Ivan Šlapeta: Nejlepší filmy
a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Ivan Šlapeta: Filmy a seriály

  • Vyšší princip
    Vyšší princip (1960)
    Film
    • VOYO
    Vyšší princip je český film natočený na motivy povídky Němá barikáda od Jana Drdy. Děj filmu se odehrává v roce 1942 po atentátu na Heydricha. V zemi panuje výjimečný stav a nacisté se zběsile mstí. Na jednom maloměstském gymnáziu, kde se právě nejvyšší ročník připravuje k maturitám, ale dojde k tragédii, trojice studentů je za přimalování knírku na portrét zabitého protektora, po udání spolužáka, zatčena a má být popravena. Jejich učitel Málek se snaží chlapce zachránit, ale marně...
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    86%
    Vyšší princip je český film natočený na motivy povídky Němá barikáda od Jana Drdy. Děj filmu se odehrává v roce 1942 po atentátu na Heydricha. V zemi panuje výjimečný stav a nacisté se zběsile mstí. Na jednom maloměstském gymnáziu, kde se právě nejvyšší ročník připravuje k maturitám, ale dojde k tragédii, trojice studentů je za přimalování knírku na portrét zabitého protektora, po udání spolužáka, zatčena a má být popravena. Jejich učitel Málek se snaží chlapce zachránit, ale marně...
    Žánry:DramaVálečnýRetro
    1
  • Vrchní, prchni!
    Vrchní, prchni! (1981)
    Film
    • Netflix
    • VOYO
    • O2 TV
    • +2
    Knihkupec Dalibor Vrána nemá vůbec lehké žití. Líbí se ženám, a ty se zase líbí jemu, a protože je Dalibor mužem činu, značnou část jeho poctivě nabytého výdělku polknou alimenty. Svou svízelnou finanční situaci se rozhodne vylepšit způsobem zcela originálním. Využije toho, že si jej lidé v restauracích často pletou s číšníkem a začne v restauracích a hospodách inkasovat. Netrvá dlouho a stane se nepolapitelným fantomem pražských (a později i mimopražských) restaurací, postrachem liknavých číšníků. Je stále odvážnější a úspěšně se mu daří před manželkou i okolím maskovat zdroj příjmů tvrzením, že si vydělává v nočních podnicích hrou na housle. V Karlových Varech se mu podaří husarský kousek, když zorganizuje honičku místních číšníků sám na sebe. Jenže jak se říká, tak dlouho se chodí pro vodu, až...
    Žánry:Komedie
    85%
    Knihkupec Dalibor Vrána nemá vůbec lehké žití. Líbí se ženám, a ty se zase líbí jemu, a protože je Dalibor mužem činu, značnou část jeho poctivě nabytého výdělku polknou alimenty. Svou svízelnou finanční situaci se rozhodne vylepšit způsobem zcela originálním. Využije toho, že si jej lidé v restauracích často pletou s číšníkem a začne v restauracích a hospodách inkasovat. Netrvá dlouho a stane se nepolapitelným fantomem pražských (a později i mimopražských) restaurací, postrachem liknavých číšníků. Je stále odvážnější a úspěšně se mu daří před manželkou i okolím maskovat zdroj příjmů tvrzením, že si vydělává v nočních podnicích hrou na housle. V Karlových Varech se mu podaří husarský kousek, když zorganizuje honičku místních číšníků sám na sebe. Jenže jak se říká, tak dlouho se chodí pro vodu, až...
    Žánry:Komedie
    2
  • Kulový blesk
    Kulový blesk (1978)
    Film
    • VOYO
    • iVysílání
    • O2 TV
    • +3
    Připravit, zorganizovat a provést výměnu dvanácti bytů je dílo hodné mistra. Tím ovšem dr. Radosta, jehož excelentně ztvárnil Rudolf Hrušínský, také je. Náhlé těžkosti a komplikace řeší s grácií za pochodu a pro jistotu, aby se v den D všechno povedlo, provede malou generální zkoušku, která odhalí mnohé nedostatky celé akce. Objeví se drobné problémy, způsobené např. svatbou objednanou na nevhodný termín nebo váháním některých účastníků. Zmatek, jenž málem zhatí celou operaci, vyvolá noční cvičení, vyhlášené opilým psychologem Knotkem...
    Žánry:Komedie
    83%
    Připravit, zorganizovat a provést výměnu dvanácti bytů je dílo hodné mistra. Tím ovšem dr. Radosta, jehož excelentně ztvárnil Rudolf Hrušínský, také je. Náhlé těžkosti a komplikace řeší s grácií za pochodu a pro jistotu, aby se v den D všechno povedlo, provede malou generální zkoušku, která odhalí mnohé nedostatky celé akce. Objeví se drobné problémy, způsobené např. svatbou objednanou na nevhodný termín nebo váháním některých účastníků. Zmatek, jenž málem zhatí celou operaci, vyvolá noční cvičení, vyhlášené opilým psychologem Knotkem...
    Žánry:Komedie
    3
  • Zabil jsem Einsteina, pánové...
    Zabil jsem Einsteina, pánové... (1969)
    Film
    • VOYO
    • iVysílání
    Fantastický příběh, jehož děj se odehrává střídavě v Americe, někdy na přelomu druhého a třetího tisíciletí, a v Praze roku 1911, je založen na myšlence, zda a do jaké míry by předčasná smrt zakladatele moderní fyziky, Alberta Einsteina, ovlivnila vývoj naší civilizace. Na rozdíl od většiny děl tohoto žánru, která posunují příběh do daleké budoucnosti, se zde děj naopak vrací pomocí "stroje času" do minulosti. Jako historický fakt autoři označili skutečnost, že profesor Einstein mohl přijít v Praze roku 1911 o život - na této myšlence je postaven celý děj filmu. Příběh se odehrává "v budoucnosti", konkrétně v roce 1999. Skupinka bojovně naladěných fanatiků si pohrává s nebezpečným vynálezem - takzvanou bombou G, kvůli které ženy obrůstají plnovousem a nerodí děti. Při hledání viníka toho všeho dojde lidstvo k názoru, že všechno má na svědomí zakladatel moderní fyziky. Do minulosti proto odlétá výprava profesora Moora s jediným cílem - zabít mladého Alberta Einsteina... (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    78%
    Fantastický příběh, jehož děj se odehrává střídavě v Americe, někdy na přelomu druhého a třetího tisíciletí, a v Praze roku 1911, je založen na myšlence, zda a do jaké míry by předčasná smrt zakladatele moderní fyziky, Alberta Einsteina, ovlivnila vývoj naší civilizace. Na rozdíl od většiny děl tohoto žánru, která posunují příběh do daleké budoucnosti, se zde děj naopak vrací pomocí "stroje času" do minulosti. Jako historický fakt autoři označili skutečnost, že profesor Einstein mohl přijít v Praze roku 1911 o život - na této myšlence je postaven celý děj filmu. Příběh se odehrává "v budoucnosti", konkrétně v roce 1999. Skupinka bojovně naladěných fanatiků si pohrává s nebezpečným vynálezem - takzvanou bombou G, kvůli které ženy obrůstají plnovousem a nerodí děti. Při hledání viníka toho všeho dojde lidstvo k názoru, že všechno má na svědomí zakladatel moderní fyziky. Do minulosti proto odlétá výprava profesora Moora s jediným cílem - zabít mladého Alberta Einsteina... (Česká televize)
    Žánry:KomedieSci-fi
    4
  • Stíny horkého léta
    Stíny horkého léta (1978)
    Film
    • VOYO
    • KVIFF TV
    Balada o tichém hrdinství hospodáře Ondřeje Barana, který hospodaří na odlehlém beskydském statku se svou ženou Terezkou a dvěma dětmi. Dva roky po druhé světové válce naruší jejich poklidný život skupina pěti banderovců, ukrajinských nacionalistů, kteří mají namířeno do Rakouska. Protože jeden z nich je zraněn, obsadí Baranův statek a pod hrozbou smrti požadují ošetření a mlčení. Ondřej se snaží rodinu ochránit a tak v tichosti a pokoře spolupracuje, za což jím jeho starší syn pohrdá. Ondřej však chápe, že jediný způsob, jak rodinu skutečně ochránit, je otevřené a nebezpečné střetnutí.
    Žánry:DramaThriller
    77%
    Balada o tichém hrdinství hospodáře Ondřeje Barana, který hospodaří na odlehlém beskydském statku se svou ženou Terezkou a dvěma dětmi. Dva roky po druhé světové válce naruší jejich poklidný život skupina pěti banderovců, ukrajinských nacionalistů, kteří mají namířeno do Rakouska. Protože jeden z nich je zraněn, obsadí Baranův statek a pod hrozbou smrti požadují ošetření a mlčení. Ondřej se snaží rodinu ochránit a tak v tichosti a pokoře spolupracuje, za což jím jeho starší syn pohrdá. Ondřej však chápe, že jediný způsob, jak rodinu skutečně ochránit, je otevřené a nebezpečné střetnutí.
    Žánry:DramaThriller
    5
  • Kalamita
    Kalamita (1980)
    Film
    • VOYO
    Tato kousavá satira Věry Chytilové se rodila těžce, balancovala na hranici zákazu. Ale nakonec diváci přece jen spatřili jednou smutně groteskní, jindy naivisticky hravé příhody smolařského železničáře (Bolek Polívka), jenž se věčně diví a neméně udivuje i své okolí. Provázejí jej nesnáze v zaměstnání i milostné trable, ovšem pravou prověrku lidských povah zajistí až závěrečná kalamita: sněhová lavina zavalí malý motorový vláček a záchrana pasažérů dovolí rozehrát nejrůznější postoje v krizové situaci.
    Žánry:Komedie
    76%
    Tato kousavá satira Věry Chytilové se rodila těžce, balancovala na hranici zákazu. Ale nakonec diváci přece jen spatřili jednou smutně groteskní, jindy naivisticky hravé příhody smolařského železničáře (Bolek Polívka), jenž se věčně diví a neméně udivuje i své okolí. Provázejí jej nesnáze v zaměstnání i milostné trable, ovšem pravou prověrku lidských povah zajistí až závěrečná kalamita: sněhová lavina zavalí malý motorový vláček a záchrana pasažérů dovolí rozehrát nejrůznější postoje v krizové situaci.
    Žánry:Komedie
    6
  • Svědek umírajícího času
    Svědek umírajícího času (1990)
    Film
    75%
    7
  • Zdivočelá země
    Zdivočelá země (1997)
    Seriál
    Úspěšný dobrodružný seriál ČT, který vznikl na podkladě dvou románů spisovatele Jiřího Stránského "Zdivočelá země" a "Aukce". Dvacet dílů seriálu vypráví o letech pro naši zemi velmi důležitých a rozhodujících - o dramatickém, politicky i lidsky konfliktním osídlování českého pohraničí v prvních týdnech po osvobození v roce 1945 až po padesátá léta, plná politické zvůle a bezpráví. Příběh, v jehož středu stojí bývalý západní letec Antonín Maděra a parta sotva odrostlých mládenců, je zasazen do našeho pohraničí, do Krušných hor i časů. Sem se totiž vrací z Anglie hlavní hrdina, aby v rodné vsi zapomněl na útrapy i hrůzy války a mohl tu "žít, pracovat a mít rád své bližní", jak sám říká. Že přichází do jiného Svatého Štěpána, než byl ten, který musela jeho rodina v roce 1939 opustit, tušil. Ale to, co ho zde opravdu čeká, nemohl odhadnout ani ve svých nejbujnějších představách. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaHistorický
    72%
    Úspěšný dobrodružný seriál ČT, který vznikl na podkladě dvou románů spisovatele Jiřího Stránského "Zdivočelá země" a "Aukce". Dvacet dílů seriálu vypráví o letech pro naši zemi velmi důležitých a rozhodujících - o dramatickém, politicky i lidsky konfliktním osídlování českého pohraničí v prvních týdnech po osvobození v roce 1945 až po padesátá léta, plná politické zvůle a bezpráví. Příběh, v jehož středu stojí bývalý západní letec Antonín Maděra a parta sotva odrostlých mládenců, je zasazen do našeho pohraničí, do Krušných hor i časů. Sem se totiž vrací z Anglie hlavní hrdina, aby v rodné vsi zapomněl na útrapy i hrůzy války a mohl tu "žít, pracovat a mít rád své bližní", jak sám říká. Že přichází do jiného Svatého Štěpána, než byl ten, který musela jeho rodina v roce 1939 opustit, tušil. Ale to, co ho zde opravdu čeká, nemohl odhadnout ani ve svých nejbujnějších představách. (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaHistorický
    8
  • Bumerang
    Bumerang (1996)
    Film
    Bumerang je příběh z komunistického lágru. Po odhalení stalinského kultu se náhle mezi vězni, pracujícími v uranových dolech, ocitá muž, který ještě nedávno rozhodoval o jejich životě a smrti, vysoko postavený plukovník, velitel trestaneckých zařízení. Autentická situace, v níž je z věznitele spoluvězeň, vytváří prostor nejen pro svědectví o době a pro řadu absurdních paradoxů, ale i pro zamyšlení nad obecně platnými otázkami viny a odplaty, otázkami univerzální odpovědnosti.
    72%
    Bumerang je příběh z komunistického lágru. Po odhalení stalinského kultu se náhle mezi vězni, pracujícími v uranových dolech, ocitá muž, který ještě nedávno rozhodoval o jejich životě a smrti, vysoko postavený plukovník, velitel trestaneckých zařízení. Autentická situace, v níž je z věznitele spoluvězeň, vytváří prostor nejen pro svědectví o době a pro řadu absurdních paradoxů, ale i pro zamyšlení nad obecně platnými otázkami viny a odplaty, otázkami univerzální odpovědnosti.
    9
  • Trhák
    Trhák (1980)
    FilmRole: kameraman Pátý
    • VOYO
    • Filmbox+
    Panu Jíšovi se podařilo udat na Barrandově svůj první scénář. Už ve fázi přípravných prací však s hrůzou zjišťuje, že filmaři naprosto obešli jeho záměr. Místo sondy do života současné vesnice připravují velkolepou hudební show, o níž jsou přesvědčeni, že bude divácký trhák. Hned první záběry hovoří za mnohé. Do obce Lipovec přijíždí elegán, kterého všichni místní funkcionáři i prostí občané vítají zpěvem a tancem, neboť tento kýžený odborník jim má svými progresivními metodami pomoci zvýšit hektarové výnosy. Natáčení pokračuje v podobném duchu a novopečený scenárista se nestačí divit...
    72%
    Panu Jíšovi se podařilo udat na Barrandově svůj první scénář. Už ve fázi přípravných prací však s hrůzou zjišťuje, že filmaři naprosto obešli jeho záměr. Místo sondy do života současné vesnice připravují velkolepou hudební show, o níž jsou přesvědčeni, že bude divácký trhák. Hned první záběry hovoří za mnohé. Do obce Lipovec přijíždí elegán, kterého všichni místní funkcionáři i prostí občané vítají zpěvem a tancem, neboť tento kýžený odborník jim má svými progresivními metodami pomoci zvýšit hektarové výnosy. Natáčení pokračuje v podobném duchu a novopečený scenárista se nestačí divit...
    10
  • Tři králové
    Tři králové (1998)
    Seriál

