Recenze filmu Modrý samet

78%

Komentáře a recenze 24

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 095 bodů
6
Ještě než se Lynch vydal do vod nepochopitelných mysteriózních podívaných natočil temnou podívanou, ve které poprvé ukázal co umí a čím si do teď získává řadu obdivovatelů. Příběh je na jeho vkus překvapivě lineární a jednoduchý ale temná atmosféra by se dala krájet. Musím však uznat, že jsem čekal o dost více. Film se totiž nepříjemně vleče a velkou část stopáže tvoří nezáživné dialogy, které nijak neposouvají příběh dopředu ale naopak ho zbytečně brzdí. I tak film stojí za vidění a to nejen pro zaryté "Lynchofily" ale i pro normální diváky, kterým není slovo temný thriller cizí. Mimochodem to co zde předvádí Dennis Hopper se ani nedá vyjádřit slovy, to se opravdu musí vidět. Jeho psychopatický cholerik je nezapomenutelný.
Pete69
Pete69
33 970 bodů
7
Tak další do řádky kvalitních divnofilmů. Modrý samet je mysteriózní, děsivý a elektrizující film s vynikajícími hereckými výkony, zejména pak Dennise Hoppera, Isabelly Rossellini a Kylea MacLachlana . Zvláštní kousek, který asi nebude úplně pro každého, mě tedy přikoval k sedačce a měl jsem na konci velmi smíšené dojmy.
kunafix
kunafix
20 062 bodů
10
Úžasný filmový zážitek, který se těžko popisuje někomu, kdo neviděl. Velkým plusem je, že si můžete myslet, že děj je v podstatě pochopitelný - ve srovnání s ostatními Lynchovými filmy je to určitě pravda. Ale někde v podvědomí cítíte, že se tam skrývá ještě něco víc a je na vás to rozklíčovat. Když se to ale nepovede, tak se nic neděje - zážitek totiž v hlavě zůstává i nadále a garantuji, že zůstane ještě nějakou dobu. Já film viděl už tak třikrát a pořád na něj nemůžu zapomenout, pořád mě láká vidět ho znovu a znovu. Zejména vynikající herecké výkony, respektive skvěle zahrané postavy, jsou tím dalším nepopiratelným kladem. Frank Booth patří nesmazatelně mezi ty nejhorší a nejúchylnější záporáky, na které si vzpomenete - Dennis Hopper ho vystihl dokonale. Krásná Isabella Rossellini jako okouzlující zoufalá oběť nebo Kyle MacLachlan coby symbol dospívající nevinnosti? Skvělá volba. Samozřejmě by mě zajímalo, v jakých rolích vystupovaly některé ostatní postavy a proč dělaly, co dělaly. Ale to tápání dělá Modrý samet o to přitažlivější. A pak samozřejmě nesmím zapomenout na ty naturalistické scény, které můžou někoho šokovat. Ale mají zde své místo, není to jen kvůli efektu. Celé je to zasazeno do doby, kdy se jezdilo starejma parádníma americkejma kárama a i toto povyšuje film ještě výš. I když výš to už nejde!
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Můj druhý Lynch (kdysi dávno jsem zhlédl výborné Mulholland Drive, a k městečku Twin Peaks se teprve dokopávám), jehož Blue Velvet je prý nejsrozumitelnější snímek. No, celé mi to připadlo i tak docela úchylné (Dennis Hopper je fakt blázen) a vlastně pořád nevím co si o tomhle mám myslet. Protože na pořádnou detektivku je tady moc vedlejších jevů, které pro mě tu kvalitu spíše snižují...6/10
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Psychologický thriller Modrý samet patří mezi nejkultovnější záležitosti osmdesátých let. Film má strhující atmosféru a oplývá perverzními surrealistickými nápady, které jsou povětšinou okořeněny hodně černým humorem. David Lynch zde poprvé šokoval Ameriku, když se jí podíval pod načančané předměstské domky takovým způsobem, že mnohým zaskočilo v krku. Zvláště pak cenzorní agentuře MPAA, která byla šokována zobrazením intenzivního násilí. Ve scéně, kdy Hopper uhodí Rosselini do obličeje se cenzoři dožadovali zkrácení celé pasáže, takže úder slyšíme jenom ve zvuku a nevidíme ho v záběru. Pro Lynche bylo toto řešení ještě znepokojivější, než grafické násilí. Laurentiis měl jedinou podmínku, film nesmí trvat déle než 120 minut. Lynchova první verze měla stopáž 240. Na podlaze střižny se tak ocitly pasáže sebevraždy Dorothy a řada sexuálně perverzních scén. Lynch odevzdal podle smlouvy snímek, který byl bez jednoho filmového okénka přesně 120 minut. Laurentiis sice film vyrobil, ale neměl distributora. Taková drobnost ho nemohla zastavit a tak si film do kin uvedl ve vlastní společnosti, kterou kvůli tomu založil. Kritiky film oslavovaly jako mistrovské dílo, ale odmítavý proud nešlo přehlédnout. Roger Ebert film ve svém programu sestřelil kvůli ponižování žen. Modrý samet je kriminálka – temná, zvláštní, znepokojující, ale hlavně legendární.
hrumsrt
hrumsrt
11 471 bodů
9
