Mlčení jehňátek i Skrytá identita. Thrillery, které získaly Oscara za nejlepší film roku

Mlčení jehňátek i Skrytá identita. Thrillery, které získaly Oscara za nejlepší film roku
Mlčení jehňátek | 1991 Orion Pictures Corporation
Daná díla totiž nalezla správný balanc mezi divácky vděčnou napínavou formou a hodnotným sdělením, které neopomíjí velké historické události, sociální, etnické nebo genderové rozdíly či důvěryhodnou psychologii. Jedná se rovněž o skvěle natočené filmy, které v několika případech přepsaly žánrová pravidla a nastavily trendy, jimž se ostatní tvůrci pokoušeli přiblížit. Snímky jsou seřazené dle data premiéry.

1. Rebecca (1940)

Mrtvá a živá
Mrtvá a živá
  • SledovaniTV
73%
Dosud nejslavnější adaptaci knihy Daphne Du Maurier natočil legendární Alfred Hitchcock, jemuž Akademie jinak nepřála. On sám obdržel až čestného Oscara a jeho zásadní díla jako Vertigo, Okno do dvora nebo Psycho unikala okamžitému uznání možná právě vinou žánrově nepoddajného a novátorského provedení. Rebecca patří k raným projektům po režisérově přesunu z Británie do USA. Vypráví o mladé ženě (Joan Fontaine), která se provdá za ovdovělého boháče de Wintera (Laurence Olivier). Jejich soužití v tísnivém prostředí zámku Manderley jako by pronásledoval stín Winterovy zesnulé manželky Rebeccy.
Hitchcock stupňuje napětí důmyslnou prací s kamerou, za niž George Barnes rovněž dostal Oscara, a osvětlením, čímž evokuje atmosféru temných filmů noir ještě předtím, než se dočkaly všeobecné obliby. Rostoucí paranoiu a neklid mu pomáhají dotvářet oba skvělí herci či zručně zakomponované vizuální efekty. Snímek získal celkem jedenáct oscarových nominací, kromě té za nejlepší kameru proměnil i cenu za nejlepší film.

2. V přístavu (1954)

V přístavu
V přístavu
  • Max
  • Google Play
  • iTunes
77%
Předtím, než významný divadelní a později i filmový režisér Elia Kazan upadl v nemilost jako jeden z nejproslulejších udavačů McCarthyho režimu, zasloužil se o zdokonalení realistického dramatu a filmového herectví. Jeho životním „projektem“ byl Marlon Brando, s nímž natočil divadelní adaptaci Tramvaj do stanice touha (1951), historický portrét revolucionáře Viva Zapata! (1952) a také dramatický thriller z dělnické třídy V přístavu. Bývalý boxer Terry (Brando) nevyužil svůj potenciál a dře v docích kontrolovaných mafií. Když začínají umírat jeho nejbližší, rozhodne se zločinecké organizaci sám postavit.
Snímek vyhrál celkem osm Oscarů z dvanácti nominací, mimo jiné i pro Kazana a Branda. Ačkoli jde hlavně o dialogové drama oslavované pro realistické (na tehdejší poměry) herectví a autentické dělnické kulisy, atmosféra překypuje hrozbou pro tragicky formovaného protagonistu, jenž má podepsaný ortel.

3. V žáru noci (1967)

V žáru noci
V žáru noci
  • Google Play
78%
Zřejmě nejlepší film nedávno zesnulého Normana Jewisona vznikl v revolučním roce 1967, kdy americká studiová tvorba začala ustupovat režisérům, kteří se zhlédli v avantgardnější a víc nekompromisní evropské kinematografii (téhož roku měli obří vliv Absolvent a Bonnie a Clyde). V žáru noci je v jádru tradičnější detektivkou, kdy černošský policista ze San Francisca Tibbs (Sidney Poitier) přijíždí do jižanského města vyřešit případ vraždy. Místní civilisté i autority na něj hledí s rasistickými předsudky, které svědomitý Tibbs snáší a získává si přízeň místního konzervativního kolegy Gillespieho (Rod Steiger).
Film kombinuje napínavé detektivní schéma s příběhem o překonávání rasových bariér, jichž Poitier natočil během 50. a 60. let mnoho – tentýž rok například ještě konverzační drama Hádej, kdo přijde na večeři. Cenu za nejlepší režii sice obdržel Mike Nichols za Absolventa, ale V žáru noci jinak proměnilo pět ze svých šesti oscarových nominací včetně té pro nejlepší film.

