Měsíc před premiérou nám Scottův Napoleon připomíná, že nic epičtějšího jen tak neuvidíme
Upoutávce se opět daří rychle evokovat velkolepost, osudovost a strhující tíhu příběhu, jenž změnil politickou mapu Evropy. Joaquin Phoenix coby nejžádanější herec současnosti hází arogantními pohledy, jež dávají vzpomenout na jeho začátky v Gladiátorovi, zatímco ho obklopují záběry zkázy, do níž Napoleon uvedl celý svůj svět.
Stále není jasné, o čem přesně Napoleon bude. Život a kariéra korsického tyrana jsou příliš hutná témata, je potřeba v nich něco vypíchnout. Najít úhel pohledu, specifický časový úsek či jeden konkrétní vztah. Pro Kubricka byla svého času podle dostupného scénáře těžištěm zájmu císařovna Josefína a podobnou cestou se nejspíš vydává i Scott. Napoleonovu životní lásku ztvární Vanessa Kirby.
Dvě a půl hodiny dlouhý titul již přesto stihl oznámit ještě výrazně delší režisérský sestřih, jak jsme u Scotta zvyklí. Bude uvedený na streamovací službě Apple TV+. Bohužel jsme také zvyklí na to, že se kinoverze jeho filmů v důsledku necitlivého střihu rozpadají pod vlastní vahou. Nechvalné je například Království nebeské, jež v kinech vypustilo zásadní dějové linie, tvořící emocionální a myšlenkové jádro díla. Sledovat film v této podobě prakticky postrádá smysl.
Pro část publika je pátrání po tom, která verze Scottova filmu je „ta správná“, vzrušujícím cinefilním dobrodružstvím. Jiní namítají, že se jedná o znak neprofesionality nepřípustný u tak zkušeného filmaře, z nějž navíc čiší snaha vyždímat z každého z nás co nejvíc peněz. Vzhledem ke zkušenostem se Scottovými epikami bychom si tedy měli dát pozor a neměli bychom se nechat uchlácholit vzrušující montáží plnou opulentních záběrů.
Ať tak či onak, kinosestřih posoudíme už 23. listopadu v českých kinech.