Profilový obrázek

Jana Květoňová

Jana Květoňová

Komentáře 1 084

Od nejnovějších
  1. Studna
    Studna (2025)
    8
    Je to silné. A pěkně natočeno. Výborné herecké výkony, zejména chlapce Slávka, postiženého obrnou.
  2. Mamas & Papas
    Mamas & Papas (2010)
    5
    Alice Nellis je sympatická žena, ale její tvorba jde trochu mimo můj způsob myšlení. Vždycky ta touha říci něco hlubokomyslného je překryta podle mého názoru nedokonalým zpracováním. Film je roztříštěný, místy nesrozumitelný, někoho by až mohl odradit od mateřství či otcovství. Zuzana Bydžovská byla za roli lékařky oceněna. No ale kdyby se mnou takhle mluvila opravdová lékařka, asi bych k ní ztratila důvěru. To, že přišla o dcerku, zde bylo řečeno tak jaksi mimochodem do telefonu a já chvíli přestala sledovat film a přemýšlela jsem, jestli jsem to správně pochopila. Pak jsem nevěděla, kdo je ta Zuzana Kronerová a kde že se to potápění odehrává, až jsem se dočetla: "Lékařka Irena, působící na oddělení asistované reprodukce, se sama bez vytíženého manžela Petra pokouší vyrovnat s tragickou smrtí dcerky odjezdem k přítelkyni, diplomatce působící v Severní Africe." Aha! Irena? Petr? Diplomatka v severní Africe? Ono to tam někde bylo řečeno?! Samé otazníky! No nic. Jsem žena, matka, tak jsem to viděla. Stačilo!!
  3. Ikarie XB 1
    Ikarie XB 1 (1963)
    8
    Já mám k tomuto filmu zvláštní vztah. V roce 1963 mi bylo 9 let a pořídili jsme si naši první televizi. Koukali jsme na všechno a všechno se nám náramně líbilo, protože jsme byli rádi, že už nemusíme chodit na televizi k sousedce. Moc jsem tenkrát tomu filmu samozřejmě nerozuměla a připadal mi dost ponurý, ale už tehdy jsem chápala, že v něm hraje plejáda našich nejlepších herců, což mě fascinovalo. Co postava, to velká osobnost! Později jsem byla stejně fascinována Návštěvníky, které rovněž režíroval Jindřich Polák. Oproti scifi filmům americké provenience to rozdíl samozřejmě je. Ale musíme si rovněž uvědomit, za kolik se takovéto filmy točí tam. U nás si tvůrci musí vystačit s mnohem střídmějším rozpočtem. A nejsou to pouze snůšky hloupostí určených jen pro zábavu. Jde o docela hluboké snímky, pochopitelně kultovní Ikarii XB1 nevyjímaje. Domnívám se, že naprosto právem dávám 8 bodů. Možná i víc by si tento film zasloužil. Výborní herci, výborná psychologie postav i skvěle zvládnuté dekorace. Co chtít víc?!
  4. Indián
    Indián (2022)
    7
    Obyčejně se shoduji s názory filmové kritičky Mirky Spáčilové, ale tentokrát ne. Mám už plné zuby těch romantických komedií, které se teď hojně točí, a toto bylo něco naprosto originálního. Pravda, ti Indiáni působili docela komicky, ale zas byl ten pohřeb Indiána točen v lomu Velká Amerika u Berouna, který znám, tak mě to zaujalo. Karel Roden že nepodal stabilně vynikající výkon? Tohle ale není vážný film. Mně se to spojení Karel Roden - Martin Myšička -Vica Kerekes náhodou líbilo. A film má docela hlubokou myšlenku. Vždyť ti dnešní podnikatelé se pouze honí za penězi. Ale peníze přece nejsou všechno! Nebo ano?!
  5. Lady Macbeth
    Lady Macbeth (2016)
    10
    Zajímavý film plný vášně s výbornými hereckými výkony, krásnou krajinou a perfektní kamerou. Esteticky tak dokonalé jako obrazy mistrů na plátně. Je to vskutku neobvyklý historický film, který začíná poklidně a končí v podstatě thrillerem. Opravdu skvěle natočeno. Vlastně tomu ani není co vytknout. Scéna, kdy Katherine (lady Mackbeth) po vraždě tchána a svého manžela zastřelí v lese manželova koně, mě zvláště dostala. Nemám ráda, když se střílí koně. Trochu mi vadil milenec Sebastian. Připominal mi uprchlíka a nebyl mi příliš sympatický. Taktéž se mi nelíbila kočka, i když mám kočky ráda a tahle pouze dokreslovala atmosféru viktoriánského období 19. století na anglickém venkově. Hlavní představitelka byla velice půvabná, člověk by u ní tolik chladnokrevnosti nečekal. O to byly ty dějové zvraty poutavější. Z hrdinky, s níž jsem zpočátku soucítila, se vyklubala krutá mrcha, ktera se neštítí zavraždit i dítě. Je prostě všeho schopna. Na to, že jde o prvotinu režiséra, musím jen konstatovat: "klobouk dolů"!
