Žebříčky

Nejlepší filmy roku 1972

  1. Kmotr
    Kmotr (1972)
    • Netflix
    • SkyShowtime
    • O2 TV
    • +4
    90%
    51
  2. Podivné dědictví
    Podivné dědictví (1972)
    Tomův otec má na smrtelné posteli jediné přání: aby se jeho syn vydal na Západ a konečně se z padavky změnil v muže. Umírající muž má tři staré přátele – Holy Joea, Bulla a Opičáka Smithe – kteří už se o něj postarají, jen tam musí dojet. A protože Tom je poslušný syn, vydá se na cestu. V kufru má kompletní výbavu na hon na lišku, neboť předpokládá, že tohle je ošacení, jakému kultivovaní Zápaďané dávají přednost. Když ovšem Tom dorazí do cíle, čeká na něj drsné probuzení. Ačkoliv je statečný jako lev, ocitl se prostě na naprosto nevhodném místě – vždyť do města vjel dokonce na kole! Otcovým přátelům dojde, že se do práce musejí pustit co nejrychleji, protože udělat z Toma chlapa – to bude neuvěřitelná fuška...
    Žánry:AkčníKomedieWestern
    82%
    Tomův otec má na smrtelné posteli jediné přání: aby se jeho syn vydal na Západ a konečně se z padavky změnil v muže. Umírající muž má tři staré přátele – Holy Joea, Bulla a Opičáka Smithe – kteří už se o něj postarají, jen tam musí dojet. A protože Tom je poslušný syn, vydá se na cestu. V kufru má kompletní výbavu na hon na lišku, neboť předpokládá, že tohle je ošacení, jakému kultivovaní Zápaďané dávají přednost. Když ovšem Tom dorazí do cíle, čeká na něj drsné probuzení. Ačkoliv je statečný jako lev, ocitl se prostě na naprosto nevhodném místě – vždyť do města vjel dokonce na kole! Otcovým přátelům dojde, že se do práce musejí pustit co nejrychleji, protože udělat z Toma chlapa – to bude neuvěřitelná fuška...
    Žánry:AkčníKomedieWestern
    52
  3. Obrazy starého světa
    Obrazy starého světa (1972)
    • DaFilms
    Jedno z největších děl slovenské kinematografie bylo 16 let zatracováno na základě pochybných ideových a estetických kritérií "normalizátorů". Nevšední dokument citlivě a s pochopením kreslí podoby starých vesničanů, žijících zdanlivě na okraji společnosti, v podmínkách hraničících s bídou, ale ve vlastním svébytném světě. V díle inspirovaném pěti fotografickými cykly Martina Martinčeka, jehož galerii portrétů rozšiřuje o další postavy, se prolínají fotografie s výtvarně invenčními dokumentárními záběry, synchrony a komentářem. Zobrazením civilizačně nedeformovaných individualit se Hanák snaží hledat odpovědi na primární otázky lidské existence (jejich sociální nepřizpůsobivost je jedním ze zdrojů zachování si harmonie vnitřního světa, svobody a orientace na podstatu bytí). Zdanlivá bizarnost skrývá často tragický osud, zápas s bídou, sobectvím, chorobou, neláskou, stářím, přičemž si zachovávají schopnost porvat se se světem i sami se sebou a intenzivně prožívat vlastní existenci.
    81%
    Jedno z největších děl slovenské kinematografie bylo 16 let zatracováno na základě pochybných ideových a estetických kritérií "normalizátorů". Nevšední dokument citlivě a s pochopením kreslí podoby starých vesničanů, žijících zdanlivě na okraji společnosti, v podmínkách hraničících s bídou, ale ve vlastním svébytném světě. V díle inspirovaném pěti fotografickými cykly Martina Martinčeka, jehož galerii portrétů rozšiřuje o další postavy, se prolínají fotografie s výtvarně invenčními dokumentárními záběry, synchrony a komentářem. Zobrazením civilizačně nedeformovaných individualit se Hanák snaží hledat odpovědi na primární otázky lidské existence (jejich sociální nepřizpůsobivost je jedním ze zdrojů zachování si harmonie vnitřního světa, svobody a orientace na podstatu bytí). Zdanlivá bizarnost skrývá často tragický osud, zápas s bídou, sobectvím, chorobou, neláskou, stářím, přičemž si zachovávají schopnost porvat se se světem i sami se sebou a intenzivně prožívat vlastní existenci.
