Vladimír Borský: Nejlepší filmy
a seriály

6.1

Vladimír Borský: Filmy a seriály

Vladimír Borský, vlastním jménem Vladimír Fuks, se narodil 2. března 1904 na Smíchově v Praze. Původně studoval obchodní akademii, ale jeho vášeň pro herectví ho přivedla na dramatické oddělení Státní konzervatoře v Praze. Po absolvování konzervatoře působil na menších pražských scénách, například v Intimním divadle. V divadle i ve filmu často ztvárňoval milovnické role v konverzačních hrách a komediích.

Ve 30. letech 20. století se stal vyhledávaným filmovým hercem. Debutoval ve filmu "Kariéra Pavla Čamrdy" (1931), kde po jeho boku debutovala sedmnáctiletá Lída Baarová. Následovaly role ve filmech jako "Madla z cihelny" (1933), "Tři muži ve sněhu" (1936) a "Poručík Alexander Rjepkin" (1937). Jeho herecký projev byl kritikou často hodnocen jako prkenný a přehrávající, což vedlo k postupnému ústupu z hereckých rolí.

Vladimír Borský se začal více věnovat režii a scenáristice. Jako režisér debutoval dramatem "Vojnarka" (1936) s Jiřinou Štěpničkovou v hlavní roli. Mezi jeho další režijní počiny patří historické filmy "Jan Výrava" (1937), "Čekanky" (1940) a "Paličova dcera" (1941). V roce 1947 natočil první český barevný celovečerní film "Jan Roháč z Dubé", ve kterém ztvárnil hlavní roli Otomar Korbelář.

Po roce 1937 se Borský na filmovém plátně objevoval méně často a spíše v epizodních rolích. V letech 1940–1959 hrál pouze ve čtyřech filmech, například "Host do domu" (1942) a "Slečna od vody" (1959). Jeho hlavní zaměření však zůstalo u režie a scenáristiky.

Vladimír Borský zemřel 24. října 1962 v Praze ve věku 58 let.


