Jaroslav Seník: Nejlepší filmy
a seriály

6.8

Jaroslav Seník: Filmy a seriály

  • Pyšná princezna
    Pyšná princezna (1952)
    FilmRole: ministr Jakub
    • VOYO
    • O2 TV
    80%
    1
  • Poslední mohykán
    Poslední mohykán (1947)
    FilmRole: profesor
    • iVysílání
    Majitel starožitnictví Bořivoj Kohout (J. Marvan) vládne své ženě, dvěma dcerám a synovi přísnou rukou. Je to v jádru hodný člověk, avšak přehlíží přání a touhy ostatních. Nevidí, že dcera Zdena si našla ženicha, že druhá dcera Helena se zamilovala a že vášní syna Jaroslava je plavání. Zdenčin vyvolený, inženýr Bečvář, se pokusí pana Kohouta v jeho výchovných metodách nalomit, a tak se mu vetře do přízně pod záminkou, že o něm chce napsat knihu. Skutečnou změnu však přinese Bořivojův bratr - dvojče Jaroslav, který je lesníkem a za kterého se Bořivoj v nouzi musí vydávat... (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    78%
    Majitel starožitnictví Bořivoj Kohout (J. Marvan) vládne své ženě, dvěma dcerám a synovi přísnou rukou. Je to v jádru hodný člověk, avšak přehlíží přání a touhy ostatních. Nevidí, že dcera Zdena si našla ženicha, že druhá dcera Helena se zamilovala a že vášní syna Jaroslava je plavání. Zdenčin vyvolený, inženýr Bečvář, se pokusí pana Kohouta v jeho výchovných metodách nalomit, a tak se mu vetře do přízně pod záminkou, že o něm chce napsat knihu. Skutečnou změnu však přinese Bořivojův bratr - dvojče Jaroslav, který je lesníkem a za kterého se Bořivoj v nouzi musí vydávat... (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    2
  • Daleká cesta
    Daleká cesta (1948)
    FilmRole: primář Beer
    • VOYO
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    Centrem vyprávění je židovská rodina Kaufmannových, která je postupně transportována do terezínského ghetta a odtud dále směrem na východ. Konce války a osvobození se jako jediná dočká dcera Hana spolu se svým mužem, kterým začíná nový život... Radok originálním způsobem kombinuje fikci s dokumentární ?realitou?, čímž povyšuje konkrétní rodinné trauma na obecně platnou výpověď. Ve svém filmu, který byl vzápětí po uvedení z ideologických důvodů stažen z distribuce, zajímavě a systematicky pracuje s některými symboly či se zvukovou složkou. V kompozici scén jsou patrné expresionistické vzory. Celková formální stránka díla řadí \"Dalekou cestu\" mezi nejoriginálnější díla české kinematografie (nejen) čtyřicátých let.
    76%
    Centrem vyprávění je židovská rodina Kaufmannových, která je postupně transportována do terezínského ghetta a odtud dále směrem na východ. Konce války a osvobození se jako jediná dočká dcera Hana spolu se svým mužem, kterým začíná nový život... Radok originálním způsobem kombinuje fikci s dokumentární ?realitou?, čímž povyšuje konkrétní rodinné trauma na obecně platnou výpověď. Ve svém filmu, který byl vzápětí po uvedení z ideologických důvodů stažen z distribuce, zajímavě a systematicky pracuje s některými symboly či se zvukovou složkou. V kompozici scén jsou patrné expresionistické vzory. Celková formální stránka díla řadí \"Dalekou cestu\" mezi nejoriginálnější díla české kinematografie (nejen) čtyřicátých let.
    3
  • Němá barikáda
    Němá barikáda (1949)
    FilmRole: muž s pancéřovou pěstí
    Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze - vybudovali barikády na Trojském mostě. Německá vojska se snaží urychleně opustit město, a to si rychle přivyká pocitu divize, která se chystá k poslednímu zoufalému úderu. Obrana stála velké úsilí... Film věnovaný hrdinům Pražského povstání 1945. (oficiální text distributora)
    Žánry:VálečnýDrama
    72%
    Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze - vybudovali barikády na Trojském mostě. Německá vojska se snaží urychleně opustit město, a to si rychle přivyká pocitu divize, která se chystá k poslednímu zoufalému úderu. Obrana stála velké úsilí... Film věnovaný hrdinům Pražského povstání 1945. (oficiální text distributora)
    Žánry:VálečnýDrama
    4
  • Prstýnek
    Prstýnek (1944)
    FilmRole: kastelán