    53
  4. Kinobox - mobilní aplikace

    Stáhněte si mobilní aplikaci Kinobox4.6 z 500+ hodnocení4.6 (500+ hodnocení)

    ZDARMA
  5. Slídil
    Slídil (1972)
    81%
    54
  6. Nebožtíci přejí lásce
    Nebožtíci přejí lásce (1972)
    79%
    55
  7. Pink Floyd: Živě v Pompejích
    Pink Floyd: Živě v Pompejích (1972)
    Pink Floyd imaginativní, nadreálná, vysoce tvůrčí hudba plná barev, která se výborně hodí k vizuálním představením. Film natočený v starověkém amfiteátru mezi ruinami zaniklých Pompejí nabízí divákům úžasný audio-vizuální zážitek. Ve dne se koncert konal v aréně rozpálené sluncem a v noci uprostřed tajemné scény zničené sopečným výbuchem a umožnil tak perfektní souhru zvuku a obrazu. Snímek začíná i končí obsáhlou skladbou Echoes z alba Meddle a obsahuje také následující tituly: Echoes, Careful with that Axe Eugene, A Saucerful of Secrets, Us And Them. One of these Days. Mademoiselle Nobs, Brain Damage, Set the Controls for the Heart of the Sun, Echoes.
    78%
    Pink Floyd imaginativní, nadreálná, vysoce tvůrčí hudba plná barev, která se výborně hodí k vizuálním představením. Film natočený v starověkém amfiteátru mezi ruinami zaniklých Pompejí nabízí divákům úžasný audio-vizuální zážitek. Ve dne se koncert konal v aréně rozpálené sluncem a v noci uprostřed tajemné scény zničené sopečným výbuchem a umožnil tak perfektní souhru zvuku a obrazu. Snímek začíná i končí obsáhlou skladbou Echoes z alba Meddle a obsahuje také následující tituly: Echoes, Careful with that Axe Eugene, A Saucerful of Secrets, Us And Them. One of these Days. Mademoiselle Nobs, Brain Damage, Set the Controls for the Heart of the Sun, Echoes.
    56
  8. Útěk
    Útěk (1972)
    Jeden z komerčně nejúspěšnějších filmů Sama Peckinpaha přebývá v rámci jeho filmografie, navzdory hvězdnému hereckému obsazení (už tehdy žijící legenda Steve McQueen a talentovaná Ali MacGrawová), spíše ve stínu Divoké bandy a Strašáků. Vedou se spory, zda právem, či ne, faktem však zůstává, že režisér zde představil jednu z nejbrilantnějších filmových expozic v rámci krimi žánru. Dříve než začneme sledovat dramatický útěk na podmínku propuštěného bankovního lupiče Doca McCoye a jeho milenky Carol nejen před policií, ale i před podvedeným zkorumpovaným politikem, jenž zařídil jeho propuštění z vězení, otevírá Peckinpah svůj film geniálně sestříhaným prologem, dokonale vtahujícím nejen do odosobněné mašinerie nápravného zařízení, ale především do neurotizujícího mikrosvěta hlavního hrdiny, zbaveného svobody. Po skvěle rytmicky rozehraném entrée přichází drsná lahůdka pro milovníky žánrového filmu o kufru s půlmilionem dolarů, doprovázejícím mileneckou dvojici na útěku do Mexika, bájného exilu všech amerických renegátů. (MFF Karlovy Vary)
    78%
    Jeden z komerčně nejúspěšnějších filmů Sama Peckinpaha přebývá v rámci jeho filmografie, navzdory hvězdnému hereckému obsazení (už tehdy žijící legenda Steve McQueen a talentovaná Ali MacGrawová), spíše ve stínu Divoké bandy a Strašáků. Vedou se spory, zda právem, či ne, faktem však zůstává, že režisér zde představil jednu z nejbrilantnějších filmových expozic v rámci krimi žánru. Dříve než začneme sledovat dramatický útěk na podmínku propuštěného bankovního lupiče Doca McCoye a jeho milenky Carol nejen