Megalopolis

44%
Megalopolis
Vysněný projekt legendárního režiséra Francise Forda Coppoly vypráví o nespecifikované budoucnosti, v níž New York podlehne ničivé katastrofě. Architekt (Adam Driver) hodlá metropoli přebudovat do utopického prostředí, v němž se mísí inspirace starověkým Římem stejně jako filmovými klasikami Metropolis (1927) nebo Blade Runner (1982). Přes čtyři dekády vznikající snímek od autora Kmotra (1972) či Apokalypsy (1979) je ojedinělou uměleckou vizí stojící mimo studiový hollywoodský systém, která vedle filosofických prvků a politické satiry nabízí inspirace architektonickými styly a kánonem filmové science fiction.



Recenze: Megalopolis

Kinobox.cz
40%

Z Megalopolis se stalo podnětné téma na diskuzi, což jí podle některých automaticky přidává body. Všimněte si ale, jak rychle se debata strhává směrem k obecným otázkám o uměleckém sebevyjádření a hranicím filmové analýzy a kritiky. Tahle debata by se mohla vést, ať by Megalopolis vypadala jakkoliv, podoba filmu je prakticky irelevantní. Kdybychom se šli přehrabovat na skládku a našli náhodnou videokazetu, dalo by se na jejím základě bavit stejně. A to je konečný důkaz, že tu něco nehraje.


Krakonoš
Krakonoš
6 036 bodů
3
Megalopolis měl působit jako velkolepý projekt s ambiciózními myšlenkami, ale výsledný dojem dopadl o poznání hůř. Snímek se snaží kombinovat politické intriky, futuristické prvky a osobní dramata, ale jako celek působí překombinovaně a nesourodě. Některé scény jsou sice vizuálně působivé, ale pořád je to strašně málo. Navzdory velkému potenciálu a hvězdnému obsazení je to zkrátka zklamání, od Coppoly jsem čekal mnohem více.
Tao Quit
Tao Quit
4 484 bodů
9
Na tento film jsem se velmi těšil a stál mě ban na ČSFD (jako prvnímu filmu za 14 let jsem mu dal předem hodnocení 5*, které si nyní rád obhájím).

Nejdřív jsem si říkal, že to bude špatný a ono to svým způsobem je. Je to jako kdyby se zde potkali starej Coppolla s Lynchem a Neilem Breenem. Ovšem žádným tím směrem to nejde na plno, což je škoda. Kdyby to bylo víc surrealistické, více new age nebo víc komorní, mohlo to mít tah na branku.

Protože hudba byla úplně epesní, dlouho jsem neslyšel takhle dobrou hudbu "on point" ve filmu. Herecké výkony super, ačkoliv tu herci místy neměli co hrát, nebo museli přehrávat. Režijně to bylo taky super, bavily mě efekty, bavilo mě, jak to bylo nahuštěné a jak si Coppolla vyhrával. Slabší stránkou je scénář, ale někdy u cirkusu (nebo kolosea nebo co to bylo), mě napadlo proč.

Coppolla to měl zkrátka v pí.. On se rozhodl si prostě natočit film, který by mu nikdo neschválil a způsobem jakým chce. Chtěl si to natočit po svým a bavit se, což čtu jako takový dopis na rozloučenou filmu jako takovému. On se tím bavil a když jsem na tu hru přistoupil, bavil jsem se i já. Párkrát jsem se smál, kde jsem neměl, ale proč ne, to jsou ty Neil Breenovské momenty. Chvílemi to byl cringe, ALE.. už dlouho uvažuju nad tím, že pokud je autor 100% svůj, tak se cringi nevyhne. Abyste dělali umění zcela podle sebe, chtě nechtě se ztrapníte.

