Josef Rovenský: Nejlepší filmy
a seriály

6.3

Josef Rovenský: Filmy a seriály

Josef Rovenský se narodil 17. dubna 1894 v Praze na Malé Straně. Jeho otec vedl pohřební ústav, což ovlivnilo jeho dětství strávené v prostředí kolem Čertovky. Po neúspěšných studiích se rozhodl věnovat divadlu a začal hrát u kočovných společností, než získal stálé angažmá v Plzni. Po návratu do Prahy působil v kabaretech jako Červená sedma, Rokoko, Bum a Revoluční scéna.

Filmový debut a herecká kariéra

K filmu se dostal nejprve jako herec. Debutoval v roce 1914 v krátké situační komedii "Zamilovaná tchyně". Po první světové válce se objevil v grotesce "Učitel orientálních jazyků" po boku Ference Futuristy. Během své herecké kariéry ztvárnil řadu rolí v českých němých filmech, často pod režijním vedením Karla Lamače.

Přechod k režii a první úspěchy

Rovenský se postupně začal věnovat i režii. Jeho prvními režijními počiny byly filmy "Komediantka" a "Děti osudu", na kterých spolupracoval se scenáristou Václavem Wassermanem. Tyto snímky naznačily jeho talent pro režii a otevřely mu dveře k dalším projektům.

Významné režijní projekty

Mezi jeho nejvýznamnější režijní díla patří film "Řeka" (1933), který získal ocenění za nejlepší režii na Benátském filmovém festivalu v roce 1934. Dále režíroval snímky "Tatranská romance" (1934), "Maryša" (1935) a "Hlídač č. 47" (1937). Jeho filmy byly ceněny pro svou poetiku a citlivé zpracování témat.

Spolupráce s významnými herci

Během své kariéry spolupracoval s řadou významných herců té doby, jako byli Jarmila Beránková, Václav Jalovec či Jiřina Štěpničková. Jeho filmy často reflektovaly lidské osudy a vztahy, což přitahovalo jak herce, tak diváky.

Osobní život a předčasná smrt

Josef Rovenský zemřel 5. listopadu 1937 v Praze ve věku 43 let. Podle některých zdrojů zemřel během natáčení filmu "Panenství" na předávkování kokainem. Jeho poslední film "Hlídač č. 47" byl dokončen režisérem Janem Svitákem.


