Třetí muž

76%
Třetí muž
Plakát traileru

Pocity zvláštně neodbytné úzkosti umocňuje i použití hudební skladby Antona Karase pro citeru, jež mýtu Třetího muže dodává magicky podmanivý aurální rozměr. (LFŠ 2006)




Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
8
Jeden z mála čistě noir filmů, který jsem viděl a překvapivě se výborně bavil. Film pracuje s jednoduchou zápletkou, kdy muž hledá v cizím městě svého přítele, který podle všech zemřel při nehodě, avšak pravda je úplně jinde. Film vyniká výbornou atmosférou, kterou podporuje bezchybná kamera snímající temné kouty Vídně ve vší kráse a samozřejmě nemohu opomenout znamenité herce. A Wellesův nástup opravdu nemá chybu.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 593 bodů
10
Nejlepší snímek všech dob? Když se to tvrdí, tak zřejmě ano, neboť v rámci Noir a skvěle propracovaného jednoduchého příběhu se jedná skutečně o filmovou pecku. Onen námět byl později v nejrůznějších formách použit ještě několikrát. Jako například „Get Carter“ (1971). Reálné prostředí poválečné Vídně už jen dokonalo své. Diváckou zajímavostí je, že po každém dalším shlédnutí si lze všimnout momentů, které předtím pozornosti unikly. Určitá postava v jiném světle, nuance ve scéně, linie dialogu. Pokaždé vyznívají jinak. Mistrovská kamera využívá každičkého detailu zdůrazňující nepříjemnou schopnost světla a stínu v nejrůznějších úhlech kamery, aby se dosáhlo pocitu, že i ten nejnevinnější člověk vypadá zlověstně a nebezpečně. Jednoduše řečeno se jedná o vizuální podobu přesvědčení, že se nikde a nikdy nedá věřit nikomu. K tomuto přesvědčení navíc dopomáhá německý jazyk místních lidí, u kterých pro diváky úmyslně nejsou titulky. Hlavní postava příběhu Holly Martins němčině nerozumí, a tak je odkázán, stejně jako diváci, na překlad někoho, kdo umí anglicky. Diváci se tak lépe dokážou vcítit do jeho pozice, kdy je vlivem jazykové bariéry daleko těžší se něčeho dopátrat. Vlivem toho je třeba hodně silná scéna s malým chlapcem na ulici po setmění, který na Martinse pokřikuje právě něco v němčině v době, kdy je z domu odnášen zavražděný domovník, se kterým se měl Martins setkat. Ani Martins, ani diváci mu nerozumí, ale netrvá dlouho a pochopí. Chování chlapce v Noir obrazotvornosti vyznívá až ďábelsky. A takových scén, kdy se ponechává scéna na fantazii diváků, je více. Skutečně se jedná o výborný snímek a to nejen svým zpracováním. Pro fanoušky Noir filmů naprostá povinnost.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
10
Noir jak podle šablony, od stylové kamery po příběh. Po prvním zhlédnutí mě to jen potěšilo, později přímo nadchlo. A Welles a jeho nekonečné charisma stojí za samotnou studii...

Dodatečné informace

Původní název:
The Third Man (více)
  • Velká Británie Třetí muž
  • Velká Británie The Third Man
  • Velká Británie 3rd Man, The
  • Velká Británie A harmadik ember
  • Velká Británie Al treilea om
  • Velká Británie Carol Reed's Production The Third Man
  • Velká Británie Daisan no otoko
  • Velká Británie De derde man
  • Velká Británie Den tredje mand
  • Velká Británie Den tredje mann
  • Velká Británie Den tredje mannen
  • Velká Británie Der dritte Mann
  • Velká Británie El tercer hombre
  • Velká Británie El tercer home
  • Velká Británie Il terzo uomo
  • Velká Británie Kolmas mies
  • Velká Británie Le troisième homme
  • Velká Británie Le Troisième Homme
  • Velká Británie O 3º Homem
  • Velká Británie O Terceiro Homem
  • Velká Británie O tritos anthropos
  • Velká Británie The 3rd Man
  • Velká Británie Treći čovek
  • Velká Británie Treći čovjek
  • Velká Británie Tretí muž
  • Velká Británie Tretí Muž
  • Velká Británie Třetí Muž
  • Velká Británie Tretji človek
  • Velká Británie Trzeci czlowiek
  • Velká Británie Üçüncü Adam Kim?
  • Velká Británie Ο τρίτος άνθρωπος
  • Velká Británie Третий человек
  • Velká Británie Третият човек
Premiéra v ČR:
11. 1. 2007
Distributor:
AČFK
Země původu:
Velká Británie, USA
Tržby:
1,23 mil. USD (celosvětově)

Podobné


  • Třetí muž byl Britskou filmovou institucí zvolen nejlepším britským snímkem všech dob. Krom toho se umístil i na 57. místě v žebříčku nejlepších amerických filmů dle Amerického filmového institutu. Což je poněkud paradoxní vzhledem k tomu, že jediný americký vliv na film byl v osobě jednoho ze tří výkonných koproducentů.
  • Tradovalo se, že Carol Reed objevil muzikanta Antona Karase při jednom ze svých tahů po vídeňských barech. Ve skutečnosti se spolu seznámili na večírku pořádaném produkcí. Karas na něm hrál na citeru. Reed si ho pozval k sobě do hotelu, kde si od něj nechal nahrát jednu skladbu na citeru pro použití v jedné ze scén. Při dokončování filmu v Londýně v něm však dozrálo přesvědčení, aby Karas na svou citeru nahrál pro film veškerou hudbu. Anton Karas se díky úspěchu filmu stal finančně zajištěným umělcem a časem si ve Vídni založil dokonce noční klub "Třetí muž", který řídil až do své smrti.
  • ! SPOILER ! Graham Greene všechny překvapil, když pro úplný závěr filmu navrhoval happy end, ve kterém by Holly Annu po pohřbu získal. Ještě více všechny překvapilo, že producent David O. Selznick, známý jinak svou slabostí pro přeslazené hollywoodské konce, přišel s návrhem aby Anna čekajícího Hollyho bez povšimnutí minula. Režisér Reed souhlasil se Selznickem, ale nebyl si jistý jak na diváky zapůsobí dvouminutová scéna, kdy se Anna blíží k Hollymu. Obvzláště, když ho poté bez jakékoliv pozornosti mine a odejde ze záběru.