    Sedmidílný seriál čerpá ze skutečných událostí období druhé světové války. Dobrodružný špionážní příběh volně líčí činnost legendární trojice důstojníků ilegální vojenské organizace Obrana národa, podplukovníků Josefa Balabána, Josefa Mašína a štábního kapitána Václava Morávka. Tito tři důstojníci patřili k těm příslušníkům naší prvorepublikové armády, kteří nejen morálně, ale i fakticky odmítli demobilizaci a nepřešli ani do civilu, ani nevstoupili do vládního vojska. Po okupaci země hitlerovským Německem okamžitě vstoupili do ilegality a v odbojové organizaci Obrana národa vedli s nacistickou přesilou statečný, i když předem prohraný zápas. "Televizní román" scenáristy Ondřeje Vogeltanze a režiséra Karla Kachyni vypráví o lidech, kteří se nepodřídili žádnému jinému diktátu než příkazu svého svědomí. (oficiální text distributora)

    Žánry:DramaVálečný
    72%

    Sedmidílný seriál čerpá ze skutečných událostí období druhé světové války. Dobrodružný špionážní příběh volně líčí činnost legendární trojice důstojníků ilegální vojenské organizace Obrana národa, podplukovníků Josefa Balabána, Josefa Mašína a štábního kapitána Václava Morávka. Tito tři důstojníci patřili k těm příslušníkům naší prvorepublikové armády, kteří nejen morálně, ale i fakticky odmítli demobilizaci a nepřešli ani do civilu, ani nevstoupili do vládního vojska. Po okupaci země hitlerovským Německem okamžitě vstoupili do ilegality a v odbojové organizaci Obrana národa vedli s nacistickou přesilou statečný, i když předem prohraný zápas. "Televizní román" scenáristy Ondřeje Vogeltanze a režiséra Karla Kachyni vypráví o lidech, kteří se nepodřídili žádnému jinému diktátu než příkazu svého svědomí. (oficiální text distributora)

