Miloslav Jandera: Nejlepší filmy
a seriály

?

Pro výpočet aktuálního kariérního skóre využíváme uživatelské hodnocení u filmů a seriálů skrz celou kariéru tvůrce. Největší váhu pro výpočet mají poslední díla kariéry. Výsledné číslo ovlivňuje také popularita, oblíbenost a získání filmového ocenění.

Pro výpočet kariérního skóre nebyly splněny podmínky.

Miloslav Jandera: Filmy a seriály

  • Na samotě u lesa
    Na samotě u lesa (1976)
    Film
    • Netflix
    • VOYO
    • iVysílání
    • +3
    85%
    1
  • Chalupáři
    Chalupáři (1975)
    Seriál
    • iVysílání
    84%
    2
  • Underground
    Underground (1995)
    Film
    Ve válečném Bělehradě v roce 1941 se furiantští přátelé Marko a Blacky zabývají obchodem se zbraněmi a jinými lumpárnami. Protože své nepříliš čestné kšeftování obratně spojují s partyzánskými nájezdy, získají v krátké době reputaci hrdinných bojovníků za svobodu. Když se Blacky musí jednoho dne musí začít skrývat, Marko je ukryje spolu s dalšími uprchlíky ve sklepě svého dědečka. Válka pokračuje, uprchlíků přibývá, rodí se děti a ve sklepě se pomalu vytváří autonomní svět. Když se v roce 1944 vrátí mír, udržuje Marko ostatní obyvatekle sklepů v nevědomosti - jednak proto, že s pověstí hrdiny dosáhl v titovské Jugoslávii vysokého politického postavení, jednak proto, že se s Blackym nechce dělit o krásnou Natálii, kterou oba milují. Uplyne patnáct let, než se první sklepní lidé dostanou na povrch - tím však celý příběh zdaleka nekončí...
    77%
    Ve válečném Bělehradě v roce 1941 se furiantští přátelé Marko a Blacky zabývají obchodem se zbraněmi a jinými lumpárnami. Protože své nepříliš čestné kšeftování obratně spojují s partyzánskými nájezdy, získají v krátké době reputaci hrdinných bojovníků za svobodu. Když se Blacky musí jednoho dne musí začít skrývat, Marko je ukryje spolu s dalšími uprchlíky ve sklepě svého dědečka. Válka pokračuje, uprchlíků přibývá, rodí se děti a ve sklepě se pomalu vytváří autonomní svět. Když se v roce 1944 vrátí mír, udržuje Marko ostatní obyvatekle sklepů v nevědomosti - jednak proto, že s pověstí hrdiny dosáhl v titovské Jugoslávii vysokého politického postavení, jednak proto, že se s Blackym nechce dělit o krásnou Natálii, kterou oba milují. Uplyne patnáct let, než se první sklepní lidé dostanou na povrch - tím však celý příběh zdaleka nekončí...
    3
  • Most u Remagenu
    Most u Remagenu (1969)
    Film
    • Google Play
    • iTunes
    75%
    4
  • Měsíc nad řekou
    Měsíc nad řekou (1953)
    Film
    Dana Medřická v hlavní roli filmového přepisu stejnojmenné divadelní hry Fráni Šrámka o konfliktu mládí a stáří, rozumu a citu... Divadelní hra Fráni Šrámka Měsíc nad řekou vznikla v roce 1922 a ze všech dramatických prací Šrámkových nejlépe a nejplněji postihuje věčný konflikt mládí a stáří. V jednoduchém příběhu z malého městečka líčí tichou rezignaci Jana Hlubiny, kdysi nejlepšího studenta místního gymnázia, který však podlehl tlaku vnějších okolností, zklamal naděje v něj kladené a uvízl v městečku jako papírník. Na tyto zklamané naděje navazuje citový osud jeho dcery Slávky, vzdorující měšťácké představě o nutnosti sňatku, třeba i bez lásky, jako jediném řešení života ženy. Její setkání s jinošským Vilíkem Roškotem pod vlivem křehkého kouzla měsíčního večera a hučící řeky vyvolává prudký konflikt rozumu a citu a vede k náhlému chlapcovu dozrání. V roce 1953 převedl režisér Václav Krška tuto divadelní hru do filmové podoby. Do hlavní role Slávky Hlubinové obsadil Danu Medřickou. Jak ve své studii napsal J. Černý: "Není to stárnoucí slečna s rysy jedovatosti a kyselé zlobivosti, ne vadnoucí sentimentální snílek. Je to věčná, energická, sebejistá, inteligentní, citově bohatá žena... Medřická zbavila postavu sentimentu, zrealističtila ji, a přesto je vroucnější, než bývaly Slávky minulé." Vedle Medřické podali výborné herecké výkony i Zdeněk Štěpánek, Zdeňka Baldová, Eduard Cupák, Jiří Plachý a další. (Česká televize)
    73%
    Dana Medřická v hlavní roli filmového přepisu stejnojmenné divadelní hry Fráni Šrámka o konfliktu mládí a stáří, rozumu a citu... Divadelní hra Fráni Šrámka Měsíc nad řekou vznikla v roce 1922 a ze všech dramatických prací Šrámkových nejlépe a nejplněji postihuje věčný konflikt mládí a stáří. V jednoduchém příběhu z malého městečka líčí tichou rezignaci Jana Hlubiny, kdysi nejlepšího studenta místního gymnázia, který však podlehl tlaku vnějších okolností, zklamal naděje v něj kladené a uvízl v městečku jako papírník. Na tyto zklamané naděje navazuje citový osud jeho dcery Slávky, vzdorující měšťácké představě o nutnosti sňatku, třeba i bez lásky, jako jediném řešení života ženy. Její setkání s jinošským Vilíkem Roškotem pod vlivem křehkého kouzla měsíčního večera a hučící řeky vyvolává prudký konflikt rozumu a citu a vede k náhlému chlapcovu dozrání. V roce 1953 převedl režisér Václav Krška tuto divadelní hru do filmové podoby. Do hlavní role Slávky Hlubinové obsadil Danu Medřickou. Jak ve své studii napsal J. Černý: "Není to stárnoucí slečna s rysy jedovatosti a kyselé zlobivosti, ne vadnoucí sentimentální snílek. Je to věčná, energická, sebejistá, inteligentní, citově bohatá žena... Medřická zbavila postavu sentimentu, zrealističtila ji, a přesto je vroucnější, než bývaly Slávky minulé." Vedle Medřické podali výborné herecké výkony i Zdeněk Štěpánek, Zdeňka Baldová, Eduard Cupák, Jiří Plachý a další. (Česká televize)
    5
  • Stříbrný vítr
    Stříbrný vítr (1954)
    Film
    Příběh zachycující psychologii dospívání mladého chlapce koncem minulého století. V malém jihočeském městě, mezí kamarády ze školy a v úzkoprsé společnosti dospělých, prožívá septimán Jan Ratkin zmatky prvních citových záchvěvů a střetává se s nepochopením i zlou vůlí okolního světa, který je tolik odlišný od jeho představ a přání. Citlivý chlapec se bouří proti krutosti a omezenosti dospělých a dává se unášet bohatstvím svých zážitků...
    72%
    Příběh zachycující psychologii dospívání mladého chlapce koncem minulého století. V malém jihočeském městě, mezí kamarády ze školy a v úzkoprsé společnosti dospělých, prožívá septimán Jan Ratkin zmatky prvních citových záchvěvů a střetává se s nepochopením i zlou vůlí okolního světa, který je tolik odlišný od jeho představ a přání. Citlivý chlapec se bouří proti krutosti a omezenosti dospělých a dává se unášet bohatstvím svých zážitků...
    6
  • Božská Ema
    Božská Ema (1979)
    Film
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    72%
    7
  • Křižáci
    Křižáci (1960)
    Film