    Vyhlášený pytlák Jan Sochor se tvrdě staví proti tomu, aby si mladý kníže namlouval jeho dceru Barušku. Příliš dobře si pamatuje na dobu vlastního mládí a na své zásluhy o zachování knížecího rodu... Kostýmní komedii Prstýnek natočil režisér Martin Frič podle povídky Ivana Olbrachta Táta, otištěnou v jeho sbírce Devět veselých povídek z Rakouska i republiky. Scenáristé Josef Neuberg a Josef Hlaváč spolu s režisérem drobnou povídku podstatně rozvedli a domysleli. V jejich pojetí se předloha přetavila v romantický obrázek ze starých časů, vylehčený jemným ironickým nadhledem a spontánním humorem. I režijní pojetí bylo lehké, vtipné a svěží, se silným poetickým nábojem, dotvořeným exteriérovou kamerou Václava Hanuše a Julia Vegrichta. Hereckým výkonům dominoval oblíbený Otomar Korbelář ve vděčné dvojroli Jana Sochora mladšího i staršího, debutoval zde Zdeněk Dítě jako knížecí synek Robert, jeho nevlastní sestřičku ztělesnila půvabná Jana Dítětová. Vedle Otomara Korbeláře v tomto filmu největší prostor dostala Vlasta Fabianová, od jejíhož narození v těchto dnech uplyne 110 let, v roli kněžny Andresové. Po úspěšném debutu ve filmu Pohádka máje a výrazných rolích ve filmech Rukavička a Tanečnice i zde prokázala svůj nesporný talent a zaujala svým nevšedním zjevem a temperamentním projevem. Prstýnek byl posledním českým filmem, který byl před koncem války ještě uveden do kin. Premiéra se konala v polovině února 1945 ve třech největších pražských kinech a byla nadšeně přijata vděčným obecenstvem. Dodnes se snímek setkává u diváků s vlídným přijetím. (Česká televize)
    69%
    Vyhlášený pytlák Jan Sochor se tvrdě staví proti tomu, aby si mladý kníže namlouval jeho dceru Barušku. Příliš dobře si pamatuje na dobu vlastního mládí a na své zásluhy o zachování knížecího rodu... Kostýmní komedii Prstýnek natočil režisér Martin Frič podle povídky Ivana Olbrachta Táta, otištěnou v jeho sbírce Devět veselých povídek z Rakouska i republiky. Scenáristé Josef Neuberg a Josef Hlaváč spolu s režisérem drobnou povídku podstatně rozvedli a domysleli. V jejich pojetí se předloha přetavila v romantický obrázek ze starých časů, vylehčený jemným ironickým nadhledem a spontánním humorem. I režijní pojetí bylo lehké, vtipné a svěží, se silným poetickým nábojem, dotvořeným exteriérovou kamerou Václava Hanuše a Julia Vegrichta. Hereckým výkonům dominoval oblíbený Otomar Korbelář ve vděčné dvojroli Jana Sochora mladšího i staršího, debutoval zde Zdeněk Dítě jako knížecí synek Robert, jeho nevlastní sestřičku ztělesnila půvabná Jana Dítětová. Vedle Otomara Korbeláře v tomto filmu největší prostor dostala Vlasta Fabianová, od jejíhož narození v těchto dnech uplyne 110 let, v roli kněžny Andresové. Po úspěšném debutu ve filmu Pohádka máje a výrazných rolích ve filmech Rukavička a Tanečnice i zde prokázala svůj nesporný talent a zaujala svým nevšedním zjevem a temperamentním projevem. Prstýnek byl posledním českým filmem, který byl před koncem války ještě uveden do kin. Premiéra se konala v polovině února 1945 ve třech největších pražských kinech a byla nadšeně přijata vděčným obecenstvem. Dodnes se snímek setkává u diváků s vlídným přijetím. (Česká televize)
    5
  • Nikdo nic neví
    Nikdo nic neví (1947)
    FilmRole: kulisák
    Martin Plechatý a Petr Nový brázdí se svými tramvajemi okupovanou Prahu. Doba je těžká a přežít leckdy není jednoduché - zvlášť když se člověk ve snaze pomoci ohrožené (a půvabné) sousedce zaplete s esesákem, praští ho po hlavě a zabije. Tak si alespoň situaci vysvětlili oba kamarádi, když se jejich protivník svalil na zem. Co si teď počít s tělem? Začíná nekonečná anabáze, v níž se uplatní i dětský kočárek...
    Režie:Josef Mach
    69%
    Martin Plechatý a Petr Nový brázdí se svými tramvajemi okupovanou Prahu. Doba je těžká a přežít leckdy není jednoduché - zvlášť když se člověk ve snaze pomoci ohrožené (a půvabné) sousedce zaplete s esesákem, praští ho po hlavě a zabije. Tak si alespoň situaci vysvětlili oba kamarádi, když se jejich protivník svalil na zem. Co si teď počít s tělem? Začíná nekonečná anabáze, v níž se uplatní i dětský kočárek...
    Režie:Josef Mach
    6
  • Haškovy povídky ze starého mocnářství
    Haškovy povídky ze starého mocnářství (1952)
    FilmRole: obchodník Just
    69%
    7
  • Rozina sebranec
    Rozina sebranec (1945)
    FilmRole: městský rychtář