  6. Zahradníkův rok
    Zahradníkův rok (2024)
    6
    Film mě nezaujal až tak, jak jsem si představovala . Úplně šťastné mi nepřišlo ani to, že se Havelka rozhodl udělat Kaiserovu postavu "němou" a k divákům promlouvá pouze vnitřním hlasem, který se ovšem prakticky nijak nevztahuje k tomu, co se ve filmu děje, ale vyjadřuje jen jeho lásku k přírodě. Asi tuším, co tím Jiří Havelka chtěl říci, když nemůžete zlo porazit a ani policie není schopna vám v tom pomoci, zkuste zlo alespoň unavit, nicméně tentokrát jsme se úplně nepotkali. Po hodině už jsem z filmu byla unavená já sama. Když tak o tom přemýšlím, on český film nemá zrovna moc co do činění s pobavením diváka. Kaiser se svou i v soukromí manželkou byli dobří, jak vždycky seděli u stolu a svorně jedli, ale nebyly to nosné postavy, a to mlčení z nich nosné postavy ani učinit nemohlo. Karikatury policistů dobré, Michal Isteník i Štěpán Kozub v pořádku, všechno hodně blízko pravdě, bohužel jako celek film nefunguje moc dobře. Ani Alena Mihulová jako starostka a Petr Lněnička coby právník neměli možnost dát svým postavám životnost a ukázat víc své nesporné herecké schopnosti.
  7. Správce statku
    Správce statku (2004)
    5
    Takový poloamatérský film pro děti, nebo tak zvaně "rodinný". Ale své určité kouzlo měl. Jednak prázdniny a tudíž letní atmosféra, jednak spousta zvířat. Legrační bylo, že režisér, profesionální kameraman, byl i scenáristou, samozřejmě kameramanem, osvětlovačem, střihačem, dělal hudbu, hrál tam (mimochodem nejhůř ze všech), jeho ženu Jarmilu hrála jeho žena Jarmila, jeho děti Petra a Jirku hráli jejich synové Petr a Jiří, a dalšími "herci" byli jejich příbuzní a kamarádi. Do kin se tento film zrovna moc nehodí, vypadá spíš jako nějaké soukromé video, no ale získal hlavní cenu mezinárodní dětské poroty Film festivalu Zlín 2004. Každopádně stačí vidět jednou.
  8. Metoda Markovič: Hojer
    Metoda Markovič: Hojer (2024)
    7
    Výborný je výkon Petra Uhlíka. V "Ulici" se mi moc nelíbí, nevěřila jsem, že by jeho výkon mohl být tak skvělý. Opravdu je! Musel studovat chování různých psychopatů v bohnické psychiatrické léčebně, jinak by nemohl podle mě podat tak vynikající a realistický výkon. Určitě si ocenění zasloužil. Nicméně to je tak asi všechno, co se mi na tom líbí. Ještě herec Petr Lněnička v roli kriminalisty. Ale mám pocit, že všichni tvůrci se stále snaží šokovat nějakými neotřelými způsoby natáčení, viz Amerikanistka. Někdy je to "autentický" zvuk, kdy ale zejména starší člověk nerozumí, jindy nevšední kamera, střih, apod. Nelíbí se mi to. A nedělaji to ani v severských státech. Čeští diváci milují severské detektivky, ale s žádnými takovými novotami se v nich nesetkávám. Bylo to pouze u filmů z provenience České televize, už ne jenom ČT, jak vidno. A některé ty postupy těch kriminalistů tady jsou tak neuvěřitelné, že nevím, co si mám o tom myslet. "Dobovost" je zajištěna zjištěním, že v osmdesátých letech se kouřilo všude. Ano. Kouří Rudolf Hrušínský v socialistických detektivkách a spousta dalších. Ale tady to bylo až příliš, jak byli všichni stále v oblacích cigaretového dýmu. A ty "vedlejší" případy vražd tam podle mě neměly co dělat. Rozhodně ne v takovém zpracování, které zvolili tvůrci. Bylo to matoucí a odvádělo to pozornost od samotného Hojerova případu.
  9. Stavení
    Stavení (1991)
    4
    Rádoby filozofický film režiséra Miloše Zábranského, ale nemyslím si, že by se to nějak extra povedlo. Scénář Pavla Hajného je slabý. Hlavní myšlenka je jasná: kdo věří v Boha, ten nikdy nemůže být sám. Snímek vznikl v roce 1990. Příznačné! Josef Kemr, který tam chodil s vozíkem, sypal moudra a nakonec vztyčoval kříž, musel být ve svém živlu. Nemohl ho hrát nikdo jiný! Zdeněk Dolanský, otec známého herce Jana Dolanského, se tam tváří dost bezduše, ostatní postavy ani není třeba zmiňovat. Kamera F. A. Brabce a hudba Pavla Dražana a Jana Pauknera zajímavé. Ale jinak nuda. Dívat se na toto přes hodinu, to chce snad zapáleného věřícího, nebo nevím. Pro mě, ač vystudovanou filozovku, tento film tedy nebyl.