    Děj filmu se odehrává v 15. stol. Zachycuje obranné bitvy Polských rytířů proti křižákům. Sledujeme vlastně boj dvou odlišných kultur: proti polské společnost, která přísně dodržuje rytířské zákony i humánní zásady křesťanství, stojí křižáci, kteří užívají kříže jen k maskování svých válečnických výbojů… Původní záměr, totiž šíření křesťanství mezi pohanskými slovanskými kmeny na východě Evropy, je v době děje slavného románu a filmu jen zástěrkou surové dobyvačné politiky řádu německých rytířů. Film vrcholí slavnou bitvou u Grünwaldu v roce 1410, kdy spojená slovanská vojska přivodila křižákům zdrcující porážku. Bitvy se zúčastnily vedle polských, ukrajinských a litevských vojsk i české bojové houfy vedené Janem Žižkou z Trocnova.

    Legendární adaptace historického románu Henryka Sienkiewicze, kterou režisér Martin Scorsese vybral mezi 21 nejlepších filmů v dějinách polské kinematografie. Na pozadí heroické bitvy u Grunwaldu, v níž v roce 1410 slavně zvítězila slovanská vojska nad křižáky, se odehrává milostný příběh rytíře Zbyška a dvou krásných žen – Jagienky a Danuše. Křižáci jsou jedním z nejnavštěvovanějších a nejúspěšnějších polských filmů, v Československu jej zhlédlo více než 2,5 milionu diváků. Premiéra se uskutečnila přesně v den 550. výročí bitvy u Grundwaldu, 15. července 1960. (Bardzo fajný festival)

    71%

    Děj filmu se odehrává v 15. stol. Zachycuje obranné bitvy Polských rytířů proti křižákům. Sledujeme vlastně boj dvou odlišných kultur: proti polské společnost, která přísně dodržuje rytířské zákony i humánní zásady křesťanství, stojí křižáci, kteří užívají kříže jen k maskování svých válečnických výbojů… Původní záměr, totiž šíření křesťanství mezi pohanskými slovanskými kmeny na východě Evropy, je v době děje slavného románu a filmu jen zástěrkou surové dobyvačné politiky řádu německých rytířů. Film vrcholí slavnou bitvou u Grünwaldu v roce 1410, kdy spojená slovanská vojska přivodila křižákům zdrcující porážku. Bitvy se zúčastnily vedle polských, ukrajinských a litevských vojsk i české bojové houfy vedené Janem Žižkou z Trocnova.