    Rozina sebranecHistorické drama o nelehkém osudu temperamentní dívky Roziny.Příběh se odehrává v Praze na začátku 17. století. Rozina se dozví od své matky, že je ve skutečnosti nalezencem. Citově strádající dívka se upne ke své první lásce italskému skláři Nikolovi. Ten ji opustí, ačkoli jí přísahal věrnost. Rozina se proto provdá bez lásky za starého a bohatého zednického cechmistra Karfa, který jí slíbil, že jí po svatbě koupí majestát o manželském původu. Lakomý Karfa však úmluvu nedodrží. Rozina se opět setká s Nikolou a stane se jeho milenkou. Za to je vyhnána z domu a dramatické okamžiky na sebe nenechávají dlouho čekat.

    Žánry:DramaHistorický
    69%

    Rozina sebranecHistorické drama o nelehkém osudu temperamentní dívky Roziny.Příběh se odehrává v Praze na začátku 17. století. Rozina se dozví od své matky, že je ve skutečnosti nalezencem. Citově strádající dívka se upne ke své první lásce italskému skláři Nikolovi. Ten ji opustí, ačkoli jí přísahal věrnost. Rozina se proto provdá bez lásky za starého a bohatého zednického cechmistra Karfa, který jí slíbil, že jí po svatbě koupí majestát o manželském původu. Lakomý Karfa však úmluvu nedodrží. Rozina se opět setká s Nikolou a stane se jeho milenkou. Za to je vyhnána z domu a dramatické okamžiky na sebe nenechávají dlouho čekat.

    Žánry:DramaHistorický
    8
  • Skalní plemeno
    Skalní plemeno (1943)
    FilmRole: stavební rada Rous
    Střelmistra Petra Pangráce si všichni lamači z panského žulového lomu váží pro jeho schopnosti. Jenom mistr Hurt jej nemá rád. Právě do Petra se zamilovala Anka Halíková, kterou jako kantýnskou do lomu doporučil Hurt a očekával za to její vděčnost. Po jedné hádce s Hurtem se hrdý Petr urazí a z lomu odejde. Koupí si místo zvané Borovičko na druhém břehu řeky a je jediný, kdo věří, že je tam žula. Nález stavebního materiálu v blízkosti řeky by umožnil stavbu kamenného mostu.
    Žánry:Drama
    66%
    Střelmistra Petra Pangráce si všichni lamači z panského žulového lomu váží pro jeho schopnosti. Jenom mistr Hurt jej nemá rád. Právě do Petra se zamilovala Anka Halíková, kterou jako kantýnskou do lomu doporučil Hurt a očekával za to její vděčnost. Po jedné hádce s Hurtem se hrdý Petr urazí a z lomu odejde. Koupí si místo zvané Borovičko na druhém břehu řeky a je jediný, kdo věří, že je tam žula. Nález stavebního materiálu v blízkosti řeky by umožnil stavbu kamenného mostu.
    Žánry:Drama
    9
  • Červená ještěrka
    Červená ještěrka (1948)
    FilmRole: statkář
    66%
    10
  • Mladá léta
    Mladá léta (1952)
    FilmRole: Zeman
    65%
    11
  • Mikoláš Aleš
    Mikoláš Aleš (1951)
    FilmRole: prof. Lhota

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    63%

    Na počátku 50. let vznikla řada životopisů, v nichž portrétovaní umělci (vědci, národní buditelé atd.) byli představeni jako předvoj dělnické třídy, jako mluvčí utlačovaných. Prosazovali se navzdory nepřející buržoazii a zpátečníkům všeho možného druhu. Přesně tak je vykreslen i Mikoláš Aleš, jenž zásluhou herce Karla Högera a režiséra Václava Kršky získal aspoň věrohodně polidštěné rysy. Jeho konání je uvěřitelné, dokáže získat soucit i obdiv. Civilisticky, bez přehnaných karikujících prvků film se soustředí na období, kdy se účastnil soutěže na výzdobu Národního divadla.

    12
  • Jan Roháč z Dubé
    Jan Roháč z Dubé (1947)
    FilmRole: Bořek
    62%
    13
  • Na dobré stopě
    Na dobré stopě (1948)
    FilmRole: Lang

    Dobrodružné a současně výchovné příběhy z dětských táborů mají dlouhou tradici, v roce 1948 to byli ještě junáci, později zrušení. Jeden z chlapců, těžce poznamenaný zážitky z nacistické okupace, se však těžce sžívá s ostatními. Jejich důvěru i obdiv si získá teprve tehdy, když vystopuje nepřátelského diverzanta. Snadno už v tomto filmu rozpoznáme tlak těsně poúnorových poměrů, požadujících žádoucí politické zacílení.

