„Nejlepší věc, co jsem natočil.“ Ridley Scott má o druhém Gladiátorovi vysoké mínění
Svou nejnovější sandálovou epiku Scott se scenáristou NapoleonaDavidem Scarpou zasazují přibližně dvě dekády po skončení Gladiátora, v němž Lucius ještě před pubertou bázlivě přihlížel Maximovým hrdinským (i pořádně drsným) skutkům. Římský generál Acacius (Pedro Pascal) vytrhne už dospělého syna Lucilly (Connie Nielsen) z poklidného života v severní Africe a Lucius se pod záštitou obchodníka Macrina (Denzel Washington) ocitá v aréně, kde jdoucí na smrt salutují poblázněným císařům Caracallovi (Fred Hechinger) a Getovi (Joseph Quinn).
Spletité vlákno osobních vztahů a intrik bude vystavěné mimo jiné na „největší akční sekvenci,“ jakou kdy Scott dle vlastních slov zinscenoval a natočil. Půjde o dobytí africké provincie Numibie římskou flotilou, čímž tvůrci názorně předvedou hrůzy tehdejšího imperialismu na menším dějinném obchvatu – dané území Římu náleželo už před začátkem našeho letopočtu, přičemž film zasazený do počátku třetího století po Kristu si rovněž uzpůsobuje reálnou historii a role některých význačných figur.
Jeho vypravěčské vrcholy by se měly vázat na scény z Kolosea, které v rozmáchlém traileru vidíme i zatopené vodou se žraloky nebo prohýbané pod dusotem kopyt bojových nosorožců. Bude to spektákl s množstvím autentických kulis a snad i se silným příběhem o zrození nového lidového hrdiny, což je pro Scotta po zkušenostech s prvním Gladiátorem, Královstvím nebeským či Robinem Hoodem domovská destinace. Domnívá se ostatně, že všechny zmíněné klasiky včetně Vetřelce svou pompézní historickou novinkou překonal.
„Je to nejlepší věc, co jsem natočil. Určitě jedna z nejpovedenějších. Pár dobrých už jsem natočil,“ nešel pro sebechválu daleko Scott, jenž před pár lety suverénně ustál další středověkou dobovku, retrospektivně vyprávěné rytířské MeToo drama Poslední souboj. V něm dal na odiv nepolevující cit pro velké emoce i choreografie a střih fyzických bojových scén. V tom podle Paula Mescala druhý Gladiátor ještě přitvrdí a nabídne opravdu vyčerpávající akční zážitek.
„Vždycky jsem měl takovou skrytou ambici udělat něco, co by bylo svalnatější a fyzicky náročnější. Ze sobečtější perspektivy jsem chtěl překvapit publikum, protože jsem věděl, že takovou roli v sobě mám. Když to přišlo, říkal jsem si: ‚Tohle je něco, co nikdo, kdo viděl mou předchozí práci, nebude očekávat,‘ a je to Ridley Scott. Snažili jsme se, aby to nepůsobilo uhlazeně. Máte pocit, že jejich těla zpomalují, když bojují. Není to jako ‚ting-ting-ting!‘ Je to brutálnější. Cítíte únavu,“ popsal osmadvacetiletý irský herec, jehož si režisér vyhlédl na základě výkonu v seriálu Normální lidi.
Článek z Empire doprovodila várka nových fotografií zaměřených na soupeřící postavy Lucia a Pascalova Acacia, jenž je současně partnerem oponentovy matky Lucilly. Mezi ideologicky znesvářenými muži snad Scarpa vykreslil podobně jiskřivé napětí jako Damon s Affleckem v případě Posledního souboje, v němž nicméně šlo „pouze“ o jediné dokazované i zpochybňované znásilnění. Druhý Gladiátor cílí na spasitelská poselství biblických rozměrů, a jestli z něj má Scott lepší pocit než z Vetřelce, Blade Runnera či Černý jestřáb sestřelen, snad tím nesleduje jen vzletné propagační fráze.
Prohlédněte si žebříček nejlépe hodnocených historických filmů podle uživatelů a uživatelek Kinoboxu.