    Žánry:DramaVálečný
    11
  • Hlídač
    Hlídač (1970)
    Film
    Pepík Vildomec je doma poslušným synem a v práci zodpovědným a úslužným vykonavatelem příkazů. Ledasco si nechá líbit, a to i od vězňů, které hlídá. Tajně si však vybíjí vztek a ponížení na svém psu, jediné bytosti, která je slabší než on. Svatba s opovrhovanou nalezenkyní Marií a útěk jednoho z vězňů však započnou proces Vildomcovy proměny v sadistickou bestii... Tento neobvyklý a v mnoha ohledech mimořádný film je jediným celovečerním dílem Ivana Renče. Jeho děj se odehrává v neurčité době a na neurčitém místě a zcela se soustřeďuje na vnitřní život hlavní postavy (část vyprávění je věnována hrdinovým představám, které se odehrávají na mořském ostrůvku s majákem). Film, který přesvědčivě zpracovává temné stránky lidské psychiky a který se mimo jiné dotýká i rasismu, se v kinech i v televizi objevoval jen sporadicky. Kvůli tomu se neprávem ocitl mezi polozapomenutými díly české kinematografie. (Česká televize)
    Režie:Ivan Renč
    72%
    Pepík Vildomec je doma poslušným synem a v práci zodpovědným a úslužným vykonavatelem příkazů. Ledasco si nechá líbit, a to i od vězňů, které hlídá. Tajně si však vybíjí vztek a ponížení na svém psu, jediné bytosti, která je slabší než on. Svatba s opovrhovanou nalezenkyní Marií a útěk jednoho z vězňů však započnou proces Vildomcovy proměny v sadistickou bestii... Tento neobvyklý a v mnoha ohledech mimořádný film je jediným celovečerním dílem Ivana Renče. Jeho děj se odehrává v neurčité době a na neurčitém místě a zcela se soustřeďuje na vnitřní život hlavní postavy (část vyprávění je věnována hrdinovým představám, které se odehrávají na mořském ostrůvku s majákem). Film, který přesvědčivě zpracovává temné stránky lidské psychiky a který se mimo jiné dotýká i rasismu, se v kinech i v televizi objevoval jen sporadicky. Kvůli tomu se neprávem ocitl mezi polozapomenutými díly české kinematografie. (Česká televize)
    Režie:Ivan Renč
    12
  • Romeo, Julie a tma
    Romeo, Julie a tma (1959)
    Film
    Vynikající, hluboký film je zasazený doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalou surovost a nesmyslnost ve vyvražďování židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schono se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    71%
    Vynikající, hluboký film je zasazený doprostřed války, která se sice protektorátu dotýká jen okrajově, ale pro židovské obyvatelstvo se i přesto jedná o životní nebezpečí. Baladický příběh o zrodu velké lásky vypráví o tom, jak mladý student ukrývá na půdě židovskou dívku, která nenastoupila k transportu do koncentračního tábora. Ve snímku se ukazuje jak normální život v protektorátní zemi, tak zoufalou surovost a nesmyslnost ve vyvražďování židů, nebo běsnění okupantů po zavraždění říšského protektora. Nejsilnějším motivem však je nečinnost a ustrašenost českého obyvatelstva, které není schono se postavit za svobodu jiných. Stigma pasivity je podtrženo kolaborací i odvahou k oběti sebe sama pro lásku k lidem. Tato oboustranná oběť mladíka který přes obrovské riziko ukryje i dívky, která se nakonec obětuje pro život milovaného člověka završuje celé drama. Původní námět je ve snímku skvěle adaptován a dramatičnosti dodávají krásné herecké výkony (Daniela Smutná) a režijní vedení (konec na začátku).
    13
  • Honza málem králem
    Honza málem králem (1977)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    Hrdinou filmu režiséra Bořivoje Zemana je nejoblíbenější postava českých pohádek Honza, který se vydá do světa za štěstím. Ovšem není to hloupý Honza, nýbrž chytrý a veselý mládenec, který má rád lidi a nesnáší nespravedlnost, ať už se děje lidem nebo zvířatům. Netouží po království, ani po princezně, ale usiluje o prosté lidské štěstí, které se dobývá rozumem a prací. Honza nebojuje s nadpřirozenými vlastnostmi, ale s lidskou zlobou, závistí, lakotou a omezeností. (Česká televize)
    71%
    Hrdinou filmu režiséra Bořivoje Zemana je nejoblíbenější postava českých pohádek Honza, který se vydá do světa za štěstím. Ovšem není to hloupý Honza, nýbrž chytrý a veselý mládenec, který má rád lidi a nesnáší nespravedlnost, ať už se děje lidem nebo zvířatům. Netouží po království, ani po princezně, ale usiluje o prosté lidské štěstí, které se dobývá rozumem a prací. Honza nebojuje s nadpřirozenými vlastnostmi, ale s lidskou zlobou, závistí, lakotou a omezeností. (Česká televize)
    14
  • Smích se lepí na paty
    Smích se lepí na paty (1986)
    Film
    • VOYO
    Komedie o všeumělovi, který víc dával, než dostával. Joska Platejz žije sám v nádherné krkonošské chalupě, a přestože neustále tvrdí, že nikdy nikoho nepotřeboval a potřebovat nebude, snaží se nebýt sám. Proto vyvařuje partě dřevařů, přátelí se s hajným Fandou a učitelem Kroupou a touží po návštěvě rodin syna a dcery, kteří žijí v Praze. Zamiluje se do pohledné padesátnice, aniž by tušil, že ho chce připravit o peníze.
    Žánry:DramaKomedie
    68%
    Komedie o všeumělovi, který víc dával, než dostával. Joska Platejz žije sám v nádherné krkonošské chalupě, a přestože neustále tvrdí, že nikdy nikoho nepotřeboval a potřebovat nebude, snaží se nebýt sám. Proto vyvařuje partě dřevařů, přátelí se s hajným Fandou a učitelem Kroupou a touží po návštěvě rodin syna a dcery, kteří žijí v Praze. Zamiluje se do pohledné padesátnice, aniž by tušil, že ho chce připravit o peníze.
    Žánry:DramaKomedie
    15
  • Zdivočelá země
    Zdivočelá země (1997)
    Film
    • iVysílání
    Film, jehož předlohou byly dva romány předního českého prozaika Jiřího Stránského Zdivočelá země a Aukce, je vyprávěním o dramatickém osudu těch, kteří se brzy po skončení druhé světové války vrátili do českého pohraničí. Ne všichni přišli s nejčistšími úmysly a proto hlavní hrdina, bývalý západní pilot Maděra si musí poradit nejen s vracejícími se Němci, ale především s kariéristy a zlatokopy hledajícími v pohraničí bezpracný a lehký život. V jeho úsilí mu pomáhá i parta sedmi mladých, po dobrodružství toužících kluků a přítel Kanda, pátrající po ukrytém archivu gestapa. Jejich život je ovlivněn nejen působením těchto různorodých, a z velké většiny ničeho se neštítících lidí, ale i politicko-společenskými událostmi, které u nás na sklonku čtyřicátých a začátku padesátých let nastaly. Film, který vznikl na základě úspěšného dvanáctidílného televizního seriálu, se odvíjí jako sled jednotlivých vzpomínek Maděrovy ženy Ilonky a sedmi Maděrových "kaubojů" - nedospělých chlapců, tak jak se jim vybavují při návratu z jedné ze společných návštěv Maděry ve vězení, do něhož se dostal nejen díky své "anglické" minulosti, ale především pro svůj nekompromisní a kritický postoj k novému komunistickému zřízení. Tyto vzpomínky se však netýkají pouze momentů dramatických a krizových, ale i momentů úsměvných a humorných - tak jak to už v běhu života bývá.
    67%
    Film, jehož předlohou byly dva romány předního českého prozaika Jiřího Stránského Zdivočelá země a Aukce, je vyprávěním o dramatickém osudu těch, kteří se brzy po skončení druhé světové války vrátili do českého pohraničí. Ne všichni přišli s nejčistšími úmysly a proto hlavní hrdina, bývalý západní pilot Maděra si musí poradit nejen s vracejícími se Němci, ale především s kariéristy a zlatokopy hledajícími v pohraničí bezpracný a lehký život. V jeho úsilí mu pomáhá i parta sedmi mladých, po dobrodružství toužících kluků a přítel Kanda, pátrající po ukrytém archivu gestapa. Jejich život je ovlivněn nejen působením těchto různorodých, a z velké většiny ničeho se neštítících lidí, ale i politicko-společenskými událostmi, které u nás na sklonku čtyřicátých a začátku padesátých let nastaly. Film, který vznikl na základě úspěšného dvanáctidílného televizního seriálu, se odvíjí jako sled jednotlivých vzpomínek Maděrovy ženy Ilonky a sedmi Maděrových "kaubojů" - nedospělých chlapců, tak jak se jim vybavují při návratu z jedné ze společných návštěv Maděry ve vězení, do něhož se dostal nejen díky své "anglické" minulosti, ale především pro svůj nekompromisní a kritický postoj k novému komunistickému zřízení. Tyto vzpomínky se však netýkají pouze momentů dramatických a krizových, ale i momentů úsměvných a humorných - tak jak to už v běhu života bývá.
    16
  • Pět z milionu
    Pět z milionu (1959)
    Film
    66%
    17
  • Ohlédnutí
    Ohlédnutí (1968)
    Film
    Na sklonku 60. vznikla řada pozoruhodných filmů, jakkoli některé z nich neprávem zůstaly ve stínu těch známějších. Týká se to rovněž Ohlédnutí, které na pozadí dvou rozlišných osudů řeší vztah k panujícímu komunistickému režimu. Na jedné straně vystupuje uznávaná spisovatelka, upřímně věřící komunistka, tíživě prožívá rozčarování z rozpadu ideálů i doléhajících traumat, že mlčky přihlížela křivdám stalinistického období, jehož skutečnou podobu rozpoznala až příliš pozdě. Přesto si vzpomínku na jásavé mládí účastnící se průvodů uchovává jako cosi hřejivého a upřímného. Naproti ní se setkáváme s bohémským scenáristou, jenž má její texty zpracovat, jenže spisovatelčino rozbolavělé nitro jej vůbec nezajímá, jako kdyby jej ovládala nevíra v cokoli, ba zhrublý cynismus. Důraz na svědomí lidí, ocitnuvších se pod tlakem osvobozující se společnosti, umocňují jak výtečně napsané dialogy, tak skvostné herecké ztvárnění. (zdroj: CS film)
    Žánry:Drama
    66%
    Na sklonku 60. vznikla řada pozoruhodných filmů, jakkoli některé z nich neprávem zůstaly ve stínu těch známějších. Týká se to rovněž Ohlédnutí, které na pozadí dvou rozlišných osudů řeší vztah k panujícímu komunistickému režimu. Na jedné straně vystupuje uznávaná spisovatelka, upřímně věřící komunistka, tíživě prožívá rozčarování z rozpadu ideálů i doléhajících traumat, že mlčky přihlížela křivdám stalinistického období, jehož skutečnou podobu rozpoznala až příliš pozdě. Přesto si vzpomínku na jásavé mládí účastnící se průvodů uchovává jako cosi hřejivého a upřímného. Naproti ní se setkáváme s bohémským scenáristou, jenž má její texty zpracovat, jenže spisovatelčino rozbolavělé nitro jej vůbec nezajímá, jako kdyby jej ovládala nevíra v cokoli, ba zhrublý cynismus. Důraz na svědomí lidí, ocitnuvších se pod tlakem osvobozující se společnosti, umocňují jak výtečně napsané dialogy, tak skvostné herecké ztvárnění. (zdroj: CS film)
    Žánry:Drama
    18
  • Každý den odvahu
    Každý den odvahu (1964)
    Film
    • VOYO
    • iVysílání
    • KVIFF TV