  • To neznáte Hadimršku
    To neznáte Hadimršku (1931)
    FilmRole: prodavač u Zlatníka
    • Oneplay
    Třetí zvukový film Vlasty Buriana vznikl podle divadelní hry německých autorů Franze Roberta Arnolda a Ernsta Bacha. Původně šlo o jednu z nejúspěšnějších her, které měl Burian na repertoáru své scény. Upjatý bankovní revident Popelec Hadimrška zde přijde udělat pořádek v zadlužené gramofonové firmě zamilovaného majitele Jiřího Zlatníka, který se zapletl s kabaretní zpěvandulí Mici Angorou. Shodou okolností se však rázovitý starý mládenec ocitne v hledišti kabaretu a jeho jméno se dostane do refrénu lechtivého kupletu... Počestný maloměšťák Hadimrška se stal jednou z nejoblíbenějších Burianových postav. Král českých komiků v ní uplatnil mimořádně široký rejstřík svých komediálních schopností, jak ve slovním, tak v mimickém a situačním humoru. Film, který maximálně respektuje Burianův expresivní naturel a živočišný komický talent, natočili ve společné režii Karel Lamač a Martin Frič. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    77%
    Třetí zvukový film Vlasty Buriana vznikl podle divadelní hry německých autorů Franze Roberta Arnolda a Ernsta Bacha. Původně šlo o jednu z nejúspěšnějších her, které měl Burian na repertoáru své scény. Upjatý bankovní revident Popelec Hadimrška zde přijde udělat pořádek v zadlužené gramofonové firmě zamilovaného majitele Jiřího Zlatníka, který se zapletl s kabaretní zpěvandulí Mici Angorou. Shodou okolností se však rázovitý starý mládenec ocitne v hledišti kabaretu a jeho jméno se dostane do refrénu lechtivého kupletu... Počestný maloměšťák Hadimrška se stal jednou z nejoblíbenějších Burianových postav. Král českých komiků v ní uplatnil mimořádně široký rejstřík svých komediálních schopností, jak ve slovním, tak v mimickém a situačním humoru. Film, který maximálně respektuje Burianův expresivní naturel a živočišný komický talent, natočili ve společné režii Karel Lamač a Martin Frič. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    1
  • Poslední muž
    Poslední muž (1934)
    FilmRole: dr. Bečvář
    Alois Kohout je středoškolský profesor, despotický rodinný tyran a poděs, před kterým se všichni třesou v panické hrůze. A přece se najde člověk, který dokáže panu profesorovi srazit hřebínek jeho pýchy, vrátit jeho rodině svobodu a navíc si odvést profesorovu dcerušku do klidného manželského přístavu... Z obsáhlého díla F. X. Svobody je situační divadelní komedie Poslední muž stále živá mezi našimi divadelními amatéry. Režie filmového přepisu se chopil Martin Frič v roce 1934. Úsměvnému vyprávění ponechal divadelní půdorys i pojetí. Pro titulní roli si vybral Huga Haase. Profesor Kohout je v jeho podání sice pořádný metr, ale od samého počátku je znát, že se sám nebere příliš vážně a že rodinného tyrana dělá tak trochu z povinnosti, tak trochu z pohodlnosti. V jádru je to však hodný člověk, což závěr příběhu potvrdí. Martin Frič si ke spolupráci dále přizval osvědčenou Zdeňku Baldovou do role ušlápnuté manželky, dále Vladimíra Borského, pozdějšího režiséra, ale v té době oblíbeného milovníka, mladičkého Antonína Novotného, Járu Kohouta a Darju Hajskou. Do exponované role profesorovy dcery Zdenky riskantně obsadil debutující Marii Glázrovou, pro kterou tato role znamenala raketový start ke kariéře vskutku hvězdné. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    72%
    Alois Kohout je středoškolský profesor, despotický rodinný tyran a poděs, před kterým se všichni třesou v panické hrůze. A přece se najde člověk, který dokáže panu profesorovi srazit hřebínek jeho pýchy, vrátit jeho rodině svobodu a navíc si odvést profesorovu dcerušku do klidného manželského přístavu... Z obsáhlého díla F. X. Svobody je situační divadelní komedie Poslední muž stále živá mezi našimi divadelními amatéry. Režie filmového přepisu se chopil Martin Frič v roce 1934. Úsměvnému vyprávění ponechal divadelní půdorys i pojetí. Pro titulní roli si vybral Huga Haase. Profesor Kohout je v jeho podání sice pořádný metr, ale od samého počátku je znát, že se sám nebere příliš vážně a že rodinného tyrana dělá tak trochu z povinnosti, tak trochu z pohodlnosti. V jádru je to však hodný člověk, což závěr příběhu potvrdí. Martin Frič si ke spolupráci dále přizval osvědčenou Zdeňku Baldovou do role ušlápnuté manželky, dále Vladimíra Borského, pozdějšího režiséra, ale v té době oblíbeného milovníka, mladičkého Antonína Novotného, Járu Kohouta a Darju Hajskou. Do exponované role profesorovy dcery Zdenky riskantně obsadil debutující Marii Glázrovou, pro kterou tato role znamenala raketový start ke kariéře vskutku hvězdné. (Česká televize)