  10. Sněží!
    Sněží! (2019)
    5
    Slibovala jsem si od toho víc. Atmosféra dobrá, trochu podobná "Romanci pro křídlovku", ale ne tak srozumitelné (vůbec jsem bez přečtení scénáře nepochopila, čím se živila Ester, matka obou sester, ani jsem nevěděla, že se jmenuje Ester, a nepochopila jsem ani, koho hrála Alena Mihulová, nevyplynulo mi z toho, že byla spolupracovnicí Ester a obě dvě že byly lesními dělnicemi) a naprosto bez jakéhokoliv děje. Jiří Štrébl byl zcela zbytečně angažován. I ten název je zavádějící. Odehrává se v létě, sněží jen jakési chmýří na konci filmu. Co to píšete v těch Zajímavostech za nepravdy?! V zimě se to rozhodně neodehrává, ten, kdo to tam napsal, film zjevně neviděl, a Václav Kopta se tam nikde ani nemihnul. Zmiňujete Jana Grundmana jako diskžokeje Petra, ale podle mě byl Terezin přítel František v podání známějšího Petra Vrška výraznější postavou. Nicméně není zde o něm ani zmínka. Film je hodně "uspávací záležitost". Vidím, že uspala i ty, co o něm sem psali.
  11. Amerikánka
    Amerikánka (2024)
    6
    Mně se tento surrealistický film ne nepodobný filmům "nové vlny" ze 60. let (třeba Věry Chytilové) nelíbil. Proto dávám jen 6 z deseti. Ale tohle kdyby mělo zabodovat o Oskara za cizojazyčný film v Americe, tak si myslím, že by to mělo větší šanci než Mádlovy "Vlny". Každopádně i když jsem se snažila tomu porozumět, ne vždy se mi zadařilo. A i když vím, o co ve filmu jde, mohlo to být podáno srozumitelnější a zejména emotivnější formou. Převládajícími emocemi byly u mě nuda a otrava, což je nejhorší dojem, kterého filmař může docílit.
  12. Aristokratka ve varu
    Aristokratka ve varu (2024)
    6
    Tak dávám tomu méně než Poslední aristokratce, ale i tady se bylo čemu zasmát a paní Tichá s kastelánem Josefem a údržbářem Krásou opět nezklamali. Navíc výborné scény, třeba odstraňování piercingu z jazyka Denisky, velikonoční zvyky - švihání dívek a žen na Velikonoční pondělí, atd., atd. Petra Nesvačilová coby Šárka Vostrá dobrá jako vždycky. Tak na zdraví s ořechovicí! Ať slouží!!
  13. Poslední aristokratka
    Poslední aristokratka (2019)
    7
    Rozhodně lepší než Špindl nebo jiné víceméně současné české komedie. Eliška Balzerová v roli paní Tiché byla nezapomenutelná, zpátečnický kastelán Martin Pechlát mě rovněž oslnil, líbil se mi i hypochondrický údržbář Pavel Liška a mnozí jiní. Není to nic světoborného, jsou tam četné nelogičnosti, třeba že ti rodilí Newyorčané mluví tak perfektní češtinou bez přízvuku, ale je tam čemu se zasmát, na co se v souvislosti se zmíňovaným filmem rozpomenout, což u celé řady jiných českých filmů či speciálně komedií prostě takto nemám.
  14. Čachtická paní
    Čachtická paní (2009)
    7
    Film se mi líbil víc než Jakubiskova "Báthory". On Juraj Jakubisko točil svým specifickým stylem a ne vždy ho lze dobře pochopit. Režie, scénář, hudba i hlavní postava je dílem ženy - Julie Delpy, ale musím konstatovat, že ta Alžběta je velmi věrohodná. Není prvoplánově krásná a je na ní vidět i její zřejmá vyšinutost. Je pěkná, mocná, něžná, krutá, křehká, zmatená a všechno kolem toho. Ale je to celé velice zajímavé. A zcela srozumitelné. Není třeba se ničeho domýšlet. Místy jde až o horor, kdy člověk musí sklopit zrak, pokud není vyloženě otrlý, ale nepraví se zde, že takto to bylo a hotovo. Končí to vlastně otazníkem, jestli to nebylo jinak, jestli skutečně všechny ty kruté zločiny tato žena spáchala. Škoda, že se netočilo přímo na Slovensku. Ale kostýmy i interiéry byly pěkné, vše s náramnou péčí vytvořeno, to se musí nechat. Film rozhodně nenudí, je to poctivá práce, beroucí život Alžběty Báthoryové od samého začátku, tedy zrození, přes raná dětská léta až k dospělosti. Působivé bylo jak coby malá holčička zahrabala živé kuřátko do hlíny a pak ho už mrtvé vyhrabala a byla překvapená, že je ošklivé a plné červů. Tehdy se začala bát stárnutí, které vede ke zmaru, ke smrti, neboť i mrtvého člověka dají do hlíny, kde se do něho pustí červi. No je to prostě emotivní a na druhou stranu i poetické, a to milování není nějaké perverzní, jak se dnes dost s oblibou točí, ale docela romantické, něžné. Dialogy výborné! Ne nějaké "moderní", aby tomu rozuměla i dnešní mládež, ani v gotickém či středověkém duchu. Po vizuální stránce dobrý historický film.