    Mimořádným talentem 60. let se ukázal být Evald Schorm, který hned svou prvotinou Každý den odvahu rozbouřil veřejné mínění. Poprvé se s takovou otevřeností někdo dotkl hroutících se ideálů. Hrdinou je mladý dělník Jarda (Jan Kačer), někdejší svazácký funkcionář, který si zvykl schematické, černobílé uvažování, jedině v práci viděl smysl svého života. Zastihujeme jej však v situaci, kdy přestává rozumět dění kolem sebe, nechápe, proč jeho víra a nadšenectví se stává předmětem nepochopení a výsměchu. Nechápe, že kolem něho se změnil svět, zatímco on ustrnul v dávno překonaných frázích. Stále by chtěl jít příkladem, avšak svými snahami provokuje, zůstává nepochopen i svými nejbližšími, na holičkách jej nechávají i někdejší spolustraníci, kteří si z něho udělali výstavní praporek svých úspěchů. Schorm se však dívá nestranně. Shledává, jak "švejkování" a ležérnost se stávají bezděkým životním stylem, jak opovržlivě projevovaný nesouhlas se zprofanovanými metodami vůbec nemusí vést k hodnotnější nápravě.
    65%
    Mimořádným talentem 60. let se ukázal být Evald Schorm, který hned svou prvotinou Každý den odvahu rozbouřil veřejné mínění. Poprvé se s takovou otevřeností někdo dotkl hroutících se ideálů. Hrdinou je mladý dělník Jarda (Jan Kačer), někdejší svazácký funkcionář, který si zvykl schematické, černobílé uvažování, jedině v práci viděl smysl svého života. Zastihujeme jej však v situaci, kdy přestává rozumět dění kolem sebe, nechápe, proč jeho víra a nadšenectví se stává předmětem nepochopení a výsměchu. Nechápe, že kolem něho se změnil svět, zatímco on ustrnul v dávno překonaných frázích. Stále by chtěl jít příkladem, avšak svými snahami provokuje, zůstává nepochopen i svými nejbližšími, na holičkách jej nechávají i někdejší spolustraníci, kteří si z něho udělali výstavní praporek svých úspěchů. Schorm se však dívá nestranně. Shledává, jak "švejkování" a ležérnost se stávají bezděkým životním stylem, jak opovržlivě projevovaný nesouhlas se zprofanovanými metodami vůbec nemusí vést k hodnotnější nápravě.
    19
  • Hotel pro cizince
    Hotel pro cizince (1966)
    FilmRole: a technický scénář
    • VOYO
    • Canal+
    60. leta přinesla české kinematografii nejen vzedmutí kritického pohledu na sociální i politickou situaci, nejen zájem o mistrně postiženou všední existenci úplně obyčejných lidiček, ale také experimentující hledání nového tvaru, nových vypravěčských metod. Jeden z nejvýraznějších pokusů podnikl Antonín Máša filmem Hotel pro cizince. V stísněných prostorách kdysi nepochybně honosného penzionu se odehrává příběh mladého nadějného básníka, jenž byl nalezen zavražděný. Sledujeme tak jakousi rekonstrukci jeho osudů, jak je zachycuje dochovaný deník, spleť snově podivných událostí, k nimž se jen obtížně hledá výkladový klíč. Máša natočil jakousi svéráznou tragikomedii, v obrazové složce hojně inspirovanou secesí, ale také odkazem Franze Kafky. S odstupem času však snadno postřehneme neživotnou spekulativnost. Pojetí, které zpochybňuje hodnověrnost lidského vnímání i plnou poznatelnost dění kolem nás, prozrazuje módní vliv některých filmů francouzské nové vlny, zejména Loni v Marienbadu. Výsledkem je však pouhé epigonství.
    Žánry:DramaKomedie
    65%
    60. leta přinesla české kinematografii nejen vzedmutí kritického pohledu na sociální i politickou situaci, nejen zájem o mistrně postiženou všední existenci úplně obyčejných lidiček, ale také experimentující hledání nového tvaru, nových vypravěčských metod. Jeden z nejvýraznějších pokusů podnikl Antonín Máša filmem Hotel pro cizince. V stísněných prostorách kdysi nepochybně honosného penzionu se odehrává příběh mladého nadějného básníka, jenž byl nalezen zavražděný. Sledujeme tak jakousi rekonstrukci jeho osudů, jak je zachycuje dochovaný deník, spleť snově podivných událostí, k nimž se jen obtížně hledá výkladový klíč. Máša natočil jakousi svéráznou tragikomedii, v obrazové složce hojně inspirovanou secesí, ale také odkazem Franze Kafky. S odstupem času však snadno postřehneme neživotnou spekulativnost. Pojetí, které zpochybňuje hodnověrnost lidského vnímání i plnou poznatelnost dění kolem nás, prozrazuje módní vliv některých filmů francouzské nové vlny, zejména Loni v Marienbadu. Výsledkem je však pouhé epigonství.
    Žánry:DramaKomedie
    20
  • 21
  • Byli jsme to my?
    Byli jsme to my? (1990)
    Film
    Divadelní režisér naráží na nezájem a nezodpovědnost hereckého souboru, jehož členové intrikují a shánějí se po vedlejších příjmech. Unavený a nemocný umělec chce svou práci dokončit za každou cenu. Aktualizovaný přepis divadelní hry, kterou na počátku 80. let inscenoval Evald Schorm. V autorské interpretaci A. M. se z působivé výpovědi o mravním úpadku v letech normalizace stala plochá postrevoluční agitka. Tvůrci se dostalo poct na festivalu v Karlových Varech, kvůli jehož termínu byly uspěchány dokončovací práce. Kritika ráda předvedla svoji nezaujatost a byla jednohlasně nemilosrdná.
    Žánry:Drama
    64%
    Divadelní režisér naráží na nezájem a nezodpovědnost hereckého souboru, jehož členové intrikují a shánějí se po vedlejších příjmech. Unavený a nemocný umělec chce svou práci dokončit za každou cenu. Aktualizovaný přepis divadelní hry, kterou na počátku 80. let inscenoval Evald Schorm. V autorské interpretaci A. M. se z působivé výpovědi o mravním úpadku v letech normalizace stala plochá postrevoluční agitka. Tvůrci se dostalo poct na festivalu v Karlových Varech, kvůli jehož termínu byly uspěchány dokončovací práce. Kritika ráda předvedla svoji nezaujatost a byla jednohlasně nemilosrdná.
    Žánry:Drama
    22
  • Den idiotů
    Den idiotů (1982)
    Film
    Ve filmu Den idiotů (Tag der idioten, 1982) se největší z marginálních filmařů německé kinematografie (Thomas Elsaesser) Werner Schroeter opět připomíná svým osobním tématem, jímž je operní směřování k smrti přes touhu, vášeň a zoufalství. Děj je soustředěn kolem krásné a vášnivé hrdinky Carole (známá francouzská herečka Carole Bouquet), jejíž citová a společenská frustrace se vystupňuje do té míry, že se dá dobrovolně zavřít do ústavu pro duševně choré, a když se odtud vrátí, nechá se zabít automobilem.Přestože se Schroeterovo psychodrama dotýká několika kritických témat (např. společenského konformismu a paranoie po zkušenosti s terorismem z druhé poloviny 70. let), tak přesvědčivěji vyznívá v obecně alegorické poloze tragického pojetí života, neprodyšně uzavřeného do jednoho místa ženského blázince, v němž se hrdinka marně snaží nalézt mentální azyl. Schroeterův filmový styl se s příznačnou teatrální okázalostí, rafinovanou zvukovou montáží a řadou vizuálních metafor především soustřeďuje na klinicky přesný popis vzájemného soužití a psychosomatického chování duševně chorých žen, které svým vzhledem nápadně kontrastují s tělesnou krásou nově příchozí.
    Žánry:DramaFantasy
    64%
    Ve filmu Den idiotů (Tag der idioten, 1982) se největší z marginálních filmařů německé kinematografie (Thomas Elsaesser) Werner Schroeter opět připomíná svým osobním tématem, jímž je operní směřování k smrti přes touhu, vášeň a zoufalství. Děj je soustředěn kolem krásné a vášnivé hrdinky Carole (známá francouzská herečka Carole Bouquet), jejíž citová a společenská frustrace se vystupňuje do té míry, že se dá dobrovolně zavřít do ústavu pro duševně choré, a když se odtud vrátí, nechá se zabít automobilem.Přestože se Schroeterovo psychodrama dotýká několika kritických témat (např. společenského konformismu a paranoie po zkušenosti s terorismem z druhé poloviny 70. let), tak přesvědčivěji vyznívá v obecně alegorické poloze tragického pojetí života, neprodyšně uzavřeného do jednoho místa ženského blázince, v němž se hrdinka marně snaží nalézt mentální azyl. Schroeterův filmový styl se s příznačnou teatrální okázalostí, rafinovanou zvukovou montáží a řadou vizuálních metafor především soustřeďuje na klinicky přesný popis vzájemného soužití a psychosomatického chování duševně chorých žen, které svým vzhledem nápadně kontrastují s tělesnou krásou nově příchozí.
    Žánry:DramaFantasy
    23
  • Každý mladý muž
    Každý mladý muž (1965)
    Film
    • VOYO
    • Canal+
    Film Každý mladý muž se skládá ze dvou příběhů mladých mužů ve vojenských uniformách. Námětem povídky Achillovy paty, kde se poprvé výrazně představil Pavel Landovský a v malé roli si zde zahrál i Václav Havel, je překonání zdánlivě nepřeklenutelné propasti mezi bohorovným druhoročákem a „bažantem“, který za sebou nemá ještě ani přísahu. Druhá povídka Každý mladý muž je kaleidoskopem autentických vojenských zážitků, postřehů a pozorování. Mladí vojáci se musí vyrovnávat se spoustou problémů, mezi jinými i s problémy sexuálními. Žena se pro vojáky ve výcvikových prostorech stává neskutečnou, téměř vymyšlenou bytostí. Symbolem této neukojené a neukojitelné sexuální touhy je závěrečná scéna vojenské tancovačky. (Oficiální text distributora)
    63%
    Film Každý mladý muž se skládá ze dvou příběhů mladých mužů ve vojenských uniformách. Námětem povídky Achillovy paty, kde se poprvé výrazně představil Pavel Landovský a v malé roli si zde zahrál i Václav Havel, je překonání zdánlivě nepřeklenutelné propasti mezi bohorovným druhoročákem a „bažantem“, který za sebou nemá ještě ani přísahu. Druhá povídka Každý mladý muž je kaleidoskopem autentických vojenských zážitků, postřehů a pozorování. Mladí vojáci se musí vyrovnávat se spoustou problémů, mezi jinými i s problémy sexuálními. Žena se pro vojáky ve výcvikových prostorech stává neskutečnou, téměř vymyšlenou bytostí. Symbolem této neukojené a neukojitelné sexuální touhy je závěrečná scéna vojenské tancovačky. (Oficiální text distributora)
    24
  • Srpnová neděle
    Srpnová neděle (1960)
    Film
    Když František Hrubín napsal lyrickou hru Srpnová neděle, jako jeden z prvních v ní postihl se smyslem pro určitou hodnověrnost širokou škálu lidských úvah, jak se vykristalizovaly v prvním desetiletí komunismu a její inscenace v Národním divadle dosáhla velkého uznání. Jenže z filmového přepisu se vytratil jak jemný komediální nadhled, tak téměř bezprostřednost postřehů- naopak převzetí divadelní stylizace v přiblížení banálních konfiktů v utváření postav, jejich rozmluvách i uvažování dnes vyznívá jako krajně rušivé.
    63%
    Když František Hrubín napsal lyrickou hru Srpnová neděle, jako jeden z prvních v ní postihl se smyslem pro určitou hodnověrnost širokou škálu lidských úvah, jak se vykristalizovaly v prvním desetiletí komunismu a její inscenace v Národním divadle dosáhla velkého uznání. Jenže z filmového přepisu se vytratil jak jemný komediální nadhled, tak téměř bezprostřednost postřehů- naopak převzetí divadelní stylizace v přiblížení banálních konfiktů v utváření postav, jejich rozmluvách i uvažování dnes vyznívá jako krajně rušivé.
    25
  • Brontosaurus
    Brontosaurus (1980)
    Film
    63%
    26
  • Pět mužů a jedno srdce
    Pět mužů a jedno srdce (1971)
    Film