    Žánry:Komedie
    2
  • Tři muži ve sněhu
    Tři muži ve sněhu (1936)
    FilmRole: dr. Jaroslav Hájek
    Mladý doktor Hájek už dlouho bezúspěšně hledá zaměstnání. Štěstí se na něj však přece jen usměje – vyhraje soutěž o nejlepší reklamní slogan, kterou vypsal továrník Bárta. Cenou je pobyt v luxusním horském hotelu. Do stejného zimního střediska odjíždí i Bárta, ale použije falešné jméno a vydává se za chudáka. Není proto divu, že se personál hotelu při ubytovávání těchto dvou hostů splete. Nemajetný mladík si užívá přímo královských poct a výsad a továrník se přitom choulí v kamrlíku bez topení. Do děje také zasáhne Bártova roztomilá dcera a komplikace na sebe nenechávají dlouho čekat. (Filmexport)
    Žánry:Komedie
    71%
    Mladý doktor Hájek už dlouho bezúspěšně hledá zaměstnání. Štěstí se na něj však přece jen usměje – vyhraje soutěž o nejlepší reklamní slogan, kterou vypsal továrník Bárta. Cenou je pobyt v luxusním horském hotelu. Do stejného zimního střediska odjíždí i Bárta, ale použije falešné jméno a vydává se za chudáka. Není proto divu, že se personál hotelu při ubytovávání těchto dvou hostů splete. Nemajetný mladík si užívá přímo královských poct a výsad a továrník se přitom choulí v kamrlíku bez topení. Do děje také zasáhne Bártova roztomilá dcera a komplikace na sebe nenechávají dlouho čekat. (Filmexport)
    Žánry:Komedie
    3
  • Švadlenka
    Švadlenka (1936)
    FilmRole: Jan Tomáš Krejčí
    69%
    4
  • Zapadlí vlastenci
    Zapadlí vlastenci (1932)
    FilmRole: hrabě
    V únoru 1842 přichází do malé krkonošské vsi Pozdětína podučitel Karel Čermák. Vychovávali ho prarodiče. Dědeček, učitel, zemřel a Karel musel zanechat studií, aby uživil babičku. Matku nepoznal, umřela, když byl malý. Kdysi byla ve službě a muž, který ji svedl, se s ní neoženil. Pozdětínský učitel Čížek a jeho žena i rázovitý farář Stehlík Karla přátelsky přijmou. Karlův strach z nového prostředí se brzy rozplyne...
    Žánry:Drama
    64%
    V únoru 1842 přichází do malé krkonošské vsi Pozdětína podučitel Karel Čermák. Vychovávali ho prarodiče. Dědeček, učitel, zemřel a Karel musel zanechat studií, aby uživil babičku. Matku nepoznal, umřela, když byl malý. Kdysi byla ve službě a muž, který ji svedl, se s ní neoženil. Pozdětínský učitel Čížek a jeho žena i rázovitý farář Stehlík Karla přátelsky přijmou. Karlův strach z nového prostředí se brzy rozplyne...
    Žánry:Drama
    5
  • Z mého života
    Z mého života (1955)
    FilmRole: manžel paní Frögdy
    64%
    6
  • Její lékař
    Její lékař (1933)
    FilmRole: ing. Vacek
    64%
    7
  • Madla z cihelny
    Madla z cihelny (1933)
    FilmRole: Max
    • Prima Plus
    Baron Dolanský se hluboce zajímá o eugeniku, ví, jak to dopadá, když se kříží stále tytéž rostliny, a správně usuzuje, že s lidmi tomu nebude jinak. Je vdovec a potomky nemá, budoucího dědice erbu tedy musí obstarat jeho synovec Max. Strach z možné degenerace panu baronovi velí, aby rodu obstaral novou krev. Na druhou stranu to zase nesmí být jen tak někdo - musí mít alespoň určité způsoby. Jako nejvážnější adeptka připadá v úvahu chudičká, leč krásná Madla Lísková, měla by ovšem získat předběžnou průpravu. Šlechtic požaduje, aby na jeho zámku rok pobývala. Dívčina matka ochotně souhlasí, dceru přece čeká zajištěná budoucnost. Jak dopadne snažení českého Pygmaliona?
    Žánry:Komedie
    63%