Můžete si o Davidu Lynchovi myslet cokoli, nemusí se Vám líbit jeho tvůrčí styl, můžete nenávidět některé jeho nenormálnosti, ale jako filmový tvůrce se naprosto jednoznačně zapsal do dějin kinematografie a roky si jeho snímky zamiluje další hromada nových diváků.. Zkoušel to u různých snímků, střídal žánry a každý si pojal naprosto po svém, ale kdybych měl vybrat jeden snímek, se kterým si ho instantně spojuji, pokaždé půjde právě o Modrý samet. Návrat od produkčního pekla jménem Duna, do které byl Lynch dotlačen oslavou vlastního ega, aby si připravil selhání, které dodnes varuje každého blockbusterového filmaře a samotnou látku pouštní planety Duna učinilo na dekády nezfilmovatelnou.. Modrý samet si Lynch udělal, aby se ujistil, že je tak dobrým filmařem, jak o něm všichni na konci osmdesátých let mluvili, a že selhání jménem Duna ho nemůže zastavit. A vyplatilo se, když David Lynch představil Modrý samet jako svůj pravděpodobně nejlepší snímek.. Lynchův dvorní herec Kyle MacLachlan, který do projektu vstoupil s naprosto stejnou motivací jako David Lynch se vrací do rodného města, aby začal žít dospělý život. Zkusí díky tomu okusit i kouzlo nočního života prostřednictvím návštěvy nočního klubu. Když tu se klubem rozezní andělský hlas zpívající "blue velvet" ze rtů překrásné zpěvačky Dorothy. A tak přeskočí jiskra, kterou oběma změní život.. Modrý samet je možná jen propojením osudů narozvážné naivní duše studenta s atraktivním tělem svádivší starší zpěvačky, v němž sny ostře naráží na neotesanost reality, v níž není pro ideály místo. Ale současně naprosto stylovou honbou za láskou.. Překrásná noční procházka americkým městečkem, kde pouze modrý samet odděluje nevinnou krásu od šíleného zla bez zábran.. Nádech geniality, která zanechává mimořádně silný divácký dojem.. 90%
Klajnik
Klajnik
9 246 bodů
6
Blbý je, že Lynchovi nejde moc psaní. Někdy mi postup ve vyprávění přišel umělej (vytvoření si vztahu s pomatenou Dorothy), jindy byla symbolika docela atraktivní (odporní brouci pod zdánlivě dokonalym trávníkem). Vizuálně je to očividně autorské - jasnej Lynch. Požitek z filmu mi však srazily otřesné dialogy. Ty jsou natolik beze šťávy, že i herci, snažící se tu prostoduchost scénáře nějak uhrát, působí hloupě (jako nějaké nepříliš vydařené a tedy trapné karikatury). Světlým momentem jsou scény s Frankem (Dennis Hopper), který si zahrál maniakálního devianta a násilníka. Bohužel ani ten tu nemá tolik prostoru. Nevadí mi jednoduché příběhy, ale toto působí příliš bezobsažně. Určité postupy ve vyprávění jsou příliš zkratkovité, umělé a postrádající lehkost vyprávění příběhu. Myslím si, že audiovizulně je Blue Velvet poměrně atmosférickou záležitostí. Má to takový mysteriózní, surrealistickej a mrdlej vibe. Na mě to ale nepůsobí, protože obsahová stránka sabotuje "náboj" jenž obsahuje forma. Jistě si lze vykládat řadu scén nějak přeneseně jako něco jiného. Třeba Frankovu ubohou násilnickou a směšnou kreaci zneužití Dortohy jako snahu otce, který před synem nemá autoritu, dokázat svou nadřazenost skrze násilím protkanou nadvládu nad matkou nebo jako do extrému vyhnaný komplex z impotence. Ale těžko říci, jestli Lynch tvořil s takovým záměrem. Vadí mi, že nění schopen interně sáhnou do větší hloubky, více prokreslit scénu a učinit tak obsah plnější. Takto mám dojem, že Lynch sám se snažil být jenom divnej, že je to častečně myskovaná samoúčelnost, která však svou jistou mírou nejasnosti dává možnost svobodně interpretovat. Jsou filmy, které májí 2 hodiny stopáže, ale pocitově mi přijde, jakoby tam bylo obsahu na tři. Zde mi naopak připadá, že tu obsahu bylo sotva na hodinu.
wancohoff
wancohoff
9 045 bodů
8
clovek ked si pusti lynchovku, caka ze film nepochopi, ako to uz u D.L. byva zvykom. no toto je jeden z jeho filmov ktory nieje jemu typicky.ziadne "nepochopenie" sa nekona. mozno aj pre to premna jeden zo slabsich filmov od neho, ako napriklad Eraserhead. no nesmiem zabudnut na famozny soundtrack, ktory mi znie v hlave este dlho po dopozerani filmu...
Motinski
Motinski
7 906 bodů
8
Blue Velvet je silno poetický zážitok. Film čo ostáva po celý čas osobitý a podivný a ani na chvíľu nechce byť obyčajný. Proste ďalšia Lynchovina ajkeď treba povedať že s celkom uceleným dejom. Mystery detektívka ktorá opäť ťaží z genialnej atmosféry a veľa vecí v nej si neviete vysvetliť. A vlastne ani netreba, stačí keď sa necháte unášať a verím že si to užijete. Nie je to dokonalé, niekedy sa zbytočne spomalí a nepáčil sa mi koniec, no stále ide o typ filmu aký len tak nenájdete. A Dennis Hopper bol neskutočný. V každom výstupe ktorý tu mal.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 323 bodů
6.5
Tak 50% bych tomu nedala, ale 100% rovněž ne. Scénář považuji za špatný, herecké výkony dobré, hudba Angela Badalamentiho též, ale samotný David Lynch není nejspíš můj šálek kávy. Celé mi to evokovalo parodii na žánr "film-noir". Prý jde o postmodernu, jak jsem se dočetla. No, může být. Pak ale postmoderna není to, co by mne bavilo či zajímalo. Začátek mi přišel napínavý, ale čím dál víc krutostí a psychopatie mě nakonec odradily. A ten závěrečný mnohonásobný happyend, to bylo jako co? Taky postmoderna?! No... I ta erotika mi zde připadala taková nějaká násilná a umělá.