    Režiséra Jana Matějovského známe spíše z televizní tvorby, zcela výjimečně a nepříliš šťastně však zabrousil i na Barrandov. Dnes již pozapomenuté drama Pět mužů a jedno srdce, jak už název napovídá, se odehrává v nemocničním prostředí a soustředí se na náročné lékařské zákroky, jakými byly počátkem 70. let operace srdce. Režisér tu slučuje různorodé polohy vyprávění, kombinuje laické komentáře jednoho z nemocničních zřízenců s vědeckým zaujetím lékařů, vedle stylizovaných "snových" pasáží nabídne autentické záběry skutečných operací. (Zdroj: CS Film)

    Žánry:DramaKomedie
    63%

    Režiséra Jana Matějovského známe spíše z televizní tvorby, zcela výjimečně a nepříliš šťastně však zabrousil i na Barrandov. Dnes již pozapomenuté drama Pět mužů a jedno srdce, jak už název napovídá, se odehrává v nemocničním prostředí a soustředí se na náročné lékařské zákroky, jakými byly počátkem 70. let operace srdce. Režisér tu slučuje různorodé polohy vyprávění, kombinuje laické komentáře jednoho z nemocničních zřízenců s vědeckým zaujetím lékařů, vedle stylizovaných "snových" pasáží nabídne autentické záběry skutečných operací. (Zdroj: CS Film)