     

    DVD: Ve filmu hrají skauti z Pětky, natáčení se uskutečnilo v roce 1947 na jejich táboře na ostrově v Sečské přehradě. Bohužel osud filmu předznamenal osud celého skautského hnutí u nás – po dokončení v roce 1948 nesměl mít premiéru a promítat se mohl v nemnoha městech mimo Prahu. Vzápětí putoval do trezoru, odkud se na krátkou dobu dostal po dvaceti letech. Z temnoty byl definitivně vysvobozen až po roce 1989. Několikrát šel v televizi a nyní na DVD získal svobodu, o které se jeho tvůrcům ani nesnilo.

    Mezi bonusy najdete osvětový film o skautech Buď připraven z roku 1923. Je pro nás pozoruhodný nejen svojí dlouhou stopáží (51 min.) ale především tím, že dává nahlédnout do skautského tábora raných dvacátých let minulého století. Je němý, ale věřím, že i tak ho budete sledovat se zatajeným dechem. Ne ani tak kvůli příběhu, který je prostý a svou předvídatelností může trochu připomínat příběhy pro paní i dívky z Červené knihovny. Mnohem zajímavější je pozorovat dění na táboře od rána až do večera. Můžeme srovnávat – co na našich táborech přetrvává a co z jejich programu zmizelo. Asi nej nej nej bonbónek nás čeká v závěru filmu, kdy spolu s kluky z oddílu na jejich zpáteční cestě do Prahy proplujeme Svatojánskými proudy. Je to unikátní možnost sledovat při práci zkušené voraře v místech, která už před lety zmizela pod hladinou Štěchovické přehrady.

    Režie:Josef Mach
    62%

    Dobrodružné a současně výchovné příběhy z dětských táborů mají dlouhou tradici, v roce 1948 to byli ještě junáci, později zrušení. Jeden z chlapců, těžce poznamenaný zážitky z nacistické okupace, se však těžce sžívá s ostatními. Jejich důvěru i obdiv si získá teprve tehdy, když vystopuje nepřátelského diverzanta. Snadno už v tomto filmu rozpoznáme tlak těsně poúnorových poměrů, požadujících žádoucí politické zacílení.

     

    DVD: Ve filmu hrají skauti z Pětky, natáčení se uskutečnilo v roce 1947 na jejich táboře na ostrově v Sečské přehradě. Bohužel osud filmu předznamenal osud celého skautského hnutí u nás – po dokončení v roce 1948 nesměl mít premiéru a promítat se mohl v nemnoha městech mimo Prahu. Vzápětí putoval do trezoru, odkud se na krátkou dobu dostal po dvaceti letech. Z temnoty byl definitivně vysvobozen až po roce 1989. Několikrát šel v televizi a nyní na DVD získal svobodu, o které se jeho tvůrcům ani nesnilo.

    Mezi bonusy najdete osvětový film o skautech Buď připraven z roku 1923. Je pro nás pozoruhodný nejen svojí dlouhou stopáží (51 min.) ale především tím, že dává nahlédnout do skautského tábora raných dvacátých let minulého století. Je němý, ale věřím, že i tak ho budete sledovat se zatajeným dechem. Ne ani tak kvůli příběhu, který je prostý a svou předvídatelností může trochu připomínat příběhy pro paní i dívky z Červené knihovny. Mnohem zajímavější je pozorovat dění na táboře od rána až do večera. Můžeme srovnávat – co na našich táborech přetrvává a co z jejich programu zmizelo. Asi nej nej nej bonbónek nás čeká v závěru filmu, kdy spolu s kluky z oddílu na jejich zpáteční cestě do Prahy proplujeme Svatojánskými proudy. Je to unikátní možnost sledovat při práci zkušené voraře v místech, která už před lety zmizela pod hladinou Štěchovické přehrady.

