Recenze filmu Třetí muž

76%

Komentáře a recenze 9

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
43 674 bodů
8
Jeden z mála čistě noir filmů, který jsem viděl a překvapivě se výborně bavil. Film pracuje s jednoduchou zápletkou, kdy muž hledá v cizím městě svého přítele, který podle všech zemřel při nehodě, avšak pravda je úplně jinde. Film vyniká výbornou atmosférou, kterou podporuje bezchybná kamera snímající temné kouty Vídně ve vší kráse a samozřejmě nemohu opomenout znamenité herce. A Wellesův nástup opravdu nemá chybu.
martin-mickey-stusak
martin-mickey-stusak
36 593 bodů
10
Nejlepší snímek všech dob? Když se to tvrdí, tak zřejmě ano, neboť v rámci Noir a skvěle propracovaného jednoduchého příběhu se jedná skutečně o filmovou pecku. Onen námět byl později v nejrůznějších formách použit ještě několikrát. Jako například „Get Carter“ (1971). Reálné prostředí poválečné Vídně už jen dokonalo své. Diváckou zajímavostí je, že po každém dalším shlédnutí si lze všimnout momentů, které předtím pozornosti unikly. Určitá postava v jiném světle, nuance ve scéně, linie dialogu. Pokaždé vyznívají jinak. Mistrovská kamera využívá každičkého detailu zdůrazňující nepříjemnou schopnost světla a stínu v nejrůznějších úhlech kamery, aby se dosáhlo pocitu, že i ten nejnevinnější člověk vypadá zlověstně a nebezpečně. Jednoduše řečeno se jedná o vizuální podobu přesvědčení, že se nikde a nikdy nedá věřit nikomu. K tomuto přesvědčení navíc dopomáhá německý jazyk místních lidí, u kterých pro diváky úmyslně nejsou titulky. Hlavní postava příběhu Holly Martins němčině nerozumí, a tak je odkázán, stejně jako diváci, na překlad někoho, kdo umí anglicky. Diváci se tak lépe dokážou vcítit do jeho pozice, kdy je vlivem jazykové bariéry daleko těžší se něčeho dopátrat. Vlivem toho je třeba hodně silná scéna s malým chlapcem na ulici po setmění, který na Martinse pokřikuje právě něco v němčině v době, kdy je z domu odnášen zavražděný domovník, se kterým se měl Martins setkat. Ani Martins, ani diváci mu nerozumí, ale netrvá dlouho a pochopí. Chování chlapce v Noir obrazotvornosti vyznívá až ďábelsky. A takových scén, kdy se ponechává scéna na fantazii diváků, je více. Skutečně se jedná o výborný snímek a to nejen svým zpracováním. Pro fanoušky Noir filmů naprostá povinnost.
xxmartinxx
xxmartinxx
22 532 bodů
10
Noir jak podle šablony, od stylové kamery po příběh. Po prvním zhlédnutí mě to jen potěšilo, později přímo nadchlo. A Welles a jeho nekonečné charisma stojí za samotnou studii...
Fingon
16 896 bodů
6
U Třetího muže mě zaujala pouze kamera - a pak pouze a jen produkční historie. Soundtrack mi k filmu absolutně nepasoval a rušil mě a o příběhu ani nemluvě.
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
9
Jeden z nejlepších filmů všech dob Třetí muž (1949), který vznikl v britské produkci podle scénáře Grahama Greena (ano román, je až přepisem filmu) se odehrává ve Vídni a je to právě rušný poválečný kolorit města, který z něj dělá nezapomenutelnou podívanou. Autor brakových westernů americký spisovatel Holly Martins (Joseph Cotten) je požádán, aby úzkoprsým vídeňským intelektuálům přednesl seriózní výklad o literatuře. V sále jeho tvorbu nikdo až na policistu v zadních řadách nezná. Zásadní okamžik filmu se však stane již pár minut předtím, když Holly zjistí, že jeho přítel z dětství Harry Lime (Orson Welles) zemřel. Prý byl namočený do šmeliny. Do případu smrti Harryho má být zapletený jakýsi třetí muž, který byl spatřen u Harryho těla. Jako každý film noir má Třetí muž spletitý děj, který staví na nečekaných zvratech a nemá cenu vás ochuzovat o překvapení, pokud jste film ještě neviděli. Tímto ho vřele doporučuji, protože ani po letech neztratil nic ze své působivosti.
lamps
lamps
15 317 bodů
6
Tak tohle je kolosální záhada. Jestli jsem si nepustil úplně jiný film, tak si nedokáži vysvětlit, proč má Třetí muž celkové hodnocení dalece přesahující jeho skutečné objektivní kvality. Příběh bez hlavy a paty, tupě udržující napětí tím, že stále dokola posloucháme dialogy ohledně jedné "záhadné" události. Ve své době možná úspěšný díky účasti Orsona Wellese, který vyfasoval opravdu "záhadnou" postavu, a také zásluhou natáčení na území rozpadající se Vídně, jejíž úzké uličky byly pro příběh plný záhad jako stvořené. Dnes by však film těžce zapadl, bez ohledu na to, že noir už je dávno jaksi za zenitem. 60% dávám výhradně za posledních patnáct minut, a také z obdivu k režisérovi, který s těmi průhlednými záhadami dokázal celkem obratně pracovat skoro 70 minut. Na mě to ale bylo až moc záhad na jeden film. :-)
Rokle
Rokle
6 513 bodů
8
Více jak polovinu filmu jsem si užíval netradiční kameru, to byly záběry z jiného světa. Plusem jsou i ruiny rozbombardované Vídně, ve které mají honičky tu správnou atmosféru... Škoda, že nastolené tempo nevydrželo a druhá půlka už omílá tu samou muziku. Nicméně honička v kanálech neměla samozřejmě chybu!
Blackhand47XD
Blackhand47XD
2 502 bodů
7
Z počátku mne Třetí muž doslova vtáhnul do oné lehce absurdní, komické a mysteriózní zápletky, kdy americký spisovatel vyšetřuje smrt svého drahého přítele, který jej pozval na Vídně kvůli práci. Když však došlo k onomu na tu dobu možná velkému odhalení asi ve dvou třetinách filmu, kvalita šla dolů, protože závěr byl pak již jen víceméně oddalovaný. Zklamáním pro mne jinak byla scéna s literární přednáškou, čekal jsem od ní víc. Ale aspoň zaznělo jméno Jamese Joyce. Film určitě přispěl k novému směru kinematografie a skvěle pracuje s pocity zmatení, alespoň tedy v první polovině, jenže to ve finále selhává na tuctovém a nezajímavém konci. Hodnocení: 70 %
Karleek
897 bodů
10
Ukázkový noir, více než 70 let starý mysteriózní snímek, který dokázal povědět příběh lépe než polovina moderních. Mistrovská práce a perfektní začátek pro mou cestu v objevování noir snímků.