  15. Král Šumavy
    Král Šumavy (2022)
    3
    Nesrovnatelné s "Králem Šumavy" z r. 1959. Ať co se exteriérů týče, tak co se týče hereckých výkonů, scénáře, kamery, režie apod. Mluva hrozná, neautentická, hlavní hrdina jen kouká, kde "by si vyhonil ptáka". Místy nesrozumitelné chování jednotlivých postav, nutný sex, jinak by se na to nikdo nedíval podle tvůrců, no prostě "moderní", tudíž víceméně nekoukatelné.
  16. Vlny
    Vlny (2024)
    1
    Nejsem normálně sprostá, ale tohle je ta největší politická sračka, jakou jsem kdy za svůj dlouhý život (jsem ročník 1954) viděla. Ocenění bych tomu dala: zlatou malinu!
  17. Edith a Marlene (2000)
    8
    Představení jednoznačně vévodí dokonalý výkon i zpěv Hany Fialové coby Edith Piaf. Zhostila se role nejlepší světové šansoniérky všech dob opravdu se ctí. Zbytek už je jen běžný průměr včetně Marlene Dietrich, kterou představuje Eva Zbrožková. Ještě bych zmínila nadprůměrný výkon orchestru a nenápadnou, nicméně výbornou režii Janusze Klimszy. Zatímco první půlka na mě působila dosti divadelně, zejména začátek, konec byl naprosto perfektní. Nedivím se, že mělo toto představení tolik repríz. Diváci jistě vycítili jeho mimořádnost. Když jste zavřeli oči, viděli jste opravdovou Edith Piaf. A bylo skvělé, že písně byly zpívány ve francouzském originále.
  18. Aznavour
    Aznavour (2024)
    10
    Tento film považuji za nejlepší za posledních deset let, který jsem viděla. Ačkoliv trval téměř dvě a půl hodiny, vůbec mě nenudil. Udržel mou pozornost až do samotného konce. Proč? Jednoduše proto, že měl duši! Jednotliví představitelé byli vybráni skutečně s citem, ať to byl Aznavour, Pierre Roche, či Edith Piaf. Marie-Julie Baupová jako Edith Piaf vystihla „vrabčáka“ vskutku naprosto přesně jak v gestech, tak v jednání i sarkastickém humoru, jak to znají diváci z dokumentárních záběrů a fotografií. Tahar Rahim se na Aznavoura rovněž poctivě připravoval. Sledoval hodiny rozhovorů a chodil na hodiny klavíru, řeči těla a zpěvu . Herec totiž na plátně zpívá, i když v celovečerním filmu jsou použity i původní písně Charlese Aznavoura. Režisérské duo Idir-Malade schválil sám Charles Aznavour, který si je sám vybral pro režii před svou smrtí. Krásný byl Aznavour jako chlapeček a úžasná byla jeho sestra Aïda. Film neměl hluchých míst, protože byl vyprávěn hudbou! Prostě mi sedl. Kamera, střih - všechno lékárensky přesné. To se mi líbilo. Kdo má v genech malilinko sklon k francouzskému šansonu, toho to muselo chytit za srdce tak jako mě. Někdy mi až vstoupily slzy do očí, což už se mi hodně dlouho nestalo.
  19. Renoir
    Renoir (2012)
    9
    Co se děje týče, nic moc. Tempo pomalé. Ale ty barvy jsou překrásné. Kvůli té vizuální stránce je skvělé na film se podívat. Oceňuji nikoli scénář, ale především kameru, za kterou stál Marek Lee, a hudbu Alexandre Desplata. No a Christa Theret je skutečně krásná, má bezvadnou postavu a nádherný obličej. Režisér neponechal nic náhodě a dal si záležet na každém detailu jako je světlo, kostýmy, překrásné záběry krajiny i interiérů. Každičký záběr vyvolává pocit, že vstupujete do mistrových obrazů, tak je to dokonalé. Film mě naplnil pocitem krásy a vnitřního klidu. Vůbec jsem se nenudila. Podle mě i Michel Bouquet coby malíř Renoir podal mimořádný výkon. Jen mě překvapilo, když jsem se dočetla, že ta malující ruka nebyla jeho, ale francouzského padělatele Guye Ribese, který je také autorem všech Renoirových obrazů v tomto filmu.