před policií, ale i před podvedeným zkorumpovaným politikem, jenž zařídil jeho propuštění z vězení, otevírá Peckinpah svůj film geniálně sestříhaným prologem, dokonale vtahujícím nejen do odosobněné mašinerie nápravného zařízení, ale především do neurotizujícího mikrosvěta hlavního hrdiny, zbaveného svobody. Po skvěle rytmicky rozehraném entrée přichází drsná lahůdka pro milovníky žánrového filmu o kufru s půlmilionem dolarů, doprovázejícím mileneckou dvojici na útěku do Mexika, bájného exilu všech amerických renegátů. (MFF Karlovy Vary)
    57
  9. Blázni ze stadionu
    Blázni ze stadionu (1972)
    • iVysílání
    Čtveřice mladých mužů se vypravila na prázdniny na venkov, aby si tu užila slunce, vody a hlavně příjemného nicnedělání. Nakupovat chodí k obchodníkovi Julesovi do blízké vesničky. Vychytralý majitel obchůdku dokáže využít i toho, že jeho půvabná dcera padla mládencům - zejména Gérardovi - do oka. A tak mladíci - oblíbení Les Charlots - se nejen nechají v obchodě okrádat, zapojí se do výzdoby města, a dokonce obléknou i závodnické dresy. A tak, pro přízeň krásné dívky v zápalu boje zapomenou i na svou vysněnou dovolenou. Ve francouzské komedii Blázni ze stadiónu se znovu přesvědčíme, že mladí muži ze skupiny Les Charlots se jen tak lehce nevzdávají!
    78%
    Čtveřice mladých mužů se vypravila na prázdniny na venkov, aby si tu užila slunce, vody a hlavně příjemného nicnedělání. Nakupovat chodí k obchodníkovi Julesovi do blízké vesničky. Vychytralý majitel obchůdku dokáže využít i toho, že jeho půvabná dcera padla mládencům - zejména Gérardovi - do oka. A tak mladíci - oblíbení Les Charlots - se nejen nechají v obchodě okrádat, zapojí se do výzdoby města, a dokonce obléknou i závodnické dresy. A tak, pro přízeň krásné dívky v zápalu boje zapomenou i na svou vysněnou dovolenou. Ve francouzské komedii Blázni ze stadiónu se znovu přesvědčíme, že mladí muži ze skupiny Les Charlots se jen tak lehce nevzdávají!
    58
  10. Morgiana
    Morgiana (1972)
    • VOYO
    • O2 TV
    • KVIFF TV
    Na počátku normalizace oslovil Juraje Herze dramaturg Vladimír Bor, vedoucí jedné z barrandovských tvůrčích skupin. Nabídnul mu k adaptaci povídku ruského novoromantika Alexandra Štěpanoviče Grina Jessie a Morgiana. Režiséra látka zprvu neoslovila, ale uvědomoval si, že díky Borově záštitě bude mít při realizaci poměrně velkou volnost. Goticko-hororový příběh dvou sester, jejichž vztah rozežere chamtivost, chtíč a černá magie proto pojmul coby stylistické cvičení. Obě hlavní role, éterickou Kláru i žárlivou Viktorii, hraje Iva Janžurová. Povahu každé ze sester vystihují vedle mizanscény protkané symboly také kostýmy Ireny Greifové. Primárně je ale jejich odlišnost patrná z odstíněného hereckého projevu Janžurové. Ke svíravé atmosféře temně pohádkového filmu přispívá sugestivní orchestrální hudba Luboše Fišera a expresionistická kamera Jaroslava Kučery, který založil vizuální dynamiku obrazu na kontrastu černé a bílé, čímž podtrhnul ústřední motiv duality. Na svou dobu příliš odvážný film byl na Barrandově řazen k uměleckým nezdarům. Postupně se ale Morgiana stala kultovním dílem, k němuž odkazují i zahraniční tvůrci jako Peter Strickland. (NFA)
    Režie:Juraj Herz
    77%