4. Francouzská spojka (1971)

Francouzská spojka
Francouzská spojka
  • Disney+
  • Google Play
  • iTunes
  • +1
80%
Málokdo měl v raných sedmdesátých letech na Hollywood větší vliv než režisér William Friedkin. Francouzská spojka částečně imituje dynamicky sestříhané a zpola dokumentární evropské žánrovky Costy-Gravase (Z), ale převážně vypouští politiku a servíruje drsnou detektivku. Gene Hackman neváhá vstupovat jeden nebo dva kroky za hranu zákona, aby překazil velkou zásilku heroinu a dopadl vychytralého pachatele.
Z osmi oscarových nominací Francouzská spojka proměnila pět. Dočkal se také William Friedkin, jenž o dva roky později málem předvedl ještě vypečenější kousek. Jeho Vymítač ďábla totiž nastřádal deset nominací na Oscara a málem se stal jediným čistokrevným hororem s oceněním v hlavní kategorii. Tehdy tomu zabránil George Roy Hill se svým Podrazem, Friedkin se tak zapsal do historie alespoň svým průlomovým krimi thrillerem.

5. Mlčení jehňátek (1991)

Mlčení jehňátek
Mlčení jehňátek
  • Max
  • Google Play
  • iTunes
89%
Jediný opravdu esenciální thriller, který svou atmosférou a zobrazenými lidskými činy směřuje až k hororovým mantinelům a který vyhrál Oscara za nejlepší film, je slavné Mlčení jehňátek. Psychologická, místy však spíš psychopatická partie mezi mladou agentkou FBI (Jodie Foster) a vězněným kanibalským vrahem (Anthony Hopkins), jenž jí pomáhá dopadnout sériového vraha, získala dokonce pět zlatých sošek v pěti nejprestižnějších kategoriích – nejlepší film, režie, scénář a herec i herečka v hlavní roli. To se povedlo jen dvěma dalším titulům, a to romantice Stalo se jedné noci (1934) a Formanovu Přeletu nad kukaččím hnízdem (1975).
Film nás zavádí do dekadentního prostředí úchylných zločineckých individuí, v němž vyčnívá pronikavě inteligentní Hannibal Lecter se svým neúprosným mentálním rentgenem. Agentka Sterlingová se ocitá v nelítostném mužském světě, kde musí všem dokazovat vlastní kompetentnost a kde je jí nejupřímnějším průvodcem paradoxně šílený vypočítavý kanibal. Mlčení jehňátek se výrazně zasadilo o popularizaci genderových studií v kinematografii a současně představuje příklad precizně zfilmované kvalitní předlohy s řadou nezapomenutelně vygradovaných sekvencí.

6. Skrytá identita (2005)

Skrytá identita
Skrytá identita
  • O2 TV
  • Google Play
  • iTunes
85%
Martin Scorsese je od sedmdesátých let považovaný za režisérskou extratřídu a díky Zabijákům rozkvetlého měsíce je nejčastěji nominovaným žijícím režisérem. Jediného Oscara za režii i za nejlepší film ovšem sklidil za Skrytou identitu, což byla bezesporu překvapivá volba. Remake korejské Volavky o dvojité infiltraci mezi mafií a policejními složkami sice nabídl Scorseseho vysoký standard a nečitelný děj plný skvělých hereckých výkonů, ale režisérův vrchol většina shledává spíš u Mafiánů, Zuřícího býka nebo Posledního pokušení Krista.
Skrytá identita se každopádně dočkala vřelého přijetí a v novém tisíciletí, kdy svými vizemi zkorumpovaného zákona zaplavovala Hollywood řada méně prestižních tvůrců, se Scorseseho zpracování atraktivní kriminální látky jeví jako mafiánský kmotr mezi malými zlodějíčky. Výkony DiCapria, Marka Wahlberga a Jacka Nicholsona tomu samozřejmě napomáhají.

7. Tahle země není pro starý (2007)

Tahle země není pro starý
Tahle země není pro starý
  • Google Play
  • iTunes
  • SWEET.TV
82%
Bratři Joel a Ethan Coenovi se z čelních osobností nezávislého filmu propracovali na autorské režiséry, s nimiž chtějí točit největší hollywoodské hvězdy. Přesto měli do roku 2008 pouze jediného Oscara za nejlepší původní scénář ke kultovnímu Fargu (1996). Tahle země není pro starý, plíživý neowestern o nálezu peněz na místě drastické přestřelky a zásahu karmy v podobě nelítostného vymahače, se také nejevil jako typický oscarový kandidát.
Jenže tvůrčí duo zúročilo veškeré nasbírané zkušenosti a doručilo publiku vyspělé existenciální zamyšlení nad nevyhnutelností osudu, které překvapilo svou nekompromisností i nepoddajným zakončením jdoucím proti všem zvyklostem. Byly z toho zlaté sošky za nejlepší film, režii i adaptovaný scénář (z knihy Cormaca McCarthyho), přičemž pro prestižní cenu si došel i novopečený hollywoodský objev Javier Bardem. Jeho ztvárnění chladnokrevného psychopata se řadí k vůbec nejsilnějším hereckým výkonům a atmosférou i myšlenkami pomohlo zatížit tenhle skvělý thriller s neméně působivými kreacemi Joshe Brolina či Tommyho Lee Jonese.