  • Drvoštěp
    Drvoštěp (1922)
    FilmRole: drvoštěp Josef
    84%
    1
  • Chudá holka
    Chudá holka (1929)
    FilmRole: Alois Mokráček
    Marie Růžová, nemanželské dítě, vyrůstá v rodině mlynáře Bořického. Dětství a mládí tráví se synem Bořice, Klementem. Klement prosazuje práva, stane se právníkem a ožení se s Jiřinou. Aby nezpůsobila další rozpory, Marie v noci tajně odejde do Prahy. Tam živoří jako servírka. Odolává urážkám architekta Janského, dokud se nakonec v zoufalství nerozhodne spáchat sebevraždu.
    Žánry:Drama
    80%
    Marie Růžová, nemanželské dítě, vyrůstá v rodině mlynáře Bořického. Dětství a mládí tráví se synem Bořice, Klementem. Klement prosazuje práva, stane se právníkem a ožení se s Jiřinou. Aby nezpůsobila další rozpory, Marie v noci tajně odejde do Prahy. Tam živoří jako servírka. Odolává urážkám architekta Janského, dokud se nakonec v zoufalství nerozhodne spáchat sebevraždu.
    Žánry:Drama
    2
  • To neznáte Hadimršku
    To neznáte Hadimršku (1931)
    FilmRole: kapesní zloděj
    • Oneplay
    Třetí zvukový film Vlasty Buriana vznikl podle divadelní hry německých autorů Franze Roberta Arnolda a Ernsta Bacha. Původně šlo o jednu z nejúspěšnějších her, které měl Burian na repertoáru své scény. Upjatý bankovní revident Popelec Hadimrška zde přijde udělat pořádek v zadlužené gramofonové firmě zamilovaného majitele Jiřího Zlatníka, který se zapletl s kabaretní zpěvandulí Mici Angorou. Shodou okolností se však rázovitý starý mládenec ocitne v hledišti kabaretu a jeho jméno se dostane do refrénu lechtivého kupletu... Počestný maloměšťák Hadimrška se stal jednou z nejoblíbenějších Burianových postav. Král českých komiků v ní uplatnil mimořádně široký rejstřík svých komediálních schopností, jak ve slovním, tak v mimickém a situačním humoru. Film, který maximálně respektuje Burianův expresivní naturel a živočišný komický talent, natočili ve společné režii Karel Lamač a Martin Frič. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    77%
    Třetí zvukový film Vlasty Buriana vznikl podle divadelní hry německých autorů Franze Roberta Arnolda a Ernsta Bacha. Původně šlo o jednu z nejúspěšnějších her, které měl Burian na repertoáru své scény. Upjatý bankovní revident Popelec Hadimrška zde přijde udělat pořádek v zadlužené gramofonové firmě zamilovaného majitele Jiřího Zlatníka, který se zapletl s kabaretní zpěvandulí Mici Angorou. Shodou okolností se však rázovitý starý mládenec ocitne v hledišti kabaretu a jeho jméno se dostane do refrénu lechtivého kupletu... Počestný maloměšťák Hadimrška se stal jednou z nejoblíbenějších Burianových postav. Král českých komiků v ní uplatnil mimořádně široký rejstřík svých komediálních schopností, jak ve slovním, tak v mimickém a situačním humoru. Film, který maximálně respektuje Burianův expresivní naturel a živočišný komický talent, natočili ve společné režii Karel Lamač a Martin Frič. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    3
  • Lelíček ve službách Sherlocka Holmesa
    Lelíček ve službách Sherlocka Holmesa (1932)
    FilmRole: starosta/důstojník gardy
    • Oneplay
    Hlavním hrdinou jedné z nejlepších komedií ve filmografii Vlasty Buriana je nepříliš úspěšný a věčně zadlužený František Lelíček, kterého navštíví legendární detektiv Sherlock Holmes a zaměstná ho jako dvojníka portorického krále Ferdinanda XXIII. Důvodem je nejen bojácná povaha krále, ale také skutečnost, že na něj někteří vysocí úředníci ve spojení s anarchisty chystají atentát. Svérázný Lelíček vtrhne do ospalého království jako čerstvý vítr a s burianovskou svérázností likviduje jednu překážku za druhou. Vymění hymnu, zlikviduje všechny pokusy o atentát a zvládne dokonce i velmi intimní setkání s královnou, která je nečekanou změnou manžela více než nadšena.
    Žánry:Komedie
    75%