    Na počátku normalizace oslovil Juraje Herze dramaturg Vladimír Bor, vedoucí jedné z barrandovských tvůrčích skupin. Nabídnul mu k adaptaci povídku ruského novoromantika Alexandra Štěpanoviče Grina Jessie a Morgiana. Režiséra látka zprvu neoslovila, ale uvědomoval si, že díky Borově záštitě bude mít při realizaci poměrně velkou volnost. Goticko-hororový příběh dvou sester, jejichž vztah rozežere chamtivost, chtíč a černá magie proto pojmul coby stylistické cvičení. Obě hlavní role, éterickou Kláru i žárlivou Viktorii, hraje Iva Janžurová. Povahu každé ze sester vystihují vedle mizanscény protkané symboly také kostýmy Ireny Greifové. Primárně je ale jejich odlišnost patrná z odstíněného hereckého projevu Janžurové. Ke svíravé atmosféře temně pohádkového filmu přispívá sugestivní orchestrální hudba Luboše Fišera a expresionistická kamera Jaroslava Kučery, který založil vizuální dynamiku obrazu na kontrastu černé a bílé, čímž podtrhnul ústřední motiv duality. Na svou dobu příliš odvážný film byl na Barrandově řazen k uměleckým nezdarům. Postupně se ale Morgiana stala kultovním dílem, k němuž odkazují i zahraniční tvůrci jako Peter Strickland. (NFA)
    Režie:Juraj Herz
    59
  11. Dobrodružství Poseidonu
    Dobrodružství Poseidonu (1972)
    • Google Play
    • iTunes
    77%
    60
  12. Homolka a tobolka
    Homolka a tobolka (1972)
    • VOYO
    • O2 TV
    • Canal+
    • +1
    Děda s babi, Ludva, Heduš a dvojčata si přijíždějí užít zimní radovánky do zotavovny Radost ve Špindlerově Mlýně. Cestou si slíbí, že na sebe budou hodní, a kdo se tomu zpronevěří, bude za trest klečet. Vzápětí nato je samozřejmě potká spousta nepříjemností a zmatků, o které se zaslouží i právě nastupující kulturní referent. Další scénka nastane ve chvíli, kdy dva manželské páry požadují výměnu pokojů s Homolkovými a netrvá to dlouho ? a děda musí poprvé klečet. Šňůra nešťastných náhod pokračuje, mimo jiné dojde k menšímu požáru a následnému zaplavení pokoje starých Homolků, přičemž pomoc manželských párů je odhalena jako zištná ? stále si chtějí pokoje vyměnit. Po odmítnutí se složí a nabídnou Homolkům peníze. Na to Homolkovi přistoupí a těší se, jak se rozšoupnou. Pohádají se ale o to, jak peníze rozdělit a následně zjistí, že tobolku s penězi ztratili. Pospíchají na cvičnou louku, hrabou se v závějích a pokoušejí se najít ztracené peníze?
    77%
    Děda s babi, Ludva, Heduš a dvojčata si přijíždějí užít zimní radovánky do zotavovny Radost ve Špindlerově Mlýně. Cestou si slíbí, že na sebe budou hodní, a kdo se tomu zpronevěří, bude za trest klečet. Vzápětí nato je samozřejmě potká spousta nepříjemností a zmatků, o které se zaslouží i právě nastupující kulturní referent. Další scénka nastane ve chvíli, kdy dva manželské páry požadují výměnu pokojů s Homolkovými a netrvá to dlouho ? a děda musí poprvé klečet. Šňůra nešťastných náhod pokračuje, mimo jiné dojde k menšímu požáru a následnému zaplavení pokoje starých Homolků, přičemž pomoc manželských párů je odhalena jako zištná ? stále si chtějí pokoje vyměnit. Po odmítnutí se složí a nabídnou Homolkům peníze. Na to Homolkovi přistoupí a těší se, jak se rozšoupnou. Pohádají se ale o to, jak peníze rozdělit a následně zjistí, že tobolku s penězi ztratili. Pospíchají na cvičnou louku, hrabou se v závějích a pokoušejí se najít ztracené peníze?
