Do kin poslal pořádně zkrácenou verzi. Nyní je Scottův Napoleon dostupný online
Napoleon | Sony Pictures
Jeden z nejdražších a nejdiskutovanějších filmů minulého roku, historický Napoleon režiséra Ridleyho Scotta (Gladiátor), od dnešního dne míří na prémiové VOD služby. Rozporuplné přijetí podvratného životopisu slavného vojevůdce, jehož ztvárnil Joaquin Phoenix, zřejmě částečnou měrou způsobilo režisérovo tradiční rozhodnutí poslat do kin zkrácenou dvouapůlhodinovou verzi. Ta režisérská má mít přes čtyři hodiny a snad se jí dočkáme po uvedení na Apple TV+, k němuž by mělo dojít v průběhu února.
Diváctvo jednohlasně vyzdvihovalo výpravné měřítko a akční scény, jež šestaosmdesátiletý filmař pořád zvládá s přehledem. Mnoho lidí díky tomu napjatě vyhlíží nadcházející dvojku Gladiátora, již Scott natáčel třeba na Maltě s herci Paulem Mescalem, Denzelem Washingtonem a Pedrem Pascalem. Napoleon se ovšem zaměřuje také na vojevůdcův život po boku manželky Josefíny (Vanessa Kirby), jejichž soužití Scott se scenáristou Davidem Scarpou vykreslili poněkud svérázně.
Tuto linii by měl napravit plánovaný režisérský sestřih, jehož vznik Scott předesílal pro Total Film už před listopadovou premiérou v kinech. „Pracuji na tom. Dnes ráno měla tato verze čtyři hodiny a deset minut. Nejprve v kinech se Sony uvedeme zkrácenou verzi a režisérský sestřih poté může jít na stream,“ vysvětlil Scott, jenž je podobným přístupem proslulý. Nuceně sestříhané kinoverze obohatil o nový materiál třeba v případě Blade Runnera (1982), Království nebeského (2005) nebo Robina Hooda (2010).
Napoleon vznikl ve spolupráci režisérovy společnosti Scott Free a Apple Studios. Díky distribučnímu zapojení Sony a Columbia Pictures mohl nahlédnout do světových kin předtím, než definitivně skončí na službě Apple TV+. Podobně si vedla také novinka Martina ScorsesehoZabijáci rozkvetlého měsíce, která po 84 dnech vyčleněných pro kina a prémiové VOD služby zamíří na Apple TV+ už 12. ledna.
Napoleon | Falcon
Pokud Napoleon bude mít stejnou trajektorii, předplatitelé jablíčkové platformy se jej dočkají začátkem února. Snímek v kinech vydělal 213 milionů dolarů, což je vzhledem k dvousetmilionovému rozpočtu velká bída. Jenže hybridní distribuční strategie by měla ztráty dohnat. Nedočkavé publikum si nyní může za výpravný a stylově režírovaný spektákl připlatit, od února snad Apple nabídne i avizovaný delší sestřih, který rozvede dosud zkratkovitý vztah s Josefínou či politické motivy kolem jednotlivých bitev.