8. Smrt čeká všude (2009)

Smrt čeká všude
Smrt čeká všude
76%
Byla to velká událost. Renomovaná režisérka Kathryn Bigelow (Bod zlomu) natočila psychologický vhled do každodenní rutiny vojáků, kteří v Iráku deaktivují nastrčené nálože. Nejenže opět potvrdila své kvality, ale jako první ženská filmařka v historii si dokráčela pro Oscara za nejlepší režii, když ten rok porazila i Jamese Camerona (Avatar) a Quentina Tarantina (Hanebný pancharti).
Smrt čeká všude stojí na zdánlivě jednoduchém principu „vybouchne – nevybouchne“, z něhož ovšem těží dusno především duševní. Skvělí herci v čele s Jeremy Rennerem autenticky ztvárňují muže posedlé adrenalinem, jimž však život s jeho důležitou morální podstatou klouže mezi prsty. Realistický snímek o příliš aktuálním konfliktu vyhrál rovnou šest sošek, mimo jiné i za nejlepší původní scénář a střih. Jeho triumf v hlavní kategorii, kde zastínil i historicky nejpilnějšího vysavače diváckých peněženek, Cameronovu Pandoru, je však pro válečný thriller za patnáct milionů dolarů teprve ternem.

9. Argo (2012)

Argo
Argo
  • Google Play
  • iTunes
79%
Další ceremoniál, další úspěch filmu obracejícího se k americkým problémům na Blízkém východě. Ben Affleck si vzal po chválené režijní prvotině Sbohem, baby (2007) a neméně chválené krimi Město (2010) na paškál íránskou zajateckou krizi z přelomu 80. let, kdy bylo potřeba zachránit rukojmí z kanadského velvyslanectví. Drama podle skutečných událostí, kdy agent CIA Tony Mendez (Affleck) nafingoval v zemi zmítané revolucí filmové natáčení a rukojmí zahrnul do štábu, se postupně mění v adrenalinový thriller. Záchranná operace pokračuje navzdory rozkazům k ukončení, přičemž íránské revoluční gardy jsou uprchlíkům těsně v patách.
Affleck režíruje sebejistě, ale na oscarovou úroveň film pozvedá hlavně adaptovaný scénář Chrise Terria a přehledný, stále intenzivnější křížový střih Williama Goldenberga. Oba tvůrci obdrželi zlatou sošku a pomohli mu k triumfu v hlavní kategorii, v níž Argo (podle fiktivního filmu, který přijel Mendez natáčet) překvapivě porazilo Nespoutaného Djanga a Spielbergova Lincolna. Zvlášť Tarantino musí mít protežovaných thrillerů plné zuby, což završil ceremoniál roku 2020…

10. Parazit (2019)

Parazit
Parazit
  • iVysílání
  • Google Play
  • iTunes
  • +2
85%
Tehdy totiž celému Hollywoodu vypálil rybník jihokorejský Parazit. Vtipná, oduševnělá i nesmírně napínavá a strhující satira režiséra Bong Joon-hoa byla celoročním festivalovým fenoménem a do oscarového klání vstupovala jako černý kůň. Asi nikdo nečekal, že by příběh o chudé vychytralé rodině, která se postupně infiltruje do služebnictva zámožných Korejců a odhaluje tajemství jejího luxusního obydlí, na hlavu porazil takřka veškerou konkurenci.
Bong, jenž také v USA proslul žánrově nezařaditelnými filmy jako Vzpomínky na vraha (2003), Mutant (2006) a samozřejmě Ledová archa (2013), předvedl svůj mistrovský cit pro míchání nesourodých emocí a načasování šokujících zvratů. Parazit nejenže bavil a napínal, ale rovněž pověděl mnohé o stavu korejské společnosti, což šlo snadno vztáhnout i k západním sociálním komentářům. Snímek dle očekávání triumfoval v kategorii nejlepší cizojazyčný film, ale zlaté sošky za nejlepší původní scénář, nejlepší režii a hlavně nejlepší film roku už dost přihlížejících šokovaly. Často však příjemně, neboť Parazit si je zasloužil a hodil rukavici dalším korejským tvůrcům, kteří jsou v posledních letech pod drobnohledem. Chudák Quentin a jeho do detailu vypucované Tenkrát v Hollywoodu.
Letos mají thrillery šanci díky Scorseseho Zabijákům rozkvetlého měsíce, k temnému žánru do jisté míry inklinují také soudní konverzačka Anatomie pádu nebo válečné drama Zóna zájmu o veliteli osvětimského koncentračního tábora a jeho rodině. Komu budete v březnu na Oscarech fandit? A přáli byste si, aby se častěji radovaly napínavé žánrovky?
zdroje: Collider, Box Office Mojo, Kinobox