    61
  13. Jeremiah Johnson
    Jeremiah Johnson (1972)

    Jeremiah Johnson je unaven a rozčarován civilizací, rozhodne se stát zálesákem a vydává se do divočiny, o jejíž čistotě nikdy nepochyboval. První zima ve Skalistých horách ho málem zabije. Vyhladovělý a téměř zmrzlý najde útočiště u zkušeného starého lovce kožešin (Will Geer), jehož lekce v technice přežití zahrnuje i přímou konfrontaci s grizzlym. Kasovní trhák, natáčený kompletně v Utahu, svedl dohromady Roberta Redforda a dvojnásobného držitele Oscara Sydneyho Pollacka. Byl to druhý z jejich celkem šesti společných filmů a Jeremiah Johnson se v něm "vrací k přírodě” způsobem, jaký nezachytil žádný film předtím ani potom. (Zdroj: MagicBox) Příběh Jeremiaha Johnsona vypráví o muži-lovci, který miluje přírodu a nechce se podřídit zákonům společnosti. Jeho odchod od civilizace ale ještě nemusí nutně znamenat nalezení vlastního klidu. Snímek zaujme nejen výborným hereckým výkonem Roberta Redforda, ale i působivými záběry nespoutané a ještě nezničené přírody, natočené v divočině v Utahu. (LFŠ 2006)

    77%

    Jeremiah Johnson je unaven a rozčarován civilizací, rozhodne se stát zálesákem a vydává se do divočiny, o jejíž čistotě nikdy nepochyboval. První zima ve Skalistých horách ho málem zabije. Vyhladovělý a téměř zmrzlý najde útočiště u zkušeného starého lovce kožešin (Will Geer), jehož lekce v technice přežití zahrnuje i přímou konfrontaci s grizzlym. Kasovní trhák, natáčený kompletně v Utahu, svedl dohromady Roberta Redforda a dvojnásobného držitele Oscara Sydneyho Pollacka. Byl to druhý z jejich celkem šesti společných filmů a Jeremiah Johnson se v něm "vrací k přírodě” způsobem, jaký nezachytil žádný film předtím ani potom. (Zdroj: MagicBox) Příběh Jeremiaha Johnsona vypráví o muži-lovci, který miluje přírodu a nechce se podřídit zákonům společnosti. Jeho odchod od civilizace ale ještě nemusí nutně znamenat nalezení vlastního klidu. Snímek zaujme nejen výborným hereckým výkonem Roberta Redforda, ale i působivými záběry nespoutané a ještě nezničené přírody, natočené v divočině v Utahu. (LFŠ 2006)

    62
  14. Zahraj to znovu, Same
    Zahraj to znovu, Same (1972)
    • Google Play
    • iTunes
    Allan Felix se nachází v nepříjemné životní situaci. Odešla od něj manželka a on se neúspěšně pokouší navázat vztah s jinou ženou. Ani není divu, v přítomnosti žen se z něj stává roztěkaný nemotora, který nedá dohromady kloudnou větu. Do toho mu přichází na pomoc manželský pár - nejlepší přítel Dick a jeho zanedbávaná choť Linda. Vlastně je tu ještě někdo Humphrey Bogart z Casablancy - Felixova iluzorní postava, kterou si jakožto fanda toho filmu vytvořil, mu radí jak rázně vyřídit jeho problémy.
    76%
    Allan Felix se nachází v nepříjemné životní situaci. Odešla od něj manželka a on se neúspěšně pokouší navázat vztah s jinou ženou. Ani není divu, v přítomnosti žen se z něj stává roztěkaný nemotora, který nedá dohromady kloudnou větu. Do toho mu přichází na pomoc manželský pár - nejlepší přítel Dick a jeho zanedbávaná choť Linda. Vlastně je tu ještě někdo Humphrey Bogart z Casablancy - Felixova iluzorní postava, kterou si jakožto fanda toho filmu vytvořil, mu radí jak rázně vyřídit jeho problémy.