    Žánry:DramaKomedie
    27
  • Paleta lásky
    Paleta lásky (1976)
    Film
    62%
    28
  • Všichni musí být v pyžamu
    Všichni musí být v pyžamu (1984)
    Film
    • VOYO
    Šetřit zdraví lze různými způsoby, avšak hlavní hrdina této hořké komedie příliš pozdě zjišťuje, že si zvolil špatně. Avšak místo zdravotnického kontrolora, jenž objíždí pacienty, aby zjišťoval jejich skutečný stav, mu žádnou úlevu nepřinese. Naopak stupňující se stres a špatná životospráva právě u něho vedou k vážnému zdravotnímu postižení. Vznikl zábavný snímek, který poskytl nejedno hlubší zamyšlení nad lidskou pošetilostí i vychytralostí. Velkou roli tu ukázněně a se smyslem pro paradoxní životní zvraty ztvárnil František Husák.
    Žánry:Komedie
    60%
    Šetřit zdraví lze různými způsoby, avšak hlavní hrdina této hořké komedie příliš pozdě zjišťuje, že si zvolil špatně. Avšak místo zdravotnického kontrolora, jenž objíždí pacienty, aby zjišťoval jejich skutečný stav, mu žádnou úlevu nepřinese. Naopak stupňující se stres a špatná životospráva právě u něho vedou k vážnému zdravotnímu postižení. Vznikl zábavný snímek, který poskytl nejedno hlubší zamyšlení nad lidskou pošetilostí i vychytralostí. Velkou roli tu ukázněně a se smyslem pro paradoxní životní zvraty ztvárnil František Husák.
    Žánry:Komedie
    29
  • Fabrika na oficíry
    Fabrika na oficíry (1989)
    Minisérie
    Únor 1944: nadporučík Karl Krafft přežil bitvu o Stalingrad. Jedna noční můra je za ním, ale další jej čeká, protože je převelen na vojenskou akademii v Bavorsku. Tam se brzy propadá do sporu mezi německou vojenskou tradicí a hnusnou realitou nacistického systému, mezi slušností a korupcí, bezúhonností a vlastní degradací. Krafftův předchůdce, poručík Barkow, přišel o život v průběhu výbušné demonstrace. Vojenský soud vyloučil možnost vraždy, ale major generál Moderson nabízí Krafftovi, aby vedl vlastní vyšetřování – je to nevděčný úkol, který postaví Kraffta proti vojenskému soudu, jeho kolegům i studentům. Jeho vyšetřování odhaluje mnohá problematická tajemství, která se objevují pod dobře uspořádanou slupkou akademie. Nejhorší ze všeho je však zaslepenost jeho kolegů, kteří – ať již omámeni alkoholem, pod vlivem osobních ambicí nebo kvůli ztrátě vlastních morálních hodnot – jsou tvrdě vycvičenými mladými vojáky, kteří chtějí za každou cenu vyhrát již prohranou válku … Když Krafft odhalí vraha, mladého fanatického kadeta, stane se pravda fatální pro lovce i oběť. Mladý muž spáchá sebevraždu a Krafft je popraven po přednesení plamenného projevu, v němž požadoval, aby kadeti i důstojníci otevřeli oči, aby viděli hrůzy, které se dějí kolem nich.
    Žánry:DramaKrimiVálečný
    60%
    Únor 1944: nadporučík Karl Krafft přežil bitvu o Stalingrad. Jedna noční můra je za ním, ale další jej čeká, protože je převelen na vojenskou akademii v Bavorsku. Tam se brzy propadá do sporu mezi německou vojenskou tradicí a hnusnou realitou nacistického systému, mezi slušností a korupcí, bezúhonností a vlastní degradací. Krafftův předchůdce, poručík Barkow, přišel o život v průběhu výbušné demonstrace. Vojenský soud vyloučil možnost vraždy, ale major generál Moderson nabízí Krafftovi, aby vedl vlastní vyšetřování – je to nevděčný úkol, který postaví Kraffta proti vojenskému soudu, jeho kolegům i studentům. Jeho vyšetřování odhaluje mnohá problematická tajemství, která se objevují pod dobře uspořádanou slupkou akademie. Nejhorší ze všeho je však zaslepenost jeho kolegů, kteří – ať již omámeni alkoholem, pod vlivem osobních ambicí nebo kvůli ztrátě vlastních morálních hodnot – jsou tvrdě vycvičenými mladými vojáky, kteří chtějí za každou cenu vyhrát již prohranou válku … Když Krafft odhalí vraha, mladého fanatického kadeta, stane se pravda fatální pro lovce i oběť. Mladý muž spáchá sebevraždu a Krafft je popraven po přednesení plamenného projevu, v němž požadoval, aby kadeti i důstojníci otevřeli oči, aby viděli hrůzy, které se dějí kolem nich.
    Žánry:DramaKrimiVálečný
    30
  • Bloudění
    Bloudění (1966)
    Film
    Méně známý titul přesvědčivě postihuje ovzduší 60. let, zvažování nedávných vin i vyhlídek do budoucna. Generace otců se obtížně vyrovnává se svou účastí na stalinských represích, dospívající děti však již žijí zcela jinými strarostmi, odmítajíce uznávat své rodiče za jakoukoli autoritu. Avšak hledání nových životních modelů se stejně rozplyne do ztracena, hrdinům po všech konfrontačních střetech zůstává jen jakási morální kocovina. Graficky strohý, černobíle natočený snímek, s oblibou vytvářející figurální kompozice, však vnímavě postihuje mnohá dobová stigmata, zvláště rozpad mezigeneračního porozumění.
    60%
    Méně známý titul přesvědčivě postihuje ovzduší 60. let, zvažování nedávných vin i vyhlídek do budoucna. Generace otců se obtížně vyrovnává se svou účastí na stalinských represích, dospívající děti však již žijí zcela jinými strarostmi, odmítajíce uznávat své rodiče za jakoukoli autoritu. Avšak hledání nových životních modelů se stejně rozplyne do ztracena, hrdinům po všech konfrontačních střetech zůstává jen jakási morální kocovina. Graficky strohý, černobíle natočený snímek, s oblibou vytvářející figurální kompozice, však vnímavě postihuje mnohá dobová stigmata, zvláště rozpad mezigeneračního porozumění.
    31
  • Kaňka do pohádky
    Kaňka do pohádky (1981)
    Film
    • VOYO
    • Canal+
    Hlavní postavou neobvyklého pohádkového příběhu je osmiletá Vendulka, na kterou rodiče nemají příliš času a tak si i dárek k narozeninám musí najít podle instrukcí z magnetofonu. Je to kniha Josefa Lady věnovaná dětem, plná jeho kouzelných obrázků a říkadel. Nejkouzelnější je ovšem velká kaňka, kterou Vendulka objeví na začátku knihy. Když se jí totiž dotkne, ocitne se v ateliéru Josefa Lady, který ji pohostí, ukáže jí své obrázky a hezky si s ní povídá. Není divu, že tam Vendulka zase brzy vrátí, a přestože tentokrát pana Ladu nezastihne, čeká nové překvapení. Za dveřmi ateliéru objeví podzimní krajinu malovanou panem Ladou a když pohladí kravičku ta obživne stejně jako holčička Marjánka. Vendulka si své tajemství nenechá pro sebe a pozve k panu Ladovi také svého staršího bratra Ondru. Protože se však na výlet do pohádky vydaly během cesty v metru, ocitnou se v zamčeném oddělení ztrát a nálezů, kam knihu odevzdal poctivý nálezce. Podaří se jim dovolat domů a nechat se rodiči vysvobodit, nikdo však nevěří jejich značně fantastické vyprávění. Výlety do pohádkového světa pana Lady pokračují až do chvíle, kdy se knihy zmocní parta kluků ze sídliště a utopí ji v čerstvém betonu. A protože Ondra si byl zrovna v Ladově pohádkové krajině zalyžovat, musí zoufalá Vendulka rychle vymyslet jak ho dostat zpátky. Český pohádkově laděný snímek vznikl v roce 1981, kdy ho podle námětu Jiřího Melíška natočil režisér Ota Koval, který se společně s Milanem Pavlíkem podílel také na scénáři. (oficiální text distributora)
    Režie:Ota Koval
    59%
    Hlavní postavou neobvyklého pohádkového příběhu je osmiletá Vendulka, na kterou rodiče nemají příliš času a tak si i dárek k narozeninám musí najít podle instrukcí z magnetofonu. Je to kniha Josefa Lady věnovaná dětem, plná jeho kouzelných obrázků a říkadel. Nejkouzelnější je ovšem velká kaňka, kterou Vendulka objeví na začátku knihy. Když se jí totiž dotkne, ocitne se v ateliéru Josefa Lady, který ji pohostí, ukáže jí své obrázky a hezky si s ní povídá. Není divu, že tam Vendulka zase brzy vrátí, a přestože tentokrát pana Ladu nezastihne, čeká nové překvapení. Za dveřmi ateliéru objeví podzimní krajinu malovanou panem Ladou a když pohladí kravičku ta obživne stejně jako holčička Marjánka. Vendulka si své tajemství nenechá pro sebe a pozve k panu Ladovi také svého staršího bratra Ondru. Protože se však na výlet do pohádky vydaly během cesty v metru, ocitnou se v zamčeném oddělení ztrát a nálezů, kam knihu odevzdal poctivý nálezce. Podaří se jim dovolat domů a nechat se rodiči vysvobodit, nikdo však nevěří jejich značně fantastické vyprávění. Výlety do pohádkového světa pana Lady pokračují až do chvíle, kdy se knihy zmocní parta kluků ze sídliště a utopí ji v čerstvém betonu. A protože Ondra si byl zrovna v Ladově pohádkové krajině zalyžovat, musí zoufalá Vendulka rychle vymyslet jak ho dostat zpátky. Český pohádkově laděný snímek vznikl v roce 1981, kdy ho podle námětu Jiřího Melíška natočil režisér Ota Koval, který se společně s Milanem Pavlíkem podílel také na scénáři. (oficiální text distributora)
    Režie:Ota Koval
    32
  • Bylo čtvrt a bude půl
    Bylo čtvrt a bude půl (1968)
    Film
    59%
    33
  • Muž na drátě
    Muž na drátě (1985)
    Film
    • VOYO
    Hlavním hrdinou je obyčejný a dosud bezúhonný Evžen Macík, který se jednoho dne, když čeká na svou milenku Marii, stane svědkem loupežného přepadení spořitelny. Když lupič na útěku upustí kufřík s uloupeným půlmilionem, dopadne lup přímo před Evžena, který neodolá, zvedne ho a zmizí. Ví, že ho na místě činu někdo mohl vidět a tak se sám přihlásí jako svědek kapitánu Richterovi, který případ vyšetřuje. Krátce na to se však Macíkovi ozve lupič, který ho začne neustálými, zpočátku pouze telefonickými hrozbami, donutit k vydání peněz. Vedle tlaku ze strany lupiče se přidá tlak ze strany policie, protože kapitán Richter správně tuší, že mu Macík něco tají. Narůstající tlak vede k tomu, že Evžen začne dělat chyby.
    Žánry:Krimi
    57%
    Hlavním hrdinou je obyčejný a dosud bezúhonný Evžen Macík, který se jednoho dne, když čeká na svou milenku Marii, stane svědkem loupežného přepadení spořitelny. Když lupič na útěku upustí kufřík s uloupeným půlmilionem, dopadne lup přímo před Evžena, který neodolá, zvedne ho a zmizí. Ví, že ho na místě činu někdo mohl vidět a tak se sám přihlásí jako svědek kapitánu Richterovi, který případ vyšetřuje. Krátce na to se však Macíkovi ozve lupič, který ho začne neustálými, zpočátku pouze telefonickými hrozbami, donutit k vydání peněz. Vedle tlaku ze strany lupiče se přidá tlak ze strany policie, protože kapitán Richter správně tuší, že mu Macík něco tají. Narůstající tlak vede k tomu, že Evžen začne dělat chyby.
    Žánry:Krimi
    34
  • Nemocný bílý slon
    Nemocný bílý slon (1990)
    Film
    Neprávem pozapomenutý „příběh člověka, který na chvíli uvěřil“ – ředitele rozestavěného kulturního domu. V satirickém panoptiku z československé produkce nechybí ani postava architekta, která ústy Leoše Suchařípy promluví o své profesi. Představení bude předcházet několik ukázek ze starších domácích filmů, jejichž protagonistou je architekt, vybraných a komentovaných v souvislostech dějin architektury pozdního státního socialismu teoretiky a historiky architektury Lukášem Beranem a Karolínou Jirkalovou.
    Žánry:KomedieParodie
    57%
    Neprávem pozapomenutý „příběh člověka, který na chvíli uvěřil“ – ředitele rozestavěného kulturního domu. V satirickém panoptiku z československé produkce nechybí ani postava architekta, která ústy Leoše Suchařípy promluví o své profesi. Představení bude předcházet několik ukázek ze starších domácích filmů, jejichž protagonistou je architekt, vybraných a komentovaných v souvislostech dějin architektury pozdního státního socialismu teoretiky a historiky architektury Lukášem Beranem a Karolínou Jirkalovou.
    Žánry:KomedieParodie
    35
  • Život bez kytary
    Život bez kytary (1962)
    Film
    57%
    36
  • 37
  • Policejní hodina
    Policejní hodina (1960)
    Film
    56%
    38
  • Pomerančový kluk
    Pomerančový kluk (1975)
    Film
    54%
    39
  • Jsem nebe
    Jsem nebe (1970)
    Film

