Recenze filmu Modrý samet

78%

Komentáře a recenze 22

Dle počtu bodů
Chrustyn
Chrustyn
44 085 bodů
6
Ještě než se Lynch vydal do vod nepochopitelných mysteriózních podívaných natočil temnou podívanou, ve které poprvé ukázal co umí a čím si do teď získává řadu obdivovatelů. Příběh je na jeho vkus překvapivě lineární a jednoduchý ale temná atmosféra by se dala krájet. Musím však uznat, že jsem čekal o dost více. Film se totiž nepříjemně vleče a velkou část stopáže tvoří nezáživné dialogy, které nijak neposouvají příběh dopředu ale naopak ho zbytečně brzdí. I tak film stojí za vidění a to nejen pro zaryté "Lynchofily" ale i pro normální diváky, kterým není slovo temný thriller cizí. Mimochodem to co zde předvádí Dennis Hopper se ani nedá vyjádřit slovy, to se opravdu musí vidět. Jeho psychopatický cholerik je nezapomenutelný.
Pete69
Pete69
33 347 bodů
7
Tak další do řádky kvalitních divnofilmů. Modrý samet je mysteriózní, děsivý a elektrizující film s vynikajícími hereckými výkony, zejména pak Dennise Hoppera, Isabelly Rossellini a Kylea MacLachlana . Zvláštní kousek, který asi nebude úplně pro každého, mě tedy přikoval k sedačce a měl jsem na konci velmi smíšené dojmy.
kunafix
kunafix
20 052 bodů
10
Úžasný filmový zážitek, který se těžko popisuje někomu, kdo neviděl. Velkým plusem je, že si můžete myslet, že děj je v podstatě pochopitelný - ve srovnání s ostatními Lynchovými filmy je to určitě pravda. Ale někde v podvědomí cítíte, že se tam skrývá ještě něco víc a je na vás to rozklíčovat. Když se to ale nepovede, tak se nic neděje - zážitek totiž v hlavě zůstává i nadále a garantuji, že zůstane ještě nějakou dobu. Já film viděl už tak třikrát a pořád na něj nemůžu zapomenout, pořád mě láká vidět ho znovu a znovu. Zejména vynikající herecké výkony, respektive skvěle zahrané postavy, jsou tím dalším nepopiratelným kladem. Frank Booth patří nesmazatelně mezi ty nejhorší a nejúchylnější záporáky, na které si vzpomenete - Dennis Hopper ho vystihl dokonale. Krásná Isabella Rossellini jako okouzlující zoufalá oběť nebo Kyle MacLachlan coby symbol dospívající nevinnosti? Skvělá volba. Samozřejmě by mě zajímalo, v jakých rolích vystupovaly některé ostatní postavy a proč dělaly, co dělaly. Ale to tápání dělá Modrý samet o to přitažlivější. A pak samozřejmě nesmím zapomenout na ty naturalistické scény, které můžou někoho šokovat. Ale mají zde své místo, není to jen kvůli efektu. Celé je to zasazeno do doby, kdy se jezdilo starejma parádníma americkejma kárama a i toto povyšuje film ještě výš. I když výš to už nejde!
hanys_
hanys_
18 771 bodů
6
Můj druhý Lynch (kdysi dávno jsem zhlédl výborné Mulholland Drive, a k městečku Twin Peaks se teprve dokopávám), jehož Blue Velvet je prý nejsrozumitelnější snímek. No, celé mi to připadlo i tak docela úchylné (Dennis Hopper je fakt blázen) a vlastně pořád nevím co si o tomhle mám myslet. Protože na pořádnou detektivku je tady moc vedlejších jevů, které pro mě tu kvalitu spíše snižují...6/10
Sheldon
Sheldon
16 079 bodů
10
Psychologický thriller Modrý samet patří mezi nejkultovnější záležitosti osmdesátých let. Film má strhující atmosféru a oplývá perverzními surrealistickými nápady, které jsou povětšinou okořeněny hodně černým humorem. David Lynch zde poprvé šokoval Ameriku, když se jí podíval pod načančané předměstské domky takovým způsobem, že mnohým zaskočilo v krku. Zvláště pak cenzorní agentuře MPAA, která byla šokována zobrazením intenzivního násilí. Ve scéně, kdy Hopper uhodí Rosselini do obličeje se cenzoři dožadovali zkrácení celé pasáže, takže úder slyšíme jenom ve zvuku a nevidíme ho v záběru. Pro Lynche bylo toto řešení ještě znepokojivější, než grafické násilí. Laurentiis měl jedinou podmínku, film nesmí trvat déle než 120 minut. Lynchova první verze měla stopáž 240. Na podlaze střižny se tak ocitly pasáže sebevraždy Dorothy a řada sexuálně perverzních scén. Lynch odevzdal podle smlouvy snímek, který byl bez jednoho filmového okénka přesně 120 minut. Laurentiis sice film vyrobil, ale neměl distributora. Taková drobnost ho nemohla zastavit a tak si film do kin uvedl ve vlastní společnosti, kterou kvůli tomu založil. Kritiky film oslavovaly jako mistrovské dílo, ale odmítavý proud nešlo přehlédnout. Roger Ebert film ve svém programu sestřelil kvůli ponižování žen. Modrý samet je kriminálka – temná, zvláštní, znepokojující, ale hlavně legendární.