A tady to bylo chvílema roztomile senilně naivní. A co ještě oceňuju je, že je příběh tak přímočarý a ryze pozitivní. Je to vize toho, co by si Coppolla přál, aby bylo se světem po jeho smrti. Jsou to jednoduché myšlenky, ale podané jednoduše a to prostě stačí. Nevynalézal zde kolo. Řekl to, co chtěl před smrtí a to oceňuju taky. V tom filmu je ryze pozitivní přesah a to se dnes taky nevidí.

Nedivím se, že studia nebudou chtít, aby se točili takový autorský filmy, protože by se vyšachovaly z celého procesu, ale Coppolla si to natočil podle sebe i tak a je to jedinečný zážitek, kterých už dnes tolik nenajdeme. Tam, kde jsou filmy prázdné a umělé fungující pouze jako forma bez obsahu, tam Coppolla dodal naprosto perfektní uměleckou formu s pokulhávajícím obahem, který je ale v jádru ryze pozitivní. Byť možná naivní a cringe, ale férový a správný.
RadimH
RadimH
1 398 bodů
5
Co tím chtěl básník říci? Tak bych jednoduše shrnul své pocity po skončení filmu. Megalopolis je velmi složité a zvláštní dílo. Od počátku jsem zaujal postoj, že se budu snažit přijít na to, co se nám Francis Ford Coppola snaží v různých scénách předat a díky tomu mě sledování bavilo i když chvílemi jsem jen nevěřícně kroutil hlavou. Některé scény byly vysloveně bizarní a chování různých postav dost nereálné (ale šlo i jinou společnost/kulturu, tak dejme tomu). Jestli tohle mělo být životním dílem, které dlouho nosil v hlavě, tak to vypadá, že to trochu překombinoval.
PS: Na TikTok byl kdysi trend, že se ženy ptají mužů "Jak často přemýšlíš o Římském impériu" a většina odpovídá, že skoro každý den. Mám tušení, že Coppola přemýšlí o Římské říši i vícekrát za den...
  • nápad
  • složitost
  • nereálnost


Dodatečné informace

Původní název:
Megalopolis (více)
  • USA Megalopolis
  • USA Megalópolis
  • USA Megalopolisz
  • USA Мегалополис
  • USA Мегалополіс
Premiéra v ČR:
17. 10. 2024
Distributor:
Film Europe
Země původu:
USA
Přístupnost:
15+
Rozpočet:
120 mil. USD
Tržby:
13,73 mil. USD (celosvětově)
Ocenění:
Žádná ocenění

Podobné


Megalopolis: náročný vývoj

Nápad připodobnit možnou budoucnost USA k pádu Římské republiky dostal Francis Ford Coppola poprvé ve druhé polovině 70. let. Na samotném scénáři pak začal pracovat v letech 80. Od té doby sháněl studio, které by bylo schopno jeho megalomanskou vizi zafinancovat, scénář až dvěstěkrát přepsal a několikrát přeobsadil.
Vzhledem k finančním neúspěchům jeho pozdějších snímků však nikdo nebyl ochoten podstoupit takové riziko. Nakonec se tak režisér rozhodl do projektu vložit své vlastní peníze, přes 120 milionů dolarů, které z velké části vydělal vinařským byznysem a prodejem nemovitostí.
Ani po začátku natáčení neprobíhalo vše bez problémů. Projekt začali opouštět důležití členové štábu, včetně skoro celého týmu vizuálních efektů či vedoucího výpravy. Francis Ford Coppola údajně na place až příliš experimentoval, nutil herce do dlouhých improvizací a přímo na místě přepisoval scénář. V médiích se navíc objevilo obvinění ze sexuálního obtěžování členek komparzu, které měl líbat na nutit je sedět mu na klíně.

