martin-mickey-stusak
36 703 bodů •
5
Kinematografické přesvědčování o lepších zítřcích v 50.letech se nevyhnulo ani dětského filmu. Bylo potřeba proletářsky vychovat novou nadějnou generaci a tak strana sáhla po tom nejtvrdším co kdy mohla mít a co už mnohokrát ve svých budovatelských filmech použila. Hospodářská krize, propouštění chudých dělníků, stávka a střelba do nich. Po historické stránce je tato událost sice věrná, ale v určitých detailech přeci jen krapet poupravená v rámci své věci. V tomto případě houf dětí pomáhajících svým rodičům s přípravami dělnické protestní stávky a jeho průběhu je námět tak naivní, že nic naivnějšího už snad být ani nemohlo. Nakonec vzorný pionýr ví co dělat pro blaho své a blaho budoucnosti státu a strany. Z reálného hlediska naprostá blamáž, ale na druhou stranu nutno uznat, že po dějové stránce je to napsáno dobře a z filmařského hlediska i na filmové plátno převedeno velmi uznale. Jiří Sequens byl mistrem režisérského žezla a i v tomto případě natočil snímek s podstatou věci a po dramatické stránce i v jistém smyslu napínavě. Jestli to tehdy děti vůbec zaujalo je dnes na diskuzi, ale vzhledem k jejich tehdejším zájmům si myslím, že zrovna takováhle politika to určitě nebyla. O tom by mohla vyprávět Jana Brejchová, která tu debutovala a pozdější režisér Hynek Bočan, u jehož to je jediná filmová role. Takže se jedná o tvrdý budovatelský snímek zaměřený na děti, který je po dějové a politické stránce naprosto přitažený za vlasy, ale natočený s ohledem na svou dobu velmi dobře. Nakonec jak jinak. I tehdy si dali patřičně záležet když to mělo posloužit ku prospěchu věci.