Klajnik
Klajnik
9 246 bodů
6
Blbý je, že Lynchovi nejde moc psaní. Někdy mi postup ve vyprávění přišel umělej (vytvoření si vztahu s pomatenou Dorothy), jindy byla symbolika docela atraktivní (odporní brouci pod zdánlivě dokonalym trávníkem). Vizuálně je to očividně autorské - jasnej Lynch. Požitek z filmu mi však srazily otřesné dialogy. Ty jsou natolik beze šťávy, že i herci, snažící se tu prostoduchost scénáře nějak uhrát, působí hloupě (jako nějaké nepříliš vydařené a tedy trapné karikatury). Světlým momentem jsou scény s Frankem (Dennis Hopper), který si zahrál maniakálního devianta a násilníka. Bohužel ani ten tu nemá tolik prostoru. Nevadí mi jednoduché příběhy, ale toto působí příliš bezobsažně. Určité postupy ve vyprávění jsou příliš zkratkovité, umělé a postrádající lehkost vyprávění příběhu. Myslím si, že audiovizulně je Blue Velvet poměrně atmosférickou záležitostí. Má to takový mysteriózní, surrealistickej a mrdlej vibe. Na mě to ale nepůsobí, protože obsahová stránka sabotuje "náboj" jenž obsahuje forma. Jistě si lze vykládat řadu scén nějak přeneseně jako něco jiného. Třeba Frankovu ubohou násilnickou a směšnou kreaci zneužití Dortohy jako snahu otce, který před synem nemá autoritu, dokázat svou nadřazenost skrze násilím protkanou nadvládu nad matkou nebo jako do extrému vyhnaný komplex z impotence. Ale těžko říci, jestli Lynch tvořil s takovým záměrem. Vadí mi, že nění schopen interně sáhnou do větší hloubky, více prokreslit scénu a učinit tak obsah plnější. Takto mám dojem, že Lynch sám se snažil být jenom divnej, že je to častečně myskovaná samoúčelnost, která však svou jistou mírou nejasnosti dává možnost svobodně interpretovat. Jsou filmy, které májí 2 hodiny stopáže, ale pocitově mi přijde, jakoby tam bylo obsahu na tři. Zde mi naopak připadá, že tu obsahu bylo sotva na hodinu.
wancohoff
wancohoff
9 045 bodů
8
clovek ked si pusti lynchovku, caka ze film nepochopi, ako to uz u D.L. byva zvykom. no toto je jeden z jeho filmov ktory nieje jemu typicky.ziadne "nepochopenie" sa nekona. mozno aj pre to premna jeden zo slabsich filmov od neho, ako napriklad Eraserhead. no nesmiem zabudnut na famozny soundtrack, ktory mi znie v hlave este dlho po dopozerani filmu...
Motinski
Motinski
7 834 bodů
8
Blue Velvet je silno poetický zážitok. Film čo ostáva po celý čas osobitý a podivný a ani na chvíľu nechce byť obyčajný. Proste ďalšia Lynchovina ajkeď treba povedať že s celkom uceleným dejom. Mystery detektívka ktorá opäť ťaží z genialnej atmosféry a veľa vecí v nej si neviete vysvetliť. A vlastne ani netreba, stačí keď sa necháte unášať a verím že si to užijete. Nie je to dokonalé, niekedy sa zbytočne spomalí a nepáčil sa mi koniec, no stále ide o typ filmu aký len tak nenájdete. A Dennis Hopper bol neskutočný. V každom výstupe ktorý tu mal.