    Legendární adaptace historického románu Henryka Sienkiewicze, kterou režisér Martin Scorsese vybral mezi 21 nejlepších filmů v dějinách polské kinematografie. Na pozadí heroické bitvy u Grunwaldu, v níž v roce 1410 slavně zvítězila slovanská vojska nad křižáky, se odehrává milostný příběh rytíře Zbyška a dvou krásných žen – Jagienky a Danuše. Křižáci jsou jedním z nejnavštěvovanějších a nejúspěšnějších polských filmů, v Československu jej zhlédlo více než 2,5 milionu diváků. Premiéra se uskutečnila přesně v den 550. výročí bitvy u Grundwaldu, 15. července 1960. (Bardzo fajný festival)

    8
  • Zde jsou lvi
    Zde jsou lvi (1958)
    Film
    69%
    9
  • Krvavý román
    Krvavý román (1993)
    Film
    Osobitého výtvarníka, typografa, spisovatele Josefa Váchala zná veřejnost především díky jeho Krvavému románu. Surrealistická rozkošatělost této obhajoby pokleslého čtiva 19. století zaujala Jaroslava Brabce a jeho spolupracovníky a našli k tomu odpovídající obraz \"braku\" 20. století. Zájem autorů se soustřeďuje především na období němého filmu, procházka dějinami kinematografie pokračuje přes nástup zvukového filmu až do současnosti (autorský film 60. let, moderní horor), formálně tu najdeme např. využití techniky tónovaného filmu). Všestranná parodie prolíná barvitou dějovou změť s příběhem autora (Váchala/Paseky), komentujícího a vytvářejícího svou knihu, a rozštěpeného navíc v ději do postav Fragonarda a Mistra. Stejně jako u Váchala vstupuje do fikce stále silněji realita, aby se jediným \"šťastným koncem\" ukázalo být hotové umělcovo dílo.
    67%
    Osobitého výtvarníka, typografa, spisovatele Josefa Váchala zná veřejnost především díky jeho Krvavému románu. Surrealistická rozkošatělost této obhajoby pokleslého čtiva 19. století zaujala Jaroslava Brabce a jeho spolupracovníky a našli k tomu odpovídající obraz \"braku\" 20. století. Zájem autorů se soustřeďuje především na období němého filmu, procházka dějinami kinematografie pokračuje přes nástup zvukového filmu až do současnosti (autorský film 60. let, moderní horor), formálně tu najdeme např. využití techniky tónovaného filmu). Všestranná parodie prolíná barvitou dějovou změť s příběhem autora (Váchala/Paseky), komentujícího a vytvářejícího svou knihu, a rozštěpeného navíc v ději do postav Fragonarda a Mistra. Stejně jako u Váchala vstupuje do fikce stále silněji realita, aby se jediným \"šťastným koncem\" ukázalo být hotové umělcovo dílo.
    10
  • Jen si tak trochu písknout
    Jen si tak trochu písknout (1980)
    Film
    • VOYO
    Jeden týden života dvou pražských třináctiletých kluků ve filmu Karla Smyczka. Film Karla Smyczka Jen si tak trochu písknout je určen mládeži, ale má co říci i dospělým. Vypráví příběh jednoho týdne v životě dvou třináctiletých pražských kluků, spořádaného Petra z typické měšťácké rodiny a zkušenějšího Pavla, který žije sám se svým otcem, a jejich kamarádů a spolužáků. Chlapci při svých toulkách po Praze ukradnou v opravovaném kostele píšťaly z varhan a Pavel se kvůli tomu dostane do velkých problémů. Okolo hlavní zápletky se kupí řada úsměvných i mírně provokativních epizod citlivě odhalujících svět dospívajících dětí. (oficiální text distributora) Karel Smyczek sice natočil úsměvný dětský film, avšak včlenil do něho výpověď, která se se svým dosahem dotýká společenského klimatu ve společnosti. Počínání klukovské party, jakkoli žertovné a neposedné, totiž ledasco prozrazuje o světě dospělých, jejichž zásady, třeba i nevyřčené, děti přebírají. Mládež totiž přestává rozlišovat hranici mezi provokativní klukovinou a mravním selháním.
    Žánry:DramaRodinný
    67%
    Jeden týden života dvou pražských třináctiletých kluků ve filmu Karla Smyczka. Film Karla Smyczka Jen si tak trochu písknout je určen mládeži, ale má co říci i dospělým. Vypráví příběh jednoho týdne v životě dvou třináctiletých pražských kluků, spořádaného Petra z typické měšťácké rodiny a zkušenějšího Pavla, který žije sám se svým otcem, a jejich kamarádů a spolužáků. Chlapci při svých toulkách po Praze ukradnou v opravovaném kostele píšťaly z varhan a Pavel se kvůli tomu dostane do velkých problémů. Okolo hlavní zápletky se kupí řada úsměvných i mírně provokativních epizod citlivě odhalujících svět dospívajících dětí. (oficiální text distributora) Karel Smyczek sice natočil úsměvný dětský film, avšak včlenil do něho výpověď, která se se svým dosahem dotýká společenského klimatu ve společnosti. Počínání klukovské party, jakkoli žertovné a neposedné, totiž ledasco prozrazuje o světě dospělých, jejichž zásady, třeba i nevyřčené, děti přebírají. Mládež totiž přestává rozlišovat hranici mezi provokativní klukovinou a mravním selháním.
    Žánry:DramaRodinný
    11
  • Legenda o lásce
    Legenda o lásce (1956)
    Film
    66%
    12
  • Závrať
    Závrať (1962)
    Film
    65%
    13
  • Mladá léta
    Mladá léta (1952)
    Film
    65%
    14
  • Jako zajíci
    Jako zajíci (1981)
    Film
    • VOYO
    Film navazuje na předchozí Smyczkův film Jen si tak trochu písknout, se zamýšlí nad působením velkoměsta na dospívání dětí, které urychluje v kladném i negativním smyslu. Negativní rysy velkoměsta jsou přemístěny do rekračního prostoru. Kolem příběhu chlapeckého přátelství se rozvíjejí problémy maloměšťáctví, ohrožení a devastace přírody, sobectví dospělých a nekontrolované krutosti dětí.
    Žánry:Rodinný
    65%
    Film navazuje na předchozí Smyczkův film Jen si tak trochu písknout, se zamýšlí nad působením velkoměsta na dospívání dětí, které urychluje v kladném i negativním smyslu. Negativní rysy velkoměsta jsou přemístěny do rekračního prostoru. Kolem příběhu chlapeckého přátelství se rozvíjejí problémy maloměšťáctví, ohrožení a devastace přírody, sobectví dospělých a nekontrolované krutosti dětí.
    Žánry:Rodinný
    15
  • Z mého života
    Z mého života (1955)
    Film
    64%
    16
  • Osvobození Prahy
    Osvobození Prahy (1976)
    Film
    64%
    17
  • Cesta zpátky
    Cesta zpátky (1958)
    Film

