Pán prstenů od Petera Jacksona nezůstal svébytnou filmovou klasikou moc dlouho. Sám Jackson devět let po Návratu krále vydal první část preqeulové trilogie Hobit a po další dekádě se ve Středozemi opět angažují Warneři, kteří distribuují aktuální anime premiéru Válka Rohirů a zastřeší také hraný nášup Andyho Serkise Hunt For Gollum. Producentka a scenáristka Philippa Boyens, podepsaná už pod původní trilogií, má ale v rukávu ještě spoustu nápadů pro anime i tradičnější epické formáty.
Články 227
Na seriálovém kolbišti letos sklízel znovu velmi rozdílné ohlasy velkorozpočtový seriál Pán prstenů: Prsteny moci, tím ovšem letošní výlety do Středozemě neskončily. Svá práva na svět J. R. R. Tolkiena si samozřejmě úzkostlivě drží také studio Warner Bros., které nám ještě před plánovanou celovečerní honbou na Gluma přináší do kin poněkud netradičnější počin. Pán prstenů: Válka Rohirů (The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim) je totiž poctivým anime, jež vychází z asijských vzorů. Jak se tento nečekaný úkrok stranou povedl?
V současnosti asi neexistuje diskutovanější seriál než Pán prstenů: Prsteny moci (The Lord of the Rings: The Rings of Power). Zatímco mnozí nemohou projektu, který vychází z děl J. R. R. Tolkiena, přijít už od první řady na jméno, spoustu fanoušků si počin díky povedenější druhé sérii získal. Jenže rozporuplné reakce se na sledovanosti podepsaly a nabízela se otázka, zda se další sezóny dočkáme. O tu se ale podle všeho bát nemusíme. Její potvrzení by mělo přijít co nevidět a tvůrci již nyní aktivně pracují na dalších příbězích.
Prsteny moci (The Lord of the Rings: The Rings of Power) nebyly v první sérii nikdy „špatné“, doplácely ale na přehršel dějových linií a pomýlenou snahu tvůrců vzbudit zvědavost publika zbytečnými záhadami. Stále se naštěstí jednalo o úchvatnou filmařskou práci, jaká mimo plátna nemá obdoby a během níž zjevně stovky lidí odvedlo maximální výkon. Pochvalu si zasloužil design světa, důraz na praktické efekty a ano, i celkem funkční práce s předlohou. Při sledování jsme tedy dostávali spoustu úžasných střípků nádherných scén a dobrých nápadů, které ale tak úplně nezapadly do sebe. Druhá série, svému apokalyptickému závěru navzdory, v tomhle ohledu přichází (prozatím) s happy endem. Je výjimečnou ukázkou toho, jak se může seriál vyšvihnout na zcela novou úroveň kvality. (V textu předpokládáme, že jste druhou řadu viděli celou, očekávejte tedy spoilery)
Druhá řada Prstenů moci ve své polovině výrazně převyšuje tu první a trailer na animovanou Válku Rohirů vypadá dost dobře. Zdá se, že ve světě Tolkienových adaptací se začíná blýskat na lepší časy. Největší otazník nyní visí nad podle všeho dvoudílným filmovým prequelem Pána prstenů, který s požehnáním a producentským dohledem Petera Jacksona připravuje představitel Gluma Andy Serkis. I díky přítomnosti osobností stojících za milovanou trilogií, včetně pořádné řádky původních herců, by veřejnost k Lovu na Gluma, chystanému na rok 2026, ráda cítila sympatie. Veškerou vstřícnost ale Serkis dost možná pošlape, pokud se skutečně odhodlá užít omlazovací AI, v praxi nesmírně kontroverzní nástroj, který veřejnost zpravidla hlasitě odmítá.