    Hlavním hrdinou jedné z nejlepších komedií ve filmografii Vlasty Buriana je nepříliš úspěšný a věčně zadlužený František Lelíček, kterého navštíví legendární detektiv Sherlock Holmes a zaměstná ho jako dvojníka portorického krále Ferdinanda XXIII. Důvodem je nejen bojácná povaha krále, ale také skutečnost, že na něj někteří vysocí úředníci ve spojení s anarchisty chystají atentát. Svérázný Lelíček vtrhne do ospalého království jako čerstvý vítr a s burianovskou svérázností likviduje jednu překážku za druhou. Vymění hymnu, zlikviduje všechny pokusy o atentát a zvládne dokonce i velmi intimní setkání s královnou, která je nečekanou změnou manžela více než nadšena.
    Žánry:Komedie
    4
  • 5
  • Funebrák
    Funebrák (1932)
    FilmRole: dědeček Boleslav Hnipírdo
    Volně propojovaný sled kabaretních skečů, původně předváděných na jevišti, představil Vlastu Buriana jako skutečného mistra humoru. Hraje tu zaměstnance pohřebního ústavu, jenž využije zvěsti o údajné vlakové nehodě a vydává se za její oběť. Scéna, kdy se belhá s košťaty coby berlemi v podpaží, patří k nejpověstnějším. Prokazuje, jak mistrně ovládá mluvu i gesta, jak si podmaňuje publikum, jehož nadšené reakce by také měly zaznít.
    Žánry:Komedie
    72%
    Volně propojovaný sled kabaretních skečů, původně předváděných na jevišti, představil Vlastu Buriana jako skutečného mistra humoru. Hraje tu zaměstnance pohřebního ústavu, jenž využije zvěsti o údajné vlakové nehodě a vydává se za její oběť. Scéna, kdy se belhá s košťaty coby berlemi v podpaží, patří k nejpověstnějším. Prokazuje, jak mistrně ovládá mluvu i gesta, jak si podmaňuje publikum, jehož nadšené reakce by také měly zaznít.
    Žánry:Komedie
    6
  • C. a k. polní maršálek
    C. a k. polní maršálek (1930)
    FilmRole: starosta
    • Oneplay
    Setník c. a k. armády František Procházka byl dán předčasně do výslužby, protože jeho vojáci zpívali zakázanou písničku o c. a k. polním maršálkovi. Procházka však zůstal vojákem tělem i duší. Rozhodne se navštívit svého synovce Rudiho, který slouží v Haliči. Zapadlé posádce velí plukovník Přecechtěl, či spíše jeho energická choť, která chce zasnoubit svou jedinou dceru Lili se světáckým rytmistrem Gézou von Medákem. Lili ale dává přednost švarnému Rudimu. V posádce je avizována inspekce polního maršálka, který má přijet inkognito. Za Rudim přijíždí jeho strýc Procházka. Najde ve skříni uniformu polního maršálka a ze zvědavosti si ji oblékne. Všichni ho začnou pokládat za očekávanou inspekci a setník Procházka se do své role dokonale vžije...
    Žánry:Komedie
    72%
    Setník c. a k. armády František Procházka byl dán předčasně do výslužby, protože jeho vojáci zpívali zakázanou písničku o c. a k. polním maršálkovi. Procházka však zůstal vojákem tělem i duší. Rozhodne se navštívit svého synovce Rudiho, který slouží v Haliči. Zapadlé posádce velí plukovník Přecechtěl, či spíše jeho energická choť, která chce zasnoubit svou jedinou dceru Lili se světáckým rytmistrem Gézou von Medákem. Lili ale dává přednost švarnému Rudimu. V posádce je avizována inspekce polního maršálka, který má přijet inkognito. Za Rudim přijíždí jeho strýc Procházka. Najde ve skříni uniformu polního maršálka a ze zvědavosti si ji oblékne. Všichni ho začnou pokládat za očekávanou inspekci a setník Procházka se do své role dokonale vžije...
    Žánry:Komedie
    7
  • Páter Vojtěch
    Páter Vojtěch (1928)
    FilmRole: mlynář Dvorecký
    Vojtěchova milá Frantina odjíždí za prací do Prahy. Vojtěch slíbí své umírající matce, že se stane knězem. Jeho bratr Karel má zdědit mlýn. Při posvícení však napadne slabého Josífka a potom prchne ze vsi. S neznámým tulákem se skrývá v lomu. Při odstřelu kamene v lomu tulák zahyne a Karel vymění jeho doklady za své. Vojtěch v semináři stále myslí na Frantinu. Ta se po čase vrátí do rodné vsi a najde nový domov u Vojtěchova otce ve mlýně. Vojtěch je zatím vysvěcen na kněze a po návratu domů zjistí, že Frantina se za mlynáře provdala. Vojtěch stále Frantinu miluje, odolá však svému pokušení přesto, že s ní bývá ve mlýně sám. Vrací se i zpustlý Karel a žádá po otci peníze. Otec ho chce násilím vyhnat a omylem udeří Frantinu sekerou. Vojtěch odjíždí a umírající Frantina mlynáře ujistí, že děcko, které se jí narodilo, je jeho. Za čas se Vojtěch vrací do rodného mlýna za otcem a jeho dítětem. Páter Vojtěch je první celovečerní film významného českého režiséra Martina Friče a současně první z trojice mimořádných němých snímků, které během pouhých dvou let režíroval. Každý z nich přitom pojal jako svého druhu umělecký experiment s některou z vlivných mezinárodních stylistických tendencí – a přitom zůstával věrný české poetice.