  20. Dívka s perlou
    Dívka s perlou (2003)
    8
    Pravdou je, že děj filmu plyne velice, velice pomalu. Proto nedávám víc bodů. Ale jinak je to velice krásný film. O malíři samotném se dochovalo málo známých faktů. Ví se např., že Vermeer často používal pro své kompozice kameru obskuru (dírkovou komoru), předchůdkyni fotoaparátu, kterou s oblibou využívali i jiní barokní malíři. Tvůrci do filmu zakomponovali tato známá fakta. To jsem velmi ocenila! Příběh jako takový není nosnou sílou, tou je vizuální stránka filmu. Atmosféra filmu je vskutku výborná. Jde o výpravný film s decentním příběhem a do hlavních rolí byli obsazeni opticky padnoucí Scarlett Johansson a Colin Firth. Perfektní! Postava Scarlett v turbanu a s perlou jako kdyby ožila a vystoupila z Vermeerova obrazu.
  21. Dům na samotě
    Dům na samotě (2022)
    3
    Mám ráda Luboše Veselého, tak dávám 3. Název zní téměř až horově a rozvijí divákovu fantazii. To je ale asi tak všechno, co se dá pozitivního o této detektivce říct. Promarněná práce a promarněný můj čas před televizní obrazovkou. Michaela Klevisová byla sice se scénářem a režijní prací Viktora Polesného spokojená, já ji nikdy nečetla, ale myslím si, že v tištěné podobě by se mi to líbilo víc. Ačkoliv nevím! Herecké obsazení nebylo špatné. (Až na Veroniku Arichtevu, která se mi v tom naprosto nelíbila. Ve dvojici s Lubošem Veselým jim to spolu vúbec nesedělo.) Škoda, že od začátku je naprosto jasné, jak to celé dopadne. Měla jsem co dělat, abych u televize neusnula. Je to opravdu při nejlepším průměrný film. Dřív se točily detektivky zajímavější. S Rudolfem Hrušínským, Radoslavem Brzobohatým, ... Ráda se na ně znovu i po letech podívám. Tady toto stačí vidět jednou a dost.
  22. Gump - pes, který naučil lidi žít
    Gump - pes, který naučil lidi žít (2021)
    5
    Film nás se synem hodně dojal, protože nám nedávno zemřel psík Jenda v nedožitých šesti letech na leptospirózu. Vím, že to není nic moc, takový "doják", ale vzhledem k tomu Jendovi to byl pro nás film, útočící na naše city. Každopádně mělo zůstat jen u tohoto filmu. Ta nastavovaná dvojka, kde už byla Eva Holubová jen na pohřbu Bédi "Kozího bobka", to už byl víceméně odpad, i když nás tam pár věcí rovněž dojalo. Často říkám, že "nastavovaná kaše" není už to, co původní kaše. Stane se, že je i lepší než jednička, ale to je spíš výjimka.
  23. Gump – jsme dvojka
    Gump – jsme dvojka (2024)
    4
    Mnohem horší než jednička. Ano, dojalo mě tam zas pár míst, ale líbilo se mi to prakticky jen po pohřeb Bédi "Kozího bobka" (včetně pohřbu), nemám ráda Richarda Krajča a Štěpán Kozub tam byl děsný. Hotová kreatura!!
  24. Tři princezny
    Tři princezny (2024)
    4
    Vlastně žádná současná pohádka mě dosud nepřesvědčila, že stále umíme dělat pohádky, zvláště pak ty vánoční. Princezny byly nevýrazné, ta nejošklivější z nich prý měla být nejkrásnější. Herecky to bylo bídné, ani Isteník s tím nic nenadělal, neměl příležitost rozvinout svůj talent, jedině ta krajina byla krásná.
  25. Ráno budeme moudřejší (1977)
    5
    Plno vynikajících herců, ale slabý scénář. S takovým ani Ladislav Pešek, Blanka Waleská nebo Jana Hlaváčová nic neudělají. Kdyz měl Čepek chřipku, uvědomila jsem si, že už jsem to kdysi viděla. To jsou ovšem takové inscenace, které člověk vidí a hned na ně zas úspěšně zapomene. Příběh nudí, protože nikam nespěje. Těžkopádné a hlavně zdlouhavé dialogy ubíjejí a vedou k tomu, že divák začne myslet nechtě na něco jiného.
  26. Zelený ptáček (1984)
    4
    Jsou pohádky hezké, jsou pohádky hrozné, tahle je dokonale uspávací. Nemastná, neslaná brněnská studiová pohádka s nemastnými, neslanými hereckými výkony. Ani ta žluto-zelená andulka nějak extra nezaujme.