    Dan, Freddy a Carda bloumají Prahou a uvažují, jak získat peníze. Rozhodnou se oloupit pokladní kina, ale jsou zadrženi náhodným chodcem. Při rvačce přijde Freddy o bundu, ale nakonec všichni tři chlapci utečou. Freddy má strach z návratu domů a ukryje se v přístavu. Policie zjistí jeho totožnost z dokladů nalezených v bundě. V přístavu se Freddy setká s celnicí Tonkou a vzbudí její lítost smyšlenou historkou o násilnickém otci. Zpráva o smrti muže, s nímž se popral, utvrdí Freddyho v přesvědčení, že se musí dále skrývat. Policie pátrá po Freddym v továrně, kde hoši pracují. Carda se chce přiznat. Dan ho opije a vyzve k závodu na motorce. Carda havaruje a zabije se. Dan se rozhodne dostat Freddyho za hranice s pomocí svého otce. Tonka navštíví Freddyho otce, dozví se pravdu a přemluví Freddyho, aby se přihlásil na policii. Freddy odmítne Danovu pomoc a dojde ke rvačce. Freddy uteče a jde se udat. Danův otec vidí jedinou možnost záchrany svého syna v tom, že ho pošle za hranice místo Freddyho.

    Žánry:DramaKrimi
    64%

    Dan, Freddy a Carda bloumají Prahou a uvažují, jak získat peníze. Rozhodnou se oloupit pokladní kina, ale jsou zadrženi náhodným chodcem. Při rvačce přijde Freddy o bundu, ale nakonec všichni tři chlapci utečou. Freddy má strach z návratu domů a ukryje se v přístavu. Policie zjistí jeho totožnost z dokladů nalezených v bundě. V přístavu se Freddy setká s celnicí Tonkou a vzbudí její lítost smyšlenou historkou o násilnickém otci. Zpráva o smrti muže, s nímž se popral, utvrdí Freddyho v přesvědčení, že se musí dále skrývat. Policie pátrá po Freddym v továrně, kde hoši pracují. Carda se chce přiznat. Dan ho opije a vyzve k závodu na motorce. Carda havaruje a zabije se. Dan se rozhodne dostat Freddyho za hranice s pomocí svého otce. Tonka navštíví Freddyho otce, dozví se pravdu a přemluví Freddyho, aby se přihlásil na policii. Freddy odmítne Danovu pomoc a dojde ke rvačce. Freddy uteče a jde se udat. Danův otec vidí jedinou možnost záchrany svého syna v tom, že ho pošle za hranice místo Freddyho.

