tomu za chvíli bude půl roku, kinosestřih se začátkem března objevil na streamu… Kde je tedy konec slíbené čtyřhodinovce?
Uplynulý televizní týden se nesl zejména ve znamení velké seriálové premiéry. Iveta se po dvou letech na platformě Voyo podívala exkluzivně do televize. Jak se dalo očekávat, Nova s osudem slavné zpěvačky slaví úspěch. Konkurenční Prima je na tom o poznání hůře, z jejích dvou jarních novinek se vyklubaly velké propadáky.
Jeden z nejdražších a nejdiskutovanějších filmů minulého roku, historický Napoleon režiséra Ridleyho Scotta (Gladiátor), od dnešního dne míří na prémiové VOD služby. Rozporuplné přijetí podvratného životopisu slavného vojevůdce, jehož ztvárnil Joaquin Phoenix, zřejmě částečnou měrou způsobilo režisérovo tradiční rozhodnutí poslat do kin zkrácenou dvouapůlhodinovou verzi. Ta režisérská má mít přes čtyři hodiny a snad se jí dočkáme po uvedení na Apple TV+, k němuž by mělo dojít v průběhu února.
Napoleon je v tuto chvíli nejvyhlíženějším blockbusterem zbytku roku, čímž si kolektivně koledujeme o malér. Ridley Scott je sice ostřílený filmař, rozhodně však ne zaručený hitmaker – a to ve smyslu komerčním i kvalitativním. Duši filmového nadšence ovšem méně zatěžuje finanční potenciál megafilmu za 200 milionů dolarů, Scott přeci jen mnohokrát ukázal, že ho nezájem publika jen tak nepoloží. Celý projekt je navíc velkou reklamou na streamovací službu Apple TV+, přímá finanční návratnost jen jednou položkou celkové rovnice. Mnohem tíživější byla nervozita z toho, zda nepůjde o další z filmů, jež se Scottovi rozpadly pod rukama. A bohužel tomu tak je.
Britský režisér Ridley Scott rozhodně nemá ve svých pětaosmdesáti letech čas ani pomyšlení na to, aby se s věcmi páral. Proto nepředstírá zájem o debatu nad historickou věrností svého dlouho očekávaného Napoleona. Jeho reklamní kampaň na jednu stranu vzbudila zájem mnoha filmových nadšenců, na druhou se na jejím základě zježily vlasy na hlavě nejednoho historika. Přestože jsme zatím viděli jen pár záběrů, počet ahistoričností by vydal na mnohastránkový seznam od maličkostí, jako jsou nepřesné manévry, až po zpodobnění Napoleonových činů, jichž se nikdy nedopustil. Jestli však někdo čeká od Ridleyho omluvu, škaredě se plete.
Už je to půl století, co v Hollywoodu považují Napoleona za prokleté téma. Po obřím finančním neúspěchu Bondarčukova Waterloo a následném krachu Kubrickova vysněného velkofilmu se k látce nikdo nepřiblížil. Možná díky tomu vznikl hlad, jenž učinil z chystaného Scottova filmu jeden z nevyhlíženějších titulů roku. Čekání na premiéru, do níž zbývá měsíc, zkracuje další epický trailer.