Hollywoodské étery jsou plné vztahových perliček a osobních skandálů, jež přiživují spíš vypjaté systémové okolnosti než nepřístojná vůle aktérů. Když se herečka s českými kořeny Kim Novak ve druhé polovině 50. let zamilovala do afroamerického zpěváka a herce z uskupení Rat Pack Sammyho Davise Jr., rasistické vedení showbyznysu to za každou cenu vetovalo. O pověstném románku nově vzniká snímek Scandalous v režii debutanta a populárního herce Colmana Dominga, v němž Novak ztvární stále obsazovanější Sydney Sweeney a Davise si zahraje senzace z Vetřelec: Romulus David Jonsson.
Články 23
Filmy si řada z nás zamilovala pro jejich umění pohltit svými světy a emočně se napojit na postavy, jejichž příběhy mohou být pro leckoho motivačním budíčkem či dokonce základem pro obnovovaný světonázor. Jenže kinematografii utváří také znepokojivé portréty sériových vrahů, jejichž nepodchytitelná mentalita společnost děsí i fascinuje v současné éře true crime žánru víc než kdy jindy. Mnoho děl s touto tematikou se opírá o hledisko kladných postav, jež po zabijákovi pátrají, potažmo jsou mu (nebo jim) vydané napospas. V tomto článku ovšem naleznete vybrané filmové příběhy, jež nás do nevypočitatelné mysli člověka schopného připravit někoho jiného o život bez logické motivace noří vůbec nejsilněji a z nebezpečného subjektu dělají hlavního antihrdinu.
Definovat žánr thrilleru není úplně jednoduché. Většinou se jedná o temné příběhy s tajuplnými zápletkami plnými násilí a nebezpečí pro hlavní postavy, přičemž jejich tvůrci kooperují s přidruženými žánry jako krimi, drama nebo sci-fi, v ojedinělých případech také komedie. Takové filmy tvoří nezanedbatelný vzorek, avšak oscarová Akademie dlouhodobě nepřeje temnotě a „podřadným“ žánrům. Třebaže mnozí režiséři považují horor za nejčistší žánr, zlaté sošky sklízí převážně dramata přinášející sociální komentáře a dobově poplatné myšlenky. Thriller (zastoupený v inkriminovaných dílech v různé míře) shrábl Oscara za takřka stoletou historii předávání cen pouze v deseti případech, které si nyní představíme.
Autor Pulp Fiction proslul nejen vlastní kultovní tvorbou, nýbrž i nebývalým rozhledem a nadšenectvím v oblasti celého spektra kinematografie. Quentin Tarantino je zapálený cinefil, jenž má ve sklepě zrenovovanou videopůjčovnu, spolu s kolegou a kamarádem Rogerem Avarym provozuje fanouškovské podcasty a nově napsal knihu Cinema Speculation, v niž svérazně pěstuje filmovou kritiku. A přirozeně se najde řada jinak uznávaných snímků, jež v průběhu let sepsul.
Bědování nad nekonečným přívalem nepůvodních děl, pokračování a remaků je ve filmovém průmyslu možná oprávněné, ale rozhodně existují pozitivní výjimky. Některá pokračování milovaných hitů lidé zkrátka chtějí vidět, nové kabáty opatřené moderními efekty či aktuálními společenskými tématy mnohým látkám sluší. A proč by nešlo pomocí moderních technologií a současných autorů a autorek znovuoživit třeba následující díla, na nichž se zub času z různých důvodů podepsal a jejichž sdělení si zaslouží připomínat?
Robert Downey jr. bude dělat remake Vertiga! I v záplavě novinek o chystaných remacích, pokračováních, prequelech a restartech všeho možného tahle zpráva přiměla některé filmové publicisty a publicistky udiveně pozdvihnout obočí. Ze záplavy negativních a zdrženlivých reakcí se zdá, že o nové Vertigo nikdo moc nestojí. Přitom aktualizace může zaprášené filmové klasice rozhodně pomoci.
Roku 1958 zazářila ve Vertigu Alfreda Hitchcocka, které mnozí považují za nejlepší snímek historie, filmový průmysl se klaněl jejímu charismatu i hlubokému hlasu. Kim Novak, která se narodila v Chicagu v rodině českých přistěhovalců, ale zůstala nohama na zemi. Nikdy neměla děti, trpěla depresemi a Hollywoodem opovrhovala. Přesto svých rozhodnutí nelituje a v devadesáti letech zůstává neobyčejně vitální.
Cinefilové ze všech koutů světa se ještě pořádně nevzpamatovali z nečekané podoby nového žebříčku nejlepších filmů prestižního magazínu Sight and Sound, a teď se budou muset popasovat s jeho novou konkurencí. Americké Variety si všimlo, kolik rozruchu se britským kolegům podařilo vzbudit, a rozhodli se založit stejnou tradici. Výsledek pojali hezky po americku.
Vlivný britský magazín Sight & Sound na začátku prosince zveřejnil výsledky své věhlasné ankety, kterou pořádá každých deset let. I díky této periodicitě, již se daří držet už od roku 1952, působí výběr nejlepších filmů všech dob seriózně a důležitě, což kdysi zmínil i slavný kritik Roger Ebert, podle něhož je tato anketa tou jedinou důležitou.
Prestižní britský cinefilní magazín Sight & Sound obepisuje každých deset let prominentní osobnosti světa kinematografie, aby se jich zeptal na desítku jejich nejoblíbenějších filmů. Podle nich pak sestavuje seznam stovky nejlepších titulů všech dob. Jde ho označit za nejcitovanější, nejvíce respektovaný a v mnoha ohledech nejprovokativnější vůbec.