    Žánry:DramaKrimi
    18
  • Jak se Franta naučil bát
    Jak se Franta naučil bát (1959)
    Film

    Dva dřevorubci si krátí dlouhou chvíli strašením pocestných. Chasník Franta se jim vysměje a přizná, že se ani bát neumí. Rád by pocit strachu poznal. Dřevorubci ho proto pošlou do mlýna, kde prý straší. Franta chce ve mlýně přenocovat. Ani mlynář, který se ze mlýna právě vystěhoval, he nemůže odradit. Frantovi se líbí jeho dcera Verunka a slíbí, že strašidla ze mlýna vyžene. Verunka za Frantou večer příjdea dá mu škapulíř, který ho má chránit. V noci začnou ve mlýně strašit dva duchové, ale nebojácný Franta ji ještě zatleská. Když se pak strašidla chystají odlétnout oknem, Franta jedno z nich chytí. To mu pak za svobodu slibuje peníze, ukryté ve sklepě. Duchové se přiznají, že jsou zakletí mlynáři a že kdysi okrádali lidi. Nyní za trest musí strašit. Franta zbaví duchy kletby, když jim dá přivonět ke škapulíři. Peníze s dopisem na rozloučenou nechá mlynáři, aby je rozdal chudým. Pak běží dřevorubcům vyprávět, jak duchy zahnal a přizná, že s mlýna odešel, protože měl strach, že ho Verunka nebude chtít. Když si ale uvědomí, že dosud neznámý pocit strachu právě zažil, spěchá za Verunkou. Najde ji uplakanou a ví, že už se bát nemusí.

    Žánry:KomediePohádka
    63%

    Dva dřevorubci si krátí dlouhou chvíli strašením pocestných. Chasník Franta se jim vysměje a přizná, že se ani bát neumí. Rád by pocit strachu poznal. Dřevorubci ho proto pošlou do mlýna, kde prý straší. Franta chce ve mlýně přenocovat. Ani mlynář, který se ze mlýna právě vystěhoval, he nemůže odradit. Frantovi se líbí jeho dcera Verunka a slíbí, že strašidla ze mlýna vyžene. Verunka za Frantou večer příjdea dá mu škapulíř, který ho má chránit. V noci začnou ve mlýně strašit dva duchové, ale nebojácný Franta ji ještě zatleská. Když se pak strašidla chystají odlétnout oknem, Franta jedno z nich chytí. To mu pak za svobodu slibuje peníze, ukryté ve sklepě. Duchové se přiznají, že jsou zakletí mlynáři a že kdysi okrádali lidi. Nyní za trest musí strašit. Franta zbaví duchy kletby, když jim dá přivonět ke škapulíři. Peníze s dopisem na rozloučenou nechá mlynáři, aby je rozdal chudým. Pak běží dřevorubcům vyprávět, jak duchy zahnal a přizná, že s mlýna odešel, protože měl strach, že ho Verunka nebude chtít. Když si ale uvědomí, že dosud neznámý pocit strachu právě zažil, spěchá za Verunkou. Najde ji uplakanou a ví, že už se bát nemusí.

    Žánry:KomediePohádka
    19
  • Ročník 21
    Ročník 21 (1957)
    Film

    Generaci narozenou počátkem 20. let postihla velká smůla - za okupace byla nahnána na práci do Říše. Mladí muži tam pracovali ve vyčerpávajících podmínkách, odklízeli trosky po náletech. Ale neovládala je slepá nenávist: jeden z hrdinů byl zavalen, když se pokoušel zachránit malé dítě, a v nemocnici se setkal se sympatickou německou sestřičkou, samozřejmě protinacisticky zaměřenou.

    Žánry:Drama
    62%

    Generaci narozenou počátkem 20. let postihla velká smůla - za okupace byla nahnána na práci do Říše. Mladí muži tam pracovali ve vyčerpávajících podmínkách, odklízeli trosky po náletech. Ale neovládala je slepá nenávist: jeden z hrdinů byl zavalen, když se pokoušel zachránit malé dítě, a v nemocnici se setkal se sympatickou německou sestřičkou, samozřejmě protinacisticky zaměřenou.

