Béla Tarr

8.2
Béla Tarr
Maďarský režisér a scenárista Béla Tarr se narodil 21. července 1955 v Pécsi do umělecky orientované rodiny – jeho otec byl scénograf, matka dělala nápovědu v divadle. Dětství a dospívání strávil Béla Tarr v Budapešti, kde se na popud matky v pouhých deseti letech zúčastnil konkurzu na roli v televizní adaptaci Smrti Ivana Iljiče od Tolstého. Roli sice získal a odehrál, sám se však v dospělosti viděl spíš jako filosof než herec, a tak s výjimkou drobné role ve filmu Sezóna příšer (1987) byla tato zkušenost jeho poslední. Během dospívání si Béla Tarr začal pečlivěji všímat světa, v němž žije, a ve filmu našel ideální prostředek k popisu palčivých problémů, jež spatřoval. V šestnácti letech tak začal natáčet krátké amatérské dokumenty, věnované nemajetným Maďarům. Těmi Béla Tarr zaujal Studio Bély Balásze, které tou dobou podporovalo mladé, experimentující umělce a které pomohlo zafinancovat jeho debut. Snímek Rodinné ohniště (Family Nest, 1979) svým tématem (budapešťská bytová krize sedmdesátých let) i stylem (obsazení neherců) jednoznačně navazuje na Tarrovu ranou tvorbu. Osmdesátá léta a hledání stylu Osmdesátá léta strávil Béla Tarr experimentováním ve jménu hledání vlastního uměleckého rukopisu. Svým třetím filmem Panelové vztahy (The Prefab People, 1982) o rozpadu jednoho manželství v kulisách šedivé sídlištní zástavby Béla Tarr zřetelně pokračuje v naplňování svých uměleckých východisek, filmy Outsider (The Outsider, 1981) a Podzimní almanach (The Almanac of Fall, 1985) se nasnímáním v barvě jeho běžným postupům naopak vymykají. Ve všech případech se však Tarr nadále soustředí na postavy z nižších sociálních vrstev a jejich problémy. V rovině estetiky jej nejvíc zajímá tempo filmu, dané délkou záběrů. Tarrovo umělecké hledání se završilo v roce 1988 s premiérou depresivní love-story Prokletí (Damnation), jehož nihilistickou náladu přesně vystihuje píseň Mihály Víga „Kész az egész“ (Je po všem), která ve filmu zazní v podání Vali Kerekes. Jednoduchá dějová premisa, dlouhé černobílé záběry a spolupráce se spisovatelem a scenáristou Lászlem Krasznahorkaiem se staly konstantou pro zbytek Tarrovy filmografie. Satanské tango a Werckmeisterovy harmonie Během devadesátých let natočil Béla Tarr pouhé dva filmy, právě ty z něj však udělaly autorskou hvězdu prvotřídního formátu. Začátkem roku 1994 představil na filmových festivalech svůj opus magnum, sedm a půl hodiny dlouhé Satanské tango (Satantango). Stejnojmennou knižní předlohu Lászla Krasznahorkaie plánoval adaptovat pro film již v předchozí dekádě, příběh o falešných prorocích, kteří přicházejí „spasit“ odlehlou, bídou zmítanou maďarskou vesnici, byl však za dob totality politicky neprůchozím. Po své premiéře se Satanské tango dočkalo ovací ze strany předních