Jen pár herců a hereček srostlo se svou fiktivní postavou tak jako Ian McKellen s čarodějem Gandalfem, jehož si v průběhu minulých dvou dekád zahrál v šesti celovečerních filmech z trilogií Petera Jacksona Pán prstenů a Hobit. Studio Warner Bros. deset let po premiéře poslední části Hobit: Bitva pěti armád oznámilo vývoj nových celovečeráků ze Středozemě, přičemž ten první s názvem The Hunt for Gollum v režii Andyho Serkise dorazí už za dva roky. Pětaosmdesátiletý McKellen, jenž se zotavuje z ošklivého pádu na londýnském jevišti, prý dostal nabídku k další spolupráci, již nehodlá zahodit.
Prsteny moci (The Lord of the Rings: The Rings of Power), nejdražší televizní projekt všech dob, způsobily před dvěma lety rozhodně haló, i když často ne v tom nejlepším slova smyslu. Hlavně pro nás nešťastníky, co se pohybujeme na dohled facebookových diskuzí, se stal seriál hromosvodem těch nejhorších možných reakcí od neúspěšně maskovaného rasismu po absurdní literární purismus, který k Tolkienově vizi přistupuje, jako by ji britskému spisovateli nadiktoval bůh na hoře Sinaj (často bez skutečné znalosti toho, co Tolkien vlastně napsal). Prsteny moci si vždy zasloužily zastání oproti iracionálnímu antifandomu, což nebylo úplně snadné, protože absence silného dějového oblouku vedla k tomu, že se na vyprávění bylo těžké napojit a nadchnout se pro něj i přes obrovské množství viditelné poctivé práce. Málokdo se cítí potřebu vydat do nelítostné bitvy kvůli názoru: „Je to slušná podívaná, které podráží nohy řada nedostatků.“ Co jde tedy vypozorovat po třech epizodách druhé řady?
Mohutný animovaný snímek Pán prstenů: Válka Rohirů (The Lord of the Rings: The War of the Rohirrim), který bude atakovat stopáž dvou a půl hodin, se pomalu chystá na svou prosincovou premiéru. To si žádá i první pořádný trailer. Ten krom poněkud 00s grafiky, která rozhodně vyvolá nostalgii po marketingu Jacksonovy trilogie, konečně nabízí i pohled na poctivou ruční animaci (samozřejmě s pomocí počítačů tam, kde byla potřeba) a dovoluje spekulovat o příběhu, jenž o stovky let předchází cestě Froda k Hoře osudu.
Cate Blanchett spadá mezi nejžádanější hollywoodské herečky a trilogie Pán prstenů je nejúspěšnější fantaskní sérií kinematografie. Se sedmnácti Oscary a skoro třímiliardovými tržbami se Tolkienova adaptace v režii Petera Jacksona skví v pantheonu zásadních kulturních milníků, ačkoli zpočátku neměla na růžích ustláno. Filmy vznikající naráz nemohly finančně rozhazovat jako dnešní marvelovky a herecké osobnosti včetně Blanchett, která přijala menší úlohu elfky Galadriel, většinou nedostaly bůhvíjak zaplaceno. Minimálně pětapadesátiletá držitelka zlatých sošek za filmy Letec a Jasmíniny slzy prý toužila pracovat s Jacksonem i za cenu toho, že nedostane téměř nic.
Jedno se Prstenům moci (The Lord of the Rings: The Rings of Power) nedá upřít – jde vpravdě o neuvěřitelný produkt. Mnoho let se mluví o tom, že se tvorba pro obrazovky a monitory přibližuje co do technického ošetření té filmové, a je to nepochybně pravda. Zkušenější divák přesto i u vlajkových projektů jako Hra o trůny a Stranger Things pozná, že produkce mimo klíčové scény stále hledá způsoby, jak trochu snížit měřítko a ušetřit. Prsteny moci jsou v tomto ohledu zcela výjimečné, Jeff Bezos otevřel svojí bezednou kapsu a tvůrci z ní bez ostychu berou plnými hrstmi. Bez přehánění jde říct, že v tomto jednom ohledu výsledek stále nemá konkurenci. Jenže stačí to?