    63
  15. Co dál, doktore?
    Co dál, doktore? (1972)
    Americká crazykomedie s hvězdným obsazením je založena na existenci čtyř navlas stejných kabel, mezi nimiž dojde k řadě záměn. V jednom zavazadle jsou šperky závratné ceny, v dalším jsou zase přísně tajné vládní dokumenty. Zcela bez důležitosti není ani zavazadlo třetí, ve kterém má jistá dáma svoji „garderóbu“ na cestu. Zdánlivě bezcenná je poslední taška, plná „kamení“, pokud by ovšem její obsah nesloužil k demonstraci převratné vědecké teorie. V důsledku toho dojde i k propletenci lidských osudů. Tak se seznámí dvě zcela rozdílné osobnosti – roztržitý hudební teoretik Howard a excentrická slečna Judy. Děj samotný se odehrává jednak ve velkém hotelu, jednak v ulicích San Francisca, a je „prošpikován“ množstvím gagů a nápadů. Film získal Cenu britských kritiků za nejlepší komedii roku 1972 a byl v témže roce vyhlášen za pátý nejnavštěvovanější film v USA i Kanadě.
    76%
    Americká crazykomedie s hvězdným obsazením je založena na existenci čtyř navlas stejných kabel, mezi nimiž dojde k řadě záměn. V jednom zavazadle jsou šperky závratné ceny, v dalším jsou zase přísně tajné vládní dokumenty. Zcela bez důležitosti není ani zavazadlo třetí, ve kterém má jistá dáma svoji „garderóbu“ na cestu. Zdánlivě bezcenná je poslední taška, plná „kamení“, pokud by ovšem její obsah nesloužil k demonstraci převratné vědecké teorie. V důsledku toho dojde i k propletenci lidských osudů. Tak se seznámí dvě zcela rozdílné osobnosti – roztržitý hudební teoretik Howard a excentrická slečna Judy. Děj samotný se odehrává jednak ve velkém hotelu, jednak v ulicích San Francisca, a je „prošpikován“ množstvím gagů a nápadů. Film získal Cenu britských kritiků za nejlepší komedii roku 1972 a byl v témže roce vyhlášen za pátý nejnavštěvovanější film v USA i Kanadě.
    64
  16. Kabaret
    Kabaret (1972)
    Príbeh o americkej speváčke, ktorá očarená dekadenciou predvojnového Berlína hľadá na javisku Kit Kat klubu cestičku ku kariére filmovej hviezdy, a o jej priateľstve k dvom mužom - krajanovi, učiteľovi angličtiny a nemeckému milionárovi. Filmový tvar sa vyznačuje pôsobivým uplatnením náznaku a brilantnosťou choreografického riešenia. Film príkladne stavia do kontrapunktu dramatický dej s hudobnými a tanečnými číslami, ako aj sentimentálny príbeh s analýzou rozrastajúcej sa agresivity a fašizujúcej netolerantnosti (metafora o zlobe davu, o manipulovaní s masou). Osobitnú rovinu tvorí kabaret - veľkolepý, ironický, smutnoveselý, s fascinujúcou postavou kabaretiéra. Odcudzovací efekt umocňuje sugestívnosť výpovede, pripomínajúcej postupy magického realizmu. Všetky roviny sú precízne prepojené, zobrazujúce dobu a prostredie ako úrodné podhubie hnedého moru, a zároveň nemožnosť preraziť dogmatické konvencie.
    Režie:Bob Fosse
    76%
    Príbeh o americkej speváčke, ktorá očarená dekadenciou predvojnového Berlína hľadá na javisku Kit Kat klubu cestičku ku kariére filmovej hviezdy, a o jej priateľstve k dvom mužom - krajanovi, učiteľovi angličtiny a nemeckému milionárovi. Filmový tvar sa vyznačuje pôsobivým uplatnením náznaku a brilantnosťou choreografického riešenia. Film príkladne stavia do kontrapunktu dramatický dej s hudobnými a tanečnými číslami, ako aj sentimentálny príbeh s analýzou rozrastajúcej sa agresivity a fašizujúcej netolerantnosti (metafora o zlobe davu, o manipulovaní s masou). Osobitnú rovinu tvorí kabaret - veľkolepý, ironický, smutnoveselý, s fascinujúcou postavou kabaretiéra. Odcudzovací efekt umocňuje sugestívnosť výpovede, pripomínajúcej postupy magického realizmu. Všetky roviny sú precízne prepojené, zobrazujúce dobu a prostredie ako úrodné podhubie hnedého moru, a zároveň nemožnosť preraziť dogmatické konvencie.