    Žánry:Drama
    20
  • Konečná stanice
    Konečná stanice (1981)
    Film
    Jaroslav Balík několikrát prokázal citlivost vůči příběhům starých lidí (viz Romeo a Julie na konci listopadu), avšak jeho ještě častější zaujatost ideologicky vhodnými látkami jej společensky znemožnila a posléze vedla i k úpadku jeho tvůrčích sil. Konečná stanice se odehrává v domově důchodců a sleduje vztahy mezi několika jeho obyvateli, jejich různé přístupy k životu i rozdílné osudy, kterými byli poznamenáni. Ve filmu natočeném dosti chladně a jakoby nezúčastněně se ovšem setkáme s řadou známých osobností.
    Žánry:Drama
    62%
    Jaroslav Balík několikrát prokázal citlivost vůči příběhům starých lidí (viz Romeo a Julie na konci listopadu), avšak jeho ještě častější zaujatost ideologicky vhodnými látkami jej společensky znemožnila a posléze vedla i k úpadku jeho tvůrčích sil. Konečná stanice se odehrává v domově důchodců a sleduje vztahy mezi několika jeho obyvateli, jejich různé přístupy k životu i rozdílné osudy, kterými byli poznamenáni. Ve filmu natočeném dosti chladně a jakoby nezúčastněně se ovšem setkáme s řadou známých osobností.
    Žánry:Drama
    21
  • Ivana v útoku
    Ivana v útoku (1963)
    Film
    60%
    22
  • Kaňka do pohádky
    Kaňka do pohádky (1981)
    Film
    • VOYO
    • Canal+
    Hlavní postavou neobvyklého pohádkového příběhu je osmiletá Vendulka, na kterou rodiče nemají příliš času a tak si i dárek k narozeninám musí najít podle instrukcí z magnetofonu. Je to kniha Josefa Lady věnovaná dětem, plná jeho kouzelných obrázků a říkadel. Nejkouzelnější je ovšem velká kaňka, kterou Vendulka objeví na začátku knihy. Když se jí totiž dotkne, ocitne se v ateliéru Josefa Lady, který ji pohostí, ukáže jí své obrázky a hezky si s ní povídá. Není divu, že tam Vendulka zase brzy vrátí, a přestože tentokrát pana Ladu nezastihne, čeká nové překvapení. Za dveřmi ateliéru objeví podzimní krajinu malovanou panem Ladou a když pohladí kravičku ta obživne stejně jako holčička Marjánka. Vendulka si své tajemství nenechá pro sebe a pozve k panu Ladovi také svého staršího bratra Ondru. Protože se však na výlet do pohádky vydaly během cesty v metru, ocitnou se v zamčeném oddělení ztrát a nálezů, kam knihu odevzdal poctivý nálezce. Podaří se jim dovolat domů a nechat se rodiči vysvobodit, nikdo však nevěří jejich značně fantastické vyprávění. Výlety do pohádkového světa pana Lady pokračují až do chvíle, kdy se knihy zmocní parta kluků ze sídliště a utopí ji v čerstvém betonu. A protože Ondra si byl zrovna v Ladově pohádkové krajině zalyžovat, musí zoufalá Vendulka rychle vymyslet jak ho dostat zpátky. Český pohádkově laděný snímek vznikl v roce 1981, kdy ho podle námětu Jiřího Melíška natočil režisér Ota Koval, který se společně s Milanem Pavlíkem podílel také na scénáři. (oficiální text distributora)
    Režie:Ota Koval
    59%
    Hlavní postavou neobvyklého pohádkového příběhu je osmiletá Vendulka, na kterou rodiče nemají příliš času a tak si i dárek k narozeninám musí najít podle instrukcí z magnetofonu. Je to kniha Josefa Lady věnovaná dětem, plná jeho kouzelných obrázků a říkadel. Nejkouzelnější je ovšem velká kaňka, kterou Vendulka objeví na začátku knihy. Když se jí totiž dotkne, ocitne se v ateliéru Josefa Lady, který ji pohostí, ukáže jí své obrázky a hezky si s ní povídá. Není divu, že tam Vendulka zase brzy vrátí, a přestože tentokrát pana Ladu nezastihne, čeká nové překvapení. Za dveřmi ateliéru objeví podzimní krajinu malovanou panem Ladou a když pohladí kravičku ta obživne stejně jako holčička