  27. Císařův pekař - Pekařův císař
    Císařův pekař - Pekařův císař (1951)
    10
    Kolikrát jsem si už řekla, že se na to nebudu dívat! Jsem stará žena a ten film vznikl tři roky před mým narozením!! Ale nakonec se stejně dívám. Od začátku až do konce! I když to pochopitelně má prvky poplatné době, kdy film (dvojfilm) vznikl, herecké výkony nezestaraly ani po více než sedmdesáti letech, a myšlenky filmu jsou aktuální pořád a budou i v budoucnu! Vlastnit Golema, ovládnout svět, ... Je to skutečně zastaralé?! Ale rozhodně to nenudí! Má to vtip. Spoustu vtipu!! Takového toho werichovského, chytrého vtipu!! "Milosti, nenechte prchlivost cloumat svým majestátem". Nádherná věta hodna zapamatování! No, jak říkám, tedy píšu, i když to každý viděl snad stokrát či ještě vícekrát, stále je to jedna z těch špičkových pohádek, která kdy u nás byla natočena. Povedená hudba, která krásně podkresluje celý příběh, úchvatné herecké obsazení, spousta hlášek, legrace, i tajemna. Kam se hrabou ty současné pohádky, natáčené speciálně pro vánoční svátky?!! Ještě k té hudbě:
    Populární píseň "Ten dělá to a ten zas tohle" napsali hudební skladatel Zdeněk Petr s Janem Werichem speciálně pro tento film. A kdo by si tu písničku i dnes rád nezazpíval?! Nu a kdybych chtěla citovat nějakou hlášku, doopravdy bych nevěděla, kterou. Ale přece jenom snad tuhle o výrobě elixíru mládí nebo výrobě zlata ze švestek, v níž v roli hlavního alchymisty Scotty exceluje dnes už poněkud zapomenutý herec František Černý:
    Rudolf II.: „Zde vyrábíme zlato ze švestek... No řekni, jak to děláš?”
    Alchymista: „Jamalalicha? Jamalalicha. Jamalalicha, i paprťála, chánua, chánua, e chánua, e chánu, džalala, džalala-a, a paprťála... patláma, patláma, patláma a žbrluch!”
    Rudolf II.: „Chm! Tak vidíte! My mu nerozumíme, ale my mu věříme. Co máme dělat, když nemáme tlumočníka. My ho stejně jednou vyhodíme! Patláma, patláma!”
    Alchymista: „Paprťála, paprťála.”
  28. Přišla v noci
    Přišla v noci (2023)
    7
    Nebylo to špatné, otevřený konec byl dokonce perfektní, jen mi připadalo, že Simona Peková dost přehrávala a HLAVNĚ mi zas vadil ten "moderní" zvuk, který je na ČT běžný. Slyším vždycky každé 5. slovo, tudíž mi toho obvykle dost ujde.
  29. Sázka na smrt
    Sázka na smrt (1988)
    6
    Já asi ty Callahanovky nějak nesledovala. Měla jsem po porodu v 80. letech jiné starosti, nemohu tudíž soudit, která z nich byla tou nejslabší. No ale nebylo to nejhorší. Napřed jsem se dost nudila, ale jak se rozjel ten závod s autíčkem na dálkové ovládání, tak mě to "chytilo". Sice jsme si doma pořád řikali, že by to autíčko přece nemohlo mít až takovou výdrž, no ale Amerika je země neomezených možností. Že?! :-) Šlo skutečně o fantastickou honičkou v ulicích San Franciska. A zdálo se nám, že se snad muselo natáčet i v Praze na náměstí Míru, poznali jsme kostel sv. Ludmily, no ale nikde jsem to nenašla. Každopádně jsme to s přítelem vykřikli současně a on je rozený Pražák, tak je nepravděpodobné, že by to nebylo točeno u nás na Vinohradech. Harry je drsný, možná méně než v jiných dílech, ale to nevím, každopádně prakticky každá scéna s ním skončí přestřelkou, výbuchem a nebo alespoň vybije okno něčí hlavou. Reportérka Samantha Walkerová je pěkná a sympatická a společně jim to moc sluší. Rozhodně se tento film nemá za co stydět.
  30. Úsvit
    Úsvit (2023)
    5
    Bylo to pro mě zklamání. Křenková nesympatická, scénář špatný, místy jsem vůbec nerozuměla. (Točeno jistě tím moderním a mně nepříjemným způsobem.) A nuda značná! Zvláštní, chladné, odtažité, navíc žánrově značně zmatené.