    Režie:Bob Fosse
    65
  17. Šepoty a výkřiky
    Šepoty a výkřiky (1972)
    • Edison
    Neutěšený, meditativní obraz lidské samoty tváří v tvář smrti. Děj snímku se odehrává koncem 19. století. Dvě zámožné sestry (Ingrid Thulinová a Liv Ullmannová) přijíždějí na rodinný statek, aby se svou smrtelně nemocnou setrou (Harriet Anderssonová) strávili poslední dny jejího života. Zatímco obě ženy, poznamenány manželstvím a egoismem, nejsou vůči umírající schopny vyvinout citový vztah, nesobecká služebná (Kari Sylwanová), která ji ošetřuje, pečuje o každou její potřebu a poskytuje jí čistou, bezmeznou lásku. Kruté a zároveň utěšující Šepoty a výkřiky odhalují složitou krajinu lidského utrpení, žalu a soucitu, kterou svým neobyčejným výkonem oživují Bergmanovi osvědčení herci. Film získal mnoho zahraničních poct, nejvyšší ocenění Švédského filmového ústavu za rok 1973, dále Oscara za kameru (S. Nykvist) a Cenu Nejvyšší technické komise na MFF v Cannes 1973. (oficiální text distributora)
    76%
    Neutěšený, meditativní obraz lidské samoty tváří v tvář smrti. Děj snímku se odehrává koncem 19. století. Dvě zámožné sestry (Ingrid Thulinová a Liv Ullmannová) přijíždějí na rodinný statek, aby se svou smrtelně nemocnou setrou (Harriet Anderssonová) strávili poslední dny jejího života. Zatímco obě ženy, poznamenány manželstvím a egoismem, nejsou vůči umírající schopny vyvinout citový vztah, nesobecká služebná (Kari Sylwanová), která ji ošetřuje, pečuje o každou její potřebu a poskytuje jí čistou, bezmeznou lásku. Kruté a zároveň utěšující Šepoty a výkřiky odhalují složitou krajinu lidského utrpení, žalu a soucitu, kterou svým neobyčejným výkonem oživují Bergmanovi osvědčení herci. Film získal mnoho zahraničních poct, nejvyšší ocenění Švédského filmového ústavu za rok 1973, dále Oscara za kameru (S. Nykvist) a Cenu Nejvyšší technické komise na MFF v Cannes 1973. (oficiální text distributora)
    66
  18. Vlk samotář a mládě 2: Řeka smrti
    Vlk samotář a mládě 2: Řeka smrti (1972)
    75%
    67
  19. Bratr Slunce, sestra Luna
    Bratr Slunce, sestra Luna (1972)
    Italský filmový a divadelní režisér Franco Zeffirelli proslul především jako uznávaný odborník na dílo Williama Shakespeara. Úspěchy nejprve sklízel se svými divadelními i operními inscenacemi, později se odhodlal také k jejich filmovým zpracováním. Patří mezi ně například Sen noci svatojánské (1968), Otello (1986) či Hamlet (1990). V 70. letech se ovšem věnoval také adaptacím námětů s náboženskou tematikou. V roce 1972 natočil snímek Bratr Slunce, sestra Luna o životě svatého Františka z Assisi a v roce 1977 navázal velkolepým televizním filmem o životě Ježíše Nazaretského... Franco Zeffirelli ve svém filmu Bratr Slunce, sestra Luna zachycuje události v životním příběhu svatého Františka z Assisi před jeho poutí a rozpravou s papežem.