Marjánka. Vendulka si své tajemství nenechá pro sebe a pozve k panu Ladovi také svého staršího bratra Ondru. Protože se však na výlet do pohádky vydaly během cesty v metru, ocitnou se v zamčeném oddělení ztrát a nálezů, kam knihu odevzdal poctivý nálezce. Podaří se jim dovolat domů a nechat se rodiči vysvobodit, nikdo však nevěří jejich značně fantastické vyprávění. Výlety do pohádkového světa pana Lady pokračují až do chvíle, kdy se knihy zmocní parta kluků ze sídliště a utopí ji v čerstvém betonu. A protože Ondra si byl zrovna v Ladově pohádkové krajině zalyžovat, musí zoufalá Vendulka rychle vymyslet jak ho dostat zpátky. Český pohádkově laděný snímek vznikl v roce 1981, kdy ho podle námětu Jiřího Melíška natočil režisér Ota Koval, který se společně s Milanem Pavlíkem podílel také na scénáři. (oficiální text distributora)
    Režie:Ota Koval
    23
  • Dny zrady
    Dny zrady (1973)
    Film
    • VOYO
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucí k přijetí osudné, ponižující smlouv. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    59%
    I. Tento velkofilm předkládá podrobný záznam událostí, vedoucí k přijetí osudné, ponižující smlouv. Rozmluvy státních představitelů prý vycházejí ze zachovaných stenografických záznamů. Avšak zdánlivě objektivní pojetí je zcela poplatné ideologickým požadavkům - jedinou silou, která odmítala podřízení nacistickému Německu byli českoslovenští a sovětští komunisté. II. Dopad mnichovských událostí je sledován jak ve vládních kruzích, tak v osudech dělnických rodin a také u vojenských jednotek v příhraničních oblastech. Lid vedený komunistickou stranou se chtěl bránit, ale ničemná buržoazie jej zradila. Postižení vzhledu historických postav je přesvědčivé, stejně jako napodobení způsobu mluvy, v gestech i chůzi, jen jazyková rovina není zcela domyšlena: zatímco Hitler vyřvává německy, francouzští a angličtí diplomaté mluví česky.
    24
  • O medvědu Ondřejovi
    O medvědu Ondřejovi (1959)
    Film
    59%
    25
  • Sokolovo
    Sokolovo (1974)
    Film
    V rámci volného cyklus politicky vypjatých \"rekonstrukcí\", které měly normalizační režim legitimizovat a zdůvodnit nárok komunistů vládnout, zaujímá zvláštní postavení Sokolovo. Jako jediné se totiž odehrává za hranicemi - líčí totiž vznik československé vojenské jednotky v Sovětském svazu. Samozřejmě nepadne jediné slovo o tom, že mnozí účastníci prošli gulagem, než vstoupili do armády. Zcela se vytratilo skutečné politické pozadí, ploše popisné jsou pyrotechnické boje s nacisty, výrazné monumentalizaci podléhají ti hrdinové, kteří vstoupilo do panteonu komunistických mučedníků. Například Martin Štěpánek tu sehrál kapitána Jaroše, jenž hrdinně padl - a když herec později emigroval, byl film kvůli tomu stažen z kin.
    59%
    V rámci volného cyklus politicky vypjatých \"rekonstrukcí\", které měly normalizační režim legitimizovat a zdůvodnit nárok komunistů vládnout, zaujímá zvláštní postavení Sokolovo. Jako jediné se totiž odehrává za hranicemi - líčí totiž vznik československé vojenské jednotky v Sovětském svazu. Samozřejmě nepadne jediné slovo o tom, že mnozí účastníci prošli gulagem, než vstoupili do armády. Zcela se vytratilo skutečné politické pozadí, ploše popisné jsou pyrotechnické boje s nacisty, výrazné monumentalizaci podléhají ti hrdinové, kteří vstoupilo do panteonu komunistických mučedníků. Například Martin Štěpánek tu sehrál kapitána Jaroše, jenž hrdinně padl - a když herec později emigroval, byl film kvůli tomu stažen z kin.
    26
  • Velké dobrodružství
    Velké dobrodružství (1952)
    Film