    Žánry:Romantický
    71%
    Vojtěchova milá Frantina odjíždí za prací do Prahy. Vojtěch slíbí své umírající matce, že se stane knězem. Jeho bratr Karel má zdědit mlýn. Při posvícení však napadne slabého Josífka a potom prchne ze vsi. S neznámým tulákem se skrývá v lomu. Při odstřelu kamene v lomu tulák zahyne a Karel vymění jeho doklady za své. Vojtěch v semináři stále myslí na Frantinu. Ta se po čase vrátí do rodné vsi a najde nový domov u Vojtěchova otce ve mlýně. Vojtěch je zatím vysvěcen na kněze a po návratu domů zjistí, že Frantina se za mlynáře provdala. Vojtěch stále Frantinu miluje, odolá však svému pokušení přesto, že s ní bývá ve mlýně sám. Vrací se i zpustlý Karel a žádá po otci peníze. Otec ho chce násilím vyhnat a omylem udeří Frantinu sekerou. Vojtěch odjíždí a umírající Frantina mlynáře ujistí, že děcko, které se jí narodilo, je jeho. Za čas se Vojtěch vrací do rodného mlýna za otcem a jeho dítětem. Páter Vojtěch je první celovečerní film významného českého režiséra Martina Friče a současně první z trojice mimořádných němých snímků, které během pouhých dvou let režíroval. Každý z nich přitom pojal jako svého druhu umělecký experiment s některou z vlivných mezinárodních stylistických tendencí – a přitom zůstával věrný české poetice.
    Žánry:Romantický
    8
  • Dobrý voják Švejk
    Dobrý voják Švejk (1931)
    Film
    Volný sled nejznámějších scén z populárního Haškova románu. Obavy o komerční úspěch u co nejširších diváckých vrstev přiměly autory ke zkreslujícím změnám: např. polní kurát Katz se změnil ve štábního lékaře. Kompletní kopie se ale nedochovala (protože se nedochovaly části původního negativu, byl film v 50. letech doplněn o vysvětlující mezititulky, nahrazující chybějící scény). Film byl následníkem němých filmů Karla Nolla a předchůdcem dvojdílné komedie s Rudolfem Hrušínským.
    Žánry:Komedie
    70%
    Volný sled nejznámějších scén z populárního Haškova románu. Obavy o komerční úspěch u co nejširších diváckých vrstev přiměly autory ke zkreslujícím změnám: např. polní kurát Katz se změnil ve štábního lékaře. Kompletní kopie se ale nedochovala (protože se nedochovaly části původního negativu, byl film v 50. letech doplněn o vysvětlující mezititulky, nahrazující chybějící scény). Film byl následníkem němých filmů Karla Nolla a předchůdcem dvojdílné komedie s Rudolfem Hrušínským.
    Žánry:Komedie
    9
  • Bílý ráj
    Bílý ráj (1924)
    FilmRole: loutkář Tomáš
    70%
    10
  • Dobrý voják Švejk
    Dobrý voják Švejk (1926)
    FilmRole: velitel četnické stanice
    Paní Müllerová přinese Švejkovi novinu o zavraždění arcivévody. Švejk se odebere do hostince U kalicha, filozofuje o Ferdinandovi a detektiv Bretschneider ho zatkne. U výslechu Švejk všechny zločiny dozná a je po lékařské prohlídce převezen na psychiatrii, odkud ho jako blba pošlou domů. Záhy je Švejk povolán na vojnu. Kvůli silnému revmatismu ho paní Müllerová odveze k odvodu na vozíčku. Komise Švejka označí za simulanta. Je léčen v lazaretu klystýry a dietou, kterou poruší díky pochoutkám baronky von Botzenheim. Švejk slouží jako pucflek u nadporučíka Lukáše, pro kterého ukradne psa jednoho obersta. Oberst Lukáše se psem potká a dá ho přeložit k maršbataliónu. Ve vlaku do Budějovic Švejk nejprve slovně napadne generálmajora cestujícího inkognito a pak záchrannou brzdou zastaví vlak. Na nádraží je Švejk zadržen a musí do Budějovic pěšky. V Putimi považuje nadstrážmistr Švejka za ruského špióna. Po anabázi se Švejk hlásí v Budějovicích Lukášovi. Brzy odjíždějí na frontu. Na jedné zastávce Švejk ukradne pro Lukáše slepici. V polní kuchyni probíhá inspekce a stařičký generál vyznamená Švejka. U ohně vojáci vzpomínají na domov... Dochovala se pouze část filmu. Na film navazoval Švejk na frontě, Švejk v ruském zajetí a Švejk v civilu. V roce 1930 režisér Martin Frič sestavil ze tří filmů o Švejkovi (Dobrý voják Švejk, Švejk na frontě a Švejk v ruském zajetí) střihový film (3 200 metrů), který měl pod názvem Osudy dobrého vojáka Švejka premiéru 20. 6. 1930.
