Delft, Nizozemsko, 1665. Po otcově oslepnutí přichází sedmnáctiletá Griet do města, aby přijala místo služky v domě malíře Johannese Vermeera. Vnitřně osamělý umělec brzy objevuje, že plachá služebná má nejen cit pro barvy a kompozici, ale že dokáže chápat i jeho složitý vnitřní svět. Hodiny společně strávené v malířově ateliéru se mění ve vzácný čas prodchnutý mlčenlivým souzněním. Mezi Griet a umělcem vzniká křehký vztah, který malířova rodina - především jeho žárlivá, majetnická a věčně těhotná manželka Catharina - nemůže nevycítit. Griet však zaujme i Vermeerova bohatého intrikánského mecenáše van Ruijvena, který malíře donutí, aby dívku namaloval. Začíná vznikat jeden z nejobdivovanějších a nejtajemnějších obrazů světa Kameraman filmu Eduardo Serra získal Cenu Asociace losangeleských kritiků a ocenění na MFF v San Sebastiánu, kde režisér Peter Webber získal cenu C.I.C.A.E. Film byl nominován na Cenu Alexandera Kordy za nejlepší britský titul roku.
Nenáročný malý film, který předkládá ohraný příběh pouta, mezi mladičkou dívkou a starším mužem. Tentokrát uklízečka a slavný malíř. Herecky bezchybné režijně televizní.
Film vznikl v Britsko-Lucemburské koprodukci a kompletně se natáčel v italských Benátkách. Pokud jste si obrazy Vermera oblíbily, ostatně i díky tomuto filmu zažil pro širokou veřejnost obrovskou renesanci, tak jen v okruhu pár stovek kilometrů se na něj můžete mrknout v galeriích ve Vídni a Drážďanech. Jeden z obrazů ukázaný ve filmu je k vidění v Metropolitním museu v New Yorku a další obraz Koncert, který je ve filmu k vidění byl v devadesátých letech ukraden a patří k nejhledanějím obrazům posledních let, ostatně jeho odhadovaná cena je 200 milionů dolarů. Film se stal slušným komerčním hitem a Johannu Vermeerovi by se určitě líbil.
Pokud nejste úplní kulturní barbaři nemající o tomto obrazu ani páru, pak vás tento film zaujme lákavým tématem vzniku tohoto uměleckého skvostu. Netvrdím, že je to něco geniálního, ale koukat se na to dá a i zabaví. Charaktery ztvárněny na výbornou, děj z mé strany slabší.
Románová předloha filmu byla inspirovaná anonymní dívkou zachycenou na obrazu „Dívka v turbanu“, který je častěji nazýván „Dívka s perlou“, od slavného holandského mělíře Jana Vermeera (1632-1675).
Když se Griet a Pieter prochází v přírodě, je za nimi v pozadí vidět muž jedoucí na kole. Jízdní kolo ale bylo vynalezeno až v 18. století, stejně jako vidličky se čtyřmi bodci, jaké jsou vidět na oslavě, a film se odehrává v roce 1665, tedy o celé století dříve.
Režisér, podobně jako scénáristka, Dívkou s perlou debutoval na poli celovečerního filmu, do té doby se věnovali jen televizním produkcím, např. britským televizním snímkům.