    Režie:Josef Mach
    14
  • Průlom
    Průlom (1946)
    FilmRole: hormistr Kordík
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    62%
    Malé české město v šedesátých letech 19. století. Měšťané kdysi zbohatli z výnosu zlatých dolů, které jsou nyní zatopeny. Do jejich odvodnění nechtějí ale investovat, neboť jsou přesvědčeni, že se to nevyplatí. Zastavení těžby však uvrhlo do bídy havířské rodiny. Horníci se po marných žádostech o pomoc ve městě i na místodržitelství rozhodnou k vlastnímu činu...
    Žánry:Drama
    15
  • Muž v povětří
    Muž v povětří (1956)
    FilmRole: předseda ZR
    Česká veselohra je zasazena do malého městečka, které je až příliš často vzrušováno pyrotechnickými pokusy vynálezce Silvestra Čápa. Čáp je bývalý pracovník z blízké sirkárny, ale cítil se zneuznán a továrnu opustil. Svými pokusy přivádí k šílenství nejen sousedy, ruší klid celého městečka. Zakládá si na vynálezu "věčné sirky" a pevně věří, že se mu podaří ji již brzy dokončit. V továrně se chystá výroční oslava založení a Čáp má být vyznamenán jako zlepšovatel. Současně je požádán, aby pro slavnost uspořádal ohňostroj...
    Žánry:Komedie
    61%
    Česká veselohra je zasazena do malého městečka, které je až příliš často vzrušováno pyrotechnickými pokusy vynálezce Silvestra Čápa. Čáp je bývalý pracovník z blízké sirkárny, ale cítil se zneuznán a továrnu opustil. Svými pokusy přivádí k šílenství nejen sousedy, ruší klid celého městečka. Zakládá si na vynálezu "věčné sirky" a pevně věří, že se mu podaří ji již brzy dokončit. V továrně se chystá výroční oslava založení a Čáp má být vyznamenán jako zlepšovatel. Současně je požádán, aby pro slavnost uspořádal ohňostroj...
    Žánry:Komedie
    16
  • Lavina
    Lavina (1946)
    FilmRole: předseda soudu
    61%
    17
  • Pancho se žení
    Pancho se žení (1946)
    FilmRole: lupič
    60%
    18
  • Muži bez křídel
    Muži bez křídel (1946)
    FilmRole: Zeman
    První rok znárodněné kinematografie přinesl na plátna kin pětici filmů z okupační tematikou. Jednoznačně nejlépe dopadlo okupační drama režiséra Františka Čápa Muži bez křídel, situované do událostí kolem heydrichiády. Hrdiny příběhu s akčními prvky jsou členové odbojové skupiny, kteří pracují na mimořádně exponovaném místě - na ruzyňském letišti. Jde většinou o zaměstnance údržbářských dílen, kteří ukrývají mimo jiné i malého chlapce Jirku, který zázrakem přežil tragédii v Lidicích. Proti nim stojí německé vedení letiště, gestapo a velice aktivní donašeč - vedoucí údržby Ullmann, původem sudetský Němec... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaVálečný
    59%
    První rok znárodněné kinematografie přinesl na plátna kin pětici filmů z okupační tematikou. Jednoznačně nejlépe dopadlo okupační drama režiséra Františka Čápa Muži bez křídel, situované do událostí kolem heydrichiády. Hrdiny příběhu s akčními prvky jsou členové odbojové skupiny, kteří pracují na mimořádně exponovaném místě - na ruzyňském letišti. Jde většinou o zaměstnance údržbářských dílen, kteří ukrývají mimo jiné i malého chlapce Jirku, který zázrakem přežil tragédii v Lidicích. Proti nim stojí německé vedení letiště, gestapo a velice aktivní donašeč - vedoucí údržby Ullmann, původem sudetský Němec... (oficiální text distributora)
    Žánry:DramaVálečný
    19
  • Dravci
    Dravci (1948)
    FilmRole: předseda MNV
    59%
    20
  • Velké dobrodružství
    Velké dobrodružství (1952)
    FilmRole: sládek Einhorn

    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává a britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.

    58%

    Ve vypjatém stalinistickém období na přelomu 40. a 50. let vzniklo i v Československu několik životopisných filmů, jejichž protagonisté byli v duchu panující propagandy líčeni jako třídně uvědomělí umělci, vědci atd. To platí rovněž o cestovateli Emilu Holubovi. Scenárista Jiří Brdečka vytvořil velice ilustrativní, kulisovitý příběh výjimečného muže, jenž však naráží na nezájem a odmítání domácí české buržoazie. K tomu ovšem ještě přistupuje hledisko mezinárodní - Holub se v Africe setkává a britskou rozpínavostí a rozhořčeně odmítá kolonizátorské metody, snaží se černochům pomáhat.