  31. Zdenka Braunerová - malířka česká
    Zdenka Braunerová - malířka česká (2024)
    1
    Zdenka Braunerová je má oblíbenkynê a přečetla jsem i knihy o jejím životě. Tohle je ale příšerný dokument. Nemám slov!!! Protože jsem totálně v šoku, nic nevymyslím. Ale PLNĚ se ztotožňuji s jedním pánem, který na ČSFD napsal: "Těšil jsem se na toto krásné téma, ale zažil jsem šok! Po stránce režie i scénáře katastrofa, jak produkce z blázince. Jeden z nejhorších dokumentů, jaký jsem kdy viděl. Nezachraňují to ani vstupy odbornic, vše se nakonec vždy rozpouští v chaotické teatrální břečce. Takto zabít výjimečnou osobnost, jakou Braunerová byla, je až trestuhodné. Na toto ČT dává peníze?!!!"
    Bylo to ještě horší než ta pocta Smetanovi. Opravdu trestuhodné! To má pán pravdu!!
  32. Tajemství života Bedřicha Smetany
    Tajemství života Bedřicha Smetany (2024)
    5
    Tajemství života Bedřicha Smetany zůstalo i po hodině tajemstvím. Jinými slovy - tajemství bylo zachováno. Nikdo nic po sto čtyřiceti letech od Smetanovy smrti neví, všechno to jsou jen domněnky, mozek Bedřicha Smetany je kdoví kde. Každý si může myslet, co chce, co mu vyhovuje. Ale jak řekl představitel Smetany na závěr dokumentu: Proč všichni pátrají po tom, jak jsem umřel? Proč je spíš nezajímá, co jsem učinil pro národ? Tak, tak. Souhlasím.
  33. Smetana
    Smetana (2024)
    5
    Tak jsem ten "skvost" k 200. výročí narození Bedřicha Smetany viděla. A myslím, že podruhé už to vidět nemusím. Bláznivý nesympatický Smetana (Václav Neužil), který o sobě píše, že je prý zakladatelem české hudby, nesympatická smilná Betty v podání Sarah Haváčové (nikdy jsem nic nečetla o tom, že by mu byla nevěrná!), no jedině snad ta Denisa Barešová coby Eliška Krásnohorská se dala přijmout. Kdybych zas vzpomenula nostalgicky na Krškův film "Z mého života" s Karlem Högerem v roli Smetany, byla bych zajisté označena za staromilce, který už sem na tento svět nepatří. Ale zamýšlím se nad tím, zda je to skutečně HOLD našemu hudebnímu skladateli číslo 1. A proč se často divíme, jaká je naše mládež? Jaké má ona vzory? Smetana hluchý blázen, Němcová coura, erotomanka, ... Já vím. Je potřeba používat mluvu takovou, aby jí rozuměli i ti nedávno narození. Ale přiznám se, že mi to trochu vyrazilo dech, když Smetana říká Elišce Krásnohorské: "Cos čekala? Že budem' courat po lese?! Já na takový srandičky nemám ani čas, ani náladu." Bóže!!! To už jí mohl říct klidně "ty krávo pitomá!" (Ostatně lékařům řekl do očí, že jsou pitomci.) A ona mu mohla říct: "Ty vole, jdi do prdele." Taky mě překvapilo, že Krásnohorská a její opatrovnice Lízinka (Jana Plodková) nebyly v tomto filmu lesby. To je dnes přece téměř v každém filmu! Mimochodem kdo neví, že Krásnohorská odešla z domova do Prahy, kde se o ni starala opatrovnice, tak si mohl myslet třeba že je to její matka, nebo (to spíš) jedna ze sester. Tak tolik pár mých připomínek. Snad stačí. Je potřeba dát prostor i těm nadšencům, kteří tento film budou hodnotit pozitivně.
  34. Kalifornie
    Kalifornie (1993)
    8
    Překvapivě dobré drama, výborně napsaný scénář. Kontrast povah v kombinaci s napětím a výbuchy násilí umocňují jejich představitelé, především Brad Pitt. Ten byl skutečně perfektní. Mnohem lepší než David Duchovny. Líbila se mi i Juliette Lewis v roli naivní dívky Adele. Bylo mi jí líto. Tolik Earlymu věřila! Netušila jsem, že mě tato americká road movie tak "chytne za srdce". Konec byl takový typicky americký s tím happy endem pro Briana a Carrie. Nicméně Dominic Sena prokázal své nesporné režisérské kvality a rovněž kamera Bojana Bazelliho a hudba Cartela Burwella nezklamaly. Rafinovaný film. Jen co je pravda! Thriller jak má být!
  35. Záhadné případy
    Záhadné případy (2024)
    5
    To je jak když to točil Strach! Vůbec to není "moje parketa". A Miroslav Donutil, vynikající doktor Martin Elinger, tady není nikterak výrazný, a to spojení se synem a snachou - no, nevím, ale nepozdává se mi to. Hudba stále intenzívně navozuje mysteriózní atmosféru, ale celkově bych řekla, že se to nepovedlo a nebude to mít zřejmě velkou odezvu.
  36. Stopy zločinu: Recept na rozloučenou (1989)
    2
    Mizerná detektivka z konce 80. let. Detektivky sedmdesátých let byly lepší. Dnes by taková detektivka neuspěla vůbec. Jednak je to velice nudně natočené, z herců vůbec nikdo není nadprůměrný, ani Navrátil, ani Bartoška, ani jejich šéf Otakar Brousek
    starší, takže řekla bych podprůměr.