osobností filmové kritiky, jakými byly Jonathan Rosenbaum, J. Hoberman, Mahola Dargis či Susan Sontag. Stejně nadšeného přijetí se dostalo i dalšímu filmu Bély Tarra s názvem Werckmeisterovy harmonie (Werckmeister Harmonies, 2000). Dvě a půl hodiny dlouhé podobenství o pokorném listonoši, podivném cirkusu a manipulovatelnosti davů složené z pouhých devětatřiceti precizně komponovaných záběrů se od té doby stalo stabilní položkou seznamů nejlepších filmů všech dob, vyhlašovaných tak prestižními médii a institucemi jako jsou The New York Times, BBC nebo Britský filmový institut. Werckmeisterovy harmonie, restaurované v roce 2023 filmovým oddělením Lincolnova centra, jsou také prvním filmem Bély Tarra, pod nímž je jako režisérka podepsána i jeho celoživotní partnerka a střihačka většiny jeho filmů Ágnes Hranitzky. Béla Tarr natáčí s Miroslavem Krobotem Sedm let po premiéře Werckmeisterových harmonií představil Béla Tarr v soutěžní sekci na MFF v Cannes svůj nový, dlouho připravovaný film Muž z Londýna (The Man from London, 2007), pod jehož režií je opět podepsána také Ágnes Hranitzky. Spolu s Krasznahorkaiem přepsal Béla Tarr do podoby scénáře stejnojmenný román Georgese Simenona o strážci majáku Maloinovi, který je coby nepozorovaný svědek vraždy postaven před morální dilema: má se zachovat poctivě a vše nahlásit policii, nebo pomlčet a přilepšit si kufříkem bankovek, jenž na místě činu zůstal? Do hlavních rolí Béla Tarr tentokrát po bok maďarských herců obsadil herce zahraniční – Maloina ztělesnil Miroslav Krobot, jeho ženu Tilda Swinton –, a Muž z Londýna se tak stal jeho prvním anglicky mluveným filmem. Poslední film, pedagogická praxe a čestný doktorát V roce 2011 měl na MFF v Berlíně premiéru Turínský kůň (The Turin Horse), kterého Béla Tarr předem prohlásil za svůj poslední film. Minimalistické, extrémně pomalé podobenství o konci civilizace bylo na Berlinale vyznamenáno Velkou cenou poroty a cenou Mezinárodní federace filmových kritiků FIPRESCI. Od té doby se Béla Tarr vrátil za kameru jen dvakrát. Pro filmové muzeum EYE v Rotterdamu natočil dva krátkometrážní filmy, jimiž reagoval na protiuprchlické nálady v Maďarsku, a pro rakouský festival Wiener Festwochen vytvořil dokument Missing People (2019). O režii dalšího celovečerního snímku však už neuvažuje. Většinu svého času Béla Tarr věnuje lektorské praxi. Čtyři roky vedl vlastní filmovou akademii v Sarajevu, kterou musel jako nerentabilní v prosinci roku 2016 zavřít. V roce 2023 přijal pozvání pražské FAMU a přijel své zkušenosti sdílet s tamními studenty. Dne 31. října 2023 převzal Béla Tarr čestný doktorát pražské Akademie múzických umění za přínos světové kinematografii skrze esteticky jedinečnou tvorbu rozvíjející jak filmový jazyk, tak filosofické myšlení filmu o světě.