    75%
    Italský filmový a divadelní režisér Franco Zeffirelli proslul především jako uznávaný odborník na dílo Williama Shakespeara. Úspěchy nejprve sklízel se svými divadelními i operními inscenacemi, později se odhodlal také k jejich filmovým zpracováním. Patří mezi ně například Sen noci svatojánské (1968), Otello (1986) či Hamlet (1990). V 70. letech se ovšem věnoval také adaptacím námětů s náboženskou tematikou. V roce 1972 natočil snímek Bratr Slunce, sestra Luna o životě svatého Františka z Assisi a v roce 1977 navázal velkolepým televizním filmem o životě Ježíše Nazaretského... Franco Zeffirelli ve svém filmu Bratr Slunce, sestra Luna zachycuje události v životním příběhu svatého Františka z Assisi před jeho poutí a rozpravou s papežem.
    68
  20. Nenápadný půvab buržoazie
    Nenápadný půvab buržoazie (1972)
    Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále. Na základě této groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšnotrapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávajícího peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes. (oficiální text distributora)
    75%
    Skupina přátel z vyšší společnosti by ráda společně pojedla, toto banální přání se však ukáže jako nesplnitelné. Hosté se sejdou, popíjejí, konverzují, ale ke společnému jídlu nikdy nedojde – a události, které jej maří, jsou čím dál tím bizarnější. Spletitý, hravý příběh graduje v absurdním, snovém finále. Na základě této groteskní zápletky Buñuel se zlomyslným humorem analyzuje povrchnost společnosti i její ideály, přičemž nešetří církevní hodnostáře, vrcholné politiky, revolucionáře, vojáky ani aristokraty. Směšnotrapná společenská faux pas v nejvážnějších situacích umocňují satirický náboj filmu. Režisér nabízí pohled do podvědomí znuděných snobů – komické scény střídají zdánlivě nesouvisející situace a pro Buñuela typické absurdní snové sekvence. V duchu surrealistické hry jsou akcentovány motivy snu, sexu a smrti. Hlavní postava (velvyslanec jihoamerického státu, vydělávajícího peníze na výrobě a pašování drog) umožnila režisérovi vyjádřit určitou dobovou levicovou angažovanost, většina kritizovaných společenských nešvarů je však aktuální i dnes. (oficiální text distributora)
    69
  21. Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat)
    Všechno, co jste kdy chtěli vědět o sexu (ale báli jste se zeptat) (1972)
    • Google Play
    • iTunes
    Majú afrodiziaká účinok? Čo je to sodomia? Prečo majú niektoré ženy problém dosiahnuť orgazmus? Sú transvestiti homosexuáli? Čo sa deje počas ejakulácie? Na tieto a mnoho ďalších otázok dáva Woody Allen odpoveď v sérii siedmych satirických skečov, inšpirovaných rovnomennou knihou Davida Reubena, v ktorých paroduje širokú škálu motívov od Shakespearovho Hamleta až po súdobú taliansku kinematografiu. (STV)
    75%
    Majú afrodiziaká účinok? Čo je to sodomia? Prečo majú niektoré ženy problém dosiahnuť orgazmus? Sú transvestiti homosexuáli? Čo sa deje počas ejakulácie? Na tieto a mnoho ďalších otázok dáva Woody Allen odpoveď v sérii siedmych satirických skečov, inšpirovaných rovnomennou knihou Davida Reubena, v ktorých paroduje širokú škálu motívov od Shakespearovho Hamleta až po súdobú taliansku kinematografiu. (STV)
    70
Objevte top filmy roku 1972! Filmovému žebříčku 1972 s celkovým počtem 79 titulů vévodí těchto 5 nejlepších filmů: Kmotr, Podivné dědictví, Obrazy starého světa, Slídil, Nebožtíci přejí lásce, s hlavními hvězdami, jako jsou: Marlon Brando, Al Pacino, James Caan, Robert Duvall, Richard S. Castellano, Diane Keaton. Dostupnost na online streamovacích platformách (Netflix, Max, Amazon Prime Video, Disney+, VOYO, Prima Plus, SkyShowtime a nebo iVysílání) poznáte podle ikony u názvu filmu.Stále nevíte, na co se podívat? Vytvořte si svůj vlastní žebříček filmů pomocí vyhledávacího filtru.