Zdenka Braunerová je má oblíbenkynê a přečetla jsem i knihy o jejím životě. Tohle je ale příšerný dokument. Nemám slov!!! Protože jsem totálně v šoku, nic nevymyslím. Ale PLNĚ se ztotožňuji s jedním pánem, který na ČSFD napsal: "Těšil jsem se na toto krásné téma, ale zažil jsem šok! Po stránce režie i scénáře katastrofa, jak produkce z blázince. Jeden z nejhorších dokumentů, jaký jsem kdy viděl. Nezachraňují to ani vstupy odbornic, vše se nakonec vždy rozpouští v chaotické teatrální břečce. Takto zabít výjimečnou osobnost, jakou Braunerová byla, je až trestuhodné. Na toto ČT dává peníze?!!!" Bylo to ještě horší než ta pocta Smetanovi. Opravdu trestuhodné! To má pán pravdu!!
Tajemství života Bedřicha Smetany zůstalo i po hodině tajemstvím. Jinými slovy - tajemství bylo zachováno. Nikdo nic po sto čtyřiceti letech od Smetanovy smrti neví, všechno to jsou jen domněnky, mozek Bedřicha Smetany je kdoví kde. Každý si může myslet, co chce, co mu vyhovuje. Ale jak řekl představitel Smetany na závěr dokumentu: Proč všichni pátrají po tom, jak jsem umřel? Proč je spíš nezajímá, co jsem učinil pro národ? Tak, tak. Souhlasím.
Tak jsem ten "skvost" k 200. výročí narození Bedřicha Smetany viděla. A myslím, že podruhé už to vidět nemusím. Bláznivý nesympatický Smetana (Václav Neužil), který o sobě píše, že je prý zakladatelem české hudby, nesympatická smilná Betty v podání Sarah Haváčové (nikdy jsem nic nečetla o tom, že by mu byla nevěrná!), no jedině snad ta Denisa Barešová coby Eliška Krásnohorská se dala přijmout. Kdybych zas vzpomenula nostalgicky na Krškův film "Z mého života" s Karlem Högerem v roli Smetany, byla bych zajisté označena za staromilce, který už sem na tento svět nepatří. Ale zamýšlím se nad tím, zda je to skutečně HOLD našemu hudebnímu skladateli číslo 1. A proč se často divíme, jaká je naše mládež? Jaké má ona vzory? Smetana hluchý blázen, Němcová coura, erotomanka, ... Já vím. Je potřeba používat mluvu takovou, aby jí rozuměli i ti nedávno narození. Ale přiznám se, že mi to trochu vyrazilo dech, když Smetana říká Elišce Krásnohorské: "Cos čekala? Že budem' courat po lese?! Já na takový srandičky nemám ani čas, ani náladu." Bóže!!! To už jí mohl říct klidně "ty krávo pitomá!" (Ostatně lékařům řekl do očí, že jsou pitomci.) A ona mu mohla říct: "Ty vole, jdi do prdele." Taky mě překvapilo, že Krásnohorská a její opatrovnice Lízinka (Jana Plodková) nebyly v tomto filmu lesby. To je dnes přece téměř v každém filmu! Mimochodem kdo neví, že Krásnohorská odešla z domova do Prahy, kde se o ni starala opatrovnice, tak si mohl myslet třeba že je to její matka, nebo (to spíš) jedna ze sester. Tak tolik pár mých připomínek. Snad stačí. Je potřeba dát prostor i těm nadšencům, kteří tento film budou hodnotit pozitivně.
Překvapivě dobré drama, výborně napsaný scénář. Kontrast povah v kombinaci s napětím a výbuchy násilí umocňují jejich představitelé, především Brad Pitt. Ten byl skutečně perfektní. Mnohem lepší než David Duchovny. Líbila se mi i Juliette Lewis v roli naivní dívky Adele. Bylo mi jí líto. Tolik Earlymu věřila! Netušila jsem, že mě tato americká road movie tak "chytne za srdce". Konec byl takový typicky americký s tím happy endem pro Briana a Carrie. Nicméně Dominic Sena prokázal své nesporné režisérské kvality a rovněž kamera Bojana Bazelliho a hudba Cartela Burwella nezklamaly. Rafinovaný film. Jen co je pravda! Thriller jak má být!
To je jak když to točil Strach! Vůbec to není "moje parketa". A Miroslav Donutil, vynikající doktor Martin Elinger, tady není nikterak výrazný, a to spojení se synem a snachou - no, nevím, ale nepozdává se mi to. Hudba stále intenzívně navozuje mysteriózní atmosféru, ale celkově bych řekla, že se to nepovedlo a nebude to mít zřejmě velkou odezvu.
Bylo to ještě horší než ta pocta Smetanovi. Opravdu trestuhodné! To má pán pravdu!!