  37. Abstinent
    Abstinent (2019)
    4
    Dost mě tento film zklamal. Doporučila jsem ho a pak jsem si říkala, že to jsem neměla dělat, dokud jsem ho neviděla. Ten film nikoho nevezme za srdce tak, aby přestal pít. To je mi jasné!! A herecké výkony rovněž nic moc. Josef Trojan je velmi pěkný okatý kluk. A talentovaný. Má být po kom. Ale tady nějaký mimořádný výkon tedy nepodal. Rozhodně za to nemohl. Jednak to byla jeho první hlavní role, a pak - se scénářem nic nenadělá. To je jasné! Někde jsem četla, že ve filmu působí spíš jako student teologie. To mě rozesmálo a plně se s tímto názorem ztotožňuji. Šimon Fridrich, jehož otec hraje ve filmu terapeuta, který byl svého času též závislým, je vůbec nevýrazný. Docela mě překvapilo, že tento Kamil je syn Vasila Fridricha, kterého mám ráda. Kristýna Frejová - vynikající herečka. Tady? Nijaká matka devatenáctiletého hlavního hrdiny, která mu do léčebny přinese medvídka: "Broučku, poď sem", ... Hmm... A ta hudba Petra Iljiče Čajkovského? Mám ho ráda. Ale hodí se to sem? Pouštěli by si ho snad mladí do sluchátek?! Ti by si spíš pouštěli techno než Čajkovského! V naší kinematografii máme několik skutečně úžasných filmů o alkoholicích. Tento nudný snímek se k nim však nezařadí. Režisér nedokáže vygradovat situaci, pracovat s herci tak, aby působili autenticky. Ještě že jsem na ten film nešla do kina! To bych si nejspíš z nudy okousala všechny nehty!!
  38. Velký dar
    Velký dar (2017)
    6
    Není tu negativní ohodnocení. Já rovněž nebudu psát, že je to blbost s nijakými hereckými výkony. No ale že bych byla nějak unešena z toho Evanse, nebo že by mi to dítě bylo sympatické, to se nedá říct. Ale osobně si myslím, že žádný genius není nějak extra sympatický, ať už v dětském, nebo v dospěláckém věku. Jsou to podivíni. Nějak mimořádně mi nebyla sympatická ani černošská přítelkyně Roberta, ani učitelka Bonnie, a vlastně ani ten jednookej kocour Fred. O babičce nemluvě. Ta mi sympatická ani být neměla jako kariéristka, která se sedm let o vnučku nezajímala. No a že to není typicky americky natočené? Já bych řekla, že dost. Ale zas: je to americký film, tak je to natočené americky. Jak jinak?!
  39. Last Sunset, The
    Last Sunset, The (1961)
    8
    Typický americký western ze 60. let se vším všudy s charismatickým Kirkem Douglasem v roli Brena O'Malleyho v době, kdy byl ještě při síle a na vrcholu, a půvabnou Dorothy Malone v roli Belle, někdejším "hezkým malým děvčetem v hezkých malých žlutých šatech". Ale hezká je stále! To se musí nechat. Ani její (a Brenova) téměř šestnáctiletá dcera Missy v podání Carol Lynleyové nevypadá špatně. A hudba Ernesta Golda s filmem pěkně koresponduje. Je jí tam tak akorát, neruší a děj pěkně doplňuje. (Třeba ve scéně krocení psa Jacka.) Western může působit trochu jako "červená knihovna", ale já bych spíš řekla, že je okořeněný špetkou psychologie, což není vůbec na závadu. Mnoho střeliva se ve filmu nevyplýtvá. Akce tady hraje menší roli. Přesto si příběh ve vrchovaté míře dokázal uchovat jakési neuchopitelné kouzlo širých dálek, neboť vypráví o dávno zašlé slávě opravdových mužů s kolty proklatě nízko, za které mluvily činy. A nutno dodat, že vypráví velice jasnou a výmluvnou řečí.
  40. Buď chlap!
    Buď chlap! (2023)
    4
    Hrůza! Já od toho žádnou filozofii nečekala. Věděla jsem, že to bude "oddechovka". Ale že to bude tak stupidní, to jsem tedy vážně nečekala. Nejen, že jsem se nudila, já se místy až styděla! Děs-běs. Dřívější české komedie, to byl pojem! Terminus technicus! Hlášky z těch filmů se nám vžily a běžně je používáme. Jak to, že se to tak rapidně změnilo?! Teď když si pustím nějakou českou komedii, tak si připadám jako misantropická baba bez jakéhokoliv smyslu pro humor! Ach jo! To jsem si dala! Dávám 4, ale přivírám obě oči. Nechci být až tak moc zlá.