    Baron Dolanský se hluboce zajímá o eugeniku, ví, jak to dopadá, když se kříží stále tytéž rostliny, a správně usuzuje, že s lidmi tomu nebude jinak. Je vdovec a potomky nemá, budoucího dědice erbu tedy musí obstarat jeho synovec Max. Strach z možné degenerace panu baronovi velí, aby rodu obstaral novou krev. Na druhou stranu to zase nesmí být jen tak někdo - musí mít alespoň určité způsoby. Jako nejvážnější adeptka připadá v úvahu chudičká, leč krásná Madla Lísková, měla by ovšem získat předběžnou průpravu. Šlechtic požaduje, aby na jeho zámku rok pobývala. Dívčina matka ochotně souhlasí, dceru přece čeká zajištěná budoucnost. Jak dopadne snažení českého Pygmaliona?
    Žánry:Komedie
    8
  • Poručík Alexander Rjepkin
    Poručík Alexander Rjepkin (1937)
    FilmRole: Rjepkin alias Vladimír Toman
    63%
    9
  • Studentská máma
    Studentská máma (1935)
    FilmRole: medik Mirek
    62%
    10
  • Maryša
    Maryša (1935)
    FilmRole: Francek
    Rurální drama na motivy klasické divadelní předlohy bratrů Mrštíků, kterou pro filmové plátno přizpůsobil Otakar Vávra, načež ji režíroval Josef Rovenský. V titulní úloze se představila Jiřina Štěpničková, která obdobným rolím vesnických dívek vévodila a sloužila jako protipól Adiny Mandlové či Lídy Baarové, které ztvárňovaly elegantní salónní dámy. Děj se soustředí na tragické manželství Maryši se starším mužem, které vyústí v nevyhnutelnou tragédii. Na požadavek brněnského studia však bylo oproti dobře známé divadelní hře provedeno několik změn. Příběh je situován do jiného prostředí, v ději musel být zveličen vliv katolické církve a protagonisté se dočkali smířlivějšího závěru. Zároveň byl snímek obohacen několika barevnými záběry, aby vynikla malebnost krojových kostýmů, nicméně kvůli nekvalitnímu filmovému materiálu a následnému vyvolání se sekvence nakonec nevyužila. I přes vláčné podání se jedná o jedno z markantních děl prvorepublikové kinematografie, na které je s odstupem fascinující hledět. V době uvedení se snímek dostal na Mezinárodní filmový festival v Benátkách.
    Žánry:Drama
    61%
    Rurální drama na motivy klasické divadelní předlohy bratrů Mrštíků, kterou pro filmové plátno přizpůsobil Otakar Vávra, načež ji režíroval Josef Rovenský. V titulní úloze se představila Jiřina Štěpničková, která obdobným rolím vesnických dívek vévodila a sloužila jako protipól Adiny Mandlové či Lídy Baarové, které ztvárňovaly elegantní salónní dámy. Děj se soustředí na tragické manželství Maryši se starším mužem, které vyústí v nevyhnutelnou tragédii. Na požadavek brněnského studia však bylo oproti dobře známé divadelní hře provedeno několik změn. Příběh je situován do jiného prostředí, v ději musel být zveličen vliv katolické církve a protagonisté se dočkali smířlivějšího závěru. Zároveň byl snímek obohacen několika barevnými záběry, aby vynikla malebnost krojových kostýmů, nicméně kvůli nekvalitnímu filmovému materiálu a následnému vyvolání se sekvence nakonec nevyužila. I přes vláčné podání se jedná o jedno z markantních děl prvorepublikové kinematografie, na které je s odstupem fascinující hledět. V době uvedení se snímek dostal na Mezinárodní filmový festival v Benátkách.
    Žánry:Drama
    11
  • Zlatá Kateřina
    Zlatá Kateřina (1934)
    FilmRole: dr. Valenta
    61%
    12
  • Kariéra Pavla Čamrdy
    Kariéra Pavla Čamrdy (1931)
    FilmRole: Pavel Čamrda
    59%
    13
  • Slečna od vody
    Slečna od vody (1959)
    FilmRole: vrchní číšník
    Úsměvné agitky, horující pro společensky žádoucí chování, po dlouhou dobu přežívaly. Tentokrát se jedná o absentérství: jinak vzorná a uvědomělá pracovnice podlehne kouzlu krásného letního dne a v pracovních hodinách se vypraví k vodě, aniž by si vzala dovolenou. Zavčas však pochopí, že za své zakolísání musí nést odpovědnost. Nabádavost nijak nevadila, film slavil velké divácké úspěchy.
    Žánry:Komedie
    57%
    Úsměvné agitky, horující pro společensky žádoucí chování, po dlouhou dobu přežívaly. Tentokrát se jedná o absentérství: jinak vzorná a uvědomělá pracovnice podlehne kouzlu krásného letního dne a v pracovních hodinách se vypraví k vodě, aniž by si vzala dovolenou. Zavčas však pochopí, že za své zakolísání musí nést odpovědnost. Nabádavost nijak nevadila, film slavil velké divácké úspěchy.
    Žánry:Komedie
    14
  • Vzhůru nohama
    Vzhůru nohama (1938)
    FilmRole: student práv Jan Krumlovský