    Žánry:Komedie
    68%
    Paní Müllerová přinese Švejkovi novinu o zavraždění arcivévody. Švejk se odebere do hostince U kalicha, filozofuje o Ferdinandovi a detektiv Bretschneider ho zatkne. U výslechu Švejk všechny zločiny dozná a je po lékařské prohlídce převezen na psychiatrii, odkud ho jako blba pošlou domů. Záhy je Švejk povolán na vojnu. Kvůli silnému revmatismu ho paní Müllerová odveze k odvodu na vozíčku. Komise Švejka označí za simulanta. Je léčen v lazaretu klystýry a dietou, kterou poruší díky pochoutkám baronky von Botzenheim. Švejk slouží jako pucflek u nadporučíka Lukáše, pro kterého ukradne psa jednoho obersta. Oberst Lukáše se psem potká a dá ho přeložit k maršbataliónu. Ve vlaku do Budějovic Švejk nejprve slovně napadne generálmajora cestujícího inkognito a pak záchrannou brzdou zastaví vlak. Na nádraží je Švejk zadržen a musí do Budějovic pěšky. V Putimi považuje nadstrážmistr Švejka za ruského špióna. Po anabázi se Švejk hlásí v Budějovicích Lukášovi. Brzy odjíždějí na frontu. Na jedné zastávce Švejk ukradne pro Lukáše slepici. V polní kuchyni probíhá inspekce a stařičký generál vyznamená Švejka. U ohně vojáci vzpomínají na domov... Dochovala se pouze část filmu. Na film navazoval Švejk na frontě, Švejk v ruském zajetí a Švejk v civilu. V roce 1930 režisér Martin Frič sestavil ze tří filmů o Švejkovi (Dobrý voják Švejk, Švejk na frontě a Švejk v ruském zajetí) střihový film (3 200 metrů), který měl pod názvem Osudy dobrého vojáka Švejka premiéru 20. 6. 1930.
    Žánry:Komedie
    11
  • Řeka
    Řeka (1933)
    FilmRole: Poacher
    Starostův syn Pavel, kterého chce otec poslat studovat do města, kamarádí s chudou dívkou Pepičkou. Pavel se rozhodne ulovit v řece velkou štiku, na kterou je vypsaná finanční odměna. Voraři najdou jeho oblečení a ve vsi propukne zmatek, že chlapec utonul. Pavel mezitím za získané peníze koupí Pepičce nové boty a svetr a šťastně se shledává se svými rodiči, kteří uvěřili, že se utopil. Jednoduchý příběh dětského milostného vzplanutí je převýšen originální stylovou koncepcí filmu, v němž malebná prezentace přírody vystupuje coby významotvorný prvek a jenž se v době svého vzniku těšil velkému mezinárodnímu zájmu. Rovenského Řeka stojí spolu s některými díly Karla Antona z němého období u samého počátku proslulých fenoménů českého filmového lyrismu (později reprezentovaného snímky typu Touha, Romance pro křídlovku či Vojtěch řečený sirotek) a tzv. české kameramanské školy.
    68%
    Starostův syn Pavel, kterého chce otec poslat studovat do města, kamarádí s chudou dívkou Pepičkou. Pavel se rozhodne ulovit v řece velkou štiku, na kterou je vypsaná finanční odměna. Voraři najdou jeho oblečení a ve vsi propukne zmatek, že chlapec utonul. Pavel mezitím za získané peníze koupí Pepičce nové boty a svetr a šťastně se shledává se svými rodiči, kteří uvěřili, že se utopil. Jednoduchý příběh dětského milostného vzplanutí je převýšen originální stylovou koncepcí filmu, v němž malebná prezentace přírody vystupuje coby významotvorný prvek a jenž se v době svého vzniku těšil velkému mezinárodnímu zájmu. Rovenského Řeka stojí spolu s některými díly Karla Antona z němého období u samého počátku proslulých fenoménů českého filmového lyrismu (později reprezentovaného snímky typu Touha, Romance pro křídlovku či Vojtěch řečený sirotek) a tzv. české kameramanské školy.
    12
  • Pobočník Jeho Výsosti
    Pobočník Jeho Výsosti (1931)
    FilmRole: drožkář