Béla Tarr: Filmy a pořady 67


Dodatečné informace

Narození:
21. 7. 1955
Pécs, Maďarsko

Další články

  1. Sodoma a Gomora na úpatí Tater: Temně fatalistické Piargy nedávají ani chvíli naději na šťastný konec
    9. 1. 2023
    Sodoma a Gomora na úpatí Tater: Temně fatalistické Piargy nedávají ani chvíli naději na šťastný konec

    Po své zářijové premiéře na Slovensku vstoupilo i do českých kin černobílé drama Piargy podle povídky Františka Švantnera, napsané ve čtyřicátých letech, o hříšné vesnici smetené ze zemského povrchu. Zkušený česko-makedonský režisér Ivo Trajkov v něm na tuzemské poměry až příliš okázale máchá biblickými motivy, i přesto však jeho snímek dokáže zaujmout neobvykle tíživou atmosférou bezvýchodnosti a působivým vizuálem.

  2. Týdenní VOD tipy: Trojúhelník smutku, nejdelší film české kinematografie a Christian Bale na stopě sériového vraha
    25. 12. 2022
    Týdenní VOD tipy: Trojúhelník smutku, nejdelší film české kinematografie a Christian Bale na stopě sériového vraha
  3. Recenze: První kráva ukazuje neutěšené westernové prostředí plné bídy, hladu a zoufalých lidských činů
    13. 7. 2021
    Recenze: První kráva ukazuje neutěšené westernové prostředí plné bídy, hladu a zoufalých lidských činů
  4. Guillermo del Toro prozradil, na co kouká v karanténě. Přidali se i Aronofsky, Rian Johnson a další
    23. 4. 2020
    Guillermo del Toro prozradil, na co kouká v karanténě. Přidali se i Aronofsky, Rian Johnson a další
  5. 100 nejlepších filmů 21. století podle BBC - 2. část
    6. 11. 2016
    100 nejlepších filmů 21. století podle BBC - 2. část
  6. 100 nejlepších filmů 21. století podle BBC - 1. část
    5. 11. 2016
    100 nejlepších filmů 21. století podle BBC - 1. část

    Britská rozhlasová a televizní společnost BBC se zamyslela nad tím, jaké z novějších filmů to dotáhnou na post nesmrtelné klasiky. Zeptali se proto 177 nejrůznějších filmových kritiků, recenzentů a odborníků. Výsledek? Žebříček „100 nejlepších filmů 21. století“, ve kterém se nachází nejedno překvapení.

  7. Oscar 2016: Saulův syn opustil živé kvůli mrtvým. Získá pozoruhodný příběh z koncentračního tábora Oscara?
    7. 2. 2016
    Oscar 2016: Saulův syn opustil živé kvůli mrtvým. Získá pozoruhodný příběh z koncentračního tábora Oscara?
  8. SCHMITKOREA aneb Jak si vedli českoněmečtí tvůrci na světové premiéře v Busanu?
    12. 10. 2014
    SCHMITKOREA aneb Jak si vedli českoněmečtí tvůrci na světové premiéře v Busanu?
  9. Turínský kůň Bély Tarra
    23. 10. 2011
    Turínský kůň Bély Tarra
  10. Turínský kůň, to je ponurá krása i groteska
    4. 10. 2011
    Turínský kůň, to je ponurá krása i groteska
  11. Bélova poslední černá káva
    27. 9. 2011
    Bélova poslední černá káva

    „Pokaždé mám pocit, že natáčíme stále stejný film, jen vždy o malý kousek lépe,“ řekl před časem Béla Tarr a nutno říci, že tento výrok dokonale sedí především na jeho poslední snímek Turínský kůň. Ten totiž dovádí režisérův jedinečný styl, který tvůrce rozvíjí zejména posledních pětadvacet let, do důsledků – na samou hranu askeze a maximální přesnosti.

  12. Hypnotický flirt s mainstreamem
    2. 9. 2011
    Hypnotický flirt s mainstreamem
  13. Úplné zatmění… v mistrovském hávu
    2. 9. 2011
    Úplné zatmění… v mistrovském hávu
  14. Vary jsou něco mezi estrádou a orgií uměleckých filmů
    10. 7. 2011
    Vary jsou něco mezi estrádou a orgií uměleckých filmů
  15. V Berlíně vyhrál íránský rozvod, oceněn i Nesvatbov
    20. 2. 2011
    V Berlíně vyhrál íránský rozvod, oceněn i Nesvatbov
  16. Letní filmová škola se vymyká. Hezky vymyká.
    2. 8. 2010
    Letní filmová škola se vymyká. Hezky vymyká.

    Prožila leccos pěkného i zlého, už dávno nepodléhá snům o vzdušných zámcích, drží se reality, aniž by ale ztratila tvář ideálního parťáka pro dlouhé letní dny (a ještě delší noci). Letní filmová škola představuje v moři stále nových přehlídek a festivalů jistotu kvality a záruku pravidelnosti. Zahraniční hosté jsou u vytržení, čeští nadšení, diváci spokojení. Letošní ročník se zkrátka vydařil.