    21
  • Revoluční rok 1848
    Revoluční rok 1848 (1949)
    FilmRole: bankéř Geittler
    České obrozenecké hnutí je na konci první poloviny 19. století rozpolcené. Zatímco starší generace, např. František Palacký, nabádá ke zdrženlivosti, studenti se kloní k radikálním postojům. Zpráva o revolučních událostech v Paříži přiměje české Pražany k sepsání požadavků českého národa na sebeurčení a na vyhlášení konstituce. Napětí vyvrcholí během Všeslovanského sjezdu na pražském Žofíně. Vídeň české požadavky odmítne a sjezd je rakouskou policií brutálně rozehnán. Praha začne stavět barikády...
    Žánry:DramaHistorický
    58%
    České obrozenecké hnutí je na konci první poloviny 19. století rozpolcené. Zatímco starší generace, např. František Palacký, nabádá ke zdrženlivosti, studenti se kloní k radikálním postojům. Zpráva o revolučních událostech v Paříži přiměje české Pražany k sepsání požadavků českého národa na sebeurčení a na vyhlášení konstituce. Napětí vyvrcholí během Všeslovanského sjezdu na pražském Žofíně. Vídeň české požadavky odmítne a sjezd je rakouskou policií brutálně rozehnán. Praha začne stavět barikády...
    Žánry:DramaHistorický
    22
  • Jurášek
    Jurášek (1956)
    FilmRole: Buriánek
    Český celovečerní hraný film, natočený podle stejnojmenné knížky J. Sosnara-Gazdy, se zaměřuje k dospívající mládeži. Hrdinou filmu je chlapec Jurášek z mo-ravského Slovácka, který za války pomáhal partyzánům. Potvrdil si, že jeho otec je u partyzánů, a vydal se za ním v noci do lesa, když partyzáni čekali seskok sovětských parašutistů. Jurášek najde parašutistu, kterého vítr zanesl stranou, a najde pro něj i vhodný úkryt, kde by si mohl vyléčit zraněnou nohu. I dále Jurášek partyzánům vydatně pomáhá. Zpraví je o chystané šťáře v obci a zachrání tak sovětského parašutistu před dopadením. Když pak provází parašutistu do lesa na místo, odkud by mohl bezpečně vysílat, a když se s nim loučí, dostane se společně s ním do přestřelky s Němci a jeho srdnatost v ní dobře obstojí.
    57%
    Český celovečerní hraný film, natočený podle stejnojmenné knížky J. Sosnara-Gazdy, se zaměřuje k dospívající mládeži. Hrdinou filmu je chlapec Jurášek z mo-ravského Slovácka, který za války pomáhal partyzánům. Potvrdil si, že jeho otec je u partyzánů, a vydal se za ním v noci do lesa, když partyzáni čekali seskok sovětských parašutistů. Jurášek najde parašutistu, kterého vítr zanesl stranou, a najde pro něj i vhodný úkryt, kde by si mohl vyléčit zraněnou nohu. I dále Jurášek partyzánům vydatně pomáhá. Zpraví je o chystané šťáře v obci a zachrání tak sovětského parašutistu před dopadením. Když pak provází parašutistu do lesa na místo, odkud by mohl bezpečně vysílat, a když se s nim loučí, dostane se společně s ním do přestřelky s Němci a jeho srdnatost v ní dobře obstojí.
    23
  • Vzbouření na vsi
    Vzbouření na vsi (1949)
    FilmRole: Černý

    FIlm s budovatelským tématem - občané obce Čiré se na výstavě v Praze seznámí s vymoženostmi techniky. Pánové se nadchnou pro nákup nové traktorové oračky, zatímco dámy zaujme elektrická pračka. A začíná boj o to, kdo s koho. Ženy dojdou dokonce až ke stávce, odejdou z domova a díky nim dojde i k odhalení nepoctivého chamtivce, který se chtěl přiživit na úkor ostatních. Humornou složku příběhu mají na bedrech pánové František Filipovský a Eman Fiala, motiv milostný zase obstará Gustav Nezval a Běla Jurdová.

    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    57%

    FIlm s budovatelským tématem - občané obce Čiré se na výstavě v Praze seznámí s vymoženostmi techniky. Pánové se nadchnou pro nákup nové traktorové oračky, zatímco dámy zaujme elektrická pračka. A začíná boj o to, kdo s koho. Ženy dojdou dokonce až ke stávce, odejdou z domova a díky nim dojde i k odhalení nepoctivého chamtivce, který se chtěl přiživit na úkor ostatních. Humornou složku příběhu mají na bedrech pánové František Filipovský a Eman Fiala, motiv milostný zase obstará Gustav Nezval a Běla Jurdová.