    Nadporučík Alois Patera je poněkud opomíjený důstojník c. a k. armády, který před sebou nemá příliš radostné vyhlídky. Čeká totiž na potrestání za účast v zakázaném souboji. Ke svému překvapení je však místo potrestání jmenován novým pobočníkem prince Evžena. Ten se má zanedlouho oženit s princeznou Annou Luisou a musí se proto rozejít se svou milenkou Pepi Kalašovou, majitelkou obchodu s kravatami. Naposledy se s ní chce ještě setkat, a protože velmi dobře ví, že jeho budoucí manželka nařídila policejnímu radovi Guthermovi, aby prince sledoval, pošle svému novému pobočníkovi vzkaz, ve kterém mu přikazuje, aby Pepi přivedl do Belvedéru a bavil ji, dokud on sám nepřijde. Patera však situaci nečekaně zkomplikuje, když omylem přivede jiné děvče. Princ Evžen, který dívku nezná a neví ani, jak vypadá jeho nový pobočník, si proto sedne v naději, že teprve přijdou. Zatím Patera všechny hostí a notně se na princův účet opije. Když princ stále nepřichází, pokusí se v ženském přestrojení utéci bez placení. Je však dopaden a čeká ho trest. Je převelen do vzdálené zapadlé posádky v Mňuku, ale ještě před odjezdem rytířsky umožní sympatickému důstojníkovi, ve kterém tentokrát zase on nepoznal prince Evžena, setkání s Pepi. Půl roku ve vzdálené posádce uteče jako voda, byť a Patera dostane dovolenou. Požádá o možnost vrátit se ke svému pluku, mstivý podplukovník Kinzl ho však odmítne. Pateru však čeká další z neobvyklých a nečekaných zákrut jeho vojenské kariéry.
    Žánry:Komedie
    66%
    Nadporučík Alois Patera je poněkud opomíjený důstojník c. a k. armády, který před sebou nemá příliš radostné vyhlídky. Čeká totiž na potrestání za účast v zakázaném souboji. Ke svému překvapení je však místo potrestání jmenován novým pobočníkem prince Evžena. Ten se má zanedlouho oženit s princeznou Annou Luisou a musí se proto rozejít se svou milenkou Pepi Kalašovou, majitelkou obchodu s kravatami. Naposledy se s ní chce ještě setkat, a protože velmi dobře ví, že jeho budoucí manželka nařídila policejnímu radovi Guthermovi, aby prince sledoval, pošle svému novému pobočníkovi vzkaz, ve kterém mu přikazuje, aby Pepi přivedl do Belvedéru a bavil ji, dokud on sám nepřijde. Patera však situaci nečekaně zkomplikuje, když omylem přivede jiné děvče. Princ Evžen, který dívku nezná a neví ani, jak vypadá jeho nový pobočník, si proto sedne v naději, že teprve přijdou. Zatím Patera všechny hostí a notně se na princův účet opije. Když princ stále nepřichází, pokusí se v ženském přestrojení utéci bez placení. Je však dopaden a čeká ho trest. Je převelen do vzdálené zapadlé posádky v Mňuku, ale ještě před odjezdem rytířsky umožní sympatickému důstojníkovi, ve kterém tentokrát zase on nepoznal prince Evžena, setkání s Pepi. Půl roku ve vzdálené posádce uteče jako voda, byť a Patera dostane dovolenou. Požádá o možnost vrátit se ke svému pluku, mstivý podplukovník Kinzl ho však odmítne. Pateru však čeká další z neobvyklých a nečekaných zákrut jeho vojenské kariéry.
    Žánry:Komedie
    13
  • Tonka Šibenice
    Tonka Šibenice (1930)
    FilmRole: vrah Prokůpek
    65%
    14
  • Svatý Václav
    Svatý Václav (1929)
    FilmRole: barbar, zajatec na Velehradě
    V pohanské době přijal kníže Bořivoj se ženou Ludmilou křest od věrozvěsta Metoděje. Jejich syn Vratislav se seznámil na lovu s temperamentní Drahomírou, kterou zanedlouho představil na hradě jako svou ženu. Po čase se jim narodil syn Václav. Po letech, když se Václav vrátil z Budče, kde byl vychováván, zamilovala se do něho Skeřova dcera Radmila. Obnovená premiéra filmu se konala 28. 10. 2010 v pražském Rudolfinu za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu s dirigentem Janem Kučerou.
    Žánry:DramaHistorický
    64%
    V pohanské době přijal kníže Bořivoj se ženou Ludmilou křest od věrozvěsta Metoděje. Jejich syn Vratislav se seznámil na lovu s temperamentní Drahomírou, kterou zanedlouho představil na hradě jako svou ženu. Po čase se jim narodil syn Václav. Po letech, když se Václav vrátil z Budče, kde byl vychováván, zamilovala se do něho Skeřova dcera Radmila. Obnovená premiéra filmu se konala 28. 10. 2010 v pražském Rudolfinu za doprovodu Symfonického orchestru Českého rozhlasu s dirigentem Janem Kučerou.
    Žánry:DramaHistorický
    15
  • Hlídač č. 47
    Hlídač č. 47 (1937)
    Film

