Je hezké, když se lidé z branže neváhají vzájemně podpořit. Letošní pokračování Gladiátora od Ridleyho Scotta kritiky spíš uspokojilo, laťka nastavená čtvrtstoletí starým originálem se ale podle většinového mínění ani neotřásla. Epický starověký akčňák prostoupený machiavellistickými intrikami operoval na pomezí uctivého remaku a moderního „legacy sequelu“, za což si jej nesmírně považuje oscarový režisér Christopher Nolan. Tvůrce Oppenheimera a Interstellaru označil Gladiátora II za nejlepší film roku a Scotta vyzdvihl jako fachmana, jenž umí skvěle zdůraznit tematickou hloubku.
Články 53
Doba prestižních filmových cen je tady a jako jedny z prvních vykopávají své nominace Zlaté glóby, které jsou považovány za druhé nejprestižnější ocenění hned po Oscarech. Vítězové proto mohou velmi napovědět, kdo si nakonec odnese i věhlasnou zlatou sošku. Kdo má letos nejvíce želízek v ohni?
Šestaosmdesátiletý režisér Ridley Scott nepatří k těm přehnaně skromným umělcům, kteří nikdy přímo nevyzdvihnou vlastní dílo. Když se jej optali na čtveřici nejlepších filmů historie, zařadil mezi ně i svého Blade Runnera z roku 1982. A vysoké mínění má také o prvním Vetřelci (Alien), z něhož spolu s designérem H. R. Gigerem vykouzlil přelomovou kapitolu filmové science fiction. Hůře se to má s pozdějším prequelem Prometheus z roku 2012, s nímž se Scott vrátil v čase a prozkoumával počátky dokonalých vesmírných zabijáků. Finanční hit publikum rozdělil a sám režisér po letech přiznává, že on i jeho tým „byli dost mimo.“
Zdá se, že opět žijeme v éře filmových sci-fi sérií, které vyklíčily v pozdních sedmdesátých a v osmdesátých letech. A jejichž koncepty se už párkrát zkřížily. Vetřelec dostává další film poté, co v kinech uspěl sedmý celovečerní titul Romulus, Predátor se na lov znovu vydá 7. listopadu 2025, kdy do kin vrazí připravovaný šestý snímek hlavní ságy s podtitulem Badlands. Natáčí jej Dan Trachtenberg, jenž všechny potěšil předloňskou Kořistí (Prey) z doby americké kolonizace. A to není všechno. Producent z 20th Century Studios Steve Asbell totiž vyzradil simultánní výrobu dalšího a přísně utajovaného filmu a spolu s tím naznačil, že se zvažují způsoby, jak obě slavné franšízy pod štítkem Disneyho znovu propojit.
To jsou věci. Režisér letního hitu Vetřelec: Romulus (Alien: Romulus) Fede Alvarez ještě nedávno tvrdil, že se nehodlá zaprodat okamžitému sequelu a minimálně dva roky chce počkat na to, jak jeho příspěvek do vetřelčí ságy, dějově vklíněný mezi jedničku a dvojku, s publikem zarezonuje. Studio 20th Century Studios ale po 350milionových tržbách tolik trpělivosti nenajde a producent Steve Asbell v rozhovoru pro The Hollywood Reporter čerstvě vyzradil, že přípravy na přímé pokračování pod dohledem Alvareze a za účasti hereckých tahounů Cailee Spaeny a Davida Jonssona jsou na spadnutí.
Hollywoodské étery jsou plné vztahových perliček a osobních skandálů, jež přiživují spíš vypjaté systémové okolnosti než nepřístojná vůle aktérů. Když se herečka s českými kořeny Kim Novak ve druhé polovině 50. let zamilovala do afroamerického zpěváka a herce z uskupení Rat Pack Sammyho Davise Jr., rasistické vedení showbyznysu to za každou cenu vetovalo. O pověstném románku nově vzniká snímek Scandalous v režii debutanta a populárního herce Colmana Dominga, v němž Novak ztvární stále obsazovanější Sydney Sweeney a Davise si zahraje senzace z Vetřelec: Romulus David Jonsson.
Nejnovější celovečerní příspěvek filmové ságy Vetřelec s podtitulem Romulus (Alien: Romulus) má za sebou úspěšnou pouť světovými kiny, z níž si odnáší 350 milionů dolarů. Jako nejvýdělečnější hororový snímek roku tedy míří na domácí nosiče, kam počátkem prosince doputuje nejen v dnešních obvyklejších formátech jako Blu-ray a DVD. Příběh dezertérské mladé skupiny z těžařské planety Vetřelců (1986), která při krádeži hibernačních kapslí na osamělém vesmírném plavidle narazí na pozůstatky lidských experimentů na xenomorphovi z původního Vetřelce (1979), si v obývácích budou moci velcí nadšenci minimálně v zahraničí pustit také na staré dobré VHS.
V kinech ještě doznívá křik nové várky mladých obětí, z nichž se na zdánlivě opuštěné vesmírné stanici Romulus ve stejnojmenném vetřelčím filmu stávají živoucí zámotky pro nejdokonalejší zabijácký organismus vesmíru. Prestižní showrunner Noah Hawley (Fargo) už ale dokončuje práce na prvním seriálu z hlavní dějové linky Vetřelce s názvem Vetřelec: Země (Alien: Earth), který nás zavede na Zemi přibližně tři dekády před událostmi původního filmu z roku 1979. V nových rozhovorech přiblížil vlastní poetiku seriálových adaptací úspěšných snímků či pozměněný design xenomorfů a prozradil, že na ploše několika sezón určitě nevěnuje prostor pouze tradičnímu boji o přežití.
První víkend po začátku nového školního roku návštěvníků v kinech výrazně ubylo, což poměrně výraznými úbytky postihlo všechny letní hity. Jejich pořadí se však změnilo jen minimálně, jelikož do první pětice promluvila pouze jediná novinka.
Nepočítáme-li z hlavní vetřelčí franšízy vykrojený dvoudílný výplach Vetřelec vs. Predátor, nestvůrní xenomorfové představení v klasice Vetřelec (Alien) dosud nevkročili na zemský povrch. Filmaři včetně Ridleyho Scotta a Jamese Camerona přitom jejich mytologii bujaře utvářeli už v sedmi celovečerních filmech, k nimž v první půlce příštího roku přibude také očekávaný seriál od FX Networks Alien: Earth. Jak název napovídá, naše mateřská planeta tentokrát běsnění dokonalých vesmírných zabijáků neunikne. První krátký teaser toho moc neukáže, doprovodná synopse a informace o časovém zasazení pak vlastně naznačují a matou ještě výrazněji.