Recenze filmu Anora

70%

Komentáře a recenze 21

Dle počtu bodů
hrumsrt
hrumsrt
11 077 bodů
8
Možná největší filmové překvapení letošního roku, když si nízkorozpočtová Anora došla k obrovskému diváckému i kritickému zájmu vrcholící další a další nominací na kdejakou filmovou cenu.. Anora možná je modernější verzí Pretty Woman pro dnešní generaci, ale ani zdaleka nevypráví tak naivní a pohádkový příběh. Syn ruského oligarchy Ivan tráví v Americe prázdniny, aby pochopil o čem je život a byl připravený převzít rodinný podnik doma v Rusku. Ale tyhle poslední dětské radovánky se již od začátku zvrhly v jeden nekonečný večírek vrcholící exkluzivním obchodním svazkem se striptérkou Anorou a nabídkou, na jakou by tehdy Edward Lewis ani nepomyslel.. Sériové orgie několikavteřinových zvířecích orgasmů s prostoprsou Anorou způsobí přílišný úbytek krve v mozku a Ivan vysloví otázku, která navždy ovlivní jeho život - Ani, vezmeš si mě?.. Žánrový mix zabalený do bezchybného audiovizuálního pozlátka, který se nejednou nebojí jít za hranu a dovolit se i v nelehké době zasmát čistě ruským reáliím.. 80%
Klajnik
Klajnik
9 194 bodů
8
Sean Baker opět vyobrazuje postavy velmi lidsky a interakce mezi nejrůznějšími postavami skvěle fungují. Na druhou stranu nelze říci, že by film měl nějakou silnou pointu a nebo šel až na dřeň. Realistické to toliko není - pouze autentické. Sic je to méně idealizované než Pretty Woman, tak to furt není nijak zvlášť špinavé, což by být mělo, kdyby autor chtěl pravdivě ukazovat životy sex workers.
O tom ten film ale skoro vůbec není a já vlastně nepociťuju tu potřebu, aby byl, když mě vlastně bavil takový, jaký je. Striptérka se zamiluje do bohatého synáčka ruského oligarchy a přes prvotní euforii to spěje k neradostnému konci - respektive to spěje k tomu, k čemu by to v realitě nejspíš dospělo, kdyby taková situace mezi takovými lidmi nastala. Furt jsem si ale víc užil režisérův předchozí film (Red Rocket) o sketě v úzkých, což je taky film, kterej ale rovněž nenese nijak zvlášť silné poselství nebo pointu (přičemž vždy spíše ocením stylovej a zábavnej film bez pointy než patetickou slátaninu, která se přes vtíravý nevkus snaží býti poučná). Zdá se, že Bakerovy filmy stojí hlavně na jisté autenticitě postav, stylovosti a zábavnosti. Hlavní cenu v Cannes však měla vyhrát Substance, která lépe sepnula tematicky i emocionálně, ale chápu, že ceny se nerozdávají jen na základě kvality, protože pak by 3-4 hlavní ceny mohl vyhrát tentýž film, přičemž je tu snaha odměnit celou řadu tvůrců a vyzdvihnout celou řadu filmů.
Přesto si myslím, že by Anora lépe fungovala, kdyby scénář víc prokreslil protagonistčinu špinavou práci a rodinný život, protože by se tak zvýraznily její motivace, tužby a bolístky. Mohl bych s ní pak i lépe sympatizovat a úplný závěr by si taky sedl lépe. Film lze pomyslně rozdělit do zhruba tří částí:
1) Prostitutka vyhraje loterii v podobě bohatého ruského synáčka, který si ji vezme a vykoupí ji tak z marasmu. V téhle části sledujeme takovou verzi Pretty Woman pro Gen Z.
2) Synáčkovi rodiče chtějí ten ostudný sňatek anulovat, takže pošlou své poskoky, kteří však situaci nebudou mít pevně v rukou. Původně jsem si myslel, že dvojice bude unikat ruským gorilám a "bojovat o lásku" (ugh) nebo tak něco, jenže takto idealizovaný směr by ten film měl, kdyby ho točil kýčař. Tahle část je ve skutečnosti dost komediální, protože arménští poskoci ruského boháče nejsou žádní suroví mafiáni a divák se baví nad jejich zoufalstvím z nemožnosti zvládnout onoho rozmazleného spratka, kterého musí celou noc nahánět po městě, s čímž jim také pomáhá naštvaná Anora, která ovšem furt manželství přerušit nechce.
3) Někdo by mohl říci, že závěru dojde trochu dech, ale podle mě se to dobře snáší s deziluzivním vyzněním celého děje. Martin Šrajer psal na twitter, že tyto tři části spolu dostatečně (tematicky) nekomunikují, což podepisuji. Jak si vyložit poslední scénu s Igorem? Anora se dosud odměňovala svým tělem a v poslední scéně tak učiní i když nemusí, sesype se. Sesype se asi i proto, že měla těžkej den a cítila se hloupě, protože blbě naletěla. Nakonec z toho sice nevyšla vůbec zle, ale chápu. Přesto to působí, jakoby se autor snažil říct něco hlubšího, ale není moc jasné co? Pokud vás postavy nebudou bavit (třeba svou vyjebaností), tak si k nim cestu asi nenajdete, protože morálně k tomu není žádný zvláštní důvod a scénář jejich osobnosti dostatečně neprohlubuje. Já si to ale přesto užil, což o nějakých kvalitách svědčí.