    Přecitlivělá hrdinka se jen obtížně vyrovnává se zklamáním: setkání s chlapcem, jenž jí nebyl lhostejným, nedopadlo podle jejích představ. Jan Kačer, jenž hereckou kariéru dočasně vyměnil za režisérskou taktovku, však v nové roli příliš neuspěl. Film tápe v inscenačním i vypravěčském uchopení, potýká se s věrohodností, pokus navázat na poetiku všedního dne, rozvedeného hlavně v 60. letech, je hodně povrchní. (zdroj: CS Film)

    Žánry:Drama
    Režie:Jan Kačer
    53%

    Přecitlivělá hrdinka se jen obtížně vyrovnává se zklamáním: setkání s chlapcem, jenž jí nebyl lhostejným, nedopadlo podle jejích představ. Jan Kačer, jenž hereckou kariéru dočasně vyměnil za režisérskou taktovku, však v nové roli příliš neuspěl. Film tápe v inscenačním i vypravěčském uchopení, potýká se s věrohodností, pokus navázat na poetiku všedního dne, rozvedeného hlavně v 60. letech, je hodně povrchní. (zdroj: CS Film)

    Žánry:Drama
    Režie:Jan Kačer
    40
  • Proč nevěřit na zázraky
    Proč nevěřit na zázraky (1977)
    Film
    52%
    41
  • My, ztracený holky
    My, ztracený holky (1972)
    Film
    52%
    42
  • Špendlík na motýla
    Špendlík na motýla (1993)
    Film
    51%
    43
  • Bizon
    Bizon (1989)
    Film
    • VOYO
    Slavný režisér 60. let Elmar Klos se k (spolu)režii vrátil až po pádu komunistického režimu, kdy syrskému režiséru, svému někdejšímu studentu, pomáhal natáčet dětský příběh o útěcích malého kluka do světa her a představ. Hledá tam nejen útočiště před rozvrácenými rodinnými poměry, ale navíc takto navazuje kontakt s jakousi spřízněnou bytostí z jiného světa, přezdívanou Bizon. Film však prošel kiny bez většího zájmu, jistá zmateniost ne vždy obratně vyprávěného příběhu zůstává zřetelná stále.
    Žánry:RodinnýSci-fi
    50%
    Slavný režisér 60. let Elmar Klos se k (spolu)režii vrátil až po pádu komunistického režimu, kdy syrskému režiséru, svému někdejšímu studentu, pomáhal natáčet dětský příběh o útěcích malého kluka do světa her a představ. Hledá tam nejen útočiště před rozvrácenými rodinnými poměry, ale navíc takto navazuje kontakt s jakousi spřízněnou bytostí z jiného světa, přezdívanou Bizon. Film však prošel kiny bez většího zájmu, jistá zmateniost ne vždy obratně vyprávěného příběhu zůstává zřetelná stále.
    Žánry:RodinnýSci-fi
    44
  • Druhý dech
    Druhý dech (1989)
    Seriál
    • iVysílání
    46%
    45
  • Jezdec formule risk
    Jezdec formule risk (1973)
    Film
    45%
    46
  • Půlnoční kolona
    Půlnoční kolona (1972)
    Film

    Příběhy z vojenského prostředí často přesvědčovaly, jak právě toto prostředí prospívá lidskému zušlechtění, jak je inspirativní i zábavné. Půlnoční kolona vypráví o tom, co dělá voják, když má nečekaně volno. Protagonisté mají zajišťovat hladký noční průběh vojenské kolony Prahou, jenže ledasco dopadne jinak. Výřeční mladíci přesvědčí dobráckého velitele, aby jim podepsal dovolenku, hlavní hrdina pak osamí uprostřed panelového sídliště. Podívaná je to však velice umolousaná, svědčící jedině o tom, k jakým trapnostem se byli ochotni snížit i talentovaní herci.