Jana Květoňová
Jana Květoňová
7 260 bodů
6.5
Tak 50% bych tomu nedala, ale 100% rovněž ne. Scénář považuji za špatný, herecké výkony dobré, hudba Angela Badalamentiho též, ale samotný David Lynch není nejspíš můj šálek kávy. Celé mi to evokovalo parodii na žánr "film-noir". Prý jde o postmodernu, jak jsem se dočetla. No, může být. Pak ale postmoderna není to, co by mne bavilo či zajímalo. Začátek mi přišel napínavý, ale čím dál víc krutostí a psychopatie mě nakonec odradily. A ten závěrečný mnohonásobný happyend, to bylo jako co? Taky postmoderna?! No... I ta erotika mi zde připadala taková nějaká násilná a umělá.
junxi91
junxi91
6 913 bodů
8
Na tento film jsem se velice těšil, ale očekával jsem od něj trochu víc – hlavně více zábavy a méně dlouhých záběrů na maloměsto. Nejspíše prostě nedokážu pochopit tvorbu režiséra Davida Lynche, kromě filmu Příběh Alvina Straighta. Na začátku mě mile potěšil agent Cooper z Twin Peaks (jo, tento seriál mě celkem bavil), v tomto filmu je však pouhým studentem Jeffreym a začíná se zabývat svým prvním případem, když nalezne uřezané, lehce plesnivé lidské ucho, jehož detailní záběry ve filmu rozhodně nechybí – hold chuťovka. Skamarádí se z jistou Sandy, která je náhodou detektivova dcera a přes kterou získá informace o jisté zpěvačce Dorothy, která zpívá o Modrém sametu. A jelikož je Jeffrey odvážný a činorodý hoch tak ho nenapadne nic lepšího než vlézt do jejího bytu. Bohužel zrovna splachuje toaletu, když se ho Sandy snaží upozornit na příjezd Dorothy. Tak se Jeffrey aspoň schová do skříně a odtamtud vidí dost zajímavé věci – nejprve návštěvu jednoho chlápka, poté podivný traumatizující telefonický hovor. Náhle jej však Dorothy najde ve skříni a je tak trochu zmatena, tak trochu vyděšena, a tak trochu nadržena na onoho krasavce Jeffreyho. Poté však nečekaně dojde na návštěvu Dennise Hoppera v roli sadistického psychopata Franka Bootha, který se svým rázným „Jdeme píchat“ srazí Dorothy na zem, zmlátí ji a narve do ní svého krocana. A tak se to prý děje často a Dorothy to sexuální násilí celkem baví. Bodejť by také ne, když Frank a jeho kumpáni vězní jejího manžela a syna. A to ucho prý nepatřilo nikomu jinému než nebohému manželovi. Jeffrey se stihne tak tak schovat do skříně a celé do sleduje. Poté opět vyleze ven a Dorothy po něm touží čím dál tím více, a tak ho nechá sáhnout si na prsa, poté spolu samozřejmě píchají a Dorothy vyžaduje, aby ji taky mlátil, jako to dělá Frank. Jeff je sice hodný hoch, ale nakonec ho Dorothy tak nasere, že pár ran schytá. Jeff ale mezitím randí také se Sandy, takže to úspěšně táhne na dvě strany a ani na konci si není schopen vybrat, kterou z nich by chtěl. Díky Dorothy si však nebohý Jeff zažije pár příjemných chvilek se zfetovaným psychoušem Frankem, který strašně rád inhaluje neznámou substanci, po které je plný animální energie, chce píchat a sere ho, když se na něj někdo dívá. Příběh je tedy více srozumitelný než třeba v případě Lost Highway, ty dlouhé záběry na krásné maloměstské sousedství s hudbou působí docela tíživým dojmem. Některé přechody mezi scénami jsou vyloženě nepříjemné jak pro oči, tak pro uši. Takže sorry jako, asi tento film i přes zajímavý příběh příliš nedocením, úchylností a zvráceností tam na mě bylo až příliš a úspěch Jeffa u obou žen nelze nepřičíst jeho příliš atraktivnímu vzhledu, o kterém si tak mohu nechat zdát. Ale jelikož dobro, láska a všudypřítomní drozdi zvítězili nad zlem a nenávistí, tak tomu dávám slabší 4*.