    Student práv si při jednom bujarém flámu uvědomí, jak doposud marní svůj život, a rozhodne se vést spořádanější život. V novém podnájmu jej však obtěžuje všudypřítomný hluk, zlomyslné anonymy i rodící se láska k půvabné dívce. Jenže musí překonat řádění rozeštvaných sousedů a zbavit se rovněž pomluv, které ulpěly i na něm. Nenáročná idyla vznikla podle jednoho z motivů Nerudových Povídek malostranských. Zápornou roli intrikujícího podivína tu kupodivu sehrál Jindřich Plachta.

    Žánry:Komedie
    57%

    Student práv si při jednom bujarém flámu uvědomí, jak doposud marní svůj život, a rozhodne se vést spořádanější život. V novém podnájmu jej však obtěžuje všudypřítomný hluk, zlomyslné anonymy i rodící se láska k půvabné dívce. Jenže musí překonat řádění rozeštvaných sousedů a zbavit se rovněž pomluv, které ulpěly i na něm. Nenáročná idyla vznikla podle jednoho z motivů Nerudových Povídek malostranských. Zápornou roli intrikujícího podivína tu kupodivu sehrál Jindřich Plachta.

    Žánry:Komedie
    15
  • Host do domu
    Host do domu (1942)
    FilmRole: majitel realitní kanceláře
    V rozpačitém pokusu o bláznivou komedii, plnou nadsázky a ztřeštěných událostí, vévodí několik výstředních postav: pan domácí si libuje v bizarních vynálezech, kdežto jeho dvě roztomilé dcerunky mají naopak zájem o flirtování. Jenže vyhlédnutí mládenci mají coby podnikatelé smůlu. Stavba penzionu, kde by si nudící se boháči léčili stresy, se totiž opožďuje.
    Žánry:Komedie
    56%
    V rozpačitém pokusu o bláznivou komedii, plnou nadsázky a ztřeštěných událostí, vévodí několik výstředních postav: pan domácí si libuje v bizarních vynálezech, kdežto jeho dvě roztomilé dcerunky mají naopak zájem o flirtování. Jenže vyhlédnutí mládenci mají coby podnikatelé smůlu. Stavba penzionu, kde by si nudící se boháči léčili stresy, se totiž opožďuje.
    Žánry:Komedie
    16
  • Žena, která ví co chce
    Žena, která ví co chce (1934)
    FilmRole: Jan Rožek
    56%
    17
  • Anita v ráji
    Anita v ráji (1934)
    FilmRole: Jiří Hošek
    Anita Karenová se v den svých 21. narozenin stane majitelkou oděvní firmy Karen, kterou jí odkázal otec. Nemá však s vedením podniku zkušenosti a ráda by se napřed zapracovala. Využije proto vysvědčení Pavly Holoubkové, která se ve firmě uchází o místo, sama si napíše doporučení a pod novým jménem je přijata jako písařka u vedoucího filiálky Jiřího Hoška. Hošek se do Anity zamiluje, aniž ví, o koho ve skutečnosti jde. Anita sleduje s údivem jeho moderní pracovní metody, které jsou v rozporu s dosavadním způsobem řízení firmy. Ředitel továrny Durdík se o Anitu uchází, aby si udržel svoji moc, nakonec ale dá přednost její šarmantní tetě Olze. Hoška za jeho moderní pracovní postupy propustí a písařku Pavlu, aniž ji viděl a věděl, o koho se skutečně jedná, propustí také...
    Žánry:HudebníKomedie
    53%
    Anita Karenová se v den svých 21. narozenin stane majitelkou oděvní firmy Karen, kterou jí odkázal otec. Nemá však s vedením podniku zkušenosti a ráda by se napřed zapracovala. Využije proto vysvědčení Pavly Holoubkové, která se ve firmě uchází o místo, sama si napíše doporučení a pod novým jménem je přijata jako písařka u vedoucího filiálky Jiřího Hoška. Hošek se do Anity zamiluje, aniž ví, o koho ve skutečnosti jde. Anita sleduje s údivem jeho moderní pracovní metody, které jsou v rozporu s dosavadním způsobem řízení firmy. Ředitel továrny Durdík se o Anitu uchází, aby si udržel svoji moc, nakonec ale dá přednost její šarmantní tetě Olze. Hoška za jeho moderní pracovní postupy propustí a písařku Pavlu, aniž ji viděl a věděl, o koho se skutečně jedná, propustí také...
    Žánry:HudebníKomedie
    18
  • Ženy u benzinu
    Ženy u benzinu (1939)
    FilmRole: ing. Hrubeš
    50%
    19
  • Ze světa lesních samot
    Ze světa lesních samot (1933)
    FilmRole: pytlák
    46%
    20
  • Píseň lásky
    Píseň lásky (1940)
    FilmRole: ing. Vondrák
    45%
    21
  • Druhé mládí
    Druhé mládí (1938)
    FilmRole: dr. Kafka
    44%
    22
  • Nevinná
    Nevinná (1939)
    FilmRole: skladatel Bartoň
    41%
    23