„Byli jsme pěkně mimo.“ Ridley Scott kydá špínu na vlastní nepovedené pokračování Vetřelce
S vetřelci byly vždycky problémy, dané už tím, v jak vlivné a citované klenoty tvůrci vybrousili nejen klaustrofobickou jedničku, ale také výpravnější militantní Vetřelce. Když ale Scott sledoval další vývoj počínaje problematickou trojkouDavida Finchera z roku 1992, dle vlastních slov si pomyslel, že na jím započatou franšízu leda kydají hnůj. Zjevně není sám, vždyť na esteticky i poeticky vyhraněné Vzkříšení v režii Jeana-Piera Jeuneta, v němž se rozloučila Ripleyová s tváří Sigourney Weaver, dosud dějově nikdo nenavázal.
Do hry se totiž ještě po nesouvisejících soubojích s predátorem opět vložil režisér Gladiátora a jeho nynějšího pokračování. Uvědomil si, že původní snímek, jímž se koncem sedmdesátých let sám vydatně proslavil, přitahuje stálý divácký zájem. „Viděl jsem ten zatracený film, který stále hrají každou noc někde po světě, na všech platformách,“ řekl Scott v novém rozhovoru pro Deadline. „V té bestii stále bují život. To je důvod, proč jsem si sedl s velkým spisovatelem Damonem Lindelofem a rekonstruovali jsme znovuzrození té éry formou Promethea.“
Prometheus se vrátil několik dekád před události jedničky a kladl si za cíl popsat vesmírnou zacyklenost mezi lidstvem a humanoidním mimozemským druhem, v níž zásah androida Davida (Michael Fassbender) způsobí obávanou mutaci. K tradičním aspektům série včetně samotných vetřelců ale sotva dospěl a mnozí se nad hmatatelnými ambicemi utopenými v akčním finále škrábali na hlavě. Podobně to prý měl i sám Scott, jenž zpětně přiznal, že se mu film vymkl z kontroly.
„…byli jsme mimo,“ vyprávěl. „Moji poradci, kteří už se mnou upřímně nejsou, byli určitě mimo. A částečně to dávám za vinu sobě, i když jsem byl zaneprázdněný natáčením jiných filmů. A tak se to nechalo být, což se nemělo stát. Když něco oživuješ, měl bys pořádně zatlouct hřebík do zdi,“ nasypal si popel na hlavu režisér, jenž před Prometheem dokončil Robina Hooda, jako tradičně v jeho případě určeného pro prodloužený sestřih, a chystal se na kriminální thriller Konzultant.
Prometheus každopádně vydělal přes 400 milionů dolarů a studio Fox Ridleymu umožnilo pracovat na sequelu, v němž si Fassbender zahrál rovnou dvojroli a androidí sexuálně šponované etudy z druhého konce vesmíru konečně vykřesaly i klasického vetřelce. Covenant roku 2017 si nicméně z pohledu kritického přijetí i tržeb pohoršil a Scott nedostal možnost zkompletovat prequelovou trilogii.
Místo toho jsme letos obdrželi uctivější, mezi jedničku a dvojku vklíněný návrat ke kořenům v podobě hororového Vetřelce: Romula. Produkující Scott posvětil vizi režiséra Fedeho Alvareze, již pochvalně zhodnotili také diváci a kritici. Vzhledem k 350milionovým tržbám (a pouze 80milionovému rozpočtu) se už připravuje pokračování, přičemž vetřelci se rovněž podívají na planetu Zemi v seriálovém prequelu Alien: Earth od Noaha Hawleyho (Fargo). Na Promethea, respektive Covenanta, se tudíž zapomíná stejně jako ve své době na Vzkříšení.