„Je to lenoch.“ Kameraman Gladiátora se tvrdě opřel do režijního stylu Ridleyho Scotta
Oba jsou ve svých oborech zkušenými harcovníky s nominacemi na Oscara, jejichž portfolio zahrnuje pár vizuálně podmanivých skvostů. Hlavně Scott kouzlil se světlem a památně inscenoval ve svých raných dílech jako Soupeři, Vetřelec a Blade Runner. Mathieson si nicméně v podcastu DocFix po šesté vzájemné spolupráci na Gladiátorovi II posteskl, že režisérova dřívější preciznost a trpělivé pronásledování kvality jsou tytam. Režisér, jenž v posledních třech letech vychrlil čtyři velké filmy, už podle něj v prvé řadě touží odškrtávat kolonky v rozvrhu a věci co nejrychleji odbýt.
Neváhá proto poslat do střižny materiál, který vyžaduje řadu postprodukčních úprav. „Je to opravdu lenivé. Dnes se pomocí počítačové grafiky opravují věci, nechávají se v záběru kamery, mikrofony, části dekorací visící dolů nebo stíny od tyčí,“ vysvětluje třiašedesátiletý držitel oscarových nominací za Gladiátora a Fantoma opery. Zatímco pro Scotta a také pro herce je způsob snímání několika kamerami z různých úhlů efektivní, kameramanovi takový proces zabraňuje například pečlivě navrhovat nasvícení, což je zásadní součást této práce. „Je dost netrpělivý, takže se toho snaží zachytit co nejvíc najednou. To není moc dobré pro kameramanskou práci. Můžete svítit jen z jednoho úhlu.“
Když při natáčení Gladiátora II zůstaly v obraze viditelné chyby, režisér měl připravenou úsečnou odpověď: „Vyčistěte to.“ To přitom dle Mathiesona kontrastuje se Scottovým dřívějším přístupem, kdy právě světlo určovalo prostorovou i emoční hloubku scén. „Podívejte se na jeho starší filmy – navozování hloubky bylo velmi spojené se svícením. To se nedá udělat s mnoha kamerami, ale on chce prostě všechno rychle hotové.“
Kameramana moc neobměkčuje ani skutečnost, že kritika v případě Scottova posledního snímku dané slabiny veskrze přehlížela. Sequel ze starověkého Říma si v hodnocení nevede špatně a připsal si nejlepší kasovní otvírák režisérovy bohaté kariéry. Mathieson ovšem trvá na tom, že víc kamer nezajistí lepší film – to spíš přidělá práci jiným oddělením a vše udržuje ve spěchu. „Teď jde o přístup ‚obecně to nějak pokrýt,‘ místo abych byl jako kuchař, jenž vám dole ve své kuchyni připravuje něco úžasného.“
Mathieson si závěrem vypomohl nákupní metaforou. „Je to, jako byste šli do supermarketu s velkým vozíkem, přejeli rukou po regálu a naházeli všechno dovnitř s tím, že to později nějak roztřídíme.“ Takovým dojmem přitom druhý Gladiátor dle některých kritiků skutečně působí, přičemž novým kouskům už starého psa zkrátka nenaučíš. „Ale takhle to chce dělat, a mně se to nelíbí – myslím, že ani mnoha jiným lidem ne. Ale lidé milují jeho filmy a on je Ridley Scott, takže si může dělat, co chce,“ uzavřel kameraman své hodnocení na adresu Scotta a také filmu, který studio Paramount prý bude tlačit na Oscary.
Jak si druhý Gladiátor z formálního hlediska podle vás stojí v porovnání s jedničkou? V galerii můžete porovnat některé záběry z obou filmů. Rovnou si také prohlédněte žebříček nejlepších režisérů podle databáze Kinoboxu. A nezapomeňte u nás druhého Gladiátora ohodnotit.