    Film Hlídač č. 47 začíná vlastně happy endem: železniční hlídač Douša se svou ženou zachrání na poslední chvíli vesnického kramáře Ferdu Zusku, který chce z nešťastné lásky skočit pod vlak. Pak se však příběh trochu komplikuje: Ferdovi otrne a začne dělat návrhy paní Doušové, zatímco Douša, který se při jeho zachraňování zranil, ohluchne. I když se mu po čase sluch vrací, nedává to Douša najevo - aby poznal, co si o něm lidé myslí. Jenže to je někdy lepší nevědět...

    Ve filmu Josefa Rovenského dostali příležitost herci Národního divadla Jaroslav Průša (Douša), Marie Glázrová (Anna Doušová), Ladislav Boháč (Ferda). Hlídač č. 47 byl natočen podle psychologického románu Josefa Kopty a zařadil se tak na konci 30. let mezi vlnu filmových adaptací české literatury. Byl to poslední film herce, scenáristy a režiséra Rovenského, který v pouhých 43 letech zemřel ještě před dokončením filmu (5. 11. 1937). Z jeho režií jmenujme například Řeku (1931) či Maryšu (1935) s Jiřinou Štěpničkovou.

    Žánry:Drama
    64%

    Film Hlídač č. 47 začíná vlastně happy endem: železniční hlídač Douša se svou ženou zachrání na poslední chvíli vesnického kramáře Ferdu Zusku, který chce z nešťastné lásky skočit pod vlak. Pak se však příběh trochu komplikuje: Ferdovi otrne a začne dělat návrhy paní Doušové, zatímco Douša, který se při jeho zachraňování zranil, ohluchne. I když se mu po čase sluch vrací, nedává to Douša najevo - aby poznal, co si o něm lidé myslí. Jenže to je někdy lepší nevědět...