    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává a britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.

    58%

    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává a britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.

    27
  • Hlavní výhra
    Hlavní výhra (1959)
    Film
    56%
    28
  • Die Pfauenfeder
    Die Pfauenfeder (1987)
    Film
    55%
    29
  • Dalibor
    Dalibor (1956)
    Film
    Stalo se za panování krále Vladislava Jagellonského: odbojný rytíř Dalibor je odsouzen k trestu smrti. Pokus o jeho osvobození se nezdaří. Nedoceněný přepis Smetanovy opery překvapuje svěží originálností i ve srovnání s mnohem pozdějšími pokusy o převod hudebně dramatických děl na filmové plátno. Působivě inscenované operní scény jsou také součástí dalšího Krškova smetanovského filmu Z MÉHO ŽIVOTA.
    Žánry:DramaHudební
    55%
    Stalo se za panování krále Vladislava Jagellonského: odbojný rytíř Dalibor je odsouzen k trestu smrti. Pokus o jeho osvobození se nezdaří. Nedoceněný přepis Smetanovy opery překvapuje svěží originálností i ve srovnání s mnohem pozdějšími pokusy o převod hudebně dramatických děl na filmové plátno. Působivě inscenované operní scény jsou také součástí dalšího Krškova smetanovského filmu Z MÉHO ŽIVOTA.
    Žánry:DramaHudební
    30
  • Labakan
    Labakan (1956)
    Film
    Hrdinou je líný krejčovský tovaryš Labakan, který sní o životě v přepychu a oblékne se do přepychových šatů pro bohatého emíra a když vidí jak uctivě jej lidé na tržnici zdraví, využije příležitosti, která se mu nečekaně naskytne. Seznámí se totiž se sultánovým synem Omarem, který vyrůstal u vznešeného káhirského paši a nyní se vrací domů. Labakan mu ukradne poznávací znamení, sultánovu dýku, a vydává se za něj. Sultánova žena však pozná svého pravého syna a přiměje sultána, aby oba muže podrobil zkoušce. Oba mají dokázat svou zručnost ušitím korunovačních šatů, což se samozřejmě povede jen skutečnému krejčíkovi Labakanovi a tak ho čeká kat. Naštěstí to vše byl jen sen a pošetilý mladík se ještě včas napraví.
    Žánry:FantasyPohádka
    54%
    Hrdinou je líný krejčovský tovaryš Labakan, který sní o životě v přepychu a oblékne se do přepychových šatů pro bohatého emíra a když vidí jak uctivě jej lidé na tržnici zdraví, využije příležitosti, která se mu nečekaně naskytne. Seznámí se totiž se sultánovým synem Omarem, který vyrůstal u vznešeného káhirského paši a nyní se vrací domů. Labakan mu ukradne poznávací znamení, sultánovu dýku, a vydává se za něj. Sultánova žena však pozná svého pravého syna a přiměje sultána, aby oba muže podrobil zkoušce. Oba mají dokázat svou zručnost ušitím korunovačních šatů, což se samozřejmě povede jen skutečnému krejčíkovi Labakanovi a tak ho čeká kat. Naštěstí to vše byl jen sen a pošetilý mladík se ještě včas napraví.
    Žánry:FantasyPohádka
    31
  • Frona
    Frona (1954)
    Film
    54%
    32
  • Mordová rokle
    Mordová rokle (1951)
    Film
    54%
    33
  • Vítězná křídla
    Vítězná křídla (1950)
    Film
    50%
    34
  • Akce Kalimantan
    Akce Kalimantan (1962)
    Film

    V Evropě se všeobecně málo mluví a ví o konfliktech ve kterých po druhé světové válce bojovali a umírali Evropané. Jedním z takových byla snaha Nizozemí udržet své kolonie v Pacifiku. Snímek který vznikl ve spolupráci indonéských a československých filmařů, přináší příběh indonéských výsadkářů během bojů o ostrov Kalimantan. Přes určitá zjednodušení, (Nizozemci jsou pouze záporní) je snímek zajímavým svědectvím o armádě nezávislé Indonésie. Včetně detailů z jejich pro nás exotické výzbroje a výstroje.

    49%

    V Evropě se všeobecně málo mluví a ví o konfliktech ve kterých po druhé světové válce bojovali a umírali Evropané. Jedním z takových byla snaha Nizozemí udržet své kolonie v Pacifiku. Snímek který vznikl ve spolupráci indonéských a československých filmařů, přináší příběh indonéských výsadkářů během bojů o ostrov Kalimantan. Přes určitá zjednodušení, (Nizozemci jsou pouze záporní) je snímek zajímavým svědectvím o armádě nezávislé Indonésie. Včetně detailů z jejich pro nás exotické výzbroje a výstroje.

    35
  • Nezlob, Kristino!
    Nezlob, Kristino! (1956)
    Film
    46%
    36
  • Lvi salónů
    Lvi salónů (1978)
    Film
    Kolem dvou venkovských zedníků pohlcených velkoměstem je tu rozehrána zábava více než rozpačitá, bezzubá, prozrazující, že v době vrcholící normalizace se i veselohernímu žánru dařilo bledě, především byly nežádoucí jakékoli satirické narážky. Bez citu pro humornou nadsázku a bez vtipně pointovaných zápletek se odvíjí příběh, který ukazuje, jak se hrdinové, přebývající v maringotce stojící na rozestavěném sídlišti, potýkají se všelikými nástrahami \"velkého světa\". Nepomohla ani účast oblíbených herců s pitvořícím se Josefem Dvořákem v čele.
    Žánry:Komedie
    43%
    Kolem dvou venkovských zedníků pohlcených velkoměstem je tu rozehrána zábava více než rozpačitá, bezzubá, prozrazující, že v době vrcholící normalizace se i veselohernímu žánru dařilo bledě, především byly nežádoucí jakékoli satirické narážky. Bez citu pro humornou nadsázku a bez vtipně pointovaných zápletek se odvíjí příběh, který ukazuje, jak se hrdinové, přebývající v maringotce stojící na rozestavěném sídlišti, potýkají se všelikými nástrahami \"velkého světa\". Nepomohla ani účast oblíbených herců s pitvořícím se Josefem Dvořákem v čele.
    Žánry:Komedie
    37
  • Čistá řeka
    Čistá řeka (1978)
    Film
    43%
    38
  • Přicházejí z tmy
    Přicházejí z tmy (1953)
    Film
    34%
    39