Megalopolis: velkolepý propadák

Po letech očekávání se film Megalopolis konečně představil na filmovém festivalu v Cannes v roce 2024, ale jeho přijetí bylo smíšené. Menší část kritické obce ho vnímala jako vizionářské dílo, většina však film označovala za nesoudné velikášství, vizuální kýč a směšně vyznívající patetické filozofování.
Příliš nepomohla ani marketingová kampaň v rámci níž se objevil trailer, který citoval nepříznivé recenze na režisérovy klasiky jako Apokalypsa či Drákula a naznačoval, že Francis Ford Coppola je kritikou tradičně nepochopený vizionář. Jak se však ukázalo, citáty použité v traileru byly vymyšlené.
K začátku října 2024 vydělal film Megalopolis v kinech přes 8 milionů dolarů. S rozpočtem více než 120 millionů dolarů se tak zařadil mezi největší filmové propadáky historie.

Megalopolis: příběh

/SPOILER/
V alternativní verzi Spojených států ovládá město Nový Řím (variaci na New York) dekadentní patricijská elita, zatímco běžní občané musejí čelit řadě sociálních problémů. Architekt Cesar Catilina (Adam Driver), který vynalezl materiál Megalon a má schopnost zastavit čas, se snaží vybudovat utopii zvanou Megalopolis. Navzdory svému úspěchu trpí pocitem viny za zmizení své manželky. Kvůli obavám, že kvůli jeho workoholismu spáchala sebevraždu, propadne alkoholismu. Starosta Franklyn Cicero (Giancarlo Esposito) ho dříve neúspěšně obvinil z manželčiny vraždy. Cesar se zamiluje do Ciceroovy dcery Julie, (Nathalie Emmanuel) která se ukáže být jedinou osobou schopnou se pohybovat i ve chvíli, kdy Cesar zastaví čas.
Cesar a Cicero veřejně představí různé vize pro budoucnost města – zatímco Cicero navrhuje kasino, které by městu přineslo okamžitý zisk, Cesar představuje svou utopickou Megalopolis. Po svatební oslavě Cesarovy bývalé milenky Wow a jeho strýce, nejbohatšího muže planety, Hamiltona Crassa III. (Jon Voight), nechá Cicero zatknout Cesara za obvinění ze sexuálního styku s popovou hvězdou Vestou (Grace VanderWall). Po důkazu, že Vesta lhala o svém věku a ve skutečnosti není nezletilá, je však Cesar propuštěn. Když havaruje sovětská družice a zničí část města, Cesar má příležitost k tomu, aby na troskách Nového Říma začal budovat svou utopii.
Zatímco Cesar staví Megalopolis, jeho oponenti v čele s Ciceroovým synovcem Clodiem Pulcherem (Shia LaBeouf) se snaží jeho projekt sabotovat. Clodio je populistický politik, který se pokouší živořící běžné občany obrátit pro elitám města. Po několika intrikách, včetně pokusu o atentát, dokončí Cesar s pomocí Cicera, jenž vidí v Clodiovi hrozbu, a finanční podpory svého strýce Crassa, výstavbu města. Pulcher je nakonec poražen a Cesar získává podporu obyvatelstva pro svou utopickou vizi. Na konci filmu Cesar opět zastaví čas, ale jediný, kdo se ještě může hýbat, je jeho dcera Sunny Hope, symbol nové generace a naděje pro budoucnost Megalopolis.
/KONEC SPOILERU/
Podívejte se na další skvělé filmy v žebříčku nejlepších filmů roku 2024, nejlepší drama a nebo sci-fi filmů, kde bude Megalopolis zápasit o dobré umístění.

  • Několik ikonických newyorských pamětihodností, na které film odkazuje, je ve skutečnosti zrcadlově převzato nebo přeneseno ze svých skutečných protějšků. Socha Svobody je zobrazena s pochodní v levé ruce a restaurace Nedick's v historické Madison Square Garden je ve filmu zobrazena na opačné straně vchodu.
  • Jedná se o první sci-fi film Francise Forda Coppoly, kromě toho, že přidal nové záběry do filmu Nebo zhyne (1959) a podílel se bez nároku na honorář na filmu Supernova (2000).
  • Shia LaBeouf a Jon Voight spolu dříve hráli ve filmech Díry (2003) a Transformers (2007).