    Žánry:Komedie
    Režie:Josef Mach
    24
  • Komedianti
    Komedianti (1953)
    FilmRole: poštovní úředník
    Osudy jedné komediantské rodiny ve dvacátých letech minulého století. Život starého komedianta, jeho dospělých synů Žaka, Fricka a dospívající Olgy není vůbec snadný. Nejsou považováni za počestné a proto jsou úředně nežádoucí, přestože o jejich artistická, pantomimická a taneční čísla je mezi prostým lidem zájem. Rodina to tedy zkouší v cirkuse Medrano, ale vnitřní napjaté vztahy znovu přinutí, aby táhli po štacích. Když Žak odjede zpět za cirkusem, aby vyjednal lepší podmínky, zbytek rodiny se nezadržitelně blíží k tragickému konci.
    Žánry:Drama
    57%
    Osudy jedné komediantské rodiny ve dvacátých letech minulého století. Život starého komedianta, jeho dospělých synů Žaka, Fricka a dospívající Olgy není vůbec snadný. Nejsou považováni za počestné a proto jsou úředně nežádoucí, přestože o jejich artistická, pantomimická a taneční čísla je mezi prostým lidem zájem. Rodina to tedy zkouší v cirkuse Medrano, ale vnitřní napjaté vztahy znovu přinutí, aby táhli po štacích. Když Žak odjede zpět za cirkusem, aby vyjednal lepší podmínky, zbytek rodiny se nezadržitelně blíží k tragickému konci.
    Žánry:Drama
    25
  • Nadlidé
    Nadlidé (1946)
    FilmRole: četník
    Čeští filmaři začali točit na německou okupaci téměř okamžitě: Už pouhý rok po válce vznikli Nadlidé, svrzujíví mýtus o všeobecném hrdinství obyčejných českých lidí.Odehrávají se na malém městečku, kde samozřejmě působí odbojová skupina, ale vinou zlovolného udání je odhalena. Napínavé pronásledování si vyžádá i lidské oběti, ale většině odbojářů, kteří vesměs pocházejí z vojenských kruhů, se podaří prchnout. V časovém ohlédnutí je to sice film přece jen zastaralý vypravěčsky i tématicky, avšak prozrazuje jak nedávný traumatizující zážitek vnímali umělci záhy po jeho odeznění.
    Žánry:DramaVálečný
    55%
    Čeští filmaři začali točit na německou okupaci téměř okamžitě: Už pouhý rok po válce vznikli Nadlidé, svrzujíví mýtus o všeobecném hrdinství obyčejných českých lidí.Odehrávají se na malém městečku, kde samozřejmě působí odbojová skupina, ale vinou zlovolného udání je odhalena. Napínavé pronásledování si vyžádá i lidské oběti, ale většině odbojářů, kteří vesměs pocházejí z vojenských kruhů, se podaří prchnout. V časovém ohlédnutí je to sice film přece jen zastaralý vypravěčsky i tématicky, avšak prozrazuje jak nedávný traumatizující zážitek vnímali umělci záhy po jeho odeznění.
    Žánry:DramaVálečný
    26
  • Přiznání
    Přiznání (1950)
    FilmRole: Kolátor
    54%
    27
  • Vina Vladimíra Olmera
    Vina Vladimíra Olmera (1956)
    FilmRole: soudce
    Vladimír Olmer je posluchačem lékařské fakulty. Jeho otec, věhlasný pražský chirurg, je na něho patřičně pyšný. Jednoho dne se Vladimír náhodně setká s bývalým spolužákem Emilem Prokešem. Ten ho zavede mezi své lehkomyslné přátele, kteří se starají jen o to, jak si bezpracně opatřit peníze k zahálčivému životu. Důvěřivý Vladimír si nové kamarády oblíbí, zvláště když o něho projeví zájem krásná Helena. Brzy jsou pro Vladimíra večírky s alkoholem důležitější než studium. Marně ho varuje Mirek, jediný skutečný přítel. Lehkovážný život skončí osudným večírkem, na němž je postřelen Emil. Případ se nepodaří ututlat, vloží se do něho bezpečnostní orgány a Vladimír je na rok vyloučen z fakulty.
    Žánry:Drama
    53%
    Vladimír Olmer je posluchačem lékařské fakulty. Jeho otec, věhlasný pražský chirurg, je na něho patřičně pyšný. Jednoho dne se Vladimír náhodně setká s bývalým spolužákem Emilem Prokešem. Ten ho zavede mezi své lehkomyslné přátele, kteří se starají jen o to, jak si bezpracně opatřit peníze k zahálčivému životu. Důvěřivý Vladimír si nové kamarády oblíbí, zvláště když o něho projeví zájem krásná Helena. Brzy jsou pro Vladimíra večírky s alkoholem důležitější než studium. Marně ho varuje Mirek, jediný skutečný přítel. Lehkovážný život skončí osudným večírkem, na němž je postřelen Emil. Případ se nepodaří ututlat, vloží se do něho bezpečnostní orgány a Vladimír je na rok vyloučen z fakulty.
    Žánry:Drama
    28
  • Pan Novák
    Pan Novák (1949)
    FilmRole: předseda závodní rady
    49%
    29
  • Ještě svatba nebyla
    Ještě svatba nebyla (1954)
    FilmRole: Jan Adamec
    Na každoroční slavnosti ve Strážnici se setkali dávní soupeří - družstevníci ze sousedních obcí Dubnice a Bojanova. Dubničtí hrají tentokrát prim jak v prodeji klobásů, tak i na uměleckém foru. Přes protesty účetního družstva Ambrože mládež z Bojanova založí pěvecký a taneční soubor, jsouc vedena učitelem Bartošem, jejž miluje Ambrožova dcera Eva. Chodí však cvičit až do Dubnice, aby o tom popudlivý Ambrož nevěděl. To je důvod roztržky mezi Evou a Bartošem. Smířili se teprve po porážce bojanovského souboru v krajském kole soutěže. Ukáže se totiž, že samotný Bojanov ani samotná Dubnice nedokáží postavit umělecky silný soubor, spojí-li se však, že mají naději na úspěch i v příštím ročníku Strážnice.
    Žánry:Komedie
    48%
    Na každoroční slavnosti ve Strážnici se setkali dávní soupeří - družstevníci ze sousedních obcí Dubnice a Bojanova. Dubničtí hrají tentokrát prim jak v prodeji klobásů, tak i na uměleckém foru. Přes protesty účetního družstva Ambrože mládež z Bojanova založí pěvecký a taneční soubor, jsouc vedena učitelem Bartošem, jejž miluje Ambrožova dcera Eva. Chodí však cvičit až do Dubnice, aby o tom popudlivý Ambrož nevěděl. To je důvod roztržky mezi Evou a Bartošem. Smířili se teprve po porážce bojanovského souboru v krajském kole soutěže. Ukáže se totiž, že samotný Bojanov ani samotná Dubnice nedokáží postavit umělecky silný soubor, spojí-li se však, že mají naději na úspěch i v příštím ročníku Strážnice.
    Žánry:Komedie
    30
  • Olověný chléb
    Olověný chléb (1953)
    FilmRole: četník Koníček