    Ve filmu Josefa Rovenského dostali příležitost herci Národního divadla Jaroslav Průša (Douša), Marie Glázrová (Anna Doušová), Ladislav Boháč (Ferda). Hlídač č. 47 byl natočen podle psychologického románu Josefa Kopty a zařadil se tak na konci 30. let mezi vlnu filmových adaptací české literatury. Byl to poslední film herce, scenáristy a režiséra Rovenského, který v pouhých 43 letech zemřel ještě před dokončením filmu (5. 11. 1937). Z jeho režií jmenujme například Řeku (1931) či Maryšu (1935) s Jiřinou Štěpničkovou.

    Žánry:Drama
    16
  • Maryša
    Maryša (1935)
    FilmRole: komentátor
    Rurální drama na motivy klasické divadelní předlohy bratrů Mrštíků, kterou pro filmové plátno přizpůsobil Otakar Vávra, načež ji režíroval Josef Rovenský. V titulní úloze se představila Jiřina Štěpničková, která obdobným rolím vesnických dívek vévodila a sloužila jako protipól Adiny Mandlové či Lídy Baarové, které ztvárňovaly elegantní salónní dámy. Děj se soustředí na tragické manželství Maryši se starším mužem, které vyústí v nevyhnutelnou tragédii. Na požadavek brněnského studia však bylo oproti dobře známé divadelní hře provedeno několik změn. Příběh je situován do jiného prostředí, v ději musel být zveličen vliv katolické církve a protagonisté se dočkali smířlivějšího závěru. Zároveň byl snímek obohacen několika barevnými záběry, aby vynikla malebnost krojových kostýmů, nicméně kvůli nekvalitnímu filmovému materiálu a následnému vyvolání se sekvence nakonec nevyužila. I přes vláčné podání se jedná o jedno z markantních děl prvorepublikové kinematografie, na které je s odstupem fascinující hledět. V době uvedení se snímek dostal na Mezinárodní filmový festival v Benátkách.
    Žánry:Drama
    61%
    Rurální drama na motivy klasické divadelní předlohy bratrů Mrštíků, kterou pro filmové plátno přizpůsobil Otakar Vávra, načež ji režíroval Josef Rovenský. V titulní úloze se představila Jiřina Štěpničková, která obdobným rolím vesnických dívek vévodila a sloužila jako protipól Adiny Mandlové či Lídy Baarové, které ztvárňovaly elegantní salónní dámy. Děj se soustředí na tragické manželství Maryši se starším mužem, které vyústí v nevyhnutelnou tragédii. Na požadavek brněnského studia však bylo oproti dobře známé divadelní hře provedeno několik změn. Příběh je situován do jiného prostředí, v ději musel být zveličen vliv katolické církve a protagonisté se dočkali smířlivějšího závěru. Zároveň byl snímek obohacen několika barevnými záběry, aby vynikla malebnost krojových kostýmů, nicméně kvůli nekvalitnímu filmovému materiálu a následnému vyvolání se sekvence nakonec nevyužila. I přes vláčné podání se jedná o jedno z markantních děl prvorepublikové kinematografie, na které je s odstupem fascinující hledět. V době uvedení se snímek dostal na Mezinárodní filmový festival v Benátkách.
    Žánry:Drama
    17
  • Učitel orientálních jazyků
    Učitel orientálních jazyků (1918)
    FilmRole: uruguayský vyslanec markýz di Chuarez
    61%
    18
  • Malostranští mušketýři
    Malostranští mušketýři (1932)
    FilmRole: Matěj Babánek
    60%
    19
  • On a jeho sestra
    On a jeho sestra (1931)
    FilmRole: inspicient
    Vlasta Burian v roli všetečného pošťáka vstoupí do této hudební komedie na scéně revuálního divadla. Omylem se ocitne v kočáru, kterým má na jeviště přijet hvězda připravované inscenace. Jeho sestra (Anny Ondráková) je komorná dotyčné primadony a touží po divadelní kariéře. Písničku Růžové psaníčko znamená randíčko nejdřív zazpívá na poštovní akademii, kde si jí všimne rozšafný ministr (Theodor Pištěk)... Parádní ukázkou Burianovy komiky je scéna, v níž listonoš vítá ministra a dopouští se legračních přebreptů. Vzápětí pohotově imituje různé hudební nástroje. Vynalézavý listonoš a jeho kolegové nakonec zachrání i premiéru, jež hrozí krachem...
    Žánry:Komedie
    58%
    Vlasta Burian v roli všetečného pošťáka vstoupí do této hudební komedie na scéně revuálního divadla. Omylem se ocitne v kočáru, kterým má na jeviště přijet hvězda připravované inscenace. Jeho sestra (Anny Ondráková) je komorná dotyčné primadony a touží po divadelní kariéře. Písničku Růžové psaníčko znamená randíčko nejdřív zazpívá na poštovní akademii, kde si jí všimne rozšafný ministr (Theodor Pištěk)... Parádní ukázkou Burianovy komiky je scéna, v níž listonoš vítá ministra a dopouští se legračních přebreptů. Vzápětí pohotově imituje různé hudební nástroje. Vynalézavý listonoš a jeho kolegové nakonec zachrání i premiéru, jež hrozí krachem...
    Žánry:Komedie
    20
  • 21
  • Miláček pluku
    Miláček pluku (1931)
    FilmRole: plukovník
    52%
    22
  • Fidlovačka
    Fidlovačka (1930)
    FilmRole: švec
    U prvorepublikových filmů převažovaly literární náměty. Filmaři si vypůjčovali i hry Josefa Kajetána Tyla. Fidlovačka se stala jedním z prvních zvukových filmů, kde poprvé na plátně zazněla i národní hymna, kterou ovšem zapracoval již Tyl. Vznikla naivní, ovšem zarputile vlastenecká veselohra o ševcovské cechovní slavnosti, zněla národovecká hesla a převažoval operetní ráz. Nenáročný snímek potěšil hlavně venkovské publikum, jemuž byl v prvé řadě určen.
    52%
    U prvorepublikových filmů převažovaly literární náměty. Filmaři si vypůjčovali i hry Josefa Kajetána Tyla. Fidlovačka se stala jedním z prvních zvukových filmů, kde poprvé na plátně zazněla i národní hymna, kterou ovšem zapracoval již Tyl. Vznikla naivní, ovšem zarputile vlastenecká veselohra o ševcovské cechovní slavnosti, zněla národovecká hesla a převažoval operetní ráz. Nenáročný snímek potěšil hlavně venkovské publikum, jemuž byl v prvé řadě určen.
    23
  • Diagnosa X
    Diagnosa X (1933)
    FilmRole: prof. Pavel Bernhard
    50%
    24
  • 25
  • Pepina Rejholcová
    Pepina Rejholcová (1932)
    FilmRole: dědeček
    48%
    26
  • Švejk v civilu
    Švejk v civilu (1927)
    FilmRole: antoušek Pižla
    Švejk žije se svými psy v sousedství švadlenky Aničky a společně s pohodným Pižlou a funebrákem Žížalou hodlá se psy obchodovat. Baron Camra daruje prostopášné Lo foxteriéra Hera a auto s řidičem Pavlem. Pižla se Žížalou foxteriéra ukradnou a Camrovi zůstane jen Švejkova navštívenka. Lo se proto s Camrou pohádá a společně s Pavlem odejde ke Švejkovi získat psa zpět. Přitom se marně pokouší Pavla svést. Camra se domnívá, že Pavel je milencem Lo, a sdělí to Aničce, která má Pavla ráda. Rozzlobená Anička chtěla s Pavlem odjet do Karlových Varů, ale Camra využije jejího hněvu a pozve ji na výlet sám. Mezitím foxteriér Hero utekl zpět ke Švejkovi. V hotelu v Karlových Varech se Anička vydává za Camrovu ženu, ale myslí stále na Pavla. Camra si při hře v kasinu udobří rozmarnou Lo. Přichází Švejk s Herem a vsadí do hry psí známku. Camra vše prohraje a Lo se chystá k odjezdu. Švejk vyhraje na psí známku vysokou výhru, Pavel se udobří s Aničkou a společně odjíždějí z hotelu.
    Žánry:Komedie
    48%
    Švejk žije se svými psy v sousedství švadlenky Aničky a společně s pohodným Pižlou a funebrákem Žížalou hodlá se psy obchodovat. Baron Camra daruje prostopášné Lo foxteriéra Hera a auto s řidičem Pavlem. Pižla se Žížalou foxteriéra ukradnou a Camrovi zůstane jen Švejkova navštívenka. Lo se proto s Camrou pohádá a společně s Pavlem odejde ke Švejkovi získat psa zpět. Přitom se marně pokouší Pavla svést. Camra se domnívá, že Pavel je milencem Lo, a sdělí to Aničce, která má Pavla ráda. Rozzlobená Anička chtěla s Pavlem odjet do Karlových Varů, ale Camra využije jejího hněvu a pozve ji na výlet sám. Mezitím foxteriér Hero utekl zpět ke Švejkovi. V hotelu v Karlových Varech se Anička vydává za Camrovu ženu, ale myslí stále na Pavla. Camra si při hře v kasinu udobří rozmarnou Lo. Přichází Švejk s Herem a vsadí do hry psí známku. Camra vše prohraje a Lo se chystá k odjezdu. Švejk vyhraje na psí známku vysokou výhru, Pavel se udobří s Aničkou a společně odjíždějí z hotelu.
    Žánry:Komedie
    27
  • 28
  • Strýček z Ameriky
    Strýček z Ameriky (1933)
    FilmRole: hluchoněmý pan Noha
    44%
    29
  • Loupežník
    Loupežník (1931)
    FilmRole: starosta
    43%
    30