Megalopolis je jedním z největších propadáků všech dob. Akolytka a Marvels šokují přemrštěnými rozpočty

Megalopolis je jedním z největších propadáků všech dob. Akolytka a Marvels šokují přemrštěnými rozpočty
Megalopolis | American Zoetrope
Dnešní článek je kompilátem novinek o třech přemrštěných rozpočtech, o nichž se poslední dny mluví nejvíc. První z nich patří Marvels, od jejichž premiéry uplynul takřka už rok a víme, že se jedná o zatím největší zaškobrtnutí Marvelu. Jednak proto, že první Captain Marvel vydělala přes miliardu a patří ke komerčně nejúspěšnějším komiksovkám, a protože postava Carol Danvers v podání Brie Larson se měla stát vůdčí osobností nových Avengers po odchodu Captaina Ameriky a Iron Mana.
Marvels
Marvels
  • Disney+
  • O2 TV
  • Google Play
  • +2
51%
Celosvětové tržby neuvěřitelně mrzkých 200 milionů dolarů nyní vypadají ještě o kus žalostněji, World of Reel reportuje o firemním úniku informací, z nějž vyplývá, že doposud reportované ztráty 240 milionů byly ve skutečnosti ještě podměrečné, Disney přišel mnohem spíš o nějakých 300 milionů. Najevo také vyšel rozpočet, který rovněž překonává dosavadní odhady. Mluví se o čísle 375 milionů, což jistě šokuje každého, kdo film viděl a těžko si z něj vybaví něco, co by takovou sumu legitimizovalo.
Megalopolis: finální trailer | Film Europe
Další pán na holení je Akolytka. Jde sice o seriál zpřístupněný na Disney+, takže tu nemůžeme máchat čísly z pokladen. Protože ale Disney po jediné sérii s otevřeným koncem projekt skartoval, můžeme s jistotou říct, že se jedná o průšvih. Rozpočet minisérie se přitom vyšplhal na 230 milionů. To jistě není suma trhající rekordy, takový Andor stál o 20 milionů víc. Ten si ale získal velký respekt odborné i široké veřejnosti, takže přestože rovněž nenalákal enormní davy, je považovaný za dobrou investici do síly brandu.
Star Wars: Akolytka
Star Wars: Akolytka
  • Disney+
51%
Pokud jsou někteří napojeni na kulturní války obklopující oba projekty a vykřikují „go woke, go broke“, je třeba tohle milionkrát vyvrácené klišé utnout v zárodku. Zdaleka největší komerční katastrofou roku, a dost možná největší komerční katastrofou všech dob, se totiž skoro určitě stane čerstvě odpremiérované Megalopolis. Jeho režisér Francis Ford Coppola rozdává rozhovory o tom, jak ho irituje woke kultura a dal herecký prostor několika „zrušeným“ tvářím, předně problémovému Shia LaBeoufovi. To jistě není příčinou jeho neúspěchu, stejně jako opačný étos není důvodem neúspěchu Disneyho.
Příčiny jsou mnohem prozaičtější a pragmatičtější. O tom, jakou chybou bylo prodávat Marvels pod novým jménem namísto Captain Marvel 2, se napsalo už mnoho. Stejně jako o pomýlené snaze soustředit se v propagaci na nové postavy ze seriálů, které nikoho nezajímají. Jak nesmyslné je promovat pokračování miliardového hitu způsobem, kdy skoro nejde poznat napojení na předchozí úspěch? Zapomenout nemůžeme ani na unavenost publika co do komiksových filmů, kdy se úspěchu dočkávají hlavně tituly jako Deadpool a Wolverine, které mají vůči svému žánru satirický odstup.
Megalopolis
Megalopolis
Marvels
Marvels
Star Wars: Akolytka
Případ Megalopolis je složitější, byť základ má rovněž v nedostatečném marketingu. Projekt za 120 milionů, který platil ikonický režisér Kmotra a Apokalypsy ze své kapsy, měl mrzký dvacetimilionový dodatečný rozpočet na marketing. Distributor filmu Lionsgate nejspíš doufal, že zafunguje šeptanda o náročném nonkonformním veledíle věhlasného autora, to se ale šeredně pletl. První víkend utržilo Megalopolis 5 milionů dolarů, z toho 4 ve Spojených státech. A ačkoliv nasazení do 1800 kin v zemi je poloviční, než co by se u tak drahého filmu slušelo, vzhledem k zvěstem o zcela prázdných kinech, v nichž se promítá pro jednoho člověka, je i to zbytečné.
Megalopolis
Megalopolis
45%
Pikantní na tom je, že prodělá pouze Coppola, nikoliv Lionsgate, režisér si totiž distribuční služby paušálně předplatil, opět ze svého. Bylo by skvělé, kdybychom mohli film s Adamem Driverem v čele, který vznikal v Coppolově hlavě 40 let, vzývat alespoň jako nepochopené mistrovské dílo (on sám je přesvědčený o tom, že bude jednou kvalitativně stavěný vedle jeho největších úspěchů), po páteční projekci ale jde konstatovat, že se dočkává právě takového osudu, jaký zaslouží (recenzi čekejte brzy).
Podívejte se na žebříček nejlepších režisérů podle databáze Kinoboxu.
Zdroje: World of Reel, Box Office Mojo, Variety