    Film "Olověný chléb", natočený podle námětu laureátky státní ceny Aleny Bernáškové, chce ukázat dnešním dětem, jak žily v buržoasním Československu dělnicke děti. Vypráví příběh jedné dětské party z pražské periferie, která pomáhala svým rodičům a sourozencům vyhrát stávku vyhlášenou na protest proti propouštění v Kodymově továrně. Parta se také účastnila slavnosti komunistické mládeže "Rudých letnic", a několik jejích členů bylo raněno při srážce s četníky. Jak ve stávce, tak i při této srážce děti dokázaly, že dobře chápou boj svých otců za právo na práci a že stojí s nimi solidárně. (Filmový přehled)

    Žánry:Drama
    42%

    Film "Olověný chléb", natočený podle námětu laureátky státní ceny Aleny Bernáškové, chce ukázat dnešním dětem, jak žily v buržoasním Československu dělnicke děti. Vypráví příběh jedné dětské party z pražské periferie, která pomáhala svým rodičům a sourozencům vyhrát stávku vyhlášenou na protest proti propouštění v Kodymově továrně. Parta se také účastnila slavnosti komunistické mládeže "Rudých letnic", a několik jejích členů bylo raněno při srážce s četníky. Jak ve stávce, tak i při této srážce děti dokázaly, že dobře chápou boj svých otců za právo na práci a že stojí s nimi solidárně. (Filmový přehled)

    Žánry:Drama
    31
  • Cesta ke štěstí
    Cesta ke štěstí (1951)
    FilmRole: Soukup

    Hlavní hrdinka Vlasta Tomešová se touží stát traktoristkou místního zemědělského družstva a navzdory mnoha překážkám se jí to nakonec podaří. Ve snímku najdeme celou řadu postav a postupů, které jsou typické i pro další podobné snímky tohoto období: nedůvěřivý otec, bránící dceři uskutečnit svůj plán se změní a nakonec souhlasí i se vstupem do družstva; milostná zápletka, která stojí až v druhém plánu ale např. i fascinace strojem a novou technologií či zakončení filmu v podobě rozorávání mezí.

    Žánry:DramaKomedie
    42%

    Hlavní hrdinka Vlasta Tomešová se touží stát traktoristkou místního zemědělského družstva a navzdory mnoha překážkám se jí to nakonec podaří. Ve snímku najdeme celou řadu postav a postupů, které jsou typické i pro další podobné snímky tohoto období: nedůvěřivý otec, bránící dceři uskutečnit svůj plán se změní a nakonec souhlasí i se vstupem do družstva; milostná zápletka, která stojí až v druhém plánu ale např. i fascinace strojem a novou technologií či zakončení filmu v podobě rozorávání mezí.

    Žánry:DramaKomedie
    32
  • Anna proletářka
    Anna proletářka (1952)
    FilmRole: Preiss
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mj. se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá ?sociálního vědomí?. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděný na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín aj.). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    36%
    Film se odehrává na rozhraní desátých a dvacátých let minulého století. Venkovská dívka Anna přijíždí sloužit do Prahy do rodiny bohatého stavitele Rubeše. Seznámí se zde mj. se svým budoucím manželem, slévačem Toníkem, pod jehož vedením postupně nabývá ?sociálního vědomí?. Jejich milostný vztah a samotný psychologický vývoj Anny je však poněkud upozaděný na úkor politické roviny vyprávění, týkající se rozkolu v sociální demokracii (ve filmu vystupují postavy jako Vlastimil Tusar, Karel Kramář, Alois Rašín aj.). Demokratické období První republiky je vykresleno nelichotivě chaoticky s uplatňováním schematického vyobrazování příslušníků jednotlivých tříd. Závěrečná mohutná pouliční demonstrace dělníků v čele s Annou a Toníkem přitom signalizuje budoucí vítězství pracujících.
    Žánry:Drama
    33