Renfield
Renfield
3 175 bodů
7
Čekat od Seana Bakera klasickou love story by bylo hodně mimo. Anora však nepřekvapí pouze žánrovým směřováním, ale i vývojem postav. Ani a Ivan nejsou párem, kterému bych to plně přál, ono také není co, jejich motivace jsou úplně jinde, čehož se svým způsobem oba drží. Ale ta nesnesitelnost funguje a společně s famózní vizuální a hudební stránkou táhne děj až do žánrové otočky a příjezdu "goril". S nimi očekávané problémy sice přijdou, ale takovým jiným způsobem... říkal jsem si, že tam chybí už pouze NoHo Hank. Děj tu nabere tempo a (ne)představí Igora, toho zprvu pocitově drsnějšího, později však smutného a pro Ani neviditelného oslavence, který možná doufá v něco víc. Právě on má ten nejzajímavější vývoj, závěrečné zvážnění tomu tak sedne. Žánrové přechody celkově nejsou nijak na sílu, přijedou ze šéfů a jejich syna vyděšené a tím poněkud nešikovné gorily a jedna z nich má i jiné motivace. Smysl to dává.
marie-kolarova
marie-kolarova
2 998 bodů
7
Pokud má toto být aktuální verze na Popelku, tak si doba vážně nepotrpí na city. Na rozdíl od anotace mně Anora vůbec nepřipadá naivní a věřící v lásku, ale suše pragmatická, s čuchem na dobrý deal. Evidentně si nežije nad poměry, a zrovna nemá lepší nápad, jak přijít k penězům než jako erotická tanečnice. Ivan je sice nezvedený fracek, ale co jiného z něho mohlo vyrůst. Ty jeho rodiče bych nepřála ani svému největšímu nepříteli. Na pravou lásku taky dojde, a to od prvního pohledu a v celkem solidní linii, asi nejlepší pasáži ze všeho. Jinak první část přepálená, ta rádoby groteska úplně nefunguje. Je to asi dost generační záležitost. Mladé holky to oslovilo daleko víc než mě.
Tom.kom
843 bodů
8
Tak tohle bylo čisté zjevení. Film nepostrádá skvělé herecké výkony, úžasné dialogy, parádní komediální složku protknutou celým filmem, energii, kterou dokáže náramně předávat a výborně vystavěný vztah, na němž vše stojí a padá. Jen je trochu škoda, že se vše jaksi včetně zprvu neskutečně našlapaného tempa v druhé polovině filmu lehce ohraje. Ovšem v první polovině se nachází asi dvacetiminutová sekvence, v níž sledujeme jeden skvěle napsaný a úžasně gradující dialog a v oné pasáži zkrátka fungovalo naprosto všechno, rázem mi podlomila kolena a patří k tomu nejlepšímu, co jsem za tento rok viděl. Ale tohle všechno není ten hlavní důvod, proč považuji Anoru za jeden z nejlepších filmů letošního roku. Je to především kvůli tomu, co snímek vypovídá a co vše v sobě ukrývá. Pojednává totiž o mladé dívce Ani, která pracuje v nočním klubu, ale nejradši by se v životě vydala úplně jinou cestou – přestala dělat tuhle práci, v níž denně nosí jen masku falešného úsměvu a potkala někoho s nímž bude konečně šťastná. Možná se to může jevit jako obyčejný, tisíckrát viděný či banální příběh, ale není tomu tak! Vše je zaobaleno do jemných nuancí a podáváno s neskutečnou lidskostí. Stejně jako konec, ve kterém Ani s trochou domyšlení opět spadne do stejné řeky a sama se možná nikdy nezmění. To na jednu stranu může působit jako by zde postava neprošla žádným vývojem, ale je tomu přesně naopak. Ani si celým filmem -, jenž jí ze začátku možná dal, co si přála, jenže pak jí vše znovu sebral a zničil až si sama místy nalhávala, že situace není taková, jaká však ve skutečnosti je – prochází skvělým vývojem. Byť nakonec se v podstatě nezmění. Jenže občas jsme prostě jen lidé, někdy se nedokážeme ponaučit, někdy jen zkrátka marně toužíme po šťastnějším životě, ale nenacházíme tu správnou cestu. Film tohle vše neskutečně dobře podává, dokáže z vás dostat neskutečný příval emocí, a přitom, celou tu dobu sledujete jen obyčejný, avšak neskutečně lidský příběh. A to prostě někdy stačí.