    Režie:Ivo Novák
    44%

    Příběhy z vojenského prostředí často přesvědčovaly, jak právě toto prostředí prospívá lidskému zušlechtění, jak je inspirativní i zábavné. Půlnoční kolona vypráví o tom, co dělá voják, když má nečekaně volno. Protagonisté mají zajišťovat hladký noční průběh vojenské kolony Prahou, jenže ledasco dopadne jinak. Výřeční mladíci přesvědčí dobráckého velitele, aby jim podepsal dovolenku, hlavní hrdina pak osamí uprostřed panelového sídliště. Podívaná je to však velice umolousaná, svědčící jedině o tom, k jakým trapnostem se byli ochotni snížit i talentovaní herci.

    Režie:Ivo Novák
    47
  • Cesta peklem
    Cesta peklem (1995)
    Film
    Mnohanásobný mistr republiky v judu a úspěšný filmový kaskadér Petr Jákl využil jako autor námětu a spoluautor scénáře své bohaté zkušenosti v dramatickém akční snímku Cesta peklem, věnovaném náročné práci kaskadérů. Sám také představuje hlavního hrdinu, kaskadéra Petra Kvapila, který se svými kolegy plní nejnáročnější přání zahraničních i našich režisérů. V soukromém životě však zasáhne muže těžká rána. Po rodinné tragédii se jeho život zhroutí a jen s pomocí kamarádu se Petr dokáže vrátit zpět.
    Žánry:Akční
    42%
    Mnohanásobný mistr republiky v judu a úspěšný filmový kaskadér Petr Jákl využil jako autor námětu a spoluautor scénáře své bohaté zkušenosti v dramatickém akční snímku Cesta peklem, věnovaném náročné práci kaskadérů. Sám také představuje hlavního hrdinu, kaskadéra Petra Kvapila, který se svými kolegy plní nejnáročnější přání zahraničních i našich režisérů. V soukromém životě však zasáhne muže těžká rána. Po rodinné tragédii se jeho život zhroutí a jen s pomocí kamarádu se Petr dokáže vrátit zpět.
    Žánry:Akční
    48
  • Nemocnice na kraji města po dvaceti letech
    Nemocnice na kraji města po dvaceti letech (2003)
    Seriál
    Natočit pokračování seriálu Nemocnice na kraji města po dvaceti letech vyžadovalo získat souhlas hlavních 13 protagonistů, kteří hráli v předcházejících sériích. Iniciátorem pokračování Nemocnice byl dr. Borek Severa ze společnosti MediaConsulting, který získal souhlas Magdaleny Dietlové jako dědičky práv na seriálové postavy Jaroslava Dietla. Ta si ve smlouvě vymínila, že bude předem seznámena se scénáři a odsouhlasí hlavní tvůrce seriálu: scenáristu, dramaturga, režiséra a hudebního skladatele. Jejím zástupcem se stal někdejší producent seriálu Ivo Mathé. Pokračování původně měla realizovat TV NOVA (prvních několik dílů bylo napsáno pro ČNTS), dramaturgem byl režisér Jaroslav Dudek. Po rozchodu ČNTS a TV NOVA odkoupila Česká televize prostřednictvím společnosti dr. B. Severy práva. V České televizi se pokračování Nemocnice začalo realizovat v tvůrčí skupině Alice Nemanské a Heleny Slavíkové, dokončeno bylo v Centru dramatické tvorby. Dramaturgy seriálu za ČT jsou Ivo Pelant a Helena Slavíková. (oficiální text distributora)
    Žánry:Drama
    38%
    Natočit pokračování seriálu Nemocnice na kraji města po dvaceti letech vyžadovalo získat souhlas hlavních 13 protagonistů, kteří hráli v předcházejících sériích. Iniciátorem pokračování Nemocnice byl dr. Borek Severa ze společnosti MediaConsulting, který získal souhlas Magdaleny Dietlové jako dědičky práv na seriálové postavy Jaroslava Dietla. Ta si ve smlouvě vymínila, že bude předem seznámena se scénáři a odsouhlasí hlavní tvůrce seriálu: scenáristu, dramaturga, režiséra a hudebního skladatele. Jejím zástupcem se stal někdejší producent seriálu Ivo Mathé. Pokračování původně měla realizovat TV NOVA (prvních několik dílů bylo napsáno pro ČNTS), dramaturgem byl režisér Jaroslav Dudek. Po rozchodu ČNTS a TV NOVA odkoupila Česká televize prostřednictvím společnosti dr. B. Severy práva. V České televizi se pokračování Nemocnice začalo realizovat v tvůrčí skupině Alice Nemanské a Heleny Slavíkové, dokončeno bylo v Centru dramatické tvorby. Dramaturgy seriálu za ČT jsou Ivo Pelant a Helena Slavíková. (oficiální text distributora)
    Žánry:Drama
    49
  • Zločin v Modré hvězdě
    Zločin v Modré hvězdě (1973)
    Film

    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.

    Žánry:DramaHistorický
    38%

    Píše se rok 1920, v Praze vzrůstají politické nepokoje a sociální demokraté se chystají zradit své dějinné poslání, když namísto dělnické třídy upřednostní vlastní sobecké zájmy. Na sociálně demokratického poslance Jandáka doléhá vyděračská aféra, která jej přiměje, aby zřekl svého přesvědčení. Za těchto okolností se v Praze ukrývá těžce nemocný maďarský revolucionář Kerekes, který musel uprchnout z vlasti. Tento proklamativní, ploše inscenovaný film natočil Antonín Kachlík podle vedlejšího motivu z Olbrachtovy Anny proletářky, na úsvitu normalizace posloužil jako třídně vzorný pohled na novodobé dějiny.

    Žánry:DramaHistorický
    50
  • Dvacátý devátý
    Dvacátý devátý (1974)
    Film

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    29%

    V éře normalizace vznikla řada (pseudo)historických filmů, dokonce označovaných za rekonstrukce, které velebily světodějné poslání komunistické strany a přisuzovaly jí výhradně lidumilné úmysly. V roce 1929, kdy se sešel její pátý sjezd, totiž do čela komunistů nastoupil Klement Gottwald, jenž se přiklonil k linii ruských bolševiků. Zjevná poplatnost ideologickým schématům i realizační selhání zavinily, že dnes tento film působí jako nezamýšlená parodie.

    51
  • Hotel Herbich
    Hotel Herbich (2000)
    Seriál
    Před 2. světovou válkou provozoval český podnikatel Hanuš Herbich na svou dobu luxusní hotel s parkem a tenisovými kurty. Po roce 1948 o hotel přišel a brzy poté podlehl infarktu. Zůstala po něm rodina, se kterou se poprvé setkáváme v období sametové revoluce - rodina, jejíž boj za navrácení a zrekonstruování otcova snu tvoří ústřední osu dějově košatého třináctidílného příběhu, který se odehrává v letech 1989–1993. Z Německa, kam před léty emigroval, přijíždí mladší syn Tomáš, nepraktický profesor, a spolu s bratrem Karlem a sestrou Helenou navštěvují v nemocnici jejich těžce nemocnou matku Adu Herbichovou (Blanka Bohdanová); stav staré paní se ovšem rychle a výrazně zlepšuje. Ada, která měla za totality těžký život, je přesvědčena, že se vrátila spravedlnost a že po válce znárodněný hotel bude rodině vrácen nazpět …
    Žánry:Drama
    25%
    Před 2. světovou válkou provozoval český podnikatel Hanuš Herbich na svou dobu luxusní hotel s parkem a tenisovými kurty. Po roce 1948 o hotel přišel a brzy poté podlehl infarktu. Zůstala po něm rodina, se kterou se poprvé setkáváme v období sametové revoluce - rodina, jejíž boj za navrácení a zrekonstruování otcova snu tvoří ústřední osu dějově košatého třináctidílného příběhu, který se odehrává v letech 1989–1993. Z Německa, kam před léty emigroval, přijíždí mladší syn Tomáš, nepraktický profesor, a spolu s bratrem Karlem a sestrou Helenou navštěvují v nemocnici jejich těžce nemocnou matku Adu Herbichovou (Blanka Bohdanová); stav staré paní se ovšem rychle a výrazně zlepšuje. Ada, která měla za totality těžký život, je přesvědčena, že se vrátila spravedlnost a že po válce znárodněný hotel bude rodině vrácen nazpět …
    Žánry:Drama
    52