Leefko
Leefko
416 bodů
10
Unikátní film, který plete žánry, emoce a témata takovým způsobem, že bychom v 99% dostali zmatené cosi, kde bychom chválili jednotlivé aspekty, ale v celku to zklamalo. Tady ale dostáváme 1% neuvěřitelně inovativní, zábavné a emoční jízdy, která je skvěle napsaná, natočená a především zahraná. Ty herce tu chci specificky vypíchnout, protože jsou všichni naprosto dokonalí, ale Mikey Madison si tu vyloženě šlape pro Oscara, s takovou vervou vrstevnatou Anoru vprostřed naprosto šílené situace zahrála. Za mě naprostý must-watch, největší překvapení roku a nejspíš i jeden z nejlepších filmů, co jsem letos viděl v kinech...
hroubek
hroubek
381 bodů
8
Velká paráda. Před pár lety jsem viděl The Florida Project a moc se mi to líbilo, a hned jsem si zapamatoval jméno režiséra Seana Bakera. Další jeho film mi opět sedl, a Baker se hned ocitl na mém seznamu oblíbených režisérů. A teď jsem viděl jeho třetí film a jsem velmi spokojený. Baker je výborný vypravěč, skvěle umí psát lidské charaktery (zvláště ty, co žijí na okraji společnosti, vydělávají si vlastním tělem, mají problémy s alkoholem nebo drogami, a sní o krásné budoucnosti, která asi nikdy nepřijde) a také je opravdu hodně šikovný režisér, který s každým dalším filmem roste a roste. Už od prvních minut Baker působí velmi sebevědomě a dává nám podívanou, co má skvělý střih, rytmus, hudbu, kameru a je správně dravá a sexy. Přesně jako hlavní hrdinka filmu. Je vidět, jak si Baker s mnoha scény vyhrál, baví se kamerovými jízdy, výborně prodává sexy Mikey Madison skrz její práci, abychom se do zamilovali a ukazuje nám život jako jednu velkou party. První třetina filmu si mě hezky obtočila kolem prstu, a pak Baker udělá otočku o sto osmdesát stupňů a náhle dostáváme jinou podívanou. A ta změna je natolik přirozená a funkční, že to vůbec nevadilo. Film už není tolik sexy, ale za to se promění v parádní černou komedii jak od bratří Coenů, kde padají skvělé hlášky, a jsou tu vynikají dialogové výměny. A i v poslední třetině si pro nás Baker připravil něco jiného, a opět to moc dobře fungovalo. Anora ve výsledku působí jako tři filmy v jednom, kdy každý jeden parádně funguje a graduje. A co je nejlepší, i samotný film funguje jako celek. Mikey Madison je zde vynikající a zaslouží si všechny ovace, které se jí dostávají. Madison je v této roli působivá, ale hlavně jsem celou dobu měl pocit, že skoro nehraje, ale všechno je naprosto přirozené. Od její gestikulace, nadávek, radosti, sebevědomí nebo bolesti. Celé to působilo opravdově. Klobouk dolů za takovýto působivý a přirozený výkon. Mark Ejdelštejn má velmi vděčnou roli a zahrál to parádně. Parádně prodal své rozmazleného spratka, který se chce bavit, pařit, souložit, brát drogy a pak začít znovu pařit. Ejdelštejnovi tahle poloha sedla a umí si ukrást několik scén pro sebe. Trojice Karren Karagulian, Vache Tovmasyan a Yura Borisov, jsou skvěle sehraný, mají výborně napsané role a Baker jim napsal úžasné dialogy a momenty, které připomenou černé komedii. Tahle trojice je opravdu vtipná, zábavná a hlavně má srdce na správném místě, i přestože to nedávají moc znát. Pobavila mě dvojice Darya Ekasamova a Aleksey Serebryakov, kteří sice nemají tolik prostoru, ale umí si ukradnou každou scénu. Anora mi dost sedla a u filmu jsem se dobře bavil. Jediná má větší výtka je k trochu delší stopáží. Filmu by prospělo, kdyby každou třetinu zkrátil o pět minutek, aby byl film o trochu více údernější a měl lepší tah na bránu. Anora je hodně povedená podívaná a já se těším až jí někdy uvidím znovu.
Te_reza
Te_reza
328 bodů
8
Tak nepředvídatelné, zábavné a energické.. Chvíli trvalo než film chytil spád ale rozhodně je to jeden z filmů roku 2024 které stojí za to vidět.
nikoss
nikoss
127 bodů
9
Nevěřil bych, že tři žánrově odlišné a nijak obsahově originální bloky se dají spojit do chytrého a velmi vtipného celku. Tvůrcům se to myslím zdařilo. Také mě potěšila Zlatá palma z Cannes pro normální zábavný film, který navíc moc nesplňuje aktuální kritéria progresivistické ideologie. Ani, i když je sebevědomá a emancipovaná, rozhodně není profilem dnes preferovaní silné ženské hrdinky, která to nakonec všem natře nebo alespoň utrpí nějaké zásadní morální vítězství. Je spíše vláčena událostmi a její romantický sen dostává na frak, až to trpkého konce. V podstatě je tím svým způsobem sympatická, zejména v konfrontaci s oligarchickou rodinkou. Představitelé Anory a Ivana, ale i Arméni, výborní.
AloiHlavin
AloiHlavin
